Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 13 din 1 decembrie 1988  bugetului de stat al Republicii Socialiste România pe anul 1989    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 13 din 1 decembrie 1988 bugetului de stat al Republicii Socialiste România pe anul 1989

EMITENT: Marea Adunare Nationala
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 62 din 7 decembrie 1988
    Marea Adunare Naţionala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.
    ART. 1
    Bugetul de stat al Republicii Socialiste România pe anul 1989 cuprinde veniturile centralizate ale statului şi repartizarea acestora în concordanta cu obiectivele Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România şi ale Planului de dezvoltare a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi gospodăririi apelor, adoptate de Marea Adunare Naţionala, pentru finanţarea dezvoltării economiei naţionale, acţiunilor social-culturale, apărării tarii şi altor nevoi ale societăţii, în condiţii de eficienta sporită şi de asigurare a echilibrului financiar şi monetar.
    Bugetul de stat al Republicii Socialiste România pe anul 1989 se stabileşte după cum urmează:
    - milioane lei -
    a) Venituri 423.473,5
    b) Cheltuieli 423.473,5


    În volumul total al cheltuielilor bugetului de stat se cuprind fonduri de rezerva la dispoziţia Consiliului de Stat în suma de 70.896,7 milioane lei.

    ART. 2
    Bugetele locale pe anul 1989 se stabilesc astfel:
    - milioane lei -
    a) Venituri 25.446,8
    b) Cheltuieli 14.078,7
    c) Excedent 11.368,1


    şi se cuprind în Bugetul de stat al Republicii Socialiste România.

    ART. 3
    Veniturile provenite de la unităţile economice de stat organizate în baza autogestiunii economico-financiare şi de la unităţile cooperatiste şi obşteşti se stabilesc în suma de 291.161,2 milioane lei, din care:
    - milioane lei -
    a) vărsăminte din beneficiile unităţi-


    lor economice de stat 55.220,2
    b) impozitul pe circulaţia mărfurilor 233.283,0
    c) impozitul pe veniturile unităţilor

    cooperatiste şi obşteşti 2.658,0

    ART. 4
    Veniturile prevăzute în bugetul de stat din impozitul pe fondul total de retribuire se stabilesc în suma de 50.924,0 milioane lei, cele din impozitul agricol de la cooperativele agricole de producţie în suma de 1.590,0 milioane lei, iar veniturile din impozite şi taxe de la populaţie în suma de 5.727,4 milioane lei.

    ART. 5
    Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc în suma de 47.275,0 milioane lei.

    ART. 6
    Cheltuielile pentru finanţarea economiei naţionale se acoperă din fondurile proprii ale unităţilor economice, alocaţii de la bugetul de stat şi credite bancare, potrivit legii. Cheltuielile cu aceasta destinaţie, de la bugetul de stat, se stabilesc în suma de 183.373,4 milioane lei.

    ART. 7
    Cheltuielile pentru cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi introducerea progresului tehnic se acoperă din fondurile proprii ce se constituie, potrivit legii, la unităţile economice şi din alocaţiile de la bugetul de stat. Cheltuielile cu aceasta destinaţie, de la bugetul de stat, se stabilesc în suma de 1.103,0 milioane lei.

    ART. 8
    Cheltuielile pentru acţiuni social-culturale ce se finanţează, potrivit legii, de la bugetul de stat, se stabilesc în suma de 107.041,8 milioane lei.

    ART. 9
    Cheltuielile pentru funcţionarea organelor puterii şi administraţiei de stat şi pentru organele judecătoreşti şi ale procuraturii, de la buget, se stabilesc în suma de 4.000,7 milioane lei.
    În cadrul acestor cheltuieli, pentru Marea Adunare Naţionala se stabileşte suma de 3,0 milioane lei.

    ART. 10
    Cheltuielile pentru apărarea tarii se stabilesc în suma de 11.753,3 milioane lei.

    ART. 11
    Contribuţia comitetelor şi birourilor executive ale consiliilor populare la bugetul republican, din excedentele bugetelor proprii ale acestora, pentru constituirea fondului de dezvoltare generală a întregii societăţi se stabileşte la suma de 11.348,8 milioane lei.

    ART. 12
    Sumele prevăzute în bugetul de stat la venituri reprezintă sarcini minime de realizat, iar prevederile la cheltuieli, limite maxime care nu pot fi depăşite.

