Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 129 din 21 iulie 2000  pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de mărfuri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE nr. 129 din 21 iulie 2000 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de mărfuri

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 361 din 3 august 2000
    Parlamentul României adoptă prezenta lege.
    ART. I
    Se aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 69 din 28 august 1997 privind bursele de mărfuri, emisă în temeiul art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu următoarele modificări şi completări:
    1. Titlul ordonanţei va avea următorul cuprins:
    "Ordonanţa privind pieţele reglementate de mărfuri, servicii şi instrumente derivate"

    2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă stabileşte modul de organizare, funcţionare, reglementare şi supraveghere a burselor de mărfuri.
    (2) Bursele de mărfuri sunt pieţe de interes general, reglementate şi autorizate, care asigura membrilor şi clienţilor acestora condiţii centralizate de negociere, precum şi de gestionare a riscurilor prin sisteme de tranzactionare şi compensare, pentru operaţiuni de:
    a) vânzări şi achiziţii la vedere ori la termen, având ca obiect mărfuri cum sunt produsele agricole sau materiile prime destinate procesarii, din categoria celor care, prin natura lor, sunt bunuri fungibile sau bunuri mobile prin anticipatie;
    b) vânzări şi achiziţii la vedere ori la termen prin contracte spot sau forward, având ca obiect titluri reprezentative pe mărfuri, de tipul recipisei de depozit şi al warantului, al conosamentului, al poliţei de asigurare şi al altora asemenea, agreate şi clasificate de autoritatea de supraveghere şi reglementare, precum şi achiziţii sau vânzări la termen prin contracte futures sau cu optiuni;
    c) vânzări şi achiziţii la termen de active monetare şi financiare sau titluri pe active monetare sau financiare, precum şi alte active agreate şi clasificate de autoritatea de reglementare şi supraveghere;
    d) navlosiri, asigurări maritime şi fluviale de nave şi incarcatura;
    e) vânzări şi achiziţii utilizând şi alte instrumente financiare calificate de autoritatea de supraveghere şi reglementare.
    (3) Bursele de mărfuri sunt obligate sa elaboreze şi sa difuzeze în România şi în alte tari rapoarte de tranzactionare, în scopul stabilirii preţurilor la producătorii şi consumatorii de mărfuri, produse şi subproduse rezultate din acestea, precum şi în scopul facilitării operaţiunilor comerciale pe care le implica."

    3. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Bursele de mărfuri se înfiinţează de către societăţile de bursa în baza legii, cu autorizarea autorităţii de supraveghere şi reglementare. Bursele de mărfuri sunt autorizate ca organisme cu putere de autoreglementare de către autoritatea de supraveghere şi reglementare, dacă îndeplinesc condiţiile stabilite în Regulamentul privind autorizarea şi funcţionarea organismelor de autoreglementare.
    (2) Constituirea unei burse de mărfuri necesita participarea a minimum 25 de societăţi de brokeraj autorizate sa tranzactioneze în bursa, potrivit legii."

    4. La articolul 3, partea introductivă, precum şi literele a), b), c) şi d) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
    a) activ monetar se referă la moneda naţionala emisă de Banca Naţionala a României în conformitate cu legea sau la devize convertibile;
    b) activ financiar este o valoare mobiliară emisă de o autoritate publică centrala sau locală, cum ar fi un certificat de trezorerie, o obligaţiune cu dobânda fixa, variabila sau indexata ori un portofoliu de valori mobiliare ce face obiectul cotarii pe o piaţa reglementată de valori mobiliare, dar cu negociere pe piaţa futures sau cu optiuni organizate la bursele de mărfuri, în baza unui instrument sintetic, cum este un indice de bursa ori un indice calculat la rata dobânzii bancare, precum şi un indice de bursa calculat în baza unui alt indice de bursa;
    c) societate de brokeraj este societatea comercială constituită în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, autorizata de autoritatea de reglementare şi supraveghere, ca intermediar în bursa de mărfuri, cu calitatea de membru al unei burse de mărfuri, de membru afiliat la o bursa de mărfuri sau de membru compensator, având ca obiect de activitate negocierea ofertelor şi perfectarea contractelor la bursa în cont propriu sau în contul unor terţi; societatea de brokeraj poate fi autorizata ca formator de piaţa, dacă îndeplineşte cerinţele de capital stabilite prin reglementările autorităţii de reglementare şi supraveghere şi dacă se angajează ferm sa cumpere/sa vândă atunci când sunt ordine de vânzare/cumpărare în exces;
    d) broker este o persoană fizica, atestata de asociaţia bursei de mărfuri unde îşi desfăşoară activitatea şi autorizata de autoritatea de reglementare şi supraveghere, care are în atributia sa exclusiva negocierea ofertelor de vânzare şi de cumpărare în contul unei societăţi de brokeraj, precum şi navlosirea, asigurarea maritima şi fluviala;"

    5. La articolul 3, după litera d) se introduce litera d^1) cu următorul cuprins:
    "d^1) trader este o persoană fizica atestata de o bursa de mărfuri şi autorizata de autoritatea de reglementare şi supraveghere, care are în atributia sa exclusiva negocierea ofertelor de vânzare-cumpărare în contul şi în numele sau, în baza unui permis eliberat de bursa;"

