Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 28 ianuarie 2009  privind activitatea de informare si relatii publice in Ministerul Apararii Nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 28 ianuarie 2009 privind activitatea de informare si relatii publice in Ministerul Apararii Nationale

EMITENT: MINISTERUL APARARII NATIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 71 din 6 februarie 2009

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Activitatea de informare şi relaţii publice reprezintã o componentã distinctã a conducerii militare şi constã în stabilirea, menţinerea şi dezvoltarea unor relaţii de încredere între Ministerul Apãrãrii Naţionale şi persoanele interesate de activitatea acestuia, pentru promovarea scopurilor şi obiectivelor instituţiei militare şi creşterea gradului de informare şi a nivelului de înţelegere a problematicii asociate domeniului militar.
ART. 2
Misiunea sistemului de informare şi relaţii publice este de a contribui la promovarea imaginii Ministerului Apãrãrii Naţionale prin informarea personalului propriu, a cetãţenilor, a instituţiilor şi organizaţiilor legal constituite privind activitatea armatei.
ART. 3
Activitatea de informare şi relaţii publice în Ministerul Apãrãrii Naţionale se desfãşoarã pe baza urmãtoarelor principii:
a) aplicarea prevederilor Constituţiei României, republicatã, referitoare la dreptul la informaţie al persoanei;
b) comunicarea informaţiilor publice se va realiza oportun, corect, complet şi nediscriminatoriu;
c) asigurarea unui flux continuu de informaţii publice pentru personalul armatei, cadrele militare în rezervã şi în retragere, veteranii de rãzboi şi membrii familiilor acestora;
d) exceptarea de la liberul acces la informaţii se face în condiţiile stabilite de <>Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) activitatea de informare şi relaţii publice respectã imperativul echidistanţei politice;
f) politica de informare publicã exclude propaganda de orice fel.
ART. 4
Sensul termenilor de specialitate utilizaţi în prezentele instrucţiuni este prevãzut în anexa nr. 1.

CAP. II
Conducerea activitãţii de informare şi relaţii publice în Ministerul Apãrãrii Naţionale

SECŢIUNEA 1
Structura sistemului de informare şi relaţii publice şi atribuţiile principalelor sale componente

