Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 224 din 12 decembrie 2025  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, precum şi a altor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 224 din 12 decembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, precum şi a altor acte normative

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1164 din 16 decembrie 2025
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (1), literele a), b) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) sancţiuni internaţionale - restricţiile şi obligaţiile în legătură cu guvernele unor state, cu entităţi nestatale sau persoane fizice ori juridice, adoptate de Consiliul de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite, de Uniunea Europeană în baza art. 29 din Tratatul privind Uniunea Europeană sau a art. 215 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, de alte organizaţii internaţionale sau prin decizii unilaterale ale României ori ale altor state, pe care România decide să le implementeze, în scopul menţinerii păcii şi securităţii internaţionale, prevenirii şi combaterii terorismului, asigurării respectării drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, dezvoltării şi consolidării democraţiei şi statului de drept şi îndeplinirii altor scopuri, în conformitate cu obiectivele comunităţii internaţionale, cu dreptul internaţional şi cu dreptul Uniunii Europene;
b) persoană, entitate sau organism desemnat - o persoană fizică sau juridică, o entitate sau un organism care face obiectul sancţiunilor internaţionale;
    ..................................................................................................
f) fonduri - mijloace financiare şi beneficii de orice natură, care includ, dar nu se limitează la: numerar, cecuri, creanţe în numerar, cambii, ordine de plată şi alte instrumente de plată; depozite la instituţii financiare sau la alte entităţi, solduri de conturi, creanţe şi titluri de creanţă; valori mobiliare negociate la nivel public şi privat şi titluri de creanţă, inclusiv titluri şi acţiuni, certificate reprezentând valori mobiliare, obligaţiuni, bilete la ordin, garanţii, obligaţiuni negarantate şi contracte derivate; dobânzi, dividende sau alte venituri ori profitul provenit din active ori generat de acestea; credite, drepturi compensatorii, garanţii, garanţii de bună execuţie sau alte angajamente financiare, inclusiv asigurările şi reasigurările; scrisori de credit, conosamente, contracte de vânzare; cote-părţi din fonduri sau resurse economice şi documentele care atestă deţinerea acestora; criptoactive, astfel cum acestea sunt definite la art. 3 alin. (1) pct. 5 din Regulamentul (UE) 2023/1.114 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 şi (UE) nr. 1.095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1.937;"

    2. La articolul 2 alineatul (1), după litera q) se introduce o nouă literă, lit. r), cu următorul cuprins:
    "r) ţară terţă - orice ţară care nu este membră a Uniunii Europene."

    3. La articolul 13, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Consiliul este alcătuit din reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Justiţiei, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naţionale, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Energiei, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Băncii Naţionale a României, Autorităţii de Supraveghere Financiară, Oficiului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc, Curţii de Conturi, Autorităţii Vamale Române, Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci, Consiliului Naţional al Audiovizualului, Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului, Cancelariei Prim-Ministrului şi Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.
(3) Ministerele sunt reprezentate în cadrul Consiliului la nivel de secretar de stat, precum şi de către experţi tehnici, iar celelalte autorităţi şi instituţii publice, de către conducătorii sau înlocuitorii de drept sau desemnaţi ai acestora, precum şi de către experţi tehnici."

    4. La articolul 13, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (3^1) şi (3^2), cu următorul cuprins:
    "(3^1) În funcţie de natura sancţiunilor internaţionale incidente în problemele supuse dezbaterii, Consiliul poate solicita participarea la întrunirile sale şi a reprezentanţilor altor autorităţi, instituţii publice sau organe de autoreglementare.
(3^2) Persoanele prevăzute la alin. (3) şi (3^1), precum şi persoanele care formează componenţa Secretariatului Consiliului au obligaţia de a deţine autorizaţie de acces la informaţii clasificate corespunzător nivelului de clasificare al informaţiilor utilizate la reuniunile Consiliului, potrivit Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare."

    5. La articolul 13, alineatul (5) se abrogă.
    6. La articolul 14, după litera h) se introduc trei noi litere, lit. i)-k), cu următorul cuprins:
    "i) asigură priorităţi comune şi înţelegerea comună a relaţiei dintre asigurarea respectării legii penale şi administrative;
j) facilitează schimbul de informaţii în scopuri strategice, în limitele stabilite în dreptul Uniunii Europene şi în dreptul intern aplicabil;
k) asigură consultarea în cadrul anchetelor individuale, în limitele stabilite în dreptul Uniunii Europene şi în dreptul intern aplicabil."

    7. La articolul 14, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:
    "(2) În aplicarea art. 15 din Directiva (UE) 2024/1.226 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii şi de modificare a Directivei (UE) 2018/1.673, denumită în continuare Directiva (UE) 2024/1.226, se desemnează Consiliul ca organism competent care asigură coordonarea şi cooperarea dintre autorităţile de aplicare a legii şi autorităţile responsabile cu punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale ale Uniunii Europene în legătură cu infracţiunile prevăzute la art. 27^1."

    8. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    Schimbul de informaţii şi cooperarea dintre autorităţi
    (1) Autorităţile şi instituţiile publice cooperează între ele şi pot colabora şi cu autorităţi competente din alte state şi instituţii ale Uniunii Europene, în condiţiile legii, inclusiv prin schimb de date şi informaţii, pentru punerea în aplicare eficientă a sancţiunilor internaţionale.
    (2) Cooperarea dintre autorităţi şi instituţii publice, inclusiv cu instituţii ale Uniunii Europene, pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă se realizează astfel încât să permită obţinerea rapidă şi eficientă de date şi informaţii.
    (3) În aplicarea prevederilor art. 16 alin. (1)-(3) din Directiva (UE) 2024/1.226, organele judiciare din România aplică dispoziţiile corespunzătoare din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, şi instrumentele juridice internaţionale la care România este parte, precum şi instrumentele juridice ale Uniunii Europene aplicabile pe teritoriul României."

    9. La articolul 26, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei şi, după caz, confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţie următoarele fapte, în măsura în care acestea nu constituie infracţiune:
    a) nerespectarea restricţiilor şi a obligaţiilor prevăzute în actele menţionate la art. 1 alin. (1), care sunt direct aplicabile, sau prin actele normative prevăzute la art. 4 alin. (2) şi (4);
    b) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 7 alin. (1), art. 8^3, art. 9 alin. (2), art. 18 alin. (1) şi (4)-(6) şi art. 21 alin. (1)."

    10. După articolul 27 se introduce un nou capitol, capitolul V^1, cuprinzând articole 27^1-27^7, cu următorul cuprins:
    "    CAP. V^1
    Infracţiuni
    ART. 27^1
    Infracţiuni
    (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 la 5 ani şi interzicerea unor drepturi:
    a) punerea la dispoziţia unei persoane, a unei entităţi sau a unui organism desemnat sau în beneficiul lor de fonduri sau resurse economice, în mod direct sau indirect, dacă prin aceasta se încalcă o interdicţie care constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene;
    b) nerespectarea obligaţiei de a îngheţa fondurile sau resursele economice care aparţin unei persoane, entităţi sau unui organism desemnat ori care se află în proprietatea sau sub controlul unei astfel de persoane, entităţi sau unui astfel de organism desemnat ori sunt deţinute de acestea, dacă prin aceasta se încalcă o obligaţie care constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene;
    c) permiterea intrării sau a tranzitului pe teritoriul României a unei persoane desemnate, dacă prin aceasta se încalcă o interdicţie care constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene;
    d) efectuarea de tranzacţii sau continuarea tranzacţiilor cu o ţară terţă, cu organisme ale unei ţări terţe sau cu entităţi sau organisme deţinute sau controlate direct sau indirect de o ţară terţă sau de organisme ale unei ţări terţe, inclusiv atribuirea sau continuarea executării contractelor de achiziţii publice sau a contractelor de concesiune, dacă interzicerea sau restricţionarea comportamentului respectiv constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene;
    e) comercializarea, importarea, exportarea, vânzarea, cumpărarea, transferarea, tranzitarea sau transportarea de bunuri, precum şi furnizarea de servicii de brokeraj, de asistenţă tehnică sau de alte servicii legate de aceste bunuri, dacă interzicerea sau restricţionarea comportamentului respectiv constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene;
    f) furnizarea de servicii financiare sau desfăşurarea de activităţi financiare, dacă interzicerea sau restricţionarea comportamentului respectiv constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene;
    g) furnizarea altor servicii decât cele menţionate la lit. f), dacă interzicerea sau restricţionarea comportamentului respectiv constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene;
    h) eludarea unei sancţiuni internaţionale a Uniunii Europene prin folosirea, transferarea către o terţă persoană a fondurilor sau a resurselor economice sau dispunerea în orice alt mod de fonduri sau resurse economice care, direct sau indirect, se află în proprietatea, sunt deţinute ori se află sub controlul unei persoane, entităţi sau unui organism desemnat, care urmează să fie îngheţate în temeiul unei sancţiuni internaţionale a Uniunii Europene, cu scopul de a disimula fonduri sau resurse economice;
    i) eludarea unei sancţiuni internaţionale a Uniunii Europene prin furnizarea de informaţii false sau înşelătoare în vederea disimulării că o persoană, o entitate sau un organism desemnat este proprietarul sau beneficiarul final al fondurilor sau al resurselor economice care trebuie îngheţate în temeiul unei sancţiuni internaţionale a Uniunii Europene;
    j) eludarea unei sancţiuni internaţionale a Uniunii Europene prin nerespectarea de către o persoană fizică sau de către un reprezentant al unei entităţi ori al unui organism desemnat a unei obligaţii care constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene, de a informa autorităţile administrative competente cu privire la fondurile sau resursele economice aflate în jurisdicţia României, se află în proprietatea, sunt deţinute sau se află sub controlul său;
    k) eludarea unei sancţiuni internaţionale a Uniunii Europene prin nerespectarea unei obligaţii care constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene de a furniza autorităţilor administrative competente informaţii referitoare la fondurile sau resursele economice îngheţate sau informaţii deţinute cu privire la fondurile sau resursele economice aflate pe teritoriul naţional sau al unui stat membru al Uniunii Europene, care aparţin, se află în proprietatea, sunt deţinute sau se află sub controlul unor persoane, entităţi sau organisme desemnate şi care nu au fost îngheţate, atunci când informaţiile respective au fost obţinute în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
    l) încălcarea sau neîndeplinirea condiţiilor prevăzute în autorizaţiile acordate de autorităţile administrative competente pentru desfăşurarea de activităţi care, în absenţa unei astfel de autorizaţii, reprezintă o încălcare a unei interdicţii sau restricţii care constituie o sancţiune internaţională a Uniunii Europene.
    (2) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi h)-k) implică fonduri sau resurse economice în valoare de cel puţin 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, la data săvârşirii infracţiunii, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
    (3) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) lit. e) implică produse militare incluse în Lista comună a Uniunii Europene cuprinzând produsele militare, indiferent de valoarea acestora, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
    (4) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) lit. e) implică produse militare din categoriile ML1, ML2, ML3, ML4, ML6, ML9 şi ML10, cu excepţia accesoriilor şi componentelor aferente, incluse în Lista comună a Uniunii Europene cuprinzând produsele militare, indiferent de valoarea acestora, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 12 ani.
    (5) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) lit. e) implică produse cu dublă utilizare aflate pe listele din anexele I şi IV la Regulamentul (UE) 2021/821, indiferent de valoarea acestora, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
    (6) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) lit. d)-g) şi l) implică bunuri, servicii, tranzacţii sau activităţi în valoare de cel puţin 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, la data săvârşirii infracţiunii, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
    (7) Faptele prevăzute la alin. (1) lit. e) şi alin. (3)-(5) săvârşite din culpă se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
    (8) Tentativa la infracţiunile prevăzute la:
    a) alin. (1) lit. a), c)-i) şi l);
    b) alin. (2), cu referire la faptele prevăzute la alin. (1) lit. a), h) şi i);
    c) alin. (3);
    d) alin. (4);
    e) alin. (5);
    f) alin. (6)
    se pedepseşte.
    (9) Nu constituie infracţiuni faptele prevăzute la alin. (1)-(7) dacă sunt săvârşite în vederea acordării asistenţei umanitare persoanelor aflate în dificultate sau prestării unor activităţi care răspund unor nevoi umane de bază şi sunt desfăşurate conform principiilor imparţialităţii, umanităţii, neutralităţii şi independenţei şi, după caz, dreptului internaţional umanitar.
    (10) Prin derogare de la dispoziţiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul infracţiunilor prevăzute la:
    a) alin. (1) lit. j) şi k), suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 3.000 lei şi 170.000 lei;
    b) alin. (2) cu referire la faptele prevăzute la alin. (1) lit. j) şi k), precum şi la alin. (7), suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 5.000 lei şi 135.000 lei;
    c) alin. (1) lit. a)-i) şi l), suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 3.000 lei şi 835.000 lei;
    d) alin. (2) cu referire la faptele prevăzute la lit. a), b), h) şi i), precum şi la alin. (3)-(5), suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 5.000 lei şi 670.000 lei.
    ART. 27^2
    Circumstanţe atenuante
    Poate constitui circumstanţă atenuantă judiciară furnizarea, înaintea sau în timpul urmăririi penale ori al judecăţii, de către persoana care a săvârşit una dintre infracţiunile prevăzute la art. 27^1, de informaţii organelor judiciare care nu puteau fi obţinute în alt mod şi care au contribuit la:
    a) identificarea şi tragerea la răspundere penală a autorului sau, după caz, a participanţilor la săvârşirea infracţiunii;
    b) obţinerea de probe.
    ART. 27^3
    Măsuri asigurătorii
    În cazul în care s-a săvârşit o infracţiune prevăzută la art. 27^1, luarea măsurilor asigurătorii este obligatorie, în condiţiile art. 249-256 şi art. 494 din Legea nr. 135/2010, cu modificările şi completările ulterioare. Sunt supuse indisponibilizării şi fondurile sau resursele economice implicate în săvârşirea infracţiunilor prevăzute la art. 27^1 alin. (1) lit. h) şi i), precum şi la alin. (2), cu referire la faptele prevăzute la art. 27^1 alin. (1) lit. h) şi i).
    ART. 27^4
    Confiscare
    În cazul în care s-a săvârşit o infracţiune prevăzută la art. 27^1 se aplică dispoziţiile privind confiscarea bunurilor din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare. Sunt supuse confiscării şi fondurile sau resursele economice implicate în săvârşirea infracţiunilor prevăzute la art. 27^1 alin. (1) lit. h) şi i), precum şi la alin. (2), cu referire la faptele prevăzute la art. 27^1 alin. (1) lit. h) şi i).
    ART. 27^5
    Competenţa de efectuare a urmăririi penale
    (1) Sunt de competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism:
    a) infracţiunile prevăzute la art. 27^1 alin. (1)-(8);
    b) infracţiunile care au legătură, potrivit art. 43 din Legea nr. 135/2010, cu modificările şi completările ulterioare, cu cele prevăzute la art. 27^1 alin. (1)-(8).
    (2) Dacă, în efectuarea urmăririi penale, procurorii parchetelor de pe lângă instanţele judecătoreşti constată că infracţiunea care constituie obiectul cauzei este una dintre cele prevăzute la art. 27^1 alin. (1)-(8), aceştia au obligaţia de a sesiza de îndată procurorii din cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, în condiţiile Legii nr. 135/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 27^6
    Măsuri de protecţie
    Persoanele care raportează încălcări ale legii referitoare la nerespectarea sancţiunilor internaţionale ale Uniunii Europene beneficiază de măsurile de protecţie prevăzute de Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public, cu modificările şi completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător, în măsura în care acestea sunt compatibile.
    ART. 27^7
    Protecţia secretului profesional al avocatului şi al consilierului juridic
    Prevederile art. 27^1 alin. (1)-(8) nu aduc atingere secretului profesional al avocatului, respectiv al consilierului juridic şi confidenţialităţii comunicării dintre avocat şi clientul său, respectiv dintre consilierul juridic şi angajatorul acestuia."

    11. După articolul 29 se introduce menţiunea privind transpunerea normelor Uniunii Europene, cu următorul cuprins:
    " * Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune art. 2, 3, art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (1)-(3), art. 7 alin. (2), art. 9, 10, 14, 15 şi 16 din Directiva (UE) 2024/1.226 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii şi de modificare a Directivei (UE) 2018/1.673, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, 2024/1.226 din 29 aprilie 2024."



    ART. II
    Prin derogare de la prevederile art. 9 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în aplicarea art. 12 din aceeaşi lege, dacă faptele sunt săvârşite în afara teritoriului ţării de către un cetăţean român sau de o persoană juridică română, indiferent de pedeapsa prevăzută de legea română, chiar dacă fapta nu este prevăzută ca infracţiune de legea penală a ţării unde aceasta a fost săvârşită şi fără a fi necesară autorizarea prealabilă a procurorului general de la parchetul de pe lângă curtea de apel în a cărei rază teritorială se află parchetul mai întâi sesizat sau a procurorului general de la parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, legea penală română se aplică infracţiunilor prevăzute la art. 27^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. III
    (1) Ministerul Afacerilor Externe, cu sprijinul Ministerului Justiţiei, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Public şi al Consiliului Superior al Magistraturii şi cu informarea Consiliului interinstituţional pentru implementarea sancţiunilor internaţionale, furnizează Comisiei Europene, anual, datele statistice disponibile, solicitate potrivit art. 17 din Directiva (UE) 2024/1.226 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii şi de modificare a Directivei (UE) 2018/1.673.
    (2) Ministerul Afacerilor Externe publică cel puţin o dată la trei ani o versiune consolidată a datelor statistice primite potrivit alin. (1).

    ART. IV
    La menţiunea de transpunere din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27 mai 2019, cu modificările şi completările ulterioare, după punctul 15 se introduce un nou punct, pct. 16, cu următorul cuprins:
    "16. dispoziţiile art. 12 alin. (3) şi art. 16 alin. (1)-(3) din Directiva (UE) 2024/1.226 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii şi de modificare a Directivei (UE) 2018/1.673, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, 2024/1.226 din 29 aprilie 2024."


    ART. V
    Menţiunea privind transpunerea normelor Uniunii Europene din cuprinsul Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Prezenta lege transpune în legislaţia naţională dispoziţiile directivelor Uniunii Europene în materie penală, după cum urmează:
    1. dispoziţiile art. 5 alin. (4), art. 7 alin. (1), art. 12 alin. (3) şi ale art. 14 alin. (3) din Directiva (UE) 2016/800 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind garanţiile procedurale pentru copiii care sunt persoane suspectate sau acuzate în cadrul procedurilor penale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 132 din 21 mai 2016;
    2. dispoziţiile art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (5) lit. a), c)-e), art. 6, art. 7 alin. (1) lit. e) şi h), art. 8, art. 10, art. 11 alin. (1)-(3), art. 12 alin. (1) lit. a) şi b) din Directiva (UE) 2024/1.226 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii şi de modificare a Directivei (UE) 2018/1.673, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, 2024/1.226 din 29 aprilie 2024."


    ART. VI
    La menţiunea de transpunere din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, după punctul 2 se introduce un nou punct, pct. 3, cu următorul cuprins:
    "3. dispoziţiile art. 10 şi 13 din Directiva (UE) 2024/1.226 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii şi de modificare a Directivei (UE) 2018/1.673, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, 2024/1.226 din 29 aprilie 2024."


    ART. VII
    Menţiunea de transpunere din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 18 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " * Prezenta lege transpune:
    1. Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 141 din 5 iunie 2015;
    2. Directiva (UE) 2016/2.258 a Consiliului din 6 decembrie 2016 de modificare a Directivei 2011/16/UE în ceea ce priveşte accesul autorităţilor fiscale la informaţii privind combaterea spălării banilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 342 din 16 decembrie 2016;
    3. dispoziţiile art. 18 din Directiva (UE) 2024/1.226 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii şi de modificare a Directivei (UE) 2018/1.673, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, 2024/1.226 din 29 aprilie 2024."


    ART. VIII
    La articolul 11 alineatul (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 938 din 22 noiembrie 2016, aprobată cu modificări prin Legea nr. 120/2018, cu modificările şi completările ulterioare, punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2. următoarele infracţiuni prevăzute în Codul penal: art. 210, 211, art. 217 cu referire la art. 210 şi 211, art. 303, art. 309 cu referire la art. 303, art. 328 cu referire la art. 325, art. 361-365, art. 366 cu referire la art. 361-365, art. 374 şi art. 394-412, precum şi infracţiunile prevăzute de Legea nr. 51/1991 privind securitatea naţională a României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; infracţiunile prevăzute de Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; infracţiunile prevăzute de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; infracţiunile prevăzute de Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare; infracţiunile prevăzute de Legea nr. 142/2018 privind precursorii de droguri, cu modificările ulterioare; infracţiunile prevăzute de Legea nr. 194/2011 privind combaterea operaţiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de acte normative în vigoare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; infracţiunile prevăzute de Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare; infracţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare; infracţiunile prevăzute de Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;"


    Prezenta lege transpune art. 2 pct. 1, pct. 2 şi pct. 3 lit. h), art. 3, art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (1)-(3), art. 7 alin. (2), art. 9, art. 10, art. 12 alin. (1) lit. c) şi alin. (4) şi art. 14-18 din Directiva (UE) 2024/1.226 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii şi de modificare a Directivei (UE) 2018/1.673, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, 2024/1.226 din 29 aprilie 2024.
    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    NATALIA-ELENA INTOTERO
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 12 decembrie 2025.
    Nr. 224.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016