Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 75, alineatele (2) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Cabinetele de medicină de familie pot deschide cel mult două puncte secundare de lucru dacă solicitantul asigură un program fracţionat de minimum 5 ore pe săptămână în norma lui de bază sau peste norma lui de bază. Punctele de lucru pot obţine, la cerere, statutul de utilitate publică.
.............................................................................................
(8) Prevederile alin. (2)-(7) sunt aplicabile şi cabinetelor medicale cu personalitate juridică, care desfăşoară activitate în conformitate cu art. 1 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în care îşi desfăşoară activitatea, într-o formă legală, un singur medic."
2. La articolul 92, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Funcţiile de medic-şef UPU, medic-şef UPU - SMURD sau medic şef CPU pot fi ocupate de medici cu o vechime de cel puţin 5 ani în specialitate, indiferent de statutul de cadru didactic al acestora."
3. După articolul 140^20 se introduce un nou articol, art. 140^21, cu următorul cuprins:
"ART. 140^21
Din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se decontează serviciile medicale de spitalizare de zi, consultaţiile, procedurile diagnostice şi terapeutice furnizate de medici specialişti şi investigaţiile paraclinice din pachetele de servicii medicale reglementate prin contractul-cadru şi normele metodologice de aplicare a acestuia acordate prin asistenţa medicală mobilă de către spitalele care se află în relaţie contractuală cu o casă de asigurări de sănătate."
4. La articolul 165, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1^1) Personalul didactic medico-farmaceutic încadrat pe perioadă nedeterminată din instituţiile de învăţământ superior acreditate care au în structură facultăţi de medicină, medicină dentară/stomatologie sau farmacie acreditate sau programe de studii universitare în domeniul Sănătate beneficiază de integrare clinică în unităţile şi instituţiile din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Sănătăţii, în unităţile medicale din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, în Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, în unităţile şi instituţiile medicale din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale, în spitalele şi ambulatoriile universitare aflate în subordinea instituţiilor de învăţământ superior acreditate care au în structură facultăţi de medicină, medicină dentară/stomatologie sau farmacie, precum şi în spitale şi cabinete private. De aceleaşi prevederi beneficiază şi medicii şi farmaciştii specialişti/primari care au calitatea de asistenţi universitari pe perioadă determinată, pe perioada cât au această calitate. În cadrul unităţilor şi instituţiilor publice, posturile destinate integrării clinice se ocupă prin concurs sau examen, după caz. Metodologia de ocupare a posturilor prin integrare clinică se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii. Unităţile sanitare publice au obligaţia asigurării normelor de integrare clinică, în limita posturilor normate, vacante, existente în statele de funcţii ale acestora."
5. La articolul 170, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) Unităţile sanitare cu paturi prevăzute la alin. (1) pot fi încadrate în categoria spitalelor de importanţă strategică. Criteriile de încadrare în categoria spitalelor de importanţă strategică, precum şi lista acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului."
6. La articolul 172, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu următorul cuprins:
"(7^1) Condiţiile pentru înfiinţarea şi organizarea secţiilor spitalului public se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii."
7. La articolul 172^2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 172^2
(1) Spitalele se pot asocia între ele sau cu alte instituţii de învăţământ medical superior acreditate, precum şi cu alte instituţii medicale acreditate, indiferent de localizarea geografică, în vederea constituirii unor consorţii medicale cu personalitate juridică, conform dispoziţiilor prevăzute la art. 187-204 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul derulării în comun de activităţi medicale, cercetare ştiinţifică, investiţii în infrastructură, achiziţii de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi altele asemenea, precum şi alte activităţi specifice unităţilor sanitare respective."
