Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 133 din 18 iunie 2018  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 133 din 18 iunie 2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 508 din 20 iunie 2018
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Paşapoartele diplomatice se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializată, la solicitarea instituţiilor sau a autorităţilor publice interesate, care achită contravaloarea paşaportului şi precizează scopul şi calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate pe baza acestor documente de călătorie."

    2. La articolul 10, alineatele (1) şi (2) se abrogă.
    3. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Paşapoartele de serviciu se eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializată, la solicitarea instituţiilor, autorităţilor publice sau organizaţiilor interesate, care achită contravaloarea paşaportului şi precizează scopul şi calitatea în care titularii urmează să se deplaseze în străinătate în baza acestor documente de călătorie.
    (2) Paşapoartele de serviciu electronice se eliberează cu o valabilitate de 5 ani, respectiv de 3 ani pentru minorii sub vârsta de 12 ani."

    4. La articolul 15, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Pentru sprijinirea activităţii specifice a structurilor cu atribuţii în domeniul ordinii publice şi siguranţei naţionale şi a altor autorităţi şi instituţii publice şi în vederea coordonării procesului de eliberare şi evidenţă a paşapoartelor, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice pot fi depuse şi soluţionate şi la nivelul Direcţiei Generale de Paşapoarte."

    5. La articolul 15, alineatul (5) se abrogă.
    6. La articolul 15, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) În situaţia în care titularul sau reprezentantul legal al acestuia constată faptul că datele înscrise în paşaportul simplu electronic sunt incomplete sau inexacte, trebuie să sesizeze, după caz, cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României în străinătate ori, în situaţia prevăzută la alin. (3^1), Direcţia Generală de Paşapoarte, urmând ca eliberarea noului document de călătorie să se facă fără plata contravalorii paşaportului."

    7. Articolul 15^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 15^1
    (1) Paşapoartele simple electronice se eliberează titularului sau reprezentantului legal după achitarea contravalorii paşaportului.
    (2) Contravaloarea paşaportului pentru paşapoartele eliberate în ţară se încasează într-un cont distinct de disponibil deschis la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului pe numele instituţiei publice cu personalitate juridică din care face parte structura cu atribuţii în eliberarea şi evidenţa paşapoartelor.
    (3) Suma prevăzută la alin. (2) poate fi achitată prin virament, prin mijloace de plată online, prin intermediul POS-urilor instalate la unităţile Trezoreriei Statului şi alte modalităţi de plată reglementate de acte normative în vigoare, prin mandat poştal, în numerar la casieriile instituţiei publice cu personalitate juridică din care face parte structura cu atribuţii în eliberarea şi evidenţa paşapoartelor sau la casieriile unităţilor Trezoreriei Statului la care acestea îşi au deschise conturile. Pentru sumele încasate prin intermediul POS-urilor instalate la unităţile Trezoreriei Statului, comisioanele se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul instituţiilor publice din structura cărora fac parte unităţile Trezoreriei Statului.
    (4) Unităţile Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile instituţiile publice cu personalitate juridică din care face parte structura cu atribuţii în eliberarea şi evidenţa paşapoartelor încasează sumele în numerar aferente contravalorii paşaportului în contul prevăzut la alin. (2).
    (5) Sumele încasate în numerar la casieriile instituţiilor publice cu personalitate juridică din care fac parte structurile cu atribuţii în eliberarea şi evidenţa paşapoartelor se depun de către acestea în contul distinct de disponibil prevăzut la alin. (2), în prima zi lucrătoare de la încasare.
    (6) Sumele încasate în contul prevăzut la alin. (2) se virează de instituţiile publice cu personalitate juridică din care fac parte structurile cu atribuţii în eliberarea şi evidenţa paşapoartelor, în contul Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională“ - S.A., în termen de cel mult două zile lucrătoare de la încasare.
    (7) Restituirea contravalorii paşaportului achitată eronat sau pentru care nu a fost prestat serviciul aferent se face din contul prevăzut la alin. (2), la cererea scrisă a plătitorului adresată instituţiei publice cu personalitate juridică din care fac parte structurile cu atribuţii în eliberarea şi evidenţa paşapoartelor, însoţită de documentul prin care s-a efectuat plata, în cel mult 5 zile lucrătoare de la depunerea acesteia, în condiţiile stabilite de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
    (8) Sumele care se restituie din contul prevăzut la alin. (2) se reţin în mod corespunzător din sumele datorate Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională“ - S.A.
    (9) Pentru asigurarea posibilităţii efectuării restituirilor de sume potrivit alin. (7), instituţiile publice cu personalitate juridică din care fac parte structurile cu atribuţii în eliberarea şi evidenţa paşapoartelor efectuează viramentele prevăzute la alin. (6), astfel încât în soldul contului prevăzut la alin. (2) să fie menţinută o sumă egală cu media lunară a sumelor care au făcut obiectul restituirilor, în anul calendaristic anterior.
    (10) În cazul în care sumele aflate în soldul contului sunt insuficiente pentru restituirea contravalorii paşaportului, suma aferentă acesteia se restituie în contul prevăzut la alin. (2) de Compania Naţională „Imprimeria Naţională“ - S.A., la cererea scrisă adresată acesteia de instituţiile publice cu personalitate juridică din care fac parte structurile cu atribuţii în eliberarea şi evidenţa paşapoartelor."

    8. La articolul 17 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, numai la cererea ambilor părinţi, a părintelui supravieţuitor, a părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 sau, după caz, a reprezentantului legal ori în temeiul ordonanţei preşedinţiale date în condiţiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, prin care instanţa a dispus cu privire la exercitarea autorităţii părinteşti;
b) în cazul minorului care a împlinit vârsta de 14 ani, la cererea acestuia, numai cu acordul ambilor părinţi, al părintelui supravieţuitor, al părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, al părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 sau, după caz, al reprezentantului legal ori în temeiul ordonanţei preşedinţiale date în condiţiile Legii nr. 134/2010, republicată, cu modificările ulterioare, prin care instanţa a dispus cu privire la exercitarea autorităţii părinteşti."

    9. La articolul 17, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Ordonanţele preşedinţiale prevăzute la alin. (1) trebuie să cuprindă în mod expres faptul că persoana în favoarea căreia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului sau de a-şi exprima acordul în acest sens."

    10. La articolul 17, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Eliberarea paşaportului simplu electronic pentru minor, în cazul în care există neînţelegeri între părinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 17^1 alin. (1) lit. e), se efectuează numai după soluţionarea acestor cazuri de către instanţa de judecată, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori prin ordonanţă preşedinţială prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului."

    11. Articolul 17^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17^1
    (1) Paşaportul simplu temporar se eliberează cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate, în următoarele situaţii:
    a) pentru persoanele care declară că nu doresc să li se elibereze un paşaport simplu electronic;
    b) în cazul în care titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu sau în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
    c) când titularul deţine paşaport simplu sau paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării acestora călătoria în acel stat sau în alte state decât cele care au emis vizele nu mai este posibilă;
    d) când titularul a depus paşaportul simplu sau paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi declară că trebuie să călătorească de urgenţă în străinătate;
    e) când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte prevăzut la art. 17;
    f) pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea pe teritoriul unui stat;
    g) în situaţii obiective în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic.
    (2) Paşaportul simplu temporar se eliberează:
    a) în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a), în termenul legal prevăzut pentru eliberarea paşaportului simplu electronic;
    b) în situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-g), în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
    (3) Situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. e) trebuie dovedite, după caz, cu documente emise de instituţia care organizează studiile/concursurile oficiale sau cu documente emise ori avizate de o autoritate medicală română, din care să rezulte perioada şi statul/statele în care se vor desfăşura studiile/concursurile ori în care va fi urmat tratamentul medical.
    (4) Cetăţenii români prevăzuţi la alin. (1) lit. f), care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar să îşi continue călătoria în străinătate, trebuie să prezinte documente care să probeze această necesitate.
    (5) Situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. g) trebuie dovedite, după caz, cu documente care să ateste motivele de sănătate, familiale sau profesionale, care determină necesitatea şi urgenţa deplasării persoanei în străinătate.
    (6) Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar se depun la autorităţile prevăzute la art. 15 alin. (2). Prevederile art. 15 alin. (3), (3^1) şi (6), art. 15^1, respectiv ale art. 17 se aplică, în mod corespunzător, şi cu privire la cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare.
    (7) În cazul persoanelor lipsite temporar de capacitate de exerciţiu, precum şi în cazul persoanelor care, din motive medicale, se află în imposibilitate de a-şi exprima voinţa sau de a se prezenta la autoritatea competentă, cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar pot fi depuse, în numele titularului, de către reprezentantul legal sau de către autorităţile medicale române ori, după caz, străine, fără ca prezenţa titularului să fie obligatorie.
    (8) În situaţii temeinic justificate, pentru minorii aflaţi în străinătate sub o formă de protecţie specială dispusă de autorităţile locale competente şi care nu deţin documente de identitate sau de călătorie valabile, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României eliberează, cu titlu gratuit, paşapoarte simple temporare, la solicitarea autorităţilor străine competente, în scopul reglementării situaţiei juridice a minorilor în statul de reşedinţă, dacă nu este posibilă repatrierea acestora.
    (9) Costurile aferente producerii şi emiterii paşapoartelor simple temporare eliberate minorilor prevăzuţi la alin. (8) sunt suportate de statul român prin autorităţile abilitate, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe, pe baza protocolului încheiat cu producătorul."

    12. La articolul 17^2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17^2
    (1) Cetăţenii români pot deţine, pe lângă un paşaport simplu sau un paşaport simplu electronic valabil, şi un paşaport simplu temporar, doar în situaţiile prevăzute la art. 17^1 alin. (1) lit. b)-d)."

    13. La articolul 17^2, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Cetăţenii români pot deţine, concomitent, un paşaport simplu şi un paşaport simplu electronic valabile sau, după caz, două paşapoarte simple electronice valabile, doar în situaţiile prevăzute la art. 17^1 alin. (1) lit. b) şi c)."

    14. La articolul 17^2, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Cetăţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu şi ai unui paşaport simplu electronic valabile sau, după caz, titulari ai două paşapoarte simple electronice valabile, au obligaţia ca, în termen de 15 zile de la încetarea situaţiilor prevăzute la art. 17^1 alin. (1) lit. b) şi c), să predea autorităţilor competente unul dintre cele două paşapoarte valabile deţinute."

    15. La articolul 18 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) 5 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 şi 18 ani;"

    16. La articolul 18 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
    "c) 10 ani pentru persoanele care au împlinit vârsta de 18 ani."

    17. La articolul 22, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 22
    (1) Titlul de călătorie este documentul care se eliberează de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, care nu mai posedă document de călătorie valabil, pentru ca titularul să se întoarcă în ţară."

    18. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 23
    Valabilitatea titlului de călătorie este de cel mult 30 de zile şi încetează de drept la data intrării titularului în România."

    19. Articolul 23^1 se abrogă.
    20. La articolul 40, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) este inculpată într-o cauză penală şi a fost dispusă, în condiţiile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, instituirea unei măsuri preventive, cu impunerea, după caz, a obligaţiei de a nu părăsi o anumită limită teritorială, fixată de organul judiciar, decât cu încuviinţarea prealabilă a acestuia;"

    21. La articolul 41, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Suspendarea exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate încetează de drept la data la care încetează măsura dispusă în oricare dintre situaţiile prevăzute la art. 40 lit. a)-c). În cazul în care autorităţile competente dispun încetarea măsurii înainte de termenul stabilit iniţial, au obligaţia de a comunica acest aspect structurilor competente să elibereze paşaportul, Direcţiei Generale de Paşapoarte, Inspectoratului General al Poliţiei Române şi Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră."

    22. La articolul 46, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "e) nerespectarea de către titularii mai multor paşapoarte sau, după caz, de către persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2) a obligaţiei de a preda paşaportul simplu temporar, conform art. 17^2 alin. (2), sau, după caz, paşaportul simplu/paşaportul simplu electronic, conform art. 17^2 alin. (3);"



    ART. II
    În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 27 ianuarie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează potrivit prevederilor prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului.

    ART. III
    (1) Cererile pentru eliberarea documentelor de călătorie depuse la autorităţile competente şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei legi se soluţionează potrivit dispoziţiilor legale aplicabile la data depunerii cererii.
    (2) Dispoziţiile art. 17 alin. (1^1) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, nu se aplică în cazul ordonanţelor preşedinţiale prin care instanţa a dispus cu privire la exercitarea autorităţii părinteşti, date anterior intrării în vigoare a prezentei legi.

    ART. IV
    Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

    ART. V
    Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    FLORIN IORDACHE
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU

    Bucureşti, 18 iunie 2018.
    Nr. 133.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016