Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 137 din 21 iulie 2025  privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 137/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 137 din 21 iulie 2025 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 137/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 685 din 22 iulie 2025
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ARTICOL UNIC
    Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 137/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1215 din 3 decembrie 2024, cu următoarele modificări şi completări:
    1. La articolul I punctul 2, la articolul 2 punctul 12, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) entităţile desemnate drept persoane juridice de interes public prin Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."

    2. La articolul I punctul 7, la articolul 7 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) a urmat un curs de instruire teoretică;"

    3. La articolul I, după punctul 13 se introduce un nou punct, pct. 13^1, cu următorul cuprins:
    "13^1. La articolul 11, alineatele (2) şi (7) se abrogă."

    4. La articolul I punctul 15, la articolul 11, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (4), stagiul de pregătire practică şi teoretică se poate echivala:
    a) persoanelor fizice care dovedesc, prin documente justificative, că au fost angajate, timp de 15 ani, în activităţi profesionale care le-au permis să dobândească suficientă experienţă în domeniul financiar, contabil şi/sau juridic;
    b) persoanelor fizice care dovedesc, prin documente justificative, că au fost angajate, timp de 3 ani, în activităţi profesionale care le-au permis să dobândească suficientă experienţă în domeniul auditului situaţiilor financiare anuale, al situaţiilor financiare anuale consolidate, desfăşurate pe lângă un auditor financiar care a efectuat misiuni de audit statutar, din care 8 luni în asigurarea raportării privind durabilitatea, după caz;
    c) persoanelor fizice care au calitatea de conducător de doctorat în domeniul finanţe sau contabilitate de cel puţin 5 ani."

    5. La articolul I, după punctul 15 se introduc două noi puncte, pct. 15^1 şi 15^2, cu următorul cuprins:
    "15^1. La articolul 11, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alin. (9) şi (10), cu următorul cuprins:
    "(9) În situaţia aplicării prevederilor alin. (8) lit. a) se echivalează concomitent şi cursul de instruire teoretică prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. b).
(10) ASPAAS se asigură că întreaga pregătire a stagiarilor se desfăşoară pe lângă persoane care oferă garanţii suficiente în ceea ce priveşte capacitatea lor de a oferi pregătire practică."

15^2. La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) ASPAAS se asigură că auditorii financiari respectă obligaţia de a participa la programe adecvate de formare continuă pentru a-şi menţine cunoştinţele teoretice, competenţele şi valorile profesionale la un nivel suficient de înalt."
"

    6. La articolul I punctul 16, la articolul 12, alineatul (2^1) se abrogă.
    7. La articolul I, după punctul 41 se introduce un nou punct, pct. 41^1, cu următorul cuprins:
    "41^1. La articolul 40, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (6) Sunt considerate abateri grave şi sunt sancţionate conform prevederilor alin. (4) lit. d) sau e) următoarele fapte săvârşite de auditorii financiari sau firmele de audit:
    a) încălcarea principiilor de etică profesională;
    b) lipsa probelor de audit care să poată susţine concluziile în baza cărora a fost emisă opinia de audit."

    8. La articolul I punctul 42, la articolul 40 alineatul (7), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) penalitate administrativă cuprinsă între 10.000 lei şi 100.000 lei pentru încălcarea de către entităţile ale căror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar a prevederilor art. 62 alin. (2) şi art. 65 alin. (1), (3) şi (7) din prezenta lege şi ale art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014;"

    9. La articolul I, după punctul 42 se introduce un nou punct, pct. 42^1, cu următorul cuprins:
    "42^1. La articolul 41 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
    f) capacitatea financiară a persoanei responsabile, indicată de exemplu de cifra de afaceri totală a întreprinderii responsabile sau de venitul anual al persoanei responsabile, dacă este persoană fizică."

    10. La articolul I punctul 45, la articolul 44 alineatul (1), literele b) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) exercitarea activităţii de audit statutar fără viza anuală emisă de autoritatea competentă;
    ...............................................................................................
d) nerespectarea termenelor de raportare de către auditorii financiari şi firmele de audit către ASPAAS;"

    11. La articolul I, după punctul 45 se introduce un nou punct, pct. 45^1, cu următorul cuprins:
    "45^1. La articolul 44 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) cele prevăzute la lit. b), cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei."
"

    12. La articolul I, după punctul 48 se introduc două noi puncte, pct. 48^1 şi 48^2, cu următorul cuprins:
    "48^1. La articolul 52 alineatul (1), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) înscrierea la stagiu, precum şi verificarea desfăşurării stagiului de pregătire practică, potrivit prevederilor art. 11;"

48^2. La articolul 52 alineatul (1), după litera n) se introduce o nouă literă, lit. o), cu următorul cuprins:
    "o) raportarea anuală pentru acordarea vizei în vederea exercitării activităţii de audit."
"

    13. La articolul I punctul 53, la articolul 63, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) Contractul de audit statutar sau, după caz, contractul de asigurare a raportării privind durabilitatea poate fi încetat anticipat de către entitatea auditată numai în cazul în care există motive temeinice.
(2) Divergenţa de opinii cu privire la tratamentele contabile, la procedurile de audit sau, după caz, la procedurile de raportare sau de asigurare privind durabilitatea nu reprezintă un motiv temeinic pentru ca entitatea auditată să înceteze anticipat contractul.
(3) Entitatea auditată şi auditorul financiar sau firma de audit au obligaţia informării în scris a ASPAAS în legătură cu încetarea anticipată a contractului intervenită pe durata mandatului, în termen de 30 de zile de la data la care a intervenit, şi dau o explicaţie scrisă adecvată pentru motivele acestora."

    14. La articolul I punctul 54, la articolul 64, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) În cazul unui audit statutar la o entitate de interes public, le este permisă acţionarilor care reprezintă 5% sau mai mult din drepturile de vot sau din capitalul social, organismelor de conducere ale entităţii auditate, precum şi ASPAAS înaintarea unei plângeri către o instanţă judecătorească competentă prin care se solicită revocarea auditorului financiar sau încetarea anticipată a contractului de audit statutar cu firma de audit, dacă există motive întemeiate în acest scop."

    15. La articolul I, după punctul 54 se introduce un nou punct, pct. 54^1, cu următorul cuprins:
    "54^1. La articolul 64, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (3) ASPAAS poate cere revocarea auditorului financiar sau încetarea anticipată a contractului de audit statutar, după caz, dacă auditorului financiar sau firmei de audit i s-a aplicat o sancţiune, rămasă definitivă, potrivit prevederilor art. 40 alin. (4) lit. d) şi e)."

    16. La articolul I punctul 65, la articolul 75, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Atribuţiile principale ale ASPAAS, în calitate de autoritate competentă potrivit Directivei 2006/43/CE, cu modificările şi completările ulterioare, şi prezentei legi, sunt următoarele:
    a) autorizarea, suspendarea şi retragerea autorizării auditorilor financiari şi a firmelor de audit;
    b) înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic;
    c) formarea continuă a auditorilor financiari;
    d) acordarea vizei auditorilor financiari şi firmelor de audit pentru exercitarea activităţii de audit şi asigurarea raportării privind durabilitatea;
    e) efectuarea inspecţiilor pentru asigurarea calităţii auditului statutar, respectiv a asigurării raportării privind durabilitatea;
    f) efectuarea investigaţiilor pentru a detecta, a corecta şi a preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului statutar, respectiv a asigurării raportării privind durabilitatea, adoptarea măsurilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de prezenta lege;
    g) supravegherea şi controlul modului în care CAFR îşi exercită atribuţiile delegate conform prevederilor art. 52;
    h) cooperarea cu alte autorităţi competente din România şi din alte state membre, precum şi cu alte organisme naţionale şi internaţionale de profil implicate în procesul de elaborare şi implementare a reglementărilor specifice domeniului auditului statutar, respectiv al asigurării raportării privind durabilitatea;
    i) transmiterea de informări şi răspunsuri, la solicitările Comisiei Europene, în ceea ce priveşte profesia de audit statutar şi supravegherea în interes public la nivel naţional a activităţii de audit statutar şi a asigurării raportării privind durabilitatea;
    j) emiterea reglementărilor proprii în baza şi în aplicarea prevederilor prezentei legi;
    k) adoptarea Codului etic emis de IFAC, a standardelor internaţionale de audit (ISAs) şi a standardelor de asigurare;
    l) traducerea şi revizuirea standardelor internaţionale de audit, a standardelor de asigurare, precum şi a Codului etic emis de IFAC sau supravegherea traducerii acestora."

    17. La articolul I, după punctul 68 se introduce un nou punct, pct. 68^1, cu următorul cuprins:
    "68^1. La articolul 81, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (1) Structura organizatorică şi numărul de posturi ale ASPAAS se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 137/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative."

    18. La articolul I punctul 73, la articolul 83, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Comisia de disciplină se întruneşte cel puţin o dată pe lună şi ori de câte ori se impune, la convocarea preşedintelui acesteia."

    19. La articolul I punctul 75, la articolul 84, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) Sesizarea administrativă se soluţionează în termen de un an de la data înregistrării sesizării, în cadrul Comisiei de disciplină, dar nu mai târziu de 5 ani de la data săvârşirii abaterii administrative."

    20. La articolul I, după punctul 75 se introduce un nou punct, pct. 75^1, cu următorul cuprins:
    "75^1. La articolul 84, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    (7) Ordinele de soluţionare a sesizărilor disciplinare ale preşedintelui ASPAAS se pot contesta la instanţa competentă în a cărei rază teritorială se află sediul ASPAAS, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 30 de zile de la data comunicării."

    21. La articolul I punctul 76, la articolul 85, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Veniturile proprii ale ASPAAS se constituie din:
    a) contribuţia CAFR care reprezintă 30% din cheltuielile curente şi de capital ale ASPAAS realizate în ultimul exerciţiu bugetar cunoscut la data elaborării proiectului legii bugetare anuale;
    b) cotizaţii anuale de la stagiarii în activitatea de audit financiar;
    c) taxă pentru înscrierea ca stagiar în activitatea de audit financiar;
    d) taxă pentru înscrierea la examenul de competenţă profesională;
    e) taxă pentru înscrierea la testul de aptitudini al auditorilor financiari autorizaţi în alt stat membru şi ţări terţe;
    f) taxă pentru susţinere interviu autorizare în cazul depăşirii termenului de 30 de luni de la data afişării rezultatelor finale ale examenului de competenţă;
    g) taxă pentru înregistrarea auditorilor şi entităţilor de audit din ţări terţe în aplicarea prevederilor art. 67 şi 68;
    h) taxă pentru înregistrarea, în Registrul public electronic, a auditorilor financiari şi firmelor de audit autorizaţi/autorizate în România şi în alt stat membru;
    i) taxă pentru actualizarea informaţiilor în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit autorizaţi/autorizate în România, în alt stat membru şi în ţări terţe;
    j) penalităţi administrative aplicate în conformitate cu art. 40 alin. (4) lit. b), c) şi f), alin. (7) lit. a) şi b) şi art. 43 alin. (2) lit. b)."

    22. La articolul III, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), misiunile de audit pentru care s-au încheiat contracte anterior datei intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în baza cărora s-au prestat servicii de audit pentru entitatea de interes public în cauză pe o perioadă de cel puţin 10 ani, pot rămâne valabile până la data de 30 iunie 2026."

    23. Articolul IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. IV
    Până la data de 31 decembrie 2026, persoanele care efectuează inspecţii pentru asigurarea calităţii referitoare la asigurarea raportării privind durabilitatea sunt exceptate de la obligaţia deţinerii experienţei relevante în raportarea privind durabilitatea şi în asigurarea raportării privind durabilitatea sau în alte servicii legate de durabilitate."



    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    RALUCA TURCAN
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 21 iulie 2025.
    Nr. 137.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016