Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 393 din 13 decembrie 2023  privind statutul asistentului judecătorului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 393 din 13 decembrie 2023 privind statutul asistentului judecătorului

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1132 din 14 decembrie 2023
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta lege reglementează statutul asistentului judecătorului, a cărui activitate constituie un sprijin pentru judecători şi asigură premisele pentru îmbunătăţirea eficienţei şi calităţii actului de justiţie, prin îndeplinirea oricăror atribuţii stabilite în condiţiile legii de judecători.

    ART. 2
    Asistentul judecătorului este obligat ca, prin întreaga sa activitate, să respecte independenţa judecătorului, drepturile şi libertăţile persoanelor, precum şi egalitatea lor în faţa legii şi să asigure un tratament juridic nediscriminatoriu tuturor participanţilor la procedurile judiciare, indiferent de calitatea acestora.

    ART. 3
    (1) Asistenţii judecătorului funcţionează la curţile de apel, la tribunale, precum şi la tribunale specializate.
    (2) Numărul de posturi de asistenţi ai judecătorului pentru fiecare curte de apel şi instanţele din circumscripţia acestora se stabileşte, în funcţie de necesarul de personal calificat al instanţelor judecătoreşti, de către ordonatorul principal de credite, cu avizul conform al Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
    (3) Preşedintele curţii de apel poate dispune ca oricare dintre asistenţii judecătorului care funcţionează la instanţele din circumscripţia curţii de apel să îşi desfăşoare temporar activitatea la o altă instanţă din aceeaşi circumscripţie, chiar dacă nu există posturi ori acestea nu sunt vacante, dacă situaţia acelei instanţe impune această măsură.
    (4) Desfăşurarea temporară a activităţii prevăzute la alin. (3) se realizează în condiţiile detaşării prevăzute la art. 45-47 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. II
    Recrutarea asistenţilor judecătorului
    ART. 4
    (1) Recrutarea asistenţilor judecătorului se face prin concurs organizat la nivelul curţilor de apel. Procedura de organizare şi desfăşurare a concursului se stabileşte prin regulament aprobat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
    (2) Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor de asistent al judecătorului la instanţele judecătoreşti se aprobă de către Secţia pentru judecători, la propunerea curţii de apel în a cărei circumscripţie sunt aceste posturi.
    (3) Numărul de posturi scoase la concurs se stabileşte de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii în funcţie de posturile vacante existente în cadrul instanţelor judecătoreşti.

    ART. 5
    (1) Calendarul desfăşurării concursului, numărul de posturi vacante de asistent al judecătorului scoase la concurs, cu indicarea expresă a instanţelor în cadrul cărora există aceste posturi, tematica şi bibliografia pentru concurs, cuantumul taxei de înscriere, precum şi locul susţinerii acestuia se publică pe pagina de internet a curţii de apel, cel mai târziu cu 45 de zile înainte de data susţinerii probei scrise.
    (2) Dosarele de înscriere se depun la sediul curţii de apel la nivelul căreia se organizează concursul, în termen de 10 zile de la data publicării anunţului de concurs, şi trebuie să cuprindă toate documentele din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs. Prin cererea de înscriere candidaţii optează fie pentru posturile vacante scoase la concurs pentru curtea de apel, fie pentru posturile vacante scoase la concurs pentru un tribunal şi instanţele din circumscripţia acestuia.
    (3) Pentru înscrierea la concurs, candidatul plăteşte o taxă al cărei cuantum se stabileşte de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, în funcţie de cheltuielile necesare pentru organizarea concursului. Taxa de înscriere la concurs se restituie în cazul unor situaţii obiective de împiedicare a participării la concurs intervenite înainte de susţinerea primei probe a concursului.

    ART. 6
    Poate fi numită în funcţia de asistent al judecătorului persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) are cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate deplină de exerciţiu;
    b) este licenţiată în drept;
    c) nu are antecedente penale;
    d) cunoaşte limba română;
    e) este aptă, din punct de vedere medical şi psihologic, pentru exercitarea funcţiei;
    f) se bucură de o bună reputaţie;
    g) are o vechime de cel puţin 3 ani în funcţiile de specialitate juridică prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor.


    ART. 7
    (1) Pentru concursul de numire în funcţia de asistent al judecătorului, preşedintele curţii de apel, cu avizul colegiului de conducere al acestei instanţe, numeşte comisia de organizare a concursului, comisia de examinare, precum şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (2) Din comisia de organizare a concursului fac parte un judecător, care este preşedintele comisiei, precum şi alte persoane desemnate din rândul personalului auxiliar de specialitate sau al personalului contractual ori al funcţionarilor publici din cadrul instanţelor din circumscripţia curţii de apel, numărul membrilor fiind stabilit în condiţiile alin. (1), în funcţie de numărul candidaţilor.
    (3) Comisia de examinare şi comisia de soluţionare a contestaţiilor se compun din câte un preşedinte şi doi membri. În situaţia în care la concurs sunt scoase posturi atât pentru curtea de apel, cât şi pentru instanţe din circumscripţia acesteia, se constituie comisii de examinare şi comisii de soluţionare a contestaţiilor distincte pentru curtea de apel, respectiv pentru fiecare tribunal din circumscripţia acesteia. Comisiile constituite pentru tribunal îndeplinesc atribuţiile corespunzătoare şi pentru ocuparea posturilor vacante de la tribunalele specializate.
    (4) Comisia de examinare este condusă de preşedintele curţii de apel sau, după caz, de preşedintele tribunalului ori de un judecător desemnat în condiţiile alin. (1).
    (5) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este condusă de un preşedinte, desemnat în condiţiile alin. (1) din rândul judecătorilor care fac parte din respectiva comisie. Membrii comisiei de examinare şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor constituite pentru curtea de apel sunt desemnaţi din rândul judecătorilor de la curtea de apel. Membrii comisiei de examinare şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor constituite pentru tribunal sunt desemnaţi din rândul judecătorilor de la curtea de apel şi/sau de la tribunal. În comisiile de examinare şi de soluţionare a contestaţiilor sunt desemnaţi, de regulă, judecători care vor coordona activitatea asistenţilor.
    (6) Secretariatul comisiilor de examinare şi de soluţionare a contestaţiilor este asigurat de persoanele desemnate de preşedintele curţii de apel.
    (7) Nu pot fi numite în comisiile prevăzute la alin. (1) persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaţilor. În comisiile de concurs nu pot fi numite persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv cu alţi membri ai comisiilor.

    ART. 8
    (1) Comisia de organizare a concursului coordonează organizarea şi desfăşurarea concursului, verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor de participare la concurs şi a condiţiei bunei reputaţii şi îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin regulamentul prevăzut la art. 4 alin. (1).
    (2) Comisia de examinare verifică abilităţile de operare pe calculator în cadrul probei practice, elaborează subiectele şi baremele de evaluare şi notare pentru proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice, corectează şi notează lucrările la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice, elaborează grila de evaluare în baza căreia se face aprecierea interviului şi realizează intervievarea candidaţilor.
    (3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor soluţionează contestaţiile cu privire la rezultatele verificării condiţiilor de participare la concurs, contestaţiile la baremele de evaluare şi notare şi la rezultatele obţinute la proba scrisă pentru fiecare disciplină de concurs.

    ART. 9
    (1) După înscrierea la concurs, toţi candidaţii sunt verificaţi sub aspectul îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 6 lit. a)-d), precum şi a condiţiei de a fi apt din punct de vedere medical. Condiţia de a fi apt din punct de vedere medical se dovedeşte prin certificat medical eliberat de un medic specializat în medicina muncii, la cererea fiecărui candidat, pe baza baremului medical prevăzut la art. 11 alin. (1) din Legea nr. 303/2022.
    (2) Rezultatele verificării se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (3) Candidaţii respinşi în urma verificării condiţiilor de participare la concurs pot formula contestaţii în termen de 48 de ore de la publicarea listei privind rezultatele verificării dosarelor. Contestaţiile se depun ori se transmit, prin fax sau e-mail, la curtea de apel.
    (4) Contestaţiile se soluţionează, prin hotărâre, de către comisia de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 48 de ore de la expirarea termenului pentru formularea acestora.
    (5) După soluţionarea contestaţiilor se întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, care se publică în condiţiile alin. (2).

    ART. 10
    (1) Concursul pentru numirea în funcţia de asistent al judecătorului constă în susţinerea următoarelor probe:
    a) o probă practică eliminatorie de verificare a abilităţilor de operare pe calculator;
    b) o probă scrisă eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice;
    c) un interviu.

    (2) Verificarea abilităţilor de operare pe calculator se face de către comisia de examinare şi se notează cu „admis“ sau „respins“. Rezultatele se publică pe pagina de internet a curţii de apel. Candidaţii declaraţi admişi la proba practică eliminatorie participă la susţinerea probei scrise de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice.
    (3) Proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice constă în elaborarea unei lucrări la disciplinele drept civil, drept procesual civil, drept penal şi drept procesual penal.
    (4) Baremul de evaluare şi notare la proba scrisă se publică pe pagina de internet a curţii de apel după încheierea probei. În termen de 24 de ore de la publicarea baremului candidaţii pot formula contestaţii la acesta, care se depun ori se transmit, prin fax sau e-mail, la curtea de apel. Contestaţiile la barem se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor, în cel mult 48 de ore de la expirarea termenului de contestare. Soluţia se motivează în termen de 3 zile de la expirarea termenului pentru soluţionarea contestaţiilor. Baremul stabilit în urma soluţionării contestaţiilor se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (5) Lucrarea se notează cu note de la 1 la 10, cu două zecimale, fără rotunjire. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat este mai mic sau egal cu această notă.

    ART. 11
    (1) Rezultatele probei scrise se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (2) Candidaţii pot contesta notele obţinute la proba scrisă. Contestaţia se depune ori se transmite, prin fax sau e-mail, la curtea de apel, în termen de 3 zile de la data publicării rezultatelor.
    (3) Contestaţiile se soluţionează în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2).
    (4) Nota acordată în urma soluţionării contestaţiei este definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.
    (5) Pentru a fi declarat admis, candidatul trebuie să obţină cel puţin nota 7.

    ART. 12
    (1) Candidaţii declaraţi admişi la proba scrisă susţin un interviu în faţa comisiei de examinare.
    (2) În cadrul probei interviului, comisia evaluează:
    a) motivaţia candidatului;
    b) existenţa aptitudinilor specifice funcţiei de asistent al judecătorului, fiind avute în vedere aptitudinea de comunicare clară şi logică a ideilor, capacitatea de gândire critică, capacitatea de analiză, motivare şi sinteză, capacitatea de relaţionare, înţelegerea realităţii sociale, folosirea corectă a limbii române;
    c) elemente de etică specifice funcţiei.

    (3) Membrii comisiei acordă, individual, punctaje pentru fiecare dintre criteriile prevăzute la alin. (2), pe baza unei grile de evaluare elaborate de comisia de examinare care se publică pe pagina de internet a curţii de apel odată cu anunţul privind organizarea concursului.
    (4) Aprecierea interviului se face de către fiecare membru al comisiei cu note de la 1 la 10, cu două zecimale fără rotunjire. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat este mai mic sau egal cu această notă. Nota acordată de fiecare membru al comisiei reprezintă suma punctajelor acordate pentru fiecare dintre criteriile prevăzute la alin. (2).
    (5) Nota obţinută la această probă reprezintă media aritmetică a notelor acordate de membrii comisiei.
    (6) Sunt declaraţi admişi la această probă candidaţii care au obţinut nota minimă 7.
    (7) Rezultatele de la proba interviului sunt definitive şi se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (8) Înregistrarea interviului prin mijloace tehnice audio este obligatorie.

    ART. 13
    (1) Nota obţinută la concurs este media aritmetică a notelor obţinute la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice şi la interviu.
    (2) Candidaţii sunt declaraţi admişi în ordinea descrescătoare a notei obţinute la concurs, în limita numărului de posturi scoase la concurs.

    ART. 14
    (1) Candidaţii declaraţi admişi la concurs sunt verificaţi sub aspectul îndeplinirii condiţiei de a fi apt din punct de vedere psihologic pentru exercitarea funcţiei.
    (2) Testarea psihologică constă în susţinerea unui test scris şi a unui interviu în faţa psihologului din cadrul curţii de apel. Pentru motive obiective, testarea psihologică se poate realiza şi de un alt psiholog desemnat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea preşedintelui curţii de apel care organizează concursul, din rândul psihologilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, curţilor de apel ori din Registrul unic al psihologilor cu drept de liberă practică din România atestaţi în condiţiile legii.
    (3) Rezultatele testării psihologice sunt concretizate într-un raport, care cuprinde profilul psihologic al fiecărui candidat, precum şi calificativul „admis“ sau „respins“.
    (4) În vederea publicării rezultatelor testării psihologice, fiecărui candidat îi va fi atribuit un cod. Calificativul acordat se aduce la cunoştinţă prin publicarea pe pagina de internet a curţii de apel.
    (5) Candidaţii nemulţumiţi de calificativul acordat pot formula, în termen de 24 de ore de la publicarea rezultatelor, contestaţii, care se depun ori se transmit, prin fax sau e-mail, la curtea de apel.
    (6) Contestaţiile se soluţionează de comisia de reexaminare psihologică, formată din 3 psihologi desemnaţi de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii din rândul psihologilor prevăzuţi la alin. (2), alţii decât cei care au examinat candidaţii iniţial. Reexaminarea psihologică se realizează prin reevaluarea testului scris, aplicarea unui nou test scris şi susţinerea unui nou interviu.
    (7) Calificativul acordat de comisia de reexaminare psihologică este definitiv şi se publică în condiţiile alin. (4).

    ART. 15
    (1) Candidaţii care îndeplinesc condiţia de a fi apt din punct de vedere psihologic vor fi verificaţi sub aspectul îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii.
    (2) Verificările privind îndeplinirea condiţiei bunei reputaţii se fac de comisia de organizare a concursului, cu respectarea legislaţiei în vigoare referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
    (3) Regulamentul de organizare a concursului stabileşte documentele pe care candidaţii au obligaţia de a le depune, în vederea verificării îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii.
    (4) Nu se bucură de o bună reputaţie persoana care a fost sancţionată disciplinar în ultimii 3 ani anterior datei susţinerii primei probe a concursului pentru fapte în raport cu care numirea acesteia în funcţia de asistent al judecătorului nu ar fi conformă cu onoarea şi probitatea specifice acestei funcţii sau ar aduce atingere prestigiului justiţiei, avându-se în vedere criteriile prevăzute la alin. (5). Sancţiunile disciplinare pentru care a intervenit radierea nu sunt avute în vedere.
    (5) La stabilirea bunei reputaţii se au în vedere următoarele criterii:
    a) gravitatea faptei, astfel cum rezultă din natura acesteia şi din împrejurările în care a fost săvârşită, din forma şi gradul de vinovăţie, precum şi din sancţiunea aplicată;
    b) conduita persoanei înainte şi după săvârşirea faptei, care relevă perseverenţa în săvârşirea unor fapte de natura celor prevăzute la alin. (4), sancţionate ca atare.

    (6) Candidaţii care nu se bucură de o bună reputaţie sunt declaraţi respinşi.

    ART. 16
    (1) Pentru posturile de asistent al judecătorului rămase neocupate în urma aplicării art. 14 şi 15 pot opta, în termenul prevăzut de calendarul concursului, candidaţii care au obţinut nota minimă 7 la interviu, în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la concurs, calculate potrivit art. 13 alin. (1). Dispoziţiile art. 14 şi 15 se aplică în mod corespunzător.
    (2) Listele definitive ale candidaţilor declaraţi admişi se publică pe pagina de internet a curţii de apel.

    ART. 17
    (1) Numirea candidaţilor admişi pe posturile vacante de asistent al judecătorului se realizează prin decizie a preşedintelui curţii de apel, în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la concurs calculate potrivit art. 13 alin. (1), conform listei publicate pe pagina de internet a curţii de apel, ţinând cont de opţiunea acestora formulată potrivit art. 5 alin. (2). Candidaţii înscrişi pentru posturile vacante scoase la concurs pentru un tribunal şi judecătoriile din circumscripţia acestuia optează în scris în termenul prevăzut de regulament, în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la concurs calculate potrivit art. 13 alin. (1), pentru unul dintre aceste posturi.
    (2) Departajarea candidaţilor cu note egale se face în ordine, după următoarele criterii: nota obţinută la interviu, nota obţinută la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice, vechimea mai mare în specialitate juridică.

    ART. 18
    (1) În cazul posturilor de asistent al judecătorului care se vacantează ulterior finalizării concursului, preşedintele curţii de apel poate decide valorificarea rezultatelor acestuia până la data organizării următorului concurs, aceste posturi putând fi ocupate de candidaţii care au obţinut nota minimă 7 la interviu, în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la concurs, calculate potrivit art. 13 alin. (1) şi care îndeplinesc condiţia de a fi apt din punct de vedere psihologic şi condiţia bunei reputaţii, dar nu au fost declaraţi admişi în limita posturilor scoase la concurs. Dispoziţiile art. 14, 15 şi ale art. 17 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
    (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi pentru ocuparea posturilor temporar vacante.

    ART. 19
    (1) Înainte de a începe să îşi exercite funcţia, asistentul judecătorului depune următorul jurământ: „Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei, să-mi îndeplinesc atribuţiile cu onoare, conştiinţă şi fără părtinire. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!“ Referirea la divinitate din formula jurământului se schimbă potrivit credinţei religioase a asistentului judecătorului şi este facultativă.
    (2) Refuzul depunerii jurământului atrage, de drept, nulitatea numirii în funcţie.
    (3) Jurământul se depune în faţa conducătorului instanţei la care este numit asistentul judecătorului şi se consemnează într-un proces-verbal, care se semnează de conducătorul instanţei şi de cel care a depus jurământul.

