Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAP. I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Domeniul de aplicare
ART. 1
Prezenta lege stabileşte măsurile pentru controlul utilizării spaţiului aerian naţional, în scopul prevenirii şi contracarării riscurilor şi ameninţărilor la adresa securităţii naţionale, a integrităţii spaţiului aerian naţional şi siguranţei aeronautice, a vieţii şi sănătăţii persoanelor şi a patrimoniului.
ART. 2
(1) În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) aeronavă interceptoare - aeronavă de stat utilizată pentru identificarea, avertizarea, obligarea de a intra în legalitate sau neutralizarea aeronavei sau vehiculului aerian care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional;
b) aterizare - manevra aeronavei pentru luarea contactului lin cu suprafaţa solului, din momentul începerii redresării şi până în momentul opririi acesteia pe pista sau pe platforma de aterizare;
c) controlul utilizării spaţiului aerian naţional - supravegherea modului de utilizare a spaţiului aerian naţional şi dispunerea măsurilor prevăzute de lege pentru restabilirea stării de utilizare autorizată a spaţiului aerian naţional, prevenirea şi contracararea riscurilor şi ameninţărilor la adresa securităţii naţionale, a integrităţii spaţiului aerian naţional şi siguranţei aeronautice, la adresa vieţii şi sănătăţii persoanelor, a patrimoniului, precum şi la adresa vieţii private şi a datelor cu caracter personal;
d) deturnare - acţiunea de schimbare a destinaţiei unei aeronave prin folosirea forţei sau a ameninţării cu forţa ori preluarea controlului aeronavei în orice alt mod;
e) foc de avertisment - focul executat de aeronava interceptoare cu armamentul artileristic de bord pentru atenţionarea echipajului aeronavei care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional, fără ca aceasta să fie lovită;
f) foc de nimicire - focul executat pentru distrugerea aeronavei şi vehiculelor aeriene care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional;
g) operator la distanţă - persoana care execută programarea şi/sau controlul la distanţă al aeronavelor fără pilot la bord prin staţii de control terestre/aeriene/de la bordul navelor, în zbor şi la sol;
h) sistem de aeronavă fără pilot la bord - ansamblul format din una sau mai multe aeronave fără pilot la bord, elementele tehnice şi procedurale concepute în mod unitar pentru realizarea comenzii şi controlului de la distanţă al acestora;
i) sistem de contracarare a sistemelor de aeronave fără pilot la bord - ansamblu de echipamente şi proceduri pentru detecţia şi intervenţia asupra aeronavelor fără pilot la bord/sistemelor de aeronave fără pilot la bord;
j) survol - pătrunderea şi traversarea cu sau fără escală a spaţiului aerian al unui stat;
k) traiectorie - linia care uneşte poziţiile succesive ocupate sau care urmează să fie ocupate de o aeronavă sau un vehicul aerian în zbor;
l) unităţi de trafic aerian - structuri civile şi militare specializate în furnizarea serviciilor de trafic aerian;
m) vehicul aerian - obiect, altul decât o aeronavă, care se deplasează în spaţiul aerian naţional cu sau fără propulsie proprie, ghidat sau neghidat, în orice formă constructivă, fără a se limita la rachete, muniţii dirijate sau în orice configuraţie ori adaptate pentru utilizări militare.
(2) În aplicarea prezentei legi se utilizează termenii şi expresiile cu înţelesul prevăzut la art. 3, art. 8 alin. (1) şi art. 9 din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul aerian.
ART. 3
Dispoziţiile prezentei legi referitoare la situaţiile în care este utilizat neautorizat spaţiul aerian de către aeronavele cu pilot la bord se aplică şi sistemelor de aeronave fără pilot la bord şi vehiculelor aeriene, dacă nu este prevăzut altfel, în mod expres, în textul prezentei legi.
SECŢIUNEA a 2-a
Controlul utilizării spaţiului aerian naţional
ART. 4
(1) Orice zbor al unei aeronave în spaţiul aerian naţional trebuie să fie autorizat potrivit dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 859/2021 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spaţiul aerian naţional, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Utilizarea spaţiului aerian de către vehiculele aeriene se face numai în condiţiile aprobării sau autorizării emise de autorităţile române cu competenţe în acest sens.
ART. 5
(1) Controlul utilizării spaţiului aerian naţional este efectuat de Ministerul Apărării Naţionale.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Ministerul Apărării Naţionale organizează şi conduce serviciile militare de supraveghere şi control al utilizării spaţiului aerian naţional.
