Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 621 din 2 septembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După articolul 7 se introduce un nou capitol, capitolul III, alcătuit din art. 7^1-7^6, cu următorul cuprins:
" CAP. III
Restricţii pre- şi postangajare în instituţiile şi autorităţile publice
ART. 7^1
(1) Prezentele norme urmăresc consolidarea integrităţii şi asigurarea unui climat de imparţialitate şi transparenţă în relaţia dintre autorităţile şi instituţiile publice şi persoanele juridice de drept privat, prin instituirea de restricţii pre- şi postangajare. Dispoziţiile prezentei legi nu aduc atingere dispoziţiilor din legile speciale prin care se reglementează restricţii pre- şi postangajare, precum şi altor obligaţii care se aplică la încheierea mandatului sau încetarea funcţiei ori activităţii.
(2) Prin restricţia preangajare se înţelege condiţia impusă de lege persoanelor prevăzute la art. 7^2 alin. (1) ca, pe o perioadă de 12 luni de la data numirii, alegerii sau angajării, să nu exercite activităţi de supraveghere sau control şi să nu participe la încheierea de contracte, în numele sau pe seama autorităţii ori instituţiei publice, cu persoana juridică de drept privat la care a desfăşurat o activitate profesională, cu titlu remunerat sau neremunerat, în ultimele 12 luni anterioare numirii, alegerii sau angajării.
(3) Prin restricţia postangajare se înţelege interdicţia impusă de lege persoanelor prevăzute la art. 7^2 alin. (1) ca, pe o perioadă de 12 luni de la încheierea mandatului sau încetarea funcţiei ori activităţii, să exercite activităţi profesionale, cu titlu remunerat sau neremunerat, la o persoană juridică de drept privat, care se suprapun sau interferează din perspectiva atribuţiilor cu lista activităţilor derulate în ultimele 12 luni în cadrul autorităţii sau instituţiei publice şi sunt de natură a afecta climatul de transparenţă şi imparţialitate în relaţia dintre autorităţile şi instituţiile publice şi persoana juridică de drept privat.
(4) Intervalul de 12 luni prevăzut la alin. (2) şi (3), în care sunt incidente condiţiile şi obligaţiile prevăzute de prezenta lege, se numeşte perioadă de reflecţie.
ART. 7^2
(1) Dispoziţiile prezentului capitol se aplică următoarelor categorii de persoane:
a) persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1), art. 47^14 alin. (1) şi art. 434 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;
b) persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) pct. 30, care exercită funcţia de ordonator principal de credite, pct. 32 şi 34;
c) personalul instituţiilor şi autorităţilor publice, inclusiv personalul angajat cu contract individual de muncă, care administrează sau implementează programe ori proiecte finanţate din fonduri externe sau din fonduri bugetare;
d) persoanele implicate în procesul de evaluare/selecţie/ aprobare a cererilor de finanţare, potrivit art. 12 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
e) personalul instituţiilor şi autorităţilor publice, inclusiv personalul angajat cu contract individual de muncă şi personalul angajat ca expert cooptat sau expert în afara organigramei, implicat în procesul de verificare/evaluare a solicitărilor de participare/ofertelor depuse în cadrul unei proceduri de atribuire, potrivit art. 61 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit art. 74 din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit art. 45 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv angajaţi/foşti angajaţi ai autorităţii contractante sau ai furnizorului de servicii de achiziţie implicat în procedura de atribuire cu autoritatea contractantă;
f) persoanele cu funcţii de conducere, supraveghere şi control, funcţionari publici sau personal contractual din cadrul instituţiilor sau autorităţilor publice, implicate în eliberarea de autorizaţii, acreditări şi licenţe, cu excepţia membrilor organului de conducere şi a personalului Băncii Naţionale a României;
g) persoanele care asigură consultanţă juridică şi reprezentarea juridică în faţa instanţelor judecătoreşti a autorităţii sau instituţiei publice în serviciul căreia se află;
h) persoanele care realizează activităţi de audit public intern, potrivit Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată;
i) consilierii prezidenţiali şi consilierii de stat din cadrul Administraţiei Prezidenţiale.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică personalului din cadrul instituţiilor de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
ART. 7^3
(1) Persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1) au obligaţia să depună o declaraţie pe propria răspundere, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 3 şi 4, prin care atestă că au luat cunoştinţă de prevederile referitoare la restricţiile pre- şi postangajare care au legătură cu activităţile exercitate sau care vor fi exercitate în cadrul instituţiei sau autorităţii publice.