    CAP. III
    Formarea iniţială a asistenţilor judecătorului şi perioada de probă
    ART. 20
    (1) Formarea iniţială a asistenţilor judecătorului se realizează în cadrul curţilor de apel în a căror circumscripţie au fost numiţi, cu sprijinul Institutului Naţional al Magistraturii.
    (2) Durata stagiului de formare iniţială este de şase luni şi constă în pregătire teoretică şi practică, realizată în condiţiile stabilite prin regulamentul aprobat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.

    ART. 21
    După finalizarea formării iniţiale, pentru verificarea aptitudinilor, asistenţii judecătorului sunt supuşi unei perioade de probă de 90 de zile calendaristice.

    ART. 22
    (1) După încheierea perioadei de probă, asistenţii judecătorului pot fi definitivaţi în funcţie, la propunerea preşedintelui instanţei în cadrul căreia funcţionează, pe baza referatului întocmit de judecătorii care coordonează activitatea acestora.
    (2) Persoana care nu este definitivată în condiţiile alin. (1) este eliberată din funcţie prin decizie a preşedintelui curţii de apel.

    ART. 23
    (1) Dispoziţiile art. 19-22 sunt aplicabile în mod corespunzător şi asistenţilor judecătorului încadraţi pe posturi temporar vacante potrivit art. 18 alin. (2).
    (2) După încheierea perioadei de probă, asistenţii judecătorului încadraţi pe posturi temporar vacante pot fi menţinuţi în funcţie în condiţiile art. 22 alin. (1).
    (3) Asistenţii judecătorului menţinuţi în funcţie potrivit alin. (2) pot fi definitivaţi pe posturile care se vacantează ulterior pe durată nedeterminată, la propunerea preşedintelui instanţei în cadrul căreia funcţionează, pe baza referatului întocmit de judecătorii care coordonează activitatea acestora.

    CAP. IV
    Formarea profesională continuă şi evaluarea periodică a asistenţilor judecătorului
    ART. 24
    (1) Asistentul judecătorului are obligaţia de a desfăşura activităţi de formare profesională continuă, prin pregătire individuală, sub coordonarea judecătorului.
    (2) La nivelul fiecărei instanţe pot fi organizate, ori de câte ori este nevoie, activităţi de formare profesională a asistenţilor judecătorului, sub îndrumarea unui judecător desemnat de preşedintele instanţei.

    ART. 25
    (1) Pentru verificarea îndeplinirii criteriilor de competenţă profesională şi de performanţă, asistenţii judecătorului sunt supuşi unei evaluări anuale privind calitatea activităţii, eficienţa, integritatea şi obligaţia de formare profesională continuă, prin acordarea calificativelor „corespunzător“ sau „necorespunzător“.
    (2) În vederea realizării unei evaluări unitare, criteriile de evaluare a performanţelor profesionale individuale, indicatorii de evaluare şi procedura de evaluare vor fi detaliate în cuprinsul regulamentului aprobat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
    (3) Competenţa efectuării evaluării activităţii profesionale a asistentului revine judecătorului care coordonează activitatea acestuia.
    (4) Rezultatul evaluării se comunică persoanei evaluate, care poate formula contestaţie în termen de 3 zile de la comunicare. Contestaţia se soluţionează de preşedintele instanţei în cadrul căreia funcţionează asistentul judecătorului.
    (5) Asistentul judecătorului care primeşte în urma a două evaluări consecutive calificativul „necorespunzător“ este eliberat din funcţie în condiţiile art. 28 alin. (1) lit. c).

    CAP. V
    Suspendarea din funcţie şi eliberarea din funcţia de asistent al judecătorului
    ART. 26
    (1) Asistentul judecătorului este suspendat din funcţie în următoarele cazuri:
    a) când a fost trimis în judecată pentru săvârşirea unei infracţiuni, după confirmarea judecătorului de cameră preliminară;
    b) când faţă de acesta s-a dispus arestarea preventivă sau arestul la domiciliu;
    c) când faţă de acesta s-a luat măsura preventivă a controlului judiciar sau a controlului judiciar pe cauţiune şi organul judiciar a stabilit în sarcina sa obligaţia de a nu exercita profesia în exercitarea căreia a săvârşit fapta;
    d) când suferă de o boală psihică, care îl împiedică să îşi exercite funcţia în mod corespunzător;
    e) pe durata cercetării disciplinare, în condiţiile art. 46 alin. (6).

    (2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), asistentul judecătorului poate fi suspendat din funcţie dacă se apreciază, în raport cu circumstanţele cauzei, că se aduce atingere prestigiului profesiei. În situaţia în care s-a apreciat că acesta poate fi menţinut în funcţie, i se poate interzice provizoriu exercitarea anumitor atribuţii până la soluţionarea definitivă a cauzei.
    (3) Dacă se dispune clasarea, achitarea sau încetarea procesului penal faţă de asistentul judecătorului ori s-a dispus restituirea cauzei la parchet, suspendarea din funcţie încetează, iar acesta este repus în situaţia anterioară şi i se plătesc drepturile băneşti de care a fost lipsit pe perioada suspendării din funcţie. Drepturile băneşti ce se plătesc vor fi majorate, indexate şi reactualizate, incluzând şi dobânda legală penalizatoare. Asistentului judecătorului i se recunoaşte vechimea în funcţie pe această perioadă. Suspendarea din funcţie încetează şi în situaţia în care achitarea sau încetarea procesului penal se pronunţă în primă instanţă. În acest caz, drepturile aferente se acordă după rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti de achitare sau încetare a procesului penal.
    (4) Suspendarea din funcţie se dispune de preşedintele curţii de apel în a cărei circumscripţie teritorială îşi desfăşoară activitatea persoana în cauză. În aceleaşi condiţii se constată şi încetarea suspendării din funcţie.
    (5) În perioada suspendării din funcţie potrivit alin. (1) lit. a)-c) şi e), celui suspendat nu i se plătesc drepturile salariale. Această perioadă nu constituie vechime în muncă şi în specialitate.

    ART. 27
    (1) În cazul prevăzut la art. 26 alin. (1) lit. d), boala psihică se constată printr-o expertiză de specialitate, la sesizarea preşedintelui instanţei, iar suspendarea din funcţie se dispune pe perioada recomandată de comisia medicală de specialitate. Comisia medicală de specialitate, precum şi condiţiile concrete de expertizare a persoanelor care suferă de o boală psihică se stabilesc prin ordin comun al ministrului justiţiei şi al ministrului sănătăţii.
    (2) După expirarea perioadei prevăzute la alin. (1), preşedintele curţii de apel, pe baza unei noi expertize, poate hotărî încetarea suspendării şi repunerea în funcţie a persoanei în cauză, prelungirea acesteia sau, dacă boala este ireversibilă, o eliberează din funcţie.
    (3) În perioada suspendării, persoanei în cauză i se plătesc drepturile de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii.

    ART. 28
    (1) Asistentul judecătorului este eliberat din funcţie în următoarele cazuri:
    a) demisie;
    b) pensionare, în condiţiile legii;
    c) constatarea necorespunderii profesionale;
    d) neîndeplinirea oricăreia dintre condiţiile prevăzute pentru numirea în funcţie;
    e) ca sancţiune disciplinară;
    f) condamnarea definitivă pentru săvârşirea unei infracţiuni de natură a aduce atingere profesiei.

    (2) Eliberarea din funcţie a asistenţilor judecătorului se dispune de către preşedintele curţii de apel în circumscripţia căreia îşi desfăşoară activitatea.

    ART. 29
    Deciziile de suspendare din funcţie şi de eliberare din funcţie pot fi contestate la instanţa competentă, potrivit dreptului comun.

    CAP. VI
    Drepturile şi îndatoririle asistenţilor judecătorului
    ART. 30
    Pentru activitatea desfăşurată, asistenţii judecătorului au dreptul la o salarizare stabilită în condiţiile prevăzute de lege pentru judecătorii stagiari.

    ART. 31
    Asistenţii judecătorului beneficiază anual de un concediu de odihnă plătit de 30 de zile lucrătoare, precum şi de alte concedii în condiţiile legii.

    ART. 32
    Pe lângă drepturile prevăzute de prezenta lege, asistenţii judecătorului beneficiază şi de alte drepturi prevăzute de legislaţia muncii şi de legislaţia asigurărilor sociale pentru personalul plătit din fonduri publice.

    ART. 33
    Îndeplinirea atribuţiilor specifice ale asistenţilor judecătorului trebuie să se facă astfel încât să fie respectate independenţa şi imparţialitatea judecătorului.

    ART. 34
    Asistenţii judecătorului au obligaţia să îşi îndeplinească îndatoririle de serviciu cu profesionalism, imparţialitate şi celeritate, în conformitate cu legea, şi să se abţină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului justiţiei.

    ART. 35
    (1) Funcţia de asistent al judecătorului este incompatibilă cu orice alte funcţii publice sau private, cu excepţia funcţiilor didactice.
    (2) Asistenţilor judecătorului le este interzis:
    a) să desfăşoare activităţi comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
    b) să desfăşoare activităţi de arbitraj în litigii civile, comerciale sau de altă natură;
    c) să aibă calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare ori de control la societăţi civile, societăţi comerciale, inclusiv la bănci sau la alte instituţii de credit, societăţi de asigurare ori financiare, companii naţionale, societăţi naţionale sau regii autonome;
    d) să aibă calitatea de membru al unui grup de interes economic.

    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) lit. c), asistenţii judecătorului pot fi acţionari sau asociaţi ca urmare a legii privind privatizarea în masă.

    ART. 36
    (1) Asistenţii judecătorului sunt obligaţi ca în exercitarea atribuţiilor să se abţină de la exprimarea sau manifestarea, în orice mod, a convingerilor lor politice.
    (2) Asistenţii judecătorului nu pot să facă parte din partide sau formaţiuni politice şi nici să desfăşoare sau să participe la activităţi cu caracter politic.

    ART. 37
    (1) Asistenţii judecătorului sunt obligaţi să păstreze secretul profesional, confidenţialitatea în legătură cu faptele şi informaţiile despre care iau cunoştinţă în exercitarea funcţiei.
    (2) Asistenţilor judecătorului nu le este permis să comenteze sau să justifice în presă ori în emisiuni audiovizuale hotărârile sau soluţiile date în dosarele despre care au luat cunoştinţă în exercitarea atribuţiilor de serviciu.

    ART. 38
    Asistenţii judecătorului sunt obligaţi să respecte programul de lucru şi să rezolve lucrările în termenele stabilite.

    ART. 39
    Asistenţii judecătorului sunt obligaţi să prezinte, în condiţiile şi la termenele prevăzute de lege, declaraţia de avere şi declaraţia de interese.

    ART. 40
    (1) Asistenţii judecătorului îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
    a) acordă sprijin judecătorului în realizarea procedurilor specifice premergătoare stabilirii primului termen de judecată;
    b) realizează activităţi de documentare, de verificare şi de prezentare a actelor şi lucrărilor dosarului, precum şi a elementelor de fapt şi de drept relevante în cauză;
    c) redactează, sub coordonarea judecătorului, proiecte de hotărâri judecătoreşti sau ale altor acte procedurale.

    (2) Asistentul judecătorului îndeplineşte orice alte atribuţii de serviciu stabilite de judecătorul coordonator, de preşedintele instanţei sau de preşedintele de secţie.

    CAP. VII
    Răspunderea asistenţilor judecătorului
    ART. 41
    Asistenţii judecătorului răspund civil, disciplinar, administrativ şi penal, după caz, în condiţiile legii.

    ART. 42
    Asistenţii judecătorului răspund disciplinar pentru abaterile de la îndatoririle de serviciu, precum şi pentru faptele care afectează prestigiul justiţiei.

    ART. 43
    Constituie abateri disciplinare:
    a) întârzierea nejustificată în efectuarea lucrărilor;
    b) refuzul nejustificat de a îndeplini o îndatorire ce îi revine potrivit legii şi regulamentelor privind organizarea şi funcţionarea instanţelor judecătoreşti ori alte atribuţii stabilite de judecătorul coordonator sau de conducătorii instanţelor judecătoreşti;
    c) neglijenţa gravă ori neglijenţe repetate în rezolvarea lucrărilor;
    d) absenţele nemotivate de la serviciu, precum şi încălcarea dispoziţiilor din regulamentele privind organizarea şi funcţionarea instanţelor judecătoreşti referitoare la programul de lucru;
    e) nerespectarea confidenţialităţii lucrărilor care au acest caracter;
    f) nerespectarea dispoziţiilor legale care reglementează modul de comunicare faţă de terţe persoane a datelor şi informaţiilor referitoare la activitatea instanţelor judecătoreşti;
    g) atitudinile ireverenţioase în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu faţă de judecători şi celelalte categorii de personal din cadrul instanţei, procurori, avocaţi, experţi, justiţiabili sau orice altă persoană;
    h) intervenţiile pentru soluţionarea unor cereri privind satisfacerea unor interese personale, ale membrilor familiei sau ale altor persoane, precum şi orice alte imixtiuni în activitatea judecătorilor;
    i) încălcarea incompatibilităţilor şi a interdicţiilor prevăzute de lege;
    j) manifestări care aduc atingere demnităţii sau probităţii profesionale.


    ART. 44
    Sancţiunile disciplinare care se pot aplica asistenţilor judecătorului, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
    a) avertismentul;
    b) diminuarea indemnizaţiei de încadrare lunare brute cu până la 25% pe o perioadă de până la 6 luni;
    c) eliberarea din funcţie.


    ART. 45
    Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 44 se aplică de către preşedintele curţii de apel în a cărei circumscripţie teritorială îşi desfăşoară activitatea cel sancţionat.

    ART. 46
    (1) În cazul în care există indiciile săvârşirii unei abateri disciplinare, preşedintele curţii de apel dispune efectuarea cercetării prealabile.
    (2) Cercetarea prealabilă este obligatorie în toate cazurile şi se efectuează prin judecători desemnaţi de preşedintele curţii de apel. Cercetarea prealabilă se finalizează printr-un act de constatare.
    (3) În cadrul cercetării prealabile se vor stabili faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, existenţa sau inexistenţa vinovăţiei, precum şi orice date concludente.
    (4) Ascultarea persoanei în cauză şi verificarea apărărilor acesteia sunt obligatorii.
    (5) Refuzul persoanei cercetate de a face declaraţii sau de a se prezenta la cercetări se constată prin proces-verbal şi nu împiedică finalizarea cercetării.
    (6) Pe perioada cercetării prealabile, preşedintele curţii de apel poate dispune, în raport cu gravitatea faptei, suspendarea din funcţie a persoanei în cauză.
    (7) Persoana cercetată poate contesta măsura prevăzută la alin. (6), în termen de 5 zile de la data comunicării, la instanţa competentă.
    (8) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 44 se aplică în termen de 30 de zile de la data înregistrării actului de constatare la cabinetul preşedintelui curţii de apel, dar nu mai târziu de un an de la data săvârşirii abaterii disciplinare.
    (9) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 44 se aplică prin decizie emisă în formă scrisă, în termenul prevăzut la alin. (8), şi se comunică persoanei sancţionate în cel mult 5 zile de la data emiterii; decizia produce efecte de la data comunicării.
    (10) Sub sancţiunea nulităţii absolute, în decizie se cuprind în mod obligatoriu:
    a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinară;
    b) precizarea prevederilor din actele normative în vigoare care au fost încălcate de cel sancţionat;
    c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de cel sancţionat în timpul cercetării prealabile ori motivele pentru care persoana nu a fost citată sau ascultată;
    d) temeiul de drept în baza căruia se aplică sancţiunea disciplinară;
    e) termenul în care sancţiunea disciplinară poate fi contestată;
    f) instanţa competentă la care sancţiunea disciplinară poate fi contestată.

    (11) Decizia de sancţionare poate fi contestată, în termen de 30 de zile de la comunicare, la instanţa competentă.
    (12) Contestaţia formulată potrivit alin. (11) nu suspendă executarea. La cererea contestatorului, instanţa poate dispune suspendarea executării.

    CAP. VIII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 47
    În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii aprobă, prin hotărâre care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Regulamentul privind recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului.

    ART. 48
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, experţii jurişti încadraţi la Consiliul Superior al Magistraturii, în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 127/2022 privind înfiinţarea unor posturi de personal contractual în schema de personal a Consiliului Superior al Magistraturii, aprobată prin Legea nr. 384/2022, sunt încadraţi în cadrul curţilor de apel în a cărei circumscripţie îşi desfăşoară activitatea. Preşedintele curţii de apel stabileşte, prin decizia de încadrare, instanţele judecătoreşti la care asistenţii judecătorului îşi desfăşoară activitatea.

    ART. 49
    Persoanelor încadrate conform art. 48 li se recunoaşte vechimea în specialitate juridică pentru perioada derulării proiectului „Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instanţe judecătoreşti“, cod SIPOCA/MySMlS:751/129513, precum şi pentru perioada lucrată în calitate de experţi jurişti în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.

    ART. 50
    Perioada în care o persoană a îndeplinit funcţia de asistent al judecătorului se ia în considerare la calcularea vechimii necesare pentru participarea la concursul de admitere în magistratură prevăzut la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    ALFRED-ROBERT SIMONIS
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 13 decembrie 2023.
    Nr. 393.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016