8. La articolul 176, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Managerul, persoană fizică sau juridică, încheie contract de management cu Ministerul Sănătăţii, ministerele sau instituţiile cu reţea sanitară proprie sau cu universitatea de medicină şi farmacie, reprezentate de ministrul sănătăţii, conducătorul ministerului sau instituţiei, de rectorul universităţii de medicină şi farmacie, după caz, pe o perioadă de maximum 4 ani. Contractul de management poate înceta înainte de termen în urma evaluării anuale sau în cazurile prevăzute de lege. Evaluarea este efectuată pe baza indicatorilor de performanţă asumaţi prin proiectul de management, care devine anexă la contractul de management, şi pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi prin ordin al ministrului sănătăţii. La propunerea conducătorilor ministerelor sau instituţiilor cu reţea sanitară proprie, a primarului unităţii administrativ-teritoriale, a primarului general al municipiului Bucureşti sau a preşedintelui consiliului judeţean sau a senatului universităţii de medicină şi farmacie, după caz, se pot stabili, prin ordin al ministrului sănătăţii, şi alţi indicatori specifici pentru spitalele din reţeaua sanitară proprie."
9. La articolul 176, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) La încetarea mandatului, contractul de management poate fi prelungit pe o perioadă de 3 luni, de maximum două ori, perioadă în care se organizează concursul de ocupare a postului, respectiv licitaţie publică, după caz. Ministrul sănătăţii, ministrul de resort sau primarul unităţii administrativ-teritoriale, primarul general al municipiului Bucureşti sau preşedintele consiliului judeţean ori rectorul universităţii de medicină şi farmacie, după caz, numesc prin act administrativ un manager interimar până la ocuparea prin concurs a postului de manager, respectiv organizarea licitaţiei publice, după caz."
10. La articolul 176, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Modelul-cadru al contractului de management, care include cel puţin indicatorii de performanţă ai activităţii, programul de lucru şi condiţiile de desfăşurare a activităţii de management, se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, cu consultarea ministerelor, a instituţiilor cu reţea sanitară proprie, precum şi a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale. Valorile optime ale indicatorilor de performanţă ai activităţii spitalului se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii."
11. La articolul 181, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Membrii comitetului director care au ocupat postul prin concurs, potrivit alin. (2), încheie cu spitalul public, reprezentat de managerul acestuia, un contract de administrare pe o perioadă de maximum 4 ani, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatorii de performanţă stabiliţi prin ordin al ministrului sănătăţii. La propunerea conducătorilor ministerelor sau instituţiilor cu reţea sanitară proprie, a primarului unităţii administrativ-teritoriale, a primarului general al municipiului Bucureşti sau a preşedintelui consiliului judeţean sau a senatului universităţii de medicină şi farmacie, după caz, se pot stabili, prin ordin al ministrului sănătăţii, şi alţi indicatori specifici pentru spitalele din reţeaua sanitară proprie. Contractul de administrare poate fi prelungit la expirarea acestuia pe o perioadă de 3 luni, de maximum două ori, perioadă în care se organizează concursul de ocupare a funcţiei. Contractul de administrare poate înceta înainte de termen în urma evaluării anuale sau în cazurile prevăzute de lege. În cadrul evaluării anuale se analizează gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanţă stabiliţi prin ordin al ministrului sănătăţii."
12. La articolul 185, alineatele (5), (7), (7^1) şi (7^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) La numirea în funcţie, şefii de secţie, de laborator şi de serviciu medical vor încheia cu spitalul public, reprezentat de managerul acestuia, un contract de administrare cu o durată de 4 ani, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatorii de performanţă stabiliţi prin ordin al ministrului sănătăţii. Contractul de administrare poate fi prelungit la expirarea acestuia pe o perioadă de 3 luni, de maximum două ori, perioadă în care se organizează concursul de ocupare a funcţiei. Contractul de administrare poate înceta înainte de termen în urma evaluării anuale sau în cazurile prevăzute de lege. În cadrul evaluării anuale se analizează gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanţă stabiliţi prin ordin al ministrului sănătăţii. În cazul în care la numirea în funcţie şeful de secţie, de laborator sau de serviciu medical se află în stare de incompatibilitate sau conflict de interese, acesta este obligat să înlăture motivele de incompatibilitate sau de conflict de interese în termen de maximum 30 de zile de la numirea în funcţie. În caz contrar, contractul de administrare este reziliat de plin drept.
.........................................................................
(7) În secţiile clinice, laboratoarele clinice şi serviciile medicale clinice, funcţia de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu medical se ocupă de către un personal didactic de predare prin concurs organizat conform prevederilor alin. (9).
(7^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), în secţiile clinice, laboratoarele clinice şi serviciile medicale clinice din spitalele aparţinând reţelei sanitare a Ministerului Afacerilor Interne, funcţia de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu medical se ocupă de personalul Ministerului Afacerilor Interne în activitate medic, prin concurs organizat conform prevederilor alin. (9).
(7^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), în secţiile clinice, laboratoarele clinice şi serviciile medicale clinice din spitalele aparţinând reţelei sanitare a Ministerului Apărării Naţionale, funcţia de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu medical se ocupă de către un cadru militar în activitate medic, prin concurs organizat conform prevederilor alin. (9)."
13. La articolul 185, după alineatul (7^5) se introduce un nou alineat, alin. (7^6), cu următorul cuprins:
"(7^6) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), în secţiile clinice, laboratoarele clinice şi serviciile medicale clinice din unităţile medicale ale Serviciului Român de Informaţii, funcţia de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu medical se ocupă de către un cadru militar în activitate prin concurs organizat conform prevederilor alin. (9)."
14. La articolul 187, alineatele (6) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(6) Membrii comitetului director participă la şedinţele consiliului de administraţie fără drept de vot.
...............................................................................
(10) Atribuţiile principale ale consiliului de administraţie sunt următoarele:
a) avizează bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, precum şi situaţiile financiare trimestriale şi anuale;
b) stabileşte, cu avizul ordonatorului principal de credite, tema proiectului de management, în concordanţă cu nevoile unităţii sanitare;
c) organizează concurs pentru ocuparea funcţiei de manager în baza regulamentului aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, al ministrului de resort sau, după caz, prin act administrativ al primarului unităţii administrativ-teritoriale, al primarului general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui consiliului judeţean, după caz;
d) aprobă măsurile pentru dezvoltarea activităţii spitalului în concordanţă cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei şi documentele strategice aprobate de Ministerul Sănătăţii;
e) avizează programul anual al achiziţiilor publice întocmit în condiţiile legii şi orice achiziţie directă care depăşeşte suma de 50.000 lei;
f) analizează modul de îndeplinire a obligaţiilor de către membrii comitetului director şi activitatea managerului şi dispune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii;
g) propune revocarea din funcţie a managerului şi a celorlalţi membri ai comitetului director în cazul în care constată existenţa situaţiilor prevăzute la art. 178 alin. (1) şi la art. 184 alin. (1);
h) poate propune realizarea unui audit extern asupra oricărei activităţi desfăşurate în spital, stabilind tematica şi obiectul auditului. Spitalul contractează serviciile auditorului extern în conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;
i) aprobă propriul regulament de organizare şi funcţionare, în condiţiile legii."
15. Articolul 200^1 se abrogă.
16. La articolul 224, după alineatul (1^5) se introduce un nou alineat, alin. (1^6), cu următorul cuprins:
"(1^6) Bolnavii înrolaţi în Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control al infecţiei HIV/SIDA, respectiv în Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei, care nu realizează venituri dintre cele prevăzute la art. 155 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, beneficiază de pachetul de servicii de bază prevăzut în contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate şi în normele de aplicare a acestuia, precum şi de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi serviciile medicale cuprinse în programele naţionale de sănătate ai căror beneficiari sunt, până la vindecarea respectivei afecţiuni."
17. La articolul 261, după alineatul (1^3) se introduc două noi alineate, alin. (1^4) şi (1^5), cu următorul cuprins:
"(1^4) În asistenţa medicală primară, în anul 2026, fondul destinat plăţii per capita şi plăţii pe serviciu medical se distribuie în proporţie de 25% pentru plata per capita şi 75% pentru plata pe serviciu medical.
(1^5) În asistenţa medicală primară, începând cu anul 2027, fondul destinat plăţii per capita şi plăţii pe serviciu medical se distribuie în proporţie de 20% pentru plata per capita şi 80% pentru plata pe serviciu medical."
18. La articolul 280, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
"(6) Începând cu data de 1 ianuarie 2027, CNAS desfăşoară activităţi de analiză şi monitorizare a serviciilor de sănătate decontate din fond şi este instituţia abilitată pentru colectarea şi prelucrarea datelor în vederea contractării şi decontării acestora de către casele de asigurări de sănătate, conform prevederilor legale în vigoare privind serviciile medicale spitaliceşti furnizate asiguraţilor."
19. La articolul 298, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care la concurs nu se prezintă niciun candidat sau nu este declarat câştigător niciun candidat, precum şi în situaţia în care mandatul directorului general încetează pentru unul dintre cazurile prevăzute la alin. (6), preşedintele CNAS numeşte prin ordin un director general interimar până la ocuparea prin concurs a postului, dar nu mai mult de 6 luni, şi încheie un contract de management cu acesta în condiţiile alin. (1) şi cu respectarea prevederilor alin. (3^4)."
20. La articolul 298, partea introductivă a alineatului (3^4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3^4) În vederea ocupării prin concurs a funcţiei de director general, candidatul trebuie să aibă studii universitare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul fundamental Ştiinţe biologice şi biomedicale - ramura de ştiinţe: medicină, medicină dentară şi farmacie, ştiinţe sociale - ramura de ştiinţe: economice, juridice şi administraţie publică, să aibă cel puţin 5 ani vechime în specialitatea studiilor, cel puţin 2 ani activitate desfăşurată în funcţii de conducere şi să îndeplinească una dintre următoarele condiţii:"
21. Articolul 311 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 311
(1) Sancţiunile pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale de către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, cuprinse în contractele încheiate cu casele de asigurări de sănătate, se stabilesc prin contractul-cadru.
(2) În cazul în care se constată de către structurile de control ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate sau ale caselor de asigurări de sănătate că pentru serviciile medicale, medicamentele sau dispozitivele medicale raportate conform contractului în vederea decontării acestora nu există documente justificative care să confirme realitatea acordării sau, după caz, eliberării acestora, se recuperează contravaloarea acestora şi se aplică sancţiunile cuprinse în contractele încheiate cu casele de asigurări de sănătate, care se stabilesc prin contractul-cadru."
22. Articolul 330 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 330
(1) Perioada de valabilitate a cardului european este de 2 ani de la data emiterii.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru unele categorii de asiguraţi, perioada de valabilitate a cardului european emis începând cu data de 1 octombrie 2025 este următoarea:
a) 10 ani de la emitere, pentru persoanele fizice care au calitatea de pensionari şi care au împlinit vârsta de 65 de ani;
b) de la emitere şi până la data corespunzătoare împlinirii vârstei de 18 ani, pentru copii."
23. La articolul 381, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În exercitarea profesiei şi în limitele competenţei sale, medicul are dreptul de a formula prescripţii şi recomandări medicale în mod autonom, întemeiate pe dovezi ştiinţifice, cu respectarea normelor legale, a protocoalelor terapeutice şi ghidurilor de practică medicală, precum şi a principiilor eticii şi deontologiei profesionale. Acest drept se exercită având în vedere caracterul umanitar al profesiei, obligaţia de respect faţă de fiinţa umană şi de loialitate faţă de pacient, fără ca medicului să îi fie impuse îngrădiri care nu sunt fundamentate pe considerente legale, medicale şi etice care ar limita posibilitatea de a acţiona în interesul medical al pacientului."
24. La articolul 381, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
"(4) În sistemul de asigurări sociale de sănătate se pot acorda şi deconta numai servicii medicale, recomandări pentru dispozitive medicale şi prescripţii medicale cuprinse în pachetele de servicii prevăzute în contractul-cadru, precum şi medicamentele prevăzute la art. 241 alin. (1)."
25. După articolul 703 se introduce un nou articol, art. 703^1, cu următorul cuprins:
"ART. 703^1
(1) Mecanismul prin care se asigură accesul controlat al pacienţilor la medicamentele recomandate, care nu sunt prevăzute la art. 241 alin. (1), precum şi obligaţiile medicului prescriptor prevăzute la alin. (2) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Sănătăţii, Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România, cu respectarea principiilor de eficacitate, sustenabilitate şi responsabilitate partajată.
(2) Contravaloarea tratamentului cu medicamentele prevăzute la alin. (1) se suportă în baza unui acord de partajare a costurilor încheiat între CNAS şi deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, direct sau prin reprezentanţii legali ai acestora, medicul prescriptor având obligaţia monitorizării pacientului, evaluării beneficiului terapeutic şi raportării trimestriale a acestui rezultat.
(3) Asigurarea accesului la tratamentul cu medicamentele prevăzute la alin. (1) se realizează cu respectarea obligaţiei de serviciu public prevăzute la art. 804."
ART. II
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2022 privind stabilirea unor măsuri în cadrul sistemului de sănătate, precum şi pentru interpretarea, modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 14 aprilie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 378/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. IV
(1) Serviciile medicale spitaliceşti acordate în regim de spitalizare de zi pentru următoarele categorii de persoane:
a) pacienţi înscrişi în programele naţionale de sănătate, pentru afecţiunea pentru care sunt înscrişi în program;
b) pacienţii diagnosticaţi cu tuberculoză sau HIV/SIDA;
c) persoane asigurate diagnosticate cu afecţiune oncologică;
d) persoane asigurate şi persoane care nu pot face dovada calităţii de asigurat, cu suspiciune de afecţiune oncologică, în vederea diagnosticării afecţiunii oncologice, se decontează la nivelul realizat, prin acte adiţionale de suplimentare a sumelor contractate, după încheierea lunii în care serviciile au fost acordate, dacă a fost depăşit nivelul contractat.
(2) Decontarea lunară a serviciilor medicale spitaliceşti acordate în regim de spitalizare de zi, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se realizează în limita valorii contractate de respectivele unităţi sanitare pentru servicii de spitalizare de zi.
(3) Modalitatea de stabilire a numărului de cazuri de spitalizare de zi ce pot fi realizate în concordanţă cu programul de lucru declarat pentru furnizarea serviciilor medicale de spitalizare de zi în cadrul contractului cu casa de asigurări de sănătate este prevăzută în contractul-cadru."
2. La articolul IX, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. IX
(1) Pentru investigaţiile paraclinice efectuate în regim ambulatoriu, potrivit ghidurilor de practică medicală, prevăzute de Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, necesare monitorizării pacienţilor diagnosticaţi cu boli oncologice, sumele contractate cu casele de asigurări de sănătate se suplimentează după încheierea lunii în care au fost acordate investigaţiile paraclinice, prin acte adiţionale."
3. La articolul IX, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) şi (5), cu următorul cuprins:
"(4) Pentru investigaţiile paraclinice de înaltă performanţă şi de medicină nucleară efectuate în regim ambulatoriu, potrivit ghidurilor de practică medicală, necesare monitorizării pacienţilor diagnosticaţi cu diabet zaharat, afecţiuni rare, boli cardiovasculare, boli cerebrovasculare, boli neurologice sau boală cronică renală, sumele contractate cu casele de asigurări de sănătate se suplimentează după încheierea lunii în care au fost acordate investigaţiile paraclinice, prin acte adiţionale.
(5) Pentru fiecare persoană asigurată diagnosticată cu diabet zaharat, afecţiuni rare, boli cardiovasculare, boli cerebrovasculare, boli neurologice sau boală cronică renală se decontează, în cadrul monitorizării conform dispoziţiilor alin. (4), o singură investigaţie de înaltă performanţă sau de medicină nucleară, într-un an calendaristic, dintre cele prevăzute în pachetul de servicii medicale de bază. Aceste persoane pot beneficia, pentru afecţiunea de bază sau pentru alte afecţiuni intercurente, de investigaţii de înaltă performanţă sau de medicină nucleară, în condiţiile prevăzute în acelaşi pachet de servicii."
ART. III
(1) Medicii, cu excepţia şefilor de secţie, care acordă servicii medicale într-o/într-un secţie/compartiment dintr-un spital public, acordă în cadrul programului de lucru şi consultaţii în ambulatoriul integrat, conform programului stabilit de managerul spitalului, la propunerea şefului de secţie pentru maximum o oră/zi în medie pe lună, raportat la un program de 35 de ore/săptămână. La calculul mediei lunare se au în vedere zilele lucrătoare, fiind exceptate zilele de concediu de odihnă şi zilele de concediu medical. Pentru medicii care îşi desfăşoară activitatea în spital cu un program de lucru mai mic de 35 de ore/săptămână, programul maxim pentru consultaţii în ambulatoriul integrat se reduce în mod corespunzător.
(2) În cazul în care în perioada derulării contractului de furnizare de servicii medicale spitaliceşti încheiat de unitatea sanitară cu casa de asigurări de sănătate se constată nerespectarea obligaţiei medicului prevăzută la alin. (1), aceasta aplică următoarele sancţiuni:
a) la prima constatare, avertisment scris;
b) începând cu a doua constatare, amendă în cuantum de 20.000 lei.
(3) Normele de aplicare a prevederilor alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
ART. IV
Pentru furnizorii publici de servicii medicale paraclinice în ambulatoriu, începând cu anul 2026, se va aplica un coeficient de ajustare pozitivă la valoarea contractului încheiat cu casa de asigurări de sănătate potrivit capitolului V din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, faţă de furnizorii privaţi de servicii medicale paraclinice care acordă servicii medicale în aceleaşi condiţii tehnice şi de personal.
ART. V
(1) Până la data de 31 decembrie 2028, casele de asigurări de sănătate pot încheia contracte cu furnizorii privaţi de servicii medicale spitaliceşti în regim de spitalizare continuă în limita procentului reprezentat de numărul de paturi contractate cu aceşti furnizori la data de 31 decembrie 2025 din totalul numărului de paturi contractabile, la nivelul fiecărui judeţ, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică paturilor care intră sub incidenţa Planului naţional de paturi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
ART. VI
(1) Prin derogare de la prevederile art. 311 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, pentru unităţile sanitare cu paturi, în situaţia în care se constată de către structurile de control ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate sau ale caselor de asigurări de sănătate că pentru serviciile medicale raportate conform contractului în vederea decontării acestora nu există documente justificative care să confirme realitatea acordării, se recuperează contravaloarea acestora şi se aplică următoarele sancţiuni:
a) la prima constatare se dispune recuperarea unei sume calculate prin aplicarea unui procent de 5% la contravaloarea serviciilor realizate şi decontate de spital pentru secţia/compartimentul la nivelul căreia/căruia s-a înregistrat abaterea, pentru luna în care s-au înregistrat aceste situaţii, şi, după caz, excluderea medicului/medicilor în cazul căruia/cărora s-a constatat abaterea din contractul cu casa de asigurări de sănătate pentru o perioadă de 6 luni şi sesizarea Colegiului Medicilor din România, respectiv a colegiilor teritoriale, după caz, în vederea aplicării sancţiunilor disciplinare prevăzute de Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) la a doua constatare a abaterii se dispune recuperarea unei sume calculate prin aplicarea unui procent de 10% la contravaloarea serviciilor realizate şi decontate de spital pentru secţia/compartimentul la nivelul căreia/căruia s-a înregistrat abaterea, pentru luna în care s-au înregistrat aceste situaţii, şi, după caz, excluderea medicului/medicilor în cazul căruia/cărora s-a constatat abaterea din contractul cu casa de asigurări de sănătate pentru o perioadă de 36 de luni şi sesizarea Colegiului Medicilor din România în vederea aplicării sancţiunilor disciplinare prevăzute de Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În perioada în care medicul este exclus din contractul încheiat de unitatea sanitară spitalicească cu casa de asigurări de sănătate, în condiţiile prevăzute la alin. (1), acesta nu poate desfăşura activitate sub incidenţa unei relaţii contractuale cu casa de asigurări de sănătate la niciun furnizor de servicii medicale.
(3) Furnizorii de servicii medicale spitaliceşti au obligaţia de a pune la dispoziţia organelor de control ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate sau ale caselor de asigurări de sănătate documentele justificative şi actele de evidenţă financiar-contabilă privind sumele decontate din Fondul naţional de asigurări sociale de sănătate, precum şi documentele justificative din care să rezulte corelaţia dintre tipul şi cantitatea de medicamente şi reactivii achiziţionaţi şi toate tratamentele şi analizele efectuate pe perioada controlată, atât a celor care se regăsesc în contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate, cât şi în afara relaţiei contractuale.
(4) Refuzul furnizorului de servicii medicale spitaliceşti de a pune la dispoziţia organelor de control documentele prevăzute la alin. (3) se sancţionează prin aplicarea unui procent de 20% din valoarea de contract pentru asistenţa medicală spitalicească aferentă perioadei controlate, situaţie în care nu sunt aplicabile prevederile art. 313 lit. b) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) În situaţia în care organele de control sesizează neconcordanţe între medicamentele achiziţionate şi tratamentele acordate, între numărul şi tipul investigaţiilor medicale paraclinice efectuate în perioada verificată şi cantitatea de reactivi-consumabile achiziţionate conform facturilor şi utilizate în efectuarea investigaţiilor medicale paraclinice, se vor sesiza instituţiile abilitate de lege.
ART. VII
Articolul XXXII din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 25 iulie 2025, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. XXXII
(1) În anul 2026, valorile garantate ale punctelor pentru acordarea serviciilor medicale în asistenţă medicală primară şi, respectiv, suma orientativă/medic specialist în asistenţa medicală stomatologică se menţin la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2025.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2026, valoarea garantată a punctului pe serviciu medical în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate, pentru specialităţile clinice, este de 6,5 lei.
(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2027, valoarea garantată a punctului pe serviciu medical în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate, pentru specialităţile clinice, este de 8 lei.
(4) Pentru anul 2026, contractul-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate se elaborează cu respectarea prevederilor alin. (1) şi (2)."
ART. VIII
După articolul 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 26 septembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 184/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 19, cu următorul cuprins:
"ART. 19
(1) Începând cu trimestrul IV al anului 2025 şi până în trimestrul IV al anului 2026 inclusiv, deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă a medicamentelor prevăzuţi la art. 1 şi art. 12 alin. (3), cu excepţia deţinătorilor autorizaţiilor de punere pe piaţă pentru medicamentele care fac obiectul contractelor cost-volum-rezultat, datorează o contribuţie trimestrială temporară de solidaritate, asimilată obligaţiei fiscale, care se calculează prin aplicarea:
a) procentului de 1,7% asupra valorii consumului centralizat aferent medicamentelor prevăzute la art. 3^8 alin. (2) lit. a), comunicat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (7^1), după scăderea TVA;
b) procentului de 1,7% asupra valorii consumului trimestrial prevăzut la art. 12 alin. (10);
c) procentului de 0,6% asupra valorii consumului centralizat aferent medicamentelor prevăzute la art. 3^8 alin. (2) lit. b), comunicat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (7^1), după scăderea TVA.
(2) Prevederile referitoare la administrarea, stabilirea, calculul, declararea şi plata contribuţiilor trimestriale prevăzute de prezenta lege se aplică şi pentru contribuţia reglementată la alin. (1)."
ART. IX
(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ministrul sănătăţii va aproba ordinele prevăzute la art. I pct. 4, 6, 8, 10-12, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba hotărârile prevăzute la art. I pct. 5 şi 25, care se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. X
(1) Pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 280 alin. (6) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la data de 1 ianuarie 2027, activităţile de analiză şi monitorizare a serviciilor de sănătate decontate din fond realizate la nivelul Institutului Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate vor fi preluate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
(2) Dispoziţiile art. 696 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă la data de 1 ianuarie 2027.
ART. XI
(1) În vederea asigurării unei repartizări echitabile, eficiente, în limita fondurilor aprobate în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate cu această destinaţie, precum şi corelate cu nevoile şi performanţele unităţilor sanitare, se elaborează o metodologie unitară pentru sumele reprezentând influenţele financiare determinate de creşterile salariale şi de celelalte drepturi acordate personalului încadrat în unităţile sanitare publice, precum şi în cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale şi care se află în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, care se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, de la o poziţie distinctă, respectiv titlul VI „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice“. Metodologia va ţine cont cel puţin de următorii indicatori:
a) ponderea cheltuielilor de personal în totalul cheltuielilor spitalului;
b) ponderea influenţelor financiare în totalul veniturilor spitalului provenite din contractul cu casa de asigurări de sănătate;
c) ponderea influenţelor financiare în totalul cheltuielilor salariale ale spitalului;
d) indicatori obiectivi de activitate şi performanţă medicală, precum volumul şi complexitatea serviciilor medicale, gradul de utilizare a capacităţii spitalului, eficienţa utilizării resurselor sau, după caz, alte criterii relevante;
e) raportarea sumelor alocate la disponibilităţile financiare ale Fondului şi priorităţile strategice stabilite pentru finanţarea sistemului sanitar.
(2) Metodologia unitară prevăzută la alin. (1) va include, după caz, mecanisme specifice pentru unităţile sanitare publice care, prin natura specializării, complexitatea cazurilor tratate sau rolul strategic la nivel local, judeţean, regional ori naţional, se află într-o situaţie particulară ce justifică aplicarea unor criterii de alocare a fondurilor prin raportare la complexitatea şi diversitatea activităţii unităţii sanitare, inclusiv programe naţionale de sănătate, în vederea asigurării unei finanţări corespunzătoare corelate cu nevoia de servicii a asiguraţilor şi gradul de adresabilitate al acestora.
(3) Indicatorii utilizaţi în metodologie vor fi determinaţi pe baza datelor raportate lunar/trimestrial de unităţile sanitare.
(4) Metodologia unitară prevăzută la alin. (1) va fi adoptată prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Sănătăţii şi a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, în termen de cel mult 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
ART. XII
(1) Dispoziţiile art. I pct. 16, 19 şi 20, art. II -IV şi ale art. VI intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026, iar dispoziţiile art. I pct. 1 şi 3 intră în vigoare la data de 1 octombrie 2025.
(2) Prevederile art. I pct. 8 şi 12 intră în vigoare la 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) Concursurile pentru ocuparea funcţiei de manager, de şef de secţie, de laborator şi de serviciu medical din spitale, organizate anterior intrării în vigoare a prevederilor art. I pct. 8 şi 12, se finalizează conform prevederilor legale în vigoare la data demarării acestora, iar contractul de management, respectiv de administrare se încheie cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data demarării concursului.
(4) Evaluarea anuală a persoanelor care au încheiat contractele de management şi de administrare, anterior intrării în vigoare a art. I pct. 8 şi 12, se realizează conform prevederilor legale în vigoare la data demarării concursurilor.
Această lege a fost adoptată în temeiul prevederilor art. 114 alin. (3) din Constituţia României, republicată, în urma angajării răspunderii Guvernului în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţa comună din data de 1 septembrie 2025.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
SORIN-MIHAI GRINDEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 23 octombrie 2025.
Nr. 163.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: