Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 91 din 9 februarie 1945  pentru infiintarea Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 91 din 9 februarie 1945 pentru infiintarea Casei de Administrare si Supraveghere a Bunurilor Inamice

EMITENT: REGELE MIHAI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 33 din 10 februarie 1945
MIHAI I,
Prin gratia lui Dumnezeu şi vointa nationala, Rege al României,
toţi de fata şi viitori, sãnãtate:

Asupra raportului ministrilor Nostri, secretari de Stat la Departamentele Finanţelor şi Economiei Naţionale cu Nr. 184.233 din 6 Februarie 1945,
În baza dispoziţiunilor inaltului decret regal Nr. 1626 din 31 August 1944;
Vazand jurnalul Consiliului de Miniştri Nr. 203 din 1945,
Am decretat şi decretam:

DECRET-LEGE
pentru înfiinţarea Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice

ART. 1
Se înfiinţeazã, pe data publicãrii prezentului decret-lege, Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice (C.A.S.B.I.), persoana juridicã de drept public, care va funcţiona sub autoritatea tutelara a Ministerului Finanţelor.
ART. 2
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice are urmãtoarele atributiuni:
a) Administreazã bunurile mobile şi imobile, aparţinând persoanelor prevãzute de art. 8 din Convenţia de Armistitiu din 12 Septemvrie 1944, şi anume:
Statele german şi ungar, persoanele fizice şi juridice de naţionalitate germanã sau ungara, ori persoanele cu resedinta sau sediul în teritoriul Germaniei sau Ungariei ori în teritoriile ocupate de acestea;
b) Supravegheazã şi controleazã administrarea întreprinderilor comerciale sau industriale, al cãror capital aparţine într-o proporţie de cel puţin 20% persoanelor arãtate la punctul a);
c) De asemenea va putea supraveghea şi controla, numind în acest scop un administrator, şi întreprinderile comerciale care au funcţionat sub controlul financiar netagaduit al persoanelor prevãzute la punctul a).
ART. 3
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice numeşte, revoca şi controleazã pe administratori, custozi şi orice alte persoane însãrcinate cu operaţiunea conservãrii, administrãrii şi exploatãrii întreprinderilor şi bunurilor prevãzute în art. 2 de mai sus.
Vor putea fi numiţi administratori şi custozi:
a) Functionarii superiori ai întreprinderii, care prezintã toate garanţiile de pregãtire şi moralitate;
b) Persoanele în afarã de întreprindere, dar de o competenta recunoscuta în ce priveşte administrarea categoriei respective de întreprinderi;
c) Persoane juridice de drept public sau de drept privat dintre acelea controlate de Stat.
Numirea de administratori şi custozi se va face de cãtre consiliul de administraţie al Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice. Revocarea administratorilor şi a custozilor numiţi în baza prezentei legi, precum şi a acelora numiţi în baza legilor Nr. 498 din 3 Iulie 1942, Nr. 443 din 2 Septemvrie 1944 şi Nr. 644 din 19 Decemvrie 1944, se va face de cãtre consiliul de administraţie pe baza de decizie nemotivatã.
ART. 4
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice supravegheazã şi controleazã întocmirea bilanţurilor şi a deciziilor de lichidare a întreprinderilor dela punctele b) şi c) din art. 2 de mai sus, urmãrind activitatea lor administrativã şi economicã; hotãrãşte asupra oportunitãţii şi modului de lichidare, precum şi a întrebuinţãrii soldului rezultat din înstrãinare şi lichidare, dând autorizaţiunile necesare în acest scop.
ART. 5
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va putea, pe cale de deciziune, sa stabileascã norme dupã care sa se desfãşoare activitatea comercialã şi industriala a întreprinderilor prevãzute la art. 2, fie pentru toate întreprinderile, fie numai pentru o parte din ele, precum şi sa ia mãsuri cu privire la conservarea şi blocarea bunurilor, drepturilor şi intereselor care sunt supuse prevederilor acestei legi.
ART. 6
În legatura cu scopul infiintarii ei, Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice exercita atribuţiunile rezervate Statului sau organelor sale, astfel cum sunt arãtate şi înscrise în urmãtoarele convenţiuni şi legi:
a) Convenţia de Armistitiu din 12 Septemvrie 1944;
b) Legea Nr. 498 din 3 Iulie 1942 şi legea Nr. 443 din 2 Septemvrie 1944 , pentru regimul bunurilor supusilor Statelor cu care România se gãseşte în stare de rãzboi;
