Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 202 din 3 decembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor şi pentru modificarea Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1114 din 3 decembrie 2025
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Legea nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 550 din 24 iulie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) şi (4), cu următorul cuprins:
"(3) Fondul, ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor, protejează creditorii de asigurări de consecinţele falimentului sau lichidării bazate ori nu pe insolvenţă a asigurătorilor, în condiţiile prezentei legi.
(4) Fondul nu preia obligaţiile asigurătorilor debitori, ci efectuează plăţi către creditorii de asigurări ai acestora după parcurgerea procedurii administrative reglementate de prezenta lege."
2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 2
(1) Fondul are ca scop protejarea directă a:
a) creditorilor de asigurări care sunt persoane prejudiciate RCA cu reşedinţa în România, al căror drept de a solicita plata directă de către Fond a sumelor cuvenite potrivit prevederilor prezentei legi este născut conform art. 12^1 alin. (1), şi care deţin creanţe de asigurări rezultate din contractele RCA încheiate de asiguraţii răspunzători de producerea prejudiciilor cu un asigurător persoană juridică română;
b) creditorilor de asigurări care sunt persoane prejudiciate RCA cu reşedinţa în România, al căror drept de a solicita plata directă de către Fond a sumelor cuvenite potrivit prevederilor prezentei legi este născut conform art. 12^1 alin. (2), şi care deţin creanţe de asigurări rezultate din contractele RCA încheiate de asiguraţii răspunzători de producerea prejudiciilor cu un asigurător persoană juridică română;
c) creditorilor de asigurări care sunt persoane prejudiciate RCA cu reşedinţa în România, al căror drept de a solicita plata directă de către Fond a sumelor cuvenite potrivit prevederilor prezentei legi este născut conform art. 12^1 alin. (3), şi care deţin creanţe de asigurări rezultate din contractele RCA încheiate de asiguraţii răspunzători de producerea prejudiciilor cu un asigurător autorizat într-un alt stat membru, inclusiv asigurătorul european;
d) creditorilor de asigurări ai unui asigurător persoană juridică română, alţii decât cei prevăzuţi la lit. a) şi la alin. (2), al căror drept de a solicita plata directă de către Fond a sumelor cuvenite potrivit prevederilor prezentei legi este născut conform art. 12^1 alin. (1), şi care se află în una dintre următoarele situaţii:
(i) sunt îndreptăţiţi la restituirea primelor datorate de asigurător pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta ca urmare a încetării contractelor RCA;
(ii) deţin creanţe de asigurare rezultate din contractele de asigurare încheiate de asigurător, altele decât contractele RCA;
(iii) sunt îndreptăţiţi în baza legii române să recupereze de la asigurător sume plătite în conformitate cu clauza de despăgubire directă aferentă contractelor RCA;
e) creditorilor de asigurări ai unui asigurător european, alţii decât cei prevăzuţi la lit. c), al căror drept de a solicita plata directă de către Fond a sumelor cuvenite potrivit prevederilor prezentei legi este născut conform art. 12^1 alin. (4), şi care se află în una dintre următoarele situaţii:
(i) deţin creanţe de asigurare rezultate din contractele de asigurare, altele decât contractele RCA, încheiate de asigurătorul european prin intermediul sucursalei din România în calitate de stat membru gazdă şi pentru care asigurătorul european are obligaţia de a contribui la Fond în condiţiile dispoziţiilor art. 3;
(ii) sunt îndreptăţiţi în baza legii române să recupereze de la asigurătorul european sume plătite în conformitate cu clauza de despăgubire directă aferentă contractelor RCA.
(2) Fondul are ca scop, de asemenea, protejarea indirectă a:
a) creditorilor de asigurări care sunt persoane prejudiciate RCA cu reşedinţa în alte state membre, al căror drept de a solicita plata indirectă de către Fond a sumelor cuvenite potrivit prevederilor prezentei legi este născut conform art. 12^1 alin. (1), şi care deţin creanţe de asigurări rezultate din contractele RCA încheiate de asiguraţii răspunzători de producerea prejudiciilor cu un asigurător persoană juridică română;
b) creditorilor de asigurări care sunt persoane prejudiciate RCA cu reşedinţa în alte state membre, al căror drept de a solicita plata indirectă de către Fond a sumelor cuvenite potrivit prevederilor prezentei legi este născut conform art. 12^1 alin. (2), şi care deţin creanţe de asigurări rezultate din contractele RCA încheiate de asiguraţii răspunzători de producerea prejudiciilor cu un asigurător persoană juridică română.
(3) Fondul plăteşte şi Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, denumit în continuare BAAR, sumele achitate de acesta, în calitate de birou naţional auto şi în numele unui asigurător persoană juridică română, către birourile similare din alte state pentru evenimente asigurate produse ulterior datei retragerii autorizaţiei de funcţionare a respectivului asigurător; BAAR adresează Fondului o solicitare în acest sens, iar prevederile art. 15 alin. (5)-(8), (10) şi (11) nu se aplică.
(4) Fondul efectuează plata creanţelor de asigurări către persoanele prevăzute la alin. (1) după depunerea de către acestea a unei cereri de plată în condiţiile art. 14 şi parcurgerea procedurii administrative reglementate de prezenta lege, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut la art. 15 alin. (2) sau, după caz, la art. 15 alin. (5) şi (6).