    ART. 13
    Consiliul de Miniştri va lua măsuri ca ministerele şi celelalte organe centrale şi locale, centralele şi întreprinderile, împreună cu Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale şi băncile, sa acţioneze pentru:
    a) perfecţionarea activităţii tuturor unităţilor corespunzător principiilor mecanismului economico-financiar, folosirea tuturor capacităţilor de producţie la parametrii stabiliţi, utilizarea cu maxima eficienta şi cu respectarea normativelor economico-financiare aprobate, a resurselor materiale, de muncă şi financiare, creşterea rentabilitatii tuturor produselor, activităţilor şi unităţilor economice, astfel încît fiecare leu investit sau cheltuit sa dea maximum de eficienta, să contribuie la sporirea continua a producţiei şi a beneficiilor;
    b) realizarea integrală a producţiei fizice, cu prioritate a celei destinate exportului, la un nivel tehnic şi calitativ ridicat, a producţiei marfa vîndute şi încasate, urmărindu-se realizarea de produse cu parametri tehnico-funcţionali şi economici ridicati, care valorifica superior resursele de materii prime, materiale, combustibili şi energie şi sînt competitive pe piaţa externa;
    c) reducerea consumurilor de materii prime, materiale, combustibili şi energie, creşterea productivitatii muncii, ridicarea calităţii şi performantelor produselor în conformitate cu programele de perfecţionare a organizării şi modernizare a proceselor de producţie, astfel încît să se asigure aplicarea cu toată fermitatea a programelor de reducere continua a cheltuielilor de producţie şi încadrarea în costurile aprobate prin normativele economico-financiare pe produse şi grupe de produse;
    d) aplicarea ferma a sistemului îmbunătăţit de formare a preţurilor de producţie şi tarifelor care să contribuie la activizarea factorilor de dezvoltare pe baze intensive a economiei naţionale şi la accentuarea laturilor calitative ale activităţii în toate sectoarele; întărirea controlului, precum şi a ordinii şi disciplinei în domeniul stabilirii şi aplicării preţurilor şi tarifelor; asigurarea stabilitatii preţurilor, inclusiv a preţurilor bunurilor de consum şi serviciilor;
    e) îndeplinirea de fiecare unitate economică a acumularilor băneşti planificate, a obligaţiilor faţă de buget, prin efectuarea vărsămintelor din beneficii, impozitului pe circulaţia mărfurilor, precum şi a celorlalte vărsăminte prevăzute de lege; constituirea şi utilizarea, potrivit legii, a fondurilor proprii ale unităţilor pentru finanţarea investiţiilor, mijloacelor circulante şi cointeresarea colectivă a personalului muncitor;
    f) folosirea cu eficienta sporită a fondurilor băneşti puse la dispoziţia unităţilor, accelerarea vitezei de rotaţie a mijloacelor circulante, încadrarea stricta în normele de stoc şi normativele de mijloace circulante stabilite, efectuarea aprovizionarilor cu materii prime şi materiale în stricta concordanta cu necesităţile pentru realizarea producţiei contractate, vamuirea şi livrarea operativă şi în condiţii de buna calitate a fondului de marfa prevăzut în contractele cu beneficiarii externi, prevenirea formării de stocuri supranormative;
    g) întărirea controlului asupra documentelor de decontare pentru livrări de mărfuri, executării de lucrări şi prestări de servicii, urmărind urgentarea încasării lor, lichidarea refuzurilor nejustificate, efectuarea plăţilor în condiţiile legii, imediat după recepţie, astfel încît să se asigure accelerarea decontărilor şi menţinerea capacităţii de plată; folosirea cu eficienta sporită de către unităţile economice a creditelor acordate de bănci, prevenirea apariţiei de credite bancare nerambursate la scadenta sau plati restante;
    h) utilizarea cu eficienta sporită a fondurilor proprii şi a celor alocate de la buget pentru cheltuielile social-culturale, de administraţie şi din alte domenii de activitate, dimensionarea la strictul necesar a cheltuielilor de întreţinere, funcţionare, reparaţii la clădiri şi instalaţii, folosirea eficienta a bazei materiale, creşterea veniturilor proprii şi sporirea gradului de autofinanţare a instituţiilor social-culturale şi din alte domenii de activitate;
    i) exercitarea unui control financiar exigent şi permanent, în special preventiv, în toate domeniile de activitate economico-socială, în vederea respectării cu stricteţe a disciplinei de plan, contractuale şi financiare, utilizării cu eficienta sporită a resurselor materiale, de muncă şi băneşti.


    ART. 14
    Execuţia bugetului de stat se realizează sub îndrumarea şi controlul Consiliului de Miniştri.
    Consiliul de Miniştri va examina, periodic, execuţia bugetului de stat, a planului financiar centralizat al activităţii economico-sociale şi a celorlalte planuri financiare şi va stabili măsurile necesare pentru realizarea integrală a veniturilor înscrise în bugetul de stat şi în celelalte planuri financiare, efectuarea cheltuielilor în funcţie de nivelul de realizare a sarcinilor de plan cu respectarea legii şi în condiţii de eficienta sporită, îndeplinirea integrală a veniturilor din bugetele de venituri şi cheltuieli ale ministerelor, celorlalte organe centrale şi locale, centralelor, întreprinderilor şi instituţiilor, aplicarea unui regim sever de economii, întărirea ordinii şi disciplinei în gospodărirea mijloacelor materiale şi băneşti, menţinerea echilibrului financiar, monetar şi valutar.

    ART. 15
    În vederea creşterii eficientei economice a fondurilor destinate finanţării investiţiilor, lichidării şi prevenirii imobilizarilor de fonduri, Consiliul de Miniştri va lua măsuri ca ministerele, celelalte organe centrale şi locale, centralele şi întreprinderile, împreună cu Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, Ministerul Finanţelor, băncile şi Consiliul de coordonare a activităţii de investiţii, sa acţioneze pentru fundamentarea temeinica a documentaţiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii şi dimensionarea judicioasă a resurselor materiale şi băneşti necesare, reducerea, în continuare, a costului investiţiilor prin aplicarea celor mai eficiente soluţii tehnologice şi constructive, revizuirea proiectelor tip şi diminuarea ponderii lucrărilor de construcţii-montaj în volumul total al investiţiilor, reducerea consumurilor de materiale de construcţii, utilizarea larga a prefabricatelor, respectarea termenelor planificate de începere şi executare a lucrărilor de investiţii, punerea în funcţiune a tuturor capacităţilor de producţie prevăzute în plan şi asigurarea realizării parametrilor proiectati, folosirea raţională a materialelor şi a forţei de muncă pe santiere, eliminarea totală a risipei şi reducerea imobilizarilor de fonduri în investiţii neterminate şi utilaje cu durate de stationare depăşite pe santiere.

    ART. 16
    Consiliul de Miniştri va lua măsuri ca Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Finanţelor, băncile, ministerele, centralele şi întreprinderile producătoare de mărfuri pentru export, precum şi întreprinderile de comerţ exterior, sa acţioneze pentru realizarea integrală şi la termen a planului şi contractelor încheiate la export, să execute produse de înalt nivel calitativ, cu parametri tehnici şi funcţionali ridicati, cu consumuri materiale şi energetice reduse, competitive sub toate aspectele cu cele mai bune produse realizate pe plan mondial, diversificarea formelor de comercializare şi largire a pieţelor de desfacere, realizarea tuturor acţiunilor de cooperare economică internationala, încheierea de contracte de lungă durata, obţinerea unor preţuri externe în concordanta cu nivelurile minime planificate şi încadrarea stricta în cursurile de revenire aprobate, în vederea realizării unei eficiente valutare sporite.
    Totodată, vor acţiona pentru reducerea sau înlocuirea unor importuri, respectarea riguroasă a echilibrului prevăzut al balanţei comerciale şi de plati externe, încasarea de la partenerii externi la termenele şi în condiţiile convenite a tuturor drepturilor în valută.

    ART. 17
    Ministerele şi celelalte organe centrale şi locale, consiliile oamenilor muncii din centrale şi întreprinderi, în colaborare cu organele financiar-bancare, de planificare şi aprovizionare, vor acţiona pentru îndeplinirea integrală a indicatorilor economici şi financiari şi vor lua măsuri pentru perfecţionarea activităţii, potrivit principiilor mecanismului economico-financiar, reducerea costurilor de fabricaţie, constituirea la nivelul aprobat şi utilizarea, în condiţiile legii, a fondurilor proprii de dezvoltare economico-socială, asigurarea capacităţii de plată a tuturor unităţilor economice, încadrarea în normele şi normativele economico-financiare aprobate.
    De asemenea, vor lua măsuri pentru asigurarea în toate unităţile a unei evidente clare şi la zi a tuturor materiilor prime, materialelor, semifabricatelor şi producţiei finite, depozitarea, păstrarea şi gospodărirea cu grija şi răspundere a acestora, precum şi cu respectarea normelor de stoc stabilite potrivit legii.

    ART. 18
    Ministerul Finanţelor, împreună cu Comitetul de Stat al Planificarii, băncile, ministerele, celelalte organe centrale şi locale vor analiza lunar execuţia bugetului de stat şi a planului financiar centralizat al activităţii economico-sociale şi vor acţiona pentru realizarea integrală a veniturilor, precum şi pentru efectuarea cheltuielilor în raport cu nivelul de îndeplinire a sarcinilor de plan, în condiţii de eficienta sporită, întărirea controlului financiar-bancar în toate domeniile de activitate şi menţinerea echilibrului financiar, monetar şi valutar.
    Totodată, în organele de conducere colectivă ale ministerelor, centralelor, întreprinderilor şi instituţiilor, cu sprijinul organelor financiar-bancare, se va analiza lunar execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al fiecărei unităţi şi se vor stabili măsuri în vederea asigurării realizării sarcinilor de venituri şi de reducere continua a cheltuielilor, creşterii beneficiilor, rentabilitatii şi eficientei economice, îndeplinirii integrale a obligaţiilor faţă de bugetul de stat, eliminării oricăror forme de risipa, intaririi ordinii şi disciplinei în gospodărirea mijloacelor materiale şi băneşti, asigurării permanente a capacităţii de plată a tuturor unităţilor economice.

    ART. 19
    Birourile executive ale consiliilor oamenilor muncii, cadrele de conducere ale unităţilor socialiste răspund de luarea tuturor măsurilor şi asigurarea condiţiilor necesare în vederea respectării disciplinei de plan, intaririi controlului asupra producţiei, încadrării în normativele economico-financiare stabilite potrivit legii, obţinerii unei eficiente maxime în utilizarea fondurilor, gospodăririi cu spirit de răspundere a patrimoniului, apărării şi dezvoltării proprietăţii socialiste.
    De asemenea, vor acţiona pentru intensificarea controlului financiar în unităţi, asigurind utilizarea fondurilor materiale şi băneşti în concordanta cu sarcinile de plan, încadrarea în cheltuielile şi fondurile prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli, realizarea cel puţin la nivelurile planificate a rentabilitatii şi beneficiului.

    ART. 20
    Comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru realizarea în bune condiţii a bugetelor de venituri şi cheltuieli, precum şi a excedentelor bugetare planificate.
    Totodată, comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare răspund de realizarea veniturilor prevăzute în bugetul de stat de către toate unităţile socialiste, indiferent de subordonarea acestora.
    Comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare vor acţiona pentru creşterea veniturilor proprii ale bugetelor locale, precum şi pentru folosirea raţională a mijloacelor materiale şi băneşti de care dispun, în condiţii de maxima eficienta economică şi socială, cu respectarea disciplinei financiare, a legilor tarii şi eliminarea oricărei forme de risipa, în vederea sporirii gradului de autofinanţare a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi pentru creşterea contribuţiei acestora la constituirea fondului de dezvoltare generală a întregii societăţi.
    În acelaşi timp, vor lua măsuri pentru reducerea cheltuielilor care se suporta din bugetele locale, prin realizarea unor obiective social-culturale, economice şi edilitar-gospodăreşti prevăzute în plan, din contribuţia bănească şi în munca a populaţiei, în condiţiile prevăzute de lege, atragerea în mai mare măsura a populaţiei la acţiunea de gospodărire şi infrumusetare a localităţilor, extinderea autogospodaririi unităţilor social-culturale şi din alte domenii de activitate, utilizarea cu randament sporit a bazei materiale de care dispun unităţile.

    ART. 21
    Consiliul financiar-bancar, Ministerul Finanţelor, băncile, împreună cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale vor asigura aplicarea cu fermitate în economie a mecanismului economico-financiar, înfăptuirea autogestiunii economico-financiare a unităţilor socialiste, respectarea stricta a normelor şi normativelor economico-financiare aprobate, introducerea unui regim sever de economii în efectuarea cheltuielilor, indiferent de fondurile din care se acoperă, instituirea unei ordini şi discipline de plan contractuale şi financiare ferme, ţinerea corecta şi la zi a evidentei patrimoniului, soluţionarea operativă a problemelor financiare care apar.

    ART. 22
    Curtea Superioară de Control Financiar, Ministerul Finanţelor şi băncile, împreună cu unităţile economice, centralele, ministerele şi celelalte organe centrale şi locale, vor acţiona pentru exercitarea în economie a unui control financiar exigent şi în special a celui preventiv care să asigure gospodărirea judicioasă a mijloacelor materiale şi băneşti, respectarea legilor statului şi apărarea integrităţii proprietăţii socialiste.

    ART. 23
    Indicatorii prevăzuţi în bugetul de stat şi în planul financiar centralizat pe anul 1989 vor fi desfăşuraţi pe titulari de plan prin decret al Consiliului de Stat.

    ART. 24
    Se adopta contul general de încheiere a exerciţiului bugetar pe anul 1987 la venituri în suma de 334.627.819.523 lei, iar la cheltuieli în suma de 281.426.001.092 lei, cu un excedent în suma de 53.201.818.431 lei, din care la bugetul republican 53.042.046.728 lei şi la bugetele locale 159.771.703 lei constituind fond de rulment pentru autofinanţare la dispoziţia comitetelor executive ale consiliilor populare.
    ------------------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016