Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 279 din 17 octombrie 2023  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 279 din 17 octombrie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 940 din 18 octombrie 2023
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 29 august 1998, aprobată prin Legea nr. 25/1999, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    Răspunderea materială este angajată, în condiţiile prezentei ordonanţe, pentru pagubele provocate de militari sau de persoanele prevăzute la art. 9, cu vinovăţie şi în legătură cu îndeplinirea serviciului militar sau a atribuţiilor de serviciu în legătură cu formarea, administrarea şi gestionarea resurselor financiare şi materiale, aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Pază, Serviciului de Informaţii Externe şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale."

    2. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    Răspunderea materială este angajată atât pentru militarii care au fost însărcinaţi legal cu atribuţii privind formarea, administrarea şi gestionarea resurselor financiare şi materiale, aflate în administrarea autorităţilor publice prevăzute la art. 2, cât şi pentru cei care le-au îndeplinit numai în fapt."

    3. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Militarii răspund material pentru pagubele produse, cu vinovăţie şi în legătură cu îndeplinirea serviciului militar, terţelor persoane fizice sau juridice, la a căror reparare a fost obligată autoritatea publică în care îşi desfăşoară activitatea.
    (2) Persoanele prevăzute la art. 9 răspund material pentru pagubele produse, cu vinovăţie şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, terţelor persoane fizice sau juridice, la a căror reparare a fost obligată autoritatea publică în care îşi desfăşoară activitatea."

    4. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    Prin termenul militari, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege: militari în termen, rezervişti voluntari, rezervişti concentraţi sau mobilizaţi, elevi şi studenţi ai instituţiilor militare de învăţământ, soldaţi şi gradaţi profesionişti şi cadre militare."

    5. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplică şi militarilor aflaţi în misiune în afara graniţelor ţării, elevilor şi studenţilor instituţiilor de învăţământ pentru formarea poliţiştilor, precum şi personalului civil care îşi desfăşoară activitatea în cadrul autorităţilor publice prevăzute la art. 2.
    (2) În sensul prezentei ordonanţe, prin personal civil se înţelege demnitari şi personal contractual.
    (3) Prin derogare de la prevederile art. 500 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile prezentei ordonanţe se aplică şi funcţionarilor publici."

    6. Articolul 14 se abrogă.
    7. Articolul 16 se abrogă.
    8. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    În situaţia în care cheltuielile de cercetare, de stabilire a răspunderii materiale şi de recuperare a pagubelor depăşesc cuantumul acesteia, paguba se scade din evidenţa contabilă."

    9. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 18
    Competenţa pentru aprobarea scăderii din evidenţa contabilă a pagubelor produse în condiţiile art. 6 alin. (1) lit. a)-c), ale art. 13 alin. (2) şi ale art. 17 se stabileşte prin instrucţiuni aprobate de conducătorii autorităţilor publice prevăzute la art. 2."

    10. La articolul 22, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Cercetarea pagubelor se face, de regulă, de către comisia de cercetare administrativă din unitatea în care acestea s-au produs."

    11. La articolul 22, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alin. (3)-(5), cu următorul cuprins:
    "(3) În situaţia în care pagubele se referă la cauze complexe, stabilite prin instrucţiuni aprobate de conducătorii autorităţilor publice prevăzute la art. 2, precum şi în cazul în care comandantul sau şeful unităţii în care s-a produs paguba este implicat în producerea acesteia, cercetarea administrativă se face de către o comisie numită de comandantul sau şeful eşalonului superior al unităţii în care s-a produs prejudiciul.
(4) În situaţia în care comisiile de inspecţie sau control din cadrul eşaloanelor superioare constată, pe timpul desfăşurării misiunilor specifice, producerea unor pagube în patrimoniul unităţii controlate, cercetarea administrativă se face, după caz, de către o comisie desemnată de către comandantul sau şeful unităţii prevăzut la alin. (1) sau alin. (3), din ordinul comandantului sau şefului care a dispus efectuarea inspecţiei sau controlului.
(5) Cercetarea administrativă a pagubelor se poate face şi de către structuri de control specializate, potrivit competenţelor stabilite prin legile de organizare şi funcţionare ale autorităţilor publice prevăzute la art. 2 sau prin ordine ale conducătorilor acestora."

    12. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 23
    (1) Termenul pentru efectuarea cercetării administrative şi înregistrarea procesului-verbal de cercetare administrativă este de cel mult 180 de zile de la data când comandantul sau şeful unităţii în care s-a produs paguba sau, după caz, comandantul sau şeful eşalonului superior ori comandantul sau şeful structurii de control specializate a constatat sau a luat cunoştinţă de producerea pagubei.
    (2) Termenul prevăzut la alin. (1) este termen de prescripţie.
    (3) În situaţia în care, din motive temeinic justificate, nu sunt îndeplinite condiţiile pentru finalizarea cercetării administrative în termenul prevăzut la alin. (1), comandantul sau şeful eşalonului superior poate aproba suspendarea cercetării administrative până la eliminarea cauzei care a împiedicat efectuarea cercetării administrative. Cererea de suspendare se face în termenul prevăzut la alin. (1) şi va fi însoţită de documente doveditoare ale motivului invocat.
    (4) În toate situaţiile, cercetarea împrejurărilor în care s-a produs paguba se face cu chemarea celor în cauză, pentru explicaţii scrise şi prezentarea de probe în apărare. Neprezentarea sau refuzul de a da explicaţii scrise nu împiedică finalizarea cercetării administrative.
    (5) Hotărârea asupra rezultatului cercetării administrative se ia de către comandantul sau şeful unităţii în care s-a produs paguba sau, după caz, comandantul sau şeful eşalonului superior ori comandantul sau şeful structurii de control specializate care a dispus efectuarea cercetării.
    (6) Pe baza dosarului cercetării administrative, comandantul sau şeful prevăzut la alin. (5) poate hotărî:
    a) înaintarea dosarului cercetării administrative la compartimentul juridic, în termen de 15 zile de la aprobarea procesului-verbal de cercetare administrativă, în vederea promovării acţiunii civile la instanţa de contencios administrativ competentă;
    b) sesizarea organelor de urmărire penală când paguba s-a produs prin fapte ce pot constitui infracţiuni;
    c) scăderea din evidenţa contabilă a valorii pagubei produse prin fapte sau împrejurări pentru care nu se stabileşte răspunderea materială, în condiţiile stabilite prin instrucţiuni aprobate de conducătorii autorităţilor publice prevăzute la art. 2.
    (7) Pentru luarea hotărârii, comandantul sau şeful care a dispus efectuarea cercetării este obligat să analizeze temeinicia constatărilor şi propunerilor comisiei de cercetare administrativă.
    (8) În cazul în care, în urma analizei prevăzute la alin. (7), este necesară o completare a cercetării administrative, aceasta se va efectua astfel încât comandantul sau şeful unităţii să poată lua hotărârea asupra cercetării în termen de 30 de zile de la înregistrarea procesului-verbal de cercetare administrativă."

    13. La articolul 24, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Obligarea la restituirea sumelor încasate fără drept, a contravalorii bunurilor ori serviciilor nedatorate se poate face numai în cazurile în care paguba a fost constatată în cel mult 3 ani de la data primirii sumelor sau bunurilor ori de când au beneficiat de serviciile nedatorate.
(3) Termenele prevăzute de prezentul articol sunt termene de decădere."

    14. La articolul 24, alineatul (4) se abrogă.
    15. Articolul 25 se abrogă.
    16. Articolele 27-43 se abrogă.
    17. Articolul 44 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 44
    (1) Dacă există suspiciuni rezonabile că faptele prin care s-a produs paguba au caracter infracţional, dosarul cercetării administrative se trimite parchetului competent pentru a lua măsurile legale. Autorităţile publice prevăzute la art. 2 se constituie parte civilă în condiţiile Codului de procedură penală, prin comandanţii sau şefii unităţilor care hotărăsc asupra rezultatului cercetării.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1), termenul prevăzut la art. 23 alin. (1) se întrerupe de drept."

    18. Articolul 45 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 45
    (1) Când parchetul competent a dispus clasarea cauzei sau renunţarea la urmărirea penală, actul de soluţionare se comunică unităţii de la care s-a primit sesizarea, în vederea stabilirii răspunderii materiale, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
    (2) Termenul pentru noua prescripţie începe să curgă de la data rămânerii definitive a soluţiei prevăzute la alin. (1)."

    19. Articolul 47 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 47
    Când încetează raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanelor prevăzute la art. 7 şi 9, unităţile care au înregistrate în contabilitate debite, indiferent de valoarea lor, transmit titlurile executorii, spre executare, organelor fiscale teritoriale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în raza cărora domiciliază debitorii. Confirmarea de către aceste organe a primirii titlului executoriu constituie actul pe baza căruia creanţa se scade din contabilitatea unităţii care a transmis titlul executoriu."

    20. În cuprinsul ordonanţei, sintagma „pregătire pentru luptă“ se înlocuieşte cu sintagma „instruire“.


    ART. II
    (1) În cazul cercetărilor administrative finalizate prin înregistrarea procesului-verbal de cercetare administrativă la unitatea la care s-a produs paguba începând cu data publicării Deciziei Curţii Constituţionale a României nr. 649 din 15 decembrie 2022 în Monitorul Oficial al României, Partea I, stabilirea răspunderii materiale a persoanelor vinovate, precum şi recuperarea sumelor încasate fără drept, a contravalorii bunurilor ori a serviciilor nedatorate se fac potrivit modificărilor şi completărilor aduse prin prezenta lege.
    (2) Deciziile de imputare care nu sunt definitive la data publicării deciziei Curţii Constituţionale a României prevăzute la alin. (1) sunt nule de drept, urmând ca stabilirea răspunderii materiale a persoanelor vinovate, precum şi recuperarea sumelor încasate fără drept, a contravalorii bunurilor ori a serviciilor nedatorate să se facă potrivit modificărilor şi completărilor aduse prin prezenta lege, termenul de efectuare a cercetării administrative începând să curgă de la data intrării în vigoare a acesteia.

    ART. III
    În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, conducătorii autorităţilor publice prevăzute la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, aprobată prin Legea nr. 25/1999, vor modifica în mod corespunzător instrucţiunile prevăzute la art. 48 din acelaşi act normativ.

    ART. IV
    Ordonanţa Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 29 august 1998, aprobată prin Legea nr. 25/1999, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    ALFRED-ROBERT SIMONIS
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 17 octombrie 2023.
    Nr. 279.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016