Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 259 din 29 octombrie 2021  pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 259 din 29 octombrie 2021 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării"

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1036 din 29 octombrie 2021
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118 din 4 octombrie 2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 5 octombrie 2021, cu următoarele modificări şi completări:
    1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 se stabileşte o schemă de sprijin pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale pentru următoarele categorii de clienţi finali:
    a) clienţi, astfel cum sunt definiţi la art. 3 pct. 15 şi art. 100 pct. 23 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumiţi în continuare clienţi casnici;
    b) întreprinderi mici şi mijlocii, astfel cum sunt definite în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare IMM-uri, cabinete medicale individuale şi alte profesii liberale, indiferent de forma de organizare;
    c) microîntreprinderi, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, organizate potrivit legii;
    d) spitale publice şi private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţi de învăţământ publice şi private, definite conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi creşe;
    e) organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată;
    f) furnizori publici şi privaţi de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Schema de sprijin prevăzută la alin. (1) cuprinde următoarele măsuri:
    a) pentru clienţii casnici - acordarea unei compensaţii unitare în valoare de cel mult 0,291 lei/kWh, în cazul energiei electrice, şi în valoare de cel mult 33% din valoarea componentei preţului gazelor naturale din contractul de furnizare al clientului beneficiar, în cazul gazelor naturale, în condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă;
    b) pentru toţi operatorii economici, clienţi finali, din categoriile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c), pentru fiecare loc de consum:
    (i) exceptarea, în cazul energiei electrice, de la plata contravalorii tarifelor reglementate, respectiv tariful de introducere/extragere din reţea, tariful de distribuţie, tariful de servicii de sistem, tariful de transport, precum şi de la plata certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerare de înaltă eficienţă şi accizei;
    (ii) exceptarea, în cazul gazelor naturale, de la plata contravalorii costului de transport, tarifului de distribuţie şi accizei.
    (3) Valoarea compensaţiei prevăzute la alin. (2) lit. a) poate fi actualizată prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de perioada de aplicare.
    (4) Valoarea în lei a compensaţiei pentru un loc de consum se determină ca produs între valoarea unitară a compensaţiei prevăzute la alin. (2) lit. a) şi consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensaţiei, dacă acesta este mai mic sau egal cu consumul de referinţă, şi se aplică în fiecare factură emisă clienţilor casnici de către furnizorii de energie electrică şi gaze naturale pentru consumul din perioada 1 noiembrie 2021 - 31 martie 2022.
    (5) Consumul de referinţă pentru un loc de consum se determină ca produs între consumul zilnic de referinţă şi numărul de zile din perioada de facturare. Consumul zilnic de referinţă pentru fiecare lună din perioada noiembrie 2021 - martie 2022 este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (6) Clienţii casnici, beneficiari ai ajutoarelor financiare pentru consumatorul vulnerabil de energie, acordate în baza Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, în situaţia în care compensarea prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă este mai mare decât valoarea ajutorului acordat consumatorilor vulnerabili în baza prevederilor art. 7 şi 25 din Legea nr. 226/2021, beneficiază de compensaţia prevăzută la alin. (2) lit. a) calculată ca diferenţă dintre compensarea prevăzută în anexă şi nivelul ajutorului acordat pentru acelaşi client casnic în calitate de consumator vulnerabil. Compensarea consumatorului vulnerabil se realizează cu respectarea limitelor maxime de consum prevăzute la art. 3 şi în anexă.
    (7) Compensaţia acordată clienţilor casnici, prevăzută la alin. (2) lit. a), precum şi elementele exceptate de la plată prevăzute la alin. (2) lit. b) vor fi evidenţiate distinct cu semnul «minus» în facturile/anexele la facturile emise de furnizorul de energie electrică/gaze naturale.
    (8) Schema de sprijin prevăzută la alin. (1) se aplică şi în cazul condominiilor cu încălzire centralizată având drept combustibil gazele naturale şi care au un singur punct de consum care deserveşte spaţiile locative din condominiu.
    (9) În cazul prevăzut la alin. (8), schema de sprijin se aplică în facturile emise asociaţiei de proprietari/locatari pentru consumul de gaze naturale al condominiului.
    (10) Pentru calculul compensaţiei prevăzute la alin. (2) lit. a), în cazul condominiilor, consumul zilnic de referinţă se determină ca produs între consumul zilnic de referinţă prevăzut în anexă şi numărul de spaţii locative care fac parte din condominiu.
    (11) Preţul de referinţă al energiei electrice este de 0,68 lei/kWh şi include tarifele reglementate pentru servicii de reţea, contribuţia pentru cogenerare de înaltă eficienţă, contravaloarea certificatelor verzi, acciză şi TVA, aplicabile la data de 30 octombrie 2021.
    (12) Preţul de referinţă al gazelor naturale este de 125 lei/MWh şi nu include TVA, taxe şi tarife reglementate, tarife de înmagazinare, precum şi acciza, aplicabile la data de 30 octombrie 2021.
    (13) Prin aplicarea compensaţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a) preţul final achitat de clientul casnic pentru furnizarea de energie electrică/gaze naturale nu poate scădea sub preţul de referinţă stabilit la alin. (11) şi (12).
    (14) Pentru a beneficia de compensare, reprezentantul administraţiei condominiului sau proprietarii din condominiu va/vor depune lunar la furnizorul de gaze naturale modalitatea de repartizare a consumului total şi consumul corespunzător fiecărui client casnic din cadrul condominiului."

