Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 27 din 15 ianuarie 2018  pentru aprobarea Programului geologic la nivel naţional    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 27 din 15 ianuarie 2018 pentru aprobarea Programului geologic la nivel naţional

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 49 din 18 ianuarie 2018
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. 1
    (1) Se aprobă Programul geologic la nivel naţional, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta lege, denumit în continuare Program.
    (2) Perioada de derulare a Programului, precum şi bugetul estimat necesar pentru întreaga perioadă de derulare a acestuia vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului. Sumele aprobate Programului vor fi evidenţiate în anexa la bugetul ordonatorului principal de credite.
    (3) Programul se adiţionează anual după aprobarea legii bugetului de stat cu încadrarea în creditele bugetare aprobate anual cu această destinaţie.
    (4) Pentru îndeplinirea Programului, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, în calitate de autoritate competentă, denumită în continuare ANRM, va transmite Ministerului Economiei listele cu obiectivele geologice propuse în funcţie de necesităţile şi priorităţile identificate la nivel naţional, după consultarea prealabilă a Ministerului Apelor şi Pădurilor, conform domeniului de competenţă al acestuia.
    (5) ANRM întocmeşte şi publică pe site-ul propriu raportul anual de activitate care va conţine modul de îndeplinire a obligaţiilor ce îi revin conform prevederilor prezentei legi.
    (6) Raportul prevăzut la alin. (5) este aprobat de Ministerul Economiei.

    ART. 2
    (1) Programul este structurat pe obiective geologice, teme şi etape.
    (2) ANRM, în calitate de autoritate competentă, va transmite Ministerului Economiei listele cu obiectivele geologice, propuse în funcţie de necesităţile şi priorităţile identificate la nivel naţional, şi este responsabilă cu monitorizarea activităţii titularilor permiselor de prospecţiune şi valorificarea rezultatelor lucrărilor geologice din Program.
    (3) ANRM va furniza rezultatele privind apele subterane şi Ministerului Apelor şi Pădurilor.

    ART. 3
    În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) obiectiv geologic - un element sau ansamblu de elemente teritoriale individualizate, incluse în Program, în vederea realizării unor teme specifice de prospecţiune;
    b) temă - un subiect, o materie, problemă principală sau idee fundamentală care urmează să fie lămurită sau tratată printr-o prospecţiune şi/sau studiu geologic, într-un obiectiv geologic; o temă este formată din maximum 3 etape şi presupune prospectarea unui anumit obiectiv geologic şi/sau realizarea unui studiu geologic; durata unei teme nu poate depăşi durata legală a permisului de prospecţiune;
    c) etapă - un interval de timp sau stadiu în dezvoltarea unei teme din Program, caracterizat, de obicei, prin activităţi importante, stabilit la faza de ofertare; o etapă a unei teme poate avea o perioadă de maximum un an;
    d) obiectiv geologic de prospecţiune - un perimetru de prospecţiune comunicat de ANRM.


    ART. 4
    (1) Fondurile necesare pentru finanţarea Programului se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Economiei, care are calitatea de ordonator principal de credite, în limita prevederilor bugetare aprobate anual cu această destinaţie.
    (2) Ministerul Economiei va repartiza pe fiecare obiectiv geologic fondurile alocate anual, conform metodologiei de aplicare a prezentei legi.
    (3) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, la propunerea Ministerului Economiei şi cu avizul ANRM, prin hotărâre a Guvernului se aprobă metodologia de aplicare a prezentei legi.

    ART. 5
    (1) Implementarea Programului se face etapizat, prin procedură competitivă de ofertare deschisă, transparentă şi nediscriminatorie în condiţii de piaţă, conform legislaţiei specifice achiziţiilor publice, în baza unor contracte încheiate între Ministerul Economiei şi câştigătorii concursurilor de soluţii organizate pentru realizarea obiectivelor geologice din etapa respectivă, titulari ai permiselor de prospecţiune.
    (2) Decontarea sumelor datorate pentru prestarea serviciilor şi/sau lucrărilor se va face de către ordonatorul principal de credite în condiţiile legii, cu încadrarea în valorile aprobate în limitele sumelor alocate prin legea bugetului de stat.
    (3) Lucrările şi bunurile recepţionate vor intra în proprietatea statului şi în administrarea Ministerului Economiei, urmând a fi predate către ANRM şi, după caz, Ministerului Apelor şi Pădurilor, pe bază de protocol de predare-primire.

    ART. 6
    (1) Lucrările cuprinse în Program se supun prevederilor privind legislaţia specifică din domeniul protecţiei mediului şi gospodăririi apelor şi vor fi demarate numai după obţinerea avizelor specifice.
    (2) Titularii de contracte au obligaţia remedierii mediului afectat de lucrările de prospecţiune şi explorare, în conformitate cu legislaţia specifică privind refacerea zonelor în care solul, subsolul şi ecosistemele terestre au fost afectate, precum şi cu legislaţia specifică gestionării deşeurilor din industria extractivă.

    ART. 7
    Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    PETRU-GABRIEL VLASE
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU

    Bucureşti, 15 ianuarie 2018.
    Nr. 27.
    ANEXA 1

    Programul geologic la nivel naţional
    I. Introducere
    1. Resursele minerale sunt o parte componentă a resurselor naturale ale României şi constituie baza de materii prime pentru produse industriale, producţia de energie şi securitatea naţională. Modul de evidenţiere şi punere în valoare a resurselor minerale este reglementat de Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
    2. Resursele minerale neregenerabile sunt cantonate în structurile geologice ale scoarţei terestre, iar creşterea gradului de cunoaştere a situaţiei acestora trebuie realizată permanent, având în vedere că sunt epuizabile şi supuse activităţii hidrogeologice a pământului. Pe de altă parte, resursele minerale regenerabile trebuie evaluate permanent din punct de vedere cantitativ şi calitativ, ca o condiţie a dezvoltării durabile.
    3. De asemenea trebuie să ţinem cont că, prin natura sa ori limitările tehnologice existente, activitatea minieră afectează peisaje şi structuri geologice milenare şi poate afecta, uneori ireversibil, mediul înconjurător. În acest context este necesar să se menţină un echilibru între nevoia de dezvoltare socioeconomică şi protejarea mediului înconjurător, prin consum şi folosire raţională a resurselor, reabilitarea zonelor afectate, conservarea, identificarea de noi resurse şi transmiterea către generaţiile viitoare a informaţiilor, indispensabile dezvoltării lor.
    4. Resursele minerale care fac obiectul prezentei legi sunt cele prevăzute în cuprinsul art. 2 din Legea nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
    5. Prevederile prezentei legi se aplică şi apelor subterane, destinate potabilizării sau utilizării în industrie.
    6. Scopul Programului îl constituie creşterea gradului de cunoaştere a potenţialului geologic de resurse minerale ale României.
    7. Obiectivul general constă în realizarea lucrărilor de prospecţiune şi cercetare geologică la nivel naţional.
    8. Obiective specifice:
    a) asigurarea datelor necesare bazei de ofertare a lucrărilor de explorare viitoare;
    b) actualizarea informaţiilor privind baza de substanţe minerale utile naţionale;
    c) furnizarea studiilor/rapoartelor de sinteză de evaluare şi interpretare a informaţiilor;
    d) sprijinirea autorităţilor centrale şi locale în fundamentarea programelor de dezvoltare economică viitoare pornind de la baza de materii prime, respectiv de substanţe minerale utile identificate la nivel naţional, regional şi local.
    9. Activităţi eligibile:

    a) cercetare specifică diversă: mineralogică, geochimică, geofizică, hidrogeologică, precum şi alte tipuri de cercetări specifice;
    b) prelevări de probe, analize şi determinări de laborator;
    c) execuţia de lucrări miniere de prospecţiune şi foraje;
    d) lucrări de cartare geologică;
    e) studii de documentare şi monitorizare;
    f) alte activităţi specifice necesare.
    10. Cheltuieli eligibile:
    Decontarea cheltuielilor se va face în condiţiile legii, doar în baza unor deconturi ce vor conţine documente justificative privind:

    a) contravaloarea cheltuielilor realizate conform devizului ofertă acceptat de autoritatea contractantă;
    b) contravaloarea taxelor, impozitelor, expertizelor, concesiunilor, despăgubirilor şi altora asemenea, necesare derulării serviciilor/lucrărilor, conform prevederilor legale;
    c) cheltuieli diverse şi neprevăzute, acceptate în prealabil de autoritatea contractantă.
    11. Indicatori fizici:

    a) număr de obiective geologice la care s-a confirmat existenţa acumulărilor de substanţe minerale utile;
    b) număr de obiective geologice la care s-a realizat verificarea încadrării parametrilor cantitativi şi calitativi ai acviferelor apelor subterane în normele naţionale de calitate;
    c) număr de obiective geologice la care s-a confirmat existenţa unor noi structuri cu mineralizaţii şi zone cu condiţii favorabile de acumulare;
    d) număr de obiective geologice la care s-au evaluat cantitativ şi calitativ halde/depozite;
    e) numărul lucrărilor de cercetare geologică sintetizate întrun areal;
    f) număr de perimetre miniere cu activitate sistată sau închise evaluate;
    g) alţi indicatori specifici.
    12. Indicatori de eficienţă:

    a) creşterea gradului de cunoaştere a potenţialului de substanţe minerale;
    b) creşterea gradului de cunoaştere a calităţii apelor subterane potabile, industriale, apelor minerale naturale, terapeutice şi geotermale;
    c) creşterea gradului de cunoaştere a cantităţii şi calităţii haldelor de steril cu conţinut de substanţe minerale;
    d) identificarea unor acumulări noi de substanţe minerale;
    e) creşterea gradului de cunoaştere a zonelor generatoare de pericol din exploatări miniere.
    13. Rezultate:

    a) stabilirea temelor de cercetare geologică în conformitate cu Programul;
    b) recepţionarea rapoartelor, sintezelor, inventarelor şi lucrărilor;
    c) transmiterea inventarelor de zăcăminte/substanţe minerale utile identificate şi lucrărilor către autoritatea competentă în domeniul resurselor minerale;
    d) valorificarea informaţiilor obţinute din perimetrele de prospecţiune cu potenţial confirmat în faza de explorare.
    II. Direcţii de acţiune pentru implementarea Programului
    Programul vine în întâmpinarea unei necesităţi obiective a României privind cunoaşterea potenţialului de resurse minerale disponibile la nivel naţional, printr-un ansamblu de acţiuni
    proiectate pentru a realiza setul de obiective definite, în limitele de finanţare aprobate, prin:

    a) elaborarea de documentaţii geologice şi tehnico-economice în vederea evaluării resurselor/rezervelor valorificabile în condiţii de eficienţă economică;
    b) efectuarea de prospecţiuni geologice, geochimice, geofizice, însoţite, după caz, de lucrări miniere specifice, cum sunt cele de săpături de şanţuri sau puţuri şi foraje, pentru concretizarea premiselor privind existenţa unor acumulări de substanţe minerale utile;
    c) întocmirea de documentaţii pentru stabilirea gradului de cunoaştere şi de punere în evidenţă de noi structuri geologice cu mineralizaţii şi zone cu condiţii favorabile de acumulare a substanţelor minerale utile, ce urmează a fi incluse în programe anuale de cercetare geologică;
    d) efectuarea de studii geologice şi tehnico-economice pentru perimetre noi sau aflate în diverse faze de cercetare geologică; activităţile de implementare a Programului sunt supuse prevederilor legislaţiei privind protecţia mediului şi gospodărirea apelor;
    e) determinări geofizice specifice în efectuarea lucrărilor de prospecţiuni geologice executate în scopul localizării anomaliilor determinate de prezenţa mineralizaţiilor;
    f) cercetări pentru determinarea parametrilor acviferelor apelor subterane potabile, industriale, apelor minerale naturale, terapeutice şi geotermale, evoluţiei caracteristicilor calitative ale apelor şi evaluarea protecţiei împotriva poluării şi degradării;
    g) identificarea proceselor de tip geodinamic şi/sau geochimic prin lucrări de cercetare şi efectuarea de prospecţiuni geologice pentru stabilirea posibilităţilor de realizare a obiectivelor cu caracter industrial civil şi de reabilitare a factorilor de mediu impactaţi de activităţi miniere;
    h) constituirea bazei naţionale de date rezultate în urma activităţii geologico-miniere;
    i) cercetări pentru perfecţionarea metodologiilor şi tehnicilor de achiziţie şi de prelucrare a datelor şi informaţiilor obţinute din activitatea de cercetare geologică;
    j) cunoaşterea condiţiilor geologice, hidrogeologice, geotehnice, în vederea evaluării degradării mediului ambiant în urma activităţii geologico-miniere, realizarea protecţiei mediului înconjurător şi refacerea terenurilor afectate;
    k) cercetări privind stabilirea tehnologiilor de prelucrare-preparare pentru creşterea gradului de recuperare a elementelor utile din zăcăminte.
    III. Alte prevederi
    Programul se individualizează şi se concretizează pe obiective. Programele anuale de lucrări elaborate se aprobă de ANRM prin emiterea permiselor de prospecţiune. Lucrările de cercetare în domeniul ape subterane potabile şi industriale, pentru activităţile de prospecţiune, explorare, determinare şi evidenţă a resurselor, pot fi realizate de titulari pe baza actelor de reglementare emise de Ministerul Mediului şi Ministerul Apelor şi Pădurilor. Acesta este informat de către organele centrale ale administraţiei de stat de profil referitor la lucrările ce vor fi realizate, în vederea supravegherii modului de respectare a reglementărilor specifice de mediu şi gospodărire a apelor.


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016