Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 156 din 16 octombrie 2025  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 319/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Convenţiei privind combaterea coruperii funcţionarilor publici străini în cadrul operaţiunilor economice internaţionale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, precum şi pentru completarea Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 156 din 16 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 319/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Convenţiei privind combaterea coruperii funcţionarilor publici străini în cadrul operaţiunilor economice internaţionale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, precum şi pentru completarea Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 959 din 16 octombrie 2025
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Legea nr. 319/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Convenţiei privind combaterea coruperii funcţionarilor publici străini în cadrul operaţiunilor economice internaţionale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1308 din 23 decembrie 2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, litera c) se abrogă.
    2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Fapta persoanei care, direct sau indirect, promite, oferă sau dă unui funcţionar public străin, pentru acesta sau pentru altul, bani ori alte foloase care nu i se cuvin, în legătură cu îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întârzierea îndeplinirii unui act ce intră în îndatoririle de serviciu ale respectivului funcţionar public străin sau în legătură cu îndeplinirea unui act contrar acestor îndatoriri ori în legătură cu orice altă utilizare necorespunzătoare a funcţiei sale, dacă fapta este de natură să îi procure acesteia sau oricărei alte persoane bani sau alte foloase sau să îi menţină asemenea avantaje în legătură cu desfăşurarea de operaţiuni economice internaţionale, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
    (2) În cazul infracţiunii prevăzute la alin. (1), dacă instanţa aplică şi amenda care însoţeşte pedeapsa închisorii, în condiţiile art. 62 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, prin derogare de la dispoziţiile art. 61 alin. (2) din aceeaşi lege, suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana fizică este cuprinsă între 500 lei şi 10.000 lei.
    (3) Prin derogare de la dispoziţiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul infracţiunii prevăzute la alin. (1), suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 3.000 lei şi 300.000 lei."

    3. După articolul 3 se introduc două noi articole, art. 3^1 şi 3^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 3^1
    Pot constitui circumstanţe atenuante judiciare:
    a) adoptarea şi aplicarea de către persoana juridică care a săvârşit infracţiunea prevăzută la art. 3 alin. (1) a unui program eficient de organizare, conducere şi control intern destinat a preveni comiterea respectivei infracţiuni, dacă acest program a fost adoptat şi se aplică la data săvârşirii faptei;
    b) comportamentul persoanei care, după ce a comis infracţiunea de la art. 3 alin. (1), în timpul urmăririi penale, denunţă şi facilitează identificarea şi tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârşit o infracţiune de mituire a funcţionarilor publici străini.
    ART. 3^2
    (1) Banii, valorile sau orice alte bunuri oferite sau date potrivit art. 3 alin. (1) sunt supuse confiscării.
    (2) Se confiscă şi banii, valorile sau orice alte bunuri obţinute indirect ca urmare a săvârşirii faptei prevăzute la art. 3 alin. (1).
    (3) Dacă bunurile supuse confiscării potrivit alin. (1) şi (2) nu se găsesc, în locul lor se confiscă bani şi bunuri până la concurenţa valorii acestora.
    (4) Se confiscă, de asemenea, bunurile şi banii obţinuţi din exploatarea bunurilor supuse confiscării, precum şi bunurile produse de acestea."

    4. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Infracţiunea prevăzută la art. 3 alin. (1) este de competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
    (2) Sunt de competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi următoarele infracţiuni, dacă acestea au fost săvârşite în legătură cu infracţiunea prevăzută la art. 3 alin. (1):
    a) infracţiunea de spălare a banilor prevăzută la art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) infracţiunile prevăzute la art. 320-323 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) infracţiunile prevăzute la art. 3-5, art. 8, 9 şi art. 9^2 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală pentru infracţiunile prevăzute la alin. (1) şi (2)."

    5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Dacă în cursul efectuării urmăririi penale procurorii parchetelor de pe lângă instanţele judecătoreşti constată că infracţiunea care constituie obiectul cauzei este una dintre cele prevăzute la art. 4, aceştia au obligaţia de a sesiza de îndată procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie.
    (2) Prin derogare de la dispoziţiile art. 148 alin. (9) teza a II-a din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru motive temeinic justificate şi în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 148 alin. (1) din aceeaşi lege, în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 4 durata totală a măsurii utilizării investigatorilor sub acoperire, în aceeaşi cauză şi cu privire la aceeaşi persoană, poate depăşi un an."

    6. După articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 5^1
    (1) Persoanele care raportează faptele prevăzute la art. 3 alin. (1) prin unul dintre canalele prevăzute de Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de măsurile de protecţie prevăzute la art. 20-27 din aceeaşi lege.
    (2) Dispoziţiile alin. (1) privind măsurile de protecţie sunt aplicabile şi persoanelor care sesizează direct organele de urmărire penală cu privire la săvârşirea uneia dintre faptele prevăzute la art. 3 alin. (1).
    (3) Încălcările legii care pot fi raportate în temeiul Legii nr. 361/2022, cu modificările şi completările ulterioare, includ şi faptele prevăzute la art. 3 alin. (1)."



    ART. II
    Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27 mai 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La articolul 23, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul cererilor de extrădare întemeiate pe dispoziţiile Convenţiei privind combaterea coruperii funcţionarilor publici străini în cadrul operaţiunilor economice internaţionale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, la care România a aderat prin Legea nr. 202/2023, cauza va fi supusă autorităţilor judiciare române din oficiu, în vederea exercitării urmăririi penale sau judecăţii. În cazul în care cererea de extrădare este formulată în vederea executării unei pedepse sau măsuri privative de libertate, cauza va fi înaintată parchetului de pe lângă curtea de apel în a cărui circumscripţie domiciliază persoana condamnată ori, în cazul în care aceasta se află în detenţie, în a cărui circumscripţie teritorială se află locul de deţinere, în vederea sesizării curţii de apel, pentru recunoaşterea hotărârii penale străine."

    2. După articolul 243 se introduce un nou articol, art. 243^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 243^1
    Cazuri speciale de acordare a asistenţei judiciare internaţionale
    (1) În aplicarea art. 9 alin. 1 din Convenţia privind combaterea coruperii funcţionarilor publici străini în cadrul operaţiunilor economice internaţionale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, la care România a aderat prin Legea nr. 202/2023, asistenţa judiciară poate consta în:
    a) comisiile rogatorii internaţionale;
    b) audierile prin videoconferinţă;
    c) înfăţişarea în statul solicitant a martorilor, experţilor şi a persoanelor urmărite;
    d) notificarea actelor de procedură care se întocmesc ori se depun într-un proces penal;
    e) cazierul judiciar;
    f) alte forme de asistenţă judiciară permise de legea română.
    (2) Obiectul cererii de comisie rogatorie îl constituie cu precădere:
    a) localizarea şi identificarea persoanelor şi obiectelor; audierea suspectului, inculpatului, persoanei vătămate, părţii civile, părţii responsabile civilmente, martorilor şi experţilor, precum şi confruntarea; percheziţia, ridicarea de obiecte şi înscrisuri, sechestrul şi confiscarea specială sau extinsă; cercetarea la faţa locului şi reconstituirea; expertizele; transmiterea de informaţii necesare într-un anumit proces, interceptarea convorbirilor, examinarea documentelor, transferul temporar al persoanelor deţinute şi alte asemenea acte de procedură;
    b) transmiterea mijloacelor materiale de probă;
    c) comunicarea de documente sau dosare;
    d) schimbul spontan de informaţii, obţinute în cadrul unei anchete, atunci când autoritatea emitentă consideră că acestea ar putea ajuta statul destinatar să iniţieze o procedură penală sau când informaţiile ar putea conduce la formularea unei cereri de asistenţă judiciară.
    (3) Probele obţinute de un alt stat parte la Convenţia prevăzută la alin. (1) în scopul utilizării în procesul penal sunt admisibile în procedurile penale desfăşurate în România, cu excepţia situaţiilor în care se stabileşte că utilizarea acestora aduce atingere drepturilor fundamentale ale omului stabilite de legislaţia internă a României, inclusiv în cazurile în care probele sunt transmise spontan sau atunci când autorităţile judiciare române nu au fost încă sesizate conform legii.
    (4) Aprecierea mijloacelor de probă admisibile, transmise de un alt stat parte la Convenţia prevăzută la alin. (1) autorităţilor judiciare române, se realizează potrivit legii române."



    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    NATALIA-ELENA INTOTERO
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 16 octombrie 2025.
    Nr. 156.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016