    2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Sumele rezultate din aplicarea schemei de sprijin pentru clienţii casnici şi documentele justificative se comunică de către furnizori Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice, în vederea decontării lunare a acestora.
    (2) Decontarea către furnizorii de energie electrică şi gaze naturale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării de către furnizori a informaţiilor prevăzute la alin. (1), prin plăţi directe către furnizori.
    (3) Procedura de decontare a sumelor aferente schemei de sprijin, documentele justificative în baza cărora se realizează decontarea, precum şi alte măsuri necesare aplicării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii şi protecţiei sociale, al ministrului energiei şi al ministrului finanţelor, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (4) Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială verifică corectitudinea întocmirii situaţiilor centralizate de plată de către furnizori şi, după caz, ia măsuri în vederea recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit.
    (5) Până la data de 31 decembrie 2022, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei verifică corectitudinea întocmirii situaţiilor de plată de către furnizori într-un eşantion de minimum 2% şi transmite Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială rezultatele verificărilor în vederea dispunerii, după caz, a recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit.
    (6) Sumele necesare asigurării schemei de sprijin prevăzute la art. 1 alin. (2) se suportă de la bugetul de stat, de la o poziţie distinctă de cheltuieli bugetare, după cum urmează:
    a) prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, pentru schema de sprijin prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. a);
    b) prin bugetul Ministerului Energiei, pentru aplicarea schemei de sprijin prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b).
    (7) Sumele rezultate din aplicarea schemei de sprijin pentru IMM-uri, microîntreprinderi, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale şi documentele justificative se comunică de către furnizorii de energie electrică şi gaze naturale Ministerului Energiei în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice, în vederea decontării lunare a acestora.
    (8) Decontarea către furnizorii de energie electrică şi gaze naturale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării de către furnizori a informaţiilor prevăzute la alin. (7), prin plăţi directe către furnizori."

    3. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Limita maximă a consumului pentru perioada de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru clienţii prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. a), este:
    a) 1.500 kWh energie electrică, alocat în tranşe lunare, conform anexei;
    b) echivalentul în kWh a 1.000 m^3 de gaze naturale la un factor de conversie de 10,6 kWh per m^3, alocat în tranşe lunare, conform anexei.
    (2) La limitele prevăzute la alin. (1) se acceptă o abatere în favoarea beneficiarului compensaţiei prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. a) de maximum 10%.
    (3) Pentru a beneficia de compensaţia prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. a), consumul de energie electrică/gaze naturale al clienţilor casnici din perioada de facturare nu poate fi mai mic de 1 kWh pe zi energie electrică în perioada de facturare, respectiv 7 kWh pe zi gaze naturale şi nu trebuie să depăşească consumul de referinţă determinat conform art. 1 alin. (5)."

