Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 201 din 20 iulie 2018  pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 201 din 20 iulie 2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 661 din 30 iulie 2018
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 9, alineatele (2), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Statul asigură finanţarea de bază pentru toţi antepreşcolarii, preşcolarii şi pentru toţi elevii din învăţământul general obligatoriu de stat, particular şi confesional acreditat. De asemenea, statul asigură finanţarea de bază pentru învăţământul profesional şi liceal acreditat, de stat, particular şi confesional, precum şi pentru cel postliceal de stat. Finanţarea se face în baza şi în limitele costului standard per elev, per preşcolar sau per antepreşcolar, după metodologia elaborată de Ministerul Educaţiei Naţionale.
    …………………………………………………………………….
(4) Ministerul Educaţiei Naţionale, prin organismul specializat, stabileşte anual costul standard per antepreşcolar/preşcolar/elev, cost care stă la baza finanţării de bază. De suma aferentă beneficiază toţi antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul preuniversitar de stat, precum şi antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul general obligatoriu, profesional şi liceal, particular şi confesional, care studiază în unităţi de învăţământ acreditate şi evaluate periodic, conform legislaţiei în vigoare.
(5) Finanţarea de bază a învăţământului preuniversitar se face după principiul «resursa financiară urmează elevul», în baza căruia alocaţia bugetară aferentă unui elev, unui preşcolar sau antepreşcolar se transferă la unitatea de învăţământ la care acesta învaţă, cu respectarea prevederilor alin. (2)-(4)."

    2. La articolul 27, alineatele (1), (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 27
    (1) Educaţia antepreşcolară se organizează în creşe, grădiniţe şi în centre de zi.
    …………………………………………………………………….
    (3) Asigurarea personalului didactic şi a celui de specialitate necesar desfăşurării educaţiei antepreşcolare se face de către Ministerul Educaţiei Naţionale conform art. 104 alin (2) lit. a), cu respectarea standardelor de calitate şi a legislaţiei în vigoare.
    (4) Finanţarea din resurse publice se acordă numai furnizorilor de servicii de educaţie timpurie acreditaţi, de stat, particular sau confesional."

    3. La articolul 27, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Statul asigură finanţarea de bază pentru toţi antepreşcolarii înscrişi în unităţile acreditate de educaţie timpurie antepreşcolară de stat, particulară sau confesională, în limitele costului standard per antepreşcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale."

    4. La articolul 45, alineatul (17) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(17) În finanţarea de bază a unităţii de învăţământ preuniversitar cu predare în limbile minorităţilor naţionale costul standard per elev, per preşcolar şi per antepreşcolar se calculează după un coeficient mărit pe baza factorilor de corecţie, luând în considerare predarea în limba minorităţii naţionale sau a limbii minorităţii naţionale. În cazul acestor unităţi se au în vedere izolarea lingvistică, geografică şi numărul redus de elevi, preşcolari şi antepreşcolari, precum şi elevii prevăzuţi la alin. (7). Acelaşi coeficient se aplică şi în cazul unităţilor şcolare cu predare în limba română, în condiţii similare."

    5. La articolul 101, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Statul asigură finanţarea de bază pentru toţi antepreşcolarii, preşcolarii şi pentru toţi elevii din învăţământul primar, gimnazial, profesional şi liceal de stat, particular sau confesional acreditat, pentru elevii din învăţământul postliceal de stat, precum şi, după caz, pentru beneficiarii cursurilor de pregătire pentru examenul naţional de bacalaureat. Finanţarea de bază se face în limitele costului standard per elev/ preşcolar/antepreşcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale."

    6. La articolul 104, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Finanţarea de bază se asigură din bugetul de stat, pentru următoarele articole de cheltuieli, în funcţie de care se calculează costul standard per elev/preşcolar/antepreşcolar, după cum urmează:
    a) cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora, prin bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale;
    b) cheltuieli cu pregătirea profesională, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prin bugetele locale;
    c) cheltuieli cu evaluarea periodică a elevilor, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prin bugetele locale;
    d) cheltuieli cu bunuri şi servicii, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prin bugetele locale."

    7. La articolul 104, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Pentru nivelurile de învăţământ preuniversitar acreditat/autorizat provizoriu, înfiinţate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat, finanţarea pentru cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale, pe baza costului standard per elev/preşcolar/ antepreşcolar şi se cuprinde în contractul instituţional."

    8. La articolul 104, alineatele (3), (4) şi (5^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Finanţarea de bază a unei unităţi şcolare rezultă prin multiplicarea costului standard per elev/preşcolar/antepreşcolar cu coeficienţi specifici unităţii şcolare şi cu numărul de elevi şi se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.
(4) Baza de calcul al fondurilor alocate unităţilor de învăţământ prin şi din bugetele locale, pentru finanţarea de bază, o constituie costul standard per elev/preşcolar/ antepreşcolar. Costul standard per elev/preşcolar/antepreşcolar se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu. Determinarea costului standard per elev/preşcolar/antepreşcolar se face de către Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, în condiţiile prezentei legi şi conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi aprobate prin hotărâre a Guvernului. Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar cuprinde reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale, ai partenerilor sociali şi ai structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale. Alocarea fondurilor pentru finanţarea de bază a unităţii de învăţământ se face pe baza unei formule de finanţare aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, care ia în considerare costul standard per elev/preşcolar/antepreşcolar, numărul de elevi/preşcolari/ antepreşcolari din unitatea de învăţământ, precum şi factorii de corecţie dependenţi de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare şi alţi factori.
    …………………………………………………………………….
(5^2) Aprobarea redistribuirii/repartizării sumelor potrivit prevederilor alin. (5^1) se va face numai după verificarea de către inspectoratul şcolar, pe baza raportului de audit/control, a modului de angajare şi utilizare a sumelor alocate pentru finanţarea de bază, pe baza costurilor standard per elev/preşcolar/antepreşcolar, şi după verificarea corelării numărului de personal cu numărul de elevi. În urma verificării, inspectoratul şcolar stabileşte şi propune direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, respectiv a municipiului Bucureşti sumele ce urmează a fi redistribuite/repartizate suplimentar."

    9. La articolul 104, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
    "(7) Finanţarea de bază prevăzută la alin. (2^1) se repartizează de către Ministerul Educaţiei Naţionale pe inspectorate şcolare/instituţii de învăţământ superior în vederea repartizării pe unităţi de învăţământ."



    ART. II
    Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 30 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 2, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Consiliile locale, cultele recunoscute de lege, persoanele juridice şi fizice autorizate pot înfiinţa, conform legii, unităţi de educaţie timpurie, şi anume: creşe, grădiniţe, centre de zi, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3) Creşele înfiinţate prin hotărâre a consiliului local, în subordinea acestuia, ca unităţi cu sau fără personalitate juridică, sunt parte a sistemului public social, educaţional."

    2. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Finanţarea cheltuielilor necesare organizării şi funcţionării creşelor se realizează din următoarele surse:
    a) bugete ale unităţilor administrativ-teritoriale;
    b) finanţarea de bază pentru antepreşcolari, conform art. 27 alin. (4^1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
    d) finanţare acordată de către instituţiile sau persoanele care au înfiinţat creşa;
    e) contribuţii lunare ale părinţilor/reprezentanţilor legali;
    f) donaţii;
    g) sponsorizări;
    h) alte surse legal constituite."

    3. La articolul 8, alineatul (3) se abrogă.
    4. La articolul 21, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Inspecţia Socială şi direcţiile sanitare judeţene/a municipiului Bucureşti au obligaţia de a efectua câte o inspecţie tuturor serviciilor sociale comunitare de creşă. Pentru menţinerea şi respectarea standardelor sociale şi sanitare se va realiza anual câte o inspecţie tuturor serviciilor sociale comunitare de creşă. Inspecţia se consemnează într-un raport de inspecţie."



    ART. III
    Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă modificările aduse prin prezenta lege în structura bugetului de stat şi în bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale, la propunerea ordonatorului principal de credite, începând cu anul şcolar 2019-2020.

    ART. IV
    În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, se modifică în mod corespunzător:
    a) Hotărârea Guvernului nr. 136/2016 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preşcolar şi stabilirea finanţării de bază de la bugetul de stat, din sume defalcate din TVA prin bugetele locale, pe baza costului standard per elev/preşcolar, pentru toţi preşcolarii şi elevii din învăţământul general obligatoriu particular şi confesional acreditat, precum şi pentru cei din învăţământul profesional şi liceal acreditat, particular şi confesional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 188 din 14 martie 2016, cu modificările ulterioare;
    b) Hotărârea Guvernului nr. 72/2013 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preşcolar şi stabilirea finanţării de bază a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, care se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din T.V.A. prin bugetele locale, pe baza costului standard per elev/preşcolar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 13 martie 2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Hotărârea Guvernului nr. 1.252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 7 ianuarie 2013.


    ART. V
    Tipurile şi modalităţile de finanţare a serviciilor de educaţie timpurie antepreşcolară prevăzute la art. 27 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se reglementează prin hotărâre a Guvernului în maximum 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

    ART. VI
    Prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor, cu modificările şi completările ulterioare, intră în vigoare în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

    ART. VII
    Prevederile prezentei legi intră în vigoare începând cu anul şcolar 2019-2020.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    PETRU-GABRIEL VLASE
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    IULIAN-CLAUDIU MANDA

    Bucureşti, 20 iulie 2018.
    Nr. 201.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016