Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI nr. 117.083 din 12 noiembrie 1990  privind modul de calculare si de evidenta a impozitului pe circulatia marfurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI nr. 117.083 din 12 noiembrie 1990 privind modul de calculare si de evidenta a impozitului pe circulatia marfurilor

EMITENT: Ministerul Finantelor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 139 din 11 decembrie 1990
În temeiul pct. 17 din anexa nr. 2 (nota metodologicã) la Hotãrîrea Guvernului României nr. 1109/1990 cu privire la liberalizarea preţurilor şi mãsuri de protecţie socialã, se fac urmãtoarele precizãri în legatura cu calcularea, evidenta şi vãrsarea la bugetul statului a impozitului pe circulaţia mãrfurilor:
1. La pct. 1 din normele metodologice cuprinse în anexa menţionatã se arata ca persoanele juridice şi fizice autorizate care au calitatea de agenţi economici au obligaţia sa plãteascã la bugetul statului impozit pe circulaţia mãrfurilor.
În sensul acestui punct, prin agenţi economici plãtitori de impozit pe circulaţia mãrfurilor se înţeleg toate persoanele juridice şi fizice care, prin actul lor legal de constituire sau prin autorizaţii eliberate în acest scop, au dreptul sa producã, sa livreze sau sa comercializeze produse ori sa execute lucrãri sau sa presteze servicii.
În aceasta categorie intra şi întreprinderile mici, asociaţiile cu scop lucrativ, asociaţiile familiale şi persoanele fizice individuale autorizate sa desfãşoare o activitate din care obţin încasãri.
Pentru produsele petroliere desfãcute prin unitãţile PECO, plãtitori ai impozitului pe circulaţia mãrfurilor sînt unitãţile respective.
La produsele ce constituie rezerva de stat sau rezerva de mobilizare, plata impozitului se face de unitãţile respective la scoaterea din rezerva.
2. Impozitul pe circulaţia mãrfurilor se calculeazã dupã cum urmeazã:
a) pentru produsele din producţia interna livrate direct de producãtori, prin aplicarea cotelor de impozit, stabilite potrivit Hotãrîrii Guvernului nr. 1109/1990, la preţurile cu ridicatã cu care se face livrarea;
b) pentru produsele din import cumpãrate de agenţii economici pe baza de contract cu partenerii externi şi utilizate pentru nevoile proprii, prin aplicarea cotelor de impozit la valoarea în vama*), pe mãsura trecerii în producţie sau investiţii a produselor respective.
În cazul în care importul se efectueazã prin societãţi de import-export, acestea au obligaţia de a înscrie în factura atît valoarea produselor exprimatã în preţul negociat, cît şi impozitul pe circulaţia mãrfurilor aferent, care urmeazã a fi plãtit de beneficiar pe mãsura trecerii în producţie sau investiţii;
c) pentru produsele cumpãrate din import şi revindute în lei sau în valuta, prin aplicarea cotelor de impozit asupra preţurilor de vînzare; în situaţia în care importul se efectueazã prin societãţi de import-export care-şi desfãşoarã activitatea pe baza de comision, prin aplicarea cotei asupra preţului de vînzare (negociat cu beneficiarul), mai puţin comisionul; în cazul în care importul se efectueazã de agenţii economici care au unitãţi de desfacere cu amãnuntul, asupra preţului de vînzare cu amãnuntul, mai puţin adaosul comercial.
Pentru produsele vîndute în valuta, cotele de impozit pe circulaţia mãrfurilor se reduc cu 50%;
d) pentru produsele exportate, prin aplicarea cotelor de impozit asupra preţului extern pe care îl încaseazã producãtorul, transformat în lei la cursurile în vigoare;
e) pentru lucrãrile executate sau serviciile prestate, prin aplicarea cotelor de impozit asupra preţului de deviz sau a tarifului încasat, dupã caz;
f) pentru activitãţile de alimentaţie publica, posta şi telecomunicaţii, prin aplicarea cotelor de impozit asupra încasãrilor totale, în cazul unitãţilor de alimentaţie publica, respectiv a încasãrilor din activitatea de baza, pentru activitatea de posta şi telecomunicaţii.
