Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 290 din 2 noiembrie 2007  privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 290 din 2 noiembrie 2007 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 780 din 16 noiembrie 2007
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74 din 20 septembrie 2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 9 octombrie 2006, cu următoarele modificări şi completări:
    1. La articolul I punctul 3, articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică navelor militare, porturilor militare şi în zonele în care se desfăşoară în exclusivitate activităţi militare."

    2. La articolul I punctul 8, alineatul (1) al articolului 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) Direcţia exercită atribuţiile ministerului privind coordonarea, supravegherea şi controlul instituţiilor publice, companiilor naţionale, regiilor autonome şi societăţilor comerciale din domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare, după caz, care funcţionează în subordinea sau sub autoritatea ministerului, în ceea ce priveşte activităţile prevăzute la art. 5."

    3. La articolul I punctul 9, partea introductivă a articolului 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    Autoritatea Navală Română este autoritatea centrală de specialitate din subordinea ministerului, în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, având următoarele atribuţii:"

    4. La articolul I punctul 9, literele e), g) şi p) ale articolului 7 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "e) acordă şi emite brevete, certificate de capacitate pentru personalul navigant român, certificate de conducător de ambarcaţiune de agrement, precum şi atestate de conformitate şi recunoaştere;
    ...........................................................................
g) monitorizează activitatea formelor de pregătire aprobate în vederea obţinerii şi menţinerii brevetelor şi a certificatelor de capacitate ale personalului navigant;
    ...........................................................................
p) asigură supravegherea tehnică privind certificarea siguranţei construcţiei navelor care arborează pavilionul român, în conformitate cu normele tehnice obligatorii de construcţie aprobate de minister sau ale organizaţiilor recunoscute, la solicitarea proprietarului navei;"

    5. La articolul I punctul 13, articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    (1) Activităţile de educare, respectiv pregătirea profesională şi perfecţionarea personalului navigant român, se desfăşoară numai printr-o formă de pregătire aprobată.
    (2) Activităţile de educare privind pregătirea profesională şi perfecţionarea personalului navigant se desfăşoară prin furnizori de educaţie acreditaţi în condiţiile legii.
    (3) Activităţile de perfecţionare obligatorii în domeniu se desfăşoară prin Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturile Navale - CERONAV, instituţie publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, denumit în continuare CERONAV.
    (4) Pentru activităţile şi operaţiunile specifice desfăşurate, CERONAV percepe tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
    (5) Forma de pregătire aprobată pentru obţinerea şi menţinerea valabilităţii brevetelor şi certificatelor personalului navigant reprezintă totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare, aprobate de Autoritatea Navală Română."

    6. La articolul I punctul 14, articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) CERONAV îşi poate desfăşura activitatea de perfecţionare profesională şi prin intermediul unor furnizori de educaţie acreditaţi de Ministerul Transporturilor, conform legii.
    (2) Furnizorii de educaţie privind serviciile de pregătire şi perfecţionare a personalului din transportul maritim şi pe căile navigabile, care au fost acreditaţi sau supuşi unei proceduri similare în vederea desfăşurării acestor activităţi într-un stat membru al Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European, sunt exceptaţi de la cerinţa acreditării prevăzute la alin. (1)."

    7. La articolul I punctul 15, articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Autoritatea Navală Română are obligaţia să monitorizeze permanent respectarea condiţiilor în baza cărora au fost aprobate formele de pregătire prevăzute la art. 11 alin. (5), modul de derulare a acestora, inclusiv calificarea şi experienţa personalului didactic şi ale instructorilor, precum şi baza tehnico-materială aferentă.
    (2) Dacă în cadrul procesului de monitorizare se constată nerespectarea criteriilor de acreditare în baza cărora cursurile organizate de un furnizor de educaţie au fost aprobate, Autoritatea Navală Română va notifica furnizorul de educaţie, pentru ca într-o perioadă limitată de timp să remedieze deficienţele constatate.
    (3) Dacă furnizorul de educaţie nu remediază deficienţele constatate de Autoritatea Navală Română, comisia de evaluare va propune suspendarea acreditării pe o perioadă de maximum 3 luni.
    (4) Dacă deficienţele constate nu au fost remediate după expirarea termenului de suspendare, Autoritatea Navală Română va decide anularea acreditării acordate furnizorului de educaţie pentru desfăşurarea unui anumit curs.
    (5) Toate cursurile sau programele de formare profesională aflate în desfăşurare în momentul emiterii unei decizii de suspendare ori anulare a acreditării vor fi finalizate sub supravegherea comisiei de evaluare acreditate. Pe perioada suspendării sau după anularea acreditării este interzisă începerea unor grupe noi de formare profesională în domeniu."

    8. La articolul I punctul 18, articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 15
    Toate navele maritime şi de navigaţie interioară, care fac obiectul prezentei ordonanţe, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, pe timpul cât navighează sau staţionează în apele naţionale navigabile ale României şi în porturile româneşti, sunt obligate să respecte prevederile legislaţiei naţionale şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte."

    9. La articolul I punctul 20, alineatul (1) al articolului 16^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16^1
    (1) Conformitatea cu normele tehnice obligatorii de construcţie a navelor care arborează pavilionul român se dovedeşte cu certificate emise de Autoritatea Navală Română sau de o organizaţie recunoscută, prevăzută în lista redactată şi publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, respectiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după caz."

    10. La articolul I punctul 22, alineatul (2) al articolului 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Ministerul, prin Autoritatea Navală Română, îşi exercită autoritatea şi asupra navelor care arborează pavilionul român şi navighează în marea liberă sau în apele naţionale navigabile ale altor state."

    11. La articolul I punctul 27, articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 23
    Sunt nave, în înţelesul prezentei ordonanţe:
    a) navele maritime şi de navigaţie interioară de orice tip, propulsate sau nepropulsate, care navighează la suprafaţă ori în imersie, destinate transportului de mărfuri şi/sau de persoane, pescuitului, remorcajului ori împingerii;
    b) instalaţii plutitoare, cum ar fi: drage, elevatoare plutitoare, macarale plutitoare, graifere plutitoare şi altele asemenea, cu sau fără propulsie;
    c) construcţii plutitoare care, în mod normal, nu sunt destinate deplasării, cum ar fi: docuri plutitoare, debarcadere plutitoare, pontoane, hangare plutitoare pentru nave, platforme de foraj şi altele asemenea, faruri plutitoare;
    d) ambarcaţiuni de agrement."

    12. La articolul I punctul 32, titlul secţiunii a 4-a a capitolului IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " SECŢIUNEA a 4-a

    Naţionalitatea navei. Dreptul de a arbora pavilionul român. Înmatricularea, radierea şi evidenţa navelor"

    13. La articolul I punctul 33, literele a)-c) ale alineatului (2) al articolului 45 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) navelor maritime şi de navigaţie interioară deţinute în proprietate sau în leasing de persoane juridice sau fizice române;
b) navelor maritime şi de navigaţie interioară proprietate a persoanelor fizice care au cetăţenia unui stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori a persoanelor juridice având sediul în Uniunea Europeană sau în Spaţiul Economic European;
c) navelor maritime şi de navigaţie interioară proprietate a persoanelor fizice străine cu domiciliul în România sau a filialelor din România ale persoanelor juridice străine, altele decât cele menţionate la lit. b);"

    14. La articolul I punctul 33, după alineatul (3) al articolului 45 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Navele menţionate la alin. (2) pierd dreptul de arborare a pavilionului român la încetarea contractului de închiriere de tip bare-boat sau leasing ori la solicitarea în scris a proprietarului sau a operatorului cu avizul proprietarului, după caz."

    15. La articolul I punctul 34, literele a) şi b) ale alineatului (1) al articolului 46 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) certificatul de radiere pentru navele prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a)-c);
b) certificatul de suspendare a dreptului de arborare a pavilionului deţinut anterior, pentru navele prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. d)."

    16. La articolul I punctul 38, litera c) a alineatului (1) al articolului 50 se abrogă.
    17. La articolul I punctul 40, alineatul (3) al articolului 51^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Navele maritime şi de navigaţie interioară prevăzute la art. 45 alin. (2) lit. a) şi d) şi care au obţinut dreptul de a arbora pavilionul român se înscriu în Registrul matricol al navelor în bare-boat şi leasing."

    18. La articolul I punctul 40, alineatele (1) şi (2) ale articolului 51^3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 51^3
    (1) Navele maritime, navele de navigaţie interioară, instalaţiile şi construcţiile plutitoare cu propulsie proprie se individualizează printr-un nume propus de proprietar şi aprobat de Autoritatea Navală Română.
    (2) Navele maritime, navele de navigaţie interioară, navele de agrement, instalaţiile şi construcţiile plutitoare fără propulsie se individualizează printr-un număr acordat de Autoritatea Navală Română."

    19. La articolul I punctul 40, articolul 51^4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 51^4
    (1) Navele care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului român se înmatriculează în registrele prevăzute la art. 51^1 alin. (1)-(3).
    (2) Nu se înmatriculează în registrele matricole prevăzute la art. 51^1 următoarele categorii de nave:
    a) navele cu un deplasament de până la 15 mc inclusiv sau o capacitate de încărcare mai mică de 15 tone;
    b) ambarcaţiunile de agrement;
    c) ambarcaţiunile cu o lungime mai mică de 7 m şi/sau cu o propulsie mai mică de 15 kW;
    d) ambarcaţiunile propulsate prin forţa umană;
    e) ambarcaţiunile de agrement cărora nu li se aplică reglementările naţionale privind introducerea pe piaţă a acestora, cu excepţia ambarcaţiunilor destinate să transporte persoane în scop comercial şi a ambarcaţiunilor stabilite prin regulamentul de aplicare a prezentei ordonanţe.
    (3) Navele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) se înscriu într-un registru de evidenţă de către căpităniile de port.
    (4) Navele prevăzute la alin. (2) lit. c)-e) nu se înscriu în registrul de evidenţă al căpităniilor de port.
    (5) Forma şi conţinutul registrului de evidenţă prevăzut la alin. (3), precum şi procedurile de înscriere se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor.
    (6) La solicitarea proprietarului navele prevăzute la alin. (2) pot obţine dreptul de arborare a pavilionului român şi vor fi înmatriculate în conformitate cu prevederile alin. (1)."

    20. La articolul I punctul 40, alineatul (2) al articolului 51^5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Proprietarul navei care solicită suspendarea pavilionului român are obligaţia să predea actul de naţionalitate al navei şi să declare noul stat de pavilion."

    21. La articolul I punctul 40, alineatul (4) al articolului 51^8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Ridicarea sau lansarea la apă de pe cală ori doc a unei nave se poate face numai cu aprobarea căpităniei de port."

    22. La articolul I punctul 40, alineatul (3) al articolului 51^9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Navele nou-construite în România, care urmează să fie înmatriculate în alt stat, pot naviga pe baza documentelor de înmatriculare sau pe baza unui permis provizoriu de arborare a pavilionului, emise de autorităţile competente ale statului respectiv."

    23. La articolul I punctul 48, alineatul (3) al articolului 62 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Certificatele de conducător de ambarcaţiuni de agrement se emit de Autoritatea Navală Română prin căpităniile de port."

    24. La articolul I punctul 56, alineatul (5) al articolului 71 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Pentru navigaţia în zone de război, echipajul navei are dreptul de a cere repatrierea sau o compensaţie suplimentară drepturilor existente, stabilită prin contractul colectiv de muncă negociat."

    25. La articolul I punctul 58, alineatul (1) al articolului 73 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 73
    (1) În cazul în care comandantul/conducătorul de navă sau şeful mecanic îmbarcat la bordul unei nave care arborează pavilion român, indiferent de motiv, se află în imposibilitatea de a exercita comanda acelei nave, aceasta trece asupra altei persoane din echipaj, în ordine ierarhică, în conformitate cu legislaţia naţională."

    26. La articolul I, după punctul 68 se introduce un nou punct, punctul 68^1, cu următorul cuprins:
    "68^1. Titlul capitolului VI se modifică şi va avea următorul cuprins:    CAP. VI
    Activităţi efectuate cu nave maritime şi de navigaţie interioară
"

    27. La articolul I punctul 73, alineatul (2) al articolului 90 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul în care nava în pericol se află în apele naţionale navigabile şi comandantul/conducătorul de navă, proprietarul sau operatorul acesteia întârzie nejustificat încheierea unei înţelegeri pentru asistenţă ori salvare şi căpitănia de port, în a cărei jurisdicţie se află nava în pericol, consideră că respectiva navă constituie un pericol real pentru siguranţa navigaţiei, pentru mediu sau pentru populaţia din împrejurimi, aceasta poate dispune instituţiilor ori operatorilor economici specializaţi sau altor nave disponibile intervenţia pentru salvare."

    28. La articolul I, după punctul 73 se introduce un nou punct, punctul 73^1, cu următorul cuprins:
    "73^1. La articolul 90, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (5) În cazul prevăzut la alin. (2) căpitănia de port are obligaţia să întocmească un document care trebuie să cuprindă: situaţia de pericol în care se află nava, numele navelor şi ale persoanelor care au participat la această activitate din dispoziţia sa, conformarea operaţiunilor de salvare dispuse de ea, precum şi a cheltuielilor aferente acestor operaţiuni. Acest document, aprobat de Autoritatea Navală Română, constituie titlu executoriu pentru recompensa de salvare cuvenită fiecărui participant, persoană juridică."

    29. La articolul I punctul 74, alineatul (1) al articolului 91 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 91
    (1) În toate cazurile de sinistru, calamitate, de pericol, poluare şi altele asemenea sau de interes general, apărute pe mare, în apele naţionale navigabile ori în porturi, Autoritatea Navală Română, prin căpitănia de port în a cărei jurisdicţie s-au produs acestea, coordonează toate activităţile de salvare şi de limitare a efectelor acestora."

    30. La articolul I punctul 83, articolul 110 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 110
    Pilotajul navelor maritime în porturi şi pe căi navigabile interioare este serviciu de siguranţă şi se efectuează sub controlul statului pentru toate navele, indiferent de pavilionul pe care acestea îl arborează, în mod nediscriminatoriu privind durata, calitatea şi tarifele practicate."

    31. La articolul I punctul 88, alineatul (2) al articolului 122^3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) După obţinerea permisului de lucru prevăzut la alin. (1), căpitănia va informa în scris şi va depune o copie a permisului de lucru la administraţia portuară şi/sau de cale navigabilă interioară în a cărei zonă se desfăşoară operaţiunea."

    32. La articolul I punctul 88, articolul 122^4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 122^4
    Pe toată perioada derulării lucrărilor, acestea se vor desfăşura sub supravegherea căpităniei de port."

    33. La articolul I punctul 88, articolul 122^5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 122^5
    La terminarea lucrărilor prevăzute la art. 122^3 alin. (1), operatorul economic va depune la căpitănia de port un raport privind derularea şi rezultatele lucrărilor."

    34. La articolul I punctul 91, alineatul (2) al articolului 124 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Ancorarea sau acostarea în locurile prevăzute la alin. (1) se face cu informarea căpităniei de port în a cărei jurisdicţie se află acestea."

    35. La articolul I punctul 94, articolul 126 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 126
    Activitatea de supraveghere şi control al navigaţiei se efectuează de Autoritatea Navală Română prin căpităniile de port."

    36. La articolul I punctul 95, articolul 126^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 126^1
    Reprezentanţii Autorităţii Navale Române şi ai căpităniilor de port, împuterniciţi de către directorul general al Autorităţii Navale Române, au dreptul de inspecţie şi control, la orice oră din zi sau din noapte, la bordul navelor, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, aflate în apele naţionale navigabile sau în porturile româneşti. Activitatea de control se desfăşoară în conformitate cu legislaţia naţională şi cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte."

    37. La articolul I punctul 102, alineatul (3) al articolului 132 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În cazurile prevăzute la alin. (2) interdicţia de plecare a navei nu poate depăşi 24 de ore din momentul primirii solicitării avizului de plecare a navei. După această perioadă, nava va fi reţinută numai dacă solicitantul prezintă la căpitănia de port o încheiere executorie a instanţelor judecătoreşti. Reţinerea poate înceta dacă proprietarul sau, după caz, operatorul navei ori proprietarul mărfii a făcut dovada constituirii unor garanţii suficiente în raport cu creanţa invocată şi aceasta a fost acceptată de cel care a solicitat reţinerea. În calculul celor 24 de ore nu se iau în considerare orele din zilele declarate legal ca nelucrătoare."


    ART. II
    În cuprinsul Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 10 martie 2004, şi în cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 9 octombrie 2006, denumirea "Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Transporturilor".

    ART. III
    În cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 9 octombrie 2006, textul "ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului" se înlocuieşte cu textul "ordin al ministrului transporturilor".

    ART. IV
    Navele poliţiei de frontieră, navele poliţiei de transporturi şi navele aparţinând Autorităţii Naţionale a Vămilor trebuie să se conformeze prevederilor prezentei legi în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a acesteia.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    BOGDAN OLTEANU
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    NICOLAE VĂCĂROIU

    Bucureşti, 2 noiembrie 2007.
    Nr. 290.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016