Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI nr. 12 din 29 decembrie 2005  privind determinarea, retinerea si virarea impozitului pe castigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare, obtinut de persoanele fizice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI nr. 12 din 29 decembrie 2005 privind determinarea, retinerea si virarea impozitului pe castigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare, obtinut de persoanele fizice

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 1 februarie 2006

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Cadru de reglementare

Prezenta instrucţiune stabileşte metodologia de determinare, reţinere şi virare a impozitului pe câştigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare, obţinut de persoanele fizice, în conformitate cu prevederile <>art. 67 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
Definiţii
În înţelesul prezentei instrucţiuni, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. valori mobiliare - instrumente financiare definite în conformitate cu prevederile <>art. 2 alin. (1) pct. 33 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
2. instrumente financiare derivate - instrumente financiare definite în conformitate cu prevederile <>art. 2 alin. (1) pct. 12 din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
3. titluri de participare - instrumente financiare definite în conformitate cu prevederile <>art. 2 alin. (1) pct. 32 din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
4. intermediari - entitãţile definite conform <>art. 2 alin. (1) pct. 14 din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, (inclusiv intermediarii instituţii de credit care presteazã numai activitãţi de custodie), precum şi plãtitorii de venit, atunci când este cazul;
5. stock option plan - un program iniţiat în cadrul unei societãţi comerciale ale cãrei valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã, prin care se acordã angajaţilor acestei societãţi comerciale dreptul de a achiziţiona un numãr determinat de acţiuni emise de societatea respectivã la un preţ preferenţial;
6. simbol - codul de identificare alocat de piaţa reglementatã/sistemul alternativ de tranzacţionare pentru identificarea titlului de valoare;
7. costuri aferente - costurile tranzacţiilor cu titluri de valoare care sunt compuse din comisioanele percepute de cãtre intermediari, precum şi orice alte costuri ce pot fi dovedite prin înscrisuri justificative. Pot fi costuri aferente costurile legate de transferul de proprietate, evidenţierea poziţiei în contul de investiţii, transferul cãtre registrele independente/depozitarul central etc. şi care pot fi dovedite prin documente justificative;
8. portofoliu - suma poziţiilor evidenţiate într-un cont de investiţii pe tipuri, clase, serii de titluri de valoare ce aparţin unei persoane fizice, denumitã şi investitor, contribuabil sau client.

CAP. II
Determinarea preţului de cumpãrare şi calcularea câştigului din transferul titlurilor de valoare

ART. 3
Stabilirea preţului de cumpãrare al valorilor mobiliare pentru determinarea venitului impozabil
(1) Preţul de cumpãrare al unei valori mobiliare este preţul determinat şi evidenţiat de intermediar pentru respectiva valoare mobiliarã deţinutã de un client, pe fiecare simbol, la care se adaugã costurile generate de operaţiunea în cauzã, dacã acestea nu au fost incluse în calculul preţului de cumpãrare.
(2) Preţul de cumpãrare al unei valori mobiliare se determinã prin aplicarea metodei preţului mediu ponderat, care cuprinde şi costurile aferente generate de operaţiunea de cumpãrare.
ART. 4
Excepţii de la modalitatea de stabilire a preţului de cumpãrare pentru valorile mobiliare

(1) Prin excepţie de la prevederile art. 3 alin. (2), preţul de cumpãrare al valorilor mobiliare, pentru determinarea câştigului impozabil în cazul operaţiunilor enumerate mai jos, se determinã dupã cum urmeazã:
a) pentru acţiunile dobândite de cãtre persoanele fizice ca urmare a distribuirii cu titlu gratuit în cadrul Programului de privatizare în masã, preţul de cumpãrare reprezintã valoarea nominalã a acţiunilor înscrisã în certificatul de acţionar;
b) pentru acţiunile dobândite ca urmare a distribuirii de dividende sub formã de acţiuni, preţul de cumpãrare al acţiunilor este preţul de emisiune al acelor acţiuni conform valorii prevãzute în hotãrârea adunãrii generale a acţionarilor prin care s-a decis distribuirea dividendelor, hotãrâre afişatã de piaţa reglementatã/sistemul alternativ de tranzacţionare pe care se tranzacţioneazã respectivele acţiuni;
c) pentru acţiunile dobândite ca urmare a majorãrii capitalului social prin numerar, preţul de cumpãrare va fi preţul evidenţiat în formularul de subscriere;
d) pentru acţiunile dobândite în urma convertirii obligaţiunilor, preţul de cumpãrare al acţiunilor este preţul la care s-a realizat conversia conform hotãrârii adunãrii generale a acţionarilor prin care s-a decis conversia, hotãrâre afişatã de piaţa reglementatã/sistemul alternativ de tranzacţionare pe care se tranzacţioneazã respectivele acţiuni;
e) pentru acţiunile dobândite în urma unei divizãri sau fuziuni, preţul de cumpãrare al acţiunilor este preţul/valoarea la care are loc emisiunea. Preţul/valoarea este cel/cea publicat/publicatã în prospectul de fuziune sau în hotãrârea adunãrii generale a acţionarilor care a decis divizarea, hotãrâre afişatã de piaţa reglementatã/sistemul alternativ de tranzacţionare pe care se tranzacţioneazã respectivele acţiuni;
f) pentru acţiunile dobândite înainte de admiterea la tranzacţionare a unei societãţi comerciale, preţul de cumpãrare al acestora va fi dat de preţul de subscriere la care se adaugã şi costurile aferente sau, în cazul achiziţionãrii lor prin cesiune de la un alt acţionar, preţul evidenţiat în contractul de cesiune;
g) pentru valorile mobiliare dobândite în urma unei succesiuni, preţul de cumpãrare al valorilor mobiliare este preţul plãtit de cãtre defunct la data achiziţionãrii valorilor mobiliare respective, determinat pe bazã de documente justificative, sau valoarea înscrisã în certificatul de succesiune emis de notar, valoare în baza cãreia s-au plãtit taxele de succesiune cãtre statul român, iar între documentele justificative depuse la intermediar trebuie sã figureze şi certificatul de moştenitor;
h) pentru valorile mobiliare dobândite în urma încheierii unor acte cu titlu oneros între rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv şi cu îndeplinirea cumulativã a condiţiilor prevãzute în reglementãrile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare privind transferurile directe de proprietate asupra valorilor mobiliare, preţul de cumpãrare al valorilor mobiliare este preţul înscris în actul translativ de proprietate;
i) pentru valorile mobiliare dobândite în urma încheierii unor acte cu titlu gratuit între rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv şi cu îndeplinirea cumulativã a condiţiilor prevãzute în reglementãrile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare privind transferurile directe de proprietate asupra valorilor mobiliare, preţul de cumpãrare al valorilor mobiliare este egal cu zero, dar se adaugã cheltuielile aferente întocmirii actelor (taxa de timbru şi taxa notarialã);
j) pentru valorile mobiliare pentru care preţul de cumpãrare nu poate fi determinat pe bazã de documente justificative, acesta va fi zero;
k) în cazul programului stock option plan, preţul de cumpãrare va fi reprezentat de preţul preferenţial la care se acordã acţiunile conform prevederilor art. 2 pct. 5.
(2) Registrele independente/depozitarul central au/are obligaţia de a menţiona în mod explicit pe extrasul de cont eliberat persoanelor care deţin acţiuni de tipul celor dobândite prin metodele precizate la alin. (1) lit. a)-i) apartenenţa acţiunilor la una dintre categoriile de mai sus, precum şi momentul dobândirii acestora.
ART. 5
Determinarea câştigului sau pierderii generate de transferul valorilor mobiliare
(1) Determinarea câştigului sau pierderii din tranzacţiile cu valori mobiliare se efectueazã la data încheierii tranzacţiei de vânzare şi reprezintã diferenţa pozitivã sau negativã dintre preţul de vânzare şi preţul de cumpãrare determinat conform art. 3 sau 4.
(2) SSIF şi instituţiile de credit înscrise ca intermediari care efectueazã o tranzacţie şi desfãşoarã şi activitatea de custodie pentru respectiva tranzacţie vor evidenţia câştigul sau pierderea generatã de tranzacţia de vânzare prin diferenţa pozitivã sau negativã dintre preţul de vânzare înmulţit cu numãrul de valori mobiliare tranzacţionate şi preţul de cumpãrare înmulţit cu acelaşi numãr de valori mobiliare, din care se scad costurile aferente vânzãrii, precum şi cele aferente cumpãrãrii şi care nu au fost cuprinse în determinarea preţului de cumpãrare.
(3) În situaţia transferurilor de proprietate asupra valorilor mobiliare, efectuate în conformitate cu reglementãrile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare privind transferurile directe, preţul de vânzare este preţul înscris în actul translativ de proprietate. Obligaţia calculãrii şi virãrii impozitului revine persoanei care realizeazã venitul impozabil.
(4) Intermediarii menţionaţi la alin. (2) vor evidenţia separat, în momentul încheierii tranzacţiei de vânzare, câştigul sau pierderea, în funcţie de perioada de deţinere a valorilor mobiliare, pe baze diferenţiate în funcţie de cotele de impozitare aplicabile, menţiunea dacã acţiunile provin din Programul de privatizare în masã, precum şi impozitul reţinut de intermediari, atunci când este cazul.
(5) Intermediarii menţionaţi la alin. (2) au obligaţia menţionãrii caracteristicilor enumerate la alin. (4) pe formularul de confirmare a executãrii ordinelor, eliberat clienţilor.
(6) Intermediarii care presteazã activitatea de custodie şi nu au executat un ordin sunt exceptaţi de la prevederile alin. (5), având obligaţia de a furniza intermediarilor care au executat respectivul ordin, dar nu au prestat şi activitatea de custodie, toate documentele justificative corespunzãtoare pentru îndeplinirea de cãtre aceştia din urmã a prevederilor alin. (2) şi (4).
(7) Intermediarii menţionaţi la alin. (2) au obligaţia de a pãstra pentru fiecare tranzacţie de cumpãrare urmãtoarele date: momentul tranzacţiei (data, ora, minutul şi secunda), numãrul de valori mobiliare, preţul de cumpãrare determinat dupã operaţiunea de cumpãrare, costurile aferente suportate de cãtre client care nu au fost cuprinse în preţ.
(8) Pentru valorile mobiliare evidenţiate în conturile clienţilor la data de 31 mai 2005, se va considera cã perioada deţinerii acestora este mai mare de 365 de zile, caz în care intermediarii vor calcula, vor reţine şi vor vira în toate cazurile cota de impozit de 1% aplicatã asupra câştigului.
(9) Se vor considera valori mobiliare deţinute la data de 31 mai 2005 inclusiv valorile mobiliare cumpãrate la data de 31 mai 2005 şi decontate sau înregistrate în conformitate cu reglementãrile legale.
ART. 6
Cumpãrarea printr-un intermediar şi vânzarea prin alt intermediar
(1) Intermediarul iniţial care a executat operaţiunea de cumpãrare are obligaţia sã elibereze clientului, la cererea acestuia, un extras de portofoliu cu ocazia operaţiunilor de închidere a evidenţei contului acestuia sau transferului parţial/total de portofoliu la un alt intermediar, care va avea conţinutul prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta instrucţiune. Extrasul de portofoliu se va elibera obligatoriu şi pe suport electronic standardizat conform anexei.
(2) Extrasul de portofoliu va cuprinde instrucţiunea clientului privind destinaţia portofoliului care va fi operatã şi certificatã de cãtre intermediar şi transmisã de cãtre acesta intermediarului spre care se face transferul, în termen de 24 de ore.
(3) În situaţia în care sunt mai mulţi intermediari, intermediarul va elibera câte un extras de portofoliu pentru fiecare dintre intermediarii destinatari.
(4) Intermediarul/intermediarii la care se transferã portofoliul va/vor înregistra în propriile evidenţe, conform extrasului de portofoliu primit de la intermediarul iniţial, preţul de cumpãrare pentru fiecare dintre valorile mobiliare transferate, cantitatea de valori mobiliare transferate şi deţinute peste 365 de zile şi, respectiv, cantitatea de valori mobiliare transferate şi deţinute mai puţin de 365 de zile, cu datele aferente operaţiunilor de cumpãrare.
(5) În situaţia în care valorile mobiliare se transferã la registrele independente/depozitarul central, acestea/acesta au/are obligaţia înregistrãrii în propriile evidenţe, conform caracteristicilor transmise electronic de cãtre intermediari, a cantitãţii de valori mobiliare transferate şi deţinute peste 365 de zile, respectiv a cantitãţilor de valori mobiliare transferate şi deţinute mai puţin de 365 de zile, cu datele aferente cumpãrãtorilor. Preţul de cumpãrare va fi înregistrat de intermediarul care va prelua respectivele valori mobiliare, în baza extrasului de portofoliu prezentat de cãtre client.
(6) Intermediarii la care se transferã portofoliul sau care preiau de la registrele independente/depozitarul central valorile mobiliare nu vor executa nici o tranzacţie cu valorile mobiliare transferate pânã în momentul în care clientul nu va prezenta extrasul de portofoliu în original, document ce va fi arhivat la intermediar.
ART. 7
Determinarea câştigului din transferul instrumentelor financiare derivate
Câştigul din tranzacţionarea instrumentelor financiare derivate este suma obţinutã de cãtre plãtitorul de venit şi evidenţiatã în extrasul de cont emis de intermediar la scadenţa instrumentului financiar derivat, la data închiderii poziţiei sau la data vânzãrii instrumentului financiar.
ART. 8
Stabilirea preţului de cumpãrare/subscriere al titlurilor de participare pentru determinarea veniturilor impozabile
(1) Preţul de cumpãrare/subscriere este preţul de emisiune al titlurilor de participare ale fondurilor deschise de investiţii, plãtit de investitor, şi este format din valoarea unitarã a activului net calculat de societatea de administrare a investiţiilor şi certificat de depozitar, valabilã pentru ziua în care se efectueazã cumpãrarea, la care se adaugã comisionul de cumpãrare (dacã este cazul).
(2) Preţul de rãscumpãrare al titlurilor de participare ale fondurilor deschise de investiţii este preţul cuvenit investitorului la data depunerii cererii de rãscumpãrare şi este format din valoarea unitarã a activului net calculat de cãtre societatea de administrare a investiţiilor şi certificat de depozitar, valabilã pentru ziua în care a fost depusã cererea de rãscumpãrare, din care se scade comisionul de rãscumpãrare (dacã este cazul).
ART. 9
Determinarea câştigului sau pierderii generat/generate de transferul titlurilor de participare
(1) Determinarea câştigului sau pierderii din transferul titlurilor de participare se efectueazã la momentul depunerii cererii de rãscumpãrare a respectivelor titluri de participare şi reprezintã diferenţa pozitivã sau negativã dintre preţul de emisiune şi preţul de rãscumpãrare, determinate conform prevederilor art. 8.
(2) Rãscumpãrarea titlurilor de participare deţinute de un investitor la un fond deschis de investiţii se va face pe baza metodei F.I.F.O. (primul intrat, primul ieşit).
(3) Preţul de cumpãrare corespunzãtor titlurilor de participare ale fondurilor deschise de investiţii, achiziţionate înainte de data de 31 decembrie 1999, se considerã egal cu ultima valoare raportatã la data de 31 decembrie 1999.
ART. 10
Dispoziţii speciale privind titlurile de participare la fondurile închise de investiţii
(1) Prevederile prezentei instrucţiuni se aplicã şi deţinerilor de titluri de participare la fondurile închise de investiţii înregistrate la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare.
(2) În cazul titlurilor de participare la fondurile închise de investiţii menţionate la alin. (1), impozitul datorat se calculeazã, se reţine şi se vireazã de cãtre societatea de administrare a investiţiilor a fondului.
(3) Obligaţia calculãrii, reţinerii şi virãrii impozitelor pe dividende, în cazul organismelor de plasament colectiv constituite ca societãţi pe acţiuni administrate de o societate de administrare a investiţiilor, revine acesteia din urmã.

CAP. III
Obligaţia calculãrii, reţinerii şi virãrii impozitului

ART. 11
Obligaţiile intermediarilor
(1) Intermediarii au obligaţia calculãrii, reţinerii şi virãrii impozitului aplicat asupra câştigului realizat din tranzacţiile cu titluri de valoare, altele decât titlurile de participare, în urmãtoarele situaţii:
a) pentru toate tranzacţiile având ca obiect titluri de valoare, altele decât titlurile de participare, deţinute de client în portofoliu la data de 31 mai 2005;
b) în perioada 1 iunie 2005-31 decembrie 2005, pentru toate tranzacţiile efectuate în aceastã perioadã;
c) pentru toate tranzacţiile având ca obiect acţiunile dobândite ca urmare a distribuirii cu titlu gratuit în cadrul Programului de privatizare în masã;
d) ulterior datei de 1 ianuarie 2006, pentru tranzacţiile având ca obiect titluri de valoare, altele decât titlurile de participare, deţinute în portofoliul clientului mai mult de 365 de zile.
În toate situaţiile de mai sus cota de impozit aplicatã de cãtre intermediari asupra câştigului evidenţiat la momentul vânzãrii este de 1%.
(2) Obligaţia calculãrii, reţinerii şi virãrii impozitului aparţine acelui intermediar care administreazã şi realizeazã activitãţi de custodie privind titlurile de valoare, altele decât titlurile de participare, aparţinând contribuabilului. În cazul în care efectuarea tranzacţiilor se face de cãtre un intermediar care nu efectueazã activitatea de custodie, agentul custode are obligaţia de a furniza toate informaţiile şi documentele justificative intermediarului care a efectuat tranzacţia, pentru ca acesta sã poatã sã calculeze, sã reţinã şi sã vireze impozitul corespunzãtor.
(3) Reţinerea impozitului se realizeazã în momentul decontãrii tranzacţiei de vânzare, iar termenul maxim de virare a impozitului la bugetul de stat este data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a realizat câştigul impozabil.
ART. 12
Obligaţiile societãţii de administrare a investiţiilor
(1) Obligaţia calculãrii, reţinerii şi virãrii impozitului aplicat asupra câştigului realizat din transferul titlurilor de participare aparţine societãţii de administrare a investiţiilor.
(2) Reţinerea impozitului se realizeazã la momentul depunerii cererii de rãscumpãrare, iar termenul maxim de virare a impozitului la bugetul de stat este data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a realizat câştigul impozabil.
ART. 13
Obligaţiile contribuabilului
(1) Persoanele fizice care realizeazã venituri din transferul titlurilor de valoare, altele decât titlurile de participare, au obligaţia calculãrii şi virãrii impozitului, începând cu data de 1 ianuarie 2006, pentru toate transferurile având ca obiect titluri de valoare deţinute mai puţin de 365 de zile.
(2) Evidenţierea câştigului net/pierderii se realizeazã la sfârşitul anului fiscal pe baza declaraţiei speciale, depusã de cãtre contribuabil conform obligaţiilor legale ce îi revin.
(3) Persoana fizicã va avea obligaţia ca, pe baza documentelor justificative, sã evidenţieze în declaraţia specialã urmãtoarele:
a) câştigul net/pierderea obţinutã din transferul titlurilor de valoare deţinute în portofoliu mai puţin de 365 de zile;
b) câştigul net/pierderea obţinutã din transferul titlurilor de valoare deţinute în portofoliu mai mult de 365 de zile;
c) impozitul virat în cursul anului fiscal de intermediar/ societatea de administrare a investiţiilor sau de alţi plãtitori de venit conform obligaţiilor ce le revin acestora.
(4) Persoanele fizice vor anexa la declaraţia specialã documentele justificative eliberate de intermediari/societãţile de administrare a investiţiilor, care sã poatã dovedi câştigul/pierderea declarat/declaratã şi cuantumul impozitului virat în cursul anului fiscal de intermediar/societatea de administrare a investiţiilor.
(5) În toate situaţiile în care un client a beneficiat de serviciile financiare ale mai multor intermediari/societãţi de administrare a investiţiilor pe parcursul aceluiaşi an fiscal, la depunerea declaraţiei speciale anuale acesta va anexa documentele justificative eliberate de toţi intermediarii/societãţile de administrare a investiţiilor.
(6) În situaţia în care câştigul/pierderea s-a realizat ca urmare a transferurilor directe de proprietate asupra valorilor mobiliare, efectuate în conformitate cu reglementãrile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare privind transferurile directe, se vor anexa la declaraţia specialã anualã înscrisurile justificative, precum şi dovada virãrii impozitului, atunci când este cazul.
(7) Termenul pentru virarea impozitului este cel prevãzut la art. 67 alin. (3) lit. a), precum şi la <>art. 84 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. IV
Determinarea câştigului net şi regularizarea impozitului

ART. 14
Metoda de calcul a câştigului net/pierderii rezultat/rezultate din transferul titlurilor de valoare
(1) Câştigul net se determinã la sfârşitul anului fiscal asupra întregului portofoliu deţinut de contribuabil în anul respectiv şi reprezintã diferenţa pozitivã dintre câştigurile şi pierderile obţinute pe categorii de venituri impozabile, diferenţiate în funcţie de cotele de impozit, înregistrate în cursul anului ca urmare a transferurilor titlurilor de valoare.
(2) Pierderile se vor compensa din câştigurile obţinute pe categorii de venituri impozabile, diferenţiate în funcţie de cotele de impozit, fiecare pierdere fiind dedusã din categoria corespunzãtoare.
(3) Pierderea sau câştigul net va evidenţia în mod distinct cele douã categorii de pierderi/câştiguri în funcţie de cotele diferenţiate de impozitare.
(4) Nu se include în calculul câştigului net câştigul obţinut ca urmare a transferului acţiunilor dobândite cu titlu gratuit în cadrul Programului de privatizare în masã.
(5) În calculul câştigului net rezultat din câştigurile/pierderile generate de transferul titlurilor de valoare deţinute mai mult de 365 de zile şi care se impoziteazã cu cota de 1% se vor include urmãtoarele categorii de câştiguri/pierderi:
a) câştigurile/pierderile obţinute din transferul titlurilor de valoare deţinute la data de 31 mai 2005;
b) câştigurile/pierderile obţinute din transferul titlurilor de valoare dobândite dupã data de 1 iunie 2005 şi înstrãinate dupã 1 ianuarie 2006, dacã au fost deţinute în portofoliu mai mult de 365 de zile;
c) câştigurile/pierderile obţinute din transferul titlurilor de valoare dobândite dupã data de 1 ianuarie 2006 şi deţinute în portofoliu mai mult de 365 de zile.
(6) În calculul câştigului net rezultat din câştigurile/pierderile generate de transferul titlurilor de valoare deţinute în portofoliu mai puţin de 365 de zile şi care se impoziteazã cu cota de 16% se vor include câştigurile/pierderile obţinute din transferul titlurilor de valoare dobândite dupã data de 1 iunie 2005 şi înstrãinate dupã 1 ianuarie 2006, dacã au fost deţinute în portofoliu mai puţin de 365 de zile.
(7) Determinarea câştigului net/pierderii nu este influenţatã de categoria de titluri de valoare care a generat pierderea sau câştigul şi nici de numãrul de intermediari prin care contribuabilul a obţinut câştiguri sau pierderi în cursul anului fiscal.
(8) Pentru anul fiscal 2005 câştigul net la sfârşitul anului fiscal se va calcula prin includerea câştigurilor/pierderilor înregistrate de cãtre contribuabili din transferul titlurilor de valoare deţinute de aceştia la data de 31 mai 2005, începând cu data de 1 iunie 2005.
(9) Impozitul calculat asupra câştigurilor obţinute din transferul titlurilor de valoare dobândite şi înstrãinate în perioada 1 iunie - 31 decembrie 2005 reprezintã impozit final pe venit.
ART. 15
Regularizarea impozitului pe câştigul net/pierderea pe portofoliu
(1) Regularizarea impozitului se realizeazã la sfârşitul anului pe baza declaraţiei speciale depuse de cãtre contribuabil.
(2) Regularizarea reprezintã diferenţa dintre impozitul datorat pentru anul fiscal încheiat şi impozitul virat pentru anul fiscal respectiv.
(3) Pentru anul fiscal 2005 impozitul datorat la nivelul anului se stabileşte prin aplicarea cotei de impozit de 1% asupra câştigului net/pierderii realizate în cursul anului fiscal din transferul titlurilor de valoare deţinute de contribuabil la data de 31 mai 2005.
(4) Începând cu 1 ianuarie 2006, impozitul datorat la nivelul anului fiscal se stabileşte prin aplicarea cotelor de impozit asupra câştigului net/pierederii realizate din transferul titlurilor de valoare achiziţionate dupã aceastã datã, pe categorii de venituri impozabile, astfel:
a) pentru câştigul net/pierderea obţinutã ca urmare a vânzãrii titlurilor de valoare deţinute mai mult de 365 de zile, de la data dobândirii se aplicã cota de 1%;
b) pentru câştigul net/pierderea obţinutã ca urmare a vânzãrii titlurilor de valoare deţinute mai puţin de 365 de zile, se aplicã cota de 16%.
(5) Dupã aplicarea corespunzãtoare a cotelor de impozit asupra câştigurilor nete/pierderilor din cele douã categorii, impozitul datorat se calculeazã prin însumarea celor douã rezultate.
(6) Pentru calcularea impozitului pe care contribuabilul îl are de virat se scade din impozitul calculat conform alin. (5) impozitul virat pentru anul fiscal respectiv.
ART. 16
Dispoziţii tranzitorii privind impozitarea titlurilor de valoare
Pânã la data autorizãrii pieţelor reglementate/sistemelor alternative de tranzacţionare, definiţia stock option plan se aplicã şi în cazul societãţilor ale cãror valori mobiliare sunt tranzacţionate la Societatea Comercialã Bursa de Valori Bucureşti - S.A. sau la Bursa Electronicã RASDAQ.

CAP. V
Evitarea dublei impuneri

ART. 17
Impozitarea persoanei fizice nerezidente
(1) Dacã un contribuabil este rezident al unei ţãri cu care România a încheiat o convenţie pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi capital, prevaleazã prevederile convenţiei pentru evitarea dublei impuneri.
(2) Cota de impozit care se aplicã venitului impozabil obţinut din România de cãtre acel contribuabil nu poate depãşi cota de impozit prevãzutã în convenţia de evitare a dublei impuneri, care se aplicã asupra acelui venit.
(3) În situaţia în care cotele de impozitare din legislaţia internã sunt mai favorabile decât cele din convenţiile de evitare a dublei impuneri, se aplicã cotele de impozitare mai favorabile.
(4) Nerezidentul beneficiar al veniturilor din România trebuie sã justifice dreptul de a beneficia de prevederile convenţiei de evitare a dublei impuneri încheiate între România şi statul sãu de rezidenţã, prin prezentarea certificatului de rezidenţã fiscalã eliberat de autoritatea competentã din statul respectiv.
(5) În cazul în care nerezidentul beneficiar al veniturilor din România prezintã un alt document prin care se atestã rezidenţa fiscalã, acest document va fi vizat de organul fiscal al statului sãu de rezidenţã.
(6) Nerezidenţii care sunt beneficiarii veniturilor din România vor depune la intermediari sau la plãtitorul de venit originalul ori copia legalizatã a certificatului de rezidenţã fiscalã sau a documentului care atestã rezidenţa fiscalã, vizat de organul fiscal al statului sãu de rezidenţã, tradus şi legalizat de cãtre entitãţile autorizate din România.
(7) În cazul în care nerezidentul beneficiar al veniturilor din România transmite un singur original al certificatului de rezidenţã fiscalã sau al documentului care atestã rezidenţa fiscalã unui singur intermediar sau plãtitor de venituri rezident român, primitorul certificatului de rezidenţã fiscalã sau al documentului care atestã rezidenţa fiscalã va transmite, la solicitarea celorlalţi intermediari sau plãtitori de venit care au relaţii contractuale cu beneficiarul de venit, o copie tradusã şi legalizatã a certificatului de rezidenţã fiscalã al beneficiarului de venituri din România sau a documentului care atestã rezidenţa fiscalã. Pe copia legalizatã primitorul certificatului de rezidenţã fiscalã sau al documentului care atestã rezidenţa fiscalã, în original, va semna cu menţiunea cã deţine originalul acestuia. Cheltuielile generate de transmiterea certificatului de rezidenţã fiscalã sau a documentului care atestã rezidenţa fiscalã de la un intermediar la altul vor fi suportate de cãtre nerezident.
(8) În cazul în care nerezidentul beneficiar al venitului din România nu a prezentat originalul sau copia tradusã şi legalizatã a certificatului de rezidenţã fiscalã sau a documentului care atestã rezidenţa fiscalã, se vor aplica prevederile titlului V din <>Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi nu cele din convenţiile de evitare a dublei impuneri.
ART. 18
Prevederi referitoare la publicare
Prezenta instrucţiune se publicã împreunã cu ordinul de aprobare a acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ANEXA


────────
la instrucţiune
────────────────





SSIF/Institutie de credit ___________________
Nr./Data ________________

EXTRAS DE PORTOFOLIU
Nume si prenume Client: _____________________
C.I./B.I. ___________________________________
C.N.P. ______________________________________

┌────────────┬─────────┬──────┬────────────────────────────┬───────────┐
│Tip titlu de│Denumire │Simbol│ Cantitate │ Pret de │
│ valoare │societate│ ├──────┬─────────────────────┤cumparare │
│ │emitenta │ │>365 │ < 365 xile │ │
│ │ │ │zile*)├───┬──────────┬──────┤ │
│ │ │ │ │Nr.│ Data │PPM**)│ │
│ │ │ │ │ │dobandirii│ │ │
├────────────┼─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│Actiuni │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│Obligatiuni │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│Instrumente │ │ │ │ │ │ │ │
│financiare ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│derivate │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│Alte titluri│ │ │ │ │ │ │ │
│de valoare ├─────────┼──────┼──────┼───┼──────────┼──────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────────┴─────────┴──────┴──────┴───┴──────────┴──────┴───────────┘
________
*) se vor include toate categoriile de titluri de valoare care
sunt cuprinse in categoria titlurilor de valoare detinute
mai mult de 365 de zile conform Art. 14(5) din Instructiunea
CNVM nr. ...../.....
**) se va completa prin "da" de catre cazul
***) cu includerea costurilor aferente


Motiv transfer portofoliu - instructiune client:
________________________________________________

a) transfer catre un alt intermediar,
respectiv catre _____________SSIF/institutie credit
[]
b) transfer catre registru/depozitar central []

Intermediar:_________________________________________

Reprezentant intermediar ____________________________

Semnatura si stampila intermediar: __________________

Am primit exemplarul original, astazi ...../....... si sunt de acord
cu datele inscrise in prezentul extras de portofoliu.

Client:
_________________________

Semnatura client:
_________________________


____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016