c) Legea Nr. 644 din 19 Decemvrie 1944 şi orice legi prezente sau viitoare conferind Statului drepturi în legatura cu cele de mai sus.
ART. 7
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice este autorizata a face prin personalul sau orice control în scriptele oricãrei întreprinderi bancare, comerciale, industriale sau oricãrei persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, pentru a stabili existenta, situaţiunea, condiţiunile de administrare şi conservare a bunurilor care intra în prevederile acestei legi, modul în care se respecta dispoziţiunile legale referitoare la aceste bunuri, cat şi rãspunderile reprezentanţilor, titularii întreprinderilor individuale, administratorilor numiţi de Stat sau de C.A.S.B.I., precum şi a custozilor.
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va putea obliga ca sa se întocmeascã în condiţiunile pe care le va crede necesare, bilanţurile întreprinderilor şi va fi în drept sa stabileascã normele de înregistrare contabile acestor bunuri şi a veniturilor şi fructelor sale.
De asemenea Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va putea cere în scris, în termenul ce-l va indica, comunicarea de bilanţuri, conturi, situatiuni şi orice alte informaţiuni de orice natura.
Membrii Parchetelor, judecãtorii de Judecãtorii, prefectii de judeţ, primãrii, reprezentanţii Camerelor de comerţ şi industrie, reprezentanţii Camerelor agricole şi în genere orice persoane fizice sau orice persoane juridice de drept public sau privat, sunt obligate sa se conformeze deciziilor Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice, referitoare la identificarea, preluarea, conservarea şi administrarea întreprinderilor şi bunurilor de orice fel care cad sub prevederile acestei legi.
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va avea posibilitatea de a se adresa direct Ministerului Finanţelor, care vor fi obligate a-i da concurs pentru orice inspecţie şi control.
Ea va putea, de asemenea, sa se adreseze şi oricãror alte departamente, pentru ca aceasta sa delege organele de inspecţie şi control necesare în cazuri speciale.
ART. 8
Pentru îndeplinirea însãrcinãrilor ce-i sunt atribuite, Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va alcãtui un buget care se va acoperi din:
a) O subventie data de Ministerul Finanţelor;
b) Din diferite venituri ale Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice.
ART. 9
Cheltuielile de orice natura ale Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice nu sunt supuse dispoziţiunilor legii contabilitãţii publice şi celorlalte legi financiare speciale.
Justificarea lor se face prin aprobarea consiliului de administraţie data pe actele sau dovezile din care sa rezulte ca s-au efectuat cheltuielile.
ART. 10
Verificarea conturilor de gestiune ale bugetului se va face de o comisie specialã a Înaltei Curţi de Conturi, care va da descãrcarea în termen de 15 zile de la expirarea fiecãrui trimestru.
Aceasta comisiune va fi constituitã prin decizia Ministerului Finanţelor şi se va compune din 3 consilieri ai Înaltei Curţi de conturi, ajutaţi de referendari desemnaţi de aceasta Inalta Curte.
ART. 11
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va fi administratã de un consiliu de administraţie, compus dintr-un preşedinte ales dintre personalitatile cu o competenta recunoscuta, în materie financiarã, tehnica sau economicã şi din 6 membri desemnaţi dupã cum urmeazã:
a) Câte un delegat al Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Economiei Naţionale, ales dintre functionarii superiori ai acestor departamente;
b) Un delegat al Comisiunii Romane pentru aplicarea Armistitiului;
c) Un delegat al Institutului Central de Statistica;
d) Unul dintre administratori şi directorul general al Casei de Finanţare şi Amortizare;
e) Un delegat al Ministerului Muncii dintre functionarii sãi superiori.
Toţi vor fi numiţi prin decret regal la propunerea Ministerului Finanţelor.
Deciziile consiliului de administraţie se vor lua cu majoritatea membrilor prezenţi, fiind obligatorie prezenta a cel puţin 4 membri.
În caz de paritate de voturi, votul preşedintelui este hotarator.
ART. 12
Consiliul de administraţie va putea delega o parte din drepturile sale unui comitet de direcţie, compus din preşedintele Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice şi doi membrii, la care vor lua parte cu vot consultativ directorul general sau inlocuitorul sau.
ART. 13
Conducerea şi gestiunea zilnica a Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice este încredinţatã directorului general.
Consiliul de administraţie, directorul general sau delegaţii acestora, reprezintã Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice în raporturile cu tertele persoane şi în fata justiţiei, semnand valabil.
Directorul general aproba orice plati în limitele fixate de consiliul de administraţie, în cadrul bugetului.
ART. 14
Organizarea şi funcţionarea Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice, împãrţirea pe directiuni, servicii şi secţiuni, precum şi numirile de personal se vor face prin decizia consiliului de administraţie, aprobate de Ministerul Finanţelor.
Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va avea un corp de inspecţie şi de control.
ART. 15
Încadrarea serviciilor Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice se va face cu funcţionari publici detasati în acest scop la cererea Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice, precum şi cu funcţionari particulari detasati în acest scop la cererea Casei, de întreprinderea sau administraţia pe lângã care funcţioneazã.
Consiliul de administraţie al Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va hotãrî care anume din functionarii actualului Comisariat General al Bunurilor Inamice vor fi detasati la aceasta Casa.
De asemenea, se va putea angaja personal nou, care nu va dobândi calitatea de funcţionari publici, drepturile lui fiind cele stabilite de legea contractelor de munca.
ART. 16
Consiliul de administraţie va putea acorda personalului detaşat dela alte departamente sau instituţiuni publice indemnizaţii pentru activitate exceptionala.
Functionarii particulari detasati dela institutiunile private vor continua a-şi primi salarizarea dela institutiunile dela care provin, Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice fiind obligatã a restitui acelor instituţiuni sumele respective.
Consiliul de administraţie va putea acorda şi acestor funcţionari indemnizaţii de activitate suplimentarã.
Art. 17
Membrii consiliului de administraţie şi personalul Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice nu vor fi supuşi nici unei dispoziţiuni legale sau statutare privitor la incompatibilitate, cumul sau plafon de salarizare.
ART. 18
Consiliul de administraţie va stabili atribuţiunile şi puterile administratorilor, custozilor, precum şi a tuturor persoanelor fizice şi juridice de drept public şi privat, cãrora le va da orice fel de delegatiuni.
ART. 19
Administratorii, custozii şi orice alte persoane care vor primi o delegaţiune, sub orice titlu şi în orice calitate din partea Casei, sunt obligaţi sa întocmeascã un inventar de luare în primire şi un raport lunar de activitate pe care îl vor depune la sediul Casei în primele 5 zile ale lunii urmãtoare celei la care se referã raportul.
Dacã în cursul lunii se ivesc împrejurãri deosebite ei vor referi imediat Casei.
ART. 20
Salarizarea administratorilor, custozilor, delegaţilor de orice fel va fi fixatã prin deciziunea consiliului de administraţie al Casei.
ART. 21
Pe tot timpul functionarii lor, administratorii, custozii şi orice fel de delegat al Casei, cãrora li se va fi încredinţat administrarea, conservarea sau paza vreunui lucru, sunt asimilaţi din punct de vedere al rãspunderii, funcţionarilor publici.
Daunele constatate vor fi imputate în sarcina lor prin decizia de imputare data de consiliul de administraţie, cu aprobarea Ministerului Finanţelor, care nu vor putea fi atacate decât cu apel la Curtea de Apel, care urmeazã a-l judeca de urgenta şi cu precãdere.
Deciziunea de imputare rãmasã definitiva constituie titlul executoriu al Casei.
ART. 22
Nici un administrator, custode sau delegat de orice fel nu-şi va putea pãrãsi postul - chiar dacã i se va primi demisiunea - decât dupã ce va fi predat în întregime înlocuitorului sau bunurile şi gestiunea.
ART. 23
Orice neexecutare a cererilor, deciziunilor sau ordinelor date de cãtre Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice, în cazul persoanelor fizice, a membrilor organelor persoanelor juridice, se va pedepsi cu 1-3 ani închisoare şi cu 100.000-5.000.000 lei amenda, pentru persoanele juridice aplicându-se numai pedeapsa amenzii.
Când infractorii sunt funcţionari publici se va aplica art. 213 din codul penal.
Aceleaşi sancţiuni se vor aplica şi oricãrei persoane care va fi sustras sau distrus bunurile care intra în prevederile acestei legi.
Instigatorii la sãvârşirea infracţiunilor prevãzute de prezenta lege, complicii şi tainuitorii se pedepsesc ca şi autorii.
ART. 24
Infracţiunile pedepsite de aceasta lege vor fi constatate de membrii Ministerului public de pe lângã tribunale, judecãtorii de pace, inspectorii sau controlorii financiari, de personalul de inspecţie şi control al Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice, precum şi de oricare alt ofiţer de poliţie judiciarã, delegaţi sau sesizati în acest scop.
Procesele-verbale încheiate de functionarii Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice, pe baza constatãrilor fãcute în registre sau scripte fac dovada pana la proba contrarie.
Cele care constata elementele materiale constituind infracţiunea flagrantã sunt crezute pana la înscrierea în fals.
Toţi ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã sunt obligaţi a da concursul lor personalului Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice, pentru îndeplinirea misiunii lor.
În baza proceselor verbale dresate de persoanele arãtate în alineatul prim, Ministerul public deschide acţiunea publica, iar în cazuri complicate trimite cazul judecãtorului de instrucţie spre instruire.
Judecãtorul de instrucţie, sesizat în condiţiunile alineatului de mai sus va putea dispune deţinerea preventivã a inculpaţilor.
Mandatul de arestare emis de judecãtorul de instrucţie va fi supus confirmãrii tribunalului, în condiţiunile prevãzute de codul de procedura penalã.
În cazul infracţiunilor flagrante, Ministerul public, deschizand acţiune publica, va putea emite impotriva infractorului în condiţiunile art. 206 procedura penalã şi în forma prevãzutã de art. 256 procedura penalã, un mandat de arestare şi va inainta pe infractor de îndatã, instanţei respective, spre a fi judecat în aceeaşi zi sau cel mai târziu în ziua urmãtoare.
Mandatul emis în aceste condiţiuni nu este supus confirmãrii tribunalului.
În toate celelalte cazuri, infracţiunile se judeca de urgenta şi cu precãdere, de tribunale, dupã procedura prevãzutã de legea pentru apãrarea patrimoniului public.
Hotãrârile vor fi date cu recurs la Curtea de Apel. Recursurile se vor judeca cu precãdere.
Dacã infracţiunile prevãzute în prezenta lege au fost sãvârşite de cei însãrcinaţi în virtutea oricãrui titlu cu conducerea, administrarea sau reprezentarea unei societãţi sau de orice alt prepus al societãţii sau de persoanele numite ca administratori, custozi, delegaţi de orice fel, pedepsele se vor aplica acestor persoane conform art. 23.
ART. 25
În toate procesele penale pornite pe baza prezentei legi, va fi citata Casa de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice.
ART. 26
Hotãrârile instanţelor de judecata, rãmase definitive se vor executa de îndatã, chiar înainte de redactarea lor, pe temeiul dispozitivului pronunţat, în conformitate cu art. 327 şi 328, punctul 8 procedura penalã.
Amenzile penale se vor executa conform art. 54 din codul penal şi art. 526 din codul de procedura penalã.
ART. 27
Întreprinderile intrand în prevederile art. 2, cãrora pana în prezent nu li s-au numit administratori, vor putea fi supuse prevederilor acestui decret lege prin deciziunea consiliului de administraţie al Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice.
Consiliul de administraţie al Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice va putea decide scoaterea de sub prevederile acestui decret lege a oricãrei întreprinderi prevãzute la art. 2. al. b) şi c).
ART. 28
Vor fi supuse aprobãrii Ministerului Finanţelor:
a) Bugetul Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice;
b) Numirea directorului general;
c) Normele generale de procedare pentru administrarea bunurilor de tot felul prevãzute în prezenta lege;
d) Încadrarea sau scoaterea de sub prevederile prezentei legi a oricãrei întreprinderi.
În afarã de aceasta, Ministerul Finanţelor controleazã în general intreaga activitate a Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice.
ART. 29
Toate dispoziţiunile legale contrarii prezentului decret lege sunt şi rãmân abrogate.

Dat în Bucureşti la 9 Februarie 1945

REGELE MIHAI

Ministrul finanţelor,
Mihail Romniceanu

Ministrul economiei naţionale,
Dr. A. Leucutia


Raportul d-lor miniştri: al finanţelor şi cel al economiei naţionale cãtre M.S. Regele.

Sire,
Prin art. 8 al Convenţiei de Armistitiu din 12 Septemvrie 1944, între România pe deoparte şi Puterile Aliate pe de alta parte, România a fost obligatã sa conserve bunurile tuturor supusilor inamici germani şi unguri, precum şi ale tuturor persoanelor de alta naţionalitate şi chiar romani, care s-ar gãsi, fie în Germania, fie în Ungaria sau în teritoriile ocupate de aceste puteri.
Chiar înainte de semnarea acestei Convenţiuni, România luase oarecare mãsuri pentru blocarea bunurilor inamice, intinzandu-se şi la aceste bunuri dispoziţiile legii Nr. 498 din 1942 şi punând o serie din ele sub administraţii forţate.
În curând însã, s-a vãzut ca aceste mãsuri nu sunt suficiente, deoarece administrarea acestor bunuri, ridica o serie de probleme nebanuite la început, de ordin administrativ, contabil şi juridic. Rezolvarea acestor probleme reclama o munca organizatã şi o pregãtire tehnica deosebita, în toate aceste domenii, lucrand într-un mediu sustras dela orice alte preocupãri sau influiente, decât acelea ale unei executãri stricte a obligaţiilor prevãzute prin Convenţia de Armistitiu.
Pentru a corespunde la aceste cerinţe, am socotit ca executarea art. 8 al Convenţiei de Armistitiu trebuie data unui organism autonom, în mãsura sa poatã sa-şi formeze o doctrina şi o jurisprudenta, care sa cuprindã liniile largi şi permanente ale rezolvarii tuturor problemelor ce se vor pune.
Am socotit necesar ca acest nou organ sa fie pus sub autoritatea tutelara a Ministerului Finanţelor, pe lângã care funcţioneazã în momentul de fata Casa de Finanţare şi Amortizare, care are în atribuţiile sale, administrarea întregului portofoliu de acţiuni aparţinând Statului şi care deci, prin însãşi organizaţia sa, este în mãsura sa dea un concurs activ şi rodnic în toatã aceasta chestiune.
Totodatã, pentru atingerea scopului acestei Case, i s-au conferit toate drepturile necesare pentru numirea şi revocarea sechestrelor, pentru verificarea gestiunii lor, putând sa se adreseze şi justiţiei ca reprezentanţi ai intereselor Statului în aceasta materie.
Administrarea Casei este data în seama unui consiliu de administraţie, compus din reprezentanţii tuturor departamentelor interesate, precum şi ai Comisiunii Romane pentru Aplicarea Armistitiului şi ai Institutului Naţional de Statistica a cãrui colaborare şi competenta tehnica vor fi indispensabile.
Administraţia propriu zisa este data în mana unui director general, care va avea sub ordinele sale întreg personalul Casei, împãrţit în primul rând într-o Direcţie administrativã şi un serviciu de control, precum şi în alte diviziuni, ce se vor socoti necesare.
Personalul va fi recrutat atât dintre functionarii de Stat disponibili, precum şi din personalul de o pregãtire recunoscuta, angajat în afarã cadrelor Statului, pentru a se putea apela în aceasta materie complexa la toate competentele comerciale şi industriale de care am avea nevoie.
În ce priveşte persoana sechestrilor, s-au luat toate mãsurile pentru ca ei sa aibã pregãtirea necesarã misiunii lor, introducându-se şi ideea noua ca vor putea funcţiona în aceasta calitate pe lângã persoane fizice şi instituţiuni de Stat, care, prin organizaţia lor, vor putea da un concurs pretios în aceasta materie.
Rolul Ministerului Finanţelor va fi redus numai la darea directivelor generale în interesul superior al Statului, precum şi la rezolvarea unor chestiuni de o deosebita importanta, cum ar fi de exemplu încadrarea sau scoaterea de sub prevederile art. 8 al Convenţiei de Armistitiu a unor anumite patrimonii.
Credem ca pe aceste baze şi intemeiati pe experienta trecutului, se va ajunge la o organizare care sa corespundã tuturor nevoilor şi sa permitã în modul cel mai corect posibil îndeplinirea integrala a stipulatiunilor art. 8 al Convenţiei de Armistitiu.

Suntem cu cel mai profund respect,
Sire,
ai Maiestatii voastre,
prea plecaţi şi prea supuşi servitori,

Ministrul finanţelor,
Mihail Romniceanu

Ministrul economiei naţionale,
Dr. A. Leucutia

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016