Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 1 februarie 2024  privind organizarea admiterii în învăţământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licenţă, de master şi de doctorat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 1 februarie 2024 privind organizarea admiterii în învăţământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licenţă, de master şi de doctorat

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 111 din 7 februarie 2024
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 3.693 din 1 februarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 111 din 7 februarie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta metodologie-cadru stabileşte cadrul general pentru organizarea admiterii în învăţământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licenţă, de masterat şi de doctorat.

    ART. 2
    Prevederile din prezenta metodologie-cadru referitoare la organizarea admiterii se aplică în mod similar şi pentru învăţământul superior dual.

    ART. 3
    (1) Instituţiile de învăţământ superior elaborează şi aplică regulamentul propriu de organizare a admiterii la programele de studii oferite în concordanţă cu misiunea proprie, strategia instituţională, precum şi cu cerinţele pieţei forţei de muncă.
    (2) Admiterea românilor de pretutindeni, precum şi a cetăţenilor din state terţe Uniunii Europene se realizează în baza metodologiilor special elaborate de către Ministerul Educaţiei.
    (3) În baza autonomiei universitare şi cu asumarea răspunderii publice, instituţiile de învăţământ superior organizează concurs de admitere pentru fiecare ciclu şi program de studii universitare, în vederea evaluării competenţelor.
    (4) Admiterea candidaţilor proveniţi din învăţământul în limbile minorităţilor naţionale, cu diplomă de bacalaureat, la solicitarea acestora, se poate susţine în limba maternă, la orice instituţie de învăţământ superior din România, cu excepţia instituţiilor de învăţământ superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională, la care concursul de admitere se susţine în limba de predare a programului de studii.
    (5) Instituţiile de învăţământ superior aduc la cunoştinţa candidaţilor, cu cel puţin 6 luni înainte de susţinerea concursului de admitere, prin afişare la sediul instituţiilor şi pe pagina web proprie, informaţii privind:
    a) regulamentul propriu de admitere;
    b) oferta anuală de şcolarizare;
    c) condiţiile şi documentele necesare pentru înscriere, inclusiv condiţiile şi procedura de recunoaştere a diplomelor obţinute în străinătate;
    d) perioadele sesiunilor de admitere;
    e) modalitatea de desfăşurare a concursului, probele de concurs, tematica şi bibliografia aferentă probelor de concurs;
    f) facilităţile sau condiţiile speciale (inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi, cu tulburări specifice de învăţare sau cu cerinţe educative speciale;
    g) taxele de înscriere pentru organizarea şi desfăşurarea admiterii;
    h) alte informaţii utile candidaţilor.

    (6) Conducerile instituţiilor de învăţământ superior au întreaga responsabilitate pentru organizarea şi desfăşurarea concursului de admitere.

    CAP. II
    Organizarea admiterii
    ART. 4
    (1) Potrivit legii, studiile universitare sunt organizate pe cicluri.
    (2) Instituţiile de învăţământ superior organizează concurs de admitere pentru fiecare ciclu de studii universitare.
    (3) Organizarea concursului de admitere pentru fiecare ciclu de studii universitare se poate desfăşura şi online, instituţiile de învăţământ superior având obligaţia să îşi prevadă în regulamentul propriu şi această modalitate de admitere.
    (4) Organizarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare integrate se realizează cu respectarea prevederilor stipulate prin acordul interinstituţional încheiat între instituţiile organizatoare şi a legislaţiei naţionale în vigoare.

    ART. 5
    (1) Pentru ciclul de studii universitare de scurtă durată, licenţă şi de masterat, admiterea se organizează pe domenii, la specializările/programele de studii acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (2) Pentru ciclul de studii universitare de doctorat, admiterea se realizează în domeniile de studii universitare de doctorat aprobate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    ART. 6
    (1) Admiterea la studii universitare se susţine în limba română.
    (2) Pentru programele universitare şcolarizate în limba română, la solicitarea scrisă a candidatului, concursul de admitere se poate susţine şi în limba maternă a acestuia, cu respectarea autonomiei universitare.
    (3) Pentru studiile universitare organizate în limba maternă/într-o limbă străină, admiterea se susţine în limba de predare a programului de studii universitare.
    (4) Instituţiile de învăţământ superior prevăd în regulamentul propriu de admitere modalitatea de certificare a competenţelor lingvistice, în cazul candidaţilor la programele de studii şcolarizate în limba română şi care nu prezintă acte de studii, necesare la înscriere, eliberate de instituţii de învăţământ din România sau din străinătate, cu predare în limba română. Prin excepţie, pentru elevii care au urmat studiile într-o limbă de circulaţie internaţională sau într-o limbă a minorităţilor naţionale, certificarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română se face cu diploma de bacalaureat, emisă de unităţile de învăţământ autorizate/acreditate din România.
    (5) Instituţiile de învăţământ superior prevăd în regulamentul propriu de admitere modalitatea de certificare a competenţelor lingvistice, în cazul candidaţilor la programele de studii şcolarizate în limbi de circulaţie internaţională şi care nu prezintă acte de studii, necesare la înscriere, eliberate de instituţii de învăţământ din România sau din străinătate, cu predare în limba respectivă.
    (6) Absolvenţii învăţământului liceal din sisteme internaţionale acreditate şi recunoscute de Ministerul Educaţiei au dreptul de a participa la procesul de admitere în învăţământul superior românesc, inclusiv din anul absolvirii studiilor liceale, prin procedură de acceptare condiţionată, candidatul admis urmând a aduce în maximum 6 luni de la admitere diploma echivalentă de bacalaureat internaţional.
    (7) În situaţia în care candidatul admis nu depune diploma echivalentă de bacalaureat internaţional în termenul prevăzut la alin. (6), acesta este exmatriculat.
    (8) Mecanismul privind admiterea în învăţământul superior românesc a absolvenţilor învăţământului liceal din sisteme internaţionale acreditate şi recunoscute de Ministerul Educaţiei constă în elaborarea unei proceduri la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ superior, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.

    ART. 7
    Potrivit legii, studiile universitare se pot organiza la următoarele forme de învăţământ:
    a) ciclul scurt - studii de scurtă durată se pot organiza la forma de învăţământ cu frecvenţă (IF), învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR) sau învăţământ la distanţă (ID);
    b) ciclul I - studii universitare de licenţă se pot organiza la forma de învăţământ cu frecvenţă (IF), învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR) sau învăţământ la distanţă (ID);
    c) ciclul II - studii universitare de masterat se pot organiza la forma de învăţământ cu frecvenţă (IF) sau învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR);
    d) ciclul I şi ciclul II, oferite comasat într-un program de studii universitare din domeniile reglementate la nivelul Uniunii Europene, se pot organiza doar la forma de învăţământ cu frecvenţă (IF);
    e) ciclul III - studiile universitare de doctorat se pot organiza la forma de învăţământ cu frecvenţă (IF) sau învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR).


