Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 175 din 19 iunie 2023  privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 125/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 175 din 19 iunie 2023 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 125/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 554 din 20 iunie 2023
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 125 din 16 septembrie 2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 20 septembrie 2022, cu următoarele modificări şi completări:
    1. La articolul I, după punctul 1 se introduce un nou punct, punctul 1^1, cu următorulcuprins:
    "1^1. La articolul 3 alineatul (3), după litera o) se introduce o nouă literă, litera p), cu următorul cuprins:
    p) desfăşoară activităţi de control la operatorii economici/asociaţiile de dezvoltare intercomunitară/brokerii/ unităţile administrativ-teritoriale care au obligaţia de a utiliza aplicaţia informatică SIATD pentru verificarea tranzacţiilor raportate."

    2. La articolul I punctul 2, alineatul (4^1) al articolului 3 se modifică şi va avea cu următorul cuprins:
    "(4^1) În exercitarea atribuţiilor de la alin. (3) lit. c) şi d), Administraţia Fondului poate colabora cu unităţile administrativ-teritoriale sau cu subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, prin contracte de delegare multianuale încheiate cu acestea, în vederea derulării în comun a proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului care au ca beneficiari ai finanţării din Fondul pentru mediu persoane fizice."

    3. La articolul I, după punctul 7 se introduce un nou punct, punctul 7^1, cu următorul cuprins:
    "7^1. La articolul 9 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    c) contribuţia pentru economia circulară încasată de la proprietarii sau, după caz, administratorii de depozite pentru deşeurile municipale, deşeuri din construcţii şi desfiinţări, destinate a fi eliminate prin depozitare, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 2; sunt exceptate de la plata contribuţiei pentru economia circulară cantităţile de deşeuri CLO, astfel cum sunt definite la art. 9^2 lit. b), provenite dintr-o instalaţie integrată de tratare a deşeurilor municipale, care deţine sau utilizează un laborator acreditat/autorizat de Asociaţia de Acreditare din România (RENAR); verificarea cantităţilor, inclusiv comparativ cu cantităţile prevăzute în actele de reglementare şi a calităţii materialului raportat, se efectuează de către Garda Naţională de Mediu în baza buletinelor de analiză şi a altor documente însoţitoare;"

    4. La articolul I, punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "8. La articolul 9 alineatul (1), literele d)l), q) şi v) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    d) o contribuţie de 2 lei/kg, datorată pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi de valorificare prin reciclare, prevăzute în anexa nr. 3, şi cantităţile de deşeuri de ambalaje care intră în instalaţii de reciclare şi/sau instalaţii de valorificare, după caz, de către: operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate, operatorii economici care importă/ achiziţionează intracomunitar produse ambalate pentru utilizare/ consum propriu, operatorii economici care supraambalează produse ambalate individual în vederea revânzării/redistribuirii, operatorii economici care introduc pe piaţa naţională ambalaje de desfacere şi operatorii economici care dau spre închiriere, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje;
    .............................................................................................
    l) sumele încasate din restituirea finanţărilor sau a altor sume acordate/virate/decontate şi accesoriile aferente acestora;
    ..............................................................................................
    q) ecotaxa, în valoare de 0,15 lei/bucată, aplicată tuturor pungilor de transport, cu excepţia celor fabricate din materialele care respectă cerinţele SREN 13432:2002; ecotaxa se încasează de la operatorii economici care introduc pe piaţa naţională astfel de ambalaje de desfacere şi se evidenţiază distinct pe documentele de vânzare, iar valoarea acesteia se afişează la loc vizibil la punctul de vânzare/desfacere, în vederea informării consumatorilor finali. Sunt exceptate de la plata ecotaxei pungile de uz casnic introduse pe piaţa naţională de către operatorii economici, aceştia având obligaţia să le inscripţioneze individual cu sintagma «pungi de uz casnic»; este interzisă comercializarea pungilor de uz casnic ca ambalaje la punctul de vânzare/desfacere;
    ..............................................................................................
    v) o contribuţie de 2 lei/kg, datorată de către: operatorii economici autorizaţi pentru implementarea răspunderii extinse a producătorului în domeniul ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor anuale, stabilite în anexa nr. 3, şi cantităţile care intră în instalaţii de valorificare/reciclare, şi persoane juridice legal constituite, autorizate pentru preluarea responsabilităţii pentru gestionarea deşeurilor de anvelope uzate, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile corespunzătoare obiectivelor anuale de gestionare a deşeurilor de anvelope uzate şi cantităţile efectiv gestionate;"

    5. La articolul I, după punctul 9 se introduce un nou punct, punctul 9^1, cu următorulcuprins:
    "9^1. După articolul 9^1 se introduce un nou articol, articolul 9^2, cu următorul cuprins:
    ART. 9^2
    În sensul aplicării art. 9 alin. (1) lit. c), următorii termeni se definesc astfel:
    a) deşeu organic/biologic stabilizat - deşeu stabilizat în scopul maturării şi deshidratării ca tratament anterior depozitării;
    b) CLO - deşeu organic maturat până la stabilizarea raportului C:N (carbon:azot) şi reducerea nivelului de acizi graşi, care poate fi utilizat pentru acoperirea depozitelor de deşeuri, pentru reabilitarea minelor abandonate şi/sau a terenurilor contaminate şi/sau ca material de umplutură pentru lucrări de construcţii. Acesta poate conţine material contaminat faţă de compostul finit şi nu îndeplineşte criteriile complete ale unui compost."

    6. La articolul I punctul 10, litera b) a alineatului (2) al articolului 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) cantităţile de deşeuri de ambalaje pentru care operatorii economici prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. d) au încheiat contracte cu operatorii economici autorizaţi pentru implementarea obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorului şi pentru care aceştia din urmă nu au îndeplinit obiectivele prevăzute de lege, după încasarea garanţiilor prevăzute la art. 12^2 alin. (2) şi a garanţiei prevăzute la art. 16 alin. (8) lit. e) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare;"

    7. La articolul I punctul 13, alineatul (9) al articolului 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Aplicaţia informatică SIATD se utilizează de către persoanele juridice legal constituite, autorizate de Comisia de supraveghere a răspunderii extinse a producătorilor, prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. v), care gestionează deşeuri de ambalaje, de către operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare, valorificare sau salubrizare şi raportează deşeuri pentru contribuabilii prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. v) şi y), precum şi de către persoanele juridice ale căror costuri nete şi/sau costuri de colectare, valorificare, sortare sau raportare sunt finanţate de către persoanele juridice prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. v) şi y)."

    8. La articolul I punctul 14, alineatul (11) al articolului 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(11) Începând cu data de 1 august 2023, persoanele juridice prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. v) care gestionează anvelope uzate şi persoanele juridice prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. y) care gestionează baterii şi acumulatori portabili, precum şi echipamente electrice şi electronice sunt obligate să utilizeze aplicaţia SIATD, în conformitate cu instrucţiunile emise."

    9. La articolul I punctul 15, alineatul (2) al articolului 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d), i), j), p), v), w) şi x) se declară şi se plătesc anual de către contribuabilii care desfăşoară respectivele activităţi, până la data de 25 ianuarie, inclusiv, a anului următor."

    10. La articolul I punctul 17, partea introductivă a alineatului (2^4) al articolului 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2^4) În cazul operatorilor economici care au încheiat contracte cu operatorii autorizaţi prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. v), sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d) se stabilesc prin decizie emisă de Administraţia Fondului, după executarea garanţiei prevăzute la art. 16 alin. (8) lit. e) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi se plătesc în funcţie de data comunicării deciziei, astfel:"

    11. La articolul I, după punctul 18 se introduce un nou punct, punctul 18^1, cu următorulcuprins:
    "18^1. La articolul 12, alineatul (3^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (3^1) Pentru sumele de restituit, prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. l), se datorează dobânzi calculate de la data plăţilor efectuate de Administraţia Fondului, până la data recuperării sau a rambursării integrale."

    12. La articolul I punctul 20, articolul 12^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12^2
    (1) Garanţia prevăzută la art. 16 alin. (8) lit. e) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se execută de către Administraţia Fondului în cazul în care au fost stabilite obligaţii de plată în sarcina operatorilor economici prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. v) după încasarea garanţiei prevăzute la alin. (2) sau (3). În cazul în care obligaţia de plată depăşeşte valoarea garanţiilor cumulate, contribuţia rămasă va fi datorată de către operatorii economici prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. d) care au încheiat contract cu organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorului pentru care au fost stabilite obligaţii de plată, în baza deciziei de impunere emise de Administraţia Fondului.
    (2) Operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare, valorificare, reciclare sau brokeraj şi raportează deşeuri în SIATD pentru organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului constituie o garanţie în cuantum de 50 lei/tonă calculată în baza cantităţii de deşeuri de ambalaje raportate în anul precedent.
    (3) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (2) care raportează pentru prima dată în SIATD constituie, în primul an de activitate, o garanţie în cuantum de 50 lei/tonă, calculată la cantitatea de deşeuri de ambalaje precizată în contract ca fiind estimată a fi raportată în anul de activitate.
    (4) Garanţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) se constituie în favoarea contribuabililor prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. v) sub forma unui depozit în numerar sau a unei scrisori de garanţie valabile pentru o perioadă de 18 luni de la data la care raportează deşeuri de ambalaje şi se depun la Administraţia Fondului.
    (5) Garanţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) se actualizează începând cu anul următor celui de raportare la valoarea de 50 lei/tonă calculată la cantitatea de deşeuri de ambalaje colectată valorificată/reciclată pentru organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorului.
    (6) Sunt exceptate de la obligaţia de constituire a garanţiei prevăzute la alin. (2) şi (3) operatorii economici care raportează în SIATD cantităţi de deşeuri de ambalaje provenite din sistemul public de salubrizare în baza unui contract de delegare a gestiunii, conform dispoziţiilor art. 22 alin. (1) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) În cazul în care operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare, valorificare/reciclare sau brokeraj nu fac dovada constituirii garanţiei prevăzute la alin. (2) şi (3) în termen de 5 zile de la data constituirii acesteia, nu pot accesa sistemul SIATD şi nu pot raporta cantităţi de deşeuri pentru operatorii economici prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. v).
    (8) Garanţia prevăzută la alin. (2) şi (3) se execută de către organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorului în cazul în care au fost stabilite obligaţii de plată în sarcina contribuabililor prevăzuţi la art. 9 alin. (1) lit. v) din culpa operatorilor economici care desfăşoară activităţi de colectare, valorificare/reciclare sau brokeraj, iar contravaloarea acesteia se achită la Administraţia Fondului în termen de 3 zile lucrătoare de la data executării acesteia.
    (9) Sumele provenite din executarea garanţiei potrivit alin. (1) se constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu.
    (10) Sumele provenite din încasarea garanţiilor prevăzute la alin. (2) şi (3) constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu şi nu se includ în cuantumul garanţiei prevăzute la alin. (1)."

    13. La articolul I punctul 22, alineatele (1) şi (3) ale articolului 13^1 se modifică şi vor avea următorulcuprins:
    "ART. 13^1
    (1) Lista programelor/proiectelor, prevăzute la art. 3 alin. (4^1), care se derulează pe bază de contract de delegare încheiat cu unităţile administrativ-teritoriale sau cu subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor se aprobă prin ordin al ministrului autorităţii centrale pentru mediu, cu consultarea structurilor asociative ale administraţiei publice locale.
    ..............................................................................................
    (3) În baza contractelor de delegare şi a ordinului ministrului autorităţii publice centrale pentru mediu de aprobare a programelor/proiectelor care se derulează pe bază de contract de delegare, Administraţia Fondului virează către unităţile administrativ-teritoriale/subdiviziunile administrativ-teritoriale, la o poziţie distinctă de venituri, suma prevăzută în acordul de delegare"

    14. La articolul I, după punctul 25 se introduce un nou punct, punctul 25^1, cu următorul cuprins:
    "25^1. Anexa nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:    ANEXA 2

    Valoarea contribuţiei pentru economia circulară pentru deşeurile municipale,
    deşeurile din construcţii şi desfiinţări, destinate a fi eliminate prin depozitare

┌──────────────┬───────────────────────┐
│ │Valoarea contribuţiei │
│Anul │pentru economia │
│ │circulară │
│ │(lei/tonă) │
├──────────────┼───────────────────────┤
│2023 │80 │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Începând cu 1 │160 │
│ianuarie 2024 │ │
└──────────────┴───────────────────────┘

"

    15. La articolul I punctul 26, anexa nr. 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    ANEXA 5

    Contribuţia pentru echipamente electrice şi electronice

┌──────────────────────────┬───────────┐
│Categoria de echipamente │ │
│electrice şi electronice │ │
│(conform anexei nr. 2 la │ │
│Ordonanţa de urgenţă a │ │
│Guvernului nr. 5/2015 │Contribuţia│
│privind deşeurile de │(lei/kg) │
│echipamente electrice şi │ │
│electronice, cu │ │
│modificările şi │ │
│completările ulterioare) │ │
├──────────────────────────┼───────────┤
│Categoriile 1-2, 4-6 din │ │
│anexa nr. 2 la Ordonanţa │ │
│de urgenţă a Guvernului │2 │
│nr. 5/2015, cu │ │
│modificările şi │ │
│completările ulterioare │ │
├──────────────────────────┼───────────┤
│Categoria 3 din anexa nr. │ │
│2 la Ordonanţa de urgenţă │ │
│a Guvernului nr. 5/2015, │4 │
│cu modificările şi │ │
│completările ulterioare │ │
└──────────────────────────┴───────────┘

"



    ART. II
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 464 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, personalul din cadrul Administraţiei Fondului pentru Mediu încadrat pe bază de contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată se numeşte în funcţiile publice stabilite prin actul administrativ al conducătorului instituţiei.
    (2) În termen de minimum 30 de zile de la data aprobării structurii organizatorice şi în baza actului administrativ de stabilire a funcţiilor publice, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu face numirile în funcţii publice pentru personalul care îndeplineşte activităţile prevăzute la art. 370 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 465 şi a celor de vechime în specialitatea studiilor corespunzătoare clasei şi gradului profesional ale funcţiei publice.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    VASILE-DANIEL SUCIU
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU

    Bucureşti, 19 iunie 2023.
    Nr. 175.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016