Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 244 din 20 iulie 2022  privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 244 din 20 iulie 2022 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 754 din 27 iulie 2022
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta lege stabileşte măsuri de punere în aplicare a dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20 octombrie 2020, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2020/1.503.

    ART. 2
    (1) Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., este autoritatea competentă în ceea ce priveşte autorizarea, reglementarea, supravegherea şi controlul furnizorilor de servicii de finanţare participativă care fac obiectul prezentei legi, prin exercitarea prerogativelor stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) A.S.F. este autoritate competentă pentru îndeplinirea funcţiilor şi sarcinilor potrivit art. 29 din Regulamentul (UE) 2020/1.503 şi este punct unic de contact pentru cooperarea administrativă transfrontalieră între autorităţile competente, precum şi cu Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe, denumită în continuare ESMA.
    (3) În cazul în care Regulamentul (UE) 2020/1.503 sau, după caz, regulamentele emise în legătură cu acesta fac referire la dreptul intern se aplică în mod corespunzător normele naţionale incidente care reglementează domeniul în materie, cu luarea în considerare, în cazurile aplicabile, a dispoziţiilor prezentei legi.

    ART. 3
    (1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta lege au semnificaţia prevăzută la art. 2 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2020/1.503.
    (2) În sensul art. 2 alin. (1) lit. (n) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, părţile sociale ale societăţilor cu răspundere limitată înfiinţate potrivit Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 31/1990, pot fi utilizate ca instrumente admise în scopul finanţării participative cu condiţia să nu fie supuse unor restricţii de natură să împiedice efectiv transferul lor, inclusiv restricţii privind modul în care aceste părţi sociale sunt oferite sau prezentate publicului, cu respectarea prevederilor art. 202 din Legea nr. 31/1990.
    (3) În aplicarea prevederilor alin. (2), pentru ca părţile sociale ale societăţilor cu răspundere limitată înfiinţate potrivit Legii nr. 31/1990 să poată fi utilizate ca instrumente admise în scopul finanţării participative, actele constitutive ale societăţii cu răspundere limitată emitente cuprind prevederi în conformitate cu art. 202 alin. (2) din Legea nr. 31/1990 care să permită transmiterea părţilor sociale către persoane din afara societăţii fără aprobarea asociaţilor, precum şi prevederi care să nu restrângă dreptul de a transfera liber părţile sociale, inclusiv modul în care aceste părţi sociale pot fi oferite sau prezentate publicului.

    ART. 4
    Activitatea dezvoltatorilor de proiecte care, în ceea ce priveşte împrumuturile facilitate de furnizorul de servicii de finanţare participativă, acceptă fonduri de la investitori, în condiţiile Regulamentului (UE) 2020/1.503, nu intră sub incidenţa prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu constituie o încălcare a interdicţiei prevăzute la art. 5 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă.

    ART. 5
    Nu intră în categoria activităţilor de creditare reglementate prin Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, acordarea de împrumuturi dezvoltatorilor de proiecte prin intermediul platformelor de finanţare participativă potrivit Regulamentului (UE) 2020/1.503, cu excepţia situaţiei în care împrumuturile sunt acordate de o instituţie financiară nebancară.

