Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 234 din 19 iulie 2023  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, precum şi pentru modificarea Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 234 din 19 iulie 2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, precum şi pentru modificarea Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 668 din 20 iulie 2023
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 27 iunie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, după litera n) se introduc trei noi litere, literele o)-q), cu următorul cuprins:
    "o) protecţia fizică a instalaţiilor nucleare şi radiologice, a materialelor nucleare şi a surselor de radiaţii ionizante;
p) protecţia sistemelor, echipamentelor şi componentelor instalaţiilor nucleare şi radiologice împotriva ameninţărilor cibernetice;
q) toate activităţile desfăşurate pe amplasamentul instalaţiilor nucleare care au impact asupra securităţii nucleare, securităţii radiologice, protecţiei fizice, controlului de garanţii nucleare, gestionării deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat şi/sau asupra planificării, pregătirii şi răspunsului în situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică."

    2. La articolul 4, după alineatul (1^2) se introduce un nou alineat, alineatul (1^3), cu următorul cuprins:
    "(1^3) Preşedintele CNCAN trebuie să îndeplinească cerinţa de pregătire profesională în domeniul nuclear şi experienţă de specialitate de cel puţin 10 ani în reglementarea, autorizarea şi controlul instalaţiilor şi activităţilor nucleare."

    3. La articolul 4, alineatele (2^3), (2^4) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2^3) Salarizarea personalului CNCAN se face la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcţiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu până la 50%. Echivalarea funcţiilor specifice ale personalului autorităţii competente cu funcţiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului se face prin ordin al ordonatorului principal de credite, avizat în condiţiile legii.
(2^4) Numărul maxim de posturi al CNCAN este de 200, exclusiv preşedintele şi membrii cabinetului demnitarului, organizat conform legii.
    .....................................................
(4) Taxele de autorizare a activităţilor prevăzute la art. 2 se fac venit la bugetul de stat."

    4. La articolul 4, după alineatul (6) se introduc şase noi alineate, alineatele (7)-(12), cu următorul cuprins:
    "(7) Finanţarea CNCAN se asigură integral din venituri proprii, respectiv din tarife percepute pentru reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, din contribuţii ale organismelor internaţionale, încasări sau venituri din alte surse, conform prevederilor legale.
(8) Din veniturile proprii realizate se asigură cheltuieli curente şi de capital, constituirea de fonduri pentru acordarea de stimulente şi sporuri, precum şi cheltuieli pentru achiziţia de bunuri şi servicii care se efectuează pentru realizarea activităţii CNCAN în îndeplinirea funcţiilor sale.
(9) Preşedintele CNCAN este ordonator principal de credite.
(10) Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
(11) În vederea evitării conflictelor de interese, funcţiile cu responsabilităţi de conducere din cadrul CNCAN nu pot fi ocupate de către foşti angajaţi ai titularilor de autorizaţie care au părăsit entităţile respective în decurs de mai puţin de un an.
(12) CNCAN stabileşte, în condiţiile legii, măsuri pentru evitarea conflictului de interese, de orice natură, cu entităţile care furnizează consultanţă sau servicii importante pentru securitatea nucleară pentru solicitanţii sau titularii de autorizaţii."

    5. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) CNCAN elaborează strategia şi politica de reglementare, autorizare şi control în domeniul securităţii nucleare, al securităţii radiologice, al controlului neproliferării armelor nucleare, al protecţiei fizice a materialelor nucleare, surselor de radiaţii ionizante, instalaţiilor nucleare şi radiologice, al transportului materialelor radioactive şi al securităţii nucleare a gestionării deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat, al planificării, pregătirii şi răspunsului în situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică, denumită în continuare Strategia naţională de securitate şi siguranţă nucleară, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului."

    6. La articolul 5, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alineatele (8) şi (9), cu următorul cuprins:
    "(8) CNCAN promovează şi consolidează cultura de securitate nucleară prin emiterea de reglementări specifice şi controlul conformităţii cu aceste reglementări, precum şi prin stabilirea şi implementarea propriului sistem de management care acordă prioritatea cuvenită securităţii nucleare şi care promovează, la toate nivelurile personalului şi conducerii, capacitatea de a pune sub semnul întrebării realizarea efectivă a principiilor şi practicilor relevante de securitate şi de a raporta în timp util aspectele legate de securitatea nucleară.
(9) În vederea obţinerii, menţinerii şi îmbunătăţirii continue a competenţelor şi abilităţilor personalului propriu, în domeniul securităţii nucleare şi radiologice şi al pregătirii pentru situaţii de urgenţă, CNCAN implementează programe de educare şi formare profesională a personalului cu responsabilităţi legate de reglementarea, autorizarea şi controlul instalaţiilor şi activităţilor nucleare."

    7. La articolul 7^1, alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Regimul de autorizare constă în înregistrarea, emiterea de autorizaţii şi permise de exercitare, emiterea de certificate de acceptare şi de desemnare, avize şi aprobări, după caz.
    ........................................................
(5) CNCAN stabileşte, prin reglementări specifice, în conformitate cu prevederile art. 5, cerinţele, informaţiile şi documentaţia care trebuie furnizate împreună cu notificarea, solicitarea de înregistrare, de autorizare şi de eliberare a permiselor de exercitare, precum şi pentru solicitarea de certificate, avize şi aprobări."

    8. La articolul 7^1, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    "(6) În cadrul procesului şi activităţilor de autorizare, CNCAN efectuează verificarea şi evaluarea documentaţiei de autorizare furnizate potrivit prevederilor alin. (5), inclusiv prin analize tehnice şi inspecţii de specialitate, pentru controlul conformităţii cu prevederile legale şi reglementările specifice."

    9. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Activităţile prevăzute la art. 2 se autorizează de CNCAN prin emiterea unui certificat de înregistrare sau a unei autorizaţii sau prin emiterea de certificate de acceptare şi de desemnare, avize şi aprobări, după caz."

    10. La articolul 8, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu următorul cuprins:
    "(6^1) Pentru o instalaţie nucleară compusă din mai multe module cu funcţionalitate proprie, identice ca proiect, autorizaţiile se eliberează pentru numărul total de module prevăzute prin proiectul de ansamblu al instalaţiei nucleare respective. În acest caz, titularul de autorizaţie va notifica la CNCAN planificarea realizării instalaţiei în ansamblu, precum şi a fiecărui modul în parte, în vederea stabilirii programului de control şi a activităţilor specifice care necesită avize şi aprobări conform reglementărilor în vigoare."

    11. La articolul 8, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (8^1), cu următorul cuprins:
    "(8^1) Pentru autorizarea reactoarelor nucleare sunt aplicabile următoarele faze de autorizare:
    a) autorizarea proiectului, după caz;
    b) amplasarea;
    c) construcţia şi montajul;
    d) punerea în funcţiune;
    e) exploatarea;
    f) dezafectarea."

    12. La articolul 25, după alineatul (4) se introduc şase noi alineate, alineatele (5)-(10), cu următorul cuprins:
    "(5) Titularul de autorizaţie are obligaţia să asigure implementarea cerinţelor de securitate nucleară şi securitate radiologică cu prioritate în faţa oricăror alte cerinţe sau interese, inclusiv a celor legate de performanţa economică, ştiinţifică sau de respectarea termenelor planificate ale activităţilor.
(6) Titularul de autorizaţie are obligaţia să asigure că proiectul, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea, supravegherea, întreţinerea, testarea şi inspecţiile în exploatare, precum şi dezafectarea instalaţiilor nucleare se realizează în conformitate cu standardele şi reglementările aplicabile, ţinând cont de cele mai bune practici din industria nucleară recunoscute la nivel internaţional.
(7) Titularul de autorizaţie are obligaţia să îşi menţină şi să îşi dezvolte:
    a) competenţele tehnice şi resursele materiale şi de personal proprii;
    b) accesul permanent la asistenţă tehnică de specialitate şi stocuri suficiente de piese de schimb, componente şi echipamente din partea proiectanţilor şi/sau fabricanţilor originali ai sistemelor, structurilor, echipamentelor şi componentelor instalate sau a unor companii specializate a căror competenţă tehnică este recunoscută oficial de proiectanţii şi/sau fabricanţii originali şi care deţin experienţă practică relevantă în instalaţia nucleară respectivă sau în instalaţii similare, pentru menţinerea proiectului aprobat/autorizat, în conformitate cu cerinţele privind controlul configuraţiei de proiectare, precum şi pentru evitarea produselor contrafăcute, frauduloase sau suspecte.
(8) Titularul de autorizaţie are obligaţia să asigure pregătirea şi calificarea personalului în conformitate cu reglementările naţionale şi cu cele mai înalte standarde şi bune practici recunoscute în industria nucleară la nivel internaţional.
(9) Titularul de autorizaţie are obligaţia să implementeze politici şi măsuri adecvate pentru atragerea, recrutarea, selecţia, angajarea, dezvoltarea şi păstrarea personalului cu funcţii importante pentru securitatea nucleară, inclusiv prin salarizarea competitivă, luând ca referinţă condiţiile oferite de organizaţiile similare din industria nucleară din Uniunea Europeană şi din ţările furnizoare de tehnologii, instalaţii, materiale şi echipamente nucleare destinate utilizării pe teritoriul României, pentru calificările, funcţiile şi atribuţiile echivalente.
(10) Titularul de autorizaţie are obligaţia să asigure verificarea prealabilă, precum şi verificarea periodică, cel puţin o dată la 3 ani, prin metode specifice, a probităţii tuturor persoanelor care au acces în mod regulat în punctele de lucru vitale din cadrul instalaţiilor nucleare şi avizarea acestora, conform legii, de organele competente în domeniul siguranţei naţionale."

    13. La articolul 31, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Personalul CNCAN care desfăşoară activităţi de control pe amplasamentul şi în interiorul instalaţiilor nucleare sau radiologice beneficiază pe perioada controlului de drepturile aferente încadrării locurilor de muncă respective în condiţii deosebite, în conformitate cu legislaţia în vigoare."

    14. La articolul 35, după litera c) se introduce o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins:
    "c^1) verifică, evaluează şi acceptă, avizează sau aprobă, după caz, în procesul de autorizare şi pe toată durata de valabilitate a autorizaţiilor, manualele, procedurile, planurile, programele, precum şi alte documente ale titularului de autorizaţie specificate în reglementările şi autorizaţiile emise de CNCAN;"

    15. La articolul 35, după litera f^1) se introduce o nouă literă, litera f^2), cu următorul cuprins:
    "f^2) iniţiază, implementează, participă la realizarea şi efectuează managementul proiectelor de cooperare, asistenţă, educaţie şi pregătire profesională, cercetare şi dezvoltare, finanţate prin fonduri proprii şi/sau prin fonduri externe obţinute prin programele de cooperare şi asistenţă internaţională, în domeniul său de competenţă;"

    16. La articolul 35, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "h) controlează, potrivit legii, şi asigură aplicarea legislaţiei europene, a prevederilor tratatelor şi convenţiilor internaţionale şi a reglementărilor naţionale în vigoare în domeniul nuclear;"

    17. La articolul 35, după litera h) se introduc cinci noi litere, literele h^1)-h^5), cu următorul cuprins:
    "h^1) implementează procesul de autorizare, conform prevederilor prezentei legi, pentru toate activităţile, instalaţiile şi sursele de radiaţii ionizante prevăzute în lege;
h^2) controlează respectarea prevederilor prezentei legi şi a reglementărilor emise de CNCAN, precum şi conformitatea cu limitele şi condiţiile din autorizaţiile emise de CNCAN;
h^3) efectuează verificări, măsurători, analize, inspecţii şi evaluări tehnice de specialitate în domeniile securităţii nucleare, securităţii radiologice, protecţiei fizice, controlului de garanţii nucleare, gestionării deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat, precum şi alte evaluări necesare pentru implementarea proceselor de autorizare şi control conform prevederilor prezentei legi;
h^4) asigură pregătirea profesională iniţială şi continuă a personalului de specialitate cu responsabilităţi în implementarea atribuţiilor CNCAN;
h^5) dezvoltă şi implementează un sistem de management propriu, pentru susţinerea activităţilor de reglementare, autorizare şi control şi pentru asigurarea priorităţii pentru securitatea nucleară;"

    18. La articolul 35, litera m) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "m) constituie punct naţional de contact pentru controlul reglementat, precum şi pentru toate proiectele şi activităţile internaţionale de cooperare tehnică, schimb de experienţă şi pregătire profesională în domeniul reglementării, autorizării, controlului şi asigurării implementării cerinţelor de securitate nucleară, securitate radiologică, protecţie fizică, garanţii nucleare, gestionarea deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat, prevenirea şi combaterea traficului ilicit de materiale nucleare şi alte materiale radioactive, precum şi în domeniul pregătirii şi răspunsului la situaţii de urgenţă radiologică şi/sau nucleară;"

    19. La articolul 35, după litera s) se introduce o nouă literă, litera s^1), cu următorul cuprins:
    "s^1) elaborează Strategia naţională de securitate şi siguranţă nucleară;"

    20. La articolul 40, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) În calitate de punct naţional de contact pentru urgenţe nucleare şi radiologice, CNCAN este responsabil pentru implementarea mecanismelor de asistenţă internaţională, în conformitate cu prevederile Convenţiei cu privire la asistenţa în caz de accident nuclear sau urgenţă radiologică adoptate în cadrul Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică la Viena, la 26 septembrie 1986, la care România a aderat prin Decretul nr. 223/1990.
(6) Regulamentul privind accesarea şi implementarea mecanismului de asistenţă internaţională prin intermediul Reţelei de asistenţă şi răspuns la urgenţă nucleară sau radiologică (RANET - Response Assistance Network) se adoptă prin hotărâre a Guvernului."

    21. Articolul 41 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 41
    Operaţiunile cu produsele cu dublă utilizare în domeniul nuclear, prevăzute în anexa nr. 1, se aprobă, în condiţiile legii, de către Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru Controlul Exporturilor - ANCEX, autoritatea naţională în domeniul controlului exporturilor de produse cu dublă utilizare, cu condiţia prezentării autorizaţiei eliberate de CNCAN."

    22. Articolul 42 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 42
    Autoritatea Vamală Română din cadrul Ministerului Finanţelor controlează şi admite intrarea în ţară sau ieşirea din ţară, pe baza autorizaţiei emise de CNCAN, a bunurilor pentru care prezenta lege impune autorizaţie."

    23. La articolul 44 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi, nerespectarea art. 38 alin. (2^1) şi (2^2) şi efectuarea neautorizată a unor activităţi prevăzute la: art. 2 lit. a) privitoare la punerea în funcţiune, funcţionarea de probă, exploatarea, modificarea, dezafectarea, importul şi exportul instalaţiilor nucleare; art. 2 lit. c) şi c^1)-c^3), dacă instalaţiile radiologice, instalaţiile de gestionare a deşeurilor radioactive, materialele nucleare, inclusiv combustibilul nuclear proaspăt şi uzat, materialele radioactive, sursele radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii prezintă un risc nuclear ori radiologic deosebit; art. 2 lit. e) şi f) şi art. 28 alin. (2), dacă materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii prezintă un risc nuclear ori radiologic deosebit."

    24. La anexa nr. 1, punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2. sisteme, structuri, echipamente şi componente aferente special concepute sau fabricate pentru reactoare nucleare;"

    25. La anexa nr. 2, punctele 6^3 şi 24 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "6^3. control reglementat - orice formă de reglementare, autorizare şi control aplicată activităţilor umane pentru asigurarea respectării cerinţelor privind protecţia împotriva radiaţiilor ionizante, securitatea nucleară şi a oricăror alte cerinţe prevăzute în lege şi în reglementările specifice din domeniul nuclear;
    ......................................................
24. reglementări - documente care conţin cerinţe obligatorii şi recomandări în domeniul nuclear, emise de autoritatea competentă conform art. 5; acestea cuprind norme, ghiduri, regulamente, ordine, prescripţii tehnice, instrucţiuni, manuale şi proceduri;"

    26. La anexa nr. 2, după punctul 45 se introduce un nou punct, punctul 46, cu următorul cuprins:
    "46. cultura de securitate nucleară - ansamblul caracteristicilor, atitudinilor şi comportamentelor indivizilor, organizaţiilor şi instituţiilor care servesc la susţinerea şi îmbunătăţirea securităţii nucleare şi care asigură că aspectele de securitate nucleară şi protecţie împotriva radiaţiilor ionizante au prioritate şi primesc atenţia corespunzătoare în funcţie de importanţa lor."



    ART. II
    (1) Autorizaţiile şi permisele de exercitare, emise de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi, îşi menţin valabilitatea până la expirarea termenului prevăzut de acestea.
    (2) Pentru cererile de autorizare aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei legi se aplică dispoziţiile legale în vigoare la data depunerii cererii.

    ART. III
    În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va adopta prin hotărâre regulamentul prevăzut la art. 40 alin. (6) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. IV
    Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 27 iunie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

    ART. V
    La data de 1 ianuarie 2024 se abrogă poziţia 11 din anexa nr. 1 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. VI
    Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. I pct. 4, cu referire la art. 4 alin. (7)-(10), care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2024.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    ALFRED-ROBERT SIMONIS
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ

    Bucureşti, 19 iulie 2023.
    Nr. 234.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016