Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGEA nr. 86 din 3 mai 2016  privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGEA nr. 86 din 3 mai 2016 privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 978 din 27 octombrie 2023
    *) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 207/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 11 iulie 2023.
    Legea nr. 86/2016 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 6 mai 2016.
    ART. 1
    Statul român are obligaţia de a lua măsuri menite să asigure un cadru pentru o bună reprezentativitate a românilor din afara graniţelor ţării la nivel de comunitate şi de a asigura coeziunea în cadrul acestora.

    ART. 2
    (1) În vederea îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 1, statul român asigură înfiinţarea unor centre comunitare româneşti în statele cu comunităţi româneşti semnificative.
    (2) Centrele comunitare vor funcţiona sub denumirea de Centrul Comunitar „Românii de Pretutindeni“.
    (3) Înfiinţarea fiecărui centru comunitar românesc se face în acord cu disponibilitatea bugetară anuală a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, după cum urmează:
    a) la cererea comunităţii, ca urmare a solicitării adresate Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, denumit în continuare D.R.P., semnată de cel puţin 1.650 de persoane dintr-un minimum de 5.000 de cetăţeni români înregistraţi la misiunile diplomatice şi, după caz, la oficiile consulare ale României din statul respectiv. Modelul de cerere pe care trebuie să îl completeze persoanele interesate este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta lege;
    b) la iniţiativa D.R.P., în funcţie de necesitatea rezultată din implementarea politicilor de guvernare, în acord cu strategia D.R.P. pentru românii de pretutindeni şi în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1).

    (4) Solicitările care îndeplinesc condiţiile alin. (3) lit. a) vor fi preluate şi analizate de D.R.P. în ordinea înregistrării lor.
    (5) După înfiinţarea centrului comunitar românesc, calitatea de membru al acestuia se dobândeşte ca urmare a solicitării adresate conducerii centrului.

    ART. 3
    (1) D.R.P., cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe, denumit în continuare M.A.E., înfiinţează centrele comunitare româneşti, pe baza acordurilor internaţionale încheiate în acest sens cu statul de reşedinţă. D.R.P., cu avizul M.A.E., propune înfiinţarea centrelor comunitare, pe baza solicitărilor primite conform art. 2 alin. (3) lit. a) sau din propria iniţiativă, cu avizul M.A.E., conform art. 2 alin. (3) lit. b), zonele şi numărul de centre comunitare care pot fi înfiinţate într-un alt stat în funcţie de următorii factori:
    a) distanţa mare faţă de misiuni diplomatice, oficii consulare ori institute culturale româneşti, care îngreunează accesul la o prezenţă instituţională românească;
    b) numărul de români din regiunea în care va funcţiona centrul comunitar românesc.

    (2) Înfiinţarea şi desfiinţarea centrelor comunitare româneşti în străinătate, regimul de finanţare, structura organizatorică şi numărul de posturi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea D.R.P.
    (3) Centrele comunitare în străinătate îşi desfăşoară activitatea în colaborare cu misiunile diplomatice şi, după caz, cu oficiile consulare din ţările respective.

    ART. 4
    (1) Statul român, prin D.R.P., asigură fiecărui centru comunitar românesc un sediu în care să îşi desfăşoare activitatea.
    (2) În susţinerea activităţii centrelor comunitare în străinătate, D.R.P. propune cuprinderea în bugetul de stat a fondurilor necesare pentru funcţionarea centrelor comunitare româneşti şi pentru derularea programelor şi proiectelor pentru fiecare centru comunitar românesc în parte.

    ART. 5
    (1) Centrele comunitare româneşti nu au personalitate juridică şi funcţionează în cadrul D.R.P. Atribuţiile centrelor comunitare vor fi reglementate prin acordurile internaţionale menţionate la art. 3 alin. (1).
    (2) Centrele comunitare româneşti au drept scop sprijinirea comunităţilor româneşti din afara graniţelor ţării, asigurarea coeziunii comunităţilor de români din afara graniţelor ţării, reprezentativitatea acestora, informarea comunităţii de români asupra aspectelor relevante din România şi din statul de reşedinţă, organizarea de proiecte şi programe cu caracter cultural, social, educativ, lingvistic şi artistic, a realităţilor istorice, a tradiţiilor, a obiceiurilor, valorilor naţionale.
    (3) Centrele comunitare româneşti au rolul de a pune la dispoziţia comunităţilor de români mijloace pentru desfăşurarea de activităţi de lungă durată, utile pentru dezvoltarea socioculturală a comunităţii, precum biblioteci, cursuri de limba română, activităţi culturale perene. Centrele comunitare româneşti pot avea rol de facilitare a cooperării sectoriale dintre România şi statele de reşedinţă, cu participarea membrilor comunităţii de români din statele respective, reprezentarea comunităţii româneşti în relaţiile cu autorităţile din ţările de reşedinţă.
    (4) Centrele comunitare româneşti desfăşoară activităţi de informare cu privire la programele, proiectele, acţiunile derulate de D.R.P. în sprijinul românilor de pretutindeni, precum şi activităţi de monitorizare a programelor, proiectelor, acţiunilor finanţate din bugetul D.R.P.

    ART. 6
    (1) Centrele comunitare româneşti în străinătate sunt conduse de câte un director, numit şi eliberat din funcţie de către conducerea instituţiei, cu avizul M.A.E., director care a susţinut un concurs în cadrul D.R.P. şi are reşedinţa sau domiciliul de cel puţin 1 an în zona în care îşi va exercita mandatul din statul respectiv. Pe durata exercitării mandatului, directorul centrului comunitar românesc în străinătate este salarizat la nivelul funcţiei de ministru-consilier, conform legislaţiei referitoare la plata personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.
    (2) Pe perioada exercitării funcţiei de director al centrului comunitar românesc, persoanei care ocupă această funcţie i se suspendă de drept raportul de serviciu/contractul individual de muncă, în condiţiile legii.
    (3) D.R.P., pentru centrele comunitare româneşti, poate contracta personal pe plan local, cu respectarea legislaţiei statului de reşedinţă şi a dispoziţiilor acordului în baza căruia funcţionează, personal din rândul membrilor comunităţii româneşti din statul respectiv, printr-o procedură aprobată prin ordin al conducerii.
    (4) Personalul contractat pe plan local din rândul comunităţilor româneşti, pe perioada în care desfăşoară activitatea în cadrul centrului comunitar, beneficiază de o indemnizaţie în moneda statului în care îşi desfăşoară activitatea, stabilită până la limita salariului de bază, în care este inclusă gradaţia aferentă tranşei de vechime în muncă la nivel maxim pentru funcţia de consilier diplomatic.
    (5) Pe perioada misiunii permanente în cadrul centrelor comunitare româneşti, personalul D.R.P. beneficiază de toate drepturile şi se supune obligaţiilor prevăzute de legislaţia referitoare la plata personalului trimis în misiune permanentă în străinătate.
    (6) Centrele comunitare româneşti beneficiază de sprijin financiar sau material pentru:
    a) desfăşurarea acţiunilor, proiectelor şi programelor care se subscriu scopului de înfiinţare;
    b) achiziţionarea şi distribuirea de manuale, cărţi de specialitate, cărţi de lectură sau alte publicaţii în limba română;
    c) desfăşurarea unor cursuri educaţionale în limba română;
    d) organizarea unor evenimente care au ca scop celebrarea principalelor evenimente naţionale sau religioase;
    e) organizarea unor activităţi cu caracter artistic, religios sau sportiv;
    f) organizarea, la cererea organizaţiilor reprezentative sau din oficiu, a unor sesiuni de informare privind drepturile şi responsabilităţile românilor în statul de reşedinţă şi/sau în România ori legislaţia aplicabilă în domenii de interes pentru comunităţile de români;
    g) desfăşurarea unor acţiuni de organizare şi dezvoltare comunitară, cursuri de scriere şi implementare de proiecte;
    h) desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezbateri pe teme ce vizează românii de pretutindeni în parteneriat cu instituţii publice şi private, din ţară sau străinătate, care desfăşoară programe şi proiecte de cercetare ştiinţifică;
    i) alte activităţi ce vizează românii de pretutindeni, având ca scop întărirea legăturilor cu aceştia şi păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase, în conformitate cu dreptul internaţional şi Legea nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, adaptate specificului zonei, precum şi cu respectarea legislaţiei statului ai cărui cetăţeni/rezidenţi sunt.

    (7) Centrele comunitare româneşti se finanţează din următoarele surse:
    a) bugetul alocat D.R.P.;
    b) donaţii, sponsorizări sau orice alte surse legal constituite.

    (8) Statul de funcţii, încadrarea posturilor în structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare se aprobă prin ordin al conducerii instituţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

    ART. 7
    Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 8
    D.R.P. stabileşte normele metodologice de aplicare a prezentei legi în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia.

    ANEXA 1

    CERERE^1
    privind solicitarea de înfiinţare a unui Centru Comunitar „Românii de Pretutindeni“
    Subsemnatul(a) .............................., născut(ă) la data de .................... în localitatea ........................, titular(ă) al/a documentului de identitate ................, cu domiciliul în localitatea ..............., strada ........................ nr. ....., bl. ....., sc. ........, ap. ...., judeţul/sectorul .................., ţara ......................, în prezent rezident în ţara ........................., localitatea ..................................., strada ........................ nr. ........., având drept coordonate de contact nr. de telefon ................/adresa de e-mail ......................., prin prezenta îmi manifest intenţia de înscriere pe lista persoanelor care solicită înfiinţarea unui Centru Comunitar „Românii de Pretutindeni“ în ţara .........................., zona/localitatea ..........................., conform Legii nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare.
    Anexez în copie documentul care certifică reşedinţa sau domiciliul în (ţara) .............................. .
    Data ........................
    Semnătura ..............
    ^1 Ministerul Afacerilor Externe prelucrează datele cu caracter personal furnizate de dumneavoastră prin acest formular, prin mijloace automatizate şi manuale, exclusiv în scopul solicitat şi în conformitate cu prevederile punctului 40 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
    Am luat cunoştinţă şi sunt de acord ca datele mele personale să fie înregistrate, stocate şi/sau transmise autorităţilor competente, pentru a se putea lua o hotărâre în vederea acordării asistenţei consulare în situaţii extreme. Declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate sunt corecte şi complete.
    Datele personale prelucrate pot fi comunicate altor autorităţi/instituţii publice abilitate de lege să solicite informaţii cu privire la datele personale colectate.
    Ca urmare a solicitării mele exprese, autorităţile consulare îndreptăţite să proceseze prezenta solicitare mă vor informa cu privire la modalitatea în care îmi pot exercita dreptul de a verifica datele personale procesate, de a dispune modificarea sau îndepărtarea lor, dacă se dovedesc incorecte, conform prevederilor legislaţiei române în vigoare.
    De asemenea, pentru a reclama nerespectarea drepturilor garantate de Regulamentul (UE) 2016/679, mă pot adresa Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sau/şi instanţelor de judecată.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016