ART. 6
(1) Ministerul Apărării Naţionale cooperează cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi cu instituţiile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională pentru coordonarea măsurilor în situaţii de utilizare neautorizată a spaţiului aerian naţional.
(2) Instituţiile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională iau măsuri de prevenire şi contracarare a utilizării neautorizate a spaţiului aerian naţional de către aeronave şi vehicule aeriene, în exercitarea atribuţiilor şi potrivit responsabilităţilor şi competenţelor stabilite prin lege.
ART. 7
(1) În scopul apărării colective, spaţiul aerian naţional este integrat în spaţiul aerian al Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord, denumită în continuare NATO, în conformitate cu tratatele la care România este parte.
(2) Pentru exercitarea controlului utilizării spaţiului aerian naţional, alături de structuri şi mijloace militare specializate naţionale, pot fi întrebuinţate structuri şi mijloace militare specializate ale NATO şi ale statelor membre NATO.
(3) Ministerul Apărării Naţionale, prin Statul Major al Apărării, poate efectua transferul de autoritate către autorităţile militare desemnate ale Alianţei Nord-Atlantice asupra elementelor naţionale din compunerea structurii de forţe a armatei care execută misiuni specifice pentru controlul utilizării spaţiului aerian naţional, în cadrul Sistemului Integrat de Apărare Aeriană şi Antirachetă NATO sau în cadrul unor coaliţii, pe o durată determinată, în condiţiile legii române şi ale tratatelor la care România este parte.
(4) Pentru elementele naţionale care execută misiuni specifice pentru controlul utilizării spaţiului aerian în cadrul Sistemului Integrat de Apărare Aeriană şi Antirachetă NATO sau în cadrul unor coaliţii, Ministerul Apărării Naţionale poate dispune încetarea transferului de autoritate, în funcţie de interesele naţionale de securitate.
ART. 8
Unităţile de trafic aerian înştiinţează cu celeritate serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian despre aeronavele care urmează să opereze în spaţiul aerian naţional, despre cele aflate în dirijarea lor sau despre care au informaţii că utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional.
CAP. II
Situaţii în care este utilizat neautorizat spaţiul aerian naţional
ART. 9
Situaţiile în care o aeronavă utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional sunt următoarele:
a) execută un zbor care nu este autorizat în conformitate cu procedura de autorizare a zborurilor reglementată şi aprobată potrivit dispoziţiilor art. 13 alin. (1) din Codul aerian;
b) se abate de la ruta stabilită prin planul de zbor depus conform reglementărilor specifice aplicabile, fără aprobarea unităţilor de trafic aerian;
c) execută un zbor cu încălcarea prevederilor art. 15 din Codul aerian;
d) execută un zbor fără respectarea condiţiilor operaţionale pentru zonele geografice UAS desemnate potrivit dispoziţiilor art. 15 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947 al Comisiei din 24 mai 2019 privind normele şi procedurile de operare a aeronavelor fără pilot la bord;
e) întrerupe funcţionarea dispozitivelor/echipamentelor de identificare a poziţiei aeronavei în zbor, obligatorii pentru efectuarea zborului într-o anumită porţiune de spaţiu aerian, fără aprobarea unităţilor de trafic aerian;
f) execută un zbor într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat, segregat sau restricţionat, fără autorizarea accesului de către unitatea de trafic care efectuează controlul traficului aerian în spaţiul respectiv sau de către entitatea care a făcut rezervarea, segregarea sau restricţionarea;
g) execută un zbor pentru activităţi de fotografiere, filmare sau cartografiere, fără autorizare de survol, avizul Ministerului Apărării Naţionale sau, după caz, autorizaţia specială prevăzută de art. 183 din Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
h) pilotul/echipajul sau operatorul la distanţă al aeronavei fără pilot, după caz, nu respectă dispoziţiile unităţilor de trafic aerian;
i) unităţile de trafic aerian sau serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian primesc informaţii referitoare la producerea unui act de intervenţie ilicită la bordul aeronavei, chiar dacă se respectă autorizarea primită;
j) unităţile de trafic aerian sau serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian primesc informaţii referitoare la existenţa la bordul aeronavei a unor substanţe sau materiale periculoase, care ar putea fi folosite într-un act de terorism;
k) unităţile de trafic aerian sau serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian primesc informaţii cu privire la existenţa la bordul aeronavei a unor bunuri sau persoane care, conform obligaţiilor, angajamentelor asumate de România prin tratatele internaţionale la care este parte sau sancţiunilor internaţionale instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, fac obiectul unor restricţii privind utilizarea spaţiului aerian naţional;
l) este întreruptă legătura radio, chiar dacă se respectă autorizarea primită;
m) aeronava a fost deturnată;
n) execută zborul într-o zonă interzisă, publicată potrivit reglementărilor în vigoare;
o) aeronava fără pilot la bord execută un zbor şi, prin modul de operare, pune în pericol grav şi iminent misiunile legale ale instituţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) sau obiectivele din responsabilitatea acestora.
ART. 10
Vehiculele aeriene, altele decât aeronavele, utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional atunci când sunt lansate sau intră în spaţiul aerian naţional fără a avea aprobarea sau autorizarea prevăzută la art. 4 alin. (2).
CAP. III
Modul de acţiune împotriva aeronavelor cu pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional
ART. 11
Împotriva aeronavelor cu pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional pot fi luate următoarele măsuri:
a) stabilirea poziţiei aeronavei, a legăturii radio şi a identităţii acesteia;
b) transmiterea de la sol a informaţiilor şi dispoziţiilor către pilotul/echipajul aeronavei, în vederea utilizării autorizate a spaţiului aerian naţional;
c) interceptarea aeronavei care continuă să utilizeze neautorizat spaţiul aerian naţional;
d) executarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare;
e) executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare;
f) executarea focului de nimicire de către mijloacele de apărare aeriană cu baza la suprafaţă.
ART. 12
(1) Stabilirea poziţiei aeronavei cu pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional, a legăturilor radio şi a identităţii acesteia se realizează, după caz, de către unităţile de trafic aerian sau serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian, folosindu-se mijloacele specializate aflate în serviciu sau care sunt puse în funcţiune special în acest scop.
(2) Unităţile de trafic aerian şi serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian se informează reciproc asupra descoperirii şi identificării aeronavei cu pilot la bord, a traiectoriei acesteia, a cauzelor care au determinat utilizarea neautorizată a spaţiului aerian naţional şi, pe baza informaţiilor de care dispun, dau dispoziţii piloţilor/echipajelor aeronavelor aflate în zona de responsabilitate în vederea restaurării utilizării legale a spaţiului aerian naţional.
ART. 13
Unităţile de trafic aerian şi serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian transmit instrucţiuni şi dispoziţii pilotului/echipajului pentru:
a) ieşirea imediată din spaţiul aerian naţional;
b) schimbarea adecvată a direcţiei sau altitudinii de zbor;
c) aterizarea pe un aeroport/teren desemnat;
d) încetarea utilizării neautorizate a spaţiului aerian naţional.
ART. 14
(1) În cazul nerespectării instrucţiunilor şi dispoziţiilor unităţilor de trafic aerian sau ale serviciilor militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian, precum şi în cazul imposibilităţii stabilirii legăturilor radio, aeronavele cu pilot la bord pot fi interceptate de aeronavele militare ale României sau de aeronavele statelor membre NATO care îndeplinesc misiuni specifice, în conformitate cu tratatele la care România este parte şi în condiţiile stabilite prin înţelegerile tehnice.
(2) Interceptarea are drept scop identificarea aeronavei cu pilot la bord, stabilirea comunicaţiilor radio şi contactul vizual cu aceasta, conducerea şi îndrumarea către direcţia şi/sau altitudinea de zbor corespunzătoare, acordarea de asistenţă în caz de nevoie sau obligarea respectării instrucţiunilor şi dispoziţiilor prevăzute la art. 13.
(3) Pe timpul interceptării, aeronavele interceptoare folosesc frecvenţele radio de urgenţă internaţionale, iar, în cazul lipsei legăturii radio, folosesc semnalele vizuale şi manevre, potrivit reglementărilor internaţionale stabilite în acest scop.
(4) Utilizarea spaţiului aerian al altor state de către aeronavele interceptoare ale României, pentru a acţiona împotriva aeronavelor cu pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional, se face în conformitate cu prevederile acordurilor şi înţelegerilor încheiate în acest sens.
ART. 15
(1) În cazul neîndeplinirii sau nerespectării oricăreia dintre instrucţiunile şi dispoziţiile transmise potrivit dispoziţiilor art. 13 şi art. 14 alin. (2), aeronava interceptată este avertizată, prin executarea focului de avertisment de către aeronava interceptoare.