În situaţia încasãrii parţiale a valorii produselor livrate, a serviciilor prestate şi a lucrãrilor executate, impozitul pe circulaţia mãrfurilor se datoreazã din ziua încasãrii parţiale şi proporţional cu suma încasatã.
Agenţii economici, alţii decît cei mentionati la pct. 8 din nota metodologicã din anexa nr. 2 la Hotãrîrea Guvernului nr. 1109/1990, care au secţii în care lucreazã persoane ce, potrivit legii, sînt considerate handicapate, beneficiazã de reducerea impozitului proporţional cu ponderea persoanelor respective în totalul salariaţilor. Persoanele fizice autorizate, care obţin încasãri din producerea şi vînzarea mãrfurilor, precum şi din executãri de lucrãri şi prestãri de servicii, în virsta de peste 65 de ani - femeile şi 70 de ani - bãrbaţii, nu datoreazã impozit pe circulaţia mãrfurilor.
3. Agenţii economici sînt obligaţi sa calculeze impozitul datorat şi sa-l verse la buget la termenele prevãzute în prezentele instrucţiuni, fiind rãspunzãtori de exactitatea calculului şi vãrsarea integrala a sumelor datorate bugetului de stat.
Începînd cu 1 noiembrie 1990, impozitul pe circulaţia mãrfurilor se vãrsa de toţi agenţii economici la bugetul statului în contul 60.04 x 00....
Pentru întreprinderile mici, asociaţiile cu scop lucrativ, asociaţiile familiale şi persoanele fizice, contul în care se vãrsa impozitul pe circulaţia mãrfurilor este 60.04 x 00.75.
Vãrsarea impozitului pe circulaţia mãrfurilor se face la unitatea bancarã unde agenţii economici îşi au deschis contul de disponibilitati în lei sau în valuta, dupã caz.
Agenţii economici care nu au conturi în banca fac vãrsãmintele direct la unitãţile C.E.C., la unitãţile fiscale teritoriale ale Ministerului Finanţelor sau la agentul fiscal, în contul bugetului statului. Unitãţile C.E.C. vireazã impozitul pe circulaţia mãrfurilor cu dispoziţie de plata în contul bugetului statului, potrivit prevederilor pct. 85 şi 86 din Normele metodologice nr. 16/1987 ale Bãncii Naţionale a României privind organizarea şi efectuarea operaţiilor în legatura cu executarea de casa a bugetului, controlul realizãrii veniturilor şi efectuãrii cheltuielilor de la buget.
Agenţii fiscali care încaseazã impozit pe circulaţia mãrfurilor, datorat de persoanele fizice autorizate, depun aceste sume astfel:
- în comunele unde funcţioneazã unitãţi C.E.C., în prima zi lucrãtoare dupã încasare;
- în comunele unde nu funcţioneazã unitãţi C.E.C., sumele încasate se remit bãncii prin mandat poştal cu carte poştalã recomandatã, în condiţiile în care se depun impozitele şi taxele de la populaţie (alin. 2 pct. 88 din Normele metodologice nr. 16/1987 ale Bãncii Naţionale a României).
Unitãţile care încaseazã impozitul pe circulaţia mãrfurilor sînt obligate sa comunice lunar, în termen de 4 zile de la expirarea lunii, direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, sumele reprezentind impozitul pe circulaţia mãrfurilor încasat în contul bugetului de stat, urmînd ca direcţia respectiva sa le comunice, pe total judeţ sau municipiul Bucureşti, la Ministerul Finanţelor pe data de 5 a lunii.
Impozitul pe circulaţia mãrfurilor se datoreazã din ziua încasãrii contravalorii produsului, lucrãri executate, serviciului prestat sau trecerii în producţie sau investiţii a produselor din import.
Varsamintul din impozitul pe circulaţia mãrfurilor datorat în valuta se efectueazã astfel:
- la termenele stabilite, agenţii economici solicita unitãţii bancare la care au deschis contul în valuta transferarea sumei reprezentind impozitul pe circulaţia mãrfurilor;
- unitatea bancarã vireazã cu nota contabila, pentru fiecare plãtitor, contravaloarea în lei a impozitului pe circulaţia mãrfurilor în contul bugetului de stat;
- în cazul în care plãtitorii nu au conturi bancare deschise în valuta, aceştia vor depune sumele în valuta la casieria bãncii, iar unitatea bancarã va proceda ca mai sus.
Plata impozitului pe circulaţia mãrfurilor se efectueazã astfel:
- zilnic, în termen de 3 zile de la data încasãrii contravalorii, pentru ţiţei şi gaze naturale;
- lunar, în termen de 3 zile de la expirarea lunii, de cãtre întreprinderile mici şi asociaţiile cu scop lucrativ;
- trimestrial, în termen de 5 zile de la expirarea trimestrului, de cãtre asociaţiile familiale şi persoanele fizice;
- semidecadal, în termen de 3 zile de la expirarea semidecadei, de cãtre ceilalţi plãtitori.
Plãtitorii de impozit pe circulaţia mãrfurilor sînt obligaţi sa specifice în dispoziţia de plata sau sa solicite înscrierea în documentul de plata a impozitului perioada pentru care se plãteşte impozitul şi suma datoratã.
Diferenţele de impozit stabilite de plãtitori pe baza decontului se specifica separat în explicatia din documentul de plata.
4. În vederea stabilirii corecte a impozitului pe circulaţia mãrfurilor datorat bugetului statului, agenţii economici sînt obligaţi sa ţinã distinct evidenta acestuia, potrivit modelului din anexa nr. 1.
Totodatã, agenţii economici au obligaţia de a depune la unitãţile fiscale teritoriale ale Ministerului Finanţelor, unde aceştia îşi au sediul, decontul de impozit pe circulaţia mãrfurilor, conform modelului din anexa nr. 2.
Decontul se întocmeşte şi se depune lunar de cãtre plãtitorii de impozit care efectueazã vãrsãminte zilnic sau semidecadal şi, trimestrial, de cãtre cei ce efectueazã vãrsãminte lunar sau trimestrial, în termen de 20 de zile de la expirarea perioadei pentru care se întocmeşte decontul.
Pe baza deconturilor de impozit lunare sau trimestriale, plãtitorii de impozit stabilesc impozitul pe circulaţia mãrfurilor definitiv datorat pentru luna sau trimestrul respectiv, regularizind cu bugetul de stat eventualele diferenţe ce apar între impozitul datorat stabilit prin decontul lunar sau trimestrial şi impozitul corespunzãtor calculat la termenele de plata.
5. Neplata impozitului pe circulaţia mãrfurilor la termenele stabilite atrage obligaţia calculãrii majorãrilor de intirziere de 0,05% pentru fiecare zi de cãtre organele fiscale teritoriale şi vãrsarea acestora la buget.
Majorãrile se calculeazã din ziua imediat urmãtoare expirãrii termenului de plata şi pînã la inclusiv ziua plãţii impozitului datorat.
Se considera ziua efectuãrii plãţii:
- ziua depunerii sumei pentru plãţile în numerar;
- ziua depunerii sumei la oficiul poştal, în cazul depunerii prin posta;
- ziua virarii sumei din contul plãtitorului, cînd plata se face prin dispoziţie de plata.
Zilele legale nelucrãtoare nu se iau în considerare la stabilirea termenelor de plata prevãzute mai sus.
Majorãrile aferente diferenţelor constatate la verificarea impozitului pe circulaţia mãrfurilor se calculeazã asupra diferenţei datorate în plus per sold, prin compensarea impozitului neplãtit la unele produse cu impozitul plãtit în plus la alte produse. Compensarea se face în contul lunii respective, în cazul plãtitorilor care vãrsa impozitul zilnic sau semidecadal, şi în contul trimestrului, pentru plãtitorii care vãrsa impozitul lunar sau trimestrial.
Majorãrile de intirziere datorate pentru neplata impozitului pe circulaţia mãrfurilor cuvenit bugetului se înregistreazã pentru toţi plãtitorii la capitolul 18.1, subcapitolul 17 "Penalitãţi şi majorãri, pentru veniturile nevarsate în termen".
6. Reducerea sau scutirea de plata a majorãrilor de intirziere se aproba numai în cazuri temeinic justificate de cãtre:
- circumscripţii fiscale orãşeneşti, pînã la 10.000 lei;
- administraţii financiare municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Sectorului agricol Ilfov, pînã la 50.000 lei;
- direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, pînã la 100.000 lei;
- Ministerul Finanţelor, pentru majorãrile de orice suma.
Cererea de reducere sau scutire a majorãrilor de intirziere se depune, de cãtre plãtitorul în sarcina cãruia au fost calculate, la unitatea fiscalã teritorialã în raza cãreia îşi desfãşoarã activitatea.
Cererea de reducere sau scutire a majorãrilor va fi analizata de organul fiscal cu toatã exigenta, sub aspectul cauzelor care au determinat plata cu intirziere a sumelor datorate bugetului statului şi frecvenţei unor asemenea abateri ale plãtitorului respectiv. Pe baza acestei analize se întocmeşte un referat prin care se propune scutirea, reducerea sau respingerea cererii şi care, cu viza şefului serviciului sau biroului de impozite indirecte, se supune spre aprobare conducerii unitãţii fiscale. Pentru sumele ce depãşesc competentele acesteia, documentaţia se va inainta unitãţilor fiscale superioare sau Ministerului Finanţelor, dupã caz.
Cererea de reducere sau scutire a majorãrilor de intirziere nu suspenda executarea.
7. Pentru produsele, lucrãrile executate şi serviciile prestate care nu figureazã în anexa nr. 2 la Hotãrîrea Guvernului nr. 1109/1990, conform prevederilor pct. 7 din nota metodologicã din anexa respectiva, cotele de impozit pe circulaţia mãrfurilor se stabilesc de cãtre Ministerul Finanţelor.
În vederea stabilirii cotelor de impozit respective, agenţii economici sînt obligaţi ca, pînã la data de 1 decembrie 1990, sa trimitã la Ministerul Finanţelor urmãtoarele date: denumirea exactã a produsului, serviciului prestat sau lucrãrii executate, cheltuielile aferente, cota de adaos comercial pentru produsele desfãcute populaţiei, nivelul preţului cu ridicatã sau cu amãnuntul ce se va practica la vînzarea produsului, precum şi preţul de deviz sau tariful, dupã caz. Pentru produsele din import, datele se vor referi şi la preţurile de cumpãrare în valuta, taxele vamale, cursul de schimb, comisionul societãţii de export-import şi preţul de desfacere în valuta cu care ar urma sa se valorifice produsul.
Pentru produsele exonerate de la plata impozitului pe circulaţia mãrfurilor prevãzute la pct. 3 din anexa nr. 2 (nota metodologicã) la Hotãrîrea Guvernului nr. 1109/1990 nu se vor transmite datele de mai sus.
8. Controlul asupra calculãrii corecte şi plãţii în termen a impozitului pe circulaţia mãrfurilor şi, în general, al modului cum se aplica şi se respecta prevederile din nota metodologicã din anexa nr. 2 la Hotãrîrea Guvernului nr. 1109/1990, se exercita de organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor şi aparatul fiscal teritorial, prin verificãri periodice pe baza documentelor şi evidentelor conduse de plãtitorii de impozit.
Organele respective vor efectua verificãri lunare, în termen de 30 de zile de la expirarea lunii, la agenţii economici care au prevãzut un volum de impozit anual de peste 50 mil. lei şi, trimestrial, în termen de 40 de zile de la expirarea trimestrului, la ceilalţi agenţi economici.
Cu prilejul controlului se va urmãri: legalitatea cotelor de impozit practicate şi aplicarea corespunzãtoare a acestora, determinarea corecta a impozitului, respectarea termenelor de plata, vãrsarea integrala a impozitului datorat, conducerea corecta a evidentei impozitului şi, în general, modul în care sînt respectate prevederile din anexa nr. 2 la Hotãrîrea Guvernului nr. 1109/1990.
Rezultatele verificãrii se vor consemna într-un act de control bilateral, semnat de organul de control şi agentul economic (preşedinte, director, intreprinzator etc.) şi care va cuprinde: numele şi prenumele persoanei care efectueazã controlul şi unitatea pe care o reprezintã, denumirea agentului economic şi a persoanei prin care este reprezentat, perioada la care se referã controlul, abaterile constatate şi mãsurile luate pentru intrarea în legalitate (stabilirea de diferenţe de impozit, vãrsarea acestora la buget, calcularea de majorãri de intirziere, sancţiuni aplicate etc.), precum şi mãsurile ce trebuie luate în continuare de agentul economic pentru înlãturarea şi evitarea pe viitor a abaterilor de la lege.
Pentru abaterile constatate se vor aplica sancţiunile prevãzute la pct. 13 din nota metodologicã din anexa nr. 2 la Hotãrîrea Guvernului nr. 1109/1990, încheindu-se proces-verbal de contravenţie.
Ministrul finanţelor

Theodor Stolojan



*) Valoarea în vama se determina potrivit metodologiei stabilite de regulamentul aprobat prin Decretul nr. 337/1981.
ANEXA 1
MODELUL

privind evidenta impozitului pe circulaţia mãrfurilor
-------------------------------------------------------------------------------

Defalcarea valorii

produselor, serviciilor

prestate şi lucrãrilor

executate, pe cote de

impozit pe circulaţia

mãrfurilor Alte sume Numãrul şi

Data Felul şi Valoarea ---------------------- cuprinse data docu-

reali- numãrul totalã a în valoa- mentului de

zarii actului încasãrii Cota i.c.m... Cota i.c.m. rea fac- vãrsare la

(factura Capitolul... Capitolul... turii, buget a im-

bon, raport Nr.crt...... Nr.crt...... evidenti- zitului pe

de produc- din Lista din Lista ate sepa- circulaţia

tie etc) cotelor de cotelor de rat (chel- mãrfurilor

de impozit de impozit tuieli de (dispoziţie

transport, de plata,

ambalaj etc) chitanţa

etc.)

-------------------------------------------------------------------------------

1 2 3 4 5 6 7

-------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------

TOTAL încasãri

-------------------------------------------------------------------------------

TOTAL impozit

-------------------------------------------------------------------------------

NOTA:
Pentru produsele provenite din import, utilizate pentru nevoi proprii, evidenta impozitului pe circulaţia mãrfurilor va fi adaptatã la metodologia de calcul al acestuia. În acelaşi mod se va proceda şi în ce priveşte evidenta impozitului pe circulaţia mãrfurilor datorat în valuta.
ANEXA 2
PLĂTITORUL IMPOZITULUI.....................

Adresa.....................................



DECONTUL



privind impozitul pe circulaţia mãrfurilor



luna

pe -----------------------19--------

trimestrul

- în lei -

-------------------------------------------------------------------------------

Nr. Explicaţii Impozit pe circulaţia mãrfurilor

crt.

-------------------------------------------------------------------------------

1. Impozit datorat pentru perioada rapor-

tata

2. Impozit vãrsat la termenele de plata

pentru perioada raportatã

3. de vãrsat (rind 1-2)

Diferenţa -----------------------------

de compensat (rind 2-1)

-------------------------------------------------------------------------------

vãrsatã

Diferenţa a fost ------------------prin dispoziţia de plata nr......din......

compensata



CONDUCĂTORUL UNITĂŢII PLĂTITOARE CONTABIL ŞEF

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016