Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIA din 29 august 2008  de organizare si desfasurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a si a VIII-a in anul scolar 2008-2009    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIA din 29 august 2008 de organizare si desfasurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a si a VIII-a in anul scolar 2008-2009

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 16 octombrie 2008

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta metodologie reglementeazã organizarea şi desfãşurarea tezelor cu subiect unic care vor fi susţinute de elevii claselor a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2008-2009.
(2) Tezele cu subiect unic reprezintã modalitatea de evaluare semestrialã sumativã a cunoştinţelor, a abilitãţilor şi a deprinderilor dobândite de elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a.
(3) Tezele cu subiect unic au regim de teze semestriale.
ART. 2
(1) Tezele cu subiect unic se desfãşoarã, în fiecare semestru, în douã perioade, numite "perioada de teze", respectiv "perioada specialã de teze".
(2) Elevii care, din motive obiective, au absentat la una sau mai multe teze cu subiect unic susţin teza/tezele în perioadele speciale de teze prevãzute în Calendarul de desfãşurare a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2008-2009, prevãzut în anexa nr. 1, denumit în continuare calendar. Pentru semestrul I, elevii pot susţine teza la care au absentat în perioada specialã din luna februarie sau, dacã nu au putut participa nici în aceastã perioadã, în cea din lunile mai-iunie. Pentru semestrul al II-lea, elevii pot susţine teza la care au absentat în perioada specialã din lunile mai-iunie.
ART. 3
În sensul prezentei metodologii, se definesc urmãtorii termeni:
- asistent - cadru didactic, învãţãtor/institutor sau profesor de altã specialitate decât cea la care se susţine teza, cu atribuţii de supraveghere în sãlile în care se desfãşoarã proba scrisã;
- catalogul tezelor cu subiect unic - documentul informatizat, instituit la nivelul unitãţii de învãţãmânt, care cuprinde datele de identificare a elevilor şi notele obţinute de aceştia la tezele cu subiect unic şi care constituie baza de date pentru admiterea absolvenţilor clasei a VIII-a în clasa a IX-a. Pentru oficializarea documentului se realizeazã douã copii în formã tipãritã, semnate de preşedintele, de membrii şi de profesorii evaluatori ai comisiei din centrele de evaluare;
- centru de evaluare - unitatea de învãţãmânt nominalizatã la nivelul judeţului/al fiecãrui sector din municipiul Bucureşti în care se organizeazã evaluarea externã a tezelor;
- notã finalã - nota calculatã ca medie aritmeticã, cu douã zecimale, fãrã rotunjire, a notelor acordate de profesorii care au evaluat teza cu subiect unic. Aceastã notã este cea care se va lua în calcul pentru media de admitere în clasa a IX-a;
- notã rotunjitã - nota obţinutã prin rotunjirea notei finale la nota întreagã imediat superioarã sau la cea imediat inferioarã, care se trece în catalogul clasei ca notã la tezã pentru disciplina respectivã;
- perioadã de teze - intervalul de timp prestabilit în care se susţin tezele, se comunicã rezultatele, se analizeazã rezultatele şi se trec în catalog notele obţinute;
- perioadã specialã de teze - intervalul de timp prestabilit în care susţin tezele elevii absenţi sau amânaţi de la sesiunea anterioarã/sesiunile anterioare;
- profesor evaluator - cadrul didactic desemnat pentru evaluarea tezelor cu subiect unic, abilitat în domeniul evaluãrii, prin programul acreditat propus de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar - "Dezvoltarea competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice", prin cursuri organizate de casa corpului didactic sau de alte organisme abilitate în formare profesionalã, sau având experienţã în evaluare;
- tezã cu subiect unic - forma de evaluare organizatã în anul şcolar 2008-2009 pentru elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a, constând în susţinerea unei probe scrise cu durata de 120 de minute, care se desfãşoarã la datele prevãzute în calendar.