(2) Focul de avertisment are drept scop atenţionarea pilotului/echipajului aeronavei că utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional şi obligarea acestuia să urmeze necondiţionat instrucţiunile şi dispoziţiile transmise de unităţile de trafic aerian, serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian sau de aeronavele interceptoare.
(3) Focul de avertisment se execută cu armamentul artileristic de bord, excluzându-se utilizarea muniţiei trasoare.
ART. 16
(1) Focul de nimicire împotriva aeronavei cu pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional se execută de aeronavele interceptoare sau de către mijloacele de apărare aeriană cu baza la suprafaţă, dacă măsurile prevăzute la art. 11 lit. a)-d) nu au avut ca rezultat intrarea în legalitate a acesteia.
(2) Focul de nimicire împotriva unei aeronave militare străine care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional se execută de aeronavele interceptoare sau de mijloacele de apărare aeriană cu baza la suprafaţă, fără efectuarea activităţilor prevăzute la art. 12-15, dacă:
a) efectuează un atac armat pe/de pe teritoriul statului român;
b) efectuează manevre pentru poziţionarea favorabilă executării unui atac;
c) ripostează, prin manevre agresive sau cu foc, la instrucţiunile, dispoziţiile şi semnalele transmise.
ART. 17
Atunci când o aeronavă nu respectă prevederile autorizării de zbor primite, din cauza condiţiilor meteorologice periculoase, a defecţiunilor tehnice sau avariilor, în situaţiile speciale la bord privind echipajul sau pasagerii ori ca urmare a pierderii orientării, se iau numai măsurile prevăzute la art. 11 lit. a)-c) pentru a sprijini pilotul/echipajul aeronavei de a-şi continua zborul sau de a ateriza în siguranţă.
ART. 18
Măsurile prevăzute la art. 11 sunt dispuse în raport cu nivelul ameninţării, în limitele dreptului internaţional aplicabil, după ce au fost luate în considerare toate circumstanţele specifice ale evenimentului şi ţinând cont de prioritatea protejării vieţii persoanelor, ultima soluţie posibilă dispusă fiind nimicirea aeronavei care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional.
ART. 19
(1) În situaţia în care aeronava vizată de măsurile dispuse potrivit dispoziţiilor art. 11 lit. c) şi d) sau prevederilor art. 12 alin. (2) a aterizat pe teritoriul statului român, până la obţinerea autorizării de reluare a zborului, se iau următoarele măsuri:
a) parcarea aeronavei în locul indicat;
b) supravegherea şi paza aeronavei;
c) stabilirea identităţii membrilor echipajului, a pasagerilor, a naturii încărcăturii şi obţinerea altor date cu privire la zborul aeronavei, precum şi la circumstanţele care au determinat abaterea de la autorizarea deţinută.
(2) Obligaţia de a lua măsurile prevăzute la alin. (1) o au:
a) comandanţii bazelor aeriene, în cazul aterizării aeronavei pe un aerodrom militar;
b) administratorii aerodromurilor, în cazul aterizării aeronavei pe un aerodrom civil sau utilizat în comun cu Ministerul Apărării Naţionale;
c) unităţile Ministerului Afacerilor Interne, în cazul aterizării aeronavelor pe alte terenuri decât aerodromurile.
(3) La solicitarea comandanţilor bazelor aeriene sau a administratorilor aerodromurilor civile, structurile Ministerului Afacerilor Interne participă la îndeplinirea măsurilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c).
CAP. IV
Modul de acţiune împotriva sistemelor de aeronave fără pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional
ART. 20
Împotriva sistemelor de aeronave fără pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional pot fi luate măsuri adaptate în funcţie de categoria aeronavei fără pilot la bord şi de nivelul riscurilor şi ameninţărilor la adresa valorilor prevăzute la art. 1.
ART. 21
(1) Aeronava fără pilot la bord care trece ilegal frontiera de stat a României şi zboară în spaţiul aerian naţional fără autorizare poate fi distrusă, neutralizată sau poate fi preluat controlul asupra acesteia.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) sunt luate cu mijloace adecvate, dintre cele utilizate pentru măsurile prevăzute la art. 16 şi 22, în raport cu nivelul ameninţării, în limitele dreptului internaţional aplicabil, după ce au fost luate în considerare toate circumstanţele specifice ale evenimentului şi, ţinând cont de prioritatea protejării vieţii persoanelor, ultima soluţie posibilă dispusă fiind distrugerea aeronavei fără pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional.
