Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 190 din 28 iunie 2022  pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, precum şi pentru modificarea Legii nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 190 din 28 iunie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, precum şi pentru modificarea Legii nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 651 din 30 iunie 2022
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Legea audiovizualului nr. 504/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1. serviciu media audiovizual - serviciul aflat sub responsabilitatea editorială a unui furnizor de servicii media audiovizuale, având drept scop principal, al acestuia sau al unei secţiuni disociabile a acestuia, furnizarea de programe în scop informativ, de divertisment sau educativ pentru publicul larg, prin reţele de comunicaţii electronice, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare; un astfel de serviciu media audiovizual este fie un serviciu de programe de televiziune sau radiodifuziune, astfel cum este definit la pct. 2, fie un serviciu media audiovizual la cerere, astfel cum este definit la pct. 3, şi/sau un serviciu media care constituie o comunicare comercială audiovizuală, astfel cum este definită la pct. 15;"

    2. La articolul 1, după punctul 1 se introduce un nou punct, punctul 1^1, cu următorul cuprins:
    "1^1. serviciu de platformă de partajare a materialelor video - serviciul al cărui scop principal al acestuia sau al unei secţiuni disociabile a acestuia ori o funcţionalitate esenţială a acestuia constă în furnizarea către publicul larg de programe sau de materiale video generate de utilizatori sau furnizarea ambelor categorii, în scop informativ, de divertisment sau educativ, pentru care furnizorul platformei de partajare a materialelor video nu are responsabilitate editorială, prin reţele de comunicaţii electronice, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, a căror organizare este stabilită de către furnizorul platformei de partajare a materialelor video, inclusiv prin mijloace automate sau algoritmi, în special prin afişare, marcare şi secvenţionare;"

    3. La articolul 1, punctele 4, 10, 15-17, 19, 21 şi 36 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "4. program - ansamblu de imagini în mişcare cu sau fără sunet care constituie un element distinct, indiferent de lungimea acestuia, în cadrul unei grile sau al unui catalog realizat de un furnizor de servicii media audiovizuale, inclusiv filme artistice de lung metraj, videoclipuri, evenimente sportive, comedii de situaţie, documentare, programe pentru copii, precum şi filme şi seriale pentru televiziune;
    (...)
10. retransmisie - captarea şi transmiterea simultană, nealterată şi integrală a serviciilor de programe de televiziune şi/sau de radiodifuziune, destinate recepţionării de către public, prin orice reţele de comunicaţii electronice, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    (...)
15. comunicare comercială audiovizuală - imagini cu sau fără sunet care sunt destinate să promoveze, direct sau indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice sau juridice care desfăşoară o activitate economică, aceste imagini însoţind sau fiind incluse într-un program sau într-un material video generat de utilizator în schimbul unei plăţi sau al unei retribuţii similare unei plăţi ori în scopul autopromovării; formele de comunicare comercială audiovizuală includ, printre altele, publicitatea radiodifuzată sau televizată, sponsorizarea, teleshoppingul şi plasarea de produse;
16. comunicare audiovizuală cu conţinut comercial mascat - reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităţilor unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa. Astfel de reprezentări sunt considerate intenţionate mai ales atunci când se fac în schimbul unei plăţi sau al unei retribuţii similare unei plăţi;
17. publicitate televizată - orice formă de mesaj difuzat fie în schimbul unei plăţi, fie al unei retribuţii similare unei plăţi sau difuzat în scopuri de autopromovare, de către o persoană juridică publică sau privată ori de către o persoană fizică, în legătură cu o activitate comercială, ramură de activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri şi servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi şi obligaţii;
    (...)
19. sponsorizare - orice contribuţie la finanţarea serviciului media audiovizual, serviciului de platformă de partajare a materialelor video, a materialelor video generate de utilizatori sau a programelor, efectuată de persoane juridice de drept public sau privat ori de persoane fizice, neangajate în activităţi de furnizare de servicii media audiovizuale sau de servicii de platformă de partajare a materialelor video sau în realizarea de opere audiovizuale, în scopul promovării numelui, a mărcii, a imaginii, a activităţii sau a produselor proprii;
    (...)
21. plasare de produse - orice formă de comunicare comercială audiovizuală ce constă în includerea sau referirea la un produs, la un serviciu sau la mărcile acestora, prin inserarea în cadrul unui program sau al unui material video generat de utilizator, în schimbul unei plăţi sau al unei retribuţii similare unei plăţi;
    (...)
36. codare - procedeu prin care semnalul iniţial este transformat la emisie astfel încât acesta să poată fi restabilit la recepţie numai dacă se cunoaşte algoritmul de codare;"

    4. La articolul 1, după punctul 38 se introduc şase noi puncte, punctele 39-44, cu următorul cuprins:
    "39. material video generat de utilizator - serie de imagini în mişcare cu sau fără sunet care constituie un element distinct, indiferent de lungimea acestuia, şi care este creat de un utilizator şi este încărcat pe o platformă de partajare a materialelor video de către utilizatorul respectiv sau de către orice alt utilizator;
40. decizie editorială - decizie luată în mod periodic în scopul exercitării responsabilităţii editoriale şi în legătură cu funcţionarea de zi cu zi a serviciului media audiovizual;
41. furnizor de platformă de partajare a materialelor video - persoana fizică sau juridică ce oferă un serviciu de platformă de partajare a materialelor video;
42. autoreglementare - tip de iniţiativă voluntară care permite operatorilor economici, partenerilor sociali, organizaţiilor şi asociaţiilor neguvernamentale să adopte orientări comune între ele şi pentru ele;
43. coreglementare - iniţiativă care asigură în forma sa minimă o legătură juridică între autoreglementare şi legiuitorul naţional, rolul de reglementare fiind partajat între părţile interesate şi Guvern sau Consiliu, fiind permisă intervenţia statului în cazul neîndeplinirii obiectivelor de interes public;
44. ERGA - Grupul autorităţilor europene de reglementare pentru serviciile mass-media audiovizuale, organism care îşi desfăşoară activitatea conform prevederilor art. 30^b din Directiva 2010/13/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 martie 2010 privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 95 din data de 15 aprilie 2010."

    5. La articolul 2, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Prevederile prezentei legi se aplică şi următoarelor categorii:
    a) furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video aflaţi sub jurisdicţia României;
    b) furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video aflaţi sub jurisdicţia unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, dar al cărui conţinut poate fi accesat pe teritoriul României."

    6. La articolul 2, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să informeze Consiliul Naţional al Audiovizualului cu privire la orice schimbare care ar putea afecta stabilirea jurisdicţiei."

    7. După articolul 2 se introduc trei noi articole, articolele 2^1-2^3, cu următorul cuprins:
    "ART. 2^1
    (1) Consiliul Naţional al Audiovizualului întocmeşte şi administrează lista actualizată a furnizorilor de servicii media audiovizuale, aflaţi în jurisdicţia României, cuprinzând şi criteriile în baza cărora s-a stabilit jurisdicţia pentru fiecare furnizor, asigurând comunicarea periodică a acesteia, inclusiv a actualizărilor ei, către Comisia Europeană şi către public, prin afişarea acesteia pe pagina de internet a Consiliului.
    (2) În domeniul serviciilor media audiovizuale, Consiliul Naţional al Audiovizualului poate impune, prin decizii de reglementare, furnizorilor de servicii media audiovizuale aflaţi în jurisdicţia României măsuri mai detaliate sau mai stricte de interes public general, cu respectarea dreptului european aplicabil.
    (3) Consiliul Naţional al Audiovizualului cooperează cu celeritate pentru a ajunge la o soluţie eficientă şi satisfăcătoare, cu autoritatea competentă din statul de jurisdicţie al furnizorului de servicii media audiovizuale, în legătură cu orice problemă, în situaţia în care serviciul furnizat este orientat în întregime sau în cea mai mare parte către teritoriul României.
    ART. 2^2
    (1) Consiliul Naţional al Audiovizualului va cere unui furnizor aflat sub jurisdicţia României să se conformeze normelor de interes public general şi va informa periodic, cu privire la acţiunile întreprinse, autoritatea competentă din statul membru care a solicitat, în baza unei cereri motivate, luarea unor măsuri, în ce priveşte furnizorul respectiv, al cărui serviciu media audiovizual este orientat în întregime sau în cea mai mare parte către teritoriul statului care a făcut solicitarea.
    (2) În termen de 60 de zile de la primirea cererii prevăzute la alin. (1), Consiliul Naţional al Audiovizualului informează autoritatea competentă din statul membru solicitant şi Comisia Europeană cu privire la rezultatele obţinute şi, dacă este cazul, explică motivele pentru care nu a putut fi găsită o soluţie. Consiliul Naţional al Audiovizualului poate solicita Comitetului de contact, instituit potrivit art. 29 din Directiva 2010/13/UE din 10 martie 2010 privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale), să analizeze cazul respectiv.
    ART. 2^3
    (1) În aplicarea prevederilor art. 2^1 alin. (3) şi art. 2^2 alin. (1), Consiliul Naţional al Audiovizualului este autorizat să adopte măsuri corespunzătoare împotriva furnizorului de servicii media audiovizuale, respectiv în cazul în care, în mod cumulativ:
    a) apreciază că rezultatele obţinute prin aplicarea dispoziţiilor art. 2^2 alin. (1) nu sunt satisfăcătoare;
    b) există dovezi care arată că furnizorul de servicii media audiovizuale în cauză s-a stabilit în statul membru de jurisdicţie pentru a eluda normele mai stricte, în domeniul serviciilor media audiovizuale, care i s-ar aplica în cazul în care s-ar fi stabilit pe teritoriul României, cu condiţia ca dovezile respective să permită stabilirea în mod rezonabil a unei astfel de eludări, fără a fi nevoie să se demonstreze intenţia furnizorului de servicii media audiovizuale de a eluda respectivele norme mai stricte.
    (2) Măsurile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie necesare din punct de vedere obiectiv, aplicate nediscriminatoriu şi proporţionale cu obiectivele pe care le urmăresc şi pot fi luate numai în cazul în care sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) Consiliul Naţional al Audiovizualului a notificat Comisiei Europene şi autorităţii competente din statul membru în care este stabilit furnizorul de servicii media audiovizuale intenţia sa de a lua măsurile respective, prezentând totodată motivele pe care îşi întemeiază evaluarea;
    b) Consiliul Naţional al Audiovizualului a respectat dreptul la apărare al furnizorului de servicii media audiovizuale în cauză şi, în special, a oferit furnizorului de servicii media audiovizuale respectiv posibilitatea de a-şi exprima opiniile cu privire la presupusa eludare şi la măsurile pe care intenţionează să le ia;
    c) există avizul ERGA, potrivit dispoziţiilor art. 30^b alin. (3) din Directiva 2010/13/UE, cu privire la conformitatea măsurilor respective cu dreptul european, şi în special cu privire la faptul că evaluările efectuate de către Consiliul Naţional al Audiovizualului în contextul măsurilor prevăzute la alin. (1) sunt corect fundamentate.
    (3) În vederea facilitării emiterii de către ERGA a avizului menţionat la alin. (2) lit. c), Consiliul Naţional al Audiovizualului transmite toate informaţiile necesare, referitoare la cazul respectiv, dacă aceasta consideră că informaţiile deţinute nu sunt suficiente."

    8. După articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 6^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 6^1
    (1) În domeniul serviciilor media audiovizuale sunt încurajate şi considerate necesare coreglementarea şi autoreglementarea, acestea realizându-se prin intermediul unor coduri de conduită adoptate la nivel naţional, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor prezentei legi. Codurile de conduită se elaborează prin cooperare între furnizorii de servicii media audiovizuale, furnizorii de servicii de platformă de partajare a materialelor video sau organizaţiile care îi reprezintă şi reprezentanţii celorlalte sectoare interesate.
    (2) Codurile elaborate în temeiul alin. (1) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    a) să fie concepute astfel încât să fie acceptate de principalele părţi interesate;
    b) să stabilească în mod clar şi neechivoc obiectivele pe care le urmăresc;
    c) să prevadă dispoziţii privind monitorizarea şi evaluarea în mod regulat, transparent şi independent a îndeplinirii obiectivelor pe care le vizează;
    d) să cuprindă dispoziţii privind asigurarea efectivă a respectării normelor impuse, inclusiv sancţiuni eficace şi proporţionale;
    e) să aibă drept scop reducerea în mod efectiv a expunerii minorilor la comunicările comerciale audiovizuale având ca obiect băuturile alcoolice, precum şi produsele alimentare şi băuturile care conţin substanţe nutritive şi substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic, în special grăsimi, acizi graşi trans, sare sau sodiu şi zaharuri, al căror consum excesiv nu este recomandat în regimul alimentar global. Astfel de comunicări comerciale audiovizuale nu trebuie să scoată în evidenţă calitatea pozitivă a aspectelor nutriţionale ale unor astfel de produse alimentare şi băuturi.
    (3) Consiliul Naţional al Audiovizualului poate impune furnizorilor de servicii media audiovizuale să respecte norme mai detaliate sau mai stricte, conforme cu dreptul european, inclusiv în cazul în care un cod de conduită sau anumite părţi din acesta s-au dovedit a nu fi suficient de eficiente. Consiliul Naţional al Audiovizualului va raporta aceste norme Comisiei Europene, fără întârzieri nejustificate.
    (4) Normele mai stricte instituite la nivel naţional conform prevederilor alin. (3) trebuie să fie necesare, justificate şi proporţionale din perspectiva obiectivului de interes public general urmărit.
    (5) Normele, procedurile şi condiţiile restrictive aplicate serviciilor media audiovizuale sunt aceleaşi atât pentru serviciile liniare, cât şi pentru cele neliniare."

    9. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Consiliul este autoritate unică de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale şi îşi exercită competenţele în mod imparţial şi transparent, în temeiul prezentei legi şi al dreptului Uniunii Europene, fără a solicita sau accepta instrucţiuni din partea niciunei alte instituţii sau entităţi în îndeplinirea sarcinilor care îi revin. Colaborarea cu organisme de autoreglementare, desfăşurată în baza unor acorduri sau parteneriate nu constituie solicitare sau acceptare de instrucţiuni."

    10. La articolul 10 alineatul (3), litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "i) creşterea nivelului de sensibilizare a opiniei publice în legătură cu utilizarea serviciilor media audiovizuale, prin dezvoltarea şi promovarea educaţiei pentru media la nivelul tuturor categoriilor sociale, inclusiv prin intermediul sau în parteneriat cu Ministerul Educaţiei;"

    11. La articolul 10 alineatul (3), după litera l) se introduc trei noi litere, literele m)-o), cu următorul cuprins:
    "m) schimbul de informaţii, de experienţă şi de bune practici cu autorităţile competente din statele membre şi Comisia Europeană, în cadrul Comitetului de contact şi în cadrul ERGA, cu privire la procedura de restricţionare a serviciilor media audiovizuale, precum şi menţinerea şi dezvoltarea relaţiilor cu organismele şi forurile internaţionale şi cu autorităţile de reglementare din statele membre ale Uniunii Europene şi participarea la evenimentele organizate de acestea;
n) încurajarea furnizorilor de servicii media audiovizuale să elaboreze planuri de acţiune privind accesibilitatea în vederea îmbunătăţirii continue şi treptate a accesibilităţii serviciilor lor pentru persoanele cu dizabilităţi, pe care să le comunice către Consiliu;
o) schimbul de informaţii, de experienţă şi de bune practici cu Comisia Europeană şi autorităţile similare din alte state în ceea ce priveşte aplicarea cadrului de reglementare privind serviciile media audiovizuale, inclusiv cu privire la accesibilitate şi la competenţele în domeniul audiovizual."

    12. La articolul 10, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Până la data de 19 decembrie 2022 şi, ulterior, o dată la trei ani, Consiliul înaintează Comisiei Europene un raport cu privire la punerea în aplicare a obligaţiei prevăzute la alin. (3) lit. i)."

    13. La articolul 10, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) Consiliul este obligat să sesizeze autorităţile competente cu privire la apariţia sau existenţa unor practici restrictive de concurenţă, a abuzului de poziţie dominantă sau a concentrărilor economice supuse controlului Consiliului Concurenţei, precum şi cu privire la orice alte încălcări ale prevederilor legale care nu intră în competenţa sa, cum ar fi practicile incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, încălcări ale prevederilor legale în domeniul protecţiei datelor personale, precum şi ale drepturilor de autor şi drepturilor conexe. Consiliul poate încheia cu autorităţile competente un protocol de colaborare prin care se vizează asigurarea schimbului de informaţii în vederea îmbunătăţirii măsurilor de identificare şi întreprinderii acţiunilor necesare respectării prevederilor prezentei legi."

    14. La articolul 10, după alineatul (6) se introduc opt noi alineate, alineatele (7)-(14), cu următorul cuprins:
    "(7) Consiliul informează Comisia Europeană, fără întârzieri nejustificate, cu privire la conflictele de jurisdicţie, care nu s-au putut rezolva printr-un acord valabil, dintre România şi un alt stat membru al Uniunii Europene. Deciziile Comisiei Europene în astfel de cazuri, cu privire la stabilirea jurisdicţiei, sunt obligatorii.
(8) Consiliul este autorizat să înfiinţeze şi să gestioneze un punct de contact online unic, uşor accesibil, inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi, precum şi disponibil publicului pentru furnizarea de informaţii şi primirea de plângeri cu privire la oricare dintre chestiunile legate de accesibilitatea serviciilor media audiovizuale.
(9) Consiliul raportează Comisiei Europene până la data de 19 decembrie 2022 şi, ulterior, o dată la doi ani, cu privire la îndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 23 alin. (1) şi art. 24 alin. (1) şi (2), precum şi cu privire la contribuţiile financiare impuse furnizorilor în temeiul art. 13 alin. (1) lit. h) şi h^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 328/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Consiliul informează autoritatea şi/sau organismul naţional de reglementare al statului membru al Uniunii Europene când primeşte de la un furnizor de servicii media audiovizuale aflat în jurisdicţia României informaţii potrivit cărora acesta urmează să furnizeze un serviciu orientat în întregime sau în cea mai mare parte către publicul statului membru respectiv.
(11) Cererile venite din partea autorităţii competente şi/sau organismului naţional de reglementare al unui stat membru al Uniunii Europene privind activităţile unui furnizor de servicii media audiovizuale aflat în jurisdicţia României, care furnizează un serviciu ce vizează teritoriul statului membru respectiv, sunt soluţionate de către Consiliu în termen de cel mult 60 de zile de la primire. Consiliul este autorizat să solicite autorităţii şi/sau organismului naţional de reglementare al statului membru care a formulat cererea orice informaţii pe care le consideră utile în soluţionarea acesteia.
(12) Până la data de 19 decembrie 2022 şi, ulterior, o dată la trei ani, Consiliul înaintează un raport Comisiei Europene cu privire la punerea în aplicare a prevederilor art. 41^1 alin. (1).
(13) Raportul menţionat la alin. (12) se publică pe pagina de internet a Consiliului.
(14) Consiliul furnizează Comisiei Europene sau autorităţii de reglementare din alt stat informaţiile solicitate de aceasta privind aspecte legate de domeniul gestionat de acesta."

    15. La articolul 11, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Candidaturile se aprobă cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor prezenţi, în condiţiile întrunirii cvorumului celor două Camere. Numirea de către Parlament a noilor membri ai Consiliului se face cu cel puţin 90 de zile înainte de expirarea mandatelor."

    16. La articolul 12, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Membrii Consiliului care, în momentul numirii, se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (2)-(4) au la dispoziţie un termen de cel mult 60 de zile pentru renunţarea la calitatea sau la acţiunile respective, perioadă în care nu au drept de vot în cadrul Consiliului."

    17. La articolul 13 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) în cazul incapacităţii de a-şi exercita funcţia pentru o perioadă mai mare de 90 de zile, cu excepţia situaţiilor medicale justificate prin concediu medical, caz în care perioada nu poate depăşi 6 luni;"

    18. La articolul 13 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
    "c) în conformitate cu art. 20."

    19. La articolul 15, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Este interzisă emiterea recomandării cu privire la difuzarea în regim de anunţ de interes public a spoturilor informative radio - TV."

    20. La articolul 15, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Deciziile Consiliului având caracter individual se comunică celor interesaţi şi intră în vigoare de la data comunicării, dacă nu se prevede altfel, putând fi contestate la instanţa competentă."

    21. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    (1) Activitatea Consiliului este finanţată de la bugetul de stat, astfel încât să asigure respectarea prevederilor prezentei legi, îndeplinirea funcţiilor în mod eficace, pentru a contribui la activitatea ERGA şi a-şi îndeplini obligaţiile asumate în calitate de membru permanent în organismele internaţionale comune ale autorităţilor de reglementare în domeniul audiovizualului. Bugetul aprobat al Consiliului se publică pe pagina de internet a Consiliului."

    22. La articolul 20, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) În cazul menţionat la alin. (4), hotărârea Parlamentului de respingere a raportului anual de activitate se motivează în mod corespunzător, se notifică persoanei vizate şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

    23. La articolul 20, alineatul (6) se abrogă.
    24. La articolul 22, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 22
    (1) În măsura posibilului şi prin mijloacele corespunzătoare, radiodifuzorii aflaţi în jurisdicţia României vor rezerva operelor europene o proporţie majoritară din timpul de difuzare, cu excepţia timpului consacrat informaţiilor, manifestărilor sportive, jocurilor, publicităţii, precum şi serviciilor de teletext şi teleshopping.
    (2) În cazurile în care proporţia stabilită la alin. (1) nu poate fi atinsă, proporţia rezervată operelor europene nu trebuie să fie mai mică de 30% din timpul prevăzut la alin. (1).
    (3) Consiliul va urmări aplicarea prevederilor alin. (1)."

    25. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 23
    (1) Furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere, aflaţi sub jurisdicţia României, au obligaţia să aloce, în cadrul serviciilor media audiovizuale la cerere, cel puţin 30% din cataloagele lor operelor europene, precum şi să asigure promovarea acestor opere. Procentul de 30% se calculează pe baza titlurilor din catalogul de servicii, în cazul serialelor de televiziune sezonul fiind echivalentul unui titlu. Promovarea se poate realiza prin facilitarea accesului la aceste opere, printr-o secţiune dedicată operelor europene care să fie accesibilă de la pagina de pornire a serviciului, posibilitatea căutării de opere europene în instrumentul de căutare disponibil în cadrul respectivului serviciu, utilizarea de opere europene în campanii ale respectivului serviciu sau asigurarea unui procentaj minim de opere europene promovate din catalogul respectivului serviciu, utilizarea bannerelor sau a unor instrumente similare.
    (2) În cazul în care un furnizor de servicii media audiovizuale la cerere aflat în jurisdicţia României oferă cataloage naţionale diferite în alte state membre, este responsabilitatea statului membru de jurisdicţie să asigure respectarea obligaţiei legate de cota de opere europene în ceea ce priveşte diferitele cataloage naţionale.
    (3) Obligaţia prevăzută la alin. (1) nu se aplică furnizorilor de servicii media audiovizuale la cerere cu o cifră de afaceri sub 2 milioane de euro, aferentă furnizării de servicii media audiovizuale, sau cu un nivel de audienţă mai mic de 1%.
    (4) În cazul în care un furnizor de servicii media audiovizuale nu furnizează un serviciu media audiovizual la cerere pentru o anumită perioadă de timp, respectarea obligaţiei impuse în temeiul alin. (1) se evaluează în raport cu timpul efectiv de furnizare a serviciului respectiv."

    26. La articolul 28, alineatul (2) se abrogă.
    27. La articolul 28, alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5) Difuzarea programelor pentru copii poate fi întreruptă de publicitate televizată o singură dată în timpul unei durate programate de cel puţin 30 de minute, cu condiţia ca durata prevăzută a programului să depăşească 30 de minute.
(6) Este interzisă difuzarea de teleshopping în timpul programelor pentru copii, precum şi inserarea de publicitate televizată sau de teleshopping în timpul difuzării oficierii unui serviciu religios."

    28. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 29
    (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:
    a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;
    b) să nu facă uz de tehnici subliminale;
    c) să respecte demnitatea umană;
    d) să nu includă şi să nu promoveze acte de discriminare bazată pe criteriu de sex, origine rasială sau etnică, naţionalitate, religie sau credinţă, dizabilitate, vârstă sau orientare sexuală;
    e) să nu aducă ofensă convingerilor religioase sau politice ale telespectatorilor şi radioascultătorilor;
    f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei;
    g) să nu stimuleze comportamente care dăunează în mod grav protecţiei mediului;
    h) să nu stimuleze comportamente indecente sau imorale;
    i) să nu promoveze, direct sau indirect, practici oculte.
    (2) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor şi, în special:
    a) să nu instige în mod direct minorii să cumpere sau să închirieze un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienţă ori a credulităţii acestora;
    b) să nu încurajeze în mod direct minorii să îşi convingă părinţii sau pe alte persoane să cumpere bunurile ori serviciile care fac obiectul publicităţii;
    c) să nu exploateze încrederea specială pe care minorii o au în părinţi, profesori sau alte persoane;
    d) să nu prezinte în mod nejustificat minori în situaţii periculoase.
    (3) Comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.
    (4) Comunicările comerciale audiovizuale pentru băuturi alcoolice în cadrul serviciilor media audiovizuale la cerere, cu excepţia sponsorizării şi a plasării de produse, trebuie să respecte criteriile prevăzute la art. 32.
    (5) Comunicările comerciale audiovizuale pentru băuturi alcoolice nu pot încuraja consumul excesiv al băuturilor respective şi nu pot viza în mod special minorii.
    (6) Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru ţigări şi alte produse din tutun, precum şi pentru ţigarete electronice şi flacoane de reumplere este interzisă.
    (7) Comunicările comerciale audiovizuale având ca obiect medicamente sau tratamente medicale, disponibile în România numai pe bază de prescripţie medicală sunt interzise.
    (8) Comunicările comerciale audiovizuale care aduc atingere intereselor legale ale consumatorilor sunt interzise.
    (9) Furnizorii de servicii media audiovizuale sunt încurajaţi să dezvolte coduri de conduită privind comunicările comerciale audiovizuale, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 6^1, care să aibă ca scopuri principale cel puţin următoarele: reducerea în mod efectiv a expunerii minorilor la comunicările comerciale audiovizuale având ca obiect băuturile alcoolice, precum şi produsele alimentare şi băuturile care conţin substanţe nutritive şi substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic, în special grăsimi, acizi graşi trans, sare sau sodiu şi zaharuri, al căror consum excesiv nu este recomandat în regimul alimentar global. Astfel de comunicări comerciale audiovizuale nu trebuie să scoată în evidenţă calitatea pozitivă a aspectelor nutriţionale ale unor astfel de produse alimentare şi băuturi."

    29. Articolul 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 31
    (1) Pentru programele produse ulterior datei de 19 decembrie 2009, plasarea de produse este permisă în cadrul serviciilor media audiovizuale, cu excepţia programelor de ştiri şi de actualităţi, a programelor dedicate consumatorilor, a programelor religioase şi a programelor pentru copii.
    (2) Programele dedicate consumatorilor, prevăzute la alin. (1), sunt programe care oferă consiliere publicului sau care conţin evaluări privind achiziţionarea de produse şi servicii.
    (3) Programele produse după 19 decembrie 2009 care conţin plasări de produse trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) conţinutul şi organizarea în cadrul unei grile, în cazul transmisiilor de televiziune, sau în cadrul unui catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, nu sunt în nicio circumstanţă influenţate într-un mod care să afecteze responsabilitatea şi independenţa editorială a furnizorului de servicii media audiovizuale;
    b) nu încurajează în mod direct cumpărarea sau închirierea de bunuri sau servicii, mai ales prin trimiteri exprese cu caracter promoţional la bunurile sau serviciile respective;
    c) nu pun în evidenţă, în mod nejustificat, produsul în cauză;
    d) trebuie să cuprindă informaţii clare privind produsele, fiind identificate corespunzător atât la început, cât şi la sfârşit, precum şi la reluarea după o pauză publicitară, astfel încât să se evite orice confuzie din partea publicului.
    (4) Consiliul poate aproba, prin decizie, situaţiile în care se poate deroga de la condiţiile prevăzute la alin. (3) lit. d), cu excepţia programelor produse sau comandate de către un furnizor de servicii media audiovizuale sau de către o societate afiliată furnizorului respectiv.
    (5) În cadrul programelor produse după 19 decembrie 2009 se interzice plasarea de produse, precum:
    a) ţigări şi alte produse din tutun, precum şi ţigarete electronice şi flacoane de reumplere sau produse ale operatorilor economici al căror obiect principal de activitate îl constituie fabricarea sau vânzarea produselor respective;
    b) medicamente sau tratamente medicale specifice care sunt disponibile numai pe bază de prescripţie medicală."

    30. La articolul 34, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Sponsorizarea serviciilor sau programelor media audiovizuale de către persoane fizice sau juridice a căror activitate principală este fabricarea sau comercializarea de ţigări şi de alte produse din tutun, precum şi de ţigarete electronice şi de flacoane de reumplere este interzisă.
    (...)
(4) Sponsorizarea programelor jurnalelor de ştiri şi programelor de actualităţi politice este interzisă."

    31. La articolul 34, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Prezentarea unei sigle de sponsorizare în timpul programelor pentru copii, al documentarelor şi al programelor religioase este interzisă."

    32. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 35
    (1) Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00-18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00-24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv.
    (2) În cazul serviciilor publice de televiziune, proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping, în intervalele prevăzute la alin. (1), nu poate depăşi 16,7% din fiecare interval.
    (3) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în cazul:
    a) anunţurilor făcute de radiodifuzor în legătură cu propriile programe şi cu produsele auxiliare derivate direct din aceste programe sau în legătură cu programele şi serviciile media audiovizuale ale altor entităţi care aparţin aceluiaşi grup de radiodifuziune;
    b) anunţurilor de sponsorizare;
    c) plasărilor de produse;
    d) cadrelor neutre cuprinse între conţinutul editorial şi spoturile de publicitate televizată sau de teleshopping, precum şi între spoturile individuale."

    33. Articolul 39 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 39
    (1) Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii de servicii media audiovizuale aflaţi în jurisdicţia României care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor sunt puse la dispoziţie numai într-un mod care să asigure că, în mod normal, minorii nu le vor auzi sau vedea. Printre măsurile respective se pot număra selectarea orei de difuzare, instrumente de verificare a vârstei sau alte măsuri tehnice. Acestea trebuie să fie proporţionale cu potenţialele efecte negative ale programului. Conţinutul cel mai dăunător, cum ar fi violenţa nejustificată şi pornografia, face obiectul celor mai stricte măsuri.
    (2) Se interzice prelucrarea în scopuri comerciale, cum ar fi marketingul direct, crearea de profiluri şi publicitatea orientată în funcţie de comportament, a datelor cu caracter personal ale minorilor colectate sau altfel generate de furnizorii de servicii media audiovizuale în aplicarea alin. (1).
    (3) Furnizorii de servicii media trebuie să ofere publicului informaţii suficiente cu privire la conţinutul care poate afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor. În acest scop, furnizorii de servicii mass-media utilizează un sistem care descrie natura potenţial dăunătoare a conţinutului unui serviciu mass-media audiovizual; un astfel de sistem poate fi stabilit de furnizorii de servicii media prin măsuri de coreglementare şi/sau autoreglementare, astfel cum se prevede la art. 6^1, inclusiv prin intermediul codurilor de conduită ale Uniunii Europene."

    34. Articolul 39^1 se abrogă.
    35. Articolul 40 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 40
    (1) Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii aflaţi în jurisdicţia României nu trebuie să conţină:
    a) incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe considerente precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă;
    b) instigări publice la săvârşirea de infracţiuni de terorism, astfel cum sunt prevăzute de Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Măsurile luate de Consiliu în aplicarea alin. (1) trebuie să fie necesare şi proporţionale şi să respecte drepturile şi principiile prevăzute în Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene."

    36. Titlul capitolului III^4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    CAP. III^4
    Accesibilizarea serviciilor media audiovizuale pentru persoanele cu dizabilităţi
"

    37. La capitolul III^4, după titlul capitolului se introduce un nou articol, articolul 41^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 41^1
    (1) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure, treptat şi continuu, accesul persoanelor cu dizabilităţi la serviciile prestate sau furnizate, prin intermediul unor măsuri efective, care vor include, fără a se limita la acestea, limbajul semnelor, subtitrarea pentru persoanele cu deficienţe de auz, subtitrările vorbite şi descrierea audio.
    (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să prezinte Consiliului un raport anual, cu privire la punerea în aplicare a măsurilor prevăzute la alin. (1). Raportul se publică pe pagina de internet a furnizorului respectiv.
    (3) Furnizorii de servicii media audiovizuale comunică Consiliului orice plan de acţiune cuprinzând măsuri privind accesibilitatea serviciilor lor pentru persoanele cu dizabilităţi."

    38. La articolul 42^1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 42^1
    (1) Persoanele cu dizabilităţi au dreptul de acces la serviciile media audiovizuale, în funcţie de posibilităţile tehnologice."

    39. La articolul 42^1, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alineatele (6)-(8), cu următorul cuprins:
    "(6) Informaţiile de urgenţă, inclusiv comunicările şi anunţurile publice transmise în situaţia unor dezastre naturale, care se publică prin intermediul serviciilor media audiovizuale, sunt furnizate într-un mod accesibil pentru persoanele cu dizabilităţi.
(7) Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii de servicii nu pot face obiectul inserărilor în scopuri comerciale sau al modificărilor fără acordul explicit al furnizorilor acestora, cu următoarele excepţii:
    a) inserările iniţiate sau autorizate exclusiv în scop privat de către utilizatorul serviciului, cum ar fi inserările generate de serviciile destinate comunicărilor individuale;
    b) elementele de control ale oricărei interfeţe de utilizator necesare pentru funcţionarea dispozitivului sau pentru navigarea în cadrul programului, ca de exemplu indicatorii de volum, funcţiile de căutare, meniurile de navigare sau listele de canale;
    c) inserările legitime, cum ar fi inserările de tip informaţii de avertizare, informaţii de interes public general, subtitrări sau comunicări comerciale oferite de furnizorul de servicii media audiovizuale;
    d) tehnicile de compresie a datelor prin care se reduce dimensiunea fişierului de date şi alte tehnici de adaptare a unui serviciu la mijloacele de distribuţie, cum ar fi rezoluţia şi codificarea, fără să aducă nicio modificare conţinutului.
(8) Mecanismele complete ale măsurilor de implementare vor fi stabilite de Consiliu, asigurând proporţionalitatea măsurilor de protejare a intereselor legitime ale utilizatorilor cu cele de protejare a intereselor legitime ale furnizorilor de servicii media audiovizuale."

    40. După capitolul III^5 se introduce un nou capitol, capitolul III^6, cuprinzând articolele 42^5-42^10, cu următorul cuprins:
    "    CAP. III^6
    Dispoziţii aplicabile serviciilor de platformă de partajare a materialelor video
    ART. 42^5
    (1) Furnizorii de servicii de platformă de partajare a materialelor video stabiliţi în România, în sensul art. 1 pct. 4 din Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic, republicată, cu modificările ulterioare, sunt consideraţi sub jurisdicţia României.
    (2) Un furnizor de platformă de partajare a materialelor video, care nu se află sub jurisdicţia României, conform prevederilor alin. (1), este considerat a fi sub jurisdicţia statului în care respectivul furnizor:
    a) are o societate-mamă sau o filială care este stabilită pe teritoriul statului respectiv;
    b) face parte dintr-un grup şi o altă societate din grupul respectiv este stabilită pe teritoriul statului respectiv.
    (3) În cuprinsul alin. (2), următorii termeni reprezintă:
    a) societate-mamă - persoană juridică care controlează una sau mai multe filiale;
    b) filială - persoană juridică controlată de o societate-mamă în cazul în care există mai multe filiale şi fiecare dintre acestea este stabilită într-un stat diferit, se consideră că furnizorul platformei de partajare a materialelor video este stabilit în statul în care una dintre filiale şi-a început pentru prima oară activitatea, cu condiţia să menţină o legătură stabilă şi efectivă cu economia statului respectiv;
    c) grup - societate-mamă, toate filialele acesteia şi toate celelalte persoane juridice care au legături organice, economice şi juridice cu acestea.
    (4) În scopul aplicării alin. (2), în cazul în care societatea-mamă, filiala sau celelalte societăţi din grup sunt fiecare stabilite în state diferite, se consideră că furnizorul platformei de partajare a materialelor video este stabilit în statul în care este stabilită societatea sa mamă sau, în absenţa unei astfel de stabiliri, se consideră că este stabilit în statul în care este stabilită filiala sa sau, în absenţa unei astfel de stabiliri, în statul în care este stabilită cealaltă societate din grup.
    (5) În scopul stabilirii răspunderii civile, penale şi contravenţionale a furnizorilor de platforme de partajare a materialelor video sunt aplicabile prevederile art. 3 şi art. 11-15 din Legea nr. 365/2002, republicată, cu modificările ulterioare.
    ART. 42^6
    (1) Consiliul întocmeşte, păstrează şi afişează pe pagina sa de internet o listă actualizată a furnizorilor de platforme de partajare a materialelor video stabiliţi sau consideraţi ca fiind stabiliţi pe teritoriul României şi precizează criteriile care au stat la baza stabilirii jurisdicţiei, conform prevederilor art. 42^5.
    (2) Consiliul comunică Comisiei Europene lista menţionată la alin. (1), inclusiv orice actualizări ale acesteia.
    (3) Consiliul informează Comisia Europeană, fără întârzieri nejustificate, cu privire la conflictele de jurisdicţie dintre România şi un alt stat membru al Uniunii Europene privind furnizorii de platforme de partajare a materialelor video, care nu s-au putut rezolva prin acordul părţilor.
    ART. 42^7
    Furnizorii de platforme de partajare a materialelor video au obligaţia să ia măsuri corespunzătoare pentru a proteja:
    a) minorii, de programele, de materialele video generate de utilizatori şi de comunicările comerciale audiovizuale care le pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală, în special de programele care conţin pornografie sau violenţă nejustificată, conform prevederilor art. 39 alin. (1);
    b) publicul larg, de programele, de materialele video generate de utilizatori şi de comunicările comerciale audiovizuale care conţin incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe motive precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârsta sau orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă;
    c) publicul larg, de programele, de materialele video generate de utilizatori şi de comunicările comerciale audiovizuale având un conţinut a cărui difuzare constituie instigare publică la săvârşirea de infracţiuni la Legea nr. 535/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sau la Legea nr. 196/2003 privind prevenirea şi combaterea pornografiei, republicată, ori infracţiuni de natură rasistă şi xenofobă.
    ART. 42^8
    (1) Furnizorii de platforme de partajare a materialelor video aflaţi în jurisdicţia României au obligaţia să ia măsuri în vederea respectării prevederilor art. 29 alin. (1) şi (2), atât cu privire la comunicările comerciale audiovizuale care sunt promovate, comercializate sau organizate de către respectivii furnizori, cât şi cu privire la comunicările comerciale audiovizuale care nu sunt promovate, comercializate sau organizate de către aceştia, ţinând seama de controlul limitat exercitat de platformele de partajare a materialelor video respective asupra acestor comunicări comerciale audiovizuale.
    (2) Furnizorii de platforme de partajare a materialelor video au obligaţia să ia măsuri în vederea informării în mod clar a utilizatorilor, atunci când programele şi materialele video generate de utilizatori conţin comunicări comerciale audiovizuale, cu condiţia ca aceste comunicări să fie declarate, conform alin. (7) lit. c), sau dacă furnizorul are cunoştinţă de acest lucru.
    (3) În domeniul platformelor de partajare a materialelor video este încurajată utilizarea coreglementării şi a autoreglementării prin intermediul codurilor de conduită, în vederea reducerii în mod efectiv a expunerii copiilor la comunicările comerciale audiovizuale privind produse alimentare şi băuturi care conţin substanţe nutritive şi substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic, în special grăsimi, acizi graşi trans, sare sau sodiu şi zaharuri, al căror consum excesiv nu este recomandat în regimul alimentar global.
    (4) Codurile de conduită, prevăzute la alin. (3), trebuie să dispună ca nicio comunicare comercială audiovizuală să nu scoată în evidenţă calitatea pozitivă a aspectelor nutriţionale ale produselor alimentare sau băuturilor precizate la alineatul respectiv.
    (5) Furnizorii de platforme de partajare a materialelor video sunt încurajaţi să facă schimb de bune practici cu privire la codurile de conduită prevăzute la alin. (3).
    (6) Măsurile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt în sarcina tuturor furnizorilor de platforme de partajare a materialelor video aflaţi în jurisdicţia României şi se stabilesc în funcţie de natura conţinutului în cauză, de daunele pe care le poate cauza, de caracteristicile categoriei de persoane care trebuie protejate, precum şi de drepturile şi interesele legitime aflate în joc, inclusiv cele ale furnizorilor de platforme de partajare a materialelor video şi ale utilizatorilor care au creat şi/sau au încărcat conţinutul, precum şi de interesul public general, acestea trebuind să fie fezabile şi proporţionale, ţinând seama de amploarea serviciului de platformă de partajare a materialelor video şi de natura serviciului furnizat.
    (7) În scopul protecţiei minorilor, furnizorii de platforme de partajare a materialelor video au obligaţia să ia măsuri pentru controlul accesului la conţinut, astfel:
    a) includerea şi aplicarea, în termenii şi condiţiile serviciilor de platformă de partajare a materialelor video, a cerinţelor derivate din aplicarea prevederilor art. 42^7;
    b) includerea şi aplicarea, în termenii şi condiţiile serviciilor de platformă de partajare a materialelor video, a cerinţelor prevăzute la art. 29 alin. (1) şi (2), privind comunicările comerciale audiovizuale care nu sunt promovate, comercializate sau organizate de către furnizorii de platforme de partajare a materialelor video;
    c) includerea unei funcţionalităţi prin care utilizatorii care încarcă materiale video generate de utilizatori să declare dacă astfel de materiale video conţin comunicări comerciale audiovizuale în măsura în care aceştia au cunoştinţă de acest lucru sau în măsura în care se poate presupune în mod rezonabil că aceştia au cunoştinţă de acest lucru;
    d) instituirea şi utilizarea unor mecanisme transparente şi uşor de utilizat care să le permită utilizatorilor de platforme de partajare a materialelor video să raporteze sau să semnaleze respectivului furnizor al platformei de partajare a materialelor video conţinutul menţionat la art. 42^7 care este furnizat pe platforma sa;
    e) instituirea şi utilizarea unor sisteme prin intermediul cărora furnizorii de platforme de partajare a materialelor video să le explice utilizatorilor acestor platforme care au fost efectele raportării şi ale semnalării prevăzute la lit. d);
    f) instituirea şi utilizarea unor sisteme care să permită verificarea vârstei utilizatorilor de platforme de partajare a materialelor video în ceea ce priveşte conţinutul care poate afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală a minorilor;
    g) instituirea şi utilizarea unor sisteme uşor de utilizat care să le permită utilizatorilor de platforme de partajare a materialelor video să clasifice conţinutul prevăzut la art. 42^7;
    h) furnizarea unor sisteme de control parental aflate sub controlul utilizatorilor finali în ceea ce priveşte conţinutul care poate afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală a minorilor;
    i) instituirea şi utilizarea unor proceduri transparente, uşor de utilizat şi eficace de gestionare şi soluţionare a plângerilor utilizatorilor către furnizorul de platforme de partajare a materialelor video în ceea ce priveşte aplicarea măsurilor prevăzute la lit. d)-h);
    j) instituirea unor măsuri şi instrumente eficace privind educaţia în domeniul mediei audiovizuale şi sporirea gradului de informare a utilizatorilor cu privire la respectivele măsuri şi instrumente.
    (8) Datele cu caracter personal ale minorilor, colectate sau generate de către furnizorii de platforme de partajare a materialelor video, prin orice modalitate, în baza aplicării prevederilor de la alin. (7) lit. f) şi h), nu pot fi prelucrate în scopuri comerciale, cum ar fi marketingul direct, crearea de profiluri şi publicitatea orientată în funcţie de comportament.
    ART. 42^9
    (1) În cazul în care conţinutul unei platforme de partajare a materialelor video încalcă dispoziţiile art. 42^7 şi 42^8 şi nu sunt disponibile alte mijloace eficace pentru a interzice încălcarea acestor dispoziţii şi pentru a evita riscul unor prejudicii grave aduse intereselor colective ale publicului sau intereselor legitime ale unei persoane, Consiliul va solicita:
    a) furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video să îndepărteze conţinutul ilegal sau să restricţioneze accesul la acesta sau să afişeze un avertisment către utilizatori în momentul accesării acestui conţinut sau să dezactiveze contul utilizatorului pe o perioadă de până la 12 luni;
    b) furnizorilor de servicii care oferă spaţiu de stocare pentru platformele de partajare a materialelor video să înlăture, să dezactiveze sau să restricţioneze accesul la o platformă de partajare a materialelor video;
    c) operatorilor de registre, care alocă nume de domeniu pentru platformele de partajare a materialelor video, să elimine numele de domeniu al platformei de partajare a materialelor video.
    (2) Consiliul va solicita furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video luarea măsurilor prevăzute la alin. (1) lit. a) numai în baza unei decizii motivate. Decizia trebuie să fie suficient de precisă şi argumentată în mod corespunzător, astfel încât să permită furnizorului să ia o decizie avizată în ceea ce priveşte acţiunile care trebuie întreprinse pentru a da curs deciziei primite. Decizia poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Consiliul va solicita furnizorilor de servicii de stocare şi operatorilor de registre luarea măsurilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) în baza unei decizii motivate sau în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive.
    (4) Consiliul poate solicita furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video, în cazul dispunerii măsurii prevăzute la alin. (1) lit. a), de cel puţin două ori, restricţionarea accesului utilizatorului pe o perioadă nedeterminată pe platforma în cauză. Consiliul poate solicita aplicarea acestei restricţii numai în baza unei decizii motivate. Decizia trebuie să fie suficient de precisă şi argumentată în mod corespunzător, astfel încât să permită furnizorului să ia o decizie avizată în ceea ce priveşte acţiunile care trebuie întreprinse pentru a da curs deciziei primite. Decizia poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ, în condiţiile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În activitatea de supraveghere şi control, Consiliul va solicita Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti, în cazul registrului de domenii şi subdomenii în zona «.ro», transmiterea datelor sau a informaţiilor care pot conduce la identificarea persoanelor care furnizează un serviciu media audiovizual, un serviciu de platformă de partajare a materialelor video sau care încarcă şi generează materiale video pe o platformă de partajare. Datele solicitate sunt transmise fără întârziere Consiliului, în conformitate cu prevederile legale privind protecţia datelor cu caracter personal.
    (6) Mecanismele complete ale măsurilor de implementare vor fi stabilite de Consiliu. Aceste mecanisme ar trebui să fie uşor de accesat şi de utilizat şi să permită transmiterea notificărilor prin mijloace electronice.
    (7) Mecanismele prevăzute la alin. (6) vor fi elaborate şi aprobate de către Consiliu, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii.
    (8) Implementarea solicitărilor Consiliului, conform alin. (1), se va realiza cu celeritate, dar nu mai târziu de 48 de ore.
    ART. 42^10
    (1) În scopul punerii în aplicare a măsurilor prevăzute la art. 42^7 şi art. 42^8 alin. (6)-(8), Consiliul încurajează utilizarea coreglementării şi a autoreglementării.
    (2) Consiliul instituie, prin decizii, mecanismele necesare pentru a evalua adecvarea măsurilor prevăzute la art. 42^7 şi art. 42^8 alin. (6)-(8), implementate de către furnizorii de platforme de partajare a materialelor video."

    41. La articolul 44, partea introductivă a alineatului (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În înţelesul prezentei legi şi pentru determinarea cotei de audienţă a serviciilor de programe sau a concentrării proprietăţii în cazul distribuitorilor de servicii de retransmisie prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice, se consideră că:"

    42. La articolul 44 alineatul (2), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
    "g) piaţa serviciilor de distribuţie prin intermediul reţelelor electronice cuprinde totalitatea avizelor de retransmisie şi numărul de abonaţi la nivel naţional, regional sau local, după caz."

    43. La articolul 44, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7^1), cu următorul cuprins:
    "(7^1) Media cotei de audienţe se obţine prin media aritmetică a tuturor măsurătorilor efectuate de instituţiile desemnate potrivit dispoziţiilor art. 45, pentru fiecare serviciu de programe naţional, regional sau local, în parte."

    44. La articolul 44, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(11) La solicitarea Consiliului, instituţia sau instituţiile desemnate potrivit dispoziţiilor art. 45 au obligaţia să efectueze măsurători ad-hoc impuse prin procedura de evaluare a poziţiei preponderente în formarea opiniei publice. Serviciile de programe care nu sunt incluse în sistemele de măsurare a audienţei, dar care trebuie incluse în evaluare se supun unor măsurători ad-hoc pentru o perioadă de 3 luni; în situaţia confirmării depăşirii cotei de audienţă admise se aplică prevederile art. 46."

    45. La articolul 45, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 45
    (1) Măsurarea audienţelor şi a cotelor de piaţă va fi realizată în conformitate cu standardele şi uzanţele internaţionale de instituţii specializate desemnate prin licitaţii.
    (2) Licitaţiile vor fi organizate de către o comisie formată din 5 reprezentanţi ai radiodifuzorilor, 5 reprezentanţi ai agenţilor de publicitate şi 5 reprezentanţi ai Consiliului.
    (3) Fiecare comisie constituită conform alin. (2) va organiza licitaţiile din 4 în 4 ani."

    46. La articolul 48, literele d) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "d) datele lor de contact, inclusiv adresa geografică, de email sau site-ul web, care permit contactarea lor rapidă şi în mod direct şi eficace;
    (...)
g) precizarea că serviciul media audiovizual se află sub jurisdicţia României şi a datelor de contact ale Consiliului, în calitate de organism de reglementare şi de supraveghere competent;"

    47. La articolul 50, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Furnizarea unui serviciu de programe de radiodifuziune sau de televiziune prin orice tip de reţele de comunicaţii electronice, cu excepţia sistemelor digitale terestre, se poate face numai în baza licenţei audiovizuale."

    48. La articolul 51, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 51
    (1) Procedura şi condiţiile de eliberare şi modificare a licenţei audiovizuale se stabilesc prin decizie a Consiliului. Solicitanţii au obligaţia să depună declaraţii notariale, emise la momentul solicitării licenţei audiovizuale, prin care societatea comercială care solicită acordarea licenţei, precum şi fiecare asociat sau acţionar care deţine o cotă mai mare de 20% din capitalul social ori drepturile de vot ale unei societăţi titulare de licenţă audiovizuală declară pe propria răspundere dacă este investitor sau acţionar direct ori indirect la alte societăţi comerciale de comunicaţie audiovizuală, cu precizarea procentului deţinut din capitalul social al acestora, precum şi să depună certificate fiscale din care să rezulte că la data solicitării licenţei audiovizuale societatea nu înregistrează obligaţii restante la bugetul de stat."

    49. După articolul 74 se introduce un nou articol, articolul 74^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 74^1
    (1) În scopul păstrării evidenţei oficiale a furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video aflaţi sub jurisdicţia României, orice persoană fizică sau juridică, care intenţionează să furnizeze astfel de platforme are obligaţia să transmită Consiliului o notificare cu privire la această intenţie, care trebuie să conţină cel puţin datele prevăzute la art. 48.
    (2) Consiliul stabileşte prin decizie procedura de notificare şi actualizează pe pagina sa de internet formularul-tip al notificării, cuprinzând informaţiile pe care orice persoană care intenţionează să furnizeze platforme de partajare a materialelor video are obligaţia să le comunice. Aceste informaţii sunt grupate în următoarele categorii:
    a) date necesare identificării furnizorului şi comunicării eficiente cu acesta;
    b) denumirea şi tipul platformei de partajare a materialelor video;
    c) date de identificare a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice utilizate pentru furnizarea platformei;
    d) adresa paginii de internet şi/sau denumirea portalului de internet proprii platformei;
    e) zona geografică de acces al utilizatorilor la serviciile platformei;
    f) data estimativă a începerii activităţii, dar nu mai devreme de 10 zile de la data transmiterii notificării.
    (3) Persoana fizică sau juridică care a realizat notificarea în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) poate să furnizeze platforma de partajare a materialelor video pe care a indicat-o în notificare.
    (4) Orice modificare a datelor prevăzute la alin. (2) trebuie notificată Consiliului în termen de 10 zile."

    50. Articolul 75 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 75
    (1) Recepţionarea şi retransmisia oricărui serviciu media audiovizual, furnizat legal de către furnizori aflaţi sub jurisdicţia României sau sub jurisdicţia unui stat membru al Uniunii Europene ori cu care România a încheiat un acord internaţional de liberă retransmisie în domeniul audiovizualului, se efectuează în mod liber, în condiţiile legii.
    (2) Un serviciu media audiovizual prestat de un furnizor de servicii media aflat în jurisdicţia altui stat membru poate fi restricţionat provizoriu dacă, în mod manifest, serios şi grav:
    a) incită la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup pe considerente precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă;
    b) instigă public la săvârşirea de infracţiuni de terorism sau aduce atingere ori prezintă un risc serios şi grav de a aduce atingere securităţii sau sănătăţii publice, inclusiv securităţii şi apărării naţionale.
    (3) Aplicarea restricţionării în cazurile prevăzute la alin. (2) lit. a) se poate dispune, prin decizie a Consiliului, dacă sunt întrunite, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) în cursul ultimelor 12 luni, furnizorul de servicii media audiovizuale a fost, de cel puţin două ori, autorul unuia sau mai multora dintre comportamentele descrise la alin. (2) lit. a) şi b);
    b) Consiliul a notificat, în scris, furnizorului de servicii media, precum şi statului membru care are jurisdicţie asupra furnizorului respectiv şi Comisiei Europene presupusele încălcări şi măsurile proporţionale pe care intenţionează să le ia în cazul în care orice astfel de încălcare se repetă;
    c) Consiliul a respectat dreptul la apărare al furnizorului de servicii media audiovizuale şi, în special, a oferit furnizorului respectiv posibilitatea de a-şi exprima opiniile cu privire la presupusele încălcări;
    d) consultările Consiliului cu statul membru care are jurisdicţie asupra furnizorului de servicii media audiovizuale şi cu Comisia Europeană nu au condus la o soluţionare amiabilă în termen de 30 de zile de la primirea de către Comisia Europeană a notificării prevăzute la lit. b).
    (4) Aplicarea restricţionării în cazurile prevăzute la alin. (2) lit. b) se poate dispune, prin decizie a Consiliului, dacă sunt întrunite, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) în cursul ultimelor 12 luni, comportamentul menţionat la alin. (2) lit. b) a mai avut loc cel puţin încă o dată;
    b) Consiliul a notificat în scris furnizorului de servicii media audiovizuale, precum şi statului membru care are jurisdicţie asupra furnizorului respectiv şi Comisiei Europene presupusele încălcări şi măsurile proporţionale pe care intenţionează să le ia în cazul în care orice astfel de încălcare se repetă;
    c) Consiliul a respectat dreptul la apărare al furnizorului de servicii media audiovizuale şi, în special, a oferit furnizorului respectiv posibilitatea de a-şi exprima opiniile cu privire la presupusele încălcări.
    (5) Aplicarea restricţionărilor prevăzute la alin. (2) se realizează doar pentru teritoriul României, fără a aduce atingere aplicării oricărei alte proceduri, căi de atac sau sancţiuni care vizează încălcările în cauză în statul membru în a cărui jurisdicţie se află respectivul furnizor de servicii media audiovizuale.
    (6) În cazuri urgente, în cel mult 30 de zile de la presupusa încălcare, Consiliul poate dispune restricţionarea prevăzută la alin. (2) lit. b), chiar dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (4) lit. a) şi b). Consiliul notifică în cel mai scurt timp posibil Comisiei Europene şi statului membru în a cărui jurisdicţie se află furnizorul de servicii media audiovizuale măsurile luate, indicând motivele pentru care consideră că există urgenţă.
    (7) În cazul în care Comisia Europeană ajunge la concluzia că măsurile sunt incompatibile cu dreptul european, Consiliul dispune sistarea măsurilor preconizate sau încetarea de urgenţă a aplicării acestora."

    51. Articolul 75^1 se abrogă.
    52. La articolul 82, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 82
    (1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reţele de comunicaţii electronice are obligaţia să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum şi alte servicii de programe, libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaţi, aflaţi sub jurisdicţia României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivă, precum şi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin acorduri internaţionale la care România este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaţi este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă."

    53. La articolul 82, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Consiliul va revizui anual lista serviciilor de programe de televiziune care se preiau obligatoriu la retransmisie şi va comunica public ori de câte ori există modificări în interiorul listei.
(1^2) Distribuitorul are obligaţia de a prelua şi de a transmite către utilizatori şi serviciile complementare asociate serviciilor de programe prevăzute la alin. (1), respectiv serviciile de accesibilitate ce asigură un acces corespunzător al utilizatorilor cu dizabilităţi, a datelor care permit furnizarea de servicii de televiziune conectată, precum şi a grilei electronice de programe în cazul în care acestea au fost puse la dispoziţie de radiodifuzor. Consiliul va revizui lista serviciilor complementare asociate serviciilor de programe prevăzute la alin. (1) o dată la 5 ani."

    54. La articolul 82, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În localităţile în care o minoritate naţională reprezintă o pondere mai mare de 20%, distribuitorii vor asigura şi servicii de transmitere a programelor care sunt libere la retransmisie, în limba minorităţii respective, prioritare fiind programele de producţie autohtonă sau, după caz, producătorii cu licenţă dobândită în condiţiile prezentei legi."

    55. La articolul 82, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alineatele (6)-(8), cu următorul cuprins:
    "(6) Distribuitorii de servicii vor prelua gratuit serviciile de programe, a căror difuzare a început după data publicării listei de la alin. (1) şi care sunt libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaţi aflaţi sub jurisdicţia României pentru o perioadă de cel puţin 12 luni înaintea întocmirii listei de servicii de programe de la alin. (1), în vederea asigurării posibilităţii măsurării indicelui de audienţă. Numărul programelor care vor fi preluate în condiţiile prezentului articol poate fi limitat de capacitatea tehnică dovedită a distribuitorilor şi notificată argumentat Consiliului.
(7) Distribuitorii de servicii vor organiza grila în grupuri tematice unice, care vor include toate serviciile de programe din aceeaşi categorie, aşa cum aceasta este menţionată în anexa la licenţa audiovizuală, sau conform declaraţiei reprezentantului, pentru serviciile de programe aflate în afara jurisdicţiei României.
(8) După expirarea termenului prevăzut la alin. (6), radiodifuzorii privaţi ale căror servicii de programe nu se regăsesc în procentul de 25% prevăzut la alin. (1) pot opta pentru distribuţie contra cost la tarife de distribuţie practicate în mod uzual de distribuitorul de servicii."

    56. La articolul 91, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 91
    (1) Constituie contravenţie nerespectarea de către furnizorii sau distribuitorii de servicii a dispoziţiilor prevăzute la art. 2 alin. (6), art. 22 alin. (1), art. 23 alin. (1), art. 26^1 alin. (1), art. 31 alin. (1), (3)-(5), art. 39 alin. (1), art. 41^1 alin. (1) şi (2), art. 42^1 alin. (6), art. 42^8, art. 44, 48 şi 82, precum şi a deciziilor având caracter normativ emise de Consiliu."

    57. După articolul 91^1 se introduce un nou articol, articolul 91^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 91^2
    (1) Consiliul sancţionează cu amendă utilizatorii unui serviciu de platformă de partajare a materialelor video care generează materiale video, care:
    a) incită explicit la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup pe considerente, precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilități, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă;
    b) instigă public la săvârşirea de infracţiuni de terorism sau aduc atingere ori prezintă un risc serios şi grav de a aduce atingere securităţii sau sănătăţii publice, inclusiv securităţii şi apărării naţionale.
    (2) În funcţie de gravitatea faptelor prevăzute la alin. (1), acestea se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 30.000 lei.
    (3) Furnizorii de platformă de partajare a materialelor video vor informa utilizatorul în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii cu privire la faptul că datele de contact ale acestuia vor fi puse la dispoziţia Consiliului în cazul în care utilizatorul se află în situaţia prevăzută la alin. (1).
    (4) În vederea identificării utilizatorului pentru aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (2), Consiliul va solicita furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video informaţii cu privire la datele de contact stocate de platforma de partajare a materialelor video.
    (5) Furnizorii de platformă de partajare a materialelor video prevăzuţi la alin. (4) au obligaţia de a comunica datele de contact ale utilizatorului respectiv într-un termen care nu depăşeşte 48 de ore, sub sancţiunea unei amenzi de până la 30.000 lei/zi de întârziere."

    58. La articolul 97, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) În caz de conflict între prevederile Legii nr. 365/2002, republicată, cu modificările ulterioare, şi prevederile prezentei legi, în absenţa unor dispoziţii contrare din Legea audiovizualului, se vor aplica prevederile acesteia din urmă."

    59. Menţiunea privind transpunerea normelor europene se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Prezenta lege transpune prevederile Directivei 2010/13/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 martie 2010 privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 95 din data de 15 aprilie 2010.
    Prezenta lege transpune prevederile Directivei (UE) 2018/1.808 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 noiembrie 2018 de modificare a Directivei 2010/13/UE privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale) având în vedere evoluţia realităţilor pieţei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 303 din 28 noiembrie 2018."



    ART. II
    Legea audiovizualului nr. 504/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

    ART. III
    – Ordonanţa Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 704 din 4 august 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 328/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează, după cum urmează:
    1. La articolul 13 alineatul (1), litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "h) colectarea lunară a unei contribuţii de 3% din preţul operelor audiovizuale descărcate contra cost prin intermediul serviciilor de transmisie de date, inclusiv prin internet sau telefonie, prin furnizori de servicii media audiovizuale la cerere, obligaţia prezentării documentelor care certifică sumele încasate, precum şi obligaţia de plată a contribuţiei revenind persoanelor juridice care realizează aceste venituri;"

    2. La articolul 13 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera h^1), cu următorul cuprins:
    "h^1) 4% din veniturile obţinute din tranzacţii unice sau sub formă de abonament, de către furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere, pentru vizionarea de opere audiovizuale prin intermediul serviciilor de transmisie de date prin internet sau telefonie;"

    3. La articolul 13, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul furnizorilor prevăzuţi la alin. (1) lit. h^1), cu sediul în alt stat membru al Uniunii Europene, veniturile asupra cărora se impune contribuţia sunt cele obţinute pe teritoriul României.
(1^2) Prevederile alin. (1) lit. h) şi h^1) nu se aplică furnizorilor ale căror venituri, pe ultimul an fiscal, nu au depăşit echivalentul în lei, la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, al sumei de 65.000 de euro sau al căror nivel de audienţă este sub 1%, raportat la numărul de abonaţi la nivel naţional, la serviciile de transmisie de date care asigură accesul la internet în bandă largă."

    4. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    Operatorii economici sunt obligaţi să declare şi să vireze Centrului Naţional al Cinematografiei sumele prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. a)-e), h) şi h^1) până la data de 25 a lunii curente pentru luna anterioară, precum şi să depună lista contractelor încheiate, prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. a) şi b), cu menţionarea valorii acestora."

    5. După articolul 14 se introduce un nou articol, articolul 14^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 14^1
    Furnizorii de servicii media audiovizuale, la cerere, au obligaţia să declare şi să transfere către Centrul Naţional al Cinematografiei sumele prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. h) şi h^1) pe bază trimestrială, în termen de 30 de zile de la sfârşitul fiecărui trimestru."

    6. La articolul 16, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Furnizorii prevăzuţi la art. 13 alin. (1) lit. h^1) pot opta pentru finanţarea directă a unei producţii cinematografice, cu până la 40% din suma datorată la Fondul Cinematografic, la solicitarea producătorilor de film şi după notificarea prealabilă adresată Centrului Naţional al Cinematografiei.
(2^2) Pot face obiectul finanţării directe, conform prevederilor alin. (2^1), şi proiecte declarate câştigătoare la concursul de selecţie de proiecte cinematografice în vederea acordării de credite financiare directe pentru producţia de filme şi pentru dezvoltare de proiecte cinematografice."

    7. La articolul 17, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    (1) Pentru susţinerea producţiei de film cinematografic, Societatea Română de Televiziune va contribui cu o sumă reprezentând 15% din veniturile din publicitate, încasate până la data de 31 decembrie a anului pentru care se face raportarea."

    8. După articolul 80 se introduce următoarea menţiune privind transpunerea normelor europene, cu următorul cuprins:
    "Prezenta ordonanţă transpune prevederile art. 13 alin. (2) şi (3) din Directiva 2010/13/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 martie 2010 privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor massmedia audiovizuale), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 95 din 15 aprilie 2010, astfel cum au fost acestea modificate prin art. 1 pct. 18 din Directiva (UE) 2018/1.808 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 noiembrie 2018 de modificare a Directivei 2010/13/UE privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale) având în vedere evoluţia realităţilor pieţei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 303 din 28 noiembrie 2018."



    ART. IV
    Articolul 6 din Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 27 decembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    "ART. 6
    (1) Difuzarea reclamelor de către serviciile publice de radiodifuziune şi de televiziune se poate face numai prin contract încheiat cu beneficiarul reclamei, producătorul programului publicitar sau reprezentanţii autorizaţi ai acestora, în condiţiile stabilite prin Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Nerespectarea prevederilor legale privind realizarea publicităţii în cadrul programelor de radiodifuziune şi de televiziune se sancţionează potrivit Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare."


    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU

    Bucureşti, 28 iunie 2022.
    Nr. 190.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016