(5) Fondul este îndreptăţit să obţină rambursarea sumelor achitate în vederea soluţionării cererilor de plată formulate de creditorii de asigurări prevăzuţi la alin. (1) lit. c), de la organismele similare din statele membre de origine ale asigurătorilor debitori aflaţi în procedură de faliment sau în procedură de lichidare bazată sau nu pe insolvenţă; Fondul formulează în acest sens cereri de rambursare adresate organismelor similare din alte state care se transmit şi se soluţionează în conformitate cu prevederile acordului de cooperare încheiat cu acestea sau ale actelor delegate adoptate de Comisia Europeană, după caz, conform dispoziţiilor art. 10a alin. (13) şi ale art. 25a alin. (13) din Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi, astfel cum au fost introduse prin art. 1 pct. 8 şi 18 din Directiva (UE) 2021/2.118 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi.
(6) Fondul protejează indirect creditorii de asigurări prevăzuţi la alin. (2) prin rambursarea către organismele similare din statele lor de reşedinţă a sumelor achitate de acestea în vederea soluţionării cererilor de plată formulate de respectivele persoane pentru repararea prejudiciilor suferite ca urmare a producerii riscurilor acoperite prin contracte RCA încheiate de asigurătorii debitori persoane juridice române aflaţi în procedură de faliment sau în procedură de lichidare care nu este bazată pe insolvenţă; îndeplinirea obligaţiei Fondului de a efectua rambursarea către organismele similare din alte state se realizează în conformitate cu prevederile acordului de cooperare sau ale actelor delegate adoptate de Comisia Europeană, după caz, prevăzute la alin. (5) teza a II-a.
(7) Fondul efectuează plăţi în limita resurselor financiare disponibile la momentul plăţii, prevăzute la art. 5, iar în cazul în care disponibilităţile nu sunt suficiente pentru acoperirea cuantumului sumelor datorate potrivit prevederilor prezentei legi, acestea sunt achitate pe măsura alimentării Fondului cu resurse financiare.
(8) Prevederile alin. (7) nu exonerează Fondul de obligaţiile prevăzute la alin. (6) şi art. 15 alin. (5)-(8), (10), (11) şi (13).
(9) Executarea silită pentru titlurile executorii obţinute împotriva asigurătorului nu poate fi demarată împotriva Fondului; în acest caz, cererea de plată motivată este depusă în condiţiile art. 14 alin. (1), cu respectarea procedurii şi a plafonului stabilite prin prezenta lege.
(10) Sunt excluse de la aplicarea dispoziţiilor prezentei legi orice obligaţii decurgând din contractele de reasigurare.
(11) Fondul poate încheia acorduri de cooperare cu organisme similare din alte state, birouri naţionale auto şi alte entităţi, sau le poate mandata pe acestea în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale legale."
3. La articolul 2^1, după alineatul (9) se introduc trei noi alineate, alin. (10)-(12), cu următorul cuprins:
"(10) Fondul poate desfăşura şi alte activităţi aflate în legătură cu obiectul său de activitate în scopul obţinerii de venituri ce pot fi utilizate ca sursă de finanţare pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de prezenta lege, inclusiv activităţi de constatare şi evaluare a daunelor pentru asigurători autorizaţi în România sau într-un alt stat membru.
(11) Fondul informează prompt organismele similare din celelalte state membre cu privire la deschiderea unei proceduri de faliment sau a unei proceduri de lichidare care nu este bazată pe insolvenţă la un asigurător persoană juridică română autorizat să practice asigurări RCA.
(12) Pentru îndeplinirea obligaţiilor legale în termenele prevăzute de prezenta lege, Fondul este în drept să încheie contracte de asigurare, precum şi orice alte contracte financiare, inclusiv contracte similare contractelor de reasigurare adecvate profilului de risc şi specificului activităţii Fondului, pentru a reduce impactul asupra resurselor financiare ale Fondului, pentru a se proteja împotriva riscurilor asociate activităţii şi pentru a asigura diversificarea surselor sale de venit."
4. Articolul 2^2 se abrogă.
5. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Asigurătorii europeni contribuie la Fond doar pentru acea parte a activităţii sucursalelor pentru care schemele de garantare din statele membre de origine ale acestora nu protejează creditorii de asigurări în cazul deschiderii împotriva acestora a unei proceduri de faliment sau de lichidare bazată pe insolvenţă."
6. La articolul 4 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) creanţa de asigurări - creanţele creditorilor de asigurări, indiferent de momentul naşterii acestora raportat la data deschiderii procedurii de faliment sau de lichidare bazată sau nu pe insolvenţă, care rezultă dintr-un contract de asigurare, inclusiv sumele rezervate pentru aceşti creditori atunci când unele elemente ale datoriei nu sunt cunoscute încă; se consideră creanţe de asigurări sumele achitate creditorilor de asigurări din disponibilităţile Fondului, reprezentând despăgubiri/indemnizaţii şi primele datorate de către asigurătorul debitor pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta, ca urmare a încetării contractelor de asigurare;"
7. La articolul 4 alineatul (1) litera b), punctul (iii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(iii) persoana prejudiciată - persoana îndreptăţită să primească despăgubiri pentru prejudiciul suferit ca urmare a producerii unui risc acoperit printr-un contract de asigurare de răspundere civilă, altul decât un contract RCA;"
8. La articolul 4 alineatul (1) litera b), după punctul (iii) se introduc două noi puncte, pct. (iv) şi (v), cu următorul cuprins:
"(iv) persoană prejudiciată RCA - persoana îndreptăţită să primească despăgubiri pentru prejudiciul suferit ca urmare a producerii unui risc acoperit printr-un contract RCA atunci când accidentul cauzator de prejudicii se produce în limitele teritoriale de aplicare ale asigurării RCA;
(v) asigurătorul îndreptăţit să recupereze de la asigurătorul aflat în faliment sau în procedură de lichidare bazată pe insolvenţă sume plătite persoanelor prejudiciate RCA în conformitate cu clauza de despăgubire directă aferentă unui contract RCA, conform dreptului intern; orice alt asigurător care are un drept de subrogare, regres sau acţiune directă împotriva asigurătorului debitor nu este considerat creditor de asigurare în sensul prezentei legi;"
9. La articolul 4 alineatul (1), după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) şi f), cu următorul cuprins:
"e) asigurător european - asigurătorul autorizat într-un alt stat membru care desfăşoară activitate pe teritoriul României în calitate de stat membru gazdă prin intermediul unei sucursale deschise în România;
f) stat membru - stat membru al Uniunii Europene sau alt stat membru al Spaţiului Economic European."