    6. La articolul 3, literele g), i), j), k), l), n), o) şi p) vor avea următorul cuprins:
    "g) contract de bursa este o tranzacţie spot, forward, futures sau cu optiuni, conform reglementărilor din prezenta ordonanţă;
    ...........................................................................
    i) informaţie confidenţială este informaţia cu privire la conţinutul unui înscris sau document privitor la o bursa de mărfuri, societate de brokeraj, casa de compensaţie ori societate de consultanţa sau în legătură cu angajamentele patrimoniale ale acestora, care, dacă ar fi adusă la cunoştinţa publicului sau unei societăţi comerciale concurente, cum ar fi o bursa de mărfuri, societate de brokeraj, casa de compensaţie sau societate de consultanţa, ar influenţa tranzacţiile pe piaţa la termen şi cu optiuni, ar afecta în mod artificial raportul cerere-oferta ori ar aduce prejudicii morale sau materiale unei burse de mărfuri, societăţi de brokeraj, case de compensaţie sau societăţi de consultanţa;
    j) membru al bursei este o societate comercială având calitatea de acţionar al unei burse de mărfuri, care a obţinut dreptul de a efectua tranzacţii pe piaţa la disponibil, futures şi cu optiuni sau numai pe piaţa la disponibil;
    k) membru compensator este membrul pieţei reglementate de mărfuri, servicii şi instrumente derivate, care deţine concomitent şi calitatea de membru sau de acţionar la o casa de compensaţie agreată de bursa şi care, prin aceasta, are dreptul de a inregistra la casa de compensaţie tranzacţiile societăţilor de brokeraj;
    l) ordinele de bursa sunt instrucţiuni ferme, transmise în scris sau verbal, cu condiţia ca înregistrările pe banda magnetica să fie admise ca proba în justiţie, de către un client societăţii sale de brokeraj ori de către o societate brokerului sau, care consemnează modalitatea de negociere a unei oferte de vânzare sau de cumpărare pe piaţa la disponibil, futures sau cu optiuni;
    ..........................................................................
    n) piaţa futures se referă la o piaţa specializată, organizată de o societate de bursa de mărfuri pentru negocierea ofertelor şi perfectarea contractelor futures;
    o) piaţa cu optiuni se referă la o piaţa organizată de o bursa de mărfuri pentru negocierea ofertelor şi perfectarea contractelor cu optiuni;
    p) societate de consultanţa bursiera este societatea comercială autorizata de autoritatea de supraveghere şi reglementare, care prestează servicii de consulting în contul unor terţi, privind tehnica negocierii la bursa, analiza pieţelor la disponibil, la termen şi cu optiuni, precum şi studii de evaluare a pieţei bursiere."

    7. La articolul 3, după litera r) se introduce litera r^1) cu următorul cuprins:
    "r^1) societatea de bursa este societatea comercială pe acţiuni, constituită conform legii şi regulamentelor autorităţii de supraveghere şi reglementare, autonomă în raport cu participanţii la piaţa şi care prestează servicii de utilitate publică pentru societăţile de brokeraj şi clienţii acestora."

    8. Titlul capitolului II va avea următorul cuprins:
    "    CAP. II

    Autoritatea de reglementare şi supraveghere"

    9. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    Autoritatea de reglementare, supraveghere şi control al burselor de mărfuri este Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare."

    10. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    Numărul membrilor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare se modifica de la 5 la 7, dintre care unul va fi numit în funcţia de vicepreşedinte, responsabil cu bursele de mărfuri."

    11. La articolul 6, partea introductivă şi literele a)-j), respectiv l)-p), vor avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare are următoarele atribuţii în executarea prezentei ordonanţe:
    a) sa emita norme cu privire la autorizarea, înregistrarea şi funcţionarea burselor de mărfuri, societăţilor de brokeraj, brokerilor, societăţilor de consultanţa, caselor de compensaţie şi societăţilor de expertiza contabila pentru bursele de mărfuri;
    b) sa avizeze sau sa anuleze, după caz, regulamentele de funcţionare emise de fiecare bursa de mărfuri, după verificarea conformitatii lor cu dispoziţiile prezentei ordonanţe, şi sa emita recomandări cu privire la conţinutul regulamentelor de bursa, pentru a asigura conformitatea acestora cu prezenta ordonanţă;
    c) sa autorizeze bursele de mărfuri, societăţile de expertiza tehnica, de brokeraj, casele de compensaţie, societăţile de consultanţa şi brokerii care îşi desfăşoară activitatea în cadrul pieţelor futures, cu optiuni sau în legătură cu acestea, sa întocmească şi sa păstreze un registru de evidenta a persoanelor autorizate;
    d) sa suspende temporar sau sa anuleze autorizaţia unei societăţi de brokeraj, unui broker, unei burse de mărfuri, case de compensaţie, societăţi de consultanţa sau de expertiza contabila, în cazul în care aduc prejudicii morale sau materiale clientului în contul căruia au operat;
    e) sa emita reguli disciplinare generale pentru societăţile de brokeraj şi brokerii lor privind negocierea ofertelor, executarea ordinelor, pentru a asigura transparenta tranzacţiilor, regulile de publicitate şi de concurenta loiala, precum şi reguli cu privire la primirea şi transmiterea informaţiilor privilegiate sau confidenţiale;
    f) sa clasifice operaţiunile de bursa, ordinele de bursa şi notele de încheiere care se întocmesc de către brokeri pentru fiecare tranzacţie încheiată;
    g) sa anuleze regulamentele tranzactionale, regulile sau deciziile emise de o bursa de mărfuri sau sa dispună retragerea ori anularea unui ordin de vânzare-cumpărare, dacă acestea sunt emise, se executa ori au fost executate cu încălcarea prevederilor prezentei ordonanţe sau a regulamentelor de bursa, emise în conformitate cu dispoziţiile acesteia;
    h) sa dispună anularea unui contract futures sau cu optiuni, dacă acesta a fost perfectat în baza unei informaţii privilegiate, confidenţiale sau a unei înţelegeri precontractuale între doi clienţi, prin societăţile lor de brokeraj ori între acestea;
    i) sa impună caselor de compensaţie sa majoreze nivelul valoric al garanţiilor constituite de fiecare societate de brokeraj pentru a opera pe piaţa futures şi cu optiuni, în cazul în care nivelul cotarii diverselor tipuri de mărfuri sau volumul tranzacţiilor futures şi cu optiuni influenţează negativ economia naţionala;
    j) sa stabilească nivelul tarifelor percepute pentru serviciile pe care le asigura;
    .........................................................................
    l) sa verifice legalitatea hotărârii de excludere a unei societăţi de brokeraj din asociaţia bursei şi o respinge dacă nu este legală;
    m) sa delege departamentelor sale una sau mai multe dintre prerogativele cu care este investită prin lege, pentru supravegherea activităţii burselor de mărfuri şi pentru cercetarea faptelor prin care s-au încălcat dispoziţiile prezentei ordonanţe şi regulamentele pe care le-a emis; delegarea priveşte şi desemnarea persoanelor investite, atribuţiile, categoriile de acte pe care le poate emite, precum şi durata delegării;
    n) să efectueze controale şi investigaţii la bursele de mărfuri, casele de compensaţii, societăţile de brokeraj, societăţile de consultanţa, societăţile de expertiza contabila sau la orice persoană sau entitate cu privire la respectarea prevederilor prezentei ordonanţe şi a reglementărilor emise de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare;
    o) sa încheie acorduri cu instituţii similare din alte tari şi cu Banca Naţionala a României, în scopul dezvoltării pieţei bursiere;
    p) sa înainteze Guvernului propuneri de amendare a cadrului legislativ cu privire la bursele de mărfuri."

    12. La articolul 6 alineatul (1), litera k) se abroga.
    13. La articolul 6, după litera p) se introduc literele p^1)-p^3) cu următorul cuprins:
    "p^1) sa elaboreze şi sa adopte norme şi sa emita acte în aplicarea prezentei ordonanţe;
p^2) sa adopte Regulamentul de procedura pentru camerele arbitrale ale burselor de mărfuri;
p^3) sa avizeze înfiinţarea asociaţiilor profesionale din domeniul burselor de mărfuri."

    14. La articolul 6, alineatul (2) se abrogă.
    15. La articolul 6, după alineatul (1) se introduc alineatele (2)-(5) cu următorul cuprins:
    "(2) Pentru îndeplinirea funcţiilor sale Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare elaborează regulamente, emite instrucţiuni şi acte individuale, prin decizii şi avize.
(3) Regulamentele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare se referă la:
    a) principiile generale de organizare şi funcţionare a organismelor cu putere de autoreglementare;
    b) organizarea şi funcţionarea asociaţiilor profesionale ale burselor de mărfuri, societăţilor de brokeraj, brokerilor, administratorilor de fonduri de mărfuri şi societăţilor de consultanţa;
    c) informaţiile ce trebuie comunicate Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare;
    d) funcţionarea caselor de compensaţie;
    e) regimul informaţiilor privilegiate şi confidenţiale.
(4) Instrucţiunile se referă la:
    a) condiţiile de autorizare sau de retragere a autorizării, după caz, pentru bursele de mărfuri, societăţile de brokeraj, societăţile de consultanţa şi casele de compensaţie;
    b) obligaţii de evidenta, raportare şi publicitate.
(5) Actele individuale emise se referă la decizii prin care Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare:
    a) autorizeaza regulamentele burselor de mărfuri ori anulează sau suspenda anumite clauze stipulate în aceste regulamente;
    b) autorizeaza, suspenda sau retrage autorizaţii pentru burse de mărfuri, societăţi de brokeraj, societăţi de consultanţa, case de compensaţie, administratori de fonduri de mărfuri, asociaţii profesionale ale societăţilor de brokeraj sau brokerilor şi altele asemenea, după caz."

    16. Articolele 7, 8, 9 şi 10 se abroga.
    17. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    (1) Persoanele înscrise în asociaţia bursei şi care au dreptul şi calitatea de membru compensator au dreptul sa negocieze şi sa perfecteze contracte pe pieţele la disponibil, futures şi cu optiuni numai dacă societăţile de brokeraj ale acestora au fost autorizate în prealabil de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare. Persoanele înscrise în asociaţia bursei, dar care nu au calitatea de membru compensator, pot sa negocieze şi sa perfecteze contracte numai prin intermediul unui membru compensator.
    (2) Persoanele înscrise în asociaţia bursei şi care nu au calitatea de membru compensator au dreptul sa negocieze şi sa perfecteze contracte pe piaţa la disponibil numai dacă bursa la care operează a fost autorizata de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare."

    18. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) Drepturile unui membru al bursei, astfel cum sunt reglementate la art. 11, se pierd prin excludere. Excluderea nu aduce atingere drepturilor care decurg din calitatea de acţionar a unei persoane la o societate de bursa.
    (2) Sancţiunea de excludere se pronunţa motivat de către asociaţia bursei în condiţiile şi în situaţiile prevăzute în prezenta ordonanţă şi poate fi contestată în termen de 15 zile la Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare.
    (3) Hotărârea de excludere rămasă definitivă se afişează în localul bursei de mărfuri la care cel exclus a tratat afaceri, se comunică celorlalte burse de mărfuri din ţara şi se publică de către Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a."

    19. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Asociaţia bursei poate hotărî ca terţe persoane juridice sa devină membri afiliati ai bursei, dacă, în prealabil, acestea au încheiat cu un membru al bursei un contract de franciza pentru a presta servicii de brokeraj, dar numai cu autorizarea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
    (2) Membrii afiliati negociaza la bursa de mărfuri în aceleaşi condiţii ca şi membrii bursei, începând cu data la care au obţinut autorizaţie de la Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare."

    20. La articolul 14, alineatele (1), (2) şi (3)litera a) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) Activitatea curenta de administrare a sistemelor de operare ale unei burse de mărfuri este asigurata de un consiliu numit de adunarea generală a acţionarilor societăţii de bursa, dintre funcţionarii săi, pentru o perioadă de 4 ani, în conformitate cu dispoziţiile legii şi ale regulamentelor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
    (2) Membrii consiliului societăţii de bursa nu pot fi administratori, cenzori, acţionari sau asociaţi la o bursa de mărfuri, casa de compensaţie, societate de brokeraj sau societate de consultanţa.
    (3) Consiliul societăţii de bursa are următoarele atribuţii:
    a) sa elaboreze regulamentul de funcţionare şi sa îl supună spre aprobare consiliului de administraţie, asociaţiei bursei şi Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare;"

    21. La articolul 15, partea introductivă, precum şi literele b) şi e) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 15
    Activitatea consiliului societăţii de bursa este coordonata de un preşedinte numit în conformitate cu legea, care, pe lângă atribuţiile prevăzute în actul constitutiv al bursei, este investit:
    ............................................................................
    b) sa dispună organizarea supravegherii modului în care brokerii respecta regulile de conduita şi practica onesta privind negocierea în localul burselor;
    ...........................................................................
    e) sa pună la dispoziţie Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare registrul-jurnal al bursei sau orice act solicitat, pentru verificarea modului în care sunt respectate dispoziţiile prezentei ordonanţe, regulile de bursa sau regulamentele emise de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare în temeiul acesteia."

    22. Titlul secţiunii a III-a a capitolului III va avea următorul cuprins:
    " SECŢIUNEA a III-a

    Asociaţia bursei de mărfuri"

    23. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    Asociaţia bursei de mărfuri cuprinde societăţile de brokeraj care au calitatea de membru al acelei burse de mărfuri şi care efectuează tranzacţii pe piaţa la disponibil, futures sau cu optiuni, dacă au obţinut autorizaţie de la Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare."

    24. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    (1) Asociaţia bursei de mărfuri se întruneşte cel puţin o dată pe an, după întrunirea adunării generale ordinare a acţionarilor societăţii de bursa, şi este legal constituită cu trei pătrimi din numărul total al membrilor săi. Deciziile asociaţiei se iau cu majoritatea absolută a voturilor membrilor prezenţi.
    (2) Votul este secret când împrejurările necesita o asemenea măsura sau la cererea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor prezenţi. Când asociaţia bursei procedează la alegerea preşedintelui sau a vicepreşedintelui, votul este întotdeauna secret.
    (3) Dacă la o primă convocare nu s-au întrunit trei pătrimi din numărul membrilor, în termen de 15 zile se convoacă o noua adunare, care este legal constituită cu o treime din numărul total al membrilor săi."

    25. La articolul 18, partea introductivă şi literele c), d), e) şi g) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 18
    Asociaţia bursei de mărfuri are următoarele atribuţii:
    .........................................................................
    c) sa dezbata raportul de activitate al bursei, întocmit de consiliul bursei, pe care să îl înainteze Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare;
    d) sa pronunţe motivat suspendarea de la negocieri a brokerilor pentru o perioadă cuprinsă între o luna şi 6 luni sau excluderea lor, în cazul unor abateri grave de la normele de conduita emise de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare şi de la regulamentele bursei de mărfuri;
    e) sa hotărască suspendarea societăţilor de brokeraj de la negocieri pe o perioadă cuprinsă între o luna şi 6 luni, în cazul unor abateri grave de la normele de conduita emise de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare şi de la regulamentul de funcţionare a bursei sau pentru neachitarea taxelor cuvenite bursei;
    ...........................................................................
    g) sa pronunţe excluderea din asociaţie a unei societăţi de brokeraj, dacă aceasta a săvârşit abateri grave de la regulamentul bursei şi de la normele emise de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare, de natura sa producă prejudicii morale sau materiale unui client în contul căruia a operat sau pentru starea de faliment declarata prin hotărâre judecătorească."

    26. La articolul 18 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
    "(2) Asociaţia bursei nu poate include pe ordinea de zi şi nu poate dezbate şi aproba nici o problemă ce tine de competenţa adunării generale a acţionarilor dintre cele prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată."

    27. Titlul secţiunii I a capitolului IV va avea următorul cuprins:
    " SECŢIUNEA I

    Societăţile de brokeraj"

    28. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
    "ART. 19
    Societăţile de brokeraj, membre ale unei burse de mărfuri, pot presta servicii de brokeraj şi la alte burse de mărfuri, dacă vor obţine în prealabil autorizarea de la bursele respective şi Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare."

    29. La articolul 20, partea introductivă şi literele a), b) şi d) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    Autorizarea unei societăţi de brokeraj de către Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare este condiţionată de examinarea:
    a) constituirii legale ca societate comercială, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare;
    b) obiectului de activitate exclusiv, prevăzut în contractul de societate şi în statut, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    ............................................................................
    d) existenţei într-un cont la casa de compensaţie, la un membru compensator sau la o banca a unui fond de risc, pentru acoperirea eventualelor pierderi înregistrate pe piaţa futures sau cu optiuni."

    30. La articolul 21, literele a) şi c) vor avea următorul cuprins:
    "a) negocierea ofertelor şi perfectarea contractelor pe piaţa la disponibil, futures sau cu optiuni în contul unor terţe persoane sau în cont propriu;
    .............................................................................
    c) gestiune pe bază de mandat pentru constituirea garanţiilor la contractele futures şi cu optiuni, precum şi pentru plata primei la contractele cu optiuni perfectate în contul unor terţi;"

    31. La articolul 21, după litera d) se introduce litera e) cu următorul cuprins:
    "e) orice alte servicii conexe, subsidiare, adiacente sau complementare operaţiunilor prevăzute la lit. a)-d), agreate şi clasificate de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare."

    32. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
    "ART. 22
    (1) Societăţile de brokeraj, prin brokerii lor, executa ordine de vânzare sau de cumpărare şi răspund, în cazul executării unui contract la scadenta, de transmiterea tuturor informaţiilor privind predarea mărfii, plata preţului şi îndeplinirea obligaţiilor asumate prin intermediul lor. Societăţile de brokeraj sunt obligate sa păstreze confidenţialitatea în legătură cu persoana în numele căreia negociaza, cu excepţia cazului în care aceasta se afla în stare de lichidare judiciară.
    (2) Societăţile de brokeraj sunt obligate să execute cu bunacredinta, confidenţialitate şi diligenta ordinele care le sunt transmise de clienţii lor, în ordinea în care le-au primit, şi să le înscrie, alături de contractele pe care le-au încheiat, în registrele pe care Codul comercial sau alte legi le impun.
    (3) Prin buna-credinţa se înţelege obligaţia unei societăţi de brokeraj şi a brokerului sau de a apara interesele clienţilor pe care îi reprezintă; prin confidenţialitate se înţelege obligaţia unei societăţi de brokeraj şi a brokerului sau de a nu divulga ordinele pe care le-a primit şi operaţiunile pe care urmează să le încheie sau pe care le-a încheiat; prin diligenta se înţelege obligaţia unei societăţi de brokeraj de a negocia printr-un broker o ofertă, strict în conformitate cu instrucţiunile primite în mod legal printr-un ordin.
    (4) Societăţile de brokeraj sunt obligate sa trateze distinct, ca bunuri ale clientului, toate sumele, valorile mobiliare şi alte bunuri primite cu scopul de a constitui marja, de a garanta şi de a efectua tranzacţii sau de a perfecta contracte, precum şi rezultatele obţinute din asemenea operaţiuni în numele clientului respectiv. Asemenea sume, valori mobiliare sau alte bunuri ale clientului vor fi înregistrate în evidente separate şi nu vor fi confundate cu fondurile societăţii de brokeraj respective ori utilizate în folosul altui client pentru a constitui marja sau pentru a garanta tranzacţii ori contracte sau pentru a obţine ori acorda credite."

    33. La articolul 23, partea introductivă şi literele a), b) şi f) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 23
    Societăţii de brokeraj îi este interzis:
    a) să se asocieze cu alta societate de brokeraj pentru executarea în comun a tuturor ordinelor primite sau a unei părţi din acestea, fără acordul clientului sau;
    b) sa lichideze prin compensare contractele futures sau cu optiuni fără acordul prealabil al clientului sau, cu excepţia situaţiei în care clientul nu a achitat obligaţiile financiare conform normelor stabilite de bursa ori pentru nerespectarea regulilor impuse de casa de compensaţie;
    ...........................................................................
    f) sa transmită un ordin de bursa pe piaţa futures sau cu optiuni fără constituirea garanţiilor cerute de casa de compensaţie sau fără plata primei."

    34. Articolul 24 va avea următorul cuprins:
    "ART. 24
    Societăţile de brokeraj au dreptul să solicite şi sa primească de la clienţii lor orice măsură de protecţie împotriva riscului financiar propriu, rezultând din garantarea contractelor perfectate prin intermediul lor."

    35. La articolul 25, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 25
    (1) Brokerii sunt persoane fizice care negociaza ofertele la vânzare şi/sau la cumpărare. Ei sunt autorizaţi separat pentru piaţa la disponibil, futures şi cu optiuni, potrivit tipurilor de tranzacţii pe care bursa de mărfuri le facilitează."

    36. Articolul 26 va avea următorul cuprins:
    "ART. 26
    (1) Brokerii sunt autorizaţi de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare în baza certificatului de atestare obţinut de la asociaţia bursei de mărfuri la care îşi vor desfăşura activitatea.
    (2) Pentru obţinerea certificatului de atestare solicitantul trebuie să aibă vârsta minima de 21 de ani şi exerciţiul drepturilor civile şi sa îndeplinească standardele profesionale stabilite de asociaţia bursei de mărfuri unde îşi va desfăşura activitatea.
    (3) Nu pot obţine certificatul de atestare persoanele cu antecedente penale, persoanele destituite anterior pentru abateri disciplinare în calitatea lor de broker, conform normelor emise de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare."

    37. La articolul 27, litera a) va avea următorul cuprins:
    "a) să fie acţionari, asociaţi ori administratori sau cenzori la o bursa de mărfuri, casa de compensaţie, societate de brokeraj concurenta sau la o societate de consultanţa ori de expertiza contabila, autorizate de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare;"

    38. La articolul 28, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Prin buna-credinţa se înţelege obligaţia ca fiecare broker sa apere interesele societăţii de brokeraj pe care o reprezintă; prin discretie se înţelege obligaţia de a nu divulga ordinul cu care a fost însărcinat, operaţiunile pe care urmează să le încheie sau pe care le-a încheiat, precum şi de a păstra confidenţialitatea datelor înscrise în carnetul cu note de încheiere şi în jurnalul bursei; prin diligenta se înţelege obligaţia de a negocia în conformitate cu instrucţiunile primite în mod legal printr-un ordin."

    39. Titlul capitolului V va avea următorul cuprins:
    "    CAP. V

    Organizarea pieţelor la disponibil, futures şi cu optiuni"

    40. La articolul 29, alineatele (1)-(5) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 29
    (1) În baza autorizaţiei acordate de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare bursele de mărfuri, ca organisme de autoreglementare, pot înfiinţa pieţe specializate pentru facilitarea tranzacţiilor la disponibil, futures şi cu optiuni.
    (2) Organizarea pieţelor futures şi cu optiuni este permisă, fiecare în parte, numai cu autorizarea prealabilă a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
    (3) O piaţa la disponibil poate fi organizată fără autorizarea prealabilă a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare numai dacă societatea de bursa care a organizat-o a fost autorizata sa organizeze bursa de mărfuri, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
    (4) Contractele de bursa perfectate de o persoană juridică neautorizata sau în cadrul unei burse care nu a primit autorizare pentru organizarea pieţei la disponibil, futures sau cu optiuni sunt nule de drept.
    (5) La bursele de mărfuri, în cadrul fiecărei pieţe organizate, şedinţele de bursa se desfăşoară în mod distinct, conform regulilor licitaţiei cu strigare sau în sistem informatizat."

    41. La articolul 30, alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins;
    "ART. 30
    (1) Oferta de vânzare/cumpărare reprezintă manifestarea de voinţa ferma şi irevocabilă a unui client de a perfecta un contract, în conformitate cu regulamentul de funcţionare a bursei şi cu prevederile prezentei ordonanţe.
    (2) Pentru a fi valabilă, oferta trebuie să fie ferma, să fie formulată în mod expres, potrivit regulilor de publicitate impuse de regulamentul bursei, şi să fie completa."

    42. La articolul 31 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
    "b) contractelor futures sau cu optiuni, în cadrul pieţelor futures şi cu optiuni."

    43. La articolul 31, alineatele (3), (4), (6) şi (7) vor avea următorul cuprins:
    "(3) Forward este un contract de vânzare-cumpărare, cu clauze negociabile şi cu termen suspensiv, care se executa la scadenta convenită de părţi. Termenul unui contract forward poate fi stabilit până la 18 luni, dar nu mai puţin de 10 zile.
(4) Prin futures se înţelege un contract de vânzare-cumpărare cu termen suspensiv, dar cu clauze uniforme, ce conferă fiecărei părţi:
    a) posibilitatea de a-l compensa oricând până la împlinirea termenului;
    b) posibilitatea de a-şi executa obligaţiile contractuale la scadenta convenită, în baza unei notificări; o dată cu transmiterea notificării obligaţiile contractuale se executa într-un interval de timp ce nu poate fi mai mare de 10 zile.
    ..........................................................................
(6) Contractul futures este evidenţiat în cont la casa de compensaţie, în registrele bursei şi ale societăţii de brokeraj în contul căreia s-a negociat şi în sistemul lor electronic, precum şi în carnetul cu note de încheiere al brokerului.
(7) Prin contractul cu optiuni se înţelege o convenţie ce conferă cumpărătorului din contractul cu optiuni dreptul, dar nu şi obligaţia, de a vinde ori de a cumpara o cantitate determinata dintr-o marfa, un activ monetar, financiar sau un contract futures, la un preţ convenit, denumit preţ de exerciţiu, într-un termen definit sau la expirarea acestuia, în schimbul plăţii unei prime către vânzător. Cumpărătorul într-un contract cu optiuni poate să îşi exercite dreptul până la scadenta contractului, sa abandoneze opţiunea până la scadenta contractului sau să îşi compenseze contractul."

    44. La articolul 32, alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 32
    (1) Achiziţiile şi vânzările prin contracte futures ori prin contracte cu optiuni se efectuează numai în cadrul burselor de mărfuri, în secţiuni distincte, organizate în funcţie de clasa de produs, natura tranzacţiei şi scadenta contractuală, în orele stabilite pentru şedinţele de bursa, sub sancţiunea nulităţii lor.
    (2) Contractele spot şi forward, precum şi navlosirea şi asigurarea maritima şi fluviala se negociaza de către societăţile de brokeraj în localul burselor sau în afară acestora, cu obligaţia fiecărei societăţi de brokeraj de a le înscrie în registrul-jurnal al bursei în termen de o zi, sub sancţiunea nulităţii lor."

    45. Articolul 33 va avea următorul cuprins:
    "ART. 33
    (1) Operaţiunile de bursa sunt tehnici comerciale privind negocierea ofertelor, perfectarea şi conexarea contractelor cu optiuni, futures, forward şi spot, în scopul acoperirii riscurilor financiare determinate de volatilitatea preţurilor sau al obţinerii unui profit.
    (2) Mecanismele specifice efectuării operaţiunilor de bursa sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a fiecărei burse de mărfuri, în temeiul puterii lor de autoreglementare conferite de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare."

    46. La articolul 34, alineatele (1), (2), partea introductivă şi literele b)-f) ale alineatului (3) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 34
    (1) Tranzacţiile pe piaţa futures sau cu optiuni se efectuează printr-o casa de compensaţie, a carei activitate se stabileşte prin regulament propriu de funcţionare, cu avizul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
    (2) Casa de compensaţie se poate înfiinţa ca:
    a) societate comercială pe acţiuni, de către membrii bursei de mărfuri, bănci şi societăţi de asigurare, în scopul asigurării evidentei contractelor futures şi cu optiuni, decontării plăţilor şi compensării contractelor futures şi cu optiuni;
    b) departament în cadrul unei burse de mărfuri.
    (3) Pentru funcţionarea pieţelor futures sau cu optiuni casa de compensaţie îndeplineşte următoarele atribuţii:
    ..........................................................................
    b) înregistrează şi garantează contractele futures şi cu optiuni;
    c) îşi asuma obligaţia de a deveni parte în toate contractele futures şi cu optiuni negociate în localul burselor, prin novatie;
    d) asigura executarea contractelor futures necompensate până la scadenta, precum şi executarea contractelor cu optiuni exercitate conform regulilor sale de operare;
    e) solicita fonduri băneşti pentru perfectarea contractelor futures şi a contractelor cu optiuni, pentru menţinerea acestor contracte pe piaţa futures sau cu optiuni până la compensare sau scadenta, după caz;
    f) reevalueaza la piaţa poziţia fiecărui contract futures sau cu optiuni necompensat."

    47. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
    "ART. 35
    (1) Depozitele constituite pentru garantarea contractelor futures şi a contractelor cu optiuni, în numele unui membru compensator, dar în contul unui terţ, sunt evidentiate separat de contul membrului compensator, la un nivel adecvat, conform cererii casei de compensaţie, pentru a asigura solvabilitatea şi protecţia membrului compensator şi a clientului pe care îl reprezintă.
    (2) Bursele de mărfuri şi casele de compensaţie sunt obligate sa adopte şi sa impună reguli stricte privind confidenţialitatea conturilor deschise în numele unui membru compensator, precum şi în legătură cu structura acestor conturi.
    (3) Identitatea şi structura conturilor nu vor putea fi cunoscute decât de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare, printr-o cerere expresă, pentru cazurile prevăzute la art. 11, art. 18 lit. f) şi h), art. 23 şi la art. 27 lit. b)-f), precum şi de către Comisia arbitrală a bursei, de către o instanţa judecătorească, în situaţia soluţionării unui litigiu, sau de către judecătorul-sindic, în cazul falimentului."

    48. Titlul capitolului VII va avea următorul cuprins:
    "    CAP. VII

    Raspunderi şi sancţiuni"

    49. La articolul 36, alineatul (1) şi alineatul (2)literele a)-c), e), f), i) şi k) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 36
    (1) Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare este imputernicita să aplice sancţiuni în cazul încălcării dispoziţiilor prezentei ordonanţe sau ale regulamentelor pe care le-a emis în temeiul acesteia.
    (2) Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă, potrivit condiţiilor în care au fost săvârşite, nu sunt prevăzute de legea penală ca infracţiuni:
    a) primirea unui ordin sau negocierea ofertelor fără autorizare de funcţionare emisă de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare;
    b) executarea unui ordin în mod discretionar, fără acordul clientului;
    c) lipsa unei evidente separate în registrele contabile ale unei societăţi de brokeraj între contractele futures şi cu optiuni perfectate în cont propriu şi contractele încheiate în contul unor terţi;
    ..........................................................................
    e) primirea unui ordin sau negocierea unei oferte în contul unei persoane aflate în redresare sau în stare de faliment;
    f) neexecutarea unui ordin sau a unui contract de către o societate de brokeraj, care produce prejudicii morale sau materiale unui client, membru al asociaţiei bursei sau al societăţii de bursa;
    ..........................................................................
    i) transmiterea unui ordin de către o societate de brokeraj altei societăţi de brokeraj, fără acordul clientului;
    ...........................................................................
    k) neînregistrarea contractelor futures şi cu optiuni în registrul-jurnal al bursei, în evidenţa contabilă a casei de compensaţie, societăţilor de brokeraj sau clienţilor acestora."

    50. Articolul 37 va avea următorul cuprins:
    "ART. 37
    (1) Săvârşirea cu intenţie sau din culpa a uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 36 se sancţionează de către Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare cu:
    a) amenda între 10-50 milioane lei, al carei cuantum va fi indexat periodic în funcţie de rata inflaţiei, prin norme stabilite de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare;
    b) suspendarea temporară a autorizaţiei de funcţionare pentru o perioadă cuprinsă între o luna şi 6 luni sau anularea autorizaţiei, în conformitate cu prevederile art. 6 lit. d).
    (2) Săvârşirea contravenţiilor se constata de funcţionarii împuterniciţi în acest scop de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare.
    (3) Deciziile de sancţionare se aplică la sesizarea persoanelor prevăzute la alin. (2) de către Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare, sub semnatura preşedintelui, în baza actelor de constatare şi a probelor administrate, şi îşi produc efectele de la data comunicării lor.
    (4) Deciziile de aplicare a sancţiunilor administrative, emise de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare, pot fi atacate, începând de la data comunicării lor, la judecătoria competenţa constituită în prima instanţa, conform art. 2 lit. c) din Codul de procedură civilă, precum şi art. 1 şi 6 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
    (5) Contravenţiilor prevăzute la art. 36 li se aplică prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor."

    51. La articolul 38, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 38
    (1) Litigiile apărute în legătură cu modul de executare a unui ordin de bursa sau a unui contract de brokeraj, precum şi în legătură cu modul de executare a unui contract înregistrat la bursa se soluţionează de Camera arbitrală a bursei de mărfuri."

    52. Titlul capitolului IX va avea următorul cuprins:
    "    CAP. IX

    Dispoziţii speciale privind lichidarea judiciară a societăţilor de brokeraj"

    53. Articolul 39 va avea următorul cuprins:
    "ART. 39
    (1) Orice creditor a cărui creanta are o cauza comercială într-un contract de bursa perfectat de o societate de brokeraj poate depune o cerere la tribunal pentru lichidarea judiciară a bunurilor societăţii de brokeraj debitoare, cu proba încetării plăţilor.
    (2) Lichidarea judiciară a societăţilor de brokeraj se supune prevederilor cuprinse în secţiunile a 6-a şi a 7-a ale cap. III din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată."

    54. Articolul 40 va avea următorul cuprins:
    "ART. 40
    (1) În cazul admiterii cererii de începere a lichidării judiciare toate conturile deschise pe numele societăţii de brokeraj debitoare la o banca sau casa de compensaţie vor fi comunicate judecătorului-sindic, la cererea acestuia, şi vor fi tratate separat de conturile prin care societatea de brokeraj debitoare a efectuat tranzacţii în contul clienţilor săi.
    (2) Soldul rezultând din registrele şi conturile deschise pe numele unei societăţi de brokeraj debitoare nu va putea fi compensat cu soldul rezultând din conturile prin care societatea de brokeraj debitoare le-a deschis în contul clienţilor săi."

    55. La articolul 41, alineatele (1)-(4) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 41
    (1) Continuarea tranzacţiilor la bursa, în tot sau în parte, după începerea procedurii de lichidare a unei societăţi de brokeraj se poate face numai cu acordul creditorului sau al majorităţii creditorilor, în limitele şi în condiţiile pe care aceştia le stabilesc. În caz contrar toate contractele futures sau cu optiuni perfectate la bursa şi nescadente la data începerii procedurii de lichidare se compensează conform regulilor de bursa.
    (2) Efectuarea tranzacţiilor la bursa se face de societatea de brokeraj debitoare, până la închiderea procedurii de lichidare, sau de o alta societate de brokeraj, care a preluat tranzacţiile la bursa ale societăţii de brokeraj debitoare.
    (3) Cererea de continuare a tranzacţiilor la bursa până la închiderea procedurii de lichidare se introduce de creditori la tribunalul în a cărui raza teritorială debitorul îşi are sediul principal. O dată sesizat, tribunalul este obligat sa examineze cererea şi documentele care o însoţesc. Acestea trebuie să cuprindă date cu privire la conturile deschise în numele societăţii de brokeraj debitoare pentru operaţiuni în contul creditorilor săi, numărul şi tipul de contracte nelichidate, clasa de produs contractată, calitatea şi cantitatea acesteia sau tipul de activ monetar ori financiar şi valoarea acestuia.
    (4) În cazul în care cererea de continuare a tranzacţiei este admisă, tribunalul dispune continuarea acesteia şi desemnează societatea de brokeraj care va compensa sau va executa la bursa contractele futures ori cu optiuni, nescadente la data introducerii cererii."

    56. Articolul 42 va avea următorul cuprins:
    "ART. 42
    Perfectarea unui contract la bursa în contul unui client al societăţii de brokeraj debitoare se face cu aprobarea judecătorului-sindic, numai în cazul în care oferta a fost negociata, cel mai târziu în termen de 5 zile de la primirea unui ordin de bursa, iar acesta a fost înregistrat la bursa până la formularea cererii creditorilor de începere a procedurii de lichidare sau ulterior, dar nu mai înainte de împlinirea termenului de 5 zile pentru executarea ordinului de bursa."

    57. Articolul 44 va avea următorul cuprins:
    "ART. 44
    În toate cazurile în care cursul de bursa la o clasa de produs, activ monetar sau financiar depăşeşte valoarea garanţiilor depuse în contul unui contract futures necompensat, pe care societatea de brokeraj debitoare l-a încheiat în contul unui client, atunci judecătorul-sindic, prin lichidator, cu acordul titularului de contract, compensează acel contract, achită toate debitele către casa de compensaţie sau transfera contractul unei alte societăţi de brokeraj care nu face obiectul lichidării judiciare."

    58. Articolul 45 va avea următorul cuprins:
    "ART. 45
    (1) Este interzisă orice participare la capitalul unei societăţi de bursa ce conferă deţinătorului sau deţinătorilor, persoane implicate sau afiliate, mai mult de 5% din totalul drepturilor de vot în adunarea generală a acţionarilor şi care poate asigura astfel o poziţie semnificativă.
    (2) Se interzice oricărei persoane ca, în mod direct sau indirect:
    a) să efectueze în cursul aceleiaşi zile, pentru orice contract pe piaţa futures sau pe piaţa cu optiuni, tranzacţii egale sau care depăşesc valorile limita stabilite de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare;
    b) să deţină pentru orice marfa poziţii egale sau care depăşesc limitele stabilite de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare.
    (3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) cazurile în care persoana respectiva întocmeşte şi înaintează la Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare rapoarte privind asemenea tranzacţii sau poziţii, conform prevederilor cuprinse în regulamentele şi dispoziţiile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi, de asemenea, păstrează evidenta tuturor acestor tranzacţii şi poziţii, precum şi a tranzacţiilor la disponibil, a stocurilor şi a contractelor de vânzare şi cumpărare, asa cum se prevede în regulamentele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
    (4) Se interzice oricărei persoane ca, pentru orice marfa:
    a) sa manipuleze sau sa incerce sa manipuleze preţurile contractelor futures sau cu optiuni ori ale contractelor spot şi forward înregistrate la bursa de mărfuri;
    b) sa cumpere o marfa sau un contract de bursa în asa fel încât să obţină controlul preţului acestuia sau sa incerce acest lucru;
    c) sa furnizeze cu intenţie raportări false, confuze sau lipsite de precizie ori să fie sursa unor asemenea raportări privind recoltele, informaţiile de piaţa sau condiţiile care influenţează ori pot sa influenteze preţurile acestor mărfuri."

    59. Articolul 46 va avea următorul cuprins:
    "ART. 46
    (1) Bursele de mărfuri sunt obligate sa păstreze registrele-jurnal cel puţin 5 ani. Copiile de pe registrele-jurnal vor fi transmise la sfârşitul fiecărui an financiar Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare. Registrele-jurnal vor putea fi verificate oricând, la cererea Camerei arbitrale a bursei, a unei instanţe judecătoreşti sau a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
    (2) Orice persoană sau entitate autorizata ori care urmează să fie autorizata ca societate de brokeraj, broker sau societate de consultanţa:
    a) va tine documentele şi evidentele activităţii sale de societate de brokeraj, broker şi societate de consultanţa şi ale tranzacţiilor şi poziţiilor sale, precum şi ale tranzacţiilor şi poziţiilor clienţilor săi, după cum se prevede în reglementările Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare;
    b) va întocmi rapoarte cu privire la activitatea desfăşurată şi la tranzacţiile şi poziţiile sale, precum şi la tranzacţiile şi poziţiile clienţilor săi, după cum se prevede în reglementările Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare;
    c) va păstra asemenea registre şi evidente cu privire la activităţi, tranzacţii şi poziţii timp de cel puţin 5 ani;
    d) va pune aceste registre şi evidente la dispoziţie persoanelor împuternicite de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare să efectueze controale."

    60. După articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu următorul cuprins:
    "ART. 46^1
    Prin derogare de la dispoziţiile art. 1 alin. (2) lit. a), bursele de mărfuri pot facilita tranzacţii cu orice tip de produs industrial pentru o perioadă de cel mult 5 ani. De asemenea, bursele de mărfuri pot organiza licitaţii pentru vânzarea de active ale societăţilor comerciale la care statul este acţionar, pentru achiziţii şi vânzări publice de bunuri şi servicii, precum şi pentru orice alte produse şi servicii."

    61. Articolul 47 va avea următorul cuprins:
    "ART. 47
    La bursele de mărfuri se pot efectua tranzacţii cu active monetare în cadrul pieţelor futures sau cu optiuni, în baza autorizaţiei speciale acordate de Banca Naţionala a României."

    62. După articolul 47 se introduc articolele 47^1-47^4 cu următorul cuprins:
    "ART. 47^1
    Societăţile comerciale, băncile şi fondurile de investiţii - persoane juridice - pot compensa câştigurile sau pierderile rezultate în urma tranzacţiilor pe pieţele futures şi cu optiuni cu pierderile sau cu câştigurile obţinute din activitatea curenta a acestora, dacă tranzacţiile efectuate au ca obiect active prevăzute la art. 47. Astfel de compensări vor fi evidentiate contabil potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor.
    ART. 47^2
    Bursele de mărfuri şi societăţile de brokeraj înfiinţate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe se vor reorganiza în termen de 24 de luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, vor funcţiona cu autorizaţia Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi vor fi incluse în lista pieţelor reglementate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
    ART. 47^3
    Sumele provenite din amenzile aplicate de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare se constituie în sursa de alimentare a Fondului de compensare a investitorilor, reglementat de Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare.
    ART. 47^4
    În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe Parlamentul României va completa lista membrilor cu 2 noi membri ai Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, inclusiv vicepreşedintele responsabil cu bursele de mărfuri."

    63. Articolul 48 se abrogă.
    64. Articolul 49 va avea următorul cuprins:
    "ART. 49
    În aplicarea dispoziţiilor art. 3 lit. l), ale art. 31 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) şi (3), precum şi ale art. 32 alin. (2) şi (3), care privesc piaţa la disponibil, Comisia Naţionala a Valorilor Mobiliare va emite reglementări speciale în termen de 6 luni de la data publicării legii de aprobare a prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I."


    ART. II
    Ordonanţa Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de mărfuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată, dându-se articolelor şi alineatelor numerotarea corespunzătoare.

    Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 12 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA IONESCU-QUINTUS

    Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 13 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    MIRON TUDOR MITREA


    -------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016