Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 17 august 2020  privind soluţionarea sesizărilor cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existenţa plagiatului, în cadrul unei teze de doctorat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 17 august 2020 privind soluţionarea sesizărilor cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existenţa plagiatului, în cadrul unei teze de doctorat

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 783 din 27 august 2020
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 5.229 din 17 august 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 783 din 27 august 2020.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Orice persoană fizică sau juridică, inclusiv membrii Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) şi ai instituţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), poate sesiza în scris, prin intermediul Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), Consiliul general al CNATDCU cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existenţa plagiatului, în cadrul unei teze de doctorat, indiferent de data susţinerii acesteia şi de data acordării titlului de doctor.

    ART. 2
    (1) Procesul de analizare şi soluţionare a sesizărilor de către CNATDCU este susţinut de un sistem informatic, denumit în continuare platformă, asigurat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC).
    (2) Platforma este administrată de MEC prin Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării şi asigură schimbul de informaţii în format electronic în cadrul procesului de soluţionare a sesizărilor.
    (3) Colectarea şi prelucrarea datelor referitoare la soluţionarea sesizărilor, prin platformă, se fac în scopul:
    a) organizării şi desfăşurării procesului de soluţionare a sesizărilor de către CNATDCU;
    b) prelucrării în scopuri statistice, de cercetare ştiinţifică sau în alte scopuri, la solicitarea MEC, în conformitate cu prevederile legale.


    CAP. II
    Înregistrarea sesizării
    ART. 3
    Sesizarea cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existenţa plagiatului, în cadrul unei teze de doctorat, denumită în continuare sesizare, trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) să conţină date de identificare a persoanei fizice sau juridice care formulează sesizarea, respectiv: numele şi prenumele, codul numeric personal (CNP), adresa de domiciliu, adresa de corespondenţă electronică, pentru persoanele fizice, şi date de identificare şi adresele oficiale ale instituţiei, asociaţiei, organizaţiei etc., pentru persoanele juridice, incluse într-un document denumit Date_identificare_autor_sesizare;
    b) să conţină date de identificare a tezei de doctorat pentru care se face sesizarea: autor, titlul tezei, instituţia care a eliberat diploma de doctor în baza respectivei teze de doctorat, incluse într-un document denumit Date_identificare_teza;
    c) să prezinte, anexat, copii ale documentelor consultate în baza cărora persoana fizică sau juridică formulează sesizarea, cu indicarea surselor de documentare şi a datelor de identificare ale acestora (de exemplu: biblioteci, reviste, cărţi publicate etc.), incluse într-un document/fişier/arhivă electronică denumit „Anexe“;
    d) să conţină o motivare argumentată a sesizării, cu exemple concrete privind nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională ori cu privire la existenţa plagiatului în cadrul tezei de doctorat în cauză, inclusă într-un document denumit „Motivaţie“.


    ART. 4
    Sesizarea şi anexele sale se depun şi se înregistrează oficial la UEFISCDI, inclusiv prin mijloace electronice.

    ART. 5
    (1) UEFISCDI verifică în termen de maximum 3 zile respectarea cerinţelor prevăzute la art. 3 pentru validarea din punct de vedere administrativ şi admiterea sesizării spre analiză şi soluţionare de către CNATDCU.
    (2) Dacă în urma verificării din punct de vedere administrativ se constată nerespectarea prevederilor art. 3, UEFISCDI notifică, în termen de maximum 15 zile de la înregistrare, persoana care a depus sesizarea asupra elementelor care trebuie completate şi clasează forma iniţială a sesizării.
    (3) Dacă sesizarea este admisă, ea se anonimizează cu privire la datele de identificare ale autorului sesizării pentru protejarea identităţii persoanei fizice sau juridice care a depuso, de către UEFISCDI, şi se încarcă în platformă.
    (4) Decizia de clasare sau de admitere spre analiză a sesizării se publică pe site-ul www.cnatdcu.ro şi este comunicată autorului sesizării.
    (5) Platforma notifică Secretariatul tehnic al CNATDCU şi preşedintele Consiliului general al CNATDCU pentru a demara procesul de analizare şi soluţionare a sesizării.

    CAP. III
    Constituirea dosarului de analiză a sesizării
    ART. 6
    Secretariatul tehnic al CNATDCU comunică IOSUD/IOD, inclusiv prin mijloace electronice, sesizarea anonimizată, în termen de maximum două zile de la notificarea prevăzută la art. 5 alin. (5), şi solicită să încarce în platformă următoarele documente în format electronic:
    a) copia „conform cu originalul“ a tezei de doctorat în cauză existentă în instituţie;
    b) informaţii privind autorul tezei de doctorat (CNP, data înmatriculării la doctorat, data susţinerii publice a tezei de doctorat, copia ordinului ministrului prin care a fost acordat/ atribuit titlul de doctor, seria şi numărul diplomei de doctor şi numărul şi data eliberării, numele şi prenumele conducătorului de doctorat);
    c) copii ale documentaţiei aferente susţinerii publice a tezei de doctorat, respectiv: decizia de numire a comisiei/ordinul rectorului, referatele întocmite de membrii comisiei, procesul-verbal al susţinerii publice;
    d) date de contact ale autorului tezei de doctorat, dacă este posibil;
    e) punctul de vedere al IOSUD/IOD, care este consultativ şi se referă la propunerea de menţinere/retragere a titlului de doctor, semnată de rector sau, după caz, de preşedintele Academiei Române, documentele şi reglementările interne, în vigoare la data înmatriculării la doctorat a autorului tezei de doctorat şi aplicabile la data susţinerii publice, care au fundamentat această propunere, în principal hotărârea Comisiei de etică universitară, avizată juridic, şi la alte măsuri interne stabilite în cazul în care s-a constatat încălcarea eticii universitare;
    f) punctul de vedere al autorului tezei de doctorat, care este consultativ;
    g) punctul de vedere al conducătorului de doctorat, care este consultativ.


    ART. 7
    Documentele prevăzute la art. 6 se încarcă direct în platformă în termen de maximum 30 de zile de la data publicării deciziei privind admiterea sesizării pe site-ul www.cnatdcu.ro.

    ART. 8
    Platforma notifică Secretariatul tehnic al CNATDCU după finalizarea încărcării documentelor.

    ART. 9
    Secretariatul tehnic al CNATDCU verifică din punct de vedere administrativ documentele încărcate de IOSUD/IOD în platformă, în termen de maximum 5 zile de la notificare. Secretariatul tehnic al CNATDCU are obligaţia de a semnala instituţiilor eventualele erori de înregistrare sau lipsa unor documente. IOSUD/IOD completează dosarul de analiză a sesizării în termen de maximum 5 zile de la notificare.

    ART. 10
    Instituţiile de învăţământ superior au obligaţia de a furniza Ministerului Educaţiei şi Cercetării datele solicitate pentru constituirea dosarului de analiză a sesizării.

    ART. 11
    Refuzul sau raportarea falsă încalcă principiul răspunderii publice şi duce la sancţiunile prevăzute de lege.

    ART. 12
    (1) Secretariatul tehnic al CNATDCU solicită Bibliotecii Naţionale a României transmiterea în format electronic, în termen de 5 zile lucrătoare de la data publicării deciziei privind admiterea administrativă a sesizării pe site-ul www.cnatdcu.ro, a unei copii „conform cu originalul“ a tezei de doctorat.
    (2) În termen de maximum 15 zile de la data publicării deciziei privind admiterea administrativă a sesizării pe site-ul www.cnatdcu.ro, Secretariatul tehnic al CNATDCU încarcă pe platformă copia „conform cu originalul“ a tezei de doctorat pentru tezele susţinute înainte de anul 2016 sau teza de doctorat în format electronic din platforma naţională pentru tezele susţinute după anul 2016.
    (3) În cazul în care secretariatul constată existenţa unei/unor sesizări anterioare cu privire la aceeaşi teză de doctorat şi asupra cărora există decizii adoptate de către Consiliul general al CNATDCU, acestea se încarcă în platformă.

    ART. 13
    (1) Platforma notifică membrii Consiliului general al CNATDCU în legătură cu faptul că este constituit dosarul sesizării în vederea analizării şi soluţionării.
    (2) Consiliul general al CNATDCU are la dispoziţie 45 de zile pentru a analiza şi decide conform prevederilor art. 69 alin. (2) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. IV
    Punctul de vedere al IOSUD/IOD
    ART. 14
    IOSUD/IOD informează oficial titularul diplomei de doctor despre existenţa unei sesizări privind teza de doctorat elaborată de acesta.

    ART. 15
    IOSUD analizează teza de doctorat existentă în biblioteca instituţiei, pe baza căreia s-a acordat titlul de doctor, în raport cu sesizarea, în conformitate cu procedurile interne.

    ART. 16
    În situaţia în care IOSUD confirmă încălcarea standardelor de calitate sau de etică profesională, transmite CNATDCU decizia privind propunerea de retragere a titlului, semnată de rector sau, după caz, de preşedintele Academiei Române, avizată din punct de vedere juridic de universitate sau, după caz, de Academia Română.

    ART. 17
    În cazul în care punctul de vedere al IOSUD/IOD şi/sau punctul de vedere al autorului tezei de doctorat, precum şi punctul de vedere al conducătorului de doctorat nu sunt transmise în termen de maximum 30 de zile de la data publicării deciziei privind admiterea sesizării pe site-ul www.cnatdcu.ro, procesul de analiză a sesizării continuă la nivelul Consiliului general conform prevederilor prezentei metodologii.

    CAP. V
    Constituirea comisiei de lucru a CNATDCU
    ART. 18
    (1) În procesul de evaluare şi soluţionare a sesizărilor de către CNATDCU se află în situaţia de conflict de interese persoana care:
    a) are un interes personal de orice natură cu privire la rezultatul soluţionării sesizării, este soţ, afin ori rudă până la gradul al II-lea cu autorul tezei de doctorat sau conducătorul de doctorat;
    b) a beneficiat în ultimii 5 ani anteriori evaluării şi soluţionării sesizării ori beneficiază în prezent de foloase de orice natură din partea autorului tezei de doctorat sau a conducătorului de doctorat.

    (2) Nu se includ în aceste situaţii colaborările ocazionale cu IOSUD care a organizat susţinerea tezei de doctorat în cauză, cum ar fi participarea la comisii de doctorat sau abilitare, altele decât cele aflate în analiza directă a CNATDCU.

    ART. 19
    (1) După primirea notificării prevăzute la art. 13 alin. (1), Consiliul general are la dispoziţie 15 zile pentru numirea comisiei de lucru pentru analiza sesizării formate din membri ai CNATDCU şi/sau experţi externi, denumită în continuare comisie de lucru.
    (2) Preşedintele Consiliului general notifică preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU cu atribuţii în domeniul tezei de doctorat şi solicită propuneri pentru constituirea comisiei de lucru formate din 3 membri.
    (3) Preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU are la dispoziţie maximum 5 zile pentru a nominaliza 5 membri ai comisiei de specialitate şi/sau experţi externi. Dacă preşedintele comisiei de specialitate se află în imposibilitatea exercitării atribuţiilor, vicepreşedintele comisiei de specialitate propune constituirea comisiei de lucru.
    (4) În termen de maximum 5 zile, fiecare membru nominalizat pentru constituirea comisiei de lucru trebuie să îşi exprime, direct în platformă, acordul pentru analizarea sesizării şi declaraţia că nu se află într-o situaţie de conflict de interese cu autorul tezei de doctorat sau conducătorul de doctorat.
    (5) Platforma notifică membrii Consiliului general pentru acordarea votului referitor la numirea comisiei de lucru.
    (6) Membrii Consiliului general au la dispoziţie maximum 5 zile pentru a analiza şi aproba prin vot comisia de lucru. Se consideră confirmaţi 3 membri pentru care au fost exprimate mai multe voturi favorabile.
    (7) În cazul în care în termenul prevăzut la alin. (3) nu sunt nominalizaţi cel puţin 5 membri, preşedintele CNATDCU numeşte, după consultarea vicepreşedinţilor, o comisie de lucru, formată din 3 membri care pot fi membri ai CNATDCU şi/sau experţi externi, cu respectarea prevederilor legale privind incompatibilităţile sau conflictul de interese.
    (8) Platforma generează decizia Consiliului general cu privire la numirea membrilor comisiei de lucru, care este semnată de preşedintele Consiliului general, inclusiv prin mijloace electronice, şi încărcată în platformă. Preşedintele Consiliului general desemnează un raportor responsabil de realizarea raportului comun al comisiei de lucru dintre cei 3 membri ai comisiei de lucru.
    (9) Comisiile de lucru care au în componenţă experţi externi se numesc pe durată determinată, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Secretariatul tehnic al CNATDCU încarcă pe platformă ordinul de numire a comisiei de lucru.
    (10) Platforma notifică membrii comisiei de lucru numiţi prin decizie a Consiliului general sau prin ordin al ministrului, după caz, în legătură cu declanşarea procesului de analiză a sesizării.
    (11) Comisia de lucru are la dispoziţie 15 zile pentru analiza sesizării şi formularea unei propuneri privind soluţionarea acesteia.

    CAP. VI
    Analizarea sesizării la nivelul CNATDCU
    ART. 20
    (1) Fiecare membru al comisiei de lucru are la dispoziţie maximum 5 zile de la data notificării prevăzute la art. 19 alin. (11) pentru a analiza independent sesizarea şi documentele încărcate pe platformă şi a formula direct în platformă un raport individual cu privire la sesizare.
    (2) Fiecare membru al comisiei de lucru elaborează un raport individual de analiză, pe care îl încarcă semnat în platformă.
    (3) În maximum 3 zile de la finalizarea rapoartelor individuale cu privire la sesizare, raportorul comisiei de lucru trebuie să realizeze direct în platformă raportul comun care cuprinde propunerea motivată a comisiei de lucru, adoptată prin vot, de menţinere sau, după caz, de retragere a titlului de doctor, pe care îl semnează şi îl încarcă în platformă.
    (4) În cazul în care propunerea motivată a comisiei de lucru este de retragere a titlului de doctor, raportul comun poate cuprinde şi alte propuneri de sancţiuni în conformitate cu prevederile art. 170 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În cazul în care membrii comisiei de lucru constată că sesizarea are acelaşi conţinut, se referă la aceleaşi aspecte şi a fost formulată în legătură cu aceeaşi teză de doctorat şi asupra căreia a fost emisă o decizie a Consiliului general al CNATDCU, poate propune clasarea acesteia.

    ART. 21
    Rapoartele individuale ale membrilor comisiei de lucru sunt anexe ale raportului comun.

    ART. 22
    Platforma notifică membrii Consiliului general în legătură cu finalizarea raportului comun de către comisia de lucru.

    ART. 23
    Preşedintele Consiliului general poate decide convocarea Consiliului general într-o sesiune de lucru, organizată prin întrunirea membrilor sau prin mijloace electronice, pentru a analiza propunerea comisiei de lucru.

    ART. 24
    Membrii Consiliului general au la dispoziţie 10 zile pentru a analiza propunerea comisiei de lucru şi punctul de vedere al IOSUD/IOD, dacă a fost transmis. Consiliul general al CNATDCU decide prin vot, exprimat direct în platformă, dacă au fost sau nu respectate standardele de calitate sau de etică profesională, inclusiv existenţa plagiatului.

    ART. 25
    La finalizarea votului, preşedintele Consiliului general generează decizia CNATDCU cu privire la soluţionarea sesizării. Decizia CNATDCU este semnată de preşedintele Consiliului general, inclusiv prin mijloace electronice, şi încărcată în platformă.

    ART. 26
    În cazul în care Consiliul general al CNATDCU decide că nu au fost respectate standardele de calitate sau de etică profesională, inclusiv în ceea ce priveşte plagiatul, CNATDCU propune MEC, în baza unor rapoarte externe de evaluare, luarea următoarelor măsuri, alternativ sau simultan:
    a) retragerea calităţii de conducător de doctorat/atestatului de abilitare;
    b) retragerea titlului de doctor;
    c) retragerea acreditării şcolii doctorale, ceea ce implică retragerea dreptului şcolii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenţi doctoranzi.


    ART. 27
    Platforma notifică Secretariatul tehnic al CNATDCU, IOSUD şi UEFISCDI cu privire la decizia CNATDCU. IOSUD are obligaţia de a transmite decizia CNATDCU autorului tezei de doctorat, iar UEFISCDI are obligaţia de a informa autorul sesizării despre decizia CNATDCU. Aceştia au la dispoziţie 10 zile de la data comunicării pentru formularea unei contestaţii privitoare la procedură.

    ART. 28
    Consiliul general al CNATDCU are la dispoziţie 10 zile pentru formularea răspunsului la contestaţie.

    ART. 29
    (1) Contestaţia se înregistrează la MEC şi se încarcă în platformă de Secretariatul tehnic al CNATDCU.
    (2) Platforma notifică membrii Consiliului general cu privire la încărcarea în platformă a contestaţiei.
    (3) În termen de maximum două zile de la primirea notificării, preşedintele panelului căruia îi este arondată comisia de specialitate care a analizat sesizarea nominalizează 3 membri ai panelului pentru analizarea contestaţiei.
    (4) În cazuri bine justificate, preşedintele panelului poate nominaliza pentru analizarea contestaţiei şi experţi externi.
    (5) Membrii nominalizaţi de preşedintele panelului pentru analizarea contestaţiei constituie comisia de lucru pentru analizarea contestaţiei, denumită în continuare comisia de contestaţie.
    (6) În termen de o zi, fiecare membru nominalizat trebuie să îşi exprime, direct în platformă, acordul pentru analizarea contestaţiei şi declaraţia că nu se află în conflict de interese pentru analizarea contestaţiei, conform prevederilor art. 10.
    (7) Constituirea comisiei de contestaţie este finalizată numai dacă fiecare dintre cei 3 membri şi-a exprimat acordul pentru analizarea contestaţiei şi declaraţia că nu se află în conflict de interese, conform prevederilor art. 10.
    (8) După constituirea comisiei de contestaţie, platforma notifică preşedintele panelului şi membrii comisiei de contestaţie privind declanşarea procesului de analizare a contestaţiei.
    (9) În termen de maximum 3 zile de la constituirea comisiei de contestaţie, fiecare membru întocmeşte direct în platformă un referat individual de analiză a contestaţiei şi motivează, după caz.
    (10) Platforma notifică preşedintele panelului cu privire la finalizarea referatelor individuale de către membrii comisiei de contestaţie.
    (11) Preşedintele panelului întocmeşte referatul sintetic de analiză a contestaţiei, direct în platformă, în termen de maximum o zi de la notificare, pe baza referatelor individuale de analiză a contestaţiei.
    (12) După finalizarea referatului sintetic de analiză a contestaţiei, platforma notifică membrii Consiliului general.
    (13) În termen de 3 zile de la notificare, membrii Consiliului general analizează şi validează, prin vot exprimat direct în platformă, propunerea comisiei de contestaţie.

    ART. 30
    (1) Decizia CNATDCU cu privire la soluţionarea contestaţiei este semnată de preşedintele Consiliului general, inclusiv prin mijloace electronice, şi încărcată în platformă.
    (2) Platforma notifică Secretariatul tehnic al CNATDCU cu privire la decizia CNATDCU.
    (3) Secretariatul tehnic al CNATDCU comunică decizia CNATDCU autorului contestaţiei.

    ART. 31
    Secretariatul tehnic al CNATDCU încarcă în platformă numărul ordinului privind retragerea titlului de doctor.

    ART. 32
    În baza deciziei CNATDCU, avizată juridic, ministrul educaţiei şi cercetării are obligaţia de a lua măsurile prevăzute la art. 170 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 33
    În cazul în care decizia CNATDCU infirmă suspiciunea de nerespectare a standardelor de calitate sau de etică profesională, sesizarea se clasează, cu informarea de către Secretariatul tehnic al CNATDCU, prin intermediul UEFISCDI, a autorului sesizării.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale
    ART. 34
    Deciziile CNATDCU se publică pe site-ul www.cnatdcu.ro împreună cu raportul întocmit de comisia de lucru, precum şi pe site-ul IOSUD împreună cu decizia comisiei de etică.

    ART. 35
    Datele cu caracter personal ale autorului tezei de doctorat şi ale autorului sesizării sunt prelucrate în cadrul platformei informatice, cu respectarea prevederilor Regulamentului Uniunii Europene 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016