ART. 5
Sistemul de informare şi relaţii publice din Ministerul Apãrãrii Naţionale este compus din:
a) Direcţia informare şi relaţii publice;
b) purtãtorul de cuvânt al Ministerului Apãrãrii Naţionale;
c) structurile de informare şi relaţii publice de la diferite structuri ale armatei - secţii, birouri, compartimente;
d) personalul de informare şi relaţii publice încadrat pe funcţii distincte;
e) personalul care desfãşoarã activitatea de informare şi relaţii publice prin cumul de funcţii, numit prin ordin de zi pe unitate;
f) mass-media militarã.
1.1. Direcţia informare şi relaţii publice
ART. 6
Direcţia informare şi relaţii publice este structura specializatã în conducerea, organizarea şi gestionarea domeniului informãrii şi relaţiilor publice în Ministerul Apãrãrii Naţionale în timp de pace, în situaţii de crizã şi la rãzboi.
ART. 7
Direcţia informare şi relaţii publice îşi desfãşoarã activitatea în cadrul Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã şi are urmãtoarele atribuţii:
a) planificarea, organizarea, desfãşurarea, coordonarea şi evaluarea activitãţii de informare şi relaţii publice în Ministerul Apãrãrii Naţionale;
b) conducerea mass-mediei militare centrale;
c) organizarea şi desfãşurarea instruirii în domeniul informãrii şi relaţiilor publice pentru personalul armatei;
d) monitorizarea mass-mediei interne şi internaţionale;
e) realizarea, întreţinerea şi actualizarea site-ului central de internet al Ministerului Apãrãrii Naţionale;
f) asigurarea accesului la informaţiile de interes public, conform prevederilor <>Legii nr. 544/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
1.2. Purtãtorul de cuvânt al Ministerului Apãrãrii Naţionale
ART. 8
Purtãtorul de cuvânt al Ministerului Apãrãrii Naţionale organizeazã şi gestioneazã relaţiile cu mass-media la nivelul ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 9
Purtãtorul de cuvânt al Ministerului Apãrãrii Naţionale îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã comunicarea cu mass-media în ceea ce priveşte activitatea Ministerului Apãrãrii Naţionale şi a ministrului apãrãrii naţionale;
b) coordoneazã redactarea declaraţiilor, materialelor şi interviurilor pentru presã ale ministrului apãrãrii naţionale;
c) se informeazã despre activitatea statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor de armã şi a celorlalte structuri subordonate Ministerului Apãrãrii Naţionale, pentru a fi în mãsurã sã rãspundã solicitãrilor specifice atât din partea ministrului, cât şi a jurnaliştilor;
d) îşi coordoneazã activitatea cu Direcţia informare şi relaţii publice.
1.3. Structurile şi personalul de informare şi relaţii publice
ART. 10
(1) Structurile şi personalul de informare şi relaţii publice se subordoneazã nemijlocit comandantului/şefului structurii la care funcţioneazã.
(2) În domeniul specialitãţii, acestea sunt coordonate de structura de profil a eşalonului imediat superior.
ART. 11
Structurile şi personalul de informare şi relaţii publice încadrat pe funcţii distincte organizeazã şi desfãşoarã activitãţile de informare şi relaţii publice ale structurilor pe care le deservesc şi îndeplinesc urmãtoarele atribuţii principale:
a) întocmesc anual, pânã la 31 decembrie, pentru anul urmãtor, documentele de planificare a comunicãrii la nivelul eşalonului respectiv, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale;
b) desfãşoarã activitatea de informare publicã directã, în condiţiile legii;
c) organizeazã şi desfãşoarã activitatea de informare internã a personalului;
d) gestioneazã în toate situaţiile relaţiile marii unitãţi/unitãţii şi personalului acesteia cu mass-media;
e) coordoneazã activitatea mass-mediei militare din zona lor de responsabilitate;
f) monitorizeazã apariţia în presa localã a informaţiilor referitoare la activitatea eşalonului la care activeazã şi a unitãţilor subordonate şi le prezintã comandanţilor/şefilor structurilor respective, informând totodatã eşalonul superior;
g) consiliazã comandantul/şeful structurii la care funcţioneazã în organizarea relaţiilor cu comunitatea localã;
h) organizeazã, la ordinul comandantului/şefului structurii la care funcţioneazã, când situaţia concretã o impune, conferinţe sau briefinguri de presã; despre data şi ora stabilite şi tematica ce va fi abordatã informeazã ierarhic, pânã la nivelul Direcţiei informare şi relaţii publice;
i) identificã nevoile de informare ale militarilor din zona de responsabilitate şi solicitã Direcţiei informare şi relaţii publice, pe cale oficialã, materiale care sã rãspundã acestor nevoi;
j) informeazã ierarhic, pânã la nivelul Direcţiei informare şi relaţii publice, despre tematica solicitãrilor de informaţii primite de la jurnalişti pe fondul crizelor mediatice sau cu potenţial de crizã mediaticã pentru instituţia militarã, pentru armonizarea rãspunsurilor şi a punctelor de vedere sau sprijin de specialitate.
ART. 12
Personalul care desfãşoarã prin cumul activitãţi de informare şi relaţii publice are urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã şi desfãşoarã activitatea de informare internã a personalului;
b) participã, împreunã cu structura de informare şi relaţii publice de la eşalonul superior, la gestionarea crizelor mediatice locale;
c) monitorizeazã informaţiile referitoare la activitatea eşalonului la care activeazã şi a unitãţilor subordonate, care apar în mass-media localã, şi le prezintã comandanţilor/şefilor structurilor la care funcţioneazã;
d) consiliazã comandantul/şeful structurii la care funcţioneazã în organizarea relaţiilor cu comunitatea localã, respectând principiul echidistanţei politice;
e) transmite la structura de informare şi relaţii publice a eşalonului superior, ori de câte ori este necesar, materiale referitoare la nevoile de informare ale militarilor din unitatea lor;
f) întocmeşte, pânã la 31 decembrie, pentru anul urmãtor, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale şi a precizãrilor primite de la structura de informare şi relaţii publice a eşalonului superior, planuri anuale ale activitãţii de informare şi relaţii publice pentru unitatea lor.
1.4. Mass-media militarã
ART. 13
Mass-media militarã contribuie la informarea internã a personalului militar şi civil al armatei şi a familiilor acestora, precum şi la informarea populaţiei despre activitãţile desfãşurate de Ministerul Apãrãrii Naţionale.
ART. 14
Mass-media militarã cuprinde:
a) publicaţiile realizate de Trustul de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale şi alte produse tipãrite de informare publicã realizate de structurile centrale ale ministerului, de statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, de comandamentele de armã şi de structurile subordonate acestora;
b) emisiunile de radio sau de televiziune realizate de Trustul de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale şi alte emisiuni realizate de studiourile militare teritoriale de radio şi televiziune;
c) publicaţiile electronice postate pe internet şi intranet.
ART. 15
(1) Activitatea redacţiilor mass-mediei militare se desfãşoarã în conformitate cu prevederile constituţionale referitoare la libertatea de exprimare şi de creaţie, precum şi cu cele privind dreptul la informaţie.
(2) Activitatea redacţiilor mass-mediei militare se deruleazã pe baza planurilor publicistice anuale.
ART. 16
(1) Direcţia informare şi relaţii publice are în subordine Trustul de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale, care este organizat pe redacţii ale publicaţiilor şi emisiunilor de radio şi televiziune.
(2) Directorul Trustului de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale aprobã sumarele publicaţiilor şi emisiunilor de radio şi televiziune propuse de redactorii-şefi şi verificã conţinutul acestora pentru asigurarea concordanţei cu obiectivele de comunicare ale Ministerului Apãrãrii Naţionale.
ART. 17
(1) Redacţiile mass-mediei militare care nu fac parte din Trustul de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale sunt subordonate comandanţilor/şefilor marilor unitãţi/unitãţilor în structura cãrora funcţioneazã.
(2) Pentru îndeplinirea obiectivelor din Strategia de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale, redacţiile menţionate sunt coordonate profesional de structurile de informare şi relaţii publice de la eşalonul la care îşi desfãşoarã activitatea.
ART. 18
Înfiinţarea sau schimbarea denumirii unor publicaţii periodice militare se face în baza aprobãrii ministrului apãrãrii naţionale, cu avizul Direcţiei informare şi relaţii publice.
ART. 19
(1) În garnizoanele unde funcţioneazã posturi teritoriale ale societãţilor publice de radio şi televiziune, comandanţii de garnizoane pot numi, pe funcţii sau prin cumul de funcţii, în raport cu competenţele exercitate în domeniul resurselor umane, cu avizul Direcţiei informare şi relaţii publice, persoane care sã pregãteascã şi sã prezinte emisiuni militare la posturile respective, pe bazã de convenţii încheiate în condiţiile legii.
(2) Sumarul şi conţinutul emisiunilor prevãzute la alin. (1) se avizeazã de cãtre structura de informare şi relaţii publice a unitãţii al cãrei comandant asigurã şi funcţia de comandant al garnizoanei.
ART. 20
Principalele atribuţii ale redactorilor-şefi ai redacţiilor mass-mediei militare sunt:
a) elaboreazã anual, pânã la 31 decembrie, planuri publicistice, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale şi a cerinţelor de comunicare existente la eşalonul unde funcţioneazã;
b) conduc nemijlocit activitatea personalului din redacţie şi rãspund de calitatea şi conţinutul materialelor de presã incluse în publicaţii şi emisiuni, de acurateţea şi conformitatea cu realitatea a informaţiilor difuzate;
c) organizeazã şi gestioneazã baze proprii de date, arhive foto, audio şi video;
d) fac propuneri pentru asigurarea materialã şi financiarã a redacţiilor pe care le conduc şi rãspund de utilizarea eficientã a resurselor umane, materiale şi financiare puse la dispoziţie.
ART. 21
(1) Planurile publicistice cuprind urmãtoarele elemente:
a) descrierea mijlocului de informare: format, tiraj, periodicitate, arie de difuzare, rubrici permanente;
b) obiectivele de comunicare din Strategia de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale şi obiectivele operaţionale ale mijlocului de informare;
c) publicul-ţintã;
d) genurile publicistice folosite: ştiri, interviuri, reportaje şi foto;
e) resursele umane, financiare şi materiale estimate şi sursa de finanţare.
(2) Planul publicistic al Trustului de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale cuprinde sinteza planurilor publicistice ale redacţiilor din propria compunere, este avizat de Direcţia informare şi relaţii publice şi este aprobat de secretarul de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã.
(3) Planurile publicistice elaborate de redactorii-şefi ai redacţiilor mass-mediei militare care nu fac parte din Trustul de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale sunt avizate de structura de informare şi relaţii publice de la eşalonul în cadrul cãrora funcţioneazã şi sunt aprobate de comandanţii/şefii structurilor cãrora li se subordoneazã.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile comandanţilor/şefilor în domeniul informãrii şi relaţiilor publice

ART. 22
Conducerea activitãţii de informare şi relaţii publice în ceea ce priveşte planificarea, organizarea, desfãşurarea şi asigurarea resurselor şi logisticii necesare este în responsabilitatea comandanţilor/şefilor la nivelul eşaloanelor pe care le comandã; în acest domeniu, comandanţii/şefii sunt consiliaţi de personalul de informare şi relaţii publice.
ART. 23
Principalele atribuţii ale comandanţilor/şefilor în desfãşurarea activitãţii de informare şi relaţii publice sunt:
a) asigurarea aplicãrii prevederilor legale privind liberul acces la informaţiile de interes public la nivelul eşalonului pe care îl comandã;
b) selecţionarea personalului care cunoaşte foarte bine misiunile, activitatea şi specificul eşalonului respectiv, are temeinice cunoştinţe militare şi de culturã generalã, probitate moralã, experienţã şi aptitudini pentru a îndeplini prin cumul activitãţi de informare şi relaţii publice;
c) asigurarea participãrii personalului de informare şi relaţii publice, pe segmentele de interes, la activitãţi de conducere, cum ar fi adunãrile şi şedinţele de lucru cu locţiitorii;
d) asigurarea informãrii corecte şi oportune a personalului de informare şi relaţii publice din subordine despre toate aspectele de interes public ale activitãţii eşalonului respectiv, a eşaloanelor superioare şi a structurilor subordonate;
e) gestionarea, prin personalul de informare şi relaţii publice, a situaţiilor de crizã care ar putea avea impact asupra opiniei publice sau a instituţiei;
f) îndrumarea activitãţii redacţiilor mijloacelor militare de informare şi documentarea jurnaliştilor militari şi civili;
g) asigurarea participãrii personalului de informare şi relaţii publice, precum şi a jurnaliştilor militari la cursuri, convocãri şi alte activitãţi de perfecţionare a pregãtirii de specialitate;
h) sprijinirea activitãţilor de informare şi relaţii publice din cadrul exerciţiilor multinaţionale şi al misiunilor internaţionale.

SECŢIUNEA a 3-a
Planificarea activitãţilor şi campaniilor de informare şi relaţii publice

3.1. Planificarea activitãţilor de informare şi relaţii publice
ART. 24
Planificarea activitãţilor de informare şi relaţii publice reprezintã organizarea secvenţialã a procesului comunicãrii care presupune stabilirea scopului, obiectivelor, temelor, mesajelor generale, mesajelor de sprijin, activitãţilor, resurselor la dispoziţie, modalitãţilor de evaluare a eficienţei pentru sprijinirea îndeplinirii misiunii generale a structurii respective; acest proces se desfãşoarã în strânsã cooperare cu elementele de planificare din statele majore ale unitãţilor, în scopul armonizãrii efortului de comunicare cu specificul activitãţilor eşalonului respectiv.
ART. 25
Documentele de planificare şi conducere a activitãţii de informare şi relaţii publice sunt:
a) Strategia de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale;
b) Planul activitãţilor de informare şi relaţii publice;
c) planurile de comunicare pentru evenimentele de relaţii publice;
d) anexele de informare publicã la planurile de operaţii şi exerciţii.
ART. 26
Strategia de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale este elaboratã, pânã la 1 decembrie, pentru anul urmãtor, de cãtre Direcţia informare şi relaţii publice, pe baza Strategiei de securitate naţionalã, a Strategiei Militare a României, a Cartei Albe a Apãrãrii, a obiectivelor principale ale Ministerului Apãrãrii Naţionale şi este aprobatã de ministrul apãrãrii naţionale. Dupã aprobare, Strategia de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale este difuzatã, ierarhic, la toate structurile de informare şi relaţii publice din armatã.
ART. 27
Planul activitãţilor de informare şi relaţii publice se elaboreazã la nivelul marilor unitãţi/unitãţilor pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apãrãrii Naţionale, pe durata unui an de instrucţie, în conformitate cu modelul prezentat în anexa nr. 2.
ART. 28
Obiectivele de comunicare ale planurilor de informare şi relaţii publice de la toate eşaloanele se stabilesc în funcţie de obiectivele generale din Planul anual de comunicare strategicã al Ministerului Apãrãrii Naţionale, de concepţia comandantului/şefului, precum şi de rolul şi misiunile eşalonului respectiv.
ART. 29
Planurile de comunicare pentru evenimentele de relaţii publice se realizeazã de cãtre structurile/personalul de informare şi relaţii publice ori de câte ori este nevoie pentru detalierea activitãţilor de comunicare ce urmeazã a fi desfãşurate cu ocazia organizãrii unor evenimente speciale, precum "Ziua porţilor deschise", zilele categoriilor de forţe ale armatei şi alte manifestãri.
ART. 30
Anexele de informare publicã la planurile de operaţii şi exerciţii se întocmesc conform prevederilor dispoziţiilor secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã.
3.2. Planificarea campaniilor de informare şi relaţii publice
ART. 31
(1) Campaniile de informare şi relaţii publice se planificã în scopul atingerii unor obiective specifice sau a unor ansambluri de obiective corelate, stabilite pentru domeniul apãrãrii prin programele de guvernare, Strategia de securitate naţionalã, Strategia de transformare a Armatei României şi prin hotãrâri ale Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii şi ale Parlamentului României.
(2) În raport cu obiectivele urmãrite, campaniile de informare şi relaţii publice se pot planifica pentru:
a) informarea societãţii în legãturã cu acţiuni importante ale armatei pentru care este nevoie de susţinere publicã;
b) promovarea profesiei militare şi atragerea de tineri cãtre aceastã meserie.
(3) Campaniile de informare şi relaţii publice desfãşurate de Ministerul Apãrãrii Naţionale sunt planificate de Direcţia informare şi relaţii publice, împreunã cu structurile care participã la atingerea obiectivelor urmãrite şi cu sprijinul elementelor care compun sistemul de informare şi relaţii publice.
ART. 32
(1) Planurile campaniilor de informare şi relaţii publice se elaboreazã pe baza analizei oportunitãţii şi a calculului costurilor şi resurselor care pot fi alocate prin proiectul de buget al Ministerului Apãrãrii Naţionale şi se aprobã, de regulã, în anul care precedã desfãşurarea acestora.
(2) În situaţii excepţionale se pot organiza campanii ale cãror planuri se întocmesc în anul bugetar în curs, resursele asigurându-se în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 33
Desfãşurarea campaniilor de informare şi relaţii publice se aprobã de cãtre ministrul apãrãrii naţionale pe baza propunerilor Direcţiei informare şi relaţii publice.
3.3. Cercetarea şi evaluarea în domeniul informãrii şi relaţiilor publice
ART. 34
(1) Cercetarea în domeniul informãrii şi relaţiilor publice urmãreşte înţelegerea atitudinilor şi comportamentelor publicului-ţintã şi a tendinţelor mass-mediei; cercetãrile sunt întreprinse în vederea planificãrii campaniilor şi a evenimentelor de informare şi relaţii publice.
(2) Cercetarea în domeniul informãrii şi relaţiilor publice, la nivelul Ministerului Apãrãrii Naţionale, se realizeazã exclusiv la solicitarea Direcţiei informare şi relaţii publice, cu precãdere prin:
a) sondaje de opinie publicã realizate de operatori economici de profil;
b) audit de comunicare.
ART. 35
Evaluarea în domeniul informãrii şi relaţiilor publice urmãreşte mãsurarea eficienţei activitãţilor întreprinse şi se realizeazã atât prin activitãţi de naturã administrativã, cât şi prin analize specializate; evaluarea se desfãşoarã atât la încheierea campaniilor şi a evenimentelor de informare şi relaţii publice, cât şi pe parcursul derulãrii acestora.
ART. 36
Evaluarea activitãţii de informare şi relaţii publice prin activitãţi de naturã administrativã constã în executarea inspecţiilor în domeniu, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 37
Evaluarea activitãţii de informare şi relaţii publice prin analize specializate, la nivelul Ministerului Apãrãrii Naţionale, se realizeazã exclusiv de Direcţia informare şi relaţii publice, cu precãdere prin:
a) analize ale atitudinii mass-mediei faţã de instituţia militarã;
b) analize ale mediatizãrii diferitelor evenimente de informare şi relaţii publice;
c) analize ale mesajului propriu.
ART. 38
La nivelul structurilor de informare şi relaţii publice de la diferite eşaloane se analizeazã, semestrial, stadiul îndeplinirii obiectivelor de comunicare şi al derulãrii activitãţilor din planurile proprii. Analiza va fi trimisã spre informare, ierarhic, pânã la Direcţia informare şi relaţii publice.

SECŢIUNEA a 4-a
Competenţe privind aprobarea activitãţilor de informare şi relaţii publice

ART. 39
(1) Accesul reprezentanţilor mass-mediei civile în obiective aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale se aprobã, în toate situaţiile, de cãtre comandanţii/şefii acestora; accesul jurnaliştilor români şi strãini în obiectivele puse la dispoziţia forţelor armate ale SUA se face în conformitate cu prevederile procedurilor standard de operare şi ale aranjamentelor semnate de cãtre cele douã pãrţi.
(2) Acordarea de interviuri şi/sau declaraţii de presã, precum şi participarea personalului militar ori civil la emisiuni de radio sau de televiziune civile se aprobã de cãtre comandantul/şeful unitãţii, în urma consultãrii structurii/personalului de informare şi relaţii publice, fãrã a se solicita alte aprobãri de la eşaloanele superioare; personalul de informare şi relaţii publice se consultã, în ceea ce priveşte oportunitatea, cu structurile de informare şi relaţii publice de la eşaloanele superioare.
(3) Organizarea conferinţelor de presã se aprobã:
a) la nivelul structurilor centrale ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, de cãtre ministrul apãrãrii naţionale;
b) la nivelul statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, al direcţiilor şi al unitãţilor subordonate Statului Major General, de cãtre şeful Statului Major General;
c) la nivelul unitãţilor subordonate departamentelor şi Secretariatului general, de cãtre şefii acestor structuri;
d) la nivelul unitãţilor din cadrul unei categorii de forţe, de cãtre şeful statului major al categoriei de forţe respective;
e) la nivelul unitãţilor din comandamentele de armã, de cãtre comandanţii acestor comandamente.
(4) Comunicatele de presã se aprobã dupã cum urmeazã:
a) comunicatele iniţiale de presã, în cazul producerii de evenimente, în condiţiile stabilite prin dispoziţia secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã;
b) comunicatele de presã pentru activitãţi curente se aprobã de cãtre comandantul/şeful unitãţii militare.
(5) Vizitele jurnaliştilor, organizate de Ministerul Apãrãrii Naţionale, în zonele de dislocare a detaşamentelor de militari români care participã la misiuni externe se aprobã de cãtre ministrul apãrãrii naţionale sau şeful Statului Major General, potrivit reglementãrilor în vigoare.

SECŢIUNEA a 5-a
Condiţiile în care se realizeazã filmarea şi/sau fotografierea de cãtre persoane fizice sau juridice în obiectivele aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale

ART. 40
(1) Filmarea şi/sau fotografierea în obiective aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale se executã numai cu aprobarea comandanţilor/şefilor acestora, cu respectarea reglementãrilor în vigoare privind protecţia informaţiilor clasificate, în urmãtoarele situaţii:
a) în interesul Ministerului Apãrãrii Naţionale, în scopul informãrii publice şi al promovãrii imaginii armatei în mediile interne şi externe;
b) la solicitarea unor instituţii publice şi a unor persoane fizice sau juridice din afara armatei;
c) la solicitarea partenerilor militari strãini în cadrul activitãţilor comune.
(2) Iniţiatorul sau solicitantul fotografierii/filmãrii trebuie sã precizeze oficial, în motivarea iniţiativei sau solicitãrii, scopul fotografierii/filmãrii, aparatura utilizatã, destinaţia produselor rezultate, consimţirea la obligaţia de a respecta indicaţiile însoţitorilor în scopul prevenirii accesului neautorizat la informaţii clasificate.
ART. 41
Filmarea/fotografierea realizatã de mass-media civilã cu ocazia participãrii la diferite activitãţi ale armatei, în scopul mediatizãrii acestora, atât la invitaţia Ministerului Apãrãrii Naţionale, cât şi la solicitarea jurnaliştilor, se realizeazã fãrã a se percepe plata unor tarife.
ART. 42
(1) Filmarea şi/sau fotografierea în interiorul obiectivelor aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale de cãtre persoane sau instituţii din afara armatei, altele decât instituţiile de presã, la solicitarea acestora, se fac contra cost, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale.
(2) În scopul filmãrii şi/sau fotografierii, la cererea terţilor, între Ministerul Apãrãrii Naţionale şi solicitant se negociazã şi se încheie contracte de prestãri de servicii.
ART. 43
Tarifele pentru filmarea şi/sau fotografierea de cãtre persoane fizice şi juridice din afara armatei în obiective aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale se stabilesc de cãtre unitatea militarã în cauzã, prin negociere.
ART. 44
Fotografierea/filmarea de cãtre militari strãini în interiorul unitãţilor militare, pe terenurile de instrucţie şi în poligoane, în timpul activitãţilor de instruire în comun, se aprobã de cãtre comandantul unitãţii sau de cãtre conducãtorul exerciţiului, dupã caz, în urmãtoarele condiţii:
a) partea interesatã îşi anunţã oficial, cu ocazia pregãtirii activitãţii comune, intenţia de a fotografia/filma, precizând persoana care fotografiazã/filmeazã şi destinaţia produselor rezultate;
b) partea interesatã consimte la obligaţia ca produsele rezultate sã fie analizate, sub aspectul protecţiei informaţiilor clasificate, de structura de securitate, iar cele care nu fac obiectul informãrii publice sã fie excluse sau reţinute;
c) fotografierea/filmarea se realizeazã fãrã a se percepe plata unor tarife.
ART. 45
În toate situaţiile, persoanele care realizeazã filmarea şi/sau fotografierea în obiective aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale sunt însoţite de personalul care desfãşoarã activitatea de informare şi relaţii publice la marea unitate/unitatea respectivã.

SECŢIUNEA a 6-a
Colaborarea armatei la realizarea unor producţii cinematografice

ART. 46
Colaborarea armatei la realizarea de filme artistice, documentare sau videoclipuri cu personal, tehnicã militarã, armament, muniţii şi materiale, la solicitarea unor studiouri, case de film sau societãţi de producţie cinematograficã, se aprobã de cãtre ministrul apãrãrii naţionale, la propunerea Statului Major General.
ART. 47
(1) Propunerea privind oportunitatea participãrii armatei la realizarea unor producţii cinematografice, din punctul de vedere al impactului acesteia asupra imaginii instituţiei militare, se face dupã studierea scenariului la Direcţia informare şi relaţii publice.
(2) Solicitãrile de efective, tehnicã militarã, armament, muniţii şi materiale se înainteazã Statului Major General, care coordoneazã aceastã activitate.
ART. 48
Dupã avizarea scenariului la Direcţia informare şi relaţii publice, Statul Major General prezintã ministrului apãrãrii naţionale propuneri privind participarea armatei la realizarea filmului şi, în funcţie de situaţie, numirea unui consilier militar.
ART. 49
Între studiourile, casele de film şi societãţile de producţie cinematograficã, pe de o parte, şi Ministerul Apãrãrii Naţionale, prin structurile militare ai cãror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori de credite, desemnate sã participe la realizarea producţiilor cinematografice, pe de altã parte, se negociazã şi se încheie contracte de prestãri de servicii; în cuprinsul contractelor se includ clauze referitoare la statutul de colaborator sau coproducãtor al Ministerului Apãrãrii Naţionale, inclusiv înscrierea pe generic a acestui statut.
ART. 50
(1) În contract se stipuleazã dreptul consilierului militar de a retrage personalul şi tehnica militarã în cazul în care între scenariu, decupajul regizoral şi filmãrile propriu-zise sunt nepotriviri care angajeazã partizan Ministerul Apãrãrii Naţionale sau deformeazã imaginea armatei.
(2) Retragerea personalului şi a tehnicii militare de la filmãri se face cu aprobarea ministrului apãrãrii naţionale.
(3) Este interzisã începerea colaborãrii structurilor militare la realizarea unor filme înaintea încheierii contractelor.
ART. 51
Tarifele pentru colaborarea armatei la realizarea unor producţii cinematografice se stabilesc de structurile militare ai cãror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori de credite, desemnate sã participe la realizarea acestora prin negociere, în conformitate cu prevederile actelor normative specifice în vigoare.
ART. 52
La încheierea filmãrilor, consilierul militar raporteazã ministrului apãrãrii naţionale, în scris, pe cale ierarhicã, prin Statul Major General, felul în care s-a realizat colaborarea, problemele apãrute pe parcurs şi modul de rezolvare a acestora, precum şi alte aspecte de interes major, prezentând, dacã se impune, propuneri corespunzãtoare.

SECŢIUNEA a 7-a
Asigurarea financiar-contabilã şi tehnico-materialã a activitãţii de informare şi relaţii publice

ART. 53
Asigurarea financiar-contabilã şi tehnico-materialã a activitãţilor de informare şi relaţii publice, precum şi a realizãrii şi distribuirii produselor mass-mediei militare se realizeazã prin grija comandanţilor/şefilor eşaloanelor care au în compunere elemente ale sistemului de informare şi relaţii publice, potrivit normelor legale în vigoare.
ART. 54
Pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale, structurile de informare şi relaţii publice sunt dotate cel puţin cu tehnica prezentatã în anexa nr. 3, care este destinatã în exclusivitate activitãţii de informare şi relaţii publice.
ART. 55
(1) Materialele consumabile pentru tehnica de calcul, imprimante şi multiplicatoare, precum şi rechizitele se asigurã descentralizat, prin grija structurilor de logisticã de la fiecare eşalon, în funcţie de necesar şi de fondurile cu aceastã destinaţie aprobate prin buget.
(2) Necesarul de materiale consumabile şi piese de schimb se stabileşte în conformitate cu prevederile normelor în vigoare.
ART. 56
Cu ocazia exerciţiilor multinaţionale şi a altor activitãţi cu participare internaţionalã se elaboreazã şi se distribuie participanţilor materiale informative şi de prezentare, tipãrituri şi produse promoţionale multimedia, pe suporţi magnetici, în limita sumelor prevãzute şi aprobate prin bugetul activitãţii de organizatorul exerciţiului/activitãţii.
ART. 57
(1) Publicaţiile realizate de Trustul de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale se asigurã gratuit, în conformitate cu prevederile metodologiei privind asigurarea cu presã militarã centralã scrisã şi cu alte produse de informare publicã.
(2) Produsele de informare publicã realizate de alte structuri ale armatei se asigurã gratuit în raport cu specificul şi periodicitatea apariţiei - sãptãmânal, lunar, trimestrial, anual - în limita normelor aprobate.
ART. 58
Achiziţionarea publicaţiilor cotidiene şi periodice de interes naţional şi local utilizate de structurile de informare şi relaţii publice pentru informarea comandanţilor/şefilor şi realizarea revistei presei locale se realizeazã în limita fondurilor cu aceastã destinaţie aprobate în bugetul fiecãrei structuri.

CAP. III
Domeniile activitãţii de informare şi relaţii publice

ART. 59
Domeniile activitãţii de informare şi relaţii publice sunt:
a) informarea publicã;
b) informarea internã;
c) relaţiile cu comunitatea localã.

SECŢIUNEA 1
Informarea publicã

1.1. Informarea mass-mediei
ART. 60
Informarea mass-mediei cuprinde:
a) interviuri/declaraţii de presã acordate mass-mediei scrise şi audiovizuale;
b) briefinguri şi conferinţe de presã;
c) comunicate de presã, buletine de presã şi rãspunsuri la solicitãrile jurnaliştilor;
d) vizite în unitãţi ale jurnaliştilor civili şi participarea acestora la aplicaţii cu trageri de luptã, şedinţe de instrucţie sau demonstrative, cursuri, activitãţi ştiinţifice, culturale, sportive şi aniversãri;
e) vizite ale jurnaliştilor în zonele de dislocare a detaşamentelor de militari români care participã la misiuni în diferite teatre de operaţii;
f) întâlniri informale cu jurnaliştii.
ART. 61
În Ministerul Apãrãrii Naţionale, relaţiile oficiale cu mass-media civilã se desfãşoarã numai cu asistenţa personalului de informare şi relaţii publice.
ART. 62
(1) Pentru asigurarea caracterului activ al relaţiilor cu mass-media, la nivelul Ministerului Apãrãrii Naţionale se constituie echipe de briefing militar alcãtuite din specialişti pe diferite domenii din structurile armatei.
(2) Rolul acestor echipe este de a prezenta şi de a susţine, în presã şi în activitãţile publice, perspectiva instituţiei militare în vederea realizãrii obiectivelor de comunicare ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, precum şi pentru a rãspunde la solicitãrile mass-mediei sau ale unor organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale.
(3) Din momentul nominalizãrii reprezentanţilor structurilor în cadrul echipelor de briefing militar, aceştia sunt abilitaţi sã intre în contact cu mass-media fãrã alte aprobãri, în limita mandatelor acordate, la cererea şi cu asistenţa Direcţiei informare şi relaţii publice.
ART. 63
Pentru fiecare activitate de interes public desfãşuratã în armatã la nivel central sau local, se stabileşte politica de informare publicã, care poate fi:
a) foarte activã, când structurile/personalul de informare şi relaţii publice depun/depune eforturi susţinute pentru a asigura vizibilitatea activitãţii în mass-media şi pentru a transmite informaţii referitoare la activitate; aceastã politicã are la bazã interesul public real sau dorit şi poate fi sprijinitã de o gamã largã de produse şi activitãţi de informare şi relaţii publice;
b) activã, când structurile/personalul de informare şi relaţii publice depun/depune eforturi de rutinã pentru asigurarea vizibilitãţii activitãţii; scopul, precum şi gama de produse de informare şi de activitãţi de sprijin sunt, în general, limitate; aceastã politicã este adoptatã când este de aşteptat ca activitatea sã atragã un anumit interes din partea publicului sau când se apreciazã cã rezultatele obţinute sunt modeste în raport cu timpul şi resursele investite;
c) reactivã, când structurile/personalul de informare şi relaţii publice nu fac/nu face eforturi pentru a aduce în atenţia publicului o activitate planificatã; aceastã abordare este utilizatã când se anticipeazã un interes public nesemnificativ pentru o activitate planificatã sau când existã restricţii impuse de protejarea informaţiilor clasificate ori a datelor cu caracter personal; structurile/personalul de informare şi relaţii publice sunt/este totuşi pregãtite/pregãtit sã rãspundã la eventualele solicitãri de informaţii din partea mass-mediei sau a publicului.
ART. 64
Structurile/personalul de informare şi relaţii publice ţin/ţine evidenţa solicitãrilor reprezentanţilor mass-mediei civile şi a rãspunsurilor comunicate.
ART. 65
(1) Orice persoanã din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale poate acorda interviuri sau declaraţii reprezentanţilor mass-mediei civile în urmãtoarele condiţii:
a) sã aibã aprobarea comandantului/şefului unitãţii;
b) sã exprime numai puncte de vedere în limita mandatului aprobat şi sã se refere doar la probleme din aria sa de competenţã şi responsabilitate;
c) sã consulte structura/personalul de informare şi relaţii publice înainte de contactul cu mass-media;
d) sã respecte echidistanţa politicã a armatei;
e) sã nu furnizeze informaţii exceptate de la liberul acces, conform <>Legii nr. 544/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În situaţia în care nu existã timpul necesar pentru obţinerea aprobãrii comandantului/şefului unitãţii şi pentru consultarea structurii/personalului de informare şi relaţii publice, persoana care a acordat interviuri sau declaraţii de presã jurnaliştilor civili are obligaţia sã îl informeze ulterior pe comandantul/şeful unitãţii despre acest fapt.
ART. 66
(1) Acreditarea unui jurnalist, refuzul sau retragerea acreditãrii se face în condiţiile <>Legii nr. 544/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Acreditarea jurnaliştilor la activitãţile organizate de Ministerul Apãrãrii Naţionale se face, la cerere, de cãtre personalul de informare şi relaţii publice al eşalonului organizator sau la centrele de informare a presei, în cel mult douã zile de la înregistrarea cererii, pe baza completãrii unui formular-tip prezentat în anexa nr. 4.
ART. 67
Activitatea de informare şi relaţii publice, în situaţia producerii de evenimente şi în timpul operaţiilor/exerciţiilor, este reglementatã prin dispoziţie a secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã.
1.2. Informarea publicã directã a persoanelor şi informarea interinstituţionalã
ART. 68
(1) Informarea publicã directã a persoanelor şi informarea interinstituţionalã se realizeazã din oficiu sau la cerere; modalitatea minimã de realizare a informãrii publice directe din oficiu în cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale constã în afişarea, în vederea consultãrii, a informaţiilor de interes public, în puncte de informare-documentare amenajate în spaţii special destinate.
(2) Informarea publicã directã a persoanelor nu se suprapune activitãţii de analizare şi rezolvare a petiţiilor - cereri, sesizãri, reclamaţii şi propuneri - şi se referã doar la comunicarea de informaţii cu caracter public în condiţiile <>Legii nr. 544/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 69
În Ministerul Apãrãrii Naţionale se organizeazã puncte de informare-documentare, astfel:
a) pentru structurile centrale dislocate în sediul Ministerului Apãrãrii Naţionale, prin grija Direcţiei informare şi relaţii publice;
b) pentru marile unitãţi şi unitãţi care au în subordine structuri/personal de informare şi relaţii publice, prin grija acestora.
ART. 70
Informaţiile de interes public comunicate din oficiu şi cele exceptate de la liberul acces al persoanelor, la nivelul Ministerului Apãrãrii Naţionale, sunt cele stabilite prin <>Legea nr. 544/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 71
Structurile deţinãtoare de informaţii de interes public de la diferite eşaloane ale Ministerului Apãrãrii Naţionale au urmãtoarele responsabilitãţi:
a) sã primeascã solicitãrile de la structurile de informare publicã;
b) sã identifice informaţiile solicitate;
c) sã analizeze, în funcţie de dificultatea, complexitatea şi volumul lucrãrilor de documentare, dacã informaţia solicitatã este rezolvabilã în termen de 10 zile sau, dupã caz, în cel mult 30 de zile de la data primirii cererii;
d) sã formuleze şi sã trimitã rãspunsul la compartimentul de informare şi relaţii publice, împreunã cu informaţia de interes public solicitatã, cu avizul structurii de securitate a informaţiilor clasificate sau cu motivaţia refuzului.
ART. 72
(1) Pentru analizarea reclamaţiilor administrative ale persoanelor, la eşaloanele unde existã compartimente sau personal de informare şi relaţii publice numit pe funcţie, se constituie comisii de analizã privind încãlcarea dreptului de acces la informaţia de interes public.
(2) În situaţia în care reclamaţia administrativã priveşte informaţii publice care ţin de domeniile de competenţã ale mai multor structuri, comisia de analizã se numeşte la nivelul eşalonului superior comun al acestora.
ART. 73
Comisia de analizã privind încãlcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public are urmãtoarele responsabilitãţi:
a) primeşte şi analizeazã reclamaţiile persoanelor;
b) efectueazã cercetarea administrativã;
c) stabileşte dacã reclamaţia persoanei privind încãlcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public este întemeiatã;
d) în cazul în care reclamaţia este întemeiatã, propune aplicarea unei sancţiuni disciplinare pentru personalul responsabil şi comunicarea informaţiilor de interes public solicitate;
e) redacteazã şi trimite rãspunsul solicitantului în termen de 15 zile de la înregistrarea reclamaţiei.
1.3. Informarea publicã prin internet
ART. 74
Site-urile web ale structurilor din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale sunt instrumente utile pentru sporirea vizibilitãţii activitãţilor instituţiei militare; misiunea principalã a acestora este de a contribui la informarea audienţelor naţionale şi internaţionale.
ART. 75
Reţeaua site-urilor web ale structurilor din Ministerul Apãrãrii Naţionale este compusã din:
a) site-ul www.mapn.ro - site central, care funcţioneazã ca master-website şi centru virtual de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale; este realizat şi administrat de cãtre Direcţia informare şi relaţii publice;
b) site-urile web de tip A, create la nivelul departamentelor, Statului Major General, al statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, al comandamentelor de armã şi al Universitãţii Naţionale de Apãrare;
c) site-urile web de tip B, create la nivelul structurilor militare subordonate departamentelor, al categoriilor de forţe ale armatei, al comandamentelor de armã, precum şi cele aparţinând publicaţiilor militare, instituţiilor militare de învãţãmânt, culturã, sport sau cu domenii de activitate unicat în Ministerul Apãrãrii Naţionale ori cele realizate cu ocazia unor evenimente speciale.
ART. 76
Înfiinţarea de noi site-uri web se face cu avizul de specialitate al Direcţiei informare şi relaţii publice, care analizeazã oportunitatea înfiinţãrii şi configuraţia propusã a site-ului.
ART. 77
(1) Responsabilitatea postãrii informaţiilor publice pe site-urile WEB de tip A şi B revine structurilor pentru care au fost create şi care le administreazã.
(2) Informaţiile care urmeazã a fi publicate pe site-urile web sunt avizate de cãtre structura de securitate din punctul de vedere al protecţiei informaţiilor clasificate şi aprobate de cãtre comandantul/şeful structurii militare respective.

SECŢIUNEA a 2-a
Informarea internã

ART. 78
(1) Informarea internã este reprezentatã de ansamblul activitãţilor desfãşurate în vederea punerii la dispoziţia personalului armatei, a familiilor acestuia, a cadrelor militare în rezervã şi în retragere a unui flux permanent şi nedistorsionat de informaţii generale şi militare, care le influenţeazã viaţa personalã, viaţa de familie şi cariera.
(2) Scopul informãrii interne este de a contribui la creşterea capacitãţii de luptã, la consolidarea coeziunii şi spiritului de corp, precum şi la întãrirea moralului personalului.
(3) Activitãţile de informare internã diferã în funcţie de eşalon, specificul, dimensiunile şi dislocarea acestuia.
ART. 79
Planificarea, organizarea, derularea şi evaluarea activitãţilor de informare internã sunt în responsabilitatea structurilor/personalului de informare şi relaţii publice.
ART. 80
Obiectivele informãrii interne sunt:
a) cunoaşterea direcţiilor de acţiune în domeniul apãrãrii, stabilite prin Programul de guvernare;
b) informarea personalului armatei asupra prevederilor Strategiei de securitate naţionalã şi ale Strategiei militare naţionale;
c) înţelegerea misiunilor armatei de cãtre întregul personal;
d) cunoaşterea şi înţelegerea de cãtre angajaţi a misiunilor structurilor militare din care fac parte şi a rolului lor în îndeplinirea acestora;
e) informarea corectã şi oportunã a personalului şi a membrilor de familie, în pãrţile care îi privesc, asupra evoluţiilor din mediul militar, politicilor de management al resurselor umane, retribuţiilor, locuinţelor şi a altor probleme care pot influenţa moralul, sãnãtatea, bunãstarea materialã şi siguranţa acestora;
f) consolidarea culturii instituţionale;
g) însuşirea tradiţiilor militare ale poporului român şi ale unitãţilor;
h) cunoaşterea misiunilor şi a perspectivelor de evoluţie ale NATO;
i) informarea personalului în legãturã cu aspecte privind Uniunea Europeanã;
j) cunoaşterea participãrii Armatei României la misiuni internaţionale.
ART. 81
Principalele mijloace utilizate în activitatea de informare internã sunt:
a) mass-media militarã;
b) filmele de instrucţie sau de prezentare a armatei;
c) scrisorile comandantului/şefului ori felicitãrile adresate familiilor personalului militar sau civil care s-a distins în mod deosebit în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu;
d) publicaţia electronicã de informare internã "M.Ap.N. Online", gestionatã de Direcţia informare şi relaţii publice;
e) Buletinul de informare internã;
f) informãri realizate de personalul de informare şi relaţii publice.

SECŢIUNEA a 3-a
Relaţiile cu comunitatea localã

ART. 82
(1) Comunitatea localã, în sensul prezentelor instrucţiuni, include populaţia localitãţilor în care sau în apropierea cãrora sunt amplasate unitãţile militare, instituţiile administraţiei publice locale, organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale, organizaţiile profesionale, instituţiile locale de învãţãmânt, asociaţiile culturale şi cluburile sportive, cultele religioase, precum şi asociaţiile cadrelor militare în rezervã şi în retragere şi ale veteranilor de rãzboi.
(2) Scopul derulãrii relaţiilor cu comunitatea localã este de a facilita integrarea socialã a personalului armatei în cadrul comunitãţilor.
ART. 83
Obiectivele relaţiilor cu comunitatea localã sunt:
a) explicarea misiunilor armatei şi ale unitãţii militare din zonã;
b) menţinerea reputaţiei unitãţii militare de bun vecin şi de organizaţie profesionistã şi respectabilã;
c) informarea comunitãţii locale asupra modului în care poate fi sprijinitã de militari, precum şi în legãturã cu dorinţa acestora de a lua parte activ la viaţa socialã localã;
d) promovarea profesiei militare în cadrul comunitãţii locale.
ART. 84
În relaţiile cu comunitatea localã, personalul armatei nu este angajat în activitãţi ce pot aduce prejudicii imaginii armatei sau demnitãţii militarilor. Asemenea activitãţi includ:
a) acţiuni de reclamã comercialã care ar putea sugera, chiar şi indirect, cã armata sprijinã anumite firme sau produse;
b) sprijinirea sau participarea la acţiuni care, prin organizare sau conţinut, denotã un caracter xenofob, extremist şi de prozelitism religios;
c) activitãţi de partizanat politic care pot sugera implicarea politicã a armatei.

CAP. IV
Pregãtirea în domeniul informãrii şi relaţiilor publice

ART. 85
Pregãtirea în domeniul informãrii şi relaţiilor publice se face iniţial prin instituţiile militare de învãţãmânt, iar dupã absolvire, pe parcursul carierei, dupã cum urmeazã: la nivel individual, la nivelul specialiştilor/comandanţilor/şefilor şi la nivel colectiv/subunitate.
ART. 86
Identificarea nevoilor de pregãtire în domeniul informãrii şi relaţiilor publice la nivelul Ministerului Apãrãrii Naţionale, stabilirea obiectivelor pregãtirii şi avizarea programelor de pregãtire sunt în responsabilitatea Direcţiei informare şi relaţii publice.
ART. 87
Direcţia informare şi relaţii publice organizeazã periodic module de pregãtire individualã cu membrii echipelor de briefing militar şi/sau cu alte persoane care urmeazã sã intre în contact cu reprezentanţii mass-mediei.
ART. 88
Pentru pregãtirea specialiştilor în informare şi relaţii publice şi a comandanţilor/şefilor, Direcţia informare şi relaţii publice organizeazã şi desfãşoarã periodic cursuri de pregãtire, specializare şi perfecţionare, dupã cum urmeazã:
a) pentru comandanţii de unitãţi şi mari unitãţi şi pentru şefii direcţiilor centrale, un curs în anul numirii în funcţie;
b) pentru personalul numit în funcţii de informare şi relaţii publice în ţarã sau în cadrul detaşamentelor care urmeazã sã participe la misiuni în afara teritoriului naţional, cursuri de introducere în domeniu şi cursuri de perfecţionare în anul numirii în funcţie, respectiv în perioada premergãtoare plecãrii în misiune.
ART. 89
Structurile de informare şi relaţii publice de la nivelul categoriilor de forţe ale armatei şi al comandamentelor de armã organizeazã, cu sprijinul Direcţiei informare şi relaţii publice, convocãri de specialitate, dupã cum urmeazã:
a) pentru comandanţii de batalion/similar, o convocare zonalã, cu durata de douã-trei zile, în anul numirii în funcţie;
b) pentru ofiţerii de informare şi relaţii publice din subordine, convocãri zonale cu durata de douã-trei zile, în fiecare an.
ART. 90
(1) Pregãtirea la nivelul subunitãţilor se realizeazã prin includerea în programul pregãtirii acestora a unor module speciale în domeniul informãrii şi relaţiilor publice.
(2) Conţinutul modulelor şi planificarea desfãşurãrii acestora sunt responsabilitatea structurilor de informare şi relaţii publice de la categoriile de forţe ale armatei şi sunt avizate de cãtre Direcţia informare şi relaţii publice; modulele de pregãtire sunt susţinute de personalul de informare şi relaţii publice al eşaloanelor respective sau al eşaloanelor superioare.
ART. 91
Personalul de informare şi relaţii publice poate participa la cursuri de specializare în domeniul informãrii şi relaţiilor publice/afacerilor publice în strãinãtate, la propunerea şefilor nemijlociţi, cu avizul Direcţiei informare şi relaţii publice.
ART. 92
Pentru perfecţionarea pregãtirii de specialitate, personalul de informare şi relaţii publice poate fi detaşat la Direcţia informare şi relaţii publice pentru perioade de câte 6 luni.
ART. 93
Trustul de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale poate desfãşura periodic convocãri de pregãtire de specialitate cu jurnaliştii militari.
ART. 94
Traseele parