Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 218 din 2 iunie 2009  privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 218 din 2 iunie 2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 396 din 11 iunie 2009
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74 din 11 iunie 2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 451 din 17 iunie 2008, cu următoarele modificări şi completări:
    1. La articolul I, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1. La articolul 3 alineatul (1), punctele 8, 9 şi 16 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    8. autogară - spaţiu special delimitat, amenajat şi dotat pentru a permite plecarea şi sosirea autobuzelor, inclusiv a celor aflate în tranzit, asigurând urcarea sau coborârea persoanelor, precum şi condiţii şi servicii pentru autobuze şi pentru persoanele aflate în aşteptare;
    9. cap de traseu - punct de plecare sau punct de destinaţie, aferent unui traseu, utilizat pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate prin servicii regulate de transport rutier public. În condiţiile în care în interiorul unei localităţi există două sau mai multe puncte de plecare sau de destinaţie, după caz, localitatea respectivă va fi considerată cap de traseu;
    ......................................................................................
    16. cursă - traseu parcurs de un autobuz care, după atingerea capului de traseu de destinaţie, revine la capul de traseu de plecare, în cadrul aceleiaşi operaţiuni de transport de persoane;"

    2. La articolul I punctul 2, punctul 16^1 al alineatului (1) al articolului 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "16^1. declaraţie pentru transportul internaţional de persoane, act prin care un operator de transport declară că va efectua transport rutier public în calitate de subcontractant în cadrul unui serviciu regulat de transport de persoane în trafic internaţional;"

    3. La articolul I punctul 3, punctele 18 şi 34 ale alineatului (1) al articolului 3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "18. grafic de circulaţie - document care conţine denumirea traseului, autogările, staţiile publice şi capetele de traseu aflate pe un traseu, distanţele dintre acestea, orele de plecare, respectiv de sosire, zilele în care se efectuează transporturile;
    ....................................................................................
34. program de transport interjudeţean - program întocmit şi aprobat de autoritatea competentă, prin care se stabilesc traseele pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele de circulaţie, capetele de traseu, autogările, staţiile publice, numărul autovehiculelor necesare, precum şi capacitatea de transport minimă a acestora. Capacitatea de transport a autovehiculului este dată de numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare pe stele sau categorii;"

    4. La articolul I, punctul 5 se abrogă.
    5. La articolul I punctul 6, punctul 40 al alineatului (1) al articolului 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "40. traseu - parcurs care asigură legătura dintre capul de traseu de plecare şi capul de traseu de destinaţie, pe care se efectuează transport rutier public de persoane prin servicii regulate şi servicii regulate speciale. În funcţie de amplasarea capetelor de traseu şi de itinerarul dintre acestea, traseele pot fi locale, judeţene, interjudeţene şi internaţionale. Traseele dintr-o asociaţie de dezvoltare intercomunitară având ca obiect transportul public rutier de persoane prin servicii regulate sunt considerate trasee locale. Traseele dintre municipiul Bucureşti şi alte localităţi sunt trasee interjudeţene, cu excepţia traseelor dintre municipiul Bucureşti şi localităţile din judeţul Ilfov, care sunt trasee locale. Traseele dintre aceleaşi două capete de traseu pe itinerare diferite se consideră trasee diferite;"

    6. La articolul I, după punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 6^1, cu următorul cuprins:
    "6^1. La articolul 3 alineatul (1), după punctul 46 se introduce un nou punct, punctul 46^1, cu următorul cuprins:
    46^1. transport rutier local de persoane - transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, efectuat în interiorul unei localităţi, precum şi în limitele unei asociaţii intercomunitare având ca obiect transportul rutier public de persoane, este considerat transport local;"

    7. La articolul I, după punctul 6^1 se introduce un nou punct, punctul 6^2, cu următorul cuprins:
    "6^2. La articolul 3 alineatul (1), punctul 48 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    48. transport rutier interjudeţean - transport rutier care se efectuează între capul de traseu de plecare şi capul de traseu de destinaţie, situate pe teritoriul a două judeţe diferite, cu sau fără tranzitarea unuia ori mai multor judeţe; în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, transportul rutier dintre municipiul Bucureşti şi alte judeţe este considerat transport rutier interjudeţean, cu excepţia transportului dintre municipiul Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov, care este considerat transport local;"

    8. La articolul I punctul 8, literele a) şi e) ale punctului 1 şi litera a) a punctului 2 ale articolului 12 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) este o activitate care asigură desfăşurarea activităţilor principale ale întreprinderii;
    ........................................................................................
e) vehiculele utilizate de întreprindere pentru astfel de transporturi sunt conduse de conducători auto angajaţi ai întreprinderii, de persoana fizică autorizată sau de titularul întreprinderii individuale ori de un membru al întreprinderii familiale, după caz;
    ........................................................................................
a) este o activitate care asigură desfăşurarea activităţilor principale ale întreprinderii;"

    9. La articolul I punctul 9, articolul 12^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12^1
    (1) În cazul unei operaţiuni de transport combinat, dacă transportul de pe segmentul rutier iniţial este efectuat în cont propriu de un transportator rutier în condiţiile prevăzute la art. 12 pct. 1, transportul de pe segmentul rutier final pentru transportarea la destinaţie a mărfurilor se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă transportatorul rutier căruia îi sunt destinate mărfurile deţine şi utilizează autovehicule conform prevederilor art. 12 pct. 1, chiar dacă remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de transportatorul rutier expeditor care a efectuat transportul pe segmentul rutier iniţial.
    (2) Dacă transportul de pe segmentul rutier final este efectuat în cont propriu de un transportator rutier în condiţiile prevăzute la art. 12 pct. 1, transportul de pe segmentul rutier iniţial se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă transportatorul rutier care expediază mărfurile deţine şi utilizează autovehicule conform prevederilor art. 12 pct. 1, chiar dacă remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de transportatorul rutier destinatar care va efectua transportul pe segmentul rutier final."

    10. La articolul I punctul 12, alineatul (2) al articolului 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Operaţiunile de transport rutier public în regim de cabotaj efectuate de către operatorii de transport din statele membre ale Uniunii Europene sunt permise numai în condiţiile prevăzute de legislaţia naţională şi comunitară."

    11. La articolul I, după punctul 19 se introduce un nou punct, punctul 19^1, cu următorul cuprins:
    "19^1. Articolul 29 se abrogă."

    12. La articolul I, punctul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "23. La articolul 34, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (4) Programul de transport judeţean se întocmeşte şi se aprobă prin hotărâre a consiliului judeţean respectiv, iar programele de transport interjudeţene se întocmesc şi se aprobă de către Autoritatea Rutieră Română în corelare cu programele de transport judeţene aprobate."

    13. La articolul I punctul 24, alineatul (5) al articolului 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Programele de transport judeţene sau interjudeţene pot fi modificate cel mult o dată pe an."

    14. La articolul I punctul 25, alineatele (1) şi (3) ale articolului 34^2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 34^2
    (1) Licenţa de traseu conţine traseul, precum şi numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare pe stele sau categorii al autobuzului utilizat pe acel traseu, iar în anexă, graficul de circulaţie pentru traseele interjudeţene sau caietul de sarcini pentru traseele judeţene.
    .....................................................................................
    (3) În transportul rutier de persoane în trafic judeţean, interjudeţean sau internaţional se interzice transportul mai multor persoane decât numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare pe stele sau categorii al autobuzului."

    15. La articolul I punctul 30, articolul 45 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 45
    (1) În cazul transportului rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, interjudeţean sau internaţional, plecările, opririle în tranzit şi sosirile se realizează din/în autogări.
    (2) În cazul în care administraţia publică locală solicită ca într-o localitate, pe lângă plecările, sosirile sau opririle în tranzit, realizate într-o autogară, să existe şi alte opriri în tranzit, autoritatea competentă poate aproba această solicitare.
    (3) În localităţile în care nu există autogări sau capacitatea acestora este depăşită, plecările, opririle în tranzit şi sosirile se realizează din/în staţii publice stabilite de administraţia publică locală, la solicitarea Autorităţii Rutiere Române, în conformitate cu programele de transport aprobate.
    (4) Pentru traseele dintre municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, respectiv localităţile din judeţul Ilfov, plecările, sosirile şi opririle în tranzit se realizează în staţiile publice stabilite de administraţia publică locală, după caz."

    16. La articolul I punctul 31, articolul 48^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 48^2
    În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, persoanele cu funcţii care concură la siguranţa rutieră sunt conducătorul auto care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 10 sau 14, persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier a operatorului de transport/întreprinderii şi consilierul de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase."