10. La articolul 4, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În înţelesul prezentei legi, persoanele din conducerea asigurătorului debitor, astfel cum sunt definite la art. 1 alin. (2) pct. 33 din Legea nr. 237/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu fac parte din categoria creditorilor de asigurări, cu excepţia cazului în care sunt persoane prejudiciate RCA."
11. La articolul 5 alineatul (1), după litera d^1) se introduc trei noi litere, lit. d^2)-d^4), cu următorul cuprins:
"d^2) sume încasate de la organismele similare din alte state, conform prevederilor prezentei legi şi ale acordurilor încheiate de Fond cu acestea;
d^3) sume încasate prin subrogaţie;
d^4) împrumuturi de la Guvern, potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (9);"
12. La articolul 5 alineatul (1), literele e) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"e) sume din alte surse;
...........................
h) contribuţie specială percepută de la asigurători, conform prevederilor art. 3, în cazul în care Fondul gestionează situaţii de insolvenţă sau de lichidare pentru care se estimează că se vor plăti sume care depăşesc disponibilităţile Fondului;"
13. La articolul 5 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, lit. i), cu următorul cuprins:
"i) sume provenite din încasările realizate de Fond din contracte prevăzute la art. 2^1 alin. (12), precum şi sumele achitate Fondului de reasigurători conform prevederilor art. 18 alin. (5)-(10)."
14. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Disponibilităţile Fondului constituite conform prevederilor alin. (1) pot fi plasate în instrumente purtătoare de dobândă, la instituţii de credit, în instrumente ale pieţei monetare, în titluri de stat sau titluri ale administraţiei publice locale, în instrumente financiare tranzacţionate pe pieţe reglementate din statele membre, în titluri de participare la organisme de plasament colectiv în valori mobiliare şi alte fonduri de investiţii, precum şi în alte plasamente, inclusiv în valută."
15. La articolul 6, după alineatul (8) se introduc nouă noi alineate, alin. (9)-(17), cu următorul cuprins:
"(9) În situaţii excepţionale în care resursele financiare disponibile ale Fondului, în calitate de schemă de garantare în domeniul asigurărilor, nu sunt suficiente pentru acoperirea cuantumului sumelor datorate de Fond potrivit prevederilor prezentei legi creditorilor de asigurări şi organismelor similare din alte state membre, Guvernul, prin Ministerul Finanţelor, la solicitarea Fondului, pune la dispoziţia acestuia sumele necesare, sub formă de împrumut, în termen de maximum 30 de zile de la data solicitării.
(10) Sursa fondurilor pentru împrumutul prevăzut la alin. (9) este reprezentată de vărsămintele din privatizare în lei şi valută înregistrate în contul Trezoreriei Statului.
(11) În situaţia în care valoarea împrumutului ce urmează a fi solicitat depăşeşte suma disponibilităţilor din vărsăminte din privatizare în lei înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, Fondul poate solicita în completare un împrumut în valută din vărsăminte din privatizare în valută. La stabilirea sumei împrumutului solicitat se va lua în considerare şi riscul valutar.
(12) Guvernul, prin Ministerul Finanţelor, pune la dispoziţia Fondului împrumutul solicitat pe bază de convenţie încheiată între părţi, în care se precizează valoarea împrumutului şi condiţiile generale de acordare/rambursare a acestuia.
(13) Dacă vărsămintele din privatizare sunt insuficiente, Ministerul Finanţelor poate lansa împrumuturi de stat, prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. d) şi alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare. Condiţiile financiare ale subîmprumutului, astfel cum este acesta definit potrivit prevederilor art. 2 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, acordat de Ministerul Finanţelor Fondului sunt stabilite prin convenţie încheiată între cele două părţi. Sumele necesare sunt puse la dispoziţia Fondului în termen de maximum 30 de zile de la data solicitării lor de către acesta.
(14) Ministerul Finanţelor virează sumele puse la dispoziţia Fondului ca împrumut/subîmprumut în conturile acestuia indicate în solicitarea de împrumut.
(15) Fondul poate solicita Guvernului să garanteze împrumuturile sale pe care le poate contracta potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) lit. f), Guvernul luând o decizie în această privinţă în termen de 5 zile de la data primirii cererii. Garanţia astfel acordată de Guvernul României, prin Ministerul Finanţelor, este exceptată de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. d) şi alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi acoperă în procent de 100% valoarea împrumutului/împrumuturilor, inclusiv dobânzile şi comisioanele aferente.
(16) Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, pentru garanţiile şi subîmprumuturile acordate Fondului de către Ministerul Finanţelor nu se percepe comision la fondul de risc.
(17) Consiliul de administraţie al Fondului analizează, avizează şi propune Autorităţii de Supraveghere Financiară spre aprobare solicitarea de garanţii sau împrumuturi pe care Fondul urmează să o adreseze Guvernului, potrivit alin. (9) sau (15), cu fundamentarea corespunzătoare a necesităţii acestora."
16. Articolul 11 se abrogă.
17. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12
(1) Orice persoană dintre cele prevăzute la art. 2 alin. (1) care invocă un drept de creanţă împotriva asigurătorului ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-un contract de asigurare şi pentru care asigurătorul nu a procedat la deschiderea dosarului de daună poate solicita deschiderea dosarului de daună printr-o cerere scrisă adresată Fondului; ulterior, în vederea încasării indemnizaţiilor/despăgubirilor cuvenite de la Fond, acesta formulează o cerere de plată motivată, în condiţiile art. 14."
18. La articolul 12, alineatul (1^1) se abrogă.
19. La articolul 12, alineatul (1^2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1^2) În situaţia în care sunt necesare constatări suplimentare pentru dosarele deja deschise de asigurător, Fondul procedează la efectuarea acestora, pe baza unei solicitări scrise adresate Fondului în acest sens de către petent, la sediu sau prin poştă, prin poşta electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului."
20. La articolul 12, după alineatul (1^2) se introduce un nou alineat, alin. (1^3), cu următorul cuprins:
"(1^3) Cererile menţionate la alin. (1) şi (1^2) pot fi formulate direct sau prin mandatari începând de la datele prevăzute la art. 12^1."
21. La articolul 12, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
"(5) Prevederile alin. (1) şi (1^2) nu se aplică creditorilor de asigurări cu reşedinţa în alte state membre prevăzuţi la art. 2 alin. (2); aceştia se adresează organismelor similare din statele în care îşi au reşedinţa."
22. Articolul 12^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12^1
(1) Dreptul creditorilor de asigurări prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a) şi d) şi alin. (2) lit. a) de a solicita direct sau indirect, după caz, plata sumelor cuvenite de la Fond se naşte la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară prin care se constată existenţa indiciilor stării de insolvenţă a asigurătorului şi imposibilitatea redresării acestuia.
(2) Dreptul creditorilor de asigurări prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. b) de a solicita direct sau indirect, după caz, plata sumelor cuvenite de la Fond se naşte la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară prin care retrage autorizaţia de funcţionare a asigurătorului şi avizează intrarea acestuia în procedură de dizolvare şi lichidare voluntară ori dispune acestuia intrarea în procedură de dizolvare şi lichidare.
(3) Dreptul creditorilor de asigurări prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. c) de a solicita plata sumelor cuvenite de la Fond se naşte la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a extrasului referitor la decizia autorităţii competente din statul membru de origine al asigurătorului, inclusiv a asigurătorului european, privind deschiderea la acesta a procedurii de faliment sau de lichidare bazată sau nu pe insolvenţă.
(4) Dreptul creditorilor de asigurări prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. e) de a solicita plata sumelor cuvenite de la Fond se naşte la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a extrasului privind decizia de deschidere la asigurătorul european a procedurii de faliment sau de lichidare bazată pe insolvenţă de către autoritatea competentă din statul membru de origine al acestuia."
23. La articolul 12^2, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 12^2
(1) În termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară de retragere a autorizaţiei de funcţionare şi constatare a existenţei indiciilor stării de insolvenţă a asigurătorului persoană juridică română, acesta predă Fondului evidenţa contractelor de asigurare în vigoare la data comunicării deciziei mai sus menţionate, evidenţa completă a dosarelor de daună, precum şi evidenţele tehnico-operative şi contabile aferente acestor contracte şi dosare, în vederea publicării listei potenţialilor creditori de asigurări; în cazul asigurătorului european, termenul de 30 de zile se calculează de la data prevăzută la art. 12^1 alin. (4), iar evidenţele predate sunt aferente activităţii prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi alin. (2).
(2) Asigurătorul predă evidenţele prevăzute la alin. (1) atât în format letric, cât şi, dacă există, în format electronic/digital; odată cu acestea, asigurătorul predă Fondului toate contractele de asigurare în vigoare, dosarele de daună nelichidate, bazele de date, registrele, corespondenţa, orice document referitor la dosare, la contracte în vigoare, precum şi orice alte evidenţe deţinute în legătură cu acestea; prevederile celei de-a doua teze a prezentului alineat nu se aplică asigurătorilor europeni.
(3) Asigurătorul transmite Fondului orice documente sau informaţii referitoare la contractele de asigurare şi dosarele de daună, solicitate de Fond în vederea analizării cererilor de plată depuse de potenţialii creditori; răspunderea pentru neîndeplinirea sau pentru îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute la prezentul alineat şi la alin. (1) şi (2) revine conducerii asigurătorului, respectiv mandatarului asigurătorului european, după caz."
24. La articolul 12^3, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Secretariatul comisiei asigură cel puţin pregătirea listelor creditorilor de asigurări cu propuneri de aprobare sau respingere, parţială sau totală, a sumelor solicitate prin cererile de plată depuse de aceştia la Fond, a convocatorului, a ordinii de zi şi a proceselor-verbale ale şedinţelor comisiei speciale."
25. La articolul 13, alineatul (1) se abrogă.
26. La articolul 13, alineatele (3), (4), (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) În vederea îndeplinirii obligaţiilor de plată prevăzute de prezenta lege, Fondul procedează la analizarea documentelor şi informaţiilor aferente cererilor de plată şi cererilor de rambursare prevăzute la art. 2 alin. (4) şi (6), inclusiv a documentelor şi informaţiilor preluate de la asigurător, ţinând seama de normele aplicabile în materie, de condiţiile de asigurare generale şi specifice prevăzute în contractele de asigurare încheiate cu asigurătorul, precum şi de acordul de cooperare încheiat cu organismele similare din alte state sau de actele delegate adoptate de Comisia Europeană, după caz, prevăzute la art. 2 alin. (5) teza a II-a.
(4) Aprobarea sau respingerea, parţială sau totală, a sumelor pretinse de petenţi şi de organismele similare din alte state este de competenţa comisiei speciale constituite conform art. 12^3; comisia specială poate dispune suspendarea soluţionării cererii de plată, în condiţiile art. 16 alin. (2).
(5) În caz de respingere parţială sau totală a sumelor pretinse de petenţi se emite o decizie de respingere, motivată; împotriva deciziei se poate formula contestaţie în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia, sub sancţiunea decăderii, la instanţele civile de la sediul Fondului, prin derogare de la normele de competenţă generală din Legea nr. 134/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin derogare de la normele de competenţă specială prevăzute în Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Contestaţia adresată instanţei nu suspendă, pe timpul soluţionării acesteia, efectele deciziei comisiei speciale.
...............................
(6) Dreptul petenţilor la acţiune contra Fondului pentru plata creanţelor de asigurări, după înregistrarea de către aceştia a cererilor de plată, se prescrie în termen de 5 ani calculaţi de la data naşterii dreptului."
27. La articolul 14, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 14
(1) Orice persoană dintre cele prevăzute la art. 2 alin. (1) care pretinde un drept de creanţă de asigurări împotriva asigurătorului poate formula o cerere de plată motivată adresată Fondului în condiţiile prevăzute la art. 12^1 şi de prezentul articol.
(2) Cererea de plată prevăzută la alin. (1) se formulează în scris şi se comunică Fondului, direct de către potenţialul creditor de asigurări sau prin mandatarii acestuia, cu anexarea înscrisurilor justificative, în copie legalizată, din care să rezulte cuantumul sumelor solicitate; dacă cererea de plată priveşte mai multe dosare de daună sau contracte de asigurare, potenţialul creditor de asigurări anexează o evidenţă conţinând datele de identificare şi sumele aferente fiecărui dosar de daună/contract de asigurare, precum şi orice documente relevante, dacă este cazul.
(3) În cazul imposibilităţii de prezentare a înscrisurilor justificative în copie legalizată, creditorul de asigurări poate prezenta fie copii ale acestora, fie o declaraţie pe propria răspundere, în sensul susţinerii acestor documente justificative, iar în cerere se precizează motivul imposibilităţii depunerii lor în copie legalizată."
28. La articolul 14, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
"(6) Creditorii de asigurări prevăzuţi la art. 2 alin. (2) adresează cererile de plată organismelor similare din statele în care îşi au reşedinţa, potrivit dispoziţiilor de drept intern din statele respective."
29. După articolul 14 se introduce un nou articol, art. 14^1, cu următorul cuprins:
"ART. 14^1
(1) În cazul primirii cererilor de plată de la persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-c), Fondul informează:
a) asigurătorul care a încheiat contractul RCA;
b) organismul similar din statul membru de origine al asigurătorului;
c) BAAR, în situaţia în care accidentul s-a produs pe teritoriul altui stat decât România;
d) alte persoane şi entităţi prevăzute în acordul de cooperare sau de actele delegate adoptate de Comisia Europeană, după caz, prevăzute la art. 2 alin. (5) teza a II-a.
(2) Fondul asigură transmiterea informărilor prevăzute la alin. (1) în conformitate cu procedurile proprii, cu acordul de cooperare sau cu prevederile actelor delegate adoptate de Comisia Europeană, după caz, prevăzute la art. 2 alin. (5) teza a II-a.
(3) În termen de maximum 30 de zile de la data comunicării informării prevăzute la alin. (1) lit. a), asigurătorul informează Fondul cu privire la următoarele:
a) dacă a primit direct sau nu o cerere de plată similară;
b) dacă a plătit sau nu despăgubirea solicitată prin cererea de plată prevăzută la lit. a);
c) dacă preia acoperirea răspunderii sau refuză motivat preluarea acesteia.
(4) Prevederile alin. (3) lit. a) şi b) se aplică în mod corespunzător şi de către BAAR."
30. La articolul 15, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 15
(1) Pe măsura înregistrării şi analizării cererilor de plată ale petenţilor, împreună cu documentele anexate, se întocmesc listele creditorilor de asigurări ale căror cereri de plată urmează să fie aprobate ori respinse parţial sau total; listele se înaintează comisiei speciale, cu propunerea de aprobare sau respingere la plată, parţială sau totală, a sumelor solicitate, iar după aprobarea acestor liste de către comisia specială se efectuează plăţile creanţelor de asigurări către creditorii de asigurări, cu respectarea prevederilor prezentului articol."
31. La articolul 15, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), vor fi analizate cu prioritate:
a) cererile de plată formulate de descendenţii minori, precum şi cei aflaţi la studii până la terminarea acestora, dar fără a depăşi vârsta de 26 de ani, ai persoanelor decedate în accidente rutiere;
b) cererile de plată ale petenţilor care în urma producerii evenimentului asigurat şi-au pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă prin raportare la gradele de invaliditate prevăzute de lege;
c) cererile de plată formulate de petenţi în baza titlurilor executorii în contradictoriu cu asigurătorii aflaţi în faliment, prin care asigurătorul este obligat la plata unor rente lunare în favoarea acestora;
d) cererile de plată privind acordarea restituirilor de primă.
(1^2) Cererile de plată menţionate la alin. (1^1) sunt evidenţiate pe liste separate care se înaintează comisiei speciale, cu propunerea de aprobare sau respingere la plată a sumelor solicitate, iar după aprobarea acestor liste de către comisia specială se efectuează plăţile creanţelor de asigurări către creditorii de asigurări."
32. La articolul 15, după alineatul (4) se introduc unsprezece noi alineate, alin. (5)-(15), cu următorul cuprins:
"(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), plata creanţei de asigurare datorate în temeiul unui contract RCA fiecăruia dintre creditorii de asigurări prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) se efectuează de către Fond în limita unui plafon de garantare care este dat de nivelul limitei maxime de răspundere a asigurătorului care a încheiat contractul RCA.
(6) Limita maximă de răspundere a asigurătorului care a încheiat contractul RCA prevăzută la alin. (5) este egală cu cea mai mare valoare dintre limita de răspundere prevăzută în legislaţia aplicabilă locului de producere a accidentului şi cea prevăzută în contractul RCA.
(7) Prevederile alin. (5) şi (6) se aplică în mod corespunzător şi pentru efectuarea rambursărilor în condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (6) solicitate de organismele similare din statele membre de reşedinţă ale persoanelor prejudiciate RCA.
(8) În termen de 3 luni de la data primirii cererii de plată şi independent de informarea transmisă de către asigurător, prevăzute la art. 14^1 alin. (1) şi (3), Fondul decide cu privire la cererea de plată şi transmite petentului următoarele documente:
a) în cazul în care se dovedeşte răspunderea asiguratului în producerea riscurilor acoperite prin contractul RCA şi prejudiciul pentru repararea căruia se formulează pretenţiile de despăgubiri prin cererea de plată este cuantificat parţial sau total:
(i) o notificare justificată, în care se precizează faptul că pretenţiile de despăgubire formulate în cererea de plată au fost aprobate în totalitate şi termenul maxim de plată de către Fond a despăgubirii; sau
(ii) o ofertă de despăgubire justificată, în care se precizează faptul că pretenţiile de despăgubire formulate în cererea de plată au fost aprobate parţial şi termenul maxim de plată de către Fond a despăgubirii precizate în ofertă, însoţită de decizia de respingere parţială a pretenţiilor de despăgubire formulate în cererea de plată.
b) în cazul în care nu se dovedeşte răspunderea asiguratului sau aceasta nu a fost stabilită în mod clar ori prejudiciul pentru repararea căruia se formulează pretenţiile de despăgubiri prin cererea de plată nu este cuantificat, Fondul transmite decizia de respingere în totalitate a pretenţiilor de despăgubire, motivată corespunzător.
(9) Decizia Fondului cu privire la cererea de plată este opozabilă asigurătorului.
(10) În cazul în care datorează despăgubiri în conformitate cu alin. (8) lit. a), Fondul plăteşte despăgubirea persoanei prejudiciate RCA fără întârzieri nejustificate, dar nu mai târziu de:
a) 3 luni de la data transmiterii notificării justificate prevăzute la alin. (8) lit. a) pct. (i);
b) 3 luni de la data comunicării către Fond, în scris, a acceptului persoanei prejudiciate RCA cu privire la oferta de despăgubire prevăzută la alin. (8) lit. a) pct. (ii).
(11) Pentru neplata despăgubirii în termenul prevăzut la alin. (10), Fondul datorează dobândă legală penalizatoare stabilită în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 13/2011 privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti, precum şi pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul bancar, aprobată prin Legea nr. 43/2012, cu completările ulterioare; dobânda penalizatoare se aplică la nivelul sumei de despăgubire înscrise în documentele prevăzute la alin. (8) lit. a) şi se calculează proporţional cu numărul de zile împlinite până la data efectuării plăţii.
(12) În cazul primirii altor cereri de plată decât cele prevăzute la art. 14^1 alin. (1), Fondul asigură soluţionarea acestora într-un termen rezonabil, raportat la volumul de activitate desfăşurată în vederea respectării prevederilor art. 2 alin. (8).
(13) Termenul de plată a sumelor solicitate printr-o cerere de rambursare formulată conform prevederilor art. 2 alin. (5) sau (6) nu poate depăşi 6 luni de la data comunicării cererii de rambursare, cu excepţia cazului în care un alt termen este stabilit prin acordul de cooperare sau actele delegate adoptate de Comisia Europeană, după caz, prevăzute la art. 2 alin. (5) teza a II-a.
(14) Fondul se subrogă în drepturile persoanei prejudiciate RCA împotriva persoanei care a provocat accidentul sau a asigurătorului acesteia din urmă, cu excepţia drepturilor persoanei prejudiciate RCA împotriva asiguratului sau a beneficiarului asigurării care a provocat accidentul, în măsura în care răspunderea asiguratului sau a beneficiarului asigurării ar fi acoperită de asigurătorul debitor în conformitate cu dreptul intern aplicabil.
(15) În mod similar prevederilor alin. (14), Fondul recunoaşte dreptul de subrogaţie al organismelor similare din alte state membre prevăzut de dreptul intern aplicabil."
33. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 16
(1) În toate cazurile în care consideră că este necesar, comisia specială poate solicita petenţilor completarea documentaţiei şi/sau precizarea ori furnizarea de informaţii suplimentare cu privire la cererea de plată a acestora; informaţiile solicitate se transmit comisiei în termen de cel mult 30 de zile de la data primirii solicitării acesteia.
(2) Fără a aduce atingere termenului prevăzut la art. 15 alin. (8), în situaţia depăşirii termenului prevăzut la alin. (1), soluţionarea cererii de plată se suspendă până la data transmiterii documentaţiei şi/sau a informaţiilor solicitate."
34. La articolul 18, după alineatul (4) se introduc şase noi alineate, alin. (5)-(10), cu următorul cuprins:
"(5) În limitele sumelor plătite din disponibilităţile sale, Fondul se subrogă în drepturile asigurătorului în faliment sau în lichidare bazată sau nu pe insolvenţă, pentru a solicita plata sumelor datorate de reasigurător acestuia, conform contractelor de reasigurare încheiate; în acest sens, asigurătorii introduc în contractele de reasigurare clauze prin care prevăd acest drept de subrogaţie al Fondului şi nu introduc clauze care să afecteze Fondul.
(6) Achitarea de către Fond a sumelor datorate de asigurător creditorilor de asigurări instituie în sarcina reasigurătorului obligaţia de plată, în mod direct, a acestora către Fond, considerându-se îndeplinite obligaţiile asigurătorului.
(7) Înainte de a efectua plata către Fond, reasigurătorii au dreptul de a deduce din suma plătită Fondului obligaţiile asigurătorului, scadente în temeiul contractului de reasigurare.
(8) Fondul nu va prelua obligaţia de plată a primelor de reasigurare stipulate în contractele de reasigurare ale asigurătorului.
(9) Reasigurătorii sunt ţinuţi să îşi îndeplinească obligaţia lor faţă de reasigurat prin efectuarea plăţii către Fond, după deschiderea procedurii de faliment sau lichidare bazată sau nu pe insolvenţă.
(10) După încasarea sumelor de la reasigurători, Fondul îşi va diminua sumele înscrise la masa credală a asigurătorului cu valoarea acestora."
35. La articolul 26, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1^1) Directorul general al Fondului şi adjunctul acestuia sunt numiţi pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit o singură dată."
36. La articolul 26, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) În cazul imposibilităţii temporare de exercitare a prerogativelor directorului general, reprezentarea Fondului revine directorului general adjunct; dispoziţiile art. 27 alin. (1) lit. g) şi h) şi alin. (2^1) se aplică în mod corespunzător directorului general adjunct pe perioada în care se preiau atribuţiile directorului general."
37. La articolul 27 alineatul (1), după litera c) se introduc două noi litere, lit. c^1) şi c^2), cu următorul cuprins:
"c^1) nerespectarea de către asigurătorii persoane juridice române şi/sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestora a obligaţiilor privind comunicarea informaţiilor conform art. 39 alin. (1) şi (2);
c^2) nerespectarea de către asigurătorii persoane juridice române şi/sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestora a reglementărilor emise în aplicarea prezentei legi;"
38. La articolul 27 alineatul (1), după litera d) se introduc două noi litere, lit. d^1) şi d^2), cu următorul cuprins:
"d^1) nerespectarea de către Fond a termenului de transmitere către persoanele prejudiciate RCA a documentelor prevăzute la art. 15 alin. (8);
d^2) nerespectarea de către Fond a obligaţiilor de plată către persoanele prejudiciate RCA şi de rambursare către organismele similare din celelalte state membre în termenele prevăzute la art. 15 alin. (10) şi (13), dacă o asemenea nerespectare se produce din alte cauze decât insuficienţa resurselor financiare prevăzute la art. 5;"
39. La articolul 27 alineatul (1), literele e) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"e) nerespectarea de către membrii Consiliului de administraţie al Fondului a obligaţiilor prevăzute la art. 24;
...............................
g) nerespectarea de către directorul general al Fondului a obligaţiilor prevăzute la art. 26 alin. (2) lit. b)-e) şi j) şi la art. 40 alin. (2);"
40. La articolul 27 alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. h), cu următorul cuprins:
"h) nerespectarea de către Fond şi/sau de către membrii Consiliului de administraţie şi/sau directorul general ai Fondului a reglementărilor emise în aplicarea prezentei legi şi/sau a actelor delegate adoptate de Comisia Europeană prevăzute la art. 2 alin. (5) teza a II-a."
41. La articolul 27, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^1) Săvârşirea de către asigurători a contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c^1) şi c^2) se sancţionează cu avertisment scris sau amendă de la 10.000 lei până la 500.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(1^2) Săvârşirea de către persoanele care fac parte din conducerea asigurătorilor a contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c)-c^2) se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei până la 100.000 lei."
42. La articolul 27, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Săvârşirea de către Fond a contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. d)-d^2) şi h) se sancţionează cu avertisment scris sau amendă de la 5.000 lei până la 100.000 lei."
43. La articolul 27, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Săvârşirea de către membrii Consiliului de administraţie şi/sau directorul general ai Fondului a contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. e)-h) se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei până la 20.000 lei."
44. La articolul 27 alineatul (3), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Pe lângă sancţiunile contravenţionale principale prevăzute la alin. (1^1)-(2^1), în funcţie de natura şi gravitatea faptei se pot aplica una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare:"
45. La articolul 27, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alin. (5^1)-(5^3), cu următorul cuprins:
"(5^1) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sumele provenite din amenzile contravenţionale prevăzute la alin. (1^1) şi (1^2) şi aplicate de Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară se fac venit integral la bugetul Fondului.
(5^2) Sumele provenite din amenzile contravenţionale prevăzute la alin. (2) şi aplicate de Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară se fac venit integral la bugetul de stat.
(5^3) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sumele provenite din amenzile contravenţionale prevăzute la alin. (2^1) şi aplicate de Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară se fac venit integral la bugetul de stat."
46. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 29
În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, dispoziţiile art. 27, 28 şi 29^1 referitoare la contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare."
47. La articolul 29^1, după alineatul (2) se introduc patru noi alineate, alin. (2^1)-(2^4), cu următorul cuprins:
"(2^1) Prevederile alin. (1) şi (2) nu aduc atingere competenţei Autorităţii de Supraveghere Financiară de a sancţiona săvârşirea de către asigurătorii europeni şi mandatarii sucursalelor acestora stabilite pe teritoriul României a următoarelor contravenţii:
a) nerespectarea de către asigurătorii europeni a obligaţiilor privind plata contribuţiilor, transmiterea raportărilor şi comunicarea informaţiilor, conform art. 3, 6-8 şi art. 39 alin. (1) şi (2);
b) nerespectarea de către mandatarii sucursalelor asigurătorilor europeni a obligaţiilor de predare a evidenţelor şi documentelor către Fond, conform art. 12^2 alin. (1)-(3);
c) nerespectarea de către asigurătorii europeni şi mandatarii sucursalelor acestora a reglementărilor emise în aplicarea prezentei legi.
(2^2) Săvârşirea de către asigurătorii europeni a contravenţiilor prevăzute la alin. (2^1) lit. a) şi c) se sancţionează cu avertisment scris sau amendă de la 10.000 lei până la 500.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2^3) Săvârşirea de către mandatarii sucursalelor asigurătorilor europeni a contravenţiilor prevăzute la alin. (2^1) lit. b) şi c) se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei până la 100.000 lei.
(2^4) Prevederile art. 27 alin. (4)-(5^3) şi ale art. 28 se aplică în mod corespunzător în ceea ce priveşte regimul contravenţiilor şi sancţiunilor aplicabil asigurătorilor europeni şi mandatarilor acestora."
48. La articolul 29^1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Măsurile adoptate de Autoritatea de Supraveghere Financiară conform prevederilor prezentului articol sunt motivate temeinic şi comunicate asigurătorului european respectiv."
49. La articolul 39, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Asigurătorii furnizează Fondului, la solicitarea acestuia, toate informaţiile necesare întocmirii registrului prevăzut la art. 3 alin. (3)."
50. La articolul 39, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
"(8) Fondul colaborează cu BAAR în vederea asigurării încărcării în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României a informaţiilor ce privesc contractele RCA."
51. După articolul 44 se introduce menţiunea privind transpunerea normelor adoptate la nivelul Uniunii Europene, cu următorul cuprins:
"Prezenta lege transpune prevederile art. 1 pct. 8, cu excepţia alin. (3) prima teză de la art. 10a pct. 18, cu excepţia alin. (3) prima teză de la art. 25a pct. 20 şi 23 paragrafele 1-3, şi ale art. 2 din Directiva (UE) 2021/2.118 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 430 din 2 decembrie 2021."
ART. II
Prezenta lege intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I pct. 38-48 care intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
ART. III
Procedurile administrative gestionate de Fondul de garantare a asiguraţilor privind soluţionarea cererilor de plată a sumelor cuvenite creditorilor de asigurări ai asigurătorilor persoane juridice române, pentru care procedura de faliment a fost deschisă anterior intrării în vigoare a prezentei legi, rămân supuse legii aplicabile la data începerii acestora, indiferent de momentul depunerii cererilor.
ART. IV
În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul României aprobă, prin hotărâre, la propunerea Ministerului Finanţelor, precum şi în baza consultării Fondului de garantare a asiguraţilor, norme metodologice de aplicare a prevederilor art. 6 alin. (9)-(11), (15) şi (16) din Legea nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. V
În Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 25 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, menţiunea privind transpunerea normelor Uniunii Europene se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Prezenta lege transpune Directiva 2001/24/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 aprilie 2001 privind reorganizarea şi lichidarea instituţiilor de credit, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 125 din 5 mai 2001, prevederile art. 1 pct. 20 lit. c) din Directiva 2019/879/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2019 de modificare a Directivei 2014/59/UE în ceea ce priveşte capacitatea de absorbţie a pierderilor şi de recapitalizare a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi a Directivei 98/26/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 150 din 7 iunie 2019, precum şi dispoziţiile art. 1 pct. 8 în ceea ce priveşte alineatul (3) prima teză de la art. 10a introdus prin pct. 8 şi dispoziţiile art. 1 pct. 18 în ceea ce priveşte alineatul (3) prima teză de la art. 25a introdus prin pct. 18 din Directiva (UE) 2021/2.118 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 430 din 2 decembrie 2021."
ART. VI
Prevederile art. 15 alin. (1^1) şi (1^2) din Legea nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor, cu modificările şi completările ulterioare, sunt aplicabile cererilor de plată formulate de petenţi şi nesoluţionate de Fond ce pretind creanţe de asigurare rezultate din contractele de asigurare încheiate cu asigurătorii pentru care a fost deschisă deja procedura de faliment.
ART. VII
Prin derogare de la prevederile art. 56 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contractele individuale de muncă ale directorilor generali adjuncţi ai Fondului de garantare a asiguraţilor, încheiate pentru îndeplinirea acestei funcţii, înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi, încetează de drept la 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
NATALIA-ELENA INTOTERO
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 3 decembrie 2025.
Nr. 202.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: