Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 12 din 30 ianuarie 1991  privind impozitul pe profit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 LEGE Nr. 12 din 30 ianuarie 1991 privind impozitul pe profit

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 25 din 31 ianuarie 1991
    Parlamentul României adopta prezenta lege.
    ART. 1
    Regiile autonome, societăţile comerciale, organizaţiile cooperatiste, instituţiile financiare şi de credit, alţi agenţi economici organizaţi ca persoane juridice, inclusiv cele cu capital străin, precum şi unităţile economice ale altor persoane juridice, române sau străine, care realizează profituri din activitatea desfăşurată, denumite în prezenta lege unităţi plătitoare de impozit, au obligaţia de a plati, potrivit legii, la bugetul administraţiei centrale de stat sau la bugetele locale, impozit pe profit.

    ART. 2
    Impozitul pe profit se calculează cu cote progresive, diferenţiate în funcţie de mărimea profitului unităţii plătitoare de impozit.
    Cotele de impozit sînt cele prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege şi se aplică asupra profitului impozabil.
    Profitul impozabil se determina ca diferenţa între veniturile încasate şi cheltuielile prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta lege.

    ART. 3
    Impozitul pe profit se calculează şi se regularizează lunar, în funcţie de profitul realizat, cumulat de la începutul anului. În acest scop, vărsămintele din impozitul pe profit se efectuează lunar, se recalculează şi se regularizează cu bugetul administraţiei centrale de stat sau cu bugetele locale, după caz, cumulat de la începutul anului, pe baza soldului creditor din contul "profit şi pierderi", pînă la 15 ale lunii următoare pentru perioada expirată în cursul anului şi pînă la 25 ianuarie, pe baza bilanţului anual. În cazul în care ziua de plată este nelucrătoare, vărsămîntul se efectuează în ziua lucrătoare imediat următoare acesteia.
    Sumele vărsate în plus la bugetul administraţiei centrale de stat sau bugetele locale faţă de cele efectiv datorate se compensează cu sumele datorate pentru perioada următoare sau se restituie unităţilor plătitoare în termen de 5 zile de la cererea acestora.

    ART. 4
    În cazuri bine justificate, Ministerul Finanţelor poate acorda aminari şi eşalonări de la plata, precum şi stabilirea altor termene de plată a impozitului pe profit în cursul anului.

    ART. 5
    Unităţile plătitoare de impozit, înfiinţate începînd cu data aplicării prezentei legi, precum şi cele înfiinţate anterior, dar care realizează profit impozabil după data aplicării prezentei legi, sînt scutite de impozitul pe profit, astfel:
    a) unităţile din industrie, agricultura şi construcţii, pentru o perioadă de 5 ani de la data infiintarii;
    b) unităţile din domeniul exploatării şi explorării resurselor naturale, al comunicaţiilor şi transporturilor, pentru o perioadă de 3 ani de la data infiintarii;
    c) unităţile prestatoare de servicii, pentru o perioadă de un an de la data infiintarii;
    d) unităţile cu profil comercial, pentru o perioadă de şase luni de la data infiintarii.

    Prevederile de la lit. a), b), c) şi d) din prezentul articol nu se aplică regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital integral de stat.

    ART. 6
    Unităţile plătitoare de impozit, cu capital străin, înfiinţate pînă la data aplicării prezentei legi, se impozitează în condiţiile legislaţiei în vigoare la 31 decembrie 1990.

    ART. 7
    În cazul în care unităţile plătitoare de impozit prevăzute la art. 5 din prezenta lege îşi încetează activitatea într-un interval de timp mai mic decît cel pentru care sînt scutite de plată impozitului de la data expirării perioadei pentru care se aplică scutirea de impozit, acestea au obligaţia de a vira la bugetul administraţiei centrale de stat sau la bugetele locale, după caz, impozitul pe profit calculat pentru întreaga perioadă de scutire.
    Impozitul pe profit aferent perioadei de scutire se calculează şi se comunică anual de organele fiscale unităţii plătitoare de impozit pentru luare la cunoştinţa.

    ART. 8
    Organizaţiile de nevăzători şi de invalizi, asociaţiile persoanelor handicapate şi unităţile economice ale acestora, precum şi asociaţiile de binefacere, se scutesc de plată impozitului pe profit.
    Unităţile plătitoare de impozit, altele decît cele menţionate la alineatul precedent, care angajează persoane ce potrivit legii sînt considerate handicapate, beneficiază de reducerea impozitului pe profit, proporţional cu ponderea persoanelor respective în totalul salariaţilor.

    ART. 9
    La unităţile plătitoare de impozit, impozitul aferent profitului utilizat pentru lărgirea şi modernizarea bazei tehnico-materiale, a tehnologiilor de fabricaţie sau extinderea activităţii în scopul obţinerii de profituri suplimentare, precum şi pentru investiţii destinate protejării mediului înconjurător, se reduce cu 50 la suta, urmînd ca sumele echivalente reducerii să fie folosite cu aceeaşi destinaţie.
    Calculul şi regularizarea cu bugetul administraţiei centrale de stat sau bugetele locale a sumelor aferente reducerii impozitului se fac pînă la data de 25 ianuarie a anului următor şi se reflecta în bilanţul anului de baza.

    ART. 10
    Profitul cuvenit părţii străine din societatea comercială, cu capital parţial sau integral străin, după plata impozitului, se impozitează cu o cota de 10 la suta în cazul în care se transfera în străinătate.

    ART. 11
    Sumele plătite ca dividende de societăţile comerciale pentru partea de capital reprezentind participarea statului se vărsa integral la bugetul administraţiei centrale de stat sau la bugetele locale, după caz, în termen de 10 zile de la data aprobării bilanţului contabil de către adunarea generală, dar nu mai tirziu de 1 martie al anului următor.
    Termenele prevăzute la alin. 1 din prezentul articol se aplică şi pentru vărsarea profitului net rezultat din activitatea regiilor autonome, stabilit potrivit legii.

    ART. 12
    Unităţile plătitoare de impozit au obligaţia de a depune la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, pînă la data de 15 mai a fiecărui an, declaraţia de impunere pentru anul următor.
    Unităţile plătitoare de impozit nou înfiinţate au obligaţia de a depune declaraţia de impunere în termen de 30 de zile de la data dobîndirii personalităţii juridice.

    ART. 13
    Obligaţia calculării şi răspunderea pentru efectuarea plăţii în termen a impozitului pe profit, precum şi a sumelor datorate conform art. 10 şi 11 din prezenta lege, revin unităţilor plătitoare.
    Neplata sumelor cuvenite bugetului administraţiei centrale de stat sau bugetelor locale, la termenele legale, atrage după sine plata unei majorări de 0,05 la suta asupra sumei datorate pentru fiecare zi de întîrziere.
    În cazuri justificate, Ministerul Finanţelor poate aproba reducerea sau scutirea de plată a majorărilor de întîrziere.

    ART. 14
    Verificarea modului în care sînt respectate prevederile prezentei legi se face de către organele fiscale.

    ART. 15
    Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă potrivit legii penale nu sînt considerate infracţiuni:
    a) refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control documentele privind calculul şi vărsarea la bugetul administraţiei centrale de stat sau bugetele locale a impozitului pe profit;
    b) majorarea unor categorii de cheltuieli sau întocmirea unor evidente eronate, în scopul vadit de a reduce impozitul datorat asupra profitului.

    Contravenţia de la lit. a) se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, iar contravenţia de la lit. b) cu amendă de la 30.000 lei la 100.000 lei.
    Sancţiunea se aplică unităţilor plătitoare de impozit.
    Contestarea procesului-verbal de constatare a contravenţiei se face conform legii.

    ART. 16
    În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, contravenţiilor prevăzute la art. 15 li se aplică dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25 şi 26.

    ART. 17
    În situaţia diminuării impozitului pe profit ca urmare a faptelor prevăzute la art. 15 lit. b), unităţile plătitoare vor vărsa la bugetul administraţiei centrale de stat sau la bugetele locale o sumă egala cu valoarea impozitului sustras, care se va plati împreună cu impozitul datorat.

    ART. 18
    Constatarea abaterilor şi contravenţiilor, precum şi aplicarea sancţiunilor, potrivit art. 13, 15 şi 17, se fac de către organele de specialitate din Ministerul Finanţelor şi din unităţile sale teritoriale.