    17. La articolul I, după punctul 32 se introduce un nou punct, punctul 32^1, cu următorul cuprins:
    "32^1. După articolul 48^9 se introduc două noi articole, articolele 48^10 şi 48^11, cu următorul cuprins:
    ART. 48^10
    Autoritatea competentă poate stabili prin norme şi alte obligaţii pe care le au întreprinderile/operatorii de transport în ceea ce priveşte siguranţa rutieră.
    ART. 48^11
    Autoritatea competentă poate stabili prin norme şi alte obligaţii pe care le au operatorii de activităţi conexe transportului rutier în ceea ce priveşte siguranţa rutieră."

    18. La articolul I, punctul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "33. La capitolul VII, după articolul 48^11 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 2^1-a, cuprinzând articolele 48^12-48^14, cu următorul cuprins:
    SECŢIUNEA a 2^1-a

    Şcoli de conducători auto
    ART. 48^12
    (1) Şcolile de conducători auto autorizate fac parte din cadrul instituţional naţional în domeniul siguranţei rutiere, care asigură pregătirea persoanelor în vederea obţinerii permiselor de conducere, în baza programelor de şcolarizare şi a metodologiei de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică, aprobate de autoritatea competentă.
    (2) Pentru a putea funcţiona, şcolile de conducători auto vor fi autorizate de către autoritatea competentă pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    ART. 48^13
    (1) Pregătirea teoretică şi practică a unei persoane în vederea obţinerii permisului de conducere sau a unei noi categorii ori subcategorii a acestuia se realizează numai într-o şcoală de conducători auto autorizată, în condiţiile existenţei unui contract încheiat între persoană şi şcoala respectivă.
    (2) Pregătirea teoretică şi practică se efectuează, în şcolile prevăzute la alin. (1), cu propriii profesori de legislaţie rutieră atestaţi şi propriii instructori de pregătire practică atestaţi.
    (3) Pregătirea practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere sau a unei noi categorii ori subcategorii a acestuia se efectuează numai cu autovehicule care îndeplinesc condiţiile normelor prevăzute la art. 48^12 alin. (2).
    (4) Persoana prevăzută la alin. (1) poate efectua pregătirea practică numai după finalizarea pregătirii teoretice în şcoala respectivă.
    ART. 48^14
    (1) Pregătirea practică în vederea obţinerii permisului de conducere pentru categoriile A, B şi BE şi subcategorii ale acestora, efectuată de şcolile autorizate, se poate realiza şi cu instructori de pregătire practică atestaţi, care sunt persoane fizice înregistrate la oficiul registrului comerţului, atestate şi autorizate de către autoritatea competentă, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (2) Instructorii prevăzuţi la alin. (1) pot efectua pregătirea practică a persoanelor numai cu autovehicule deţinute în proprietate sau cu contract de leasing, care îndeplinesc condiţiile normelor prevăzute la art. 48^12 alin. (2).
    (3) Instructorul prevăzut la alin.(1) poate efectua activitate de pregătire practică a persoanelor, în condiţiile prevăzute la art. 48^13 alin. (4), numai pe baza unui contract de prestări de servicii încheiat de instructor cu şcoala respectivă, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 25 aprilie 2008, cu modificările ulterioare.
    (4) Instructorul de pregătire practică prevăzut la alin. (1) poate fi autorizat numai dacă a activat cel puţin 3 ani ca instructor auto atestat în cadrul şcolilor autorizate prevăzute la art. 48^12 şi nu a avut suspendat permisul de conducere şi/sau atestatul în perioada respectivă."

    19. La articolul I, punctul 36 se abrogă.
    20. La articolul I, după punctul 37 se introduce un nou punct, punctul 37^1, cu următorul cuprins:
    "37^1. Articolul 56^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    ART. 56^2
    (1) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inspectorii de trafic au dreptul să oprească orice autovehicul care circulă pe drumul public şi execută activităţi de transport rutier în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi activitatea de instruire practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere. Inspectorii de trafic pot opri vehiculele, semnalizând regulamentar din poziţia statică în acelaşi mod ca şi poliţiştii rutieri sau din autovehiculul din dotare aflat în mers.
    (2) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autovehiculele inspectorilor de trafic vor fi dotate cu dispozitive de semnalizare luminoasă cu mesaje variabile de culoare roşie, de care pot face uz numai pentru oprirea în trafic a vehiculelor care efectuează activităţile prevăzute la alin. (1)."

    21. La articolul I, după punctul 38 se introduce un nou punct, punctul 38^1, cu următorul cuprins:
    "38^1. Alineatul (2) al articolului 57^3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (2) De faptele menţionate la art. 57^2 lit. a), c), d) şi e) este răspunzător conducătorul auto, după caz."

    22. La articolul I, după punctul 41 se introduce un nou punct, punctul 41^1, cu următorul cuprins:
    "41^1. La articolul 58, literele f) şi h) se abrogă."

    23. La articolul I punctul 43, literele ae), af), ag), ah) şi ai) ale articolului 58 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ae) efectuarea de către şcolile de conducători auto a pregătirii persoanelor fără respectarea programei de pregătire aprobate;
af) nerespectarea de către şcolile de conducători auto a prevederilor privind evidenţa cursanţilor;
ag) utilizarea de către şcolile de conducători auto, în cadrul procesului de pregătire, a personalului de pregătire teoretică şi practică, care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare;
ah) utilizarea de către şcolile de conducători auto sau de către instructorii auto, autorizaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, în procesul de pregătire, a vehiculelor rutiere care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare;
ai) nerespectarea de către şcolile de conducători auto sau de către persoana desemnată care conduce şi organizează activitatea şcolii de conducători auto a obligaţiilor ce îi revin conform legislaţiei în vigoare."

    24. La articolul I punctul 44, literele a) şi b) ale alineatului (1) al articolul 59 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) de la 1.000 lei la 1.500 lei, faptele prevăzute la art. 58 lit. a), b), e), i), q) şi aa);
b) de la 4.000 lei la 5.000 lei, faptele prevăzute la art. 58 lit. m), u), y), z), ab), ac) şi ad);"

    25. La articolul I, punctul 47 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "47. La articolul 59, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (4^1)-(4^3), cu următorul cuprins:
    (4^1) Se sancţionează cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, aplicabilă şcolilor de conducători auto sau instructorilor auto autorizaţi ori persoanei desemnate, după caz, faptele prevăzute la art. 58 lit. ae), af), ag), ah) şi ai).
    (4^2) Se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, aplicabilă şcolilor de conducători auto, nerespectarea prevederilor art. 48^12 alin. (2) şi ale art. 48^13.
    (4^3) Se sancţionează cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, aplicabilă instructorilor auto prevăzuţi la art. 48^14 alin. (1), pentru nerespectarea prevederilor art. 48^14."

    26. La articolul I, punctul 48 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "48. Articolul 62 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    ART. 62
    (1) În cazul utilizării pentru transport a unui vehicul fără a se putea face dovada că se deţin următoarele documente valabile, după caz: licenţă de transport, copia conformă a acesteia, certificat de transport în cont propriu, copia conformă a acestuia, licenţă de traseu, autorizaţia specială de transport, autorizaţia de transport internaţional sau documentul de transport persoane prin servicii ocazionale, după caz, se suspendă dreptul de utilizare a autovehiculului prin reţinerea plăcuţelor de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare, aplicându-se şi sancţiunea contravenţională corespunzătoare.
    (2) Inspectorii de trafic au dreptul să reţină documentele prevăzute la alin. (1), precum şi certificatul de competenţă profesională, dacă acestea au valabilitatea depăşită, nu sunt conforme cu transportul efectuat sau nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberării acestora, după caz.
    (3) Plăcuţele de înmatriculare împreună cu certificatul de înmatriculare şi o copie a procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de reţinere a plăcuţelor de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare se predau la inspectoratul judeţean de poliţie respectiv, care notifică deţinătorului autovehiculului faptul că suspendarea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor de înmatriculare încetează la 6 luni de la data procesului-verbal de reţinere a acestora.
    (4) Procedurile de suspendare a dreptului de utilizare a unui vehicul, precum şi de reţinere a certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor de înmatriculare, conform prevederilor alin. (1)-(3), se stabilesc prin norme de către autoritatea competentă."

    27. Articolul II se abrogă.
    28. După articolul II se introduce un nou articol, articolul II^1, cu următorul cuprins:
    "ART. II^1
    Transportul rutier local de persoane, aşa cum este definit la art. 3 alin. (1) pct. 46^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare, va fi reglementat, organizat, controlat şi gestionat în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea serviciilor comunitare de utilitate publică nr. 51/2006, coroborate cu prevederile corespunzătoare din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007."

    29. Articolul III se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. III
    În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica în mod corespunzător Normele privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.892/2006, cu modificările şi completările ulterioare."


    ART. II
    Licenţele de traseu eliberate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi rămân în vigoare până la expirarea termenului lor de valabilitate.

    ART. III
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    ROBERTA ALMA ANASTASE
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA-DAN GEOANĂ

    Bucureşti, 2 iunie 2009.
    Nr. 218.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016