    4. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) În vederea regularizării sumelor aferente schemei de sprijin, operatorii de distribuţie de energie electrică/ gaze naturale au obligaţia ca, în perioada aprilie-iunie 2022, suplimentar faţă de citirile stabilite conform reglementărilor în vigoare, să efectueze citirea indexului contorului la clienţii finali care au beneficiat de schema de sprijin şi să comunice furnizorilor de energie electrică/gaze naturale datele de măsurare ale acestora.
    (2) Furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum şi operatorii de distribuţie care revând energie electrică clienţilor finali au obligaţia să emită clienţilor finali, până la data de 30 iulie 2022, facturi de regularizare pentru perioada 1 noiembrie 2021- 31 martie 2022, pe baza datelor de măsurare comunicate de către operatorii de distribuţie de energie electrică/gaze naturale în conformitate cu prevederile alin. (1). Facturile de regularizare emise clienţilor finali conţin şi recuperarea sumelor decontate necuvenit clienţilor care au depăşit limita de consum în perioada de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) Furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum şi operatorii de distribuţie care revând energie electrică clienţilor finali au obligaţia să determine, până la data de 30 iulie 2022, pe baza datelor de măsurare comunicate de către operatorii de distribuţie de energie electrică/gaze naturale, valoarea finală aferentă schemei de sprijin pentru perioada 1 noiembrie 2021- 31 martie 2022 şi să comunice această valoare Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.
    (4) Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială determină sumele decontate necuvenit sau nedecontate furnizorilor de energie electrică/gaze naturale pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 şi le va comunica furnizorilor, precum şi operatorilor de distribuţie care revând energie electrică clienţilor finali.
    (5) În termen de 30 de zile de la comunicarea sumelor potrivit alin. (4), furnizorii de energie electrică/gaze naturale, precum şi operatorii de distribuţie care revând energie electrică clienţilor finali vor returna la/vor primi de la Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială sumele decontate necuvenit sau nedecontate, după caz."

    5. La articolul 5, alineatele (4) şi (5) ale articolului 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării“ se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(4) Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (1), familiile cu domiciliul în una dintre localităţile situate pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării», prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996 pentru aprobarea Programului special privind unele măsuri şi acţiuni pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a judeţului Tulcea şi a Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării», cu modificările ulterioare, sau în unele localităţi din Munţii Apuseni beneficiază de o reducere cu 50% a preţului final al energiei electrice/gazelor naturale/energiei termice aferent contractului de furnizare încheiat.
(5) Valoarea rezultată prin aplicarea reducerii prevăzute la alin. (4) se suportă de la bugetul de stat, prin Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale."

    6. După articolul 5 se introduc două noi articole, articolele 6 şi 7, cu următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) În perioada aplicării dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, preţurile la energie electrică şi gaze naturale se plafonează, pentru clienţii finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. a), d), e) şi f), după cum urmează:
    a) preţul final facturat al energiei electrice se plafonează la cel mult 1 leu/kWh, din care componenta de preţ al energiei electrice va fi în valoare de maximum 0,525 lei/kWh;
    b) preţul final facturat al gazelor naturale se plafonează la cel mult 0,37 lei/kWh, din care componenta de preţ al gazelor naturale va fi în valoare de maximum 0,250 lei/kWh.
    (2) Plafoanele prevăzute la alin. (1) reprezintă preţul final facturat pentru clientul final, având incluse:
    a) pentru energie electrică - componenta de preţ al energiei electrice, acciza, tarifele reglementate de transport şi distribuţie, serviciile de sistem, certificatele verzi, contribuţia de cogenerare de înaltă eficienţă energetică, costurile de furnizare şi TVA;
    b) pentru gaze naturale - preţul de vânzare al gazelor naturale, costul de transport, tariful de înmagazinare, acciza, tariful de distribuţie, costurile de furnizare şi TVA.
    ART. 7
    (1) Diferenţa între preţul mediu din perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 şi plafonul maxim de 250 lei/MWh, reprezentând preţul gazelor naturale, va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziţie distinctă de cheltuieli bugetare.
    (2) Diferenţa între preţul mediu din perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 şi plafonul maxim de 525 lei/MWh, reprezentând preţul energiei electrice active, va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziţie distinctă de cheltuieli bugetare.
    (3) Documentele justificative ce trebuie prezentate de către furnizorii de energie electrică şi gaze naturale în vederea acoperirii diferenţei de preţ compensate sunt:
    a) documente justificative privind cantitatea de energie electrică/gaze naturale achiziţionată în vederea acoperirii consumului clienţilor casnici aflaţi în portofoliu pentru perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi preţul acesteia;
    b) documente justificative privind procentul cantităţii de energie electrică/gaze naturale achiziţionate pe întreaga perioadă a aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă din total consum clienţi aflaţi în portofoliu în perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022.
    (4) Calculul privind diferenţele de preţ prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei în termen de 30 de zile de la data depunerii de către furnizori a documentelor justificative.
    (5) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei va transmite calculele prevăzute la alin. (4) şi verificările aferente către Ministerul Energiei, iar acesta efectuează plata către furnizori în termen de 5 zile de la data primirii documentelor."

    7. Anexa se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    ANEXA 1

    Consumul zilnic de referinţă la energie electrică şi gaze naturale Exemple de calcul la acordarea compensaţiei la energie electrică şi gaze Tabel 1. Energie electrică

┌─────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬───────┐
│ │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie │
│Luna şi │2021 (30 │2021 (31 │2022 (31│2022 (28 │2022 │
│anul │de zile) │de zile) │de zile)│de zile) │(31 de │
│ │ │ │ │ │zile) │
├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│Consum │ │ │ │ │ │
│zilnic de│9,93 kWh │9,93 kWh │9,93 kWh│9,93 kWh │9,93 │
│referinţă│ │ │ │ │kWh │
│(kWh) │ │ │ │ │ │
├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│Consum │ │ │ │ │ │
│zilnic de│ │ │ │ │ │
│referinţă│ │ │10,92 │ │10,92 │
│cu │10,92 kWh│10,92 kWh│kWh │10,92 kWh│kWh │
│abatere │ │ │ │ │ │
│maximă de│ │ │ │ │ │
│10% (kWh)│ │ │ │ │ │
├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│Consum │ │ │ │ │ │
│lunar │297,9 kWh│307,83 │307,83 │278,04 │307,83 │
│maxim │(327,69 │kWh │kWh │kWh │kWh │
│(kWh) (+ │kWh) │(338,61 │(338,61 │(305,84 │(338,61│
│maxim │ │kWh) │kWh) │kWh) │kWh) │
│10%) │ │ │ │ │ │
└─────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴───────┘


    NOTĂ:
    Valoarea consumului zilnic de referinţă s-a determinat ca raport între consumul maxim acceptat pentru schema de sprijin pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 (1.500 kWh + o abatere maximă acceptabilă de 10% în favoarea beneficiarului schemei de compensare) şi numărul de zile din perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 (151 de zile). Tabel 2. Gaze naturale

┌─────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┐
│Luna şi │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│
│anul │2021 │2021 │2022 │2022 │2022 │
├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Consum │ │ │ │ │ │
│zilnic de│54,97 kWh│77,6 kWh │89,11 │89,73 kWh│75,17 │
│referinţă│ │ │kWh │ │kWh │
│(kWh) │ │ │ │ │ │
└─────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┘


    NOTĂ:
    Valoarea consumului zilnic de referinţă s-a determinat ca raport între consumul mediu lunar (calculat din consumul maxim de referinţă al perioadei de 1.000 m^3 transformaţi în MWh, adică 10,6 MWh plus o abatere maximă acceptabilă de 10% în favoarea beneficiarului pentru un total de 1.100 m^3 transformaţi în MWh, adică 11,66 MWh) şi numărul de zile aferent fiecărei luni din perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022.
    Ponderea consumului mediu lunar în totalul celor 5 luni din perioada noiembrie 2021-martie 2022 este următoarea:

┌───────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┬─────┐
│Luna şi│Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│Total│
│anul │2021 │2021 │2022 │2022 │2022 │ │
├───────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┼─────┤
│Pondere│ │ │ │ │ │ │
│consum │14% │21% │24% │21% │20% │100% │
│mediu │ │ │ │ │ │ │
│lunar │ │ │ │ │ │ │
└───────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┴─────┘


    Echivalentul în kWh al consumului maxim de gaze naturale decontat de 1.100 mc este 11.660 kWh. Prin urmare, având în vedere ponderea lunară a consumului mediu, cotele de referinţă ale consumului mediu lunar sunt următoarele:

┌──────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬────────┬──────┐
│Luna │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie │ │
│şi │2021 │2021 │2022 │2022 │2022 │Total │
│anul │ │ │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼──────┤
│Consum│ │ │ │ │ │ │
│mediu │1.649,05 │2.405,61 │2.762,51│2.512,56 │2.330,27│11.600│
│lunar │ │ │ │ │ │ │
│(kWh) │ │ │ │ │ │ │
└──────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴────────┴──────┘


    Exemple de calcul al compensaţiei acordate
    A. Energie electrică Exemplul 1
    Emitere factură în data de 25.11.2021
    Perioada de facturare 25.10-24.11.2021
    Valoarea unitară a compensaţiei 0,291 lei/kWh
    Cazul 1
    Consumul aferent perioadei de facturare 190 kWh
    Perioada de aplicare a compensaţiei este 1-24.11.2021 (24 de zile).
    Consum de referinţă: 10,92 kWh/zi x 24 de zile = 262,08 kWh/ perioada de facturare
    Consum minim: 1 kWh/zi
    Consum minim în perioada de facturare: 1 kWh x 24 de zile = 24 kWh
    Consumul aferent perioadei de aplicare a compensaţiei 6,12 kWh/zi x 24 de zile = 146,88 kWh (unde 6,12 kWh/zi este consumul zilnic aferent perioadei de facturare = 190 kWh/ 31 de zile)
    Se verifică condiţia: Consum minim < Consumul aferent perioadei de aplicare a compensaţiei ≤ Consumul de referinţă
    Condiţia este îndeplinită: 24 kWh < 146,88 kWh < 262,08 kWh
    Valoarea maximă a compensaţiei acordate 146,88 kWh x 0,291 lei/kWh = 42,74 lei
    Valoarea finală a compensaţiei nu poate reduce preţul final al clientului sub 0,68 lei/kWh cu toate taxele incluse. Cazul 2
    Consumul aferent perioadei de facturare = 350 kWh
    Perioada de aplicare a compensaţiei este 1-24.11.2021 (24 de zile).
    Consum de referinţă: 10,92 kWh/zi x 24 de zile = 262,08 kWh/ perioada de facturare
    Consum minim: 1 kWh/zi
    Consum minim în perioada de facturare: 1 kWh x 24 de zile = 24 kWh
    Consumul aferent perioadei de aplicare a compensaţiei 11,29 kWh/zi x 24 de zile = 270,96 kWh (unde 11,29 kWh/zi este consumul zilnic aferent perioadei de facturare = 350 kWh/ 31 de zile)
    Se verifică condiţia: Consum minim < Consumul aferent perioadei de aplicare a compensaţiei ≤ Consumul de referinţă
    Condiţia nu este îndeplinită: 24 kWh < 270,96 kWh > 262,08 kWh
    Valoarea compensaţiei acordate = 0 lei Exemplul 2
    Emitere factură în data de 20.02.2022
    Perioada de facturare 10.01-19.02.2022
    Valoarea unitară a compensaţiei 0,291 lei/kWh
    Cazul 1
    Consumul aferent perioadei de facturare: 220 kWh
    Perioada de aplicare a compensaţiei este 10.01-19.02.2022 (41 de zile).
    Consum de referinţă: 10,92 kWh/zi x 41 de zile = 447,72 kWh/ perioada de facturare
    Consum minim: 1 kWh/zi
    Consum minim în perioada de facturare: 1 kWh x 41 de zile = 41 kWh
    Consumul aferent perioadei de aplicare a compensaţiei 5,37 kWh/zi x 41 de zile = 220 kWh (unde 5,37 kWh/zi este consumul zilnic aferent perioadei de facturare = 220 kWh/41 de zile)
    Se verifică condiţia: Consumul minim < Consumul aferent perioadei de aplicare a compensaţiei ≤ Consumul de referinţă
    Condiţia este îndeplinită: 41 kWh < 220 kWh < 447,72 kWh
    Valoarea maximă a compensaţiei acordate 220 kWh x 0,291 lei/kWh = 64,02 lei
    Valoarea finală a compensaţiei nu poate reduce preţul final al clientului sub 0,68 lei/kWh cu toate taxele incluse. Cazul 2
    Consumul aferent perioadei de facturare: 500 kwh
    Perioada de aplicare a compensaţiei este 10.01-19.02.2022 (41 de zile).
    Consum de referinţă: 10,92 kWh/zi x 41 de zile = 447,72 kWh/ perioada de facturare
    Consum minim: 1 kWh/zi
    Consum minim în perioada de facturare: 1 kWh x 41 de zile = 41 kWh
    Consumul aferent perioadei de aplicare a compensaţiei 12,19 kWh/zi x 41 de zile = 500 kWh (unde 12,19 kWh/zi este consumul zilnic aferent perioadei de facturare = 500 kWh/41 de zile)
    Se verifică condiţia: Consum minim < Consumul aferent perioadei de aplicare a compensaţiei ≤ Consumul de referinţă
    Condiţia nu este îndeplinită: 41 kWh < 500 kWh > 447,72 kWh
    Valoarea compensaţiei acordate = 0 lei
    B. Gaze naturale
    Compensarea se aplică pentru clienţii casnici care au contracte de furnizare de gaze naturale cu un preţ al gazelor naturale mai mare decât preţul de referinţă de 125 lei/MWh, luat în calcul în cadrul schemei de compensare.
    Cota procentuală aferentă compensării se determină prin raportare la preţul gazelor naturale.
    Compensarea se determină prin calcularea unei cote procentuale din valoarea consumului de gaze naturale, reprezentând 33% din această valoare. Valoarea consumului lunar de referinţă de gaze naturale se determină prin raportare la limitele de consum lunare de gaze naturale determinate în baza prezentei anexe.
    În situaţia în care, în urma aplicării compensării, valoarea reprezentând diferenţa dintre preţul gazelor naturale din contract şi suma de compensare este mai mică de 125 lei/MWh, se compensează doar diferenţa dintre preţul gazelor naturale şi preţul de referinţă.
    Pentru exemplificare: Exemplul 1
    Preţul gazelor naturale din contract este 145 lei/MWh.
    Preţul de referinţă al gazelor naturale este 125 lei/MWh.
    Valoarea compensaţiei, determinată ca procent de 33%, este 145 lei/MWh x 33% = 47,85 lei/MWh.
    Valoarea luată în calcul pentru compensare prin raportare la procentul de 33% este 145 lei/MWh – 47,85 lei/MWh = 97,15 lei/MWh.
    Valoarea compensaţiei acordate: Preţul gazelor naturale – Preţ de referinţă este 145 lei/MWh – 125 lei/MWh = 20 lei/MWh. Exemplul 2
    Preţul gazelor naturale din contract este 225 lei/MWh.
    Preţul de referinţă al gazelor naturale este 125 lei/MWh.
    Valoarea compensaţiei acordate, determinată ca procent de 33%, este 225 lei/MWh x 33% = 74,25 lei/MWh.
    Valoarea rezultată ca urmare a aplicării compensaţiei în procent de 33% este 225 lei/MWh – 74,25 lei/MWh = 150,75 lei/MWh.
    Întrucât valoarea rezultată ca urmare a aplicării compensării în procent de 33% este mai mare de 125 lei/MWh, valoarea compensaţiei este cea determinată procentual."


    ART. II
    (1) În perioada de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării“, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică rezultat din diferenţa dintre preţul mediu lunar de vânzare al energiei electrice şi preţul de 450 lei/MWh se impozitează cu 80%.
    (2) De la prevederile alin. (1) sunt exceptaţi producătorii de energie electrică pe bază de combustibili fosili, inclusiv cogenerare.
    (3) Modul de aplicare a impozitului prevăzut la alin. (1) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

    ART. III
    (1) Pentru perioada cuprinsă între 1 noiembrie 2021 şi 31 martie 2022, Guvernul va aloca bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale o subvenţie pentru acoperirea creşterii preţului gigacaloriei în cuantum de 50% din diferenţa rezultată între preţul de achiziţie al gazelor naturale şi preţul plafonat al gazelor naturale de 0,250 lei/kWh, prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege.
    (2) Procedura privind acordarea subvenţiei prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin ordin comun al ministrului finanţelor, al ministrului energiei şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
    (3) Sumele prevăzute la alin. (1) cu titlu de subvenţie se virează bugetelor locale în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentelor justificative.

    ART. IV
    (1) Pentru a beneficia de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, clienţii finali prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. b)-f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, depun o cerere însoţită de o declaraţie pe propria răspundere la furnizorii de energie electrică şi/sau gaze naturale.
    (2) În situaţia în care clientul final se încadrează în mai multe categorii dintre cele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b)-f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, acesta optează, pe toată durata aplicării compensării, pentru o singură categorie.

    ART. V
    Pe perioada de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, la cererea debitorului, client final din categoria consumatorilor vulnerabili, aşa cum aceasta este definită în Legea nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, se suspendă obligaţia de plată a facturilor la energie electrică şi gaze naturale, pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună şi maximum şase luni, fără costuri suplimentare pentru acesta.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    FLORIN-CLAUDIU ROMAN
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    ANCA DANA DRAGU

    Bucureşti, 29 octombrie 2021.
    Nr. 259.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016