ART. 22
(1) Împotriva sistemelor de aeronave fără pilot la bord care desfăşoară activităţi de zbor ce se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la art. 9 se pot lua una sau mai multe din următoarele măsuri:
a) noncinetice: detectarea aeronavei fără pilot la bord, preluarea controlului sau neutralizarea prin dezactivarea funcţiilor de comandă/control sau de comunicaţii;
b) cinetice: imobilizarea sau distrugerea aeronavei fără pilot la bord.
(2) Determinarea momentului şi a locului de producere a situaţiilor prevăzute la art. 9 este realizată de către unităţile de trafic aerian, serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian, precum şi de către structurile din instituţiile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională în zonele de responsabilitate proprii, în limitele posibilităţilor tehnice ale echipamentelor avute la dispoziţie.
(3) Determinarea identităţii operatorului se realizează de către unităţile de trafic aerian, serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian şi structurile din instituţiile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, folosindu-se mijloacele specializate aflate în serviciu sau care sunt puse în funcţiune special în acest scop.
(4) Unităţile de trafic aerian, serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian şi structurile din instituţiile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională se informează reciproc asupra detectării aeronavei fără pilot la bord.
(5) Măsurile prevăzute la alin. (1) sunt dispuse în raport cu nivelul ameninţării, în limitele dreptului internaţional aplicabil, după ce au fost luate în considerare toate circumstanţele specifice ale evenimentului şi, ţinând cont de prioritatea menţinerii securităţii naţionale şi a protejării vieţii persoanelor, ultima soluţie posibilă dispusă fiind distrugerea aeronavei fără pilot la bord care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional.
ART. 23
Măsurile prevăzute la art. 21 şi art. 22 alin. (1)-(3) sunt luate de structurile din instituţiile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi de structurile forţelor statelor aliate şi partenere, în condiţiile tratatelor la care România este parte şi ale înţelegerilor tehnice încheiate în acest sens, cu respectarea legislaţiei române.
ART. 24
(1) Ministerul Apărării Naţionale asigură coordonarea implementării măsurilor prevăzute în prezentul capitol.
(2) Ministerul Apărării Naţionale este informat cu operativitate despre circumstanţele şi modul în care structurile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională au acţionat împotriva aeronavelor fără pilot la bord.
ART. 25
Pentru aplicarea măsurilor prevăzute în prezentul capitol se utilizează armamentul din dotare, dispozitivele şi echipamentele operate de structurile prevăzute la art. 23.
CAP. V
Modul de acţiune împotriva vehiculelor aeriene care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional
ART. 26
(1) Vehiculul aerian care intră în spaţiul aerian naţional poate fi distrus de mijloacele de apărare aeriană, inclusiv cele de apărare aeriană cu baza la suprafaţă, naţionale şi/sau aliate ori partenere.
(2) Forţele şi mijloacele aeriene aparţinând statelor aliate sau partenere pot participa la măsura prevăzută la alin. (1) în conformitate cu tratatele de apărare colectivă la care România este parte sau potrivit tratatelor bilaterale privind acordarea reciprocă de garanţii de securitate.
ART. 27
Măsura prevăzută la art. 26 alin. (1) este dispusă în raport cu nivelul ameninţării, în limitele dreptului internaţional aplicabil, după ce au fost luate în considerare toate circumstanţele specifice ale evenimentului şi ameninţarea reală şi gravă la adresa securităţii naţionale şi a vieţii persoanelor, precum şi a patrimoniului.
CAP. VI
Competenţele privind aprobarea executării măsurilor împotriva aeronavelor, sistemelor de aeronave fără pilot la bord şi vehiculelor aeriene care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional
ART. 28
(1) Dreptul de a ordona sau de a aproba măsurile prevăzute la art. 11 lit. c)-f) şi art. 26 îl au persoanele cu drept de decizie stabilite prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
(2) Pentru forţele şi mijloacele care acţionează în cadrul Sistemului Integrat de Apărare Aeriană şi Antirachetă NATO, măsura prevăzută la art. 11 lit. c) se dispune de către persoanele autorizate prin documentele de planificare NATO.
(3) Procedura de informare asupra dispunerii măsurilor prevăzute la art. 11 lit. d)-f), art. 22 şi 26 se stabileşte prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
ART. 29
(1) Dreptul de a ordona sau de a aproba măsurile prevăzute la art. 21 şi art. 22 alin. (1) îl au comandanţii/şefii structurilor stabilite prin ordin sau decizie, după caz, a conducătorilor instituţiilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
(2) Comandanţii/Şefii structurilor stabilite potrivit dispoziţiilor alin. (1) raportează ierarhic, imediat, despre dispunerea măsurilor prevăzute la art. 21 şi art. 22 alin. (1) şi efectele acestora.
ART. 30
(1) În cazul în care o aeronavă militară străină atacă o aeronavă interceptoare, decizia de executare a focului de nimicire este luată de pilotul aeronavei interceptoare sau de liderul formaţiei de aeronave interceptoare.
(2) În situaţia pierderii comunicaţiilor cu serviciile militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian, dacă aeronava militară străină continuă utilizarea neautorizată a spaţiului aerian naţional şi nu execută instrucţiunile şi dispoziţiile transmise potrivit dispoziţiilor art. 13 sau efectuează manevre pentru o poziţie favorabilă pentru un atac împotriva aeronavei interceptoare, decizia de executare a focului de nimicire este luată de pilotul aeronavei interceptoare sau de liderul formaţiei de aeronave interceptoare.
ART. 31
În scopul executării în siguranţă a zborurilor, pe timpul aplicării măsurilor prevăzute la art. 11, 21, 22 şi 26, Ministerul Apărării Naţionale, prin structurile de specialitate ale forţelor aeriene, poate da dispoziţii de deviere sau de interzicere temporară a tuturor zborurilor într-o anumită zonă sau în întregul spaţiu aerian naţional.
ART. 32
Transmiterea datelor, dispoziţiilor şi ordinelor cu privire la clarificarea situaţiei aeriene şi acţiunile împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional are prioritate în toate sistemele de comunicaţii naţionale.
ART. 33
(1) Datele obţinute, demersurile făcute, dispoziţiile şi ordinele date cu privire la aeronava care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional se înregistrează folosindu-se aparatura specifică din dotare sau se consemnează şi se păstrează până la finalizarea cercetării şi/sau, după caz, a investigării evenimentului.
(2) Aceste date se pun la dispoziţia organelor de cercetare şi/sau, după caz, de investigaţie a evenimentului, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 34
(1) Persoanele de drept public şi privat care au în proprietate, operează sau administrează obiective care necesită măsuri de protecţie contra ameninţărilor specifice sistemelor de aeronave fără pilot la bord au obligaţia de a implementa şi de a menţine măsuri de protecţie a acestor obiective.
(2) Echipamentele şi sistemele tehnice asigurate pentru implementarea măsurilor de protecţie prevăzute la alin. (1) se pun la dispoziţia structurilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională cu competenţe în aplicarea măsurilor prevăzute la art. 21 şi art. 22 alin. (1), prin dare în administrare sau prin comodat, după caz.
(3) Fondurile necesare pentru asigurarea echipamentelor şi sistemelor tehnice necesare pentru implementarea măsurilor de protecţie, precum şi pentru menţinerea în funcţiune a echipamentelor şi sistemelor tehnice se asigură, în condiţiile legii, de la bugetul entităţilor prevăzute la alin. (1), precum şi prin programe cu finanţare din fonduri publice.
(4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) se aplică şi administratorilor aeroporturilor civile, şi administratorilor echipamentelor serviciilor civile de navigaţie aeriană, în limita zonelor supuse servituţilor aeronautice stabilite potrivit dispoziţiilor Codului aerian.
(5) Prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării se stabilesc:
a) obiectivele care necesită măsuri de protecţie contra ameninţărilor specifice sistemelor de aeronave fără pilot la bord prevăzute la alin. (1);
b) cerinţele tehnice generale ale echipamentelor şi sistemelor prevăzute la alin. (2), la propunerea structurilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
ART. 35
Luarea măsurilor prevăzute de prezenta lege nu înlătură răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor vinovate de încălcarea prevederilor Codului aerian, ale Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale actelor subsecvente acestora.
ART. 36
Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 37
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Serviciul de Protecţie şi Pază aprobă ordinele comune referitoare la cadrul de cooperare general privind măsurile dispuse în situaţii de utilizare neautorizată a spaţiului aerian naţional, aspectele procedurale privind coordonarea prevăzută la art. 6 şi 24, precum şi standardele tehnice şi operaţionale specifice pentru echipamentele şi sistemele tehnice necesare implementării măsurilor de protecţie, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 38
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 25 martie 2014.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
CIPRIAN-CONSTANTIN ŞERBAN
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 19 mai 2025.
Nr. 73.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: