Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 158 din 17 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 965 din 17 octombrie 2025
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, punctele 19 şi 28 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"19. indicatori-cheie de performanţă - ICP - indicatori de performanţă obligatorii, prevăzuţi în anexa la contractul de mandat; pentru o abordare echilibrată a evaluării performanţei şi a componentei variabile, ponderile ICP, care, însumate, reprezintă o cotă procentuală de 100%, se stabilesc conform modelului de mai jos:
- 50-75% ICP financiari;
– 25-50% ICP nefinanciari - operaţionali, specifici întreprinderii publice, inclusiv indicatori prin care se măsoară gradul de atingere al obiectivelor de politică publică şi economică ale Guvernului, obiectivelor politicii europene cu incidenţă în domeniul de activitate al întreprinderii publice, obiectivele sectoriale ale autorităţii publice tutelare;
..............................................................................................
28. expert independent - persoană fizică sau juridică, specializată şi autorizată în condiţiile legii pentru a-şi desfăşura activitatea în domeniul resurselor umane, selectată de către Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice pentru autorităţile publice tutelare de la nivel central sau de către autoritatea publică tutelară în cazul întreprinderilor publice de interes local, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, care prezintă un portofoliu relevant de clienţi pentru selecţia administratorilor/directorilor de întreprinderi publice sau private, din care să rezulte că a prestat servicii de recrutare, care s-au concretizat cu ocuparea respectivelor poziţii:
a) prezentarea unui portofoliu de clienţi din ultimii 3 ani pentru selecţia administratorilor/directorilor de întreprinderi publice sau private, din care să rezulte că a prestat servicii de recrutare pentru minimum 3 clienţi, care s-au concretizat cu ocuparea respectivelor poziţii;
b) echipa de proiect să fie formată din cel puţin 2 experţi cu experienţă în recrutarea administratorilor/directorilor de întreprinderi publice sau private, concretizată cu ocuparea respectivelor poziţii sau cu finalizarea obligaţiilor contractuale din partea prestatorului;
c) prin excepţie de la prevederile de la lit. a) şi b), în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc în mod cumulativ condiţiile prevăzute la art. 28 alin. (2), pentru expertul independent este obligatorie prezentarea unui portofoliu de clienţi din ultimii 3 ani pentru selecţia administratorilor/directorilor de întreprinderi publice sau private din care să rezulte că a prestat servicii de recrutare pentru minimum 7 clienţi, care s-au concretizat cu ocuparea respectivelor poziţii, respectiv echipa de proiect să fie formată din cel puţin 5 experţi cu experienţă în recrutarea administratorilor/directorilor de întreprinderi publice sau private, concretizată cu ocuparea respectivelor poziţii sau cu finalizarea obligaţiilor contractuale din partea prestatorului;"
2. La articolul 4^4 alineatul (5) litera c), punctul (vii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(vii) primeşte rapoartele finale ale comisiilor de selecţie şi nominalizare de la autorităţile publice tutelare în termen de 3 zile lucrătoare de la data întocmirii raportului. În termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii rapoartelor finale, pentru întreprinderile publice aflate în subordinea autorităţilor publice de la nivel central, AMEPIP emite un aviz conform prin care aprobă procedura sau o decizie, prin care dispune anularea procedurii ori măsuri de remediere, după caz, astfel cum acestea vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, şi/sau aplică sancţiuni. Aceste dispoziţii se aplică şi întreprinderilor publice aflate în subordinea autorităţilor publice tutelare de la nivel local, care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute la art. 28 alin. (2), precum şi celor stabilite pe bază de eşantion reprezentativ, conform planului anual de măsuri aprobat prin ordin al preşedintelui AMEPIP."
3. La articolul 4^9, alineatul (4^4) se abrogă.
4. După articolul 4^11 se introduce un nou articol, articolul 4^12, cu următorul cuprins:
"ART. 4^12
Prevederile art. 4^4 alin. (5) lit. a) şi ale art. 4^9 alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi întreprinderilor publice de la nivel local care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro;
b) au cel puţin 50 de angajaţi."
5. La articolul 5, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 5
(1) Regia autonomă este administrată de un consiliu de administraţie format dintr-un număr de 3 persoane, dintre care una este desemnată de autoritatea publică tutelară din cadrul categoriei funcţionarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice.
(2) Fiecare membru al consiliului de administraţie trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puţin cu diplomă de licenţă. De asemenea, acesta trebuie să dovedească experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minimum 7 ani.
(3) Membrii consiliului de administraţie se numesc de către autoritatea publică tutelară, la propunerea comisiei de selecţie şi nominalizare. Selecţia reprezentantului autorităţii publice tutelare desemnat din cadrul categoriei funcţionarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii se realizează de către comisia de selecţie şi nominalizare pe baza unei proceduri proprii prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
6. La articolul 5, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Membrii consiliului de administraţie al regiei autonome trebuie să aibă experienţă de minimum 3 ani în conducerea societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori a regiilor autonome. Prin experienţă în conducerea societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori a regiilor autonome se înţelege deţinerea oricărei funcţii de conducere astfel cum aceasta este definită la art. 143 din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a funcţiei de administrator societate/regie autonomă, director general/director general adjunct/director/director adjunct societate sau regie autonomă, director executiv, director economic/financiar, după caz, conform Clasificării ocupaţiilor din România."
7. La articolul 7, alineatul (1) se abrogă.
8. La articolul 8, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Remuneraţia membrilor consiliului de administraţie este stabilită de către autoritatea publică tutelară prin contractul de mandat, în structura şi limitele prevăzute la alin. (3) şi (4). Nivelul remuneraţiei, în cadrul plafonului, este propus de comitetul de nominalizare şi remunerare al consiliului de administraţie al regiei autonome, avizat de către AMEPIP şi aprobat de autoritatea publică tutelară, luând în considerare criteriile de referinţă din sectorul privat, precum şi complexitatea operaţiunilor desfăşurate de regia autonomă.
(3) Remuneraţia membrilor neexecutivi ai consiliului de administraţie constă într-o indemnizaţie fixă lunară. Indemnizaţia fixă nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii.
(4) Remuneraţia membrilor executivi ai consiliului de administraţie este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară şi o indemnizaţie variabilă. Indemnizaţia fixă lunară nu poate depăşi de maximum 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii. Componenta variabilă are la bază îndeplinirea indicatorilor-cheie de performanţă, inclusiv a celor specifici activităţii întreprinderii publice, negociaţi şi aprobaţi de autoritatea publică tutelară, diferiţi de cei aprobaţi pentru administratorii neexecutivi. Componenta variabilă se acordă anual şi nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii, numai dacă regia autonomă îndeplineşte cumulativ cel puţin următoarele condiţii:
a) nu are datorii restante faţă de bugetul general consolidat;
b) nu are datorii restante faţă de furnizori şi faţă de alţi creditori;
c) are programele de investiţii implementate conform graficelor de execuţie;
d) nu are înregistrate pierderi contabile anterioare şi nu înregistrează pierderi contabile curente;
e) nivelul ratei de profitabilitate determinată ca raport între profitul net şi cifra de afaceri este mai mare de 5%;
f) creşterea cifrei de afaceri în anul curent faţă de anul precedent este mai mare de 2,5%."
9. La articolul 8, după alineatul (4^2) se introduc două noi alineate, alineatele (4^3) şi (4^4), cu următorul cuprins:
"(4^3) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în cazul regiilor autonome care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute la art. 28 alin. (2), componenta variabilă a remuneraţiei membrilor executivi ai consiliului de administraţie nu poate depăşi de maximum 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii.
(4^4) Componenta variabilă anuală se plăteşte după aprobarea situaţiilor financiare anuale potrivit legii."
10. La articolul 8, alineatele (7) şi (8) se abrogă.
11. La articolul 8, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(9) Plata asigurării de răspundere profesională este efectuată de întreprinderea publică, nu face parte din remuneraţie şi va fi menţionată în contractul de mandat în cuantumul şi limitele de răspundere stabilite de autoritatea publică tutelară. În contractul de mandat vor fi menţionate şi alte beneficii, respectiv acoperirea unor cheltuieli cu reprezentarea, transportul, diurna, sub condiţia ca totalul beneficiilor acordate într-un an de mandat să nu depăşească valoarea a două indemnizaţii fixe brute lunare."
12. La articolul 8, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu următorul cuprins:
"(10) Prin regulamentul-cadru aprobat prin ordin emis de preşedintele AMEPIP se stabilesc şi alte tipuri de beneficii care se pot acorda de către regia autonomă administratorilor şi directorilor, sub condiţia ca totalul beneficiilor acordate într-un an de mandat să nu depăşească valoarea a două indemnizaţii fixe brute lunare."
13. La articolul 21, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Remuneraţia este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară şi dintr-o indemnizaţie variabilă, stabilite în condiţiile art. 8 alin. (4) şi (4^4), cu aplicarea prevederilor alin. (4^3)."
14. La articolul 28, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 28
(1) În cazul societăţilor administrate potrivit sistemului unitar, acestea sunt administrate printr-un consiliu de administraţie format din 3 membri, persoane fizice sau juridice. Membrii consiliului de administraţie trebuie să aibă experienţă de minimum 3 ani în conducerea societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori a regiilor autonome. Prin experienţă în conducerea societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori a regiilor autonome se înţelege deţinerea oricărei funcţii de conducere, astfel cum aceasta este definită la art. 143 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a funcţiei de administrator societate/regie autonomă, director general/director general adjunct/director/director adjunct societate sau regie autonomă, director executiv, director economic/financiar, după caz, conform Clasificării ocupaţiilor din România."
15. La articolul 28, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) În cazul societăţilor administrate potrivit sistemului dualist, consiliul de supraveghere este format din 3-5 membri, persoane fizice sau juridice, cu experienţă de minimum 3 ani în conducerea societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori a regiilor autonome. Prin experienţă în conducerea societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori a regiilor autonome se înţelege deţinerea oricărei funcţii de conducere, astfel cum aceasta este definită la art. 143 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a funcţiei de administrator societate/regie autonomă, director general/director general adjunct/ director/director adjunct societate sau regie autonomă, director executiv, director economic/financiar, după caz, conform Clasificării ocupaţiilor din România."
16. La articolul 28, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Consiliul de administraţie este format din 3-5 membri în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
a) au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro;
b) au cel puţin 50 de angajaţi.
(3) Fiecare membru al consiliului de administraţie trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puţin cu diplomă de licenţă. De asemenea, acesta trebuie să dovedească experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minimum 7 ani.
(4) În cadrul consiliului de administraţie/supraveghere nu poate fi numit mai mult de un membru din rândul funcţionarilor publici sau al altor categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice."
17. La articolul 28, alineatul (5) se abrogă.
18. La articolul 28, alineatul (5^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5^1) Membrii consiliului de administraţie, respectiv ai consiliului de supraveghere, prevăzuţi la alin. (4), sunt desemnaţi de autoritatea publică tutelară prin act administrativ şi numiţi de către adunarea generală a acţionarilor. Selecţia membrilor consiliului de administraţie, respectiv ai consiliului de supraveghere, prevăzuţi la alin. (4), se realizează de către comisia de selecţie şi nominalizare prevăzută la art. 2 pct. 27, pe baza unei proceduri proprii prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
19. La articolul 28, alineatul (6^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6^1) În cazul întreprinderilor publice organizate ca societăţi cu răspundere limitată, numărul administratorilor este de 3, dintre care cel mult unul poate fi funcţionar public sau o persoană din rândul altor categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice. Administratorilor acestor societăţi li se aplică, în mod corespunzător, prevederile alin. (1), (3) şi (6)-(8). Toate referirile din prezenta ordonanţă de urgenţă la consiliu de administraţie vor fi interpretate ca referiri la administratori, iar toate referirile la adunarea generală a acţionarilor vor fi interpretate ca referiri la adunarea generală a asociaţilor."
20. La articolul 28, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
"(9) În cazul societăţilor ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată, în conformitate cu art. 26, sunt aplicabile prevederile legislaţiei pieţei de capital."
21. La articolul 29, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 29
(1) Membrii consiliului de administraţie sunt desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor, la propunerea comisiei de selecţie şi nominalizare prevăzute la art. 2 pct. 27, care înaintează autorităţii publice tutelare, în vederea formulării de propuneri pentru desemnarea în adunarea generală a acţionarilor, o listă scurtă pentru fiecare post de administrator al întreprinderii publice, pe baza criteriilor de selecţie comunicate public, prin anunţ, în ordinea clasamentului candidaţilor pentru postul respectiv. Desemnarea membrilor consiliului de administraţie se realizează de către adunarea generală a acţionarilor din lista scurtă a candidaţilor elaborată de comisia de selecţie şi nominalizare, dintre propunerile autorităţii publice tutelare prevăzute la art. 28 alin. (5^1) şi, după caz, ale acţionarilor minoritari. În cazul în care se califică un singur candidat, acesta va fi propus pentru postul respectiv. Atunci când există mai mulţi candidaţi incluşi în lista scurtă, numirea pe post se va face în ordinea clasamentului. În cazul candidaţilor cu acelaşi punctaj se acordă prioritate candidatului aparţinând genului subreprezentat. În situaţia în care nu există candidaţi înscrişi sau niciun candidat nu se califică pe lista scurtă, procedura de selecţie se va relua în termen de maximum 10 zile, cu aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă. Pentru întreprinderile publice la care convocarea adunării generale se face în condiţiile prevăzute de art. 117 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, termenul de reluare a procedurii de selecţie este de 45 de zile de la data finalizării evaluării dosarelor. Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acţionarilor de iniţiere a procedurii."
22. La articolul 29, alineatul (2^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2^1) Candidaţii propuşi de acţionarii minoritari care deţin, individual sau împreună, cel puţin 5% din capitalul social subscris şi vărsat al întreprinderii publice, în condiţiile aplicării metodei votului cumulativ pentru numirea tuturor membrilor consiliului de administraţie sau ai consiliului de supraveghere, nu participă la procedura de selecţie, dispoziţiile art. 28 alin. (3) fiindu-le aplicabile."
23. La articolul 29, după alineatul (2^1) se introduc trei noi alineate, alineatele (2^2)-(2^4), cu următorul cuprins:
"(2^2) Acţionarii minoritari notifică întreprinderea publică cu privire la intenţia de a solicita aplicarea metodei votului cumulativ conform art. 40^1 alin. (1) în termen de cel mult 15 zile de la data hotărârii adunării generale a acţionarilor prin care s-a decis declanşarea procedurii de selecţie a tuturor membrilor consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere al întreprinderii publice.
(2^3) Propunerile de candidaţi se transmit autorităţii publice tutelare şi AMEPIP în termen de 30 de zile de la data hotărârii adunării generale a acţionarilor prin care s-a decis declanşarea procedurii de selecţie. AMEPIP verifică candidaturile depuse şi, în termen de 10 zile, emite un aviz conform care validează sau respinge propunerile de candidaţi, pe care îl comunică de îndată autorităţii publice tutelare şi acţionarilor minoritari. În cazul respingerii propunerilor de candidaţi, acţionarii minoritari pot transmite o singură dată noi propuneri de candidaţi către autoritatea publică tutelară şi AMEPIP în termen de 5 zile de la data primirii comunicării.
(2^4) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 24/2017, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după numirea administratorilor ca urmare a parcurgerii procedurii de selecţie, acţionarii minoritari au dreptul să solicite aplicarea metodei votului cumulativ pentru numirea membrilor consiliului de administraţie sau consiliului de supraveghere numai dacă au intervenit modificări în structura acţionariatului întreprinderii publice, respectiv dobândirea de către un acţionar minoritar a cel puţin 5% din capitalul social subscris şi vărsat sau din orice cauză a încetat mandatul membrilor consiliului de administraţie sau consiliului de supraveghere care au fost propuşi de acţionarii minoritari şi numiţi prin aplicarea metodei votului cumulativ."
24. La articolul 29, alineatul (14) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(14) Durata mandatului membrilor consiliului de administraţie este stabilită prin actul de înfiinţare şi nu poate depăşi 4 ani. Mandatul membrilor consiliului de administraţie poate fi reînnoit o singură dată. Mandatul administratorilor numiţi ca urmare a încetării, sub orice formă, a mandatului administratorilor iniţiali coincide cu durata rămasă din mandatul administratorului care a fost înlocuit. Reînnoirea mandatului se face cu avizul AMEPIP, emis pe baza rapoartelor prevăzute la art. 30 alin. (7^1) şi art. 57 alin. (2). Prin normele metodologice prevăzute la art. 4^6 alin. (2) se stabileşte procedura de reînnoire a mandatelor administratorilor în funcţie."
25. La articolul 29^1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 29^1
(1) În cazul vacantării unuia sau a mai multor posturi de administrator al unei societăţi, se convoacă, în condiţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, adunarea generală ordinară a acţionarilor pentru a completa numărul de membri ai consiliului de administraţie cu administratori provizorii, care au mandat până la finalizarea procedurii de selecţie, cu respectarea componenţei consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere. În acest scop, acţionarii vor înainta către AMEPIP propuneri de candidaţi, aceştia putând face parte din corpul de administratori de întreprinderi publice sau putând fi candidaţi care nu sunt înscrişi în corpul administratorilor, iar AMEPIP va evalua propunerile şi va comunica rezultatele evaluării către acţionari, urmând ca adunarea generală ordinară a acţionarilor să numească administratorii provizorii."
26. Articolul 29^4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 29^4
În cazul întreprinderilor publice aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale, administratorii provizorii se numesc de către adunarea generală a acţionarilor, în baza evaluării şi avizului AMEPIP, dispoziţiile art. 29^1 alin. (1)-(3) fiind aplicabile în mod corespunzător."
27. La articolul 33 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
"(2) Pe durata mandatului, funcţionarii publici sau personalul din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice nu pot face parte decât dintr-un singur consiliu de administraţie sau consiliu de supraveghere al unei întreprinderi publice."
28. La articolul 37, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Remuneraţia membrilor neexecutivi ai consiliului de administraţie, respectiv a membrilor consiliului de supraveghere este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară. Indemnizaţia fixă lunară nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii. Nivelul remuneraţiei este propus de comitetul de remunerare al consiliului de administraţie sau al consiliului de supraveghere al întreprinderii publice, avizat de AMEPIP şi aprobat de adunarea generală a acţionarilor, luând în considerare criteriile de referinţă din sectorul privat, precum şi complexitatea operaţiunilor desfăşurate de întreprinderea publică.
(3) Remuneraţia membrilor executivi ai consiliului de administraţie sau a membrilor directoratului este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară şi dintr-o indemnizaţie variabilă. Indemnizaţia fixă lunară nu poate depăşi de maximum 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii. Nivelul remuneraţiei este propus, avizat şi aprobat potrivit dispoziţiilor alin. (2) teza a II-a. Componenta variabilă are la bază îndeplinirea indicatorilor-cheie de performanţă, inclusiv cei specifici activităţii întreprinderii publice, negociaţi şi aprobaţi de autoritatea publică tutelară, diferiţi de cei aprobaţi pentru administratorii neexecutivi. Componenta variabilă se acordă anual şi nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii, numai dacă societatea îndeplineşte cumulativ cel puţin următoarele condiţii:
a) nu are datorii restante faţă de bugetul general consolidat;
b) nu are datorii restante faţă de furnizori şi faţă de alţi creditori;
c) are programele de investiţii implementate conform graficelor de execuţie;
d) nu are înregistrate pierderi contabile anterioare şi nu înregistrează pierderi contabile curente;
e) nivelul ratei de profitabilitate determinate ca raport între profitul net şi cifra de afaceri este mai mare de 5%;
f) creşterea cifrei de afaceri în anul curent faţă de anul precedent este mai mare de 2,5%."
29. La articolul 37, după alineatul (4^1) se introduc două noi alineate, alineatele (4^2) şi (4^3), cu următorul cuprins:
"(4^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul societăţilor care îndeplinesc condiţiile de la art. 28 alin. (2), indemnizaţia fixă lunară nu poate depăşi de maximum 4 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii. Componenta variabilă se acordă anual şi nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii.
(4^3) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul societăţilor ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată, indemnizaţia fixă lunară nu poate depăşi de maximum 5 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii. Componenta variabilă se acordă anual şi nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii."
30. La articolul 38, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Remuneraţia directorilor este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară calculată potrivit dispoziţiilor art. 37 alin. (3) şi dintr-o indemnizaţie variabilă. Componenta variabilă are la bază îndeplinirea indicatorilor-cheie de performanţă, inclusiv cei specifici activităţii întreprinderii publice, negociaţi şi aprobaţi de autoritatea publică tutelară, diferiţi de cei aprobaţi pentru administratorii neexecutivi. Componenta variabilă se acordă anual şi nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii, numai dacă societatea îndeplineşte cumulativ cel puţin următoarele condiţii:
a) nu are datorii restante faţă de bugetul general consolidat;
b) nu are datorii restante faţă de furnizori şi faţă de alţi creditori;
c) are programele de investiţii implementate conform graficelor de execuţie;
d) nu are înregistrate pierderi contabile anterioare şi nu înregistrează pierderi contabile curente;
e) nivelul ratei de profitabilitate determinate ca raport între profitul net şi cifra de afaceri este mai mare de 5%;
f) creşterea cifrei de afaceri în anul curent faţă de anul precedent este mai mare de 2,5%;"
31. La articolul 38, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (2^1)-(2^3), cu următorul cuprins:
"(2^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul societăţilor care îndeplinesc condiţiile de la art. 28 alin. (2), indemnizaţia fixă lunară nu poate depăşi de maximum 4 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii. Componenta variabilă se acordă anual şi nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii.
(2^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul societăţilor ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată, indemnizaţia fixă lunară nu poate depăşi de maximum 5 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii. Componenta variabilă se acordă anual şi nu poate depăşi de maximum două ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii.
(2^3) Componenta variabilă anuală se plăteşte după aprobarea situaţiilor financiare anuale potrivit legii."
32. La articolul 38, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Remuneraţia membrilor directoratului este stabilită de consiliul de supraveghere. Dispoziţiile prezentului articol sunt aplicabile şi membrilor directoratului."
33. La articolul 38, alineatul (5) se abrogă.
34. La articolul 39, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Plata asigurării de răspundere profesională este efectuată de întreprinderea publică, nu face parte din remuneraţie şi va fi menţionată în contractul de mandat în cuantumul şi limitele de răspundere stabilite de autoritatea publică tutelară. În contractul de mandat vor fi menţionate şi alte beneficii, respectiv acoperirea unor cheltuieli cu reprezentarea, transportul, diurna, cu condiţia ca totalul beneficiilor acordate într-un an de mandat să nu depăşească valoarea a două indemnizaţii fixe brute lunare."
35. La articolul 39, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Prin regulamentul-cadru aprobat de AMEPIP se stabilesc şi alte tipuri de beneficii care se pot acorda de către societate administratorilor şi directorilor în cadrul sistemului unitar, respectiv membrilor consiliului de supraveghere şi membrilor directoratului, în cazul sistemului dualist, cu condiţia ca totalul beneficiilor acordate într-un an de mandat să nu depăşească valoarea a două indemnizaţii fixe brute lunare."
36. La articolul 40^1, alineatul (3) se abrogă.
37. La articolul 59^1, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu următorul cuprins:
"(8) Prin derogare de la dispoziţiile art. 13 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1)-(5) se prescrie în termen de un an de la data săvârşirii faptelor."
ART. II
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile publice tutelare şi consiliile de administraţie ale întreprinderilor publice vor aproba măsurile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor anexei la Legea nr. 48/2025 privind aprobarea Politicii publice de proprietate privată a statului referitoare la reducerea numărului de întreprinderi publice, cuprinse în obiectivul specific - II.4.3.1. - Crearea unei structuri organizaţionale competitive.
ART. III
(1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, membrii consiliilor de administraţie/supraveghere, directorii întreprinderilor publice respectiv membrii directoratului, ale căror remuneraţii aflate în plată depăşesc limitele prevăzute la art. 8, 37 şi 38 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a încheia acte adiţionale la contractele de mandat pentru încadrarea remuneraţiilor şi beneficiilor în limitele prevăzute de prezenta lege.
(2) În termenul prevăzut la alin. (1) se vor încheia acte adiţionale la contractele de mandat privind nivelul minim al indicatorilor-cheie de performanţă aprobaţi de Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice.
(3) În situaţia în care părţile nu cad de acord asupra modificărilor contractului de mandat prevăzute la alin. (1) şi (2), autorităţile publice tutelare îşi mandatează reprezentanţi în adunările generale ale acţionarilor să propună şi să voteze revocarea din funcţie a membrilor consiliilor de administraţie/supraveghere, respectiv dispun revocarea din funcţie a membrilor consiliului de administraţie, în cazul regiilor autonome, fără plata de daune-interese. De asemenea, consiliile de administraţie/consiliile de supraveghere ale întreprinderii publice aprobă revocarea din funcţie a directorilor fără plata de daune-interese.
ART. IV
(1) Numărul membrilor consiliului de administraţie ori, după caz, ai consiliului de supraveghere şi componenţa acestora sunt supuse legislaţiei în vigoare aplicabile la data constituirii consiliului de administraţie sau de supraveghere. În situaţia încetării din orice motiv a mandatului unui membru din consiliul de administraţie sau din consiliul de supraveghere, procedura de selecţie se desfăşoară cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data vacantării, pentru durata rămasă a mandatului consiliului.
(2) Procedurilor în curs privind constituirea consiliilor de administraţie ori, după caz, a consiliilor de supraveghere li se aplică legislaţia în vigoare la data declanşării acestora.
ART. V
(1) Funcţionarii publici sau personalul din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice care fac parte din mai mult de un consiliu de administraţie sau consiliu de supraveghere au obligaţia să opteze pentru unul dintre consilii, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(2) Persoana care încalcă prevederile alin. (1) este obligată să demisioneze din funcţiile de membru al consiliului de administraţie sau al consiliului de supraveghere care depăşesc numărul maxim de mandate prevăzute la alin. (1), în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. La expirarea acestei perioade, aceasta va pierde mandatul obţinut prin depăşirea numărului legal de mandate, în ordinea cronologică a numirilor, şi va fi obligată la restituirea remuneraţiei şi a altor beneficii primite către societatea în care a exercitat acest mandat. Deliberările şi deciziile la care acesta a luat parte în exercitarea mandatului respectiv rămân valabile.
(3) Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice efectuează verificări şi aduce la cunoştinţa autorităţilor publice tutelare cazurile de încălcare a normelor prezentului articol.
ART. VI
(1) Contractele încheiate de Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, respectiv de autorităţile publice tutelare de la nivel local, cu experţii independenţi specializaţi şi autorizaţi în domeniul resurselor umane, se supun legislaţiei în vigoare la data încheierii acestora.
(2) Procedurile de achiziţie a experţilor independenţi aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi se definitivează conform prevederilor legale în vigoare la data declanşării acestora.
ART. VII
În aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, prin actul administrativ de desemnare a funcţionarului public în organele de conducere şi supraveghere ale întreprinderilor publice conform dispoziţiilor art. 94 alin. (2^1) lit. b) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, se înţelege actul administrativ emis de conducătorul autorităţii publice tutelare prin care mandatează reprezentanţii statului în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor în vederea exercitării dreptului de vot potrivit dispoziţiilor art. 125 alin. (1) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu art. 29 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. VIII
Ordinul preşedintelui Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice prevăzut la art. 8 alin. (10) şi la art. 39 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se emite în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. IX
În cazul contravenţiilor săvârşite anterior intrării în vigoare a prezentei legi, termenul de prescripţie este de 6 luni şi curge de la data săvârşirii faptelor.
ART. X
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată în temeiul prevederilor art. 114 alin. (3) din Constituţia României, republicată, în urma angajării răspunderii Guvernului în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţa comună din data de 1 septembrie 2025.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
SORIN-MIHAI GRINDEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 17 octombrie 2025.
Nr. 158.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: