Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 89 din 10 aprilie 2024  privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 8/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 89 din 10 aprilie 2024 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 8/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 338 din 11 aprilie 2024
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 8 din 26 ianuarie 2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, adoptată în temeiul art. 1 pct. VII.2 din Legea nr. 365/2022 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 26 ianuarie 2023, cu următoarele modificări şi completări:
    1. La articolul I, înaintea punctului 1 se introduc trei noi puncte, cu următorul cuprins:
    " La articolul 4, alineatele (7) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    (7) Termenul de transmitere către proprietar a intenţiei de exercitare a dreptului de preempţiune al statului este de maximum 25 de zile de la data înregistrării înştiinţării, documentaţiei şi a propunerii de răspuns la Ministerul Culturii sau, după caz, la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii; titularii dreptului de preempţiune vor prevedea în bugetul propriu sumele necesare destinate exercitării dreptului de preempţiune; valoarea de achiziţionare se negociază cu vânzătorul.

    (8) În cazul în care Ministerul Culturii sau serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii nu îşi exercită dreptul de preempţiune în termenul prevăzut la alin. (7), acest drept se transferă autorităţilor publice locale.
 La articolul 4, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (8^1), cu următorul cuprins:
    (8^1) Autorităţile publice locale transmit cu celeritate proprietarului intenţia de a-şi exercita dreptul de preempţiune, respectiv comunicarea de neexercitare a dreptului, în condiţiile legii, fără a depăşi 30 de zile lucrătoare calculate de la data comunicării neexercitării dreptului de preempţiune de către Ministerul Culturii, respectiv de către serviciile publice deconcentrate ale acestuia.
 La articolul 11, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alin. (3)-(5), cu următorul cuprins:
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi ale art. 10 alin. (4), autorităţile administraţiei publice care au atribuţia de a emite/de a aviza autorizaţia de construire sau de desfiinţare, respectiv de a aproba/de a aviza documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism pot autoriza, aproba sau aviza, după caz, desfiinţarea unor componente, elemente de construcţie şi corpuri, atunci când acestea sunt nocive sau fără valoare culturală, în condiţiile legii.

    (4) Identificarea componentelor, elementelor de construcţie şi corpurilor prevăzute la alin. (3) se face prin documentaţia tehnică, de amenajare a teritoriului sau de urbanism, după caz, avizată de Ministerul Culturii, direct sau prin serviciile publice deconcentrate ale acestuia, cu respectarea legislaţiei în vigoare, elaborată în baza studiilor de fundamentare prevăzute la art. 24^1.

    (5) În vederea aplicării prevederilor alin. (3) şi (4) se aprobă, prin ordin al ministrului culturii, norme metodologice privind elaborarea studiilor de fundamentare privind evaluarea resursei culturale a imobilelor."

    2. La articolul I, după punctul 5 se introduce un nou punct, pct. 5^1, cu următorul cuprins:
    "5^1. După articolul 24 se introduce un nou articol, art. 24^1, cu următorul cuprins:
    ART. 24^1
    (1) Studiile de fundamentare privind evaluarea resursei culturale a imobilului care fac parte din documentaţia supusă avizării sunt studii ştiinţifice elaborate de specialişti sau experţi atestaţi conform dispoziţiilor art. 26 alin. (1) pct. 17.
    (2) Studiile de fundamentare privind evaluarea resursei culturale cuprind cel puţin:
    a) datele istorice, cu marcarea etapelor semnificative de evoluţie a imobilului;
    b) evaluarea, în baza criteriilor de clasare, a imobilului şi a părţilor acestuia;
    c) identificarea justificată a părţilor de imobil care, pentru a nu altera caracterul general al bunului cultural imobil:
    (i) nu pot fi transformate;
    (ii) pot suferi transformări limitate;
    (iii) pot suferi transformări majore sau pot fi substituite ori eliminate;
    (iv) trebuie eliminate, în considerarea caracterului lor nociv sau parazitar;
    d) identificarea impactului vizual şi tehnic asupra vecinătăţilor intervenţiilor propuse în proiectul supus avizării;
    e) identificarea restricţiilor (identificarea limitărilor generale de gabarit, de configurare a volumului, de finisaj şi a altor restricţii specifice elementelor purtătoare de valoare culturală a imobilului) pe care intervenţiile proiectate trebuie să le respecte, precum şi a permisivităţilor de intervenţie."

    3. La articolul I punctul 6, alineatul (7) al articolului 34^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Comisia pentru Soluţionarea Contestaţiilor în Domeniul Patrimoniului Cultural Imobil analizează şi soluţionează cu celeritate, motivat, contestaţiile depuse potrivit dispoziţiilor art. 15 alin. (1), precum şi contestaţiile depuse de proprietarii sau titularii de drepturi reale asupra imobilului în procedurile de emitere a avizelor şi acordurilor, derulate de către Ministerul Culturii direct sau prin intermediul serviciilor publice deconcentrate, după caz, potrivit prevederilor legale în vigoare."



    ART. II
    Contestaţiile aflate în analiza Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice la data intrării în vigoare a prezentei legi se soluţionează potrivit prevederilor legale în vigoare la momentul depunerii acestora.

    ART. III
    (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin ordin al ministrului culturii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, se modifică şi se completează regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru Soluţionarea Contestaţiilor în Domeniul Patrimoniului Cultural Imobil.
    (2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin ordin al ministrului culturii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, se modifică regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    ALFRED-ROBERT SIMONIS
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ

    Bucureşti, 10 aprilie 2024.
    Nr. 89.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016