    CAP. II
    Condiţii privind autorizarea, funcţionarea şi retragerea autorizaţiei furnizorilor de servicii de finanţare participativă
    ART. 6
    (1) În vederea prestării de servicii de finanţare participativă este necesară obţinerea unei autorizaţii din partea A.S.F. în calitate de furnizor de servicii de finanţare participativă, potrivit prevederilor prezentei legi.
    (2) Furnizorul de servicii de finanţare participativă este constituit ca persoană juridică română, potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, şi poate fi autorizat de A.S.F. în situaţia în care îndeplineşte cumulativ condiţiile prevăzute la art. 12 din Regulamentul (UE) 2020/1.503, cu respectarea prevederilor standardelor tehnice de reglementare adoptate de Comisia Europeană, potrivit art. 12 alin. (16) din acelaşi regulament.
    (3) Condiţia prevăzută la art. 12 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, potrivit căreia persoanele fizice implicate în administrarea potenţialului furnizor de servicii de finanţare participativă trebuie să deţină, la nivel colectiv, suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă pentru a asigura administrarea potenţialului furnizor de servicii de finanţare participativă, se consideră îndeplinită dacă cel puţin jumătate dintre membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere sau ai altor organe sau funcţii asimilate acestora sunt absolvenţi, cu diplomă de licenţă sau de master, ai unei instituţii de învăţământ superior în domeniile financiar-bancar, economic, juridic, contabilitate, audit, administraţie publică sau tehnologia informaţiei şi posedă experienţă profesională, în domeniile menţionate anterior, de minimum 3 ani.
    (4) A.S.F. colaborează cu Banca Naţională a României, denumită în continuare B.N.R., potrivit prevederilor art. 33 din Regulamentul (UE) 2020/1.503, în cazul în care solicitările de autorizare provin din partea unor entităţi ce deţin deja o autorizaţie valabilă emisă de B.N.R. în calitate de instituţie de credit, instituţie emitentă de monedă electronică sau instituţie de plată sau au fost înregistrate ca furnizori specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi, persoane juridice sau instituţie financiară nebancară în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative, şi ale Legii nr. 210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronică sau ale Legii nr. 93/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În situaţia în care o instituţie de credit autorizată de B.N.R. potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, intenţionează să presteze servicii de finanţare participativă, cererea de autorizare în calitate de furnizor de servicii de finanţare participativă se depune la A.S.F. numai după obţinerea aprobării prealabile din partea B.N.R. cu privire la completarea obiectului de activitate, potrivit cadrului de reglementare naţional aplicabil instituţiilor de credit.
    (6) Instituţiile de credit autorizate de B.N.R. potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, pot presta servicii de finanţare participativă doar dacă au obţinut autorizaţie din partea A.S.F.
    (7) În cazul în care A.S.F., în termen de 3 luni de la data primirii documentaţiei complete ce stă la baza cererii de autorizare, nu comunică solicitantului nicio decizie cu privire la cererea primită, acesta poate face plângere la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ şi fiscal.

    ART. 7
    (1) Furnizorii de servicii de finanţare participativă sunt înscrişi în Registrul A.S.F. la data emiterii autorizaţiei.
    (2) În toate actele oficiale, furnizorii de servicii de finanţare participativă trebuie să precizeze, pe lângă datele de identificare, numărul şi data înscrierii în Registrul A.S.F.

    ART. 8
    A.S.F. are competenţa să retragă autorizaţia acordată unui furnizor de servicii de finanţare participativă în situaţiile prevăzute la art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/1.503.

    ART. 9
    (1) A.S.F. notifică ESMA cu privire la orice autorizare sau retragere a autorizaţiei a unui furnizor de servicii de finanţare participativă.
    (2) Retragerea autorizaţiei unui furnizor de servicii de finanţare participativă potrivit prevederilor art. 8 se notifică de către A.S.F. inclusiv autorităţilor competente din alte state membre în cazul în care furnizorul de servicii de finanţare participativă a notificat A.S.F. cu privire la intenţia de a presta transfrontalier servicii de finanţare participativă în respectivele state membre potrivit art. 18 din Regulamentul (UE) 2020/1.503.

    ART. 10
    (1) În aplicarea prevederilor art. 15 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, furnizorul de servicii de finanţare participativă notifică A.S.F. modificările semnificative ale condiţiilor care au stat la baza obţinerii autorizaţiei, în termen de 15 zile de la data adoptării hotărârii organului statutar competent al acestuia de aprobare a respectivei modificări. Notificarea este însoţită de copii ale documentelor justificative ce stau la baza respectivei modificări.
    (2) Sunt considerate modificări semnificative ale condiţiilor care au stat la baza obţinerii autorizaţiei următoarele:
    a) schimbarea denumirii societăţii;
    b) schimbarea sediului social;
    c) modificarea procedurilor şi regulilor prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. e), f), j), m), q) şi r) din Regulamentul (UE) 2020/1.503.

    (3) A.S.F. poate formula observaţii cu privire la modificările prevăzute la alin. (2) lit. c) în termen de 25 de zile de la primirea notificării. Aceste modificări devin aplicabile numai după implementarea corespunzătoare a observaţiilor A.S.F. cu privire la acestea, în termenul stabilit de A.S.F.
    (4) Modificările prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) sunt opozabile de la data înregistrării acestora la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, denumit în continuare O.N.R.C. În termen de 10 zile de la data înregistrării la O.N.R.C. a modificărilor, furnizorul de servicii de finanţare participativă are obligaţia de a transmite A.S.F. copia certificatului de înregistrare menţiuni, respectiv copia noului certificat de înregistrare, în situaţia în care modificarea produsă impune eliberarea unui nou certificat.

    CAP. III
    Informarea şi protecţia investitorilor
    ART. 11
    În aplicarea prevederilor art. 23 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, în cazul unei oferte de finanţare participativă adresată potenţialilor investitori din România, fişa cu informaţii esenţiale privind investiţia este redactată cel puţin în limba română.

    ART. 12
    În aplicarea prevederilor art. 23 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, furnizorii de servicii de finanţare participativă din alte state membre care promovează o ofertă de finanţare participativă prin intermediul comunicărilor publicitare în România pun la dispoziţia potenţialilor investitori fişa cu informaţii esenţiale privind investiţia cel puţin în limba română.

    ART. 13
    (1) În aplicarea prevederilor art. 23 alin. (9) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, dezvoltatorul de proiect sau membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, directorii/membrii directoratului sau ai altor organe sau funcţii asimilate acestora ai/ale dezvoltatorului de proiect, după caz, în funcţie de rolul şi responsabilităţile conferite de lege şi/sau convenţional, răspund pentru informaţiile incluse în fişa cu informaţii esenţiale privind investiţia.
    (2) În aplicarea prevederilor art. 23 alin. (10) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, informaţiile incluse în fişa cu informaţii esenţiale privind investiţia, precum şi în orice traducere a acesteia atrag, după caz, în funcţie de rolul şi responsabilităţile conferite de lege şi/sau convenţional, răspunderea dezvoltatorului de proiect, membrilor consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere, a directorilor/membrilor directoratului sau a altor organe sau funcţii asimilate acestora ai/ale dezvoltatorului de proiect potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Codul civil, în cazul în care:
    a) informaţiile induc în eroare sau sunt inexacte; ori
    b) fişa cu informaţii esenţiale privind investiţia omite informaţii esenţiale necesare pentru investitori atunci când evaluează dacă să finanţeze proiectul de finanţare participativă.


    ART. 14
    (1) În aplicarea prevederilor art. 24 alin. (4) şi (5) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, directorii/membrii directoratului sau ai altor organe sau funcţii asimilate acestora ai/ale furnizorului de servicii de finanţare participativă răspund pentru informaţiile incluse în fişa cu informaţii esenţiale privind investiţia pusă la dispoziţie la nivel de platformă.
    (2) Informaţiile incluse în fişa cu informaţii esenţiale privind investiţia pusă la dispoziţie la nivel de platformă, precum şi în orice traducere a acesteia atrag răspunderea membrilor consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, directorilor/membrilor directoratului sau a altor organe sau funcţii asimilate acestora ai/ale furnizorului de servicii de finanţare participativă potrivit prevederilor Codului civil, în cazul în care:
    a) informaţiile induc în eroare sau sunt inexacte; ori
    b) fişa cu informaţii esenţiale privind investiţia pusă la dispoziţie la nivelul platformei omite informaţii esenţiale necesare în sprijinul deciziei investitorilor de a investi prin administrare de portofolii individuale de împrumuturi.


    ART. 15
    Contractele de împrumut, precum şi contractele de garanţii reale şi/sau personale afectate garantării restituirii împrumuturilor acordate, încheiate între investitori şi dezvoltatorii de proiect prin intermedierea furnizorului de servicii de finanţare participativă autorizat potrivit Regulamentului (UE) 2020/1.503, constituie titluri executorii.

    ART. 16
    (1) Furnizorii de servicii de finanţare participativă au obligaţia de a raporta la Centrala Riscului de Credit şi dreptul de a consulta informaţiile de risc de credit existente la Centrala Riscului de Credit a B.N.R., în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit, republicat.
    (2) Nu se consideră încălcare a obligaţiei de păstrare a secretului profesional:
    a) transmiterea de către B.N.R. a informaţiilor existente în Centrala Riscului de Credit furnizorilor de servicii de finanţare participativă;
    b) transmiterea de către B.N.R. a informaţiilor raportate de către furnizorii de servicii de finanţare participativă către celelalte entităţi declarante la Centrala Riscului de Credit.

    (3) Furnizorilor de servicii de finanţare participativă li se aplică prevederile reglementărilor referitoare la Centrala Riscului de Credit emise de B.N.R.

    CAP. IV
    Comunicările publicitare
    ART. 17
    În aplicarea prevederilor art. 27 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, comunicările publicitare, indiferent de forma sau modalitatea de diseminare a informaţiilor către potenţialii investitori, sunt prezentate de către furnizorii de servicii de finanţare participativă în limba română.

    ART. 18
    (1) Comunicările publicitare prevăzute la art. 17 sunt stocate pe suport hârtie sau în format electronic pentru o perioadă de 2 ani de la apariţie sau afişare. Furnizorul de servicii de finanţare participativă are obligaţia de a pune la dispoziţia A.S.F., la cererea acesteia, toate comunicările publicitare.
    (2) Comunicările publicitare sunt redactate cu respectarea următoarelor principii:
    a) informaţiile cuprinse în cadrul comunicărilor publicitare, puse la dispoziţia investitorilor ori potenţialilor investitori de către furnizorul de servicii de finanţare participativă, sunt corecte, exacte şi clare, astfel încât să ofere o informare completă şi să nu inducă în eroare;
    b) este interzisă comunicarea, publicarea sau distribuirea către public a oricărei comunicări publicitare despre care furnizorul de servicii de finanţare participativă ştie că include informaţii false, neclare, afirmaţii neverificate ori ambigue sau care pot induce în eroare;
    c) comunicările publicitare sunt în mod clar identificate ca atare;
    d) sursele de provenienţă a informaţiilor conţinute de comunicările publicitare sunt indicate în mod clar în cuprinsul acestora;
    e) în cuprinsul comunicărilor publicitare nu este admisă utilizarea formulărilor de tipul cel mai mare, cel mai bun furnizor de servicii de finanţare participativă sau orice alte expresii similare;
    f) informaţiile şi menţiunile obligatorii sunt redactate în mod vizibil şi uşor de citit, cu font de minimum 12;
    g) este interzisă utilizarea de estimări privitoare la realizările viitoare ale furnizorului de servicii de finanţare participativă şi a declaraţiilor investitorilor anteriori, prezenţi sau potenţiali, ce au legătură cu furnizorul de servicii de finanţare participativă sau cu proiecte de finanţare participativă anterioare.

    (3) Comunicările publicitare difuzate prin intermediul serviciilor mass-media audiovizuale trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea completă a furnizorului de servicii de finanţare participativă;
    b) numărul şi data înscrierii în Registrul A.S.F. ale furnizorului de servicii de finanţare participativă;
    c) sediul social şi datele de contact ale furnizorului de servicii de finanţare participativă;
    d) site-ul şi numărul de telefon al furnizorului de servicii de finanţare participativă;
    e) avertizarea Citiţi fişele cu informaţii esenţiale privind investiţia la nivel de proiect sau platformă înainte de a investi în cadrul platformei, indicându-se unde şi în ce limbă investitorii şi potenţialii investitori pot obţine aceste informaţii sau cum pot avea acces la acestea.


    CAP. V
    Competenţele A.S.F.
    ART. 19
    În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin în calitate de autoritate competentă în sensul art. 2, A.S.F. deţine competenţele de supraveghere şi investigare prevăzute la art. 30 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, precum şi competenţa de a sesiza organele de urmărire penală, după caz.

    ART. 20
    A.S.F. îşi exercită funcţiile şi competenţele menţionate la art. 19 potrivit prevederilor art. 30 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2020/1.503.

    CAP. VI
    Cooperarea A.S.F. cu alte autorităţi
    ART. 21
    A.S.F. cooperează cu autorităţile competente din celelalte state membre şi cu ESMA în cadrul activităţilor de supraveghere şi investigare derulate în exercitarea atribuţiilor ce îi revin în calitate de autoritate competentă în sensul art. 2, potrivit prevederilor art. 31 şi 32 din Regulamentul (UE) 2020/1.503.

    ART. 22
    În aplicarea prevederilor art. 33 din Regulamentul (UE) 2020/1.503, A.S.F. colaborează cu B.N.R. şi fac schimb de orice informaţii esenţiale cu privire la instituţiile de credit, instituţiile emitente de monedă electronică sau instituţiile de plată care deţin o autorizaţie emisă de B.N.R. sau au fost înregistrate ca furnizori specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi, persoane juridice sau instituţii financiare nebancare potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 209/2019, ale Legii nr. 210/2019 sau ale Legii nr. 93/2009, cu modificările şi completările ulterioare, şi care sunt autorizate de către A.S.F. ca furnizori de servicii de finanţare participativă potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2020/1.503 şi a reglementărilor emise în aplicarea acestuia.

    CAP. VII
    Răspunderi şi sancţiuni
    ART. 23
    (1) A.S.F. aplică sancţiuni şi măsuri administrative pentru încălcarea prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) 2020/1.503 şi ale reglementărilor emise în aplicarea prezentei legi.
    (2) Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate potrivit legii infracţiuni, următoarele fapte săvârşite de către furnizorul de servicii de finanţare participativă sau de către dezvoltatorul de proiect şi/sau de către membrii consiliului de administraţie ori ai consiliului de supraveghere, directorii sau membrii directoratului sau ai altor organe sau funcţii asimilate acestora ai dezvoltatorului de proiect/ai furnizorului de servicii de finanţare participativă, potrivit Legii nr. 31/1990:
    a) încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2)-(6), art. 4, 5, art. 6 alin. (1)-(6), art. 7 alin. (1)-(4), art. 8 alin. (1)-(6), art. 9-11, art. 13 alin. (2), art. 15 alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 18 alin. (1) şi (4), art. 19 alin. (1)-(6), art. 20 alin. (1) şi (2), art. 21 alin. (1)-(7), art. 22, art. 23 alin. (1)-(4) şi (6)-(13), art. 24, 25, 26 şi art. 27 alin. (1)-(3) din Regulamentul (UE) 2020/1.503;
    b) refuzul de a coopera sau de a se conforma în situaţia unei investigaţii, a unui control sau a unei solicitări în conformitate cu art. 19;
    c) nerespectarea condiţiilor care au stat la baza obţinerii autorizaţiei prevăzute la art. 12 din Regulamentul (UE) 2020/1.503 pe toată durata desfăşurării activităţii.


    ART. 24
    (1) A.S.F. aplică, în conformitate cu art. 39 din Regulamentul (UE) 2020/1.503 şi art. 2 din prezenta lege, sancţiuni contravenţionale, precum şi măsuri administrative entităţilor şi persoanelor prevăzute la art. 23 pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la acelaşi articol, astfel:
    1. sancţiuni contravenţionale principale:
    a) în cazul persoanelor juridice, avertisment sau cu amendă de la 10.000 lei la 2.433.700 lei sau de până la 5% din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice respective potrivit ultimelor situaţii financiare disponibile aprobate de organul de conducere ori până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi determinat, chiar dacă acesta depăşeşte valorile maxime prevăzute anterior, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare; în cazul în care persoana juridică este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă care are obligaţia de a întocmi situaţii financiare consolidate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală relevantă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul de venit corespunzător potrivit actelor legislative relevante ale Uniunii Europene din domeniul contabilităţii, conform celei mai recente situaţii financiare consolidate disponibile aprobate de organul de conducere al societăţii-mamă;
    b) în cazul persoanelor fizice, avertisment sau cu amendă de la 5.000 lei la 2.433.700 lei sau până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcare, în cazul în care beneficiul poate fi determinat, chiar dacă acesta depăşeşte suma maximă prevăzută anterior, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;

    2. sancţiuni contravenţionale complementare, în funcţie de natura şi gravitatea faptei:
    a) interzicerea, pentru membrii consiliului de administraţie ori ai consiliului de supraveghere, directorii sau membrii directoratului sau ai altor organe sau funcţii asimilate acestora ai furnizorului de servicii de finanţare participativă, potrivit Legii nr. 31/1990, sau orice altă persoană fizică responsabilă de respectiva încălcare, de a exercita funcţii de conducere în cadrul furnizorilor de servicii de finanţare participativă pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani;
    b) retragerea autorizaţiei acordate de A.S.F.

    3. În cazul constatării unor fapte contravenţionale de gravitate redusă, A.S.F. poate aplica una sau mai multe măsuri administrative, precum:
    a) o declaraţie publică în cadrul căreia se indică persoana fizică sau juridică responsabilă şi natura încălcării;
    b) o decizie prin care i se cere persoanei fizice sau juridice să înceteze încălcarea şi să se abţină de la repetarea comportamentului respectiv;
    c) dispunerea unui plan de măsuri în scopul remedierii deficienţelor constatate şi/sau prevenirii apariţiei/materializării unor riscuri în activitatea furnizorilor de servicii de finanţare participativă.


    (2) Sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (1) pct. 1 se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute la alin. (1) pct. 2 şi/sau cu măsurile administrative prevăzute la alin. (1) pct. 3 lit. a) şi c).
    (3) Măsurile administrative prevăzute la alin. (1) pct. 3 lit. b) şi c) pot fi aplicate distinct de sancţiunile principale sau complementare prevăzute la alin. (1) pct. 1 şi 2.
    (4) Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1) şi ale art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la plata a jumătate din minimul amenzilor, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 23 persoanele sancţionate au obligaţia să achite integral amenda contravenţională.
    (5) Amenda contravenţională prevăzută la alin. (4) se achită de către persoanele sancţionate în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării de către A.S.F. a deciziei de sancţionare.
    (6) Săvârşirea contravenţiilor se constată de către persoanele împuternicite din cadrul structurilor de specialitate ale A.S.F.; dacă se constată nerespectarea uneia dintre dispoziţiile legale a căror încălcare este prevăzută drept contravenţie la art. 23, persoanei în cauză i se acordă un termen de 7 zile de la data comunicării celor constatate, în care să formuleze obiecţiuni cu privire la încălcarea săvârşită.
    (7) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi ale art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, decizia de sancţionare, precum şi celelalte acte administrative adoptate de A.S.F. potrivit prevederilor prezentei legi, inclusiv prin aplicarea corespunzătoare a regulamentelor Uniunii Europene în domeniile prevăzute de prezenta lege, motivate în mod corespunzător, pot fi atacate în termen de 30 de zile de la data comunicării la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ şi fiscal. Actele administrative individuale ale A.S.F. constituie titlu executoriu.

    ART. 25
    La stabilirea tipului şi nivelului unei sancţiuni sau măsuri administrative care se aplică în conformitate cu art. 24, A.S.F. ia în considerare în ce măsură încălcarea este intenţionată sau rezultă dintr-o neglijenţă, precum şi toate celelalte circumstanţe relevante, inclusiv, după caz:
    a) gravitatea şi durata încălcării;
    b) gradul de răspundere care revine persoanei fizice sau juridice responsabile de încălcare;
    c) capacitatea financiară a persoanei fizice sau juridice responsabile de încălcare, astfel cum este indicată de cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice responsabile sau de venitul anual şi de activele nete ale persoanei fizice responsabile;
    d) volumul profiturilor obţinute sau al pierderilor evitate de către persoana fizică sau juridică responsabilă de încălcare, în măsura în care acestea pot fi stabilite;
    e) pierderile suferite de terţi ca urmare a încălcării, în măsura în care acestea pot fi determinate;
    f) măsura în care persoana fizică sau juridică responsabilă de încălcare cooperează cu A.S.F., fără a aduce atingere necesităţii de a reţine profitul obţinut sau pierderile evitate de această persoană;
    g) încălcările săvârşite anterior de către persoana fizică sau juridică responsabilă de încălcare;
    h) efectele pe care le are încălcarea asupra intereselor investitorilor.


    ART. 26
    În exercitarea competenţelor sale prevăzute la prezentul capitol şi la art. 39 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, A.S.F. cooperează cu autorităţile competente din celelalte state membre pentru a se asigura că exercitarea competenţelor sale de supraveghere, investigare, precum şi sancţiunile contravenţionale şi măsurile administrative pe care le aplică sunt eficace, proporţionale, disuasive şi adecvate în temeiul Regulamentului (UE) 2020/1.503.

    ART. 27
    (1) Publicarea de către A.S.F. a deciziilor prin care se impun sancţiuni sau măsuri administrative în cazurile de încălcare a prezentei legi se realizează potrivit prevederilor art. 42 din Regulamentul (UE) 2020/1.503.
    (2) Informaţiile publicate în temeiul prezentului articol sunt menţinute pe site-ul A.S.F. pe o durată de cel puţin 5 ani de la publicare. Datele cu caracter personal incluse în aceste informaţii sunt menţinute pe site-ul A.S.F. numai pe durata stabilită de reglementările naţionale şi europene aplicabile în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.

    ART. 28
    Desfăşurarea fără autorizaţia prevăzută la art. 6 alin. (1) a serviciilor de finanţare participativă, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) 2020/1.503, constituie infracţiunea de exercitare fără drept a unei profesii sau activităţi şi se pedepseşte potrivit art. 348 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VIII
    Dispoziţii finale
    ART. 29
    A.S.F. are competenţa de a emite reglementări în aplicarea prezentei legi.

    ART. 30
    Prezenta lege intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU

    Bucureşti, 20 iulie 2022.
    Nr. 244.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016