    ART. 8
    (1) La forma de învăţământ cu frecvenţă sunt alocate locuri finanţate de la buget (fără taxă) şi locuri în regim cu taxă.
    (2) Pentru programele de studii universitare de scurtă durată, licenţă şi masterat, formele de învăţământ la distanţă şi cu frecvenţă redusă sunt alocate doar locuri în regim cu taxă.
    (3) În învăţământul superior din sistemul militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională, la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă se pot aloca şi locuri fără taxă, finanţate de la bugetele proprii ale ministerelor de resort, în condiţiile legii.

    ART. 9
    (1) Concursul pentru admiterea la toate ciclurile de studii universitare şi toate formele de învăţământ se poate organiza, de regulă, în două sesiuni, în condiţii identice, înainte de începerea anului universitar, dar nu mai târziu de 30 septembrie.
    (2) Perioadele sesiunilor de admitere, formele şi probele de concurs se fac publice cu cel puţin 6 luni înainte de susţinerea concursului de admitere, prin afişare la sediul instituţiilor de învăţământ superior şi prin publicare pe pagina web proprie.

    CAP. III
    Candidaţii la admitere
    ART. 10
    (1) Au dreptul să participe la concursul de admitere pentru studiile universitare de scurtă durată numai absolvenţii cu diplomă de bacalaureat obţinută în România sau echivalentă, indiferent de anul absolvirii liceului.
    (2) Au dreptul să participe la concursul de admitere pentru studiile universitare de licenţă numai absolvenţii cu diplomă de bacalaureat obţinută în România sau echivalentă, indiferent de anul absolvirii liceului.
    (3) Au dreptul să participe la concursul de admitere pentru studiile universitare de masterat numai absolvenţii cu diplomă de licenţă obţinută în România sau echivalentă, indiferent de anul absolvirii programului de licenţă.
    (4) Au dreptul să participe la concursul de admitere la studii universitare de doctorat numai absolvenţii cu diplomă de masterat sau echivalentă acesteia, iar numărul cumulat de credite de studii transferabile dobândite, pentru ciclul de studii universitare de licenţă şi de masterat, să fie de cel puţin 300.
    (5) Potrivit prevederilor Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, diploma de licenţă a absolvenţilor învăţământului superior de lungă durată din perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna este echivalentă cu diploma de studii universitare de masterat în specialitate. În consecinţă, titularii diplomelor de studii superioare de lungă durată au dreptul să se înscrie la studii universitare de doctorat fără obligativitatea de a mai parcurge ciclul II de studii universitare de masterat.

    ART. 11
    (1) Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene, precum şi cetăţenii britanici şi membrii familiilor acestora, ca beneficiari ai Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din Uniunea Europeană şi din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice 2019/C 384 I/01, pot participa la admiterea în toate ciclurile de studii universitare, în aceleaşi condiţii prevăzute de lege pentru cetăţenii români, inclusiv în ceea ce priveşte taxele de şcolarizare.
    (2) Cetăţenii români şi cetăţenii menţionaţi la alin. (1), declaraţi admişi în ciclul de studii universitare de scurtă durată, de licenţă, masterat şi doctorat la instituţii de învăţământ superior de stat, particular sau confesional, se pot înmatricula numai în baza diplomei de bacalaureat, de licenţă, respectiv de masterat, recunoscute în conformitate cu metodologiile elaborate de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei.
    (3) Cetăţenii menţionaţi la art. 3 alin. (2), declaraţi admişi în ciclul de studii universitare de scurtă durată, de licenţă, masterat şi doctorat, se pot înmatricula numai în baza diplomei de bacalaureat, de licenţă, respectiv de masterat, recunoscute în conformitate cu metodologiile elaborate de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei. Condiţiile de şcolarizare a românilor de pretutindeni şi a cetăţenilor străini se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei.

    ART. 12
    În învăţământul superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională admiterea în toate ciclurile de studii universitare se desfăşoară şi cu respectarea reglementărilor specifice elaborate de ministerele de resort.

    ART. 13
    La admiterea în toate ciclurile de studii universitare cu predare în limba română, cetăţenii Uniunii Europene şi din state terţe au obligaţia să facă dovada cunoaşterii limbii române, conform metodologiilor de şcolarizare în România a acestora, după caz.

    ART. 14
    (1) Un candidat poate fi admis şi înmatriculat ca student la cel mult două programe de studii concomitent, indiferent de ciclul de studii şi de instituţiile de învăţământ care le oferă.
    (2) Un candidat declarat admis poate beneficia de finanţare de la bugetul de stat pentru un singur program de studii universitare de scurtă durată, pentru un singur program de studii universitare de licenţă, pentru un singur program de studii universitare de master şi pentru un singur program de studii doctorale. Prin excepţie, absolvenţii unui program de studii universitare de masterat care au beneficiat de finanţare de la bugetul de stat pot urma un program de studii universitare de masterat didactic cu finanţare de la bugetul de stat.
    (3) Candidatul declarat admis la mai multe programe de studii universitare optează pentru programul de studii care va fi finanţat de la bugetul de stat, prin depunerea în original a diplomei/documentului de recunoaştere a diplomei/adeverinţei de bacalaureat sau a diplomei/documentului de recunoaştere a diplomei/adeverinţei ciclului de studii universitare anterior absolvit. Actul de studii anterior menţionat poate fi restituit titularului începând cu al doilea semestru, caz în care la dosar rămâne copia acestuia certificată „conform cu originalul“ de către secretariatul facultăţii/departamentului.
    (4) În cazul documentelor de recunoaştere emise online de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei, acestea se transmit electronic, către secretariatul facultăţii/ departamentului, de către candidat, în termenul stabilit prin regulamentul propriu de admitere al instituţiei de învăţământ superior. Pentru înmatriculare, candidaţii care transmit electronic documentul de recunoaştere au obligaţia de a depune declaraţia pe propria răspundere pentru confirmarea locului bugetat.
    (5) Costurile aferente depăşirii duratei învăţământului gratuit, prevăzute de lege, se suportă de către studenţi.
    (6) În cadrul regulamentului propriu, instituţiile de învăţământ superior stabilesc, potrivit legii, măsuri privind egalitatea de şanse pentru persoanele cu dizabilităţi, asigurând, acolo unde este necesar, sprijin suplimentar adaptat nevoilor specifice, susţinând accesul acestora în instituţiile de învăţământ superior.
    (7) În cadrul regulamentului propriu privind organizarea şi desfăşurarea procesului de admitere, instituţiile de învăţământ superior pot stabili facilităţi sau condiţii speciale referitoare la admiterea candidaţilor la programe de studii universitare de scurtă durată, care au obţinut în perioada studiilor liceale distincţii la olimpiadele şcolare şi/sau la alte concursuri naţionale sau internaţionale.
    (8) În cadrul regulamentului propriu, instituţiile de învăţământ superior stabilesc facilităţi sau condiţii speciale referitoare la admiterea candidaţilor la programe de studii universitare de licenţă, care au obţinut în perioada studiilor liceale distincţii la olimpiadele şcolare şi/sau la alte concursuri naţionale şi/sau internaţionale.
    (9) Candidaţii la studiile universitare de licenţă care au obţinut, în perioada studiilor liceale, distincţii (premiile I, II, III, la olimpiade şcolare internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei şi/sau premiul I la olimpiade naţionale, finanţate de Ministerul Educaţiei) beneficiază de dreptul de a se înscrie, fără susţinerea concursului de admitere, pe locuri finanţate de la buget, în instituţiile de învăţământ superior de stat şi, respectiv, cu taxă, în instituţiile de învăţământ superior particulare sau confesionale. Instituţiile de învăţământ superior pot corela prin regulamentul propriu disciplinele şcolare la care au fost obţinute premiile cu domeniile de studii pentru care se organizează admiterea la studii.
    (10) Instituţiile de învăţământ superior de stat acordă cel puţin 25 de locuri bugetate, în cadrul cifrei de şcolarizare aprobate, atât la programele de studii universitare de licenţă, cât şi la programele de studii universitare de masterat absolvenţilor cu diplomă de bacalaureat proveniţi din rândul:
    a) minorităţilor naţionale, pentru programele de studii care nu există în învăţământul superior de stat în limba minorităţii respective;
    b) sistemului de protecţie socială;
    c) persoanelor cu dizabilităţi.

    (11) Instituţiile de învăţământ superior stabilesc în cadrul regulamentului propriu condiţiile privind admiterea pe locurile bugetate, alocate în condiţiile legii, pentru candidaţii aflaţi în situaţii de risc, inclusiv absolvenţii de licee situate în mediul rural.

    ART. 15
    (1) Candidaţii care au promovat în România examenul de bacalaureat/absolvire/licenţă/diplomă/disertaţie în sesiunile corespunzătoare anului şcolar/universitar curent prezintă la înscriere diploma de bacalaureat/licenţă/masterat sau adeverinţa eliberată de către instituţia de învăţământ.
    (2) Prin excepţie de la alin. (1), pentru candidaţii care au promovat examenele de bacalaureat în sesiunile corespunzătoare anului şcolar curent, în baza acordului scris al acestora, instituţiile de învăţământ superior se pot interconecta cu Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR) în vederea preluării datelor personale şi a rezultatelor obţinute la bacalaureat ale acestor candidaţi, caz în care nu este necesară adeverinţa eliberată de către instituţia de învăţământ.
    (3) În vederea înmatriculării, candidaţii admişi pe locurile finanţate de la bugetul de stat au obligaţia să depună la secretariatul facultăţii/departamentului originalul diplomei/ documentului de recunoaştere a diplomei/adeverinţei de bacalaureat/licenţă/disertaţie, până la data stabilită prin regulamentul propriu de admitere. Adeverinţa este valabilă doar pentru candidaţii care au promovat examenul de bacalaureat/ licenţă/masterat în sesiunile anului şcolar/universitar curent. Actul de studii anterior menţionat poate fi restituit titularului începând cu al doilea semestru, caz în care la dosar rămâne copia acestuia certificată „conform cu originalul“ de către secretariatul facultăţii/departamentului.
    (4) În cazul documentelor de recunoaştere emise online de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei, acestea se transmit electronic către secretariatul facultăţii/ departamentului, de către candidat, în termenul stabilit prin regulamentul propriu de admitere al instituţiei de învăţământ superior. Pentru înmatriculare, candidaţii care transmit electronic documentul de recunoaştere au obligaţia de a depune declaraţia pe propria răspundere pentru confirmarea locului bugetat.
    (5) Neprezentarea diplomei de bacalaureat/absolvire/ licenţă/disertaţie/documentului de recunoaştere a diplomei sau a adeverinţei, în original, din vina exclusivă a candidatului declarat admis, în termenul stabilit prin regulamentul propriu de admitere, duce la pierderea locului finanţat de la bugetul de stat.

    CAP. IV
    Desfăşurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de scurtă durată
    SECŢIUNEA 1
    Înscrierea candidaţilor
    ART. 16
    (1) Înscrierea candidaţilor se desfăşoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituţie de învăţământ superior.
    (2) Regulamentul propriu de admitere poate prevedea şi facilităţi online pentru înscriere/preînscriere.
    (3) Regulamentul propriu de admitere poate prevedea posibilitatea susţinerii online a concursului de admitere.

    ART. 17
    (1) Înscrierea la concursul de admitere se face personal, pe baza cărţii de identitate/paşaportului şi a celorlalte documente prevăzute în regulamentul propriu de admitere.
    (2) Înscrierea la concursul de admitere se poate face, în numele candidatului, şi de către o altă persoană pe bază de procură.
    (3) În cazul candidaţilor la instituţiile de învăţământ superior care optează pentru asigurarea facilităţilor online pentru înscriere/preînscriere este necesar să se solicite datele de identificare personale, conform cărţii de identitate/paşaportului.

    ART. 18
    Din componenţa dosarului de concurs, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se elimină cerinţa de depunere a copiilor legalizate ale documentelor, înlocuindu-le cu certificarea conformităţii cu originalul de către persoana/persoanele care are/au atribuţii desemnate în acest sens. Prin excepţie, pe perioada instituirii stării de alertă, necesitate sau de urgenţă, în baza autonomiei universitare, se poate realiza înscrierea online prin încărcarea documentelor de către candidaţi cu asumarea responsabilităţii de către aceştia cu privire la autenticitatea şi corespondenţa dintre documentele digitale/scanate şi cele originale.

    ART. 19
    Dosarul cu actele depuse rămâne pe toată perioada concursului de admitere la comisia tehnică unde s-a făcut înscrierea.

    ART. 20
    După încheierea perioadei de înscriere, opţiunile, ordinea acestora, precum şi alte informaţii din fişa de înscriere nu pot fi modificate.

    ART. 21
    (1) Instituţiile de învăţământ superior pot percepe de la candidaţi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea şi desfăşurarea admiterii, în cuantumurile aprobate de senatele universitare şi prevăzute în regulamentele proprii de admitere.
    (2) Senatele universitare pot prevedea în regulamentele proprii de admitere scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor.
    (3) Potrivit legii, copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sau pensionat sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior.
    (4) Sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior şi copiii cu unul sau ambii părinţi decedaţi, precum şi copiii din familii monoparentale.
    (5) Scutirea de la plata acestor taxe se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidaţi şi prevăzute în regulamentele proprii de admitere. Aprobarea scutirii se face de către comisiile tehnice de înscriere pe facultăţi/departamente.
    (6) Potrivit legii, beneficiază de aceleaşi drepturi prevăzute la alin. (3) persoanele aflate în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situaţii de boală, dizabilitate, sărăcie.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Verificarea şi notarea probelor de concurs
    ART. 22
    Media generală minimă de admitere pentru studii universitare de scurtă durată nu poate fi mai mică de 5,00 (cinci) sau decât un număr minim de puncte echivalent.

    ART. 23
    Ierarhizarea candidaţilor se face în ordinea descrescătoare a mediilor obţinute la concursul de admitere şi în limita locurilor aprobate pentru fiecare program de studii.

    ART. 24
    (1) Media generală de admitere se calculează ca medie aritmetică sau medie ponderată a notelor obţinute la probele concursului de admitere. Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire.
    (2) La calculul mediei generale de admitere la studii universitare de scurtă durată, în baza autonomiei universitare, pot fi luate în considerare medii de la discipline din anii de studii liceale, notele de la probele de bacalaureat, media de la bacalaureat sau alte criterii specifice, conform regulamentului propriu al instituţiei de învăţământ superior.
    (3) Mediile generale/Punctajele generale obţinute de candidaţi la admitere sunt valabile pentru stabilirea ierarhizării pentru fiecare sesiune, numai la instituţia de învăţământ superior la care aceştia au candidat, în conformitate cu regulamentul propriu de admitere.
    (4) Ierarhizarea rezultată în urma admiterii va fi utilizată şi pentru repartizarea locurilor finanţate de la bugetul de stat, acestea revenind celor mai bine clasaţi candidaţi din fiecare program de studii, conform regulamentului propriu.
    (5) Regulamentele proprii de admitere ale instituţiilor de învăţământ superior trebuie să prevadă criterii de departajare a candidaţilor, inclusiv în cazul mediilor egale obţinute la concursul de admitere, astfel încât să nu se depăşească capacitatea de şcolarizare stabilită şi nici numărul de locuri bugetate alocate, conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 25
    Subiectele probelor de concurs se stabilesc pe baza tematicilor afişate la avizierul/avizierele şi pe pagina web a fiecărei instituţii de învăţământ superior/facultăţilor din structura acesteia.

    ART. 26
    Criteriile de verificare şi notare se stabilesc prin regulamentul propriu, ţinându-se seama de specificul domeniului. Baremele de notare se afişează în timpul desfăşurării concursului de admitere.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Rezultatele concursului
    ART. 27
    Rezultatele concursului de admitere se fac publice prin afişare la sediul instituţiilor de învăţământ superior şi/sau pe pagina web proprie.

    ART. 28
    (1) Eventualele contestaţii cu privire la rezultatele concursului de admitere se depun la instituţia de învăţământ superior organizatoare, în conformitate cu regulamentele proprii de admitere.
    (2) Nu se admit contestaţii pentru probele orale, de aptitudini sportive sau artistice.
    (3) Nu se admit contestaţii care au la bază necunoaşterea regulamentului de admitere.
    (4) După expirarea termenului de rezolvare şi de răspuns (prin afişare) la contestaţii, rezultatul concursului de admitere este definitiv şi nu mai poate fi modificat.
    (5) Rezolvarea contestaţiilor este în exclusivitate de competenţa comisiei de contestaţii din cadrul instituţiei de învăţământ superior. Decizia comisiei de contestaţii este definitivă.

    ART. 29
    (1) Afişarea rezultatelor obţinute la concursul de admitere se realizează în etape, generându-se cel puţin două tipuri de liste:
    a) liste provizorii - cu ierarhizarea candidaţilor, generate după admitere;
    b) liste definitive - cu ierarhizarea candidaţilor, generate după soluţionarea contestaţiilor care cuprind rezultatele definitive şi incontestabile.

    (2) Listele conţin următoarele categorii de informaţii:
    a) lista candidaţilor admişi pentru locurile cu finanţare de la buget, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;
    b) lista candidaţilor admişi pentru locurile în regim cu taxă, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;
    c) lista candidaţilor respinşi, dacă este cazul.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Înmatriculare
    ART. 30
    (1) În perioada stabilită în conformitate cu regulamentele proprii de admitere, după soluţionarea contestaţiilor, se face înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi.
    (2) Candidaţii declaraţi admişi pe locurile cu finanţare de la buget achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare.
    (3) Candidaţii declaraţi admişi pe locurile cu taxă achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare şi al taxei de studii (integral sau parţial, conform regulamentului propriu).
    (4) Instituţia de învăţământ superior semnează cu fiecare student înmatriculat un contract de studii universitare.
    (5) Contractul de studii universitare, completat şi semnat de candidaţii declaraţi admişi, se poate transmite şi online, cu obligaţia depunerii originalului până la începutul anului universitar.
    (6) După înmatriculare se generează şi se afişează listele finale cu candidaţii declaraţi admişi şi înmatriculaţi.

    ART. 31
    Înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituţiei de învăţământ superior. După aprobarea înmatriculării, studenţii sunt înscrişi în Registrul matricol unic al instituţiilor de învăţământ superior din România - RMUR (până la operaţionalizarea Registrului unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii - RUNIDAS), cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de şcolarizare la specializarea/ specializările/programul/programele de studii la care au fost admişi, cu excepţiile prevăzute la art. 125 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. V
    Desfăşurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de licenţă
    SECŢIUNEA 1
    Înscrierea candidaţilor
    ART. 32
    (1) Înscrierea candidaţilor se desfăşoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituţie de învăţământ superior.
    (2) Regulamentul propriu de admitere poate prevedea şi facilităţi online pentru înscriere/preînscriere.
    (3) Regulamentul propriu de admitere poate prevedea posibilitatea susţinerii online a concursului de admitere.

    ART. 33
    (1) Înscrierea la concursul de admitere se face personal, pe baza cărţii de identitate/paşaportului şi a celorlalte documente prevăzute în regulamentul propriu de admitere.
    (2) Înscrierea la concursul de admitere se poate face, în numele candidatului, şi de către o altă persoană pe bază de procură.
    (3) În cazul candidaţilor la instituţiile de învăţământ superior care optează pentru asigurarea facilităţilor online pentru înscriere/preînscriere este necesar să se solicite datele de identificare personale, conform cărţii de identitate/paşaportului.

    ART. 34
    Din componenţa dosarului de concurs, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se elimină cerinţa de depunere a copiilor legalizate ale documentelor, înlocuindu-le cu certificarea conformităţii cu originalul de către persoana/persoanele care are/au atribuţii desemnate în acest sens. Prin excepţie, pe perioada instituirii stării de alertă, necesitate sau de urgenţă, în baza autonomiei universitare, se poate realiza înscrierea online prin încărcarea documentelor de către candidaţi cu asumarea responsabilităţii de către aceştia cu privire la autenticitatea şi corespondenţa dintre documentele digitale/scanate şi cele originale.

    ART. 35
    Dosarul cu actele depuse rămâne pe toată perioada concursului de admitere la comisia tehnică unde s-a făcut înscrierea.

    ART. 36
    După încheierea perioadei de înscriere, opţiunile, ordinea acestora, precum şi alte informaţii din fişa de înscriere nu pot fi modificate.

    ART. 37
    (1) Instituţiile de învăţământ superior pot percepe de la candidaţi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea şi desfăşurarea admiterii, în cuantumurile aprobate de senatele universitare şi prevăzute în regulamentele proprii de admitere.
    (2) Senatele universitare pot prevedea în regulamentele proprii de admitere scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor.
    (3) Potrivit legii, copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sau pensionat sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior.
    (4) Sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior şi copiii cu unul sau ambii părinţi decedaţi, precum şi copiii din familii monoparentale.
    (5) Scutirea de la plata acestor taxe se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidaţi şi prevăzute în regulamentele proprii de admitere. Aprobarea scutirii se face de către comisiile tehnice de înscriere pe facultăţi/departamente.
    (6) Potrivit legii, beneficiază de aceleaşi drepturi prevăzute la alin. (3) persoanele aflate în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situaţii de boală, dizabilitate, sărăcie.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Verificarea şi notarea probelor de concurs
    ART. 38
    Media generală minimă de admitere pentru studii universitare de licenţă nu poate fi mai mică de 5,00 (cinci) sau decât un număr minim de puncte echivalent.

    ART. 39
    Ierarhizarea candidaţilor se face în ordinea descrescătoare a mediilor obţinute la concursul de admitere şi în limita locurilor aprobate pentru fiecare program de studii.

    ART. 40
    (1) Media generală de admitere se calculează ca medie aritmetică sau medie ponderată a notelor obţinute la probele concursului de admitere. Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire.
    (2) La calculul mediei generale de admitere la studii universitare de licenţă, în baza autonomiei universitare, pot fi luate în considerare medii de la discipline din anii de studii liceale, notele de la probele de bacalaureat, media de la bacalaureat sau alte criterii specifice, conform regulamentului propriu al instituţiei de învăţământ superior.
    (3) Mediile generale/Punctajele generale obţinute de candidaţi la admitere sunt valabile pentru stabilirea ierarhizării pentru fiecare sesiune, numai la instituţia de învăţământ superior la care aceştia au candidat, în conformitate cu regulamentul propriu de admitere.
    (4) Ierarhizarea rezultată în urma admiterii va fi utilizată şi pentru repartizarea locurilor finanţate de la bugetul de stat, acestea revenind celor mai bine clasaţi candidaţi din fiecare program de studii, conform regulamentului propriu.
    (5) Regulamentele proprii de admitere ale instituţiilor de învăţământ superior trebuie să prevadă criterii de departajare a candidaţilor, inclusiv în cazul mediilor egale obţinute la concursul de admitere, astfel încât să nu se depăşească capacitatea de şcolarizare stabilită şi nici numărul de locuri bugetate alocate, conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 41
    Subiectele probelor de concurs se stabilesc pe baza tematicilor afişate la avizierul/avizierele şi pe pagina web a fiecărei instituţii de învăţământ superior/facultăţilor din structura acesteia.

    ART. 42
    Criteriile de verificare şi notare se stabilesc prin regulamentul propriu, ţinându-se seama de specificul domeniului. Baremele de notare se afişează în timpul desfăşurării concursului de admitere.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Rezultatele concursului
    ART. 43
    Rezultatele concursului de admitere se fac publice prin afişare la sediul instituţiilor de învăţământ superior şi/sau pe pagina web proprie.

    ART. 44
    (1) Eventualele contestaţii cu privire la rezultatele concursului de admitere se depun la instituţia de învăţământ superior organizatoare, în conformitate cu regulamentele proprii de admitere.
    (2) Nu se admit contestaţii pentru probele orale, de aptitudini sportive sau artistice.
    (3) Nu se admit contestaţii care au la bază necunoaşterea regulamentului de admitere.
    (4) După expirarea termenului de rezolvare şi de răspuns (prin afişare) la contestaţii, rezultatul concursului de admitere este definitiv şi nu mai poate fi modificat.
    (5) Rezolvarea contestaţiilor este în exclusivitate de competenţa comisiei de contestaţii din cadrul instituţiei de învăţământ superior. Decizia comisiei de contestaţii este definitivă.

    ART. 45
    (1) Afişarea rezultatelor obţinute la concursul de admitere se realizează în etape, generându-se cel puţin două tipuri de liste:
    a) liste provizorii - cu ierarhizarea candidaţilor, generate după admitere;
    b) liste definitive - cu ierarhizarea candidaţilor, generate după soluţionarea contestaţiilor, care cuprind rezultatele definitive şi incontestabile.

    (2) Listele conţin următoarele categorii de informaţii:
    a) lista candidaţilor admişi pentru locurile cu finanţare de la buget, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;
    b) lista candidaţilor admişi pentru locurile în regim cu taxă, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;
    c) lista candidaţilor respinşi, dacă este cazul.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Înmatriculare
    ART. 46
    (1) În perioada stabilită în conformitate cu regulamentele proprii de admitere, după soluţionarea contestaţiilor, se face înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi.
    (2) Candidaţii declaraţi admişi pe locurile cu finanţare de la buget achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare.
    (3) Candidaţii declaraţi admişi pe locurile cu taxă achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare şi al taxei de studii (integral sau parţial, conform regulamentului propriu).
    (4) Instituţia de învăţământ superior semnează cu fiecare student înmatriculat un contract de studii universitare.
    (5) Contractul de studii universitare, completat şi semnat de candidaţii declaraţi admişi, se poate transmite şi online, cu obligaţia depunerii originalului până la începutul anului universitar.
    (6) După înmatriculare se generează şi se afişează listele finale cu candidaţii declaraţi admişi şi înmatriculaţi.

    ART. 47
    Înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituţiei de învăţământ superior. După aprobarea înmatriculării, studenţii sunt înscrişi în Registrul matricol unic al universităţilor din România - RMUR (până la operaţionalizarea Registrului unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii - RUNIDAS), cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de şcolarizare la specializarea/specializările/programul/ programele de studii la care au fost admişi, cu excepţiile prevăzute la art. 125 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VI
    Desfăşurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de masterat
    SECŢIUNEA 1
    Înscrierea candidaţilor
    ART. 48
    Studiile universitare de masterat asigură aprofundarea în domeniul studiilor de licenţă sau într-un domeniu apropiat, obţinerea de competenţe complementare în alte domenii, precum şi dezvoltarea capacităţilor de cercetare ştiinţifică.

    ART. 49
    Pot candida la programe de studii universitare de masterat absolvenţii cu diplomă de licenţă sau echivalentă.

    ART. 50
    (1) Înscrierea candidaţilor se desfăşoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituţie de învăţământ superior.
    (2) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea şi facilităţi online pentru înscriere/preînscriere.
    (3) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea posibilitatea susţinerii online a concursului de admitere.

    ART. 51
    (1) Înscrierea la concursul de admitere se face personal, pe baza cărţii de identitate/paşaportului şi a celorlalte documente prevăzute în regulamentul propriu de admitere.
    (2) Înscrierea la concursul de admitere se poate face, în numele candidatului, şi de către o altă persoană, pe bază de procură.
    (3) În cazul candidaţilor la instituţiile de învăţământ superior care optează pentru asigurarea facilităţilor online pentru înscriere/preînscriere este necesar să se solicite datele de identificare personale, conform cărţii de identitate/paşaportului.

    ART. 52
    Din componenţa dosarului de concurs, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se elimină cerinţa de depunere a copiilor legalizate ale documentelor, înlocuindu-se cu certificarea conformităţii cu originalul de către persoana/persoanele care are/au atribuţii desemnate în acest sens. Prin excepţie, pe perioada instituirii stării de alertă, de necesitate sau de urgenţă, în baza autonomiei universitare, se poate realiza înscrierea online prin încărcarea documentelor de către candidaţi, cu asumarea responsabilităţii de către aceştia cu privire la autenticitatea şi corespondenţa dintre documentele digitale/scanate şi cele originale.

    ART. 53
    (1) Instituţiile de învăţământ superior pot percepe de la candidaţi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea şi desfăşurarea admiterii, în cuantumurile aprobate de senatele universitare şi prevăzute în regulamentele proprii de admitere.
    (2) Senatele universitare pot prevedea în regulamentele proprii de admitere scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor.
    (3) Potrivit legii, copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sau pensionat sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior.
    (4) Sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior şi copiii cu unul sau ambii părinţi decedaţi, precum şi copiii din familii monoparentale.
    (5) Scutirea de la plata acestor taxe se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidaţi şi prevăzute în regulamentele proprii de admitere. Aprobarea scutirii se face de către comisiile tehnice de înscriere pe facultăţi/departamente.
    (6) Potrivit legii, beneficiază de aceleaşi drepturi prevăzute la alin. (3) persoanele aflate în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situaţii de boală, dizabilitate, sărăcie.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Verificarea şi notarea probelor de concurs
    ART. 54
    Probele şi modalitatea de admitere la programele de studii universitare de masterat se stabilesc de senatul universitar în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    ART. 55
    Ierarhizarea candidaţilor se face în ordinea descrescătoare a mediilor obţinute la concursul de admitere şi în limita locurilor aprobate pentru fiecare program de studii. Media generală minimă de admitere pentru studii universitare de masterat nu poate fi mai mică de 6,00 (şase).

    ART. 56
    (1) Media generală de admitere se calculează ca medie aritmetică sau medie ponderată a notelor obţinute la probele concursului de admitere. Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire.
    (2) La calculul mediei generale de admitere la studii universitare de masterat pot fi luate în considerare şi mediile obţinute la examenul de licenţă/diplomă, conform regulamentului propriu.
    (3) Mediile generale/Punctajele generale obţinute de candidaţi la admitere sunt valabile pentru stabilirea ierarhizării pentru fiecare sesiune, numai la instituţia de învăţământ superior la care aceştia au candidat, în conformitate cu regulamentul propriu de admitere.
    (4) Ierarhizarea rezultată în urma admiterii va fi utilizată şi pentru repartizarea locurilor finanţate de la bugetul de stat, acestea revenind celor mai bine clasaţi candidaţi din fiecare domeniu/program de studii, conform regulamentului propriu.
    (5) Regulamentele proprii de admitere ale instituţiilor de învăţământ superior trebuie să prevadă criterii de departajare a candidaţilor, inclusiv în cazul mediilor egale obţinute la concursul de admitere, astfel încât să nu se depăşească capacitatea de şcolarizare stabilită, conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 57
    Subiectele probelor de concurs se stabilesc pe baza tematicilor afişate la avizierul/avizierele şi pe pagina web a fiecărei instituţii de învăţământ superior/facultăţilor din structura acesteia.

    ART. 58
    Criteriile de verificare şi notare sunt stabilite prin regulamentul propriu de admitere, ţinându-se seama de specificul domeniului. Baremele de notare se afişează în timpul desfăşurării concursului de admitere.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Rezultatele concursului
    ART. 59
    Rezultatele concursului de admitere se fac publice prin afişare la sediul instituţiilor de învăţământ superior şi/sau pe pagina web proprie.

    ART. 60
    (1) Eventualele contestaţii cu privire la rezultatele concursului de admitere se depun la instituţia de învăţământ superior organizatoare, în conformitate cu regulamentul propriu de admitere.
    (2) Nu se admit contestaţii pentru probele orale, de aptitudini sportive sau artistice.
    (3) Nu se admit contestaţii care au la bază necunoaşterea regulamentului propriu de admitere.
    (4) După expirarea termenului de rezolvare şi de răspuns (prin afişare) la contestaţii, rezultatul concursului de admitere este definitiv şi nu mai poate fi modificat.
    (5) Rezolvarea contestaţiilor este în exclusivitate de competenţa comisiei de contestaţii din cadrul instituţiei de învăţământ superior. Decizia comisiei de contestaţii este definitivă.

    ART. 61
    (1) Afişarea rezultatelor obţinute la concursul de admitere se realizează în etape, generându-se cel puţin două tipuri de liste:
    a) liste provizorii - cu ierarhizarea candidaţilor, generate după admitere;
    b) liste definitive - cu ierarhizarea candidaţilor, generate după soluţionarea contestaţiilor, care cuprind rezultatele definitive şi incontestabile.

    (2) Listele conţin următoarele categorii de informaţii:
    a) lista candidaţilor admişi pentru locurile cu finanţare de la buget, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;
    b) lista candidaţilor admişi pentru locurile în regim cu taxă, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;
    c) lista candidaţilor respinşi, dacă este cazul.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Înmatriculare
    ART. 62
    (1) În perioada stabilită în conformitate cu regulamentele proprii de admitere, după soluţionarea contestaţiilor, se face înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi.
    (2) Candidaţii declaraţi admişi pe locurile cu finanţare de la buget achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare.
    (3) Candidaţii declaraţi admişi pe locurile cu taxă achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare şi al taxei de studii (integral sau parţial, conform regulamentelor proprii de admitere).
    (4) Instituţia de învăţământ superior semnează cu fiecare student înmatriculat un contract de studii universitare.
    (5) Contractul de studii universitare, completat şi semnat de studentul înmatriculat, se poate transmite şi online, cu obligaţia depunerii originalului până la începutul anului universitar.
    (6) După înmatriculare se generează şi se afişează listele finale cu candidaţii declaraţi admişi şi înmatriculaţi.

    ART. 63
    Înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituţiei de învăţământ superior. După aprobarea înmatriculării, studenţii sunt înscrişi în Registrul matricol unic al universităţilor din România - RMUR (până la operaţionalizarea Registrului unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii - RUNIDAS), cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de şcolarizare la specializarea/specializările/programul/ programele de studii la care au fost admişi, cu excepţiile prevăzute la art. 125 alin. (3) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VII
    Desfăşurarea concursului de admitere pentru programele de studii universitare de doctorat
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 64
    Admiterea în ciclul de studii universitare de doctorat se organizează pe domenii de doctorat în cadrul şcolilor doctorale autorizate provizoriu sau acreditate.

    ART. 65
    Admiterea la studii universitare de doctorat este procesul de selecţie a candidaţilor pentru fiecare poziţie vacantă de student-doctorand pe care conducătorii de doctorat din cadrul şcolii doctorale decid să o propună spre ocupare în cadrul sesiunilor de admitere organizate de instituţia organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), prin intermediul şcolilor doctorale.

    ART. 66
    (1) Studiile universitare de doctorat se organizează la forma de învăţământ cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă atât pe locuri în regim de finanţare de la bugetul de stat sub formă de granturi doctorale, cât şi pe locuri în regim cu taxă sau alte surse legal constituite.
    (2) Pentru învăţământul superior din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională se pot aloca şi locuri fără taxă, finanţate de la bugetele proprii ale ministerelor de resort, în condiţiile legii.
    (3) Doctoratul se poate desfăşura în limba română, într-o limbă a minorităţilor naţionale sau într-o limbă de circulaţie internaţională, conform contractului de studii doctorale încheiat între IOSUD, conducătorul de doctorat şi studentul-doctorand.
    (4) Studiile universitare de doctorat au o durată, de regulă, de 4 ani.

    ART. 67
    Numărul de locuri în regim de finanţare de la bugetul de stat pe fiecare instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat este stabilit prin ordin al ministrului educaţiei, iar numărul de locuri în regim cu taxă este fixat prin hotărâre a Senatului universitar.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Înscrierea candidaţilor
    ART. 68
    (1) Înscrierea candidaţilor se desfăşoară la sediile stabilite prin regulamentul propriu de fiecare instituţie de învăţământ superior.
    (2) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea şi facilităţi online pentru înscriere/preînscriere.
    (3) Regulamentele proprii de admitere pot prevedea posibilitatea susţinerii online a concursului de admitere.

    ART. 69
    (1) Înscrierea la concursul de admitere se face personal, pe baza cărţii de identitate/paşaportului şi a celorlalte documente prevăzute în regulamentul propriu de admitere.
    (2) Înscrierea la concursul de admitere se poate face, în numele candidatului, şi de către o altă persoană pe bază de procură.
    (3) În cazul candidaţilor la instituţiile de învăţământ superior care optează pentru asigurarea facilităţilor online pentru înscriere/preînscriere este necesar să se solicite datele de identificare personale, conform cărţii de identitate/paşaportului.

    ART. 70
    La concursul de admitere se pot înscrie la doctorat absolvenţi ai studiilor universitare de masterat, dar şi absolvenţii cu diplomă de licenţă sau echivalentă (diploma de licenţă a absolvenţilor unor programe de studii de 5 sau 6 ani, forma de învăţământ „zi“ - învăţământ de lungă durată), eliberată, de regulă, până în anul absolvirii primei promoţii de licenţă organizate în conformitate cu prevederile Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 71
    (1) Înscrierea la concursul de admitere la studii universitare de doctorat în cadrul instituţiei organizatoare de studii universitare de doctorat, într-un domeniu de doctorat, nu este condiţionată de domeniul în care a fost dobândită diploma de licenţă sau masterat. Durata totală cumulată a ciclului de studii universitare de licenţă şi masterat trebuie să fie de cel puţin 300 de credite transferabile (ECTS).
    (2) În vederea înscrierii la concursul de admitere la doctorat, instituţiile de învăţământ superior realizează recunoaşterea creditelor (ECTS) sau a punctelor de credit alocate pentru studiile universitare de licenţă şi masterat obţinute în străinătate, cu condiţia cumulării celor 300 de credite transferabile (ECTS).

    ART. 72
    Din componenţa dosarului de concurs, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se elimină cerinţa de depunere a copiilor legalizate ale documentelor, înlocuindu-le cu certificarea conformităţii cu originalul de către persoana/persoanele care are/au atribuţii desemnate în acest sens. Prin excepţie, pe perioada instituirii stării de alertă, necesitate sau de urgenţă, în baza autonomiei universitare, se poate realiza înscrierea online prin încărcarea documentelor de către candidaţi cu asumarea responsabilităţii de către aceştia cu privire la autenticitatea şi corespondenţa dintre documentele digitale/scanate şi cele originale.

    ART. 73
    La admiterea la studii universitare de doctorat se pot înscrie şi cetăţeni care nu fac parte din Uniunea Europeană, Spaţiul Economic European şi Confederaţia Elveţiană (extracomunitari), absolvenţi ai studiilor universitare de masterat sau absolvenţi cu diplomă de licenţă sau echivalentă ai studiilor universitare de lungă durată (5, 6 ani). Recunoaşterea studiilor efectuate de către aceştia în afara României se va realiza de către direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei.

    ART. 74
    Admiterea la studii universitare de doctorat este condiţionată de promovarea concursului de admitere, conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 75
    (1) Instituţiile de învăţământ superior pot percepe de la candidaţi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, taxe de înscriere pentru organizarea şi desfăşurarea admiterii, în cuantumurile aprobate de senatele universitare şi prevăzute în regulamentul propriu.
    (2) Senatele universitare pot prevedea în regulamentul propriu de admitere scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor.
    (3) Potrivit legii, copiii personalului didactic şi didactic auxiliar aflat în activitate sau pensionat sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursurile de admitere în învăţământul superior şi beneficiază de gratuitate la cazare în cămine.
    (4) Scutirea de la plata acestor taxe se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidaţi şi prevăzute în regulamentele proprii de admitere. Aprobarea scutirii se face de către comisiile tehnice de înscriere pe IOSUD/şcoli doctorale.
    (5) Potrivit legii, beneficiază de aceleaşi drepturi prevăzute la alin. (3) persoanele aflate în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situaţii de boală, dizabilitate, sărăcie, în baza declaraţiei pe propria răspundere.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Verificarea şi notarea probelor de concurs
    ART. 76
    Concursul de admitere la studiile de doctorat se stabileşte conform regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, şi regulamentelor proprii.

    ART. 77
    Regulamentul propriu conţine în mod obligatoriu prevederi clare privind forma şi conţinutul concursului de admitere, precum şi criteriile de evaluare şi selecţie a candidaţilor în funcţie de caracteristicile generale ale poziţiei vacante de student-doctorand scoase la concurs (după forma de organizare a programului de studiu, tipul de finanţare, drepturile şi obligaţiile care revin studentului-doctorand în urma ocupării prin admitere a respectivei poziţii etc.).

    ART. 78
    Şcolile doctorale asigură transparenţa concursurilor de admitere şi garantează accesul candidaţilor la informaţiile privind procedurile de selecţie şi admitere la doctorat.

    ART. 79
    Media minimă pe care trebuie să o obţină un candidat pentru a fi declarat admis este 7,00. Media se calculează cu două zecimale fără rotunjire.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Rezultatele concursului
    ART. 80
    Validarea rezultatelor admiterii la studiile universitare de doctorat se face de către Consiliul şcolii doctorale (CSD) şi Consiliul pentru studii universitare de doctorat (CSUD).

    ART. 81
    Rezultatele concursului de admitere se fac publice prin afişare la sediul instituţiilor de învăţământ superior şi/sau pe pagina web proprie.

    ART. 82
    (1) Eventualele contestaţii cu privire la rezultatele concursului de admitere se depun la instituţia de învăţământ superior organizatoare, în conformitate cu regulamentele proprii de admitere.
    (2) Nu se admit contestaţii pentru probele orale, de aptitudini sportive sau artistice.
    (3) Nu se admit contestaţii care au la bază necunoaşterea regulamentului propriu de admitere.
    (4) După expirarea termenului de rezolvare şi de răspuns (prin afişare) la contestaţii, rezultatul concursului de admitere este definitiv şi nu mai poate fi modificat.
    (5) Rezolvarea contestaţiilor este în exclusivitate de competenţa comisiei de contestaţii din cadrul instituţiei de învăţământ superior. Decizia comisiei de contestaţii este definitivă.

    ART. 83
    (1) După finalizarea procedurii de admitere, şcoala doctorală afişează ierarhia candidaţilor admişi/respinşi, cu menţionarea beneficiarilor de granturi şi/sau burse doctorale.
    (2) Afişarea rezultatelor obţinute la concursul de admitere se realizează în etape, generându-se cel puţin două tipuri de liste:
    a) liste provizorii - cu ierarhizarea candidaţilor, generate după admitere;
    b) liste definitive - cu ierarhizarea candidaţilor, generate după soluţionarea contestaţiilor care cuprind rezultatele definitive şi incontestabile.

    (3) Listele conţin următoarele categorii de informaţii:
    a) lista candidaţilor admişi pentru locurile cu finanţare de la buget, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;
    b) lista candidaţilor admişi pentru locurile în regim cu taxă, în limita numărului de locuri repartizate, dacă este cazul;
    c) lista candidaţilor respinşi, dacă este cazul.


    ART. 84
    Şcoala doctorală gestionează eventualele contestaţii înregistrate, în conformitate cu prevederile regulamentului propriu IOSUD, şi afişează rezultatele derulării acestei proceduri.

    ART. 85
    Listele candidaţilor declaraţi admişi şi listele candidaţilor respinşi se afişează pe domenii de studii şi şcoli doctorale la avizierul şcolii doctorale.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi
    ART. 86
    (1) În perioada stabilită în conformitate cu regulamentele proprii de admitere, după soluţionarea contestaţiilor, se face înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi.
    (2) Candidaţii declaraţi admişi pe locurile cu finanţare de la buget achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare.
    (3) Candidaţii declaraţi admişi pe locurile cu taxă achită cuantumul eventualei taxe de înmatriculare şi al taxei de studii (integral sau parţial, conform regulamentului propriu de admitere).
    (4) Instituţia de învăţământ superior semnează cu fiecare student înmatriculat un contract de studii universitare.
    (5) Contractul de studii universitare, completat şi semnat de studentul înmatriculat, se poate transmite şi online, cu obligaţia depunerii originalului până la începutul anului universitar.
    (6) După înmatriculare se generează şi se afişează listele finale cu candidaţii declaraţi admişi şi înmatriculaţi.

    ART. 87
    Înmatricularea candidaţilor declaraţi admişi în urma concursului de admitere se face prin decizie a rectorului instituţiei de învăţământ superior/preşedintelui Academiei Române. După aprobarea înmatriculării, studenţii-doctoranzi sunt înscrişi în Registrul matricol unic al universităţilor din România - RMUR (până la operaţionalizarea Registrului unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii - RUNIDAS), cu un număr unic valabil pentru întreaga perioadă de şcolarizare la specializarea/specializările/programul/programele de studii la care au fost admişi, cu excepţiile prevăzute la art. 125 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Dispoziţii finale
    ART. 88
    În cazul Academiei Române, pentru ciclul de studii universitare de doctorat, se aplică în mod similar toate dispoziţiile prevăzute în prezentul regulament pentru instituţiile de învăţământ superior.

    ART. 89
    Prezenta metodologie-cadru se aplică începând cu concursul de admitere organizat pentru anul universitar 2024-2025.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016