CAP. II
Coordonarea organizãrii şi desfãşurãrii tezelor cu subiect unic

ART. 4
(1) Coordonarea pe plan naţional a organizãrii şi desfãşurãrii tezelor cu subiect unic este asiguratã de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului (M.E.C.T.), prin Comisia Naţionalã de Organizare a Tezelor cu Subiect Unic, care se constituie, la începutul anului şcolar, prin ordin al ministrului şi funcţioneazã în cadrul M.E.C.T.
(2) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic, denumitã în continuare comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti.
(3) Comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti asigurã aplicarea riguroasã a prevederilor prezentei metodologii, organizeazã şi coordoneazã desfãşurarea tezelor.
(4) În fiecare unitate de învãţãmânt în care sunt şcolarizaţi elevi în clasele a VII-a şi a VIII-a se constituie şi funcţioneazã comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de cãtre un preşedinte. Elevii din mediul rural care provin din unitãţi de învãţãmânt cu mai puţin de 10 elevi în clasã se vor aronda la şcolile coordonatoare.
(5) În fiecare judeţ/sector al municipiului Bucureşti se constituie centre de evaluare, în care se evalueazã, pentru fiecare disciplinã, de regulã, minimum 500 şi maximum 800 de teze. În fiecare centru de evaluare se constituie şi funcţioneazã comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de cãtre un preşedinte.
(6) În fiecare judeţ/municipiul Bucureşti se constituie câte un centru de contestaţii, în care se reevalueazã, pentru fiecare disciplinã, tezele ale cãror note iniţiale au fost contestate. În fiecare centru de contestaţii se constituie şi funcţioneazã comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de cãtre un preşedinte.
ART. 5
Comisia Naţionalã de Organizare a Tezelor cu Subiect Unic, denumitã în continuare Comisia Naţionalã, se compune din:
- preşedinte - un secretar de stat din M.E.C.T.;
- vicepreşedinţi - directorul general al Direcţiei generale management învãţãmânt preuniversitar, directorul general al Direcţiei generale învãţãmânt în limbile minoritãţilor şi relaţia cu Parlamentul, directorul general al Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar;
- secretar - un specialist din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar;
- 4-6 membri - directori, şefi de serviciu, inspectori generali de specialitãţile la care se susţin tezele cu subiect unic din M.E.C.T., specialişti din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar.
ART. 6
Componenţa Comisiei Naţionale se aprobã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului, la începutul anului şcolar.
ART. 7
Comisia Naţionalã are urmãtoarele atribuţii:
1. publicã, la începutul anului şcolar, calendarul şi metodologia de organizare şi desfãşurare a tezelor cu subiect unic, precum şi programele pentru tezele cu subiect unic;
2. stabileşte numãrul variantelor de subiecte pentru tezele cu subiect unic, din care se extrage, prin tragere la sorţi, subiectul de tezã;
3. coordoneazã organizarea şi desfãşurarea tezelor cu subiect unic;
4. controleazã modul în care îşi desfãşoarã activitatea comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti, comisiile din centrele de evaluare, comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii şi comisiile din unitãţile de învãţãmânt;
5. decide reevaluarea unor lucrãri, în vederea monitorizãrii calitãţii evaluãrii la tezele cu subiect unic şi pentru stabilirea unor eventuale mãsuri, la nivel naţional sau judeţean, de ameliorare a competenţelor de evaluare. Reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obţinute iniţial, la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti, de cãtre candidatul în cauzã;
6. decide delegarea unor reprezentanţi ai Comisiei Naţionale pentru monitorizarea desfãşurãrii tezelor şi a evaluãrii acestora;
7. stabileşte modalitãţile de raportare de cãtre comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti şi de centralizare a datelor;
8. analizeazã desfãşurarea şi rezultatele tezelor cu subiect unic, în baza rapoartelor transmise de comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti, şi prezintã concluziile conducerii M.E.C.T.;
9. propune ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului modificãri şi completãri la calendarul şi metodologia de organizare şi desfãşurare a tezelor cu subiect unic.
ART. 8
(1) Comisiile judeţeane/a municipiului Bucureşti se compun din:
- preşedinte - un inspector şcolar general adjunct;
- membri - 1-3 inspectori şcolari pentru ariile curriculare din care fac parte disciplinele la care se susţin teze; în municipiul Bucureşti pot fi numiţi suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector;
- informatician - un informatician din inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(2) În judeţele în care se susţin teze în limbile minoritãţilor naţionale, din comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti face parte şi inspectorul care coordoneazã învãţãmântul cu predare în limbile minoritãţilor naţionale.
(3) Componenţa nominalã a acestor comisii se aprobã prin decizie a inspectorului şcolar general, cel mai târziu pânã la data de 15 octombrie.
ART. 9
Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii:
1. nominalizeazã centrele de evaluare şi unitãţile de învãţãmânt arondate acestora, în baza hotãrârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;
2. nominalizeazã centrul de contestaţii, în baza hotãrârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;
3. rãspund de organizarea şi desfãşurarea tezelor, în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie, pe tot teritoriul judeţului/al municipiului Bucureşti;
4. rãspund de soluţionarea problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfãşurarea tezelor, sesizate de cãtre directorii de şcoli;
5. coordoneazã dotarea şcolilor cu logistica necesarã pentru buna desfãşurare a tezelor - ştampile-tip, copiatoare în stare de funcţionare care sã permitã multiplicarea subiectelor de tezã pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;
6. verificã şi, dupã caz, sprijinã directorii de şcoli pentru dotarea centrelor de evaluare şi a centrului de contestaţii cu logistica necesarã pentru buna desfãşurare a evaluãrii/reevaluãrii tezelor - copiatoare în stare de funcţionare, computer, telefon, fax, consumabile;
7. asigurã confecţionarea ştampilelor-tip pentru teza cu subiect unic "Teza cu subiect unic 2008-2009 - T.S.U.", pentru fiecare unitate de învãţãmânt în care se organizeazã teze cu subiect unic. Ştampilele vor fi rotunde, cu un diametru de 25 mm şi nu vor fi numerotate;
8. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din unitãţile de învãţãmânt, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, respectând principiul compatibilitãţii cu atribuţiile în cadrul comisiei;
9. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, respectând principiile competenţei în evaluare şi al compatibilitãţii, membrii comisiilor din centrele de evaluare, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilitã pentru tezã;
10. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, respectând principiile competenţei în evaluare şi al compatibilitãţii, membrii comisiilor din centrul de contestaţii, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilitã pentru rezolvarea contestaţiilor;
11. preiau baremele de evaluare de pe website-ul M.E.C.T., le transmit centrelor de evaluare care nu au conexiune la internet şi verificã dacã în celelalte centre acestea au fost printate şi multiplicate pentru evaluare;
12. deleagã inspectori şcolari de specialitate, reprezentanţi ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, pentru monitorizarea desfãşurãrii tezelor şi a evaluãrii acestora;
13. se adreseazã în scris direcţiilor judeţene de sãnãtate, pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare unitate şcolarã în perioada desfãşurãrii tezelor cu subiect unic, precum şi consiliilor locale, operatorilor de energie electricã, operatorilor de cablu, operatorilor de telefonie etc., în scopul asigurãrii condiţiilor corespunzãtoare pentru desfãşurarea tezelor;
14. realizeazã instruirea preşedinţilor comisiilor din unitãţile de învãţãmânt, ai comisiilor din centrele de evaluare şi ai comisiilor din centrul de contestaţii, cu privire la desfãşurarea tezei, cu cel mult 48 de ore înaintea declanşãrii activitãţilor specifice fiecãrei comisii;
15. coordoneazã activitãţile de preluare şi de transmitere a subiectelor pentru teza cu subiect unic cãtre unitãţile de învãţãmânt;
16. asigurã confidenţialitatea subiectelor din momentul primirii şi pânã în momentul terminãrii probei;
17. opereazã, în situaţii justificate, schimbãri ale membrilor comisiilor din unitãţile de învãţãmânt, ai comisiilor din centrele de evaluare şi ai comisiilor din centrul de contestaţii;
18. sesizeazã imediat Comisiei Naţionale orice situaţie a cãrei rezolvare nu este prevãzutã în prezenta metodologie sau care depãşeşte atribuţiile specificate de aceasta pentru comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti;
19. transmit Comisiei Naţionale, în cel mai scurt timp posibil, situaţiile speciale din ziua respectivã;
20. transmit situaţii statistice, în conformitate cu modul de raportare şi termenele solicitate de Comisia Naţionalã;
21. preiau cataloagele tezelor cu subiect unic de la comisiile din centrele de evaluare şi din centrele de contestaţii, pentru a constitui baza de date în vederea admiterii elevilor în ciclul inferior al liceului;
22. elaboreazã şi transmit Comisiei Naţionale, în termen de 10 zile de la încheierea fiecãrei perioade de teze, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acesteia.
ART. 10
Atribuţiile membrilor comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti sunt prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 11
Comisiile din unitãţile de învãţãmânt se compun din:
- preşedinte - directorul unitãţii de învãţãmânt;
- membri - 1-4 cadre didactice din unitatea de învãţãmânt. În situaţia în care în unitatea de învãţãmânt se susţin teze redactate într-o limbã a minoritãţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie sã fie bun cunoscãtor al limbii respective;
- asistenţi;
- profesori evaluatori - profesorii de specialitate care au predat la clase disciplinele la care se susţin tezele cu subiect unic.
ART. 12
Comisiile din unitãţile de învãţãmânt au urmãtoarele atribuţii:
1. organizeazã desfãşurarea tezelor cu subiect unic, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
2. asigurã pregãtirea sãlilor în care se susţin tezele, într-un numãr optim, astfel încât elevii sã fie aşezaţi câte unul în bancã, şi afişeazã pe uşa fiecãrei sãli lista nominalã cu elevii repartizaţi în ordine alfabeticã, pe clase;
3. completeazã catalogul electronic al tezelor cu subiect unic cu datele de identificare a unitãţii de învãţãmânt, cu numele elevilor, iniţiala tatãlui, prenumele elevilor, cu numele disciplinelor la care aceştia susţin tezele cu subiect unic. Catalogul electronic se transmite centrului de evaluare la care unitatea de învãţãmânt este arondatã, cel mai târziu pânã la data susţinerii primei teze cu subiect unic;
4. asigurã existenţa, în numãr suficient, a copiatoarelor pentru multiplicarea variantei de subiecte;
5. asigurã, sub coordonarea preşedintelui comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, preluarea ştampilei-tip, numãrul corespunzãtor al colilor tipizate şi consumabilele necesare bunei desfãşurãri a tezei;
6. realizeazã, sub semnãturã, instruirea asistenţilor cu privire la desfãşurarea tezei, decid repartizarea acestora în sãli şi predau fiecãruia fişa de atribuţii;
7. întocmesc borderoul de predare/primire în care semneazã elevii pentru a confirma numãrul de pagini ale tezei elaborate;
8. asigurã confidenţialitatea subiectelor din momentul primirii şi pânã în momentul terminãrii probei;
9. multiplicã varianta de subiecte într-un numãr egal cu numãrul elevilor;
10. asigurã distribuirea în plicuri sigilate a variantei de subiecte extrase, la fiecare clasã, în numãr egal cu numãrul elevilor din clasa respectivã;
11. aplicã ştampila-tip peste colţul închis şi lipit al lucrãrii, fãrã a semna lucrarea, înainte de ieşirea primului elev din sala în care se susţine teza;
12. nu permit ca în spaţiile în care se desfãşoarã tezele cu subiect unic sã pãtrundã persoane strãine, neautorizate de comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti sau neprevãzute de prezenta metodologie;
13. preiau baremele de evaluare de pe website-ul M.E.C.T. şi organizeazã, în unitatea de învãţãmânt, desfãşurarea primei evaluãri a tezelor cu subiect unic;
14. asigurã transportul şi predarea tezelor cu subiect unic, în deplinã siguranţã, cu proces-verbal, la centrul de evaluare, prin intermediul preşedintelui şi al unui membru al comisiei;
15. primesc de la centrul de evaluare, cu proces-verbal, prin intermediul preşedintelui şi al unui membru al comisiei, tezele evaluate, catalogul electronic şi douã exemplare, în formã tipãritã, ştampilate şi semnate, ale catalogului tezelor completat cu notele obţinute de elevi, asigurând transportul acestora, în deplinã siguranţã, la unitatea de provenienţã;
16. verificã corectitudinea calculului notelor finale şi al notelor rotunjite, precum şi concordanţa dintre notele înscrise pe teze şi cele din cataloagele tezelor cu subiect unic;
17. afişeazã notele obţinute la teze în loc vizibil şi transmit profesorilor claselor lucrãrile scrise şi o copie a listei cu rezultate;
18. verificã modul în care profesorul clasei a efectuat analiza tezei şi a rezultatelor împreunã cu elevii clasei;
19. primesc eventualele contestaţii;
20. resecretizeazã tezele ale cãror note au fost contestate;
21. asigurã, în deplinã siguranţã, transportul la centrul de contestaţii şi predarea tezelor ale cãror note au fost contestate, precum şi a unui exemplar din catalogul tipãrit. Predarea lucrãrilor se face de cãtre preşedinte şi un membru al comisiei, cu proces-verbal de predare-primire;
22. primesc de la centrul de contestaţii, cu proces-verbal, prin intermediul preşedintelui şi al unui membru al comisiei, tezele reevaluate, catalogul electronic şi un exemplar, în formã tipãritã, al catalogului tezelor cu subiect unic completat cu notele obţinute de elevi în urma rezolvãrii contestaţiilor, ştampilat şi semnat, asigurând transportul acestora, în deplinã siguranţã, la unitatea de provenienţã;
23. afişeazã notele obţinute la teze în urma rezolvãrii contestaţiilor, în loc vizibil, şi transmit profesorilor claselor lucrãrile scrise şi o copie a listei cu rezultatele finale;
24. elaboreazã şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de 3 zile de la încheierea respectivei perioade de teze, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acesteia;
25. completeazã catalogul electronic cu notele rezultate în urma reevaluãrii de cãtre comisia de contestaţii judeţeanã/a municipiului Bucureşti;
26. verificã, înainte de încheierea semestrului, corectitudinea înscrierii notelor de la teze în catalogul clasei;
27. rãspund de organizarea şi desfãşurarea tezelor cu subiect unic, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii şi a celorlalte prevederi legale;
28. rãspund de asigurarea securitãţii şi integritãţii lucrãrilor scrise, pe perioada în care acestea se aflã în unitatea de învãţãmânt;
29. comunicã imediat comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti orice situaţie specialã sau încãlcare a prevederilor legale;
30. asigurã pãstrarea tezelor în arhiva unitãţii de învãţãmânt timp de 2 ani.
ART. 13
Atribuţiile membrilor comisiilor din unitãţile de învãţãmânt sunt prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 14
Comisiile din centrele de evaluare se compun din:
- preşedinte - directorul unitãţii de învãţãmânt desemnate drept centru de evaluare;
- membri - 2-5 cadre didactice din alte unitãţi de învãţãmânt decât cele arondate centrului de evaluare. În situaţia în care în centrul de evaluare se evalueazã teze redactate într-o limbã a minoritãţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie sã fie bun cunoscãtor al limbii respective;
- profesori evaluatori - profesori de specialitate din alte unitãţi de învãţãmânt decât cele arondate centrului de evaluare, care au parcurs modulul de formare pentru evaluare la casa corpului didactic sau la alte organisme abilitate în formare profesionalã ori care au experienţã în evaluare. Fiecare profesor va evalua maximum 150 de teze;
- informatician - un informatician din centrul de evaluare sau din una dintre unitãţile şcolare arondate acestuia.
ART. 15
Comisiile din centrele de evaluare au urmãtoarele atribuţii:
1. preiau baremele de evaluare de pe website-ul M.E.C.T.;
2. primesc tezele şi catalogul electronic al tezelor cu subiect unic de la reprezentanţii comisiei din unitatea de învãţãmânt, pe bazã de proces-verbal;
3. rãspund de securitatea tezelor şi a catalogului tezelor cu subiect unic, pe perioada în care acestea se aflã în centrul de evaluare;
4. amestecã tezele, le numeroteazã de la 1 la n şi le repartizeazã profesorilor evaluatori, odatã cu borderourile de evaluare;
5. asigurã evaluarea tezelor exclusiv în centrul de evaluare;
6. asigurã o sesiune de instruire pentru profesorii evaluatori, pentru fiecare disciplinã la care se organizeazã teze, cu scopul de a diminua diferenţele dintre profesorii evaluatori în aplicarea baremului de evaluare;
7. stabilesc sãlile în care lucreazã profesorii evaluatori, ţinând cont cã în fiecare salã trebuie sã se afle cel puţin 3 profesori evaluatori;
8. evalueazã tezele, respectând baremul de evaluare, în baza cãruia se realizeazã borderoul la nivel de disciplinã în cadrul centrului de evaluare;
9. desecretizeazã tezele evaluate şi înregistreazã în catalogul tezelor cu subiect unic, pentru fiecare elev, notele la tezele cu subiect unic: nota finalã, calculatã ca medie aritmeticã cu douã zecimale, fãrã rotunjire, a notelor acordate de cei 2 profesori evaluatori, precum şi nota rotunjitã;
10. stabilesc, prin verificare, concordanţa dintre notele înscrise pe teze şi cele din catalogul tezelor cu subiect unic şi distribuie tezele evaluate în pachete corespunzãtoare unitãţilor de învãţãmânt din care provin;
11. predau reprezentanţilor comisiei din unitatea de învãţãmânt, pe bazã de proces-verbal, plicurile cu tezele evaluate, catalogul electronic şi douã exemplare tipãrite ale catalogului tezelor cu subiect unic completat cu notele obţinute la evaluare, pentru a fi transportate în unitãţile de învãţãmânt. Cataloagele tipãrite sunt semnate de preşedinte, de un membru al comisiei şi de profesorii evaluatori şi ştampilate cu ştampila unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul de evaluare;
12. asigurã transmiterea catalogului electronic al tezelor cu subiect unic completat cu notele obţinute de elevi cãtre comisia de contestaţii judeţeanã/a municipiului Bucureşti, pe bazã de proces-verbal;
13. iau mãsuri pentru ca în spaţiile în care se desfãşoarã evaluarea tezelor cu subiect unic sã nu pãtrundã persoane strãine, neautorizate de comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti sau neprevãzute de prezenta metodologie;
14. elaboreazã şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de douã zile de la încheierea activitãţii în centrul de evaluare, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acesteia.
ART. 16
Atribuţiile membrilor comisiilor din centrele de evaluare sunt prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 17
Comisiile din centrele de contestaţii se compun din:
- preşedinte - directorul unitãţii de învãţãmânt desemnate drept centru de contestaţii;
- membri - 2-5 cadre didactice;
- profesori evaluatori - profesori de specialitate care au parcurs modulul de formare pentru evaluare la casa corpului didactic sau la alte organisme abilitate în formare, alţii decât cei care au fost membri în comisiile din centrele de evaluare;
- informatician - un informatician din unitatea de învãţãmânt stabilitã ca centru de contestaţii sau din una dintre unitãţile şcolare.
ART. 18
Comisiile din centrul de contestaţii au urmãtoarele atribuţii:
1. preiau baremele de evaluare de pe website-ul M.E.C.T.;
2. primesc tezele ale cãror note au fost contestate şi un exemplar al catalogului tipãrit de la reprezentanţii comisiilor din unitatea de învãţãmânt, pe bazã de proces-verbal;
3. primesc de la comisiile din centrele de evaluare cataloagele electronice ale tezelor cu subiect unic din toate unitãţile de învãţãmânt;
4. rãspund de securitatea tezelor şi a catalogului tezelor cu subiect unic pe perioada în care acestea se aflã în centrul de contestaţii;
5. amestecã tezele, le renumeroteazã şi le repartizeazã profesorilor evaluatori odatã cu borderourile de evaluare;
6. asigurã reevaluarea tezelor ale cãror note au fost contestate;
7. asigurã instruirea profesorilor evaluatori, pentru fiecare disciplinã la care se organizeazã teze, cu scopul de a diminua diferenţele dintre profesorii evaluatori în aplicarea baremului de evaluare;
8. stabilesc sãlile în care lucreazã profesorii evaluatori, ţinând cont cã 2 profesori care evalueazã acelaşi set de lucrãri trebuie sã lucreze în sãli diferite şi cã în fiecare salã trebuie sã se afle cel puţin 3 profesori evaluatori;
9. evalueazã tezele, respectând baremul de evaluare, în baza cãruia se realizeazã borderoul la nivel de disciplinã în cadrul centrului de contestaţii;
10. desecretizeazã tezele reevaluate şi înregistreazã, pentru fiecare elev, în catalogul tezelor cu subiect unic, atât în cel electronic, cât şi în cel tipãrit, notele obţinute în urma reevaluãrii: nota finalã, calculatã ca medie aritmeticã cu douã zecimale, fãrã rotunjire, a notelor acordate de cei 2 profesori evaluatori, precum şi nota rotunjitã;
11. stabilesc, prin verificare, concordanţa dintre notele înscrise pe teze şi cele din catalogul tezelor cu subiect unic şi distribuie tezele evaluate în pachete corespunzãtoare unitãţilor de învãţãmânt din care provin;
12. predau reprezentanţilor comisiei din unitatea de învãţãmânt de provenienţã, pe bazã de proces-verbal, plicurile cu tezele reevaluate, catalogul electronic şi exemplarul tipãrit al catalogului tezelor, completate cu notele acordate în urma reevaluãrii, semnat de preşedinte, de un membru al comisiei şi de profesorii evaluatori şi ştampilat;
13. asigurã transmiterea formei finale a cataloagelor electronice cuprinzând rezultatele finale ale tezelor cu subiect unic de la toate unitãţile de învãţãmânt în care s-au susţinut teze cu subiect unic cãtre comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti, pe bazã de proces-verbal;
14. interzic pãtrunderea oricãrei persoane strãine în spaţiile în care se desfãşoarã reevaluarea tezelor cu subiect unic, neautorizate de comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti sau neprevãzute de prezenta metodologie;
15. elaboreazã şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de douã zile de la încheierea activitãţii în centrul de contestaţii, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acesteia.
ART. 19
Atribuţiile membrilor comisiilor din centrele de contestaţii sunt prevãzute în anexa nr. 3.

CAP. III
Disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic

ART. 20
(1) Disciplinele la care se susţin teze în clasa a VII-a sunt urmãtoarele:
a) Limba şi literatura românã;
b) Matematicã;
c) Limba şi literatura maternã - pentru elevii aparţinând minoritãţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternã.
(2) Disciplinele la care se susţin teze în clasa a VIII-a sunt urmãtoarele:
a) Limba şi literatura românã;
b) Matematicã;
c) Geografie sau Istorie, la alegere;
d) Limba şi literatura maternã - pentru elevii aparţinând minoritãţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternã.

CAP. IV
Elaborarea subiectelor

ART. 21
(1) Subiectele pentru tezele cu subiect unic se elaboreazã în cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, ţinând seama de urmãtoarele cerinţe:
a) sã fie formulate clar, precis şi în strictã concordanţã cu programele şcolare şi cu temele selectate în programele pentru tezele cu subiect unic, valabile pentru semestrul respectiv;
b) sã aibã un nivel mediu de dificultate;
c) sã permitã rezolvarea în 120 de minute.
(2) Modalitatea de transmitere a subiectelor la unitãţile de învãţãmânt în care se susţin tezele va fi reglementatã printr-o procedurã separatã.
(3) Baremul de evaluare pentru fiecare subiect se elaboreazã în cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar şi se posteazã pe website-ul M.E.C.T., dupã desfãşurarea probei.
(4) Elevilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au urmat, conform legii, în limba maternã cursurile disciplinelor la care se susţin teze cu subiect unic li se asigurã subiectele de tezã atât în limba în care au studiat, cât şi în limba românã.
ART. 22
(1) Subiectele pentru tezele cu subiect unic se clasificã în categoria documentelor secret de serviciu din momentul demarãrii acţiunii de elaborare a acestora şi pânã în momentul în care devin publice.
(2) Toate persoanele care intrã în contact cu subiectele pentru tezele cu subiect unic vor da o declaraţie în acest sens.

CAP. V
Desfãşurarea tezelor

ART. 23
(1) Sãlile în care se susţin tezele cu subiect unic vor fi, în prealabil, adaptate prin:
a) amenajare, astfel încât elevii sã fie aşezaţi câte unul în bancã, în ordine alfabeticã, pe clase;
b) eliminarea oricãror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în elaborarea lucrãrilor scrise;
c) afişarea pe uşa fiecãrei sãli a listei nominale cu elevii repartizaţi în sala respectivã şi a prevederilor metodologiei care îi informeazã pe aceştia cã pãtrunderea în salã cu materiale ajutãtoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda ori tentativa de fraudã atrage dupã sine eliminarea din salã şi acordarea notei 1 la teza respectivã.
(2) Supravegherea este asiguratã, pentru fiecare salã, de 2 asistenţi, cadre didactice de altã specializare decât cea corespunzãtoare disciplinei la care se susţine teza.
(3) Înaintea intrãrii în sãli, preşedintele comisiei din unitatea de învãţãmânt instruieşte asistenţii în legãturã cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile metodologiei de organizare şi desfãşurare a tezelor cu subiect unic, cu informaţiile pe care trebuie sã le furnizeze elevilor aflaţi în sãli.
(4) Asistenţii, care intrã în sãli dupã ce au fost instruiţi şi au semnat fişa de atribuţii, primesc din partea preşedintelui listele cu numele elevilor, procesul-verbal de predare-primire a lucrãrilor scrise, hârtie tipizatã pentru lucrãri şi hârtie ştampilatã pentru ciorne. Numãrul de coli tipizate şi numãrul de coli pentru ciorne, primite pentru fiecare salã de clasã, vor fi consemnate în procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare asistent şi de preşedintele comisiei.
(5) Înainte de aducerea subiectelor în sãli, asistenţii vor explica elevilor modul de desfãşurare a tezei şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizatã. De asemenea, elevii sunt informaţi cã se interzice pãtrunderea în salã cu orice fel de lucrãri: manuale, dicţionare, notiţe, însemnãri etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de clasã duce la eliminarea elevului din clasã de cãtre preşedintele comisiei, indiferent dacã materialele interzise au fost folosite sau nu, şi, dupã caz, la sancţionarea asistenţilor.
(6) Elevii se aşazã câte unul în bancã, în ordine alfabeticã, pe clase, conform listelor afişate. Fiecare elev primeşte o coalã de hârtie tipizatã, pe care scrie cu majuscule numele sãu, prenumele tatãlui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate, şi completeazã citeţ celelalte date de pe colţul ce urmeazã a fi lipit. Colţul colii tipizate va fi lipit, dupã distribuirea subiectelor în sãli, numai dupã ce asistenţii din sãli au verificat completarea corectã a tuturor datelor prevãzute şi dupã ce aceştia semneazã în interiorul porţiunii care urmeazã a fi sigilatã. Colţurile lucrãrilor vor fi lipite numai dupã ce elevii au început sã scrie pe foaia de tezã rezolvarea subiectelor. Elevii vor primi atâtea coli tipizate şi ciorne marcate cu ştampila-tip câte le sunt necesare. Aceştia vor completa, pe fiecare dintre colile tipizate utilizate, datele personale, în colţul care urmeazã sã fie lipit. Pentru lipirea colţului lucrãrii se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante pentru toate unitãţile de învãţãmânt în care se desfãşoarã tezele cu subiect unic dintr-un judeţ.
(7) Dupã anunţarea variantei de subiect extrase de Comisia Naţionalã, se multiplicã subiectele în numãr egal cu numãrul elevilor, urmând ca acestea sã fie distribuite în sãli. Comisia din unitatea de învãţãmânt va lua toate mãsurile pentru a pregãti în mod corespunzãtor operaţia de multiplicare, astfel încât sã fie asigurat în cel mai scurt timp posibil câte un subiect pentru fiecare elev.
(8) Asistenţii primesc subiectele multiplicate şi secretizate, în plicuri, de la preşedinte sau de la un membru al comisiei şi le distribuie fiecãrui elev. La încheierea acestor operaţiuni, începe rezolvarea subiectelor de cãtre elevi. Durata fiecãrei teze cu subiect unic este de 120 de minute din momentul primirii subiectelor de cãtre fiecare elev.
(9) Se interzice preşedintelui, membrilor comisiei, asistenţilor sau delegaţilor Comisiei Naţionale ori ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti sã dea elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor, sã facã modificãri ale subiectelor sau ale baremelor de evaluare.
(10) Din momentul distribuirii subiectelor niciun elev nu mai poate intra în salã şi niciun elev nu poate pãrãsi sala decât dacã predã lucrarea scrisã şi semneazã de predarea acesteia. Elevii care nu se aflã în salã în momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai susţine teza în perioada respectivã. În cazuri excepţionale, dacã un elev se simte rãu şi solicitã pãrãsirea temporarã a sãlii, el este însoţit de unul dintre asistenţi pânã la înapoierea în sala de clasã; în aceastã situaţie timpul alocat rezolvãrii subiectelor nu va fi prelungit.
(11) Pentru elaborarea lucrãrii scrise elevii folosesc numai cernealã sau pastã de culoare albastrã, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru teza de la disciplina Matematicã elevii pot sã utilizeze instrumente de desen. Se interzice folosirea, în timpul tezelor, a mijloacelor de calcul. Se foloseşte numai hârtia distribuitã de cãtre asistenţi.
(12) Elevii care doresc sã corecteze o greşealã taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontalã. În cazul în care unii elevi, din diferite motive - corectãri numeroase, greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere - doresc sã îşi transcrie lucrarea, fãrã sã depãşeascã timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de cãtre asistenţi în procesul-verbal de predare-primire a lucrãrilor scrise. Colile folosite iniţial se anuleazã pe loc, menţionându-se pe ele "Anulat", şi se semneazã de cãtre cei 2 asistenţi.
(13) În timpul desfãşurãrii tezelor, asistenţii nu dau elevilor nicio indicaţie, nu discutã între ei şi nu rezolvã subiectul de tezã. Unul dintre asistenţi stã în faţa clasei, celãlalt în spatele clasei şi nu au alte preocupãri în afarã de supraveghere. În cazul în care aceştia încalcã aceste dispoziţii, preşedintele comisiei poate decide înlocuirea lor şi, dacã este cazul, poate face şi propunere de începere a procedurii de cercetare disciplinarã.
(14) În timpul desfãşurãrii tezelor, asistenţii rãspund de asigurarea ordinii şi a liniştii în sala de clasã, de respectarea de cãtre elevi a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Asistenţii au obligaţia sã verifice dacã elevii au pãtruns în salã cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite ori facilita rezolvarea subiectelor de tezã şi sã ia mãsurile ce se impun. De asemenea, asistenţii nu permit elevilor sã comunice în niciun fel între ei sau cu exteriorul şi sesizeazã preşedintele comisiei asupra oricãrei încãlcãri a prezentei metodologii.
(15) Eventualele fraude sau tentative de fraudã, alte nereguli în desfãşurarea tezei, semnalate asistenţilor de cãtre elevi ori sesizate de membrii comisiei, de asistenţi sau de cãtre delegaţii Comisiei Naţionale ori ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti vor fi comunicate imediat preşedintelui comisiei. Acesta este obligat sã verifice şi sã ia mãsurile ce se impun conform prezentei metodologii. Aceste situaţii sunt consemnate în procese-verbale, care se arhiveazã împreunã cu documentele comisiei. Comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti va fi informatã imediat despre orice situaţie specialã.
(16) În situaţia în care, potrivit prevederilor prezentei metodologii, un elev este eliminat din salã, preşedintele marcheazã pe tezã, cu cernealã sau pix roşu, "Fraudã", pune nota 1 (unu) şi semneazã.
(17) În timpul desfãşurãrii tezelor, în sãlile în care se desfãşoarã teza au voie sã intre numai:
a) preşedintele şi membrii comisiei din unitatea de învãţãmânt;
b) persoane delegate de cãtre Comisia Naţionalã sau de cãtre comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti pentru a controla desfãşurarea corectã a tezelor.
(18) Dupã ce îşi încheie lucrãrile, elevii numeroteazã foile, sub îndrumarea asistenţilor, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colţul din dreapta, indicând pagina curentã şi numãrul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacã elevul a scris în total 5 pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisã fiind baratã de cãtre asistenţi. Dupã încheierea numerotãrii, elevii predau asistenţilor lucrãrile şi semneazã pentru confirmarea predãrii lucrãrii şi a numãrului de pagini.
(19) La primirea lucrãrilor, asistenţii bareazã spaţiile nescrise, verificã numãrul de pagini şi îl trec în procesele-verbale de predare-primire pe care le semneazã elevii, precum şi în rubrica prevãzutã pe prima paginã a lucrãrii.
(20) La expirarea celor 120 de minute acordate, elevii predau lucrãrile în faza în care se aflã, fiind interzisã depãşirea timpului stabilit. Trei elevi rãmân în salã pânã la predarea ultimei lucrãri.
(21) Ciornele şi lucrãrile anulate se strâng separat şi se pãstreazã în unitatea de învãţãmânt.
(22) La finalizarea tezei, asistenţii predau, sub semnãturã, lucrãrile scrise preşedintelui şi celorlalţi membri ai comisiei. Aceştia verificã dacã numãrul lucrãrilor predate corespunde cu numãrul semnãturilor din procesul-verbal de predare a lucrãrilor scrise, dacã numãrul de pagini al fiecãrei lucrãri coincide cu cel înscris pe lucrare şi în procesul-verbal şi dacã spaţiile nescrise au fost barate.
ART. 24
Formatul foilor tipizate şi modalitatea completãrii acestora se reglementeazã printr-o procedurã care va fi transmisã ulterior.

CAP. VI
Evaluarea tezelor

ART. 25
(1) Evaluarea fiecãrei teze se face de cãtre 2 profesori:
a) în unitatea de învãţãmânt, de cãtre profesorul de specialitate care a predat la clasã;
b) în centrul de evaluare, de cãtre un profesor evaluator din afara unitãţilor de învãţãmânt de la care provin tezele.
(2) Evaluarea tezelor se face cu respectarea strictã a baremului unic de evaluare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru rãspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte din oficiu. Dupã evaluare, fiecare profesor stabileşte nota prin împãrţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fãrã rotunjire, şi o trece pe tezã.
(3) În cazul în care diferenţa dintre notele celor 2 profesori evaluatori este de cel mult un punct, se calculeazã şi se trece pe lucrare nota finalã, calculatã ca medie aritmeticã, cu douã zecimale, fãrã rotunjire, a notelor acordate de cei 2 profesori evaluatori. Aceastã notã este cea care se va lua în calcul pentru media de admitere în clasa a IX-a.
(4) În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cãtre cei 2 profesori, cel din unitatea de învãţãmânt şi cel din centrul de evaluare, este mai mare de 1 punct, teza va fi recorectatã de alţi 2 profesori evaluatori din centrul de evaluare, stabiliţi de preşedintele comisiei, şi nota acordatã de aceştia, calculatã conform alin. (3), va fi nota finalã.
(5) Nota finalã menţionatã la alin. (3), respectiv alin. (4) se rotunjeşte astfel:
a) la nota întreagã imediat superioarã, dacã fracţiunile de punct sunt cuprinse în intervalul 0,50 - 0,99;
b) la nota întreagã imediat inferioarã, dacã fracţiunile de punct sunt cuprinse în intervalul 0,01-0,49.
(6) Nota finalã şi nota rotunjitã se trec pe lucrare şi se semneazã de preşedintele comisiei din centrul de evaluare.
(7) Nota rotunjitã, obţinutã prin algoritmul de mai sus, este nota care se trece în catalogul clasei ca notã pentru teza la disciplina respectivã.
ART. 26
(1) Activitatea de evaluare se desfãşoarã astfel:
a) în unitatea de învãţãmânt - maximum 3 zile de şcoalã, inclusiv ziua în care s-a susţinut proba;
b) în centrele de evaluare - maximum 4 zile de şcoalã, astfel încât comunicarea rezultatelor cãtre unitãţile de învãţãmânt sã se facã în maximum 8 zile de şcoalã de la susţinerea probei.
(2) Înainte de începerea evaluãrii, preşedintele comisiei din unitatea de învãţãmânt, respectiv cel al comisiei din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura, pentru fiecare disciplinã la care se organizeazã evaluarea, prezentarea subiectelor şi a baremelor de evaluare, atenţionând asupra obligativitãţii de a se respecta întocmai baremul de evaluare. Scopul acestei atenţionãri este de a diminua diferenţele dintre profesorii evaluatori în aplicarea baremului de evaluare. Se interzic interpretãrile personale şi efectuarea de modificãri în baremul de evaluare.
(3) Evaluarea tezelor se realizeazã pe baza baremelor de evaluare de câte 2 profesori - cel din unitatea de învãţãmânt şi cel din centrul de evaluare.
(4) În unitatea de învãţãmânt, tezele de la aceeaşi disciplinã, grupate pe clase, sunt amestecate de preşedinte şi de membrii comisiei, pentru a fi distribuite profesorilor de specialitate de la clasã.
(5) În centrul de evaluare, tezele de la aceeaşi disciplinã sunt amestecate de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei, sunt numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi, fiecare set conţinând cel mult 150 de lucrãri.
(6) Profesorii evaluatori primesc tezele de la preşedintele comisiei din unitatea de învãţãmânt, respectiv din centrul de evaluare şi realizeazã evaluarea în unitatea de învãţãmânt, respectiv în centrul de evaluare.
(7) Profesorii evaluatori evidenţiazã rãspunsurile greşite prin subliniere cu pix, stilou sau creion de culoare roşie.
(8) Profesorii evalueazã tezele respectând prevederile art. 25 alin. (2).
(9) Profesorul de specialitate, respectiv profesorul evaluator trece punctajul obţinut de elev, conform prevederilor din prezenta metodologie, în borderoul întocmit în baza baremului de evaluare şi transcrie pe fiecare tezã nota acordatã.
(10) Fiecare profesor care participã la evaluarea tezei semneazã notele acordate lucrãrilor evaluate şi borderoul de evaluare şi le predã preşedintelui comisiei din unitatea de învãţãmânt, respectiv din centrul de evaluare.
(11) Preşedintele comisiei din centrul de evaluare calculeazã şi trece pe lucrare nota finalã, calculatã conform prevederilor art. 25 alin. (3) sau (4), precum şi nota rotunjitã, calculatã conform prevederilor art. 25 alin. (5). Cele douã note sunt însoţite de semnãtura preşedintelui comisiei din centrul de evaluare.
ART. 27
(1) Profesorul care predã la clasã are obligaţia de a analiza, împreunã cu elevii, în prima orã de clasã dupã primirea rezultatelor de la centrul de evaluare, tezele şi rezultatele obţinute la acestea. În urma acestei analize, elevii pot depune eventualele contestaţii la comisia din unitatea de învãţãmânt. Contestaţia, semnatã de elev şi de pãrinte/tutorele legal instituit, se depune la comisia din unitatea de învãţãmânt, în cel mult 7 zile de la data primirii în şcoalã a rezultatelor din centrul de evaluare.
(2) Profesorul care predã la clasã are obligaţia de a trece în catalog notele obţinute la teze. Nota trecutã în catalog este nota rotunjitã, calculatã conform prevederilor art. 25 alin. (5).
(3) Pentru lucrãrile ale cãror rezultate nu au fost contestate, trecerea notelor în catalog se face în prima orã care se desfãşoarã la clasã dupã încheierea perioadei de depunere a contestaţiilor. Pentru lucrãrile ale cãror rezultate au fost contestate, trecerea notelor în catalog se face în prima orã care se desfãşoarã la clasã dupã comunicarea rezultatelor de la contestaţii.

CAP. VII
Rezolvarea contestaţiilor

ART. 28
(1) Reevaluarea tezelor ale cãror rezultate au fost contestate se realizeazã de cãtre comisia de contestaţii judeţeanã/a municipiului Bucureşti. Organizarea se face astfel încât, de la data susţinerii probei şi pânã la anunţarea rezultatelor finale, dupã contestaţii, sã nu treacã mai mult de 20 de zile lucrãtoare.
(2) Durata prevãzutã pentru toate procedurile de evaluare menţionate anterior se reduce în mod corespunzãtor pentru sesiunile speciale de teze, astfel încât sã fie respectate termenele legale de încheiere a situaţiei şcolare a elevilor.
(3) Acţiunile desfãşurate în centrele de evaluare privind evaluarea tezelor ale cãror note sunt contestate sunt respectate şi în cadrul centrelor de contestaţii.
(4) Pentru lucrãrile care au primit iniţial note finale cuprinse între 4,50-4,99, inclusiv notele 4,50 şi 4,99, sau o notã finalã cel puţin egalã cu 9,50, nota definitivã este nota acordatã de comisia de contestaţii.
(5) Pentru lucrãrile care au primit iniţial alte note decât cele menţionate la alin. (4), nota definitivã este cea acordatã de comisia din centrul de contestaţii, dacã între nota finalã datã de comisia din centrul de evaluare şi nota finalã datã de comisia din centrul de contestaţii este o diferenţã de cel puţin 0,50 puncte. Dacã diferenţa dintre cele douã note este mai micã de 0,50 puncte, nota definitivã a tezei reevaluate este cea acordatã de comisia din centrul de evaluare.
(6) Notele care se au în vedere la stabilirea diferenţelor menţionate la alin. (5) sunt notele finale, calculate conform art. 25 alin. (3).

CAP. VIII
Rãspunderea disciplinarã

ART. 29
(1) Respectarea întocmai a prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceastã activitate.
(2) Încãlcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinarã. Personalul didactic de predare-învãţare, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învãţãmânt, implicat în desfãşurarea tezelor, rãspunde disciplinar pentru încãlcarea îndatoririlor ce îi revin, precum şi pentru încãlcarea normelor de comportare care dãuneazã interesului învãţãmântului şi prestigiului instituţiei.
ART. 30
(1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter infracţional legate de organizarea şi desfãşurarea tezelor cu subiect unic, cum ar fi furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrãri, falsificãri de lucrãri, ce permit sau favorizeazã fraudarea probei ori care au manifestãri ce atestã neglijenţã în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale. Dupã caz, Comisia Naţionalã sau comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti sesizeazã în scris organele de cercetare penalã.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi persoanelor care au contribuit la elaborarea sau transmiterea subiectelor/baremelor de evaluare pentru tezele cu subiect unic şi au întreprins acţiuni care au constat în divulgarea parţialã sau integralã a subiectelor/baremelor de evaluare.
(3) În cazul în care se constatã diferenţe mai mari de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între notele acordate iniţial şi notele obţinute la contestaţii sau la reevaluãrile stabilite prin prezenta metodologie, inspectoratele şcolare analizeazã situaţia pentru a stabili cauzele şi eventualii vinovaţi pentru aceste situaţii. În cazuri justificate se va declanşa procedura de cercetare disciplinarã pentru sancţionarea vinovaţilor.
(4) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor sãvârşite de cadrele didactice în timpul participãrii la comisiile prevãzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
(5) Comisia Naţionalã, respectiv comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti pot decide ca persoanelor care încalcã prevederile prezentei metodologii sã li se interzicã dreptul de a participa la comisiile organizate pentru tezele cu subiect unic sau la alte examene naţionale.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 31
Tezele şi documentele întocmite pentru buna desfãşurare a acestora se pãstreazã în arhiva unitãţii de învãţãmânt la care se susţine teza pe o perioadã de 2 ani.
ART. 32
(1) Elevii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfãşurãrii tezelor, comunicând cu ceilalţi elevi sau comiţând alte fapte menite sã le favorizeze rezolvarea subiectelor primesc nota 1 la teza respectivã; tentativa de fraudã se pedepseşte în acelaşi mod.
(2) În situaţia în care frauda este doveditã dupã evaluarea tezei, nota obţinutã prin fraudã se anuleazã şi se înlocuieşte cu nota 1.
(3) Orice abatere comisã de elevi şi doveditã cu probe se sancţioneazã conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar.
ART. 33
(1) Comisia judeţeanã/a municipiului Bucureşti decide reevaluarea, prin sondaj, a unui numãr de teze relevant statistic, urmãrindu-se astfel corectitudinea respectãrii baremelor de evaluare, fãrã a modifica notele tezelor.
(2) Comisia Naţionalã poate decide reevaluarea, prin sondaj, a unui numãr de teze, urmãrindu-se astfel corectitudinea respectãrii baremelor de evaluare, reevaluarea unui numãr de lucrãri, fãrã a modifica notele tezelor.
(3) Notele obţinute de elevi la teze nu se modificã în urma acestor reevaluãri.
(4) Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluãri, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ia mãsuri conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii.
ART. 34
(1) Comisia din unitatea de învãţãmânt asigurã condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2) Exemple de asemenea adaptãri sunt:
a) asigurarea posibilitãţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevãzãtori, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurãrii, dupã caz, a unui interpret autorizat);
b) mãrirea cu cel mult o orã a timpului destinat efectuãrii lucrãrii scrise de cãtre elevii cu deficienţe motorii sau neuro-motorii, care îi împiedicã sã scrie normal, sau de cãtre cei cu deficienţe vizuale grave;
c) asigurarea scrisului cu caractere mãrite la elevii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor corespunzãtoare tezei afişate/prezentate vizual;
e) realizarea tezei prin dictarea conţinutului acesteia de cãtre elevul cu deficienţe cãtre un profesor asistent de altã specialitate decât cea la care se desfãşoarã teza respectivã. Se interzice profesorului asistent sã corecteze dictarea realizatã de elevul cu deficienţe.
(3) Elevii cu deficienţe din unitãţile de învãţãmânt pot beneficia, dupã caz, de prevederile alin. (2) în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale.
(4) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti pot aproba şi alte proceduri de susţinere a tezelor cu subiect unic pentru elevii cu deficienţe, la propunerea comisiilor din unitãţile de învãţãmânt, cu informarea Comisiei Naţionale.
(5) În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat, temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, precum şi pentru cei care suferã de boli contagioase, comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti pot organiza susţinerea tezei la locul imobilizãrii, simultan cu toţi elevii din ţarã. Aprobarea se dã pe baza documentului medical care atestã imposibilitatea deplasãrii sau a susţinerii probei în colectivitate şi se comunicã în scris Comisiei Naţionale.
ART. 35
(1) Elevii cu cerinţe educative speciale integraţi în şcolile de masã, precum şi cei din învãţãmântul special care parcurg curriculumul şcolii de masã susţin teza cu subiect unic.
(2) Elevii cu cerinţe educative speciale integraţi în şcolile de masã, precum şi cei din învãţãmântul special care parcurg curriculumul specific învãţãmântului special sau care beneficiazã de adaptãri curriculare, în baza planurilor de intervenţie personalizatã, susţin teza cu subiect unic numai la solicitarea scrisã a pãrinţilor sau a întreţinãtorilor legali.
ART. 36
Elevii înscrişi la clasele cu frecvenţã redusã din unitãţile de învãţãmânt gimnazial susţin teza cu subiect unic la clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2008-2009, conform calendarului.
ART. 37
Elevii care au absentat la tezele cu subiect unic în perioadele stabilite prin calendarul tezelor cu subiect unic îşi încheie situaţia şcolarã conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar, aprobat prin <>Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 4.925/2005 .
ART. 38
Conducerile unitãţilor de învãţãmânt asigurã popularizarea prezentei metodologii prin urmãtoarele categorii de activitãţi:
a) afişarea la avizierul şcolii;
b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral;
c) prezentarea în colectivele de elevi ai claselor a VII-a şi a VIII-a;
d) organizarea unor întâlniri cu pãrinţii în vederea informãrii acestora;
e) alte activitãţi menite a aduce la cunoştinţa celor interesaţi prevederile referitoare la tezele cu subiect unic.
ART. 39
(1) Conducerea fiecãrei unitãţi de învãţãmânt în care se susţin teze cu subiect unic este responsabilã pentru stabilirea programului şcolar pentru zilele în care sunt programate tezele cu subiect unic.
(2) Stabilirea programului şcolar pentru zilele în care sunt programate tezele cu subiect unic se va face astfel încât sã fie asiguratã parcurgerea integralã a curriculumului la toate disciplinele.
(3) Conducerea unitãţii de învãţãmânt este obligatã sã informeze elevii, pãrinţii şi inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti referitor la programul adaptat, stabilit pentru zilele în care se desfãşoarã teze cu subiect unic.
ART. 40
(1) Se interzice cu desãvârşire colectarea sau favorizarea acţiunii de colectare a unor fonduri materiale ori bãneşti de la elevi, de la pãrinţii acestora sau de la orice persoanã care are rude în rândul elevilor, fonduri care au ca destinaţie asigurarea meselor ori a altor beneficii pentru membrii comisiilor din unitãţile de învãţãmânt sau de evaluare.
(2) Conducerile unitãţilor de învãţãmânt vor lua toate mãsurile pentru informarea cadrelor didactice, elevilor şi pãrinţilor referitor la prevederile alin. (1) şi pentru a nu permite încãlcarea acestora.
ART. 41
În vederea respectãrii prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfãşurãrii tezelor cu subiect unic, preşedinţii comisiilor vor solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaraţia-tip cadrul didactic precizeazã cã îşi asumã responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale şi cã, în cazul constatãrii unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei, ştie cã se vor lua mãsuri de sancţionare care pot merge pânã la excluderea din învãţãmânt, în funcţie de gravitatea abaterii, în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic şi ale art. 292 din Codul penal.
ART. 42
Cadrele didactice care participã la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie beneficiazã de platã pentru activitatea desfãşuratã. Modalitãţile de platã sunt stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016