Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI METODOLOGICE Nr. 115665 din 12.06.1991  privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica cores- punzatoare, atributiile si raspunderile organelor fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI METODOLOGICE Nr. 115665 din 12.06.1991 privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica cores- punzatoare, atributiile si raspunderile organelor fiscale

Impozitul astfel calculat se va vãrsa dupã cum urmeazã: 1.536 lei şi 26 dolari S.U.A.
Fracţiunile de pînã la 50 de bani inclusiv şi peste 50 de bani se neglijeazã, respectiv se reintregesc la leu. În mod asemãnãtor se procedeazã şi în cazul plãţilor în valuta.
Aceeaşi metodologie de calcul se aplica şi în cazul plãţii în valuta (integral sau parţial) a drepturilor bãneşti de natura celor prevãzute la art. 4 din lege.
Potrivit art. 9 din lege, impozitul pe salarii se calculeazã de plãtitorii acestora, se retine şi se vãrsa lunar din sumele cuvenite la a doua chenzina.
În cazul plãţilor de salarii şi altor drepturi salariale care se achitã lunar, calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii se fac o data cu ridicarea de la banca a sumelor pentru plata salariilor.
Pentru drepturile bãneşti de natura celor prevãzute la art. 4 din lege, impozitul se calculeazã şi se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele plãtite anterior în cursul aceleiaşi luni, de cãtre acelaşi plãtitor.
Exemplu:
---------
Data plãţii Venit impozabil Impozit
--------------------------------------------------------------
2.4.1991 700 lei 58 lei
9.4.1991 500 lei -
-------------------------------------------------------------
TOTAL 1.200 lei 168 lei
Impozit de reţinut pe 9.4.1991 (168-58) 110 lei
16.4.1991 600 lei -
-------------------------------------------------------------
TOTAL 2.000 lei 352 lei
Impozit de reţinut pe 16.4.1991 (352-168) 184 lei

-------------------------------------------------------------

Salariile şi alte drepturi salariale aferente perioadelor anterioare datei de 1 ianuarie 1991, care se vor plati pînã la 31 decembrie 1991, se impoziteazã cu cotele şi în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare la 31 decembrie 1990. În situaţia în care plãtitorul de salarii sau de alte drepturi salariale nu are sau nu foloseşte cont bancar pentru plata acestor drepturi, calcularea, reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului aferent se fac lunar, dar nu mai tirziu de 2 zile lucrãtoare de la data plãţii acestor drepturi.
Bãncile nu vor executa documentele de plata pentru ridicarea sumelor în numerar pentru salarii (cu excepţia avansurilor sau a chenzinei 1) decît condiţionat de virarea în aceeaşi proporţie a impozitului pe salarii, în cazul cînd în contul plãtitorului de salarii nu sînt disponibilitati pentru acoperirea integrala a salariilor nete şi a impozitului aferent.
În cazul reţinerii în plus a impozitului pe salarii, se poate proceda fie la restituirea sumelor beneficiarului respectiv, fie la compensarea cu obligaţiile fiscale viitoare de aceeaşi natura, potrivit cererii exprese a beneficiarului, unitatea plãtitoare fiind obligatã sa menţioneze aceasta situaţie în evidenta contabila şi în documentele de plata a salariului şi a impozitului pe salarii.
Restituirea impozitului reţinut în plus se va efectua de cãtre plãtitorul de salarii prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe salarii cuvenit bugetului administraţiei centrale de stat în luna efectuãrii acestei operaţiuni.
4. Scutiri şi înlesniri la plata impozitului pe salarii
Scutirile şi înlesnirile la plata impozitului pe salarii se acorda persoanelor prevãzute la art. 6 lit. c) şi d) din lege, numai de unitatea unde au funcţia de baza, determinata potrivit reglementãrilor în vigoare, coroborate cu prevederile art. 2 din Legea nr. 2 din 7 ianuarie 1991 privind cumulul de funcţii.
La acordarea scutirii prevãzute la art. 6 lit. c) din lege se au în vedere sumele sub 2.000 lei brut lunar ce se compun din salariul de baza, precum şi din celelalte drepturi salariale, astfel cum sînt menţionate la art. 2 din lege, primite de la unitatea unde salariatul are funcţia de baza, indiferent de cauzele care au condus la realizarea unor venituri de pînã la 2.000 lei brut lunar.
Scutirea de impozitul pe salarii pentru categoriile de salariaţi prevãzute la art. 6 lit. d) şi e) din Legea nr. 32/1991 se acorda începînd cu luna urmãtoare celei în care persoanele în cauza prezintã actele doveditoare prin care se atesta situaţia respectiva.
Potrivit art. 17 din lege, Ministerul Economiei şi Finanţelor poate acorda, în cazuri temeinic justificate, eşalonãri şi aminari la plata impozitului pe salarii.
Fata de aceste prevederi exprese ale legii, organele fiscale teritoriale nu au competenta sa acorde asemenea înlesniri la plata impozitului pe salarii.
Veniturile de natura drepturilor salariale, astfel cum sînt definite la art. 2 şi 4 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii realizate de veteranii de rãzboi, sînt scutite de plata acestui impozit.
5. Contestaţii
La art. 14 şi 15 din lege se prevãd treptele ierarhice de rezolvare a contestaţiilor privind modul de aplicare a Legii nr. 32/1991, care trebuie respectate în mod obligatoriu de toate organele fiscale cu sarcini în acest domeniu.
În toate cazurile, verificarea contestaţiilor şi deciziilor emise urmare acestor verificãri se va face pe baza prevederilor Legii nr. 32/1991 şi ale prezentelor instrucţiuni metodologice.
*) Aceste calculatoare au fost publicate şi în Suplimentul Revistei de finanţe, credit, contabilitate.
II. Formularistica utilizata pentru evidenta, calcularea, reţinerea, vãrsarea şi declararea salariilor şi a impozitului pe salarii
1. Veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale cuvenite salariaţilor pentru plata muncii prestate se reflecta în formularele cuprinse în "Catalogul formularelor tipizate comune" aprobate pe baza prevederilor Decretului nr. 10/1986, volumul 1 I.S.I.A.P. şi anume:
- Stat de retribuţii (cod 14-4-1 şi 14-4-1/a);
- Stat de retribuţii (cod 14-4-1/b M);
- Stat de retribuţii, fãrã elementele componente ale retributiei totale (cod 14-4-1/c M şi cod 14-4-1/d M);
- Fişa de evidenta a retributiilor (cod 14-4-2);
- Fişa de evidenta a retributiilor, cu elementele componente ale retributiei (cod 14-4-2/a).
În formularele "Stat de retribuţii" se aduc modificãri în sensul ca dupã coloanele corespunzãtoare de calcul al salariilor şi al altor drepturi salariale se mai trece în coloana urmãtoare "Venitul lunar impozabil" urmat de coloana "Impozit". Restul coloanelor nu se modifica.
În formularul "Fişa de evidenta a retributiilor" în locul "Contribuţiei persoanelor fãrã copii" se va mentiona felul impozitului aplicat (100% sau 80%).
În condiţiile întocmirii statelor de salarii şi fişelor de evidenta a salariilor cu ajutorul tehnicii de calcul, situaţiile de ieşire obţinute vor trebui sa conţinã aceleaşi elemente ca în cazul întocmirii manuale a acestor formulare.
Pentru celelalte formulare specifice privind veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale (cîştigul salariaţilor zilieri sau temporari, onorariile încasate de avocaţi prin barouri, sumele obţinute din colaborãri de orice natura, onorariile de expertiza etc.) se vor modifica şi completa conform normelor de mai sus.
Normele de utilizare a formularelor financiar-contabile comune rãmîn cele în vigoare la data aplicãrii Hotãrîrii Guvernului nr. 52/1991, respectiv a Legii nr. 32/1991.
2. Darea de seama prevãzutã la art. 11 din lege se întocmeşte de plãtitor conform modelului din anexa la prezentele instrucţiuni şi se depune la organul financiar, semestrial, respectiv pentru semestrul 1 pînã la 15 iulie şi pe întregul an, cumulat, pînã la 15 ianuarie al anului urmãtor.
În darea de seama anuala se vor evidenţia separat şi datele referitoare la persoanele care realizeazã venituri de natura celor prevãzute la art. 4 din lege.
În darea de seama anuala se vor evidenţia toate modificãrile apãrute ulterior semestrului 1, ca urmare a verificãrilor efectuate de organele financiare sau soluţionãrii contestaţiilor înaintate în condiţiile legii de beneficiarii veniturilor.
Persoanele fizice care folosesc personal casnic nu sînt obligate sa depunã darea de seama prevãzutã la art. 11 din lege, întrucît acest personal nu este folosit în exercitarea activitãţii persoanelor fizice. În aceste cazuri, persoanele fizice care folosesc asemenea personal sînt obligate sa depunã trimestrial, la organul financiar pe raza cãruia îşi au domiciliul, statele de plata a salariului care, dupã verificare şi vizare, se restituie persoanelor respective.
III. Atribuţiile şi rãspunderile organelor fiscale privind impozitul pe salarii
1. Potrivit art. 13 din lege, controlul privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii se efectueazã de organele fiscale la care plãtitorii de salarii sînt obligaţi, potrivit art. 11 din lege, sa depunã dãrile de seama, sau statele de plata privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii.
Pentru aducerea la îndeplinire a acestor atribuţii, la nivelul organelor fiscale judeţene, municipale, orãşeneşti, al municipiului Bucureşti şi ale sectoarelor acestuia, se va avea în vedere evidenta nominalã a tuturor persoanelor fizice şi juridice care folosesc salariaţi şi care au obligaţia calculãrii, reţinerii şi varsarii impozitului pe salarii. În acest sens, pe lîngã evidentele proprii, se vor utiliza datele existente la organele cu atribuţii legale privind aprobarea şi înregistrarea agenţilor economici (Camera de Comerţ şi Industrie a României - Oficiul registrului comerţului şi organele sale teritoriale, judecãtoriile şi tribunalele, ministerele şi departamentele economice etc.), precum şi la unitãţile bancare şi C.E.C.
Pe baza acestor evidente, conducerile direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor întocmi programe de verificare semestriale şi anuale detaliate pe obiective de verificat şi pe inspectori.
Aceasta evidenta tehnico-operativã a plãtitorilor de salarii se va completa şi cu datele privind impozitul virat de fiecare plãtitor de salarii în parte, înregistrat pe baza documentelor de plata emise de plãtitor.
Verificarea la plãtitori a modului de evidenta, calcul, reţinere şi vãrsare a impozitului pe salarii se efectueazã cel puţin o data pe semestru şi ori de cîte ori apare necesar în baza datelor din evidenta condusã de organele fiscale.
2. Obiectivele de control privind evidenta, calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii sînt, în principal, urmãtoarele:
- corecta conducere a evidentei contabile privind drepturile şi obligaţiile salariaţilor şi ale celorlalte persoane ale cãror venituri se impun în aceleaşi condiţii ca şi salariile;
- corecta calculare, reţinere şi vãrsare a impozitului pe salarii, respectiv stabilirea venitului impozabil, aplicarea cotelor de impozit şi respectarea termenului de plata;
- acordarea scutirilor şi înlesnirilor la plata impozitului pe salarii, potrivit prevederilor legale;
- întocmirea şi depunerea corecta şi la termen a darilor de seama semestriale şi anuale, precum şi a statelor de plata lunare privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii;
- modul de soluţionare a contestaţiilor adresate la nivelul plãtitorului de salarii, frecventa acestora şi cauzele care au generat astfel de contestaţii;
- modul de aducere la îndeplinire a mãsurilor de remediere a deficienţelor, astfel cum au fost dispuse şi, respectiv, constatate prin procesele de verificare anterioare.
Obiectivele de control enumerate nu sînt limitate, acestea putind fi extinse în funcţie de aspectele rezultate din analiza evidentei conduse la nivelul organelor fiscale sau pe baza situaţiilor constatate în timpul desfãşurãrii verificãrii.
Verificarea se efectueazã în prezenta contabilului şef sau a altei persoane desemnate de acesta, care are obligaţia de a pune la dispoziţia organelor fiscale toate documentele solicitate, şi cuprinde intreaga perioada de la ultimul control sau, în cazul plãtitorilor de salarii încã neverificati, de la începutul activitãţii, cu respectarea termenelor de prescripţie legale.
Rezultatele verificãrii, deficientele constatate, precum şi mãsurile ce trebuie întreprinse pentru eliminarea acestora se consemneazã într-un proces-verbal semnat de organul de control, de conducãtorul şi contabilul şef în cazul persoanelor juridice, sau numai de persoana fizica în cazul acesteia din urma, din care un exemplar rãmîne la persoana verificata.
IV. Alte prevederi 1. Impozitul pe salarii se vãrsa de cãtre agenţii economici la bugetul administraţiei centrale de stat în contul 60.04x00*) deschis la unitãţile Bãncii Comerciale Romane pe seama organelor fiscale (administraţiile financiare municipale sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi circumscripţiile financiare orãşeneşti) din raza de activitate a acestora.
Agenţii economici cu sediul sau domiciliul în comune vãrsa impozitul pe salarii în contul direcţiei generale a finanţelor publice judeţene pe raza cãreia se afla.
Persoanele juridice şi fizice care nu au cont la banca vãrsa impozitul pe salarii, în contul menţionat mai sus, astfel:
- la agentul fiscal, care elibereazã chitanţa pentru suma încasatã;
- la unitãţile C.E.C.
2. În cazul salariaţilor societãţilor comerciale cu sediul în România care desfãşoarã activitate şi realizeazã venituri sub forma de salarii şi alte drepturi salariale în strãinãtate, pentru impozitarea acestora se vor aplica prevederile din convenţiile sau acordurile de evitare a dublei impuneri la care România este parte.
Pentru impunerea veniturilor de aceeaşi natura încasate pe teritoriul României se vor aplica prevederile Legii privind impozitul pe salarii.


Ministrul bugetului, veniturilor statului
şi controlului financiar,
Florian Bercea



ANEXA 1
-------
UNITATEA PLĂTITOARE.........................
ADRESA......................................
CONT BANCAR.................................



DARE DE SEAMA
privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii pe

perioada................

----------------------------------------------------------------------------
Nr. Nr.total din care: Total Impozite Nr. şi data
crt. Luna de ------------------venituri reţinute documentului
salariaţi cu fãrã scutiţi brute şi de
copii copii de impozit plãtite vãrsate plata

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------



Director, Contabil şef,

-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016