(2) Declaraţia prevăzută la alin. (1) se depune:
a) în termen de 15 zile de la data numirii/desemnării în funcţia sau demnitatea publică ori de la data începerii activităţii;
b) în termen de 15 zile de la data încheierii mandatului, funcţiei sau a încetării activităţii ori la încetarea raportului de serviciu/muncă, după caz.
(3) Declaraţia de la alin. (1) se completează şi se depune în format electronic, certificată cu semnătură electronică calificată, şi se trimite Agenţiei exclusiv prin intermediul e-DAI, prin grija persoanei responsabile.
(4) O copie a declaraţiei se depune la compartimentul de resurse umane din cadrul fiecărei autorităţi sau instituţii publice angajatoare, pentru a fi păstrată la dosarul profesional şi avută în vedere la stabilirea atribuţiilor de serviciu pe care persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1), după caz, le pot îndeplini, le pot îndeplini condiţionat sau le este interzis să le îndeplinească în cursul perioadei de reflecţie.
ART. 7^4
(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a verifica depunerea de către persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1) a unei declaraţii pe propria răspundere care să ateste că au luat cunoştinţă de restricţiile preangajare şi au indicat angajatorul sau, după caz, angajatorii din ultimele 12 luni.
(2) Pe perioada de reflecţie şi în decursul a 6 luni după încetarea acesteia, verificarea respectării condiţiei prevăzute la art. 7^1 alin. (2) se realizează de instituţiile sau autorităţile publice în care sunt numite, angajate sau îşi desfăşoară activitatea.
(3) În cazul prim-ministrului şi al miniştrilor, declaraţia privind restricţiile preangajare se depune la Cancelaria Prim-Ministrului.
(4) În scopul asigurării transparenţei, fără a aduce atingere prevederilor art. 72 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, în considerarea circumstanţelor personale, categoriile de persoane prevăzute la art. 7^2 alin. (1), cu excepţia prim-ministrului, se abţin de la activităţile de supraveghere, control şi încheierea de contracte în condiţiile prevăzute la art. 7^1 alin. (2) cu angajatorul anterior, persoană juridică de drept privat. Abţinerea se depune la persoana sau structura responsabilă privind restricţiile pre- şi postangajare, care o transmite, cu propunerea de desemnare a unui înlocuitor, după caz, prim-ministrului sau superiorului ierarhic, în măsura în care există.
ART. 7^5
(1) Persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1) depun declaraţia prevăzută la art. 7^3 alin. (2) lit. b) la instituţia sau autoritatea publică în care şi-au exercitat demnitatea, funcţia sau şi-au desfăşurat activitatea, care le pune la dispoziţie lista activităţilor derulate în ultimele 12 luni.
(2) Declaraţia postangajare a prim-ministrului se depune la Cancelaria Prim-Ministrului, iar ale miniştrilor la ministerul pe care l-au condus.
(3) Lista activităţilor prevăzută la alin. (1) se întocmeşte de persoana sau structura responsabilă privind restricţiile pre- şi postangajare prevăzută la art. 7^6, individualizat, pentru fiecare dintre persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1), fie pe baza fişei postului şi prin consultarea şefului ierarhic superior, fie, în cazul membrilor Guvernului şi al conducătorilor celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice, pe baza protocolului de predare-primire întocmit de aceştia la expirarea mandatului conform legii.
(4) În cazul în care persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1) încep desfăşurarea unei activităţi profesionale, cu titlu remunerat sau neremunerat, în cadrul unei persoane juridice de drept privat în perioada de reflecţie, au obligaţia de a înregistra, în 15 zile, prin intermediul persoanei sau structurii responsabile privind restricţiile pre- şi postangajare din cadrul instituţiei sau autorităţii publice în care şi-au exercitat funcţia sau demnitatea publică ori şi-au desfăşurat activitatea, o declaraţie în format electronic, certificată cu semnătură electronică calificată, pe platforma Agenţiei, exclusiv prin intermediul e-DAI, conform căreia activităţile ce urmează a fi derulate nu se suprapun sau nu interferează din perspectiva atribuţiilor cu lista activităţilor derulate în ultimele 12 luni în cadrul autorităţii sau instituţiei publice, nefiind de natură a afecta climatul de transparenţă şi imparţialitate în relaţia dintre autorităţile şi instituţiile publice şi persoana juridică de drept privat.
ART. 7^6
(1) În vederea aplicării prevederilor art. 7^4 şi 7^5, fiecare autoritate sau instituţie publică are obligaţia de a desemna, prin act administrativ al conducătorului autorităţii/instituţiei, o persoană sau o structură responsabilă, cu următoarele atribuţii:
a) informează persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1) cu privire la obligaţia depunerii declaraţiilor;
b) primeşte şi înregistrează declaraţiile depuse în temeiul art. 7^4 alin. (1) şi îndeplineşte formalităţile de înregistrare, pe platforma e-DAI, a declaraţiilor depuse de persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1);
c) verifică conţinutul declaraţiei prevăzute la art. 7^3 alin. (2) lit. a) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primire, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la data actualizării fişei postului, conform declaraţiei prevăzute la art. 7^3 alin. (2) lit. a); în cazul în care atribuţiile sunt stabilite prin acte administrative, termenul de 5 zile curge de la data emiterii acestor acte;
d) verifică, la încetarea raportului de muncă, de serviciu sau a mandatului, depunerea declaraţiei prevăzute la art. 7^3 alin. (2) lit. b);
e) gestionează notificările privind abţinerea de la activităţi în relaţie cu persoana juridică de drept privat, în temeiul art. 7^4 alin. (4), şi înaintează conducătorului autorităţii/instituţiei publice propunerea de desemnare a unui înlocuitor;
f) întocmeşte şi comunică declarantului, la momentul încetării funcţiei, mandatului sau încetării activităţii, lista activităţilor desfăşurate în ultimele 12 luni, conform art. 7^5 alin. (3), elaborată în consultare cu şeful ierarhic al persoanei în cauză, în măsura în care există;
g) primeşte şi analizează notificările;
h) înregistrează declaraţia prevăzută la art. 7^5 alin. (4), în format electronic, pe platforma Agenţiei, exclusiv prin intermediul e-DAI;
i) transmite Agenţiei o sesizare motivată referitoare la persoanele care, fie nu au depus declaraţiile prevăzute la art. 7^5 alin. (4), fie acestea sunt depuse cu încălcarea art. 7^5 alin. (4) în ceea ce priveşte activităţile desfăşurate în cadrul persoanei juridice de drept privat; sesizarea se transmite în cel mult 3 zile lucrătoare de la momentul constatării, în primul caz, şi în cel mult 20 de zile de la data depunerii declaraţiei conform art. 7^5 alin. (4), în al doilea caz;
j) asigură încărcarea pe platforma e-DAI a declaraţiilor prevăzute la art. 7^3 alin. (2) lit. b) şi a notificărilor;
k) transmite Agenţiei datele şi informaţiile prevăzute de lege în vederea afişării statisticilor.
(2) Persoana sau structura desemnată acţionează în condiţii de imparţialitate şi confidenţialitate, având acces la informaţiile şi documentele necesare pentru exercitarea atribuţiilor ce îi revin, cu respectarea prevederilor privind protecţia datelor cu caracter personal."
2. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) Scopul Agenţiei este asigurarea integrităţii în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice şi prevenirea corupţiei instituţionale, prin exercitarea de responsabilităţi în evaluarea declaraţiilor de avere, a datelor şi informaţiilor privind averea, precum şi a modificărilor patrimoniale intervenite, a incompatibilităţilor şi a conflictelor de interese potenţiale în care se pot afla persoanele prevăzute la art. 1, pe perioada îndeplinirii funcţiilor şi demnităţilor publice.
(2) Agenţia asigură verificarea respectării restricţiilor pre- şi postangajare la care sunt supuse persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1), la sesizarea motivată a autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 7^6 alin. (1) lit. i).
(3) În îndeplinirea scopului prevăzut la alin. (1) şi (2), Agenţia poate dezvolta relaţii de colaborare prin încheierea de protocoale cu entităţi din ţară sau din străinătate.
(4) Activitatea de evaluare efectuată de inspectorii de integritate din cadrul Agenţiei se desfăşoară cu privire la situaţia averii existente pe durata exercitării demnităţilor şi funcţiilor publice, a conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor, precum şi a restricţiilor pre- şi postangajare, conform prevederilor prezentei legi, care se completează cu dispoziţiile actelor normative în vigoare.
(5) Principiile după care se desfăşoară activitatea de evaluare sunt legalitatea, confidenţialitatea, imparţialitatea, independenţa operaţională, celeritatea, buna administrare, dreptul la apărare, precum şi prezumţia dobândirii licite a averii."
3. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Inspectorii de integritate desfăşoară următoarele activităţi:
a) primesc, colectează, centralizează şi procesează date şi informaţii cu privire la situaţia averii existente pe durata exercitării demnităţilor şi funcţiilor publice, a incompatibilităţilor şi a conflictelor de interese privind persoanele care ocupă funcţii sau demnităţi publice şi a restricţiilor pre- şi postangajare la care sunt supuse persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1);
b) evaluează declaraţiile de avere, declaraţiile de interese şi verifică şi monitorizează respectarea restricţiilor pre- şi postangajare în instituţiile şi autorităţile publice, din oficiu sau la sesizarea motivată a autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 7^4 alin. (2);
c) efectuează controlul depunerii la termen a declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese de către persoanele prevăzute de prezenta lege;
d) evaluează, în condiţiile prezentului capitol, diferenţele semnificative, în sensul prevederilor art. 18, dintre modificările intervenite în avere pe durata exercitării demnităţilor şi funcţiilor publice şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă;
e) evaluează conflicte de interese sau incompatibilităţi ale persoanelor care ocupă demnităţi sau funcţii publice;
f) întocmesc rapoarte de evaluare în cazul în care, în urma evaluării, identifică elemente de încălcare a legislaţiei privind regimul declarării averii, al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, al restricţiilor pre- şi postangajare, precum şi, după caz, a legislaţiei disciplinare, contravenţionale sau penale;
g) în exercitarea atribuţiilor referitoare la respectarea restricţiilor pre- şi postangajare, constată şi aplică, la sesizarea motivată a autorităţilor şi instituţiilor publice, sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la art. 29^1;
h) aplică sancţiunile şi iau măsurile prevăzute de lege în competenţa lor;
i) organizează periodic activităţi de informare publică cu privire la restricţiile pre- şi postangajare;
j) asigură instruirea persoanelor desemnate pentru verificarea restricţiilor pre- şi postangajare, elaborează îndrumări metodologice pentru instituţiile şi autorităţile publice şi asigură sprijinirea acestora în stabilirea procedurilor de verificare.
(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la art. 29^1 alin. (1) şi (3) se aplică în baza unui proces-verbal. Prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la art. 29^1 alin. (2) se aplică prin raportul de evaluare."
4. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:
"ART. 10^1
(1) În analiza sesizării potrivit art. 7^6 alin. (1) lit. i), sunt avute în vedere următoarele criterii: natura activităţii din perspectiva suprapunerii noilor atribuţii, exercitate în cadrul persoanei juridice de drept privat, cu cele exercitate anterior, gradul de implicare în activităţile relevante pentru domeniul evaluat, calitatea deţinută în cadrul activităţii derulate şi aria geografică în care persoanelor prevăzute la art. 7^2 alin. (1) le poate fi afectată independenţa, obiectivitatea şi imparţialitatea în raport cu atribuţiile pe care le-au îndeplinit anterior.
(2) Criteriilor li se alocă un punctaj de la 0 la 3 sau de la 1 la 3, ce rezultă din însumarea nivelului celor patru criterii.
(3) Punctajul pentru fiecare criteriu va fi alocat, coroborat şi cu lista activităţilor derulate în ultimele 12 luni în cadrul instituţiei sau autorităţii publice, în funcţie de:
a) natura activităţii desfăşurate, în raport cu funcţia sau demnitatea publică deţinută. Se evaluează relevanţa, complexitatea şi nivelul de responsabilitate al activităţilor efectiv exercitate, în concordanţă cu atribuţiile prevăzute în fişa postului. Scorul acordat este între 0 şi 3 puncte, astfel:
(i) 0 puncte - activitate nerelevantă sau fără legătură cu funcţia ori demnitatea publică vizată;
(ii) 1 punct - activitate cu relevanţă limitată şi responsabilităţi reduse;
(iii) 2 puncte - activitate relevantă, cu responsabilităţi medii, conforme atribuţiilor generale ale funcţiei/demnităţii;
(iv) 3 puncte - activitate cu relevanţă majoră, caracterizată prin responsabilităţi semnificative şi impact direct asupra deciziilor, politicilor sau funcţionării instituţiei;
b) gradul de implicare în activităţile relevante pentru domeniul evaluat:
(i) 0 puncte - persoana evaluată nu a fost implicată în nicio activitate relevantă;
(ii) 1 punct - implicare punctuală, limitată la o singură activitate;
(iii) 2 puncte - implicare în mai multe activităţi distincte, desfăşurate pe parcursul unei perioade determinate;
(iv) 3 puncte - implicare constantă, susţinută şi cu caracter recurent, pe o perioadă semnificativă de timp;
c) calitatea deţinută în cadrul activităţii:
(i) 1 punct - personal de execuţie;
(ii) 2 puncte - persoană cu funcţie publică de conducere;
(iii) 3 puncte - înalt funcţionar public sau persoană care exercită o funcţie de demnitate publică;
d) aria geografică:
(i) 0 puncte - neaplicabil;
(ii) 1 punct - atribuţii exercitate la nivel local/municipal;
(iii) 2 puncte - atribuţii exercitate la nivel judeţean;
(iv) 3 puncte - atribuţii exercitate la nivel central
(4) În situaţia în care sunt incidente mai multe elemente ale unui criteriu, se va lua în considerare punctajul cel mai mare, fără a se proceda la un cumul în interiorul criteriului.
(5) Stabilirea încălcării sau a neîncălcării restricţiilor postangajare se realizează prin cumul aritmetic al criteriilor prevăzute la alin. (3), după cum urmează:
a) se constată că activitatea desfăşurată în cadrul persoanei juridice de drept privat nu poate aduce atingere climatului de transparenţă şi integritate în relaţia dintre autoritatea sau instituţia publică şi persoana juridică de drept privat - 1-4 puncte;
b) se constată că există posibilitatea ca, în anumite condiţii, să fie adusă atingere climatului de transparenţă şi integritate în relaţia dintre autoritatea sau instituţia publică şi persoana juridică de drept privat - 5-9 puncte;
c) se constată că, prin activitatea desfăşurată în cadrul persoanei juridice de drept privat, solicitantul poate aduce atingere intereselor legitime ale autorităţii sau instituţiei publice - mai mare sau egal cu 10 puncte.
(6) În cazul prevăzut la alin. (5) lit. b), Agenţia poate interzice desfăşurarea activităţii sau poate stabili limite în desfăşurarea în continuare a activităţii pentru a proteja interesele legitime ale autorităţii sau instituţiei publice.
(7) În cazul prevăzut la alin. (5) lit. c), Agenţia interzice desfăşurarea activităţii.
(8) Raportul de evaluare se întocmeşte şi se comunică în termen de maximum 30 de zile de la sesizare.
(9) Prin necomunicarea raportului în cadrul termenului de 30 de zile persoanei vizate, se consideră activitate desfăşurată conform alin. (5) lit. a)."
5. La articolul 13, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică, în mod corespunzător, şi procedurii de verificare a respectării restricţiilor pre- şi postangajare în instituţiile şi autorităţile publice."
6. La articolul 20, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 20
(1) Dacă, în urma evaluării declaraţiei de interese, a declaraţiilor privind restricţiile pre- şi postangajare, precum şi a altor date şi informaţii, inspectorul de integritate identifică elemente în sensul existenţei unui conflict de interese sau a unei incompatibilităţi sau al nerespectării restricţiilor pre- sau postangajare, informează despre aceasta persoana în cauză şi are obligaţia de a o invita pentru a prezenta un punct de vedere."
7. La articolul 21, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Raportul de evaluare va avea următorul cuprins:
a) partea descriptivă a situaţiei de fapt;
b) punctul de vedere al persoanei supuse evaluării, dacă acesta a fost exprimat;
c) evaluarea elementelor de conflict de interese, de incompatibilitate sau referitoare la încălcarea restricţiilor pre- sau postangajare;
d) concluzii;
e) sancţiunea."
8. La articolul 22, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 22
(1) Persoana care face obiectul evaluării poate contesta raportul de evaluare a conflictului de interese, a incompatibilităţii ori a încălcării restricţiilor pre- şi postangajare în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanţa de contencios administrativ competentă."
9. După articolul 29 se introduce un nou articol, art. 29^1, cu următorul cuprins:
"ART. 29^1
(1) Neîndeplinirea de către persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1) a obligaţiei de depunere a declaraţiei prevăzute la art. 7^3 alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei.
(2) Fapta persoanei prevăzute la art. 7^2 alin. (1) de a desfăşura activităţi profesionale, cu titlu remunerat sau neremunerat, la o persoană juridică de drept privat fără depunerea declaraţiei prevăzute la art. 7^5 alin. (4) sau ulterior comunicării unui raport potrivit art. 10^1 alin. (8) ori cu încălcarea restricţiilor prevăzute în raportul emis potrivit art. 10^1 alin. (8) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei.
(3) Nerespectarea de către instituţiile şi autorităţile publice, ulterior unui termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul integrităţii, a obligaţiei prevăzute la art. 7^6 de a desemna persoane sau structuri responsabile privind restricţiile pre- şi postangajare se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei."
10. După articolul 32 se introduce un nou articol, art. 32^1, cu următorul cuprins:
"ART. 32^1
(1) Începând cu anul 2027, instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la art. 7^4 alin. (2) transmit Agenţiei, până la data de 31 ianuarie, informaţii referitoare la numărul declaraţiilor şi notificărilor formulate în anul anterior.
(2) Agenţia publică anual, pe pagina de internet a instituţiei, statistici privind numărul încălcărilor restricţiilor pre- şi postangajare, numărul notificărilor, al rapoartelor de evaluare/ proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor rămase definitive fie prin necontestare, fie ca urmare a hotărârii judecătoreşti, în cazul contestării, precum şi numărul, tipul şi cuantumul sancţiunilor aplicate."
11. Articolul 38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 38
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta lege."
12. După anexa nr. 2 se introduc două noi anexe, anexele nr. 3 şi 4, având conţinutul prevăzut în anexele nr. 1 şi 2 la prezenta lege.
ART. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 47^8 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e^1), cu următorul cuprins:
"e^1) pentru persoana juridică de drept privat la care persoanele prevăzute la art. 47^2 alin. (1) intenţionează, la încheierea mandatului, să desfăşoare o activitate, cu titlu remunerat sau neremunerat;"
2. După articolul 47^14 se introduce un nou articol, art. 47^15, cu următorul cuprins:
"ART. 47^15
Restricţii la încheierea mandatului sau încetarea activităţii
(1) În cursul perioadei de reflecţie prevăzute la art. 7^1 alin. (4) din Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, persoanelor prevăzute la art. 47^2 alin. (1) şi art. 47^14 alin. (1) le este interzis:
a) să desfăşoare activităţi profesionale, cu titlu remunerat sau neremunerat, pentru persoanele fizice sau juridice cu care instituţia sau autoritatea publică a încheiat, în perioada exercitării mandatului sau a activităţii, raporturi juridice contractuale, în ultimele 12 luni anterioare încheierii mandatului sau încetării activităţii, ori să acorde consultanţă acestor persoane, sub sancţiunea încetării de drept a contractului de muncă sau a altor tipuri de contracte încheiate cu aceste persoane în vederea desfăşurării de activităţi profesionale;
b) să preia o funcţie de membru al organului de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi publice sau al unei persoane juridice fără scop lucrativ, în sensul Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, care a intrat în sfera sa de competenţă, în care aceste persoane şi-au desfăşurat activitatea în ultimele 12 luni anterioare încheierii mandatului sau încetării activităţii;
c) să deruleze activităţi, în calitate de persoane terţe, astfel cum sunt definite la art. 47^11 alin. (2), ce pot influenţa luarea unei decizii în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice în care şi-au desfăşurat activitatea în ultimele 12 luni anterioare încheierii mandatului sau încetării activităţii;
d) să deţină acţiuni sau părţi sociale la o societate aflată în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea instituţiei sau a autorităţii publice în care şi-au desfăşurat activitatea în ultimele 12 luni anterioare încheierii mandatului sau încetării activităţii.
(2) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) se fac în condiţiile prevăzute de Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare."
3. După articolul 230 se introduce un nou articol, art. 230^1, cu următorul cuprins:
"ART. 230^1
Restricţii la încheierea mandatului
(1) În cursul perioadei de reflecţie prevăzute la art. 7^1 alin. (4) din Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, persoanelor care au deţinut funcţii de demnitate publică la nivel local şi au exercitat funcţia de ordonator principal de credite, în ultimele 12 luni înaintea încheierii mandatului, le este interzis:
a) să desfăşoare activităţi profesionale, cu titlu remunerat sau neremunerat, în cadrul unor persoane juridice de drept privat care au beneficiat, în ultimele 12 luni anterioare încheierii mandatului, de contracte, finanţări, subvenţii acordate de autoritatea publică locală din care au făcut parte;
b) să reprezinte, în orice formă, interesele unor persoane fizice sau juridice în faţa autorităţii publice locale din cadrul căreia au făcut parte, în scopul obţinerii de autorizaţii, licenţe, contracte;
c) să folosească informaţii care nu sunt destinate publicităţii, dobândite în exercitarea funcţiei pentru obţinerea de foloase materiale pentru sine ori pentru alte persoane.
(2) Prin sintagma reprezentare, în orice formă, se înţelege acţiunea în numele sau în favoarea unei persoane fizice sau juridice, indiferent de modalitatea prin care se realizează acest lucru, respectiv reprezentare juridică, economică sau administrativă.
(3) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea restricţiilor prevăzute la alin. (1) se fac în condiţiile prevăzute de Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare."
4. La articolul 368, după litera j) se introduce o nouă literă, lit. k), cu următorul cuprins:
"k) onestitate şi prudenţă privind acceptarea anumitor funcţii sau beneficii la încetarea funcţiei publice sau a raportului de muncă, principiu potrivit căruia persoanele ale căror mandate sau funcţii încetează trebuie să manifeste rezerve în desfăşurarea unor noi activităţi profesionale care au legătură cu atribuţiile anterioare şi care pot genera conflicte de interese."
5. La articolul 434, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi după încetarea raportului de serviciu, pentru o perioadă de 12 luni, dacă dispoziţiile din legi speciale nu prevăd alte termene."
6. La articolul 434, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) După încetarea raportului de serviciu, funcţionarului public îi este interzis să desfăşoare o activitate profesională, cu titlu remunerat sau neremunerat, în cadrul unui angajator, persoană juridică de drept privat, sau să îi acorde consultanţă de specialitate dacă pe perioada de 12 luni anterior încetării funcţiei publice atribuţiile sale au fost legate de supravegherea sau controlul activităţilor respectivelor persoane juridice. Restricţia se aplică pe o perioadă de 12 luni, dispoziţiile art. 8 din Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, urmând a fi aplicate în mod corespunzător."
ART. III
După articolul 4 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 18 mai 2017, se introduce un nou articol, art. 4^1, cu următorul cuprins:
"ART. 4^1
(1) În cursul perioadei de reflecţie, prevăzută la art. 7^1 alin. (4) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, consilierilor prezidenţiali şi consilierilor de stat le este interzis:
a) să desfăşoare activităţi profesionale, cu titlu remunerat sau neremunerat, pentru persoanele fizice sau juridice cu care Administraţia prezidenţială a încheiat, în perioada exercitării mandatului sau a activităţii, raporturi juridice contractuale, în ultimele 12 luni anterioare încetării mandatului, sau să acorde consultanţă acestor persoane, sub sancţiunea încetării de drept a contractului de muncă sau a altor tipuri de contracte încheiate cu aceste persoane în vederea desfăşurării de activităţi profesionale;
b) să deruleze activităţi, în calitate de persoane terţe, astfel cum sunt definite la art. 47^11 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, ce pot influenţa luarea unei decizii în cadrul Administraţiei prezidenţiale, în legătură cu activitatea desfăşurată în ultimele 12 luni anterioare încheierii mandatului sau încetării activităţii.
(2) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) se fac în condiţiile prevăzute de Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare."
ART. IV
(1) În cursul perioadei de reflecţie, prevăzută la art. 7^1 alin. (4) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, persoanelor care, în ultimele 12 luni anterioare încetării raporturilor de muncă sau de serviciu, au exercitat atribuţii privind evaluarea, aprobarea sau eliberarea de autorizaţii, acreditări sau licenţe le este interzis:
a) să desfăşoare activităţi profesionale, cu titlu remunerat sau neremunerat, în favoarea oricărei persoane fizice sau juridice care a fost beneficiarul autorizaţiilor, acreditărilor sau licenţelor respective;
b) să participe, în orice calitate, la redactarea, depunerea ori susţinerea cererilor de autorizare, acreditare sau licenţiere în faţa aceleiaşi autorităţi sau instituţii publice în cadrul căreia şi-au exercitat atribuţiile.
(2) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) se fac în condiţiile prevăzute de Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. V
(1) Consilierul de etică, desemnat potrivit dispoziţiilor art. 451 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, asigură îndrumarea persoanelor prevăzute la art. 7^2 alin. (1) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, din oficiu, la data numirii în funcţie sau a încetării raportului de serviciu ori a raportului de muncă/activităţii, după caz, cu sprijinul consilierului de integritate.
(2) Îndrumarea prevăzută la alin. (1) se realizează prin:
a) informarea persoanelor prevăzute la art. 7^2 alin. (1) din Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, în legătură cu restricţiile pre- şi postangajare în instituţiile şi autorităţile publice; informarea se realizează din oficiu şi la cerere;
b) consilierea persoanelor prevăzute la art. 7^2 alin. (1) din Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, în legătură cu restricţiile pre- şi postangajare în instituţiile şi autorităţile publice; consilierea se realizează la cerere.
(3) Consilierul de etică are obligaţia de a păstra confidenţialitatea cu privire la datele, informaţiile şi conţinutul consilierii oferite în condiţiile prevăzute la alin. (2) lit. b).
ART. VI
La articolul 94 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (3) se abrogă.
ART. VII
(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile şi instituţiile publice cu atribuţii în implementarea sa au obligaţia elaborării, prin acte interne, a procedurilor privind restricţiile pre- şi postangajare.
(2) Dispoziţiile prezentei legi se aplică la data începerii exercitării mandatului, numirii în funcţie sau a contractului individual de muncă, pentru persoanele prevăzute la art. 7^2 alin. (1) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea principiului neretroactivităţii legii civile.
(3) În vederea asigurării respectării legislaţiei pre- şi postangajare, preşedintele Agenţiei Naţionale de Integritate desemnează, prin ordin, inspectori de integritate cu atribuţii specifice în gestionarea restricţiilor pre- şi postangajare.
(4) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, preşedintele Agenţiei Naţionale de Integritate va aproba prin ordin procedura de transmitere prin e-DAI a declaraţiei prevăzute la art. 7^3 alin. (1) şi a notificării prevăzute la art. 7^6 alin. (1) din Legea nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a condiţiilor în care aceasta se realizează.
ART. VIII
În termen de 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Agenţia Naţională de Integritate va elabora şi prezenta Parlamentului un raport privind aplicarea dispoziţiilor legale privind restricţiile pre- şi postangajare în instituţiile şi autorităţile publice, urmând ca Parlamentul să decidă cu privire la necesitatea reevaluării categoriilor de persoane cărora li se aplică prevederile prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
NATALIA-ELENA INTOTERO
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 19 noiembrie 2025.
Nr. 189.
ANEXA 1
(Anexa nr. 3 la Legea nr. 176/2010)
DECLARAŢIE
dată la data numirii/desemnării în funcţie ori la data începerii activităţii
Subsemnatul(a), .................................., identificat(ă) cu ........................., domiciliat(ă) în ............................., declar faptul că în ultimele 12 luni am desfăşurat activitatea la^1 ......, respectiv nu am fost angajat(ă) anterior.
^1 Se completează numele angajatorului, entitate de drept privat sau de drept public.
Prin prezenta declar, de asemenea, în temeiul art. 7^3 alin. (2) lit. a), cunoscând prevederile art. 326 din Codul penal privind falsul în declaraţii, că am luat cunoştinţă de dispoziţiile art. 7^1 alin. (2), care îmi sunt aplicabile.
Prezenta declaraţie se ataşează la dosarul profesional.
Data:
Numele şi prenumele/Semnătura:
.........................................................
.........................................................
ANEXA 2
(Anexa nr. 4 la Legea nr. 176/2010)
DECLARAŢIE
dată la data încheierii mandatului sau la încetarea activităţii sau la
încetarea raportului de serviciu/de muncă, după caz
Subsemnatul(a), .................................., identificat(ă) cu ........................., domiciliat(ă) în ............................., având în vedere faptul că în ultimele 12 luni din activitatea desfăşurată la ........... am exercitat funcţia de demnitate publică/funcţia publică de ................... şi faptul că, potrivit^1 ........... nr. .......... din data ………….., declar, în temeiul art. 7^3 alin. (2) lit. b), cunoscând prevederile art. 326 din Codul penal privind falsul în declaraţii, că am luat cunoştinţă de dispoziţiile^2 ......., care îmi sunt aplicabile.
^1 Se completează actul administrativ de încheiere a mandatului sau a încetării activităţii, raportat la momentul depunerii declaraţiei.
^2 Se indică prevederile legale speciale referitoare la restricţiile postangajare.
Prezenta declaraţie se ataşează la dosarul profesional.
Data:
Numele şi prenumele/Semnătura:
.........................................................
.........................................................
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: