Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 72 din 19 mai 2025  privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 72 din 19 mai 2025 privind desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 462 din 19 mai 2025
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. 1
    Prezenta lege reglementează desfăşurarea pe timp de pace a misiunilor şi operaţiilor militare atunci când nu este instituită starea de urgenţă ori starea de asediu sau nu este declarată starea de mobilizare ori starea de război.

    ART. 2
    Desfăşurarea misiunilor şi operaţiilor militare prevăzute la art. 1 se realizează în cazul iminenţei sau existenţei unor acţiuni, fapte sau stări de fapt, capacităţi, strategii, intenţii ori planuri ce pot afecta valorile, interesele şi obiectivele naţionale de securitate şi/sau sunt de natură să pună în pericol direct sau indirect securitatea naţională, prin afectarea caracterului naţional, a suveranităţii, independenţei, unităţii şi integrităţii teritoriale, a funcţionării normale a instituţiilor statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale, a vieţii şi integrităţii fizice a cetăţenilor.

    ART. 3
    (1) În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) misiuni - activităţi şi acţiuni militare executate pe teritoriul naţional în scopul supravegherii, avertizării, intervenţiei şi angajării rapide în toate spaţiile de luptă şi mediile operaţionale;
    b) spaţii de luptă şi medii operaţionale - spaţiile terestru, aerian, naval, cibernetic şi cosmic, respectiv mediul electromagnetic şi informaţional;
    c) operaţii militare - activităţi şi acţiuni de răspuns gradual, proporţional şi preventiv de descurajare şi apărare, desfăşurate în baza unui plan aprobat, aplicabile în cazul deteriorării mediului de securitate internaţional sau regional, atunci când există riscuri şi ameninţări la adresa statului român, dar nu sunt întrunite condiţiile pentru instituirea sau declararea, conform legii, a unei stări excepţionale prevăzute la art. 1;
    d) transferul de autoritate - o acţiune prin care diferite grade de autoritate ale comenzii şi controlului asupra unor forţe desemnate sunt conferite, pe o durată determinată, de către comandantul forţelor aliate sau autorităţile militare ale statelor participante la o coaliţie pe teritoriul statului român către şeful Statului Major al Apărării sau, după caz, de către acesta unui comandant aliat sau de coaliţie, în condiţiile legii române şi ale tratatelor la care România este parte;
    e) mesajul privind transferul de autoritate - documentul standardizat, agreat la nivel aliat, care stă la baza transferului de autoritate asupra unei structuri militare participante la misiuni şi operaţii, în al cărui conţinut sunt precizate denumirea structurii participante, compunerea, efectivele, tehnica şi echipamentele specifice, zona de operaţii desemnată şi perioada participării efective, gradul de autoritate transferat, limitările şi restricţiile naţionale de ordin juridic, geografic, acţional şi operaţional privind utilizarea forţei.

    (2) Misiunile şi operaţiile militare se execută de către forţele armate în mod exclusiv sau cu participarea forţelor armate străine, cu respectarea legislaţiei României, a tratatelor internaţionale, acordurilor bilaterale şi multilaterale şi a înţelegerilor tehnice încheiate cu forţele armate străine.

    ART. 4
    Iniţierea misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român se aprobă de către Preşedintele României la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, în condiţiile în care indicatorii şi avertizările stabilite prin planuri arată o deteriorare a mediului de securitate internaţional sau regional şi iminenţa unor riscuri de securitate la adresa statului român. Preşedintele României informează Parlamentul în termen de 5 zile cu privire la decizia luată, iar dacă Parlamentul este în vacanţă, la începerea sesiunii ordinare sau extraordinare, după caz.

    ART. 5
    Conducerea şi executarea misiunilor şi operaţiilor militare prevăzute la art. 1 se realizează în conformitate cu documentele de planificare şi conducere aprobate de autorităţile competente, prevăzute de Legea apărării naţionale a României nr. 45/1994, cu modificările ulterioare.

    ART. 6
    (1) Pe durata participării la misiuni şi operaţii militare pe teritoriul statului român, pentru îndeplinirea misiunilor încredinţate, personalul forţelor armate române şi străine poate face uz de armamentul, muniţiile şi dispozitivele militare din dotare, în conformitate cu legislaţia României şi cu regulile de angajare autorizate.
    (2) Regulile de angajare se fundamentează pe următoarele temeiuri:
    a) legale - care urmăresc asigurarea deplinei conformităţi cu prevederile legislaţiei naţionale şi internaţionale în domeniu;
    b) politice - care au în vedere asigurarea cadrului în care misiunile şi operaţiile militare corespund obiectivelor politico-militare şi stării finale dorite;
    c) militare - care vizează asigurarea premiselor necesare desfăşurării misiunilor şi operaţiilor militare, precum şi asigurarea protecţiei forţelor proprii/aliate/de coaliţie.

    (3) Elaborarea regulilor de angajare se realizează în concordanţă cu principiile şi normele dreptului internaţional public, ale dreptului internaţional umanitar şi în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale; nicio regulă de angajare nu poate fi autorizată dacă nu există baza legală necesară aplicării acesteia.

    ART. 7
    (1) Pe timpul desfăşurării misiunilor şi operaţiilor militare pe teritoriul statului român, cu participarea forţelor armate străine, comandantului român desemnat să conducă misiunea sau operaţia militară îi pot fi transferate, sub diferite grade de autoritate, forţele armate străine participante, în limitele stabilite prin mesajul privind transferul de autoritate.
    (2) Structurile desemnate din cadrul Armatei României, în funcţie de necesităţile operaţionale, pot fi transferate pentru perioade determinate de timp, sub diferite grade de autoritate în relaţia cu comandantul forţelor armate străine care conduce o operaţie militară pe teritoriul statului român, în limitele stabilite prin mesajul privind transferul de autoritate, semnat de către şeful Statului Major al Apărării, şi prin înţelegerile tehnice încheiate în acest sens.
    (3) În funcţie de dinamica situaţiei operaţionale, şeful Statului Major al Apărării poate dispune încetarea transferului de autoritate asupra forţelor Armatei României participante la misiuni şi operaţii militare pe teritoriul statului român.

    ART. 8
    Fondurile necesare participării forţelor Armatei României la misiuni şi operaţii militare pe teritoriul statului român se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apărării Naţionale.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    CIPRIAN-CONSTANTIN ŞERBAN
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 19 mai 2025.
    Nr. 72.

    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016