Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 15 mai 2025  privind înfiinţarea Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 15 mai 2025 privind înfiinţarea "Şcolii din spital"

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 562 din 18 iunie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.026/1.632/2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 562 din 18 iunie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta metodologie-cadru reglementează înfiinţarea „Şcolii din spital“, ca formă de educaţie adaptată pentru beneficiarii primari ai sistemului de învăţământ, care au dreptul de a fi susţinuţi în conformitate cu nevoile educaţionale sau sociale, în vederea finalizării învăţământului obligatoriu.

    ART. 2
    În înţelesul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează:
    a) adaptare curriculară - corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului naţional cu posibilităţile elevului cu cerinţe educative speciale, din perspectiva finalităţilor procesului de adaptare şi de integrare şcolară şi socială a acestuia. Aceasta se realizează de către cadrele didactice de sprijin/itinerante sau de cadrele didactice de la clasa respectivă;
    b) cadru didactic monitor - cadru didactic desemnat cu organizarea şi desfăşurarea întregului proces de învăţământ din spital, cu monitorizarea parcursului educaţional al copilului/ elevului, cu progresul acestuia în învăţare şi care colaborează cu şcoala de provenienţă la care acesta a fost înmatriculat înainte de spitalizare şi poate propune orice măsură educaţională în interesul copilului/elevului, corespunzător nivelului educaţional şi cu acordul părinţilor acestuia;
    c) cerinţe educative speciale (CES) - necesităţi educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei, adaptate particularităţilor individuale şi celor caracteristice unei anumite deficienţe sau tulburări/dificultăţi de învăţare, precum şi o asistenţă complexă de natură medicală, socială şi/sau educaţională;
    d) Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“ - o categorie de cadre didactice, care au competenţe stabilite prin regulamente, care sunt formate şi instruite special, pentru a desfăşura activităţile didactice din şcoala din spital;
    e) certificatul de orientare - documentul emis de centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE) la cererea pentru şcolarizarea în spital şi cuprinde detaliile privind nevoile de învăţare ale elevului;
    f) dosarul elevului reprezintă documente care conţin informaţii medicale, planuri de învăţare adaptate şi alte documente relevante pentru procesul de învăţământ al elevului care necesită şcolarizare în spital;
    g) integrare şcolară - proces de adaptare a copilului la cerinţele şcolii pe care o urmează, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii grupei/clasei şi de desfăşurare cu succes a prestaţiilor şcolare;
    h) personalul suport pentru procesul de învăţământ este reprezentat de orice specialist sau student, care, prin profilul profesional dobândit sau în curs de formare, poate contribui la optima desfăşurare a unor activităţi educaţionale din spital şi poate stimula starea de bine la elevii pacienţi;
    i) planul educaţional individualizat (PEI) este parte componentă a pachetului de documente curriculare, care asigură adaptarea conţinuturilor ştiinţifice ale disciplinelor, a metodelor şi tehnicilor utilizate la nevoile medicale, emoţionale, psihologice ale elevului pacient, în vederea dezvoltării lui psihofizice, în funcţie de potenţialul propriu;
    j) profesorii din şcoala din spital sunt cadrele didactice care fac parte din Corpul naţional al profesorilor din spital, care desfăşoară procesul de învăţământ din saloane, fiind specializate în predarea în mediul spitalicesc;
    k) prin programe de relaxare se înţeleg activităţi de relaxare pentru beneficiarii primari, precum: jocuri interactive şi antistres, scriere creativă, audiţii, vizionări de emisiuni de tip documentar/lungmetraje pentru copii/filme artistice, confecţionare de obiecte decorative, de păpuşi/marionete, desene animate, întâlniri cu personalităţi îndrăgite de copii.


    ART. 3
    (1) Beneficiarii acestei forme de educaţie sunt antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul preuniversitar, cu boli cronice, boli maligne sau alte afecţiuni care necesită spitalizare şi/sau tratament/monitorizare ori aflaţi la recuperare, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni şi care, temporar sau permanent, nu pot fi şcolarizaţi în unităţile de învăţământ preuniversitar la care aceştia sunt înmatriculaţi.
    (2) Scopul şcolarizării în spital este acela de a le facilita beneficiarilor aflaţi în imposibilitatea frecventării cursurilor, din cauza unor afecţiuni medicale, în unitatea de învăţământ preuniversitar unde sunt înmatriculaţi, atingerea unui nivel de educaţie corespunzător particularităţilor individuale, premisă a unei bune integrări sociale şi profesionale.
    (3) Procesul didactic din „Şcoala din spital“ se desfăşoară cu prezenţa fizică a cadrului didactic, în secţiile de pediatrie, în limba română şi în limbile minorităţilor naţionale şi este adaptat obligatoriu la situaţia medicală a fiecărui beneficiar, fiind corespunzător particularităţilor individuale şi profesionale, în funcţie de care, la solicitarea părintelui şi a medicului curant, putând fi organizat şi online.
    (4) Obiectivele urmărite prin şcolarizarea în spital sunt:
    a) asigurarea începerii/continuităţii şcolarizării, care să permită beneficiarului să frecventeze, să promoveze anul de studiu în curs sau să participe la evaluările/examenele organizate pentru finalizarea fiecărui nivel de învăţământ;
    b) crearea şi dezvoltarea unei bune relaţii de comunicare între mediul şcolar şi cel al copiilor, adolescenţilor şi tinerilor şcolarizaţi în spital;
    c) asigurarea cadrului de acţiune comună a personalului didactic, a personalului medical, a altor persoane implicate în recuperarea şi educaţia copiilor.


    CAP. II
    Înfiinţarea „Şcolii din spital“
    SECŢIUNEA 1
    Înfiinţarea „Şcolii din spital“
    ART. 4
    Înfiinţarea „Şcolii din spital“ se poate face:
    a) în cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină;
    b) ca unităţi de învăţământ cu personalitate juridică sau ca structură arondată a unei alte unităţi de învăţământ.


    ART. 5
    (1) Aprobarea înfiinţării „Şcolii din spital“, în cadrul instituţiilor de învăţământ superior care au în structură facultăţi de medicină, se face la propunerea senatelor universitare, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Aceasta parcurge etapele de autorizare de funcţionare provizorie şi acreditare prevăzute de lege.
    (2) „Şcoala din spital“ poate asigura procesul instructiv-educativ pentru antepreşcolarii/preşcolarii/elevii din spitalele aflate în judeţele în care desfăşoară activităţi didactice, judeţele limitrofe, precum şi în orice alt spital care solicită asigurarea procesului instructiv-educativ pentru aceştia, indiferent de numărul lor.

    ART. 6
    (1) Înfiinţarea şi organizarea „Şcolii din spital“ ca unitate de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică sau ca structură arondată unei alte unităţi de învăţământ preuniversitar se fac prin colaborarea dintre inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB), direcţiile de sănătate publică judeţene/Direcţia de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti şi unităţile sanitare, prin respectarea prevederilor art. 19 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi a etapelor de autorizare şi acreditare prevăzute de lege.
    (2) În vederea asigurării unui proces didactic de calitate, pentru înfiinţarea şi organizarea unităţilor de învăţământ prevăzute la alin. (1), se recomandă ISJ/ISMB, direcţiilor de sănătate publică judeţene/Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti şi unităţilor sanitare încheierea unor protocoale de colaborare cu alte instituţii de învăţământ superior acreditate.

    ART. 7
    (1) Unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital“, înfiinţate şi organizate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină, pentru nivelul de învăţământ primar, gimnazial şi liceal sunt unităţi în subordinea instituţiilor de învăţământ superior.
    (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital“, înfiinţate şi organizate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină, pentru nivelul de învăţământ antepreşcolar şi preşcolar sunt unităţi fără personalitate juridică în structura instituţiilor de învăţământ superior.
    (3) În cazul în care nu sunt organizate şcoli în spital în structura instituţiilor de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină, inspectoratele şcolare se ocupă de organizarea procesului didactic pe lângă o unitate de învăţământ preuniversitar acreditată, în orice moment al anului şcolar.

    ART. 8
    Finanţarea de bază a „Şcolii din spital“, înfiinţate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină, se asigură pentru perioada în care beneficiarul este înscris la „Şcoala din spital“, prin transferuri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cel puţin la nivelul costului standard pe antepreşcolar/preşcolar/elev, majorat cu cel puţin 100%, în baza contractului complementar încheiat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu instituţia de învăţământ superior.

    ART. 9
    (1) Unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital“ se înfiinţează în cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină sau ca structuri ale unităţilor de învăţământ acreditate.
    (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital“ se supun etapelor de autorizare, de funcţionare provizorie şi de acreditare.
    (3) Autorizaţia de funcţionare provizorie/Acreditarea se acordă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).
    (4) Instituţia de învăţământ superior, anterior realizării evaluării externe în vederea înfiinţării unei noi unităţi de învăţământ, încheie cu ARACIP un contract de prestări servicii, pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare externă, pentru acordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie şi efectuează plata respectivelor servicii în contul ARACIP, în maximum 5 zile de la data semnării contractului; completarea documentelor în platforma ARACIP se realizează de către instituţia de învăţământ superior, prin persoana desemnată de către aceasta.
    (5) Unitatea de învăţământ acreditată încheie cu ARACIP un contract de prestări servicii pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare externă, în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie şi efectuează plata respectivelor servicii în contul ARACIP, în maximum 5 zile de la data semnării contractului; completarea documentelor în platforma ARACIP se realizează de către persoana desemnată de către aceasta sau reprezentantul legal.
    (6) Taxa de autorizare/de acreditare este percepută pentru unitatea de învăţământ de tipul „Şcoala din spital“, la valoarea cuantumului prevăzut pentru nivelul liceal.
    (7) Procedura de acreditare a „Şcolii din spital“ se poate declanşa după 4 ani de la autorizare, nu mai târziu de 6 ani.

    ART. 10
    (1) Instituţiile de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină propun înfiinţarea unor unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, particulare şi confesionale de tipul „Şcoala din spital“, prin hotărâre a senatului universitar şi în baza unui aviz consultativ al inspectoratului şcolar, în urma evaluării externe, conform prevederilor legale privind asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar.
    (2) În colaborare cu inspectoratul şcolar, direcţiile de sănătate publică judeţene/Direcţia de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti şi unităţile sanitare, unităţile de învăţământ acreditate declanşează procedura de autorizare a structurii „Şcoala din spital“.
    (3) Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar înaintează propunerea de ordin împreună cu referatul de aprobare, în care se explică oportunitatea înfiinţării „Şcolii din spital“, vizat de ministrul educaţiei şi cercetării. Referatul de aprobare este întocmit anterior fişei de evaluare aprobate de Consiliul ARACIP, în baza listei, care va conţine numele copiilor/preşcolarilor/elevilor şi datele de identificare a acestora, anul de studiu, precum şi dovezi privind starea de sănătate, existente la data depunerii documentaţiei.
    (4) Ministrul educaţiei şi cercetării emite ordin de autorizare a „Şcolii din spital“, ca urmare a propunerii transmise de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, pe baza fişei de evaluare aprobată de Consiliul ARACIP.

    ART. 11
    (1) Fişa de evaluare se întocmeşte pe baza documentaţiei depuse la ARACIP.
    (2) Documentaţia prin care se poate manifesta voinţa instituţiilor de învăţământ superior, care au în structură facultăţi de medicină, de a deveni organizaţie furnizoare de educaţie de tipul „Şcoala din spital“ se materializează prin:
    a) hotărâre a senatului universitar privind intenţia de a înfiinţa unităţi de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital“ în subordinea/structura instituţiei de învăţământ superior;
    b) cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă, în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie;
    c) raportul de evaluare internă, care cuprinde: actele privind persoana juridică iniţiatoare, respectiv actele care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice, oferta educaţională, care să conţină activităţi educative, acordul profesorilor ce vor preda/dovada apartenenţei la Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, memoriu prin care se argumentează oportunitatea înfiinţării, avizat de inspectoratul şcolar judeţean.

    (3) Documentaţia pentru înfiinţarea structurii „Şcoala din spital“, depusă de unităţile de învăţământ acreditate, cuprinde:
    a) cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă, în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie;
    b) raportul de evaluare internă, care cuprinde: actele privind persoana juridică iniţiatoare, actele care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice, oferta educaţională care să conţină activităţi educative, acordul profesorilor ce vor preda/dovada apartenenţei la Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, memoriu prin care se argumentează oportunitatea înfiinţării, avizat de inspectoratul şcolar judeţean.


    ART. 12
    (1) Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării de acordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie, care reprezintă şi actul de înfiinţare ca persoană juridică a unităţii de învăţământ, se comunică autorităţii publice locale în vederea includerii, de drept, în reţeaua şcolară a unităţii administrativ-teritoriale.
    (2) La nivelul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar se constituie Registrul şcolilor din spital. Înscrierea unităţilor de învăţământ de tipul „Şcoala din spital“ în registru se realizează după emiterea ordinului ministrului educaţiei şi cercetării.

    ART. 13
    În vederea obţinerii acreditării, raportul de evaluare internă trebuie să cuprindă următoarele:
    a) cererea de declanşare a procedurii de acreditare;
    b) actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ preuniversitar;
    c) dovezi ale încadrării cu personal didactic calificat (plan de încadrare, revisal, contract de muncă);
    d) dovezi privind resursele didactice utilizate.


    ART. 14
    (1) Pe baza documentaţiei primite, ARACIP desemnează un evaluator extern, dintre evaluatorii externi specializaţi pentru evaluarea unităţilor de învăţământ de tipul „Şcoala din spital“, care realizează vizita de evaluare externă.
    (2) Evaluarea externă privind acordarea acreditării se va realiza pe baza standardelor specifice „Şcolii din spital“, prevăzute în secţiunea a 2-a.

    ART. 15
    Raportul de evaluare întocmit de evaluatorul extern este supus aprobării Consiliului Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar.

    ART. 16
    Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar propune emiterea ordinului de ministru privind acordarea/neacordarea acreditării.

    ART. 17
    (1) Instituţia de învăţământ superior în structura căreia funcţionează „Şcoala din spital“ transmite anual Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar un raport de evaluare internă a calităţii, prin raportare la standardele specifice de evaluare.
    (2) Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar realizează monitorizări ale „Şcolii din spital“ cel puţin o dată la cinci ani sau la solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, a Ministerului Sănătăţii, a comunităţii locale, a senatului universităţii.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Standarde specifice de calitate în „Şcoala din spital“
    ART. 18
    (1) Standardele de calitate pe care trebuie să le îndeplinească „Şcoala din spital“ sunt:
    a) capacitate instituţională;
    b) eficacitate educaţională;
    c) managementul calităţii.

    (2) Capacitatea instituţională este stabilită astfel:
    a) spitalul oferă acces la resurse educaţionale, respectiv la săli specializate, manuale, materiale didactice şi tehnologie, adecvate nivelului educaţional al beneficiarului şi ţinând cont de curriculumul specific nivelului respectiv şi de restricţiile medicale generate de patologia lui, care să faciliteze învăţarea;
    b) „Şcoala din spital“ poate colabora în mod funcţional şi constant cu servicii de suport calitative furnizate de asociaţii, asociaţii profesionale etc.;
    c) programele educaţionale sunt rezultatul unei colaborări strânse între medici, profesori, părinţi, elev, psihologi, care să răspundă nevoilor specifice ale elevilor;
    d) „Şcoala din spital“ colaborează cu instituţii precum CMBRAE/Colegiul Psihologilor din România/cultele, în vederea elaborării şi implementării unor modele educaţionale funcţionale şi sustenabile din punctul de vedere al resursei umane şi al dinamicii specifice actului de predare;
    e) cadrul didactic respectă specificul medical şi instrucţiunile medicului cu privire la elev.

    (3) Eficacitatea educaţională este stabilită astfel:
    a) curriculumul este flexibil, specific nivelului educaţional al beneficiarului şi adaptat la restricţiile medicale generate de patologia lui şi la durata spitalizării;
    b) adaptarea curriculumului trebuie să fie raportată la specificul elevului, la nevoile şi interesele lui;
    c) flexibilitatea curriculumului este asigurată de personalul didactic, cu acordul părinţilor, adecvat nivelului educaţional al beneficiarului, conţinutul informaţional fiind condensat pe criterii de relevanţă şi eficienţă mnezică şi corespunzător restricţiilor medicale generate de patologia lui;
    d) flexibilitatea de program a cadrelor didactice este dovedită prin stabilirea orarului împreună cu elevul şi cu medicul, în vederea evitării oricărei forme de presiune psihoemoţională;
    e) profesorii care predau în spitale beneficiază de formare specializată în educaţia copiilor cu nevoi speciale şi în abordări pedagogice pentru elevii cu probleme de sănătate;
    f) profesorii din spitale sunt evaluaţi anual din punct de vedere psihologic, înainte de a putea avea acces la integrarea într-un context pedagogic de acest tip;
    g) cadrele didactice şi părinţii primesc consiliere şi suport psihologic constant prin psihoterapie, ca principal instrument de sprijin psihologic care ar putea fi eficient în susţinerea acestui proces, dar şi îndrumare spirituală, potrivit apartenenţei religioase, sub forma unei colaborări dintre Biserică şi şcoală, după caz;
    h) cu acordul părinţilor, elevii spitalizaţi beneficiază de sprijin psihologic şi social, inclusiv consiliere, pentru a-i ajuta să facă faţă impactului bolii şi spitalizării;
    i) elevii sunt evaluaţi în mod corespunzător, pe baza unor criterii diferenţiate, iar evaluările trebuie să reflecte progresul personal;
    j) profesorii îşi pot organiza activităţile online, în funcţie de dorinţa şi nevoia elevului şi ale părintelui;
    k) profesorii pot organiza, pentru beneficiarii primari, programe de relaxare, pe baza colaborării dintre medici, părinţi, profesori, psihologi;
    l) la solicitarea copilului şi a părintelui, cu acordul medicului, „Şcoala din spital“ poate organiza activităţi de tipul „şcoală de vară“ şi activităţi de tip remedial;
    m) activitatea profesorilor din „Şcoala din spital“ este evaluată din perspectiva modelelor de relaţionare empatică şi suportivă, a lucrului personalizat cu elevul, a constanţei şi punctualităţii;
    n) „Şcoala din spital“ colaborează cu şcolile de provenienţă ale elevilor în vederea completării situaţiei şcolare, a asigurării continuităţii procesului de învăţare şi a reintegrării în programul de şcoală.

    (4) Managementul calităţii este stabilit prin existenţa dovezilor de colectare şi analiză periodică a feedbackului părinţilor, pe baza căruia se stabilesc măsurile de îmbunătăţire a activităţii didactice.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016