    ART. 19
    Contestaţiile privind stabilirea, încasarea, urmărirea impozitului pe profit, a majorărilor de întîrziere, precum şi a altor sume datorate bugetului administraţiei centrale de stat sau bugetelor locale, potrivit prevederilor prezentei legi, se depun în termen de 30 de zile de la data înştiinţării unităţii plătitoare şi se rezolva de către direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrare.
    Împotriva deciziei date se poate face contestaţie la Ministerul Finanţelor, care în cel mult 40 de zile de la înregistrare este obligat sa o soluţioneze. Soluţia data este definitivă.
    Depunerea contestaţiei nu suspenda obligaţia plătitorului cu privire la virarea la bugetul administraţiei centrale de stat sau la bugetele locale a sumelor datorate potrivit prezentei legi.

    ART. 20
    Contestaţiile cu privire la stabilirea impozitului pe profit, a majorărilor de întîrziere, precum şi a altor sume datorate bugetului administraţiei centrale de stat sau bugetelor locale, potrivit prezentei legi, sînt supuse unei taxe de timbru de 2 la suta calculată la suma contestată. Aceasta taxa nu poate fi mai mica de 100 lei.
    Taxa de timbru se datorează indiferent dacă o alta contestaţie, cu acelaşi obiect, înregistrată şi rezolvată anterior a fost taxată.
    În vederea calculării taxei de timbru, unităţile plătitoare de impozit pe profit sînt obligate sa specifice în scris cuantumul sumei contestate.
    În situaţia admiterii integrale sau parţiale a contestaţiei, taxa de timbru se restituie integral sau proporţional cu reducerea sumei contestate.

    ART. 21
    Ministerul Finanţelor va propune anual, în proiectul legii bugetare, în funcţie de starea economiei şi de execuţia bugetară, nivelul maxim al cheltuielilor pentru satisfacerea unor necesitaţi social-culturale şi sportive la regiile autonome şi la societăţile comerciale cu capital integral de stat.
    De asemenea pînă la intrarea în vigoare a legii, Ministerul Finanţelor va elabora instrucţiuni privind tehnica de calcul al impozitului şi formularistica corespunzătoare, care se vor publică în Monitorul Oficial.

    ART. 22
    Prevederile prezentei legi se aplică de la 1 ianuarie 1991.
    Pe aceeaşi dată se abroga:
    - art. 11 lit. h), 12 lit. e), 16-18 şi 22 din Legea nr. 29 din 22 decembrie 1978 privind formarea, planificarea, destinaţia şi vărsarea beneficiilor;
    – Decretul nr. 179 din 15 martie 1962 privind impozitul pe veniturile cooperativelor şi ale celorlalte organizaţii cooperatiste, de consum şi meşteşugăreşti, precum şi ale întreprinderilor şi organizaţiilor economice ale organizaţiilor obşteşti, republicat;
    – art. 1-10 şi 21 din Legea nr. 2 din 30 iunie 1977 privind impozitul agricol;
    – Hotărîrea Guvernului nr. 741 din 3 iulie 1990 privind impozitul pe beneficiu la unităţile economice de stat;
    – tabelul cotelor de impozit pentru impunerea beneficiilor întreprinderilor mici şi a asociaţiilor cu scop lucrativ, din anexa nr. 11 la Hotărîrea Guvernului nr. 201 din 3 martie 1990 pentru aprobarea normelor de aplicare a Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei iniţiative;
    – orice alte prevederi contrare.


    Această lege a fost adoptată de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 28 ianuarie 1991.


                    PREŞEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
                    MARŢIAN DAN

    Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 28 ianuarie 1991.


                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU

    În temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului şi a Preşedintelui României,
    promulgăm Legea privind impozitul pe profit şi dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României.


                    PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
                    ION ILIESCU

    ANEXA 1




                COTELE
           de impozit pe profit

    ───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
            Profit anual Cota medie de Modul de calcul al impozitului
                                  impozit % pentru profitul situat între limite
    ───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
       pînă la 25.000 lei scutit
        25001- 50000 lei 2,50 0 + 5% pentru partea 25000 lei
                                                                  care depăşeşte
         50001- 75000 lei 2,50- 5,66 1250+12% ,, ,, 50000 lei
         75001- 100000 lei 5,66- 7,50 4250+13% ,, ,, 75000 lei
        100001- 125000 lei 7,50- 8,80 7500+14% ,, ,, 100000 lei
        125001- 150000 lei 8,80- 9,83 11000+15% ,, ,, 125000 lei
        150001- 175000 lei 9,83-10,71 14750+16% ,, ,, 150000 lei
        175000- 200000 lei 10,71-11,50 18750+17% ,, ,, 175000 lei
        200001- 225000 lei 11,50-12,22 23000+18% ,, ,, 200000 lei
        225001- 250000 lei 12,22-12,90 27500+19% ,, ,, 225000 lei
        250001- 275000 lei 12,90-13,54 32250+20% ,, ,, 250000 lei
        275001- 300000 lei 13,54-14,16 37250+21% ,, ,, 275000 lei
        300001- 325000 lei 14,16-14,77 42500+22% ,, ,, 300000 lei
        325001- 350000 lei 14,77-15,36 48000+23% ,, ,, 325000 lei
        350001- 375000 lei 15,36-15,93 53750+24% ,, ,, 350000 lei
        375001- 400000 lei 15,93-16,50 59750+25% ,, ,, 375000 lei
        400001- 425000 lei 16,50-17,06 66000+26% ,, ,, 400000 lei
        425001- 450000 lei 17,06-17,61 72500+27% ,, ,, 425000 lei
        450001- 475000 lei 17,61-18,16 79250+28% ,, ,, 450000 lei
        475001- 500000 lei 18,16-18,70 86250+29% ,, ,, 475000 lei
        500001- 1000000 lei 18,70-24,35 93500+30% ,, ,, 500000 lei
       1000001- 1500000 lei 24,35-26,57 243500+31% ,, ,, 1000000 lei
       1500001- 2000000 lei 26,57-27,92 398500+32% ,, ,, 1500000 lei
       2000001- 2500000 lei 27,92-28,94 558500+33% ,, ,, 2000000 lei
       2500001- 3000000 lei 28,94-29,78 723500+34% ,, ,, 2500000 lei
       3000001- 3500000 lei 29,78-30,53 893500+35% ,, ,, 3000000 lei
       3500001- 4000000 lei 30,53-31,21 1068500+36% ,, ,, 3500000 lei
       4000001- 4500000 lei 31,21-31,85 1248500+37% ,, ,, 4000000 lei
       4500001- 5000000 lei 31,85-32,47 1433500+38% ,, ,, 4500000 lei
       5000001- 30000000 lei 32,47-37,91 1623500+39% ,, ,, 5000000 lei
      30000001- 55000000 lei 37,91-38,86 11373500+40% ,, ,, 30000000 lei
      55000001- 80000000 lei 38,86-39,53 21373500+41% ,, ,, 55000000 lei
      80000001- 105000000 lei 39,53-40,11 31623500+42% ,, ,, 80000000 lei
     105000001- 130000000 lei 40,11-40,67 42123500+43% ,, ,, 105000000 lei
     130000001- 155000000 lei 40,67-41,20 52873500+44% ,, ,, 130000000 lei
     155000001- 180000000 lei 41,20-41,74 63873500+45% ,, ,, 155000000 lei
     180000001- 205000000 lei 41,74-42,25 75123500+46% ,, ,, 180000000 lei
     205000001- 230000000 lei 42,25-42,77 86623500+47% ,, ,, 205000000 lei
     230000001- 255000000 lei 42,77-43,28 98373500+48% ,, ,, 230000000 lei
     255000001- 280000000 lei 43,28-43,79 110373500+49% ,, ,, 255000000 lei
     280000001- 305000000 lei 43,79-44,30 122623500+50% ,, ,, 280000000 lei
     305000001- 330000000 lei 44,30-44,81 135123500+51% ,, ,, 305000000 lei
     330000001- 355000000 lei 44,81-45,31 147873500+52% ,, ,, 330000000 lei
     355000001- 380000000 lei 45,31-45,82 160873500+53% ,, ,, 355000000 lei
     380000001- 405000000 lei 45,82-46,32 174123500+54% ,, ,, 380000000 lei
     405000001- 430000000 lei 46,32-46,83 187623500+55% ,, ,, 405000000 lei
     430000001- 455000000 lei 46,83-47,33 201373500+56% ,, ,, 430000000 lei
     455000001- 480000000 lei 47,33-47,83 215373500+57% ,, ,, 455000000 lei
     480000001- 505000000 lei 47,83-48,34 229623500+58% ,, ,, 480000000 lei
     505000001- 530000000 lei 48,34-48,84 244123500+59% ,, ,, 505000000 lei
     530000001- 555000000 lei 48,84-49,34 258873500+60% ,, ,, 530000000 lei
     555000001- 580000000 lei 49,34-49,85 273873500+61% ,, ,, 555000000 lei
     580000001- 605000000 lei 49,85-50,35 289123500+62% ,, ,, 580000000 lei
     605000001- 630000000 lei 50,35-50,85 304623500+63% ,, ,, 605000000 lei
     630000001- 655000000 lei 50,85-51,35 320373500+64% ,, ,, 630000000 lei
     655000001- 680000000 lei 51,35-51,85 336373500+65% ,, ,, 655000000 lei
     680000001- 705000000 lei 51,85-52,35 352623500+66% ,, ,, 680000000 lei
     705000001- 730000000 lei 52,35-52,85 369123500+67% ,, ,, 705000000 lei
     730000001- 755000000 lei 52,85-53,36 385873500+68% ,, ,, 730000000 lei
     755000001- 780000000 lei 53,36-53,86 402873500+69% ,, ,, 755000000 lei
     780000001- 805000000 lei 53,86-54,36 420123500+70% ,, ,, 780000000 lei
     805000001- 830000000 lei 54,36-54,86 437623500+71% ,, ,, 805000000 lei
     830000001- 855000000 lei 54,86-55,36 455373500+72% ,, ,, 830000000 lei
     855000001- 880000000 lei 55,36-55,86 473373500+73% ,, ,, 855000000 lei
     880000001- 905000000 lei 55,86-56,37 491623500+74% ,, ,, 880000000 lei
     905000001- 930000000 lei 56,37-56,86 510123500+75% ,, ,, 905000000 lei
     930000001- 955000000 lei 56,86-57,37 528873500+76% ,, ,, 930000000 lei
      peste 955000000 lei 57,37 547873500+77% ,, ,, 955000000 lei
    ───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    ANEXA 2

    CHELTUIELI
    care se scad din veniturile încasate în vederea determinării profitului impozabil
    1. Cheltuielile aferente activităţii desfăşurate, corespunzătoare veniturilor încasate, care potrivit reglementărilor legale se evidenţiază în costurile agenţilor economici.
    2. Taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat.
    3. Cheltuielile cu pregătirea profesională şi practica în producţie.
    4. Sumele plătite pentru contractele de cercetare ce au ca obiect programele prioritare de interes naţional, fundamentarea strategiilor de dezvoltare, creşterea calităţii produselor şi serviciilor şi elaborarea de produse noi, competitive, neincluse în costurile de producţie sau cheltuielile de circulaţie, după caz, ale agenţilor economici.
    5. Comisioanele plătite agenţilor economici cu activitate de comerţ exterior.
    6. Cheltuielile de protocol, reclama şi publicitate, în limitele stabilite de Ministerul Finanţelor.
    7. Alocaţia pentru copii plătită de agenţii economici la care aceste sume nu se evidenţiază în costuri.
    8. Sumele utilizate pentru cumpărarea de acţiuni pentru care se încasează dividende.
    9. Prelevarile la fondul de rezerva şi la alte fonduri speciale, constituite potrivit reglementărilor legale.
    10. Pierderile din anii precedenti, în măsura în care acestea nu au putut fi recuperate pînă la data determinării profitului impozabil.
    11. Prelevarile şi donaţiile făcute în scopuri umanitare, precum şi pentru sprijinirea activităţilor sociale, culturale, ştiinţifice şi sportive, conform legii bugetare anuale.
    12. Alte cheltuieli prevăzute de normele legale în vigoare.
    -------------------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016