Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 198 din 28 noiembrie 2025  privind organizarea, funcţionarea şi administrarea Catalogului Naţional al Serviciilor Publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 198 din 28 noiembrie 2025 privind organizarea, funcţionarea şi administrarea Catalogului Naţional al Serviciilor Publice

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1106 din 28 noiembrie 2025
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta lege reglementează organizarea, funcţionarea şi administrarea Catalogului Naţional al Serviciilor Publice din România, denumit în continuare CNSP.
    (2) CNSP este sistemul naţional unic de evidenţă a serviciilor publice furnizate de instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale.
    (3) CNSP reprezintă instrumentul esenţial de monitorizare a progresului digitalizării administraţiei publice şi de fundamentare a deciziilor strategice privind transformarea digitală a României.
    (4) Prezenta lege are ca scop creşterea transparenţei serviciilor publice furnizate de către instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale, precum şi a accesibilităţii şi eficienţei acestora, prin simplificarea interacţiunii beneficiarilor de servicii publice cu administraţia publică centrală.
    (5) CNSP asigură accesul persoanelor fizice şi juridice atât la informaţiile privind modul de furnizare şi prestare a serviciilor publice, cât şi la mecanismele necesare pentru accesarea acestor servicii publice.
    (6) Serviciile publice furnizate de structurile teritoriale sau aflate în subordinea/coordonarea autorităţilor şi instituţiilor publice centrale vor fi prestate în baza unei proceduri unice, aprobată de autoritatea sau instituţia publică centrală, care se aplică în mod unitar pe întreg teritoriul României.

    ART. 2
    În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) beneficiar de servicii publice - persoana fizică sau juridică, cetăţean român sau străin, precum şi orice entitate publică sau privată care solicită, accesează sau utilizează un serviciu public furnizat de instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Catalog Naţional al Serviciilor Publice (CNSP) - platformă electronică naţională care centralizează serviciile publice furnizate de instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) furnizor de servicii publice - instituţia sau autoritatea administraţiei publice centrale, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, care are competenţa legală de a asigura furnizarea unui serviciu public, indiferent de modul de prestare a acestuia;
    d) serviciu public electronic - serviciul public definit la art. 5 lit. kk) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. II
    Organizarea Catalogului Naţional al Serviciilor Publice
    ART. 3
    (1) CNSP este o platformă electronică publică, operată la nivel naţional şi integrată în infrastructura digitală guvernamentală.
    (2) CNSP are caracter public şi este accesibil în mod gratuit prin intermediul platformei digitale serviciipublice.gov.ro.
    (3) În CNSP şi în platforma digitală serviciipublice.gov.ro se regăsesc informaţii referitoare la instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale din România, la serviciile publice oferite de acestea, la paşii necesari pentru obţinerea acestor servicii publice, la statusul digitalizării serviciilor publice şi la mecanismele de acces.
    (4) Instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale completează informaţiile referitoare la serviciile publice furnizate într-o aplicaţie informatică dedicată, denumită în continuare aplicaţia CNSP.

    ART. 4
    (1) Autoritatea pentru Digitalizarea României, denumită în continuare ADR, îndeplineşte atribuţiile de autoritate responsabilă pentru dezvoltarea, administrarea şi suportul tehnic ale CNSP şi ale platformei serviciipublice.gov.ro.
    (2) ADR are următoarele atribuţii:
    a) asigură dezvoltarea, mentenanţa şi securitatea aplicaţiei CNSP şi a platformei serviciipublice.gov.ro;
    b) asigură suport instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale în completarea informaţiilor în aplicaţia CNSP;
    c) colaborează cu instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale pentru completarea şi actualizarea informaţiilor;
    d) asigură interconectarea CNSP cu Platforma de cloud guvernamental, Platforma naţională de interoperabilitate, Portalul Digital Unic al României - PDURo, Sistemul Electronic Naţional, precum şi cu alte sisteme informatice naţionale gestionate de autorităţi publice, în măsura în care este necesar pentru furnizarea eficientă a serviciilor publice în format electronic;
    e) asigură un flux exclusiv online pentru înrolarea instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale din România în aplicaţia CNSP;
    f) realizează, singură sau în colaborare cu alte instituţii publice ori cu mediul academic, studii şi analize privind eficienţa, costurile şi modalităţile de îmbunătăţire a serviciilor publice înregistrate în CNSP;
    g) elaborează propuneri de eficientizare, digitizare şi digitalizare a serviciilor publice înregistrate în CNSP.


    CAP. III
    Funcţionarea Catalogului Naţional al Serviciilor Publice
    ART. 5
    (1) Instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale au obligaţia de a înregistra în CNSP informaţii despre toate serviciile publice pe care le furnizează.
    (2) Instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale au obligaţia de a asigura corectitudinea şi actualitatea informaţiilor înregistrate în CNSP.
    (3) Instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale au obligaţia de a actualiza anual informaţiile prevăzute la art. 6 şi ori de câte ori este cazul.
    (4) Fiecare instituţie şi autoritate a administraţiei publice centrale desemnează, prin act administrativ intern, o persoană responsabilă cu gestionarea procesului de înregistrare şi actualizare a informaţiilor în CNSP, care va colabora direct cu ADR.
    (5) La solicitarea ADR, instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale au obligaţia de a sprijini procesul de monitorizare şi evaluare a statusului digitalizării serviciilor publice furnizate, prin completarea indicatorilor tehnici şi administrativi.
    (6) ADR poate solicita completări sau clarificări în cazul în care informaţiile sunt insuficiente sau inexacte.

    ART. 6
    Informaţiile înregistrate în CNSP includ, în mod obligatoriu, următoarele date pentru fiecare serviciu public:
    a) denumirea completă a serviciului public;
    b) datele de identificare ale instituţiei sau autorităţii administraţiei publice centrale care furnizează serviciul public;
    c) cadrul legal de reglementare;
    d) descrierea succintă a serviciului public şi scopul acestuia;
    e) categoriile de beneficiari;
    f) paşii necesari pentru obţinerea serviciului public, inclusiv documentele solicitate;
    g) termenele de soluţionare şi livrare;
    h) statusul digitalizării serviciului public;
    i) mecanismele de accesare a serviciului public;
    j) taxele aferente furnizării serviciului, dacă este cazul;
    k) modalitatea de plată, dacă este cazul.


    CAP. IV
    Procedura unică de prestare a serviciului public
    ART. 7
    (1) Structurile teritoriale sau aflate în subordinea/coordonarea instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale au obligaţia de a presta serviciile publice în conformitate cu o procedură unică, emisă şi aprobată la nivelul autorităţii sau instituţiei publice centrale.
    (2) Procedura unică prevăzută la alin. (1) are caracter obligatoriu şi este aplicabilă în mod unitar tuturor structurilor teritoriale sau aflate în subordinea/coordonarea instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale, indiferent de localizarea acestora.
    (3) Procedura unică de prestare a serviciului public cuprinde, obligatoriu, următoarele:
    a) categoriile de documente care pot fi solicitate de la beneficiari;
    b) modalităţile de transmitere şi recepţionare a cererilor şi documentelor;
    c) termenele şi condiţiile de soluţionare a cererilor;
    d) paşii operaţionali şi responsabilităţile aferente;
    e) modalitatea de comunicare cu beneficiarii;
    f) cerinţele privind accesibilitatea.

    (4) Structurile teritoriale sau aflate în subordinea/coordonarea instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale nu pot modifica şi/sau completa procedura unică aprobată.
    (5) Instituţia sau autoritatea administraţiei publice centrale are obligaţia de a monitoriza respectarea procedurii unice şi de a interveni în cazul nerespectării.

    CAP. V
    Sancţiuni
    ART. 8
    (1) Neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1)-(3) şi (5) de către conducătorii instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei.
    (2) Nerespectarea dispoziţiilor art. 7 de către conducătorii structurilor teritoriale sau aflate în subordinea/coordonarea instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.
    (3) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (1) se fac de către personalul împuternicit din cadrul ADR.
    (4) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (2) se fac de către personalul împuternicit din cadrul ADR, la sesizarea unui beneficiar de servicii publice.
    (5) Contravenţiilor prevăzute în prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Sumele provenite din amenzile aplicate pentru contravenţiile prevăzute de prezenta lege se fac venit integral la bugetul de stat.

    ART. 9
    Comitetul Tehnico-Economic pentru Societatea Informaţională, înfiinţat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2013, cu modificările şi completările ulterioare, nu va emite avize conforme instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale, care nu se înrolează în platformele CNSP şi serviciipublice.gov.ro.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 10
    Cheltuielile aferente operaţionalizării aplicaţiei CNSP şi ale platformei digitale, precum şi cele necesare punerii în aplicare a prevederilor prezentei legi se suportă din bugetul ADR.

    ART. 11
    (1) În termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, cu consultarea prealabilă a ADR, se aprobă arhitectura aplicaţiei informatice CNSP şi a platformei serviciipublice.gov.ro.
    (2) Arhitectura prevăzută la alin. (1) reprezintă cadrul unitar de dezvoltare şi operare al acestora şi cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele:
    a) arhitectura funcţională, care stabileşte structura componentelor aplicaţiei şi modul de interacţiune între acestea, inclusiv mecanismele de înregistrare, consultare şi raportare a serviciilor publice;
    b) arhitectura tehnică, care defineşte infrastructura hardware şi software necesară, standardele de interoperabilitate, precum şi cerinţele de securitate cibernetică şi protecţie a datelor;
    c) arhitectura de integrare, care reglementează modul de interconectare cu alte sisteme informatice guvernamentale şi europene, cu respectarea principiilor de interoperabilitate.


    ART. 12
    În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii prevăzute la art. 11 alin. (1), ADR aprobă, prin decizie a preşedintelui ADR, metodologia de înrolare a instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale din România în CNSP şi normele privind modalitatea de derulare a etapei de control şi sancţionare a nerespectării prevederilor prezentei legi.

    ART. 13
    (1) În termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei preşedintelui ADR privind metodologia de înrolare, toate instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale din România au obligaţia de a se înrola în aplicaţia CNSP.
    (2) Prevederile art. 8 intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei preşedintelui ADR privind metodologia de înrolare.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    NATALIA-ELENA INTOTERO
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 28 noiembrie 2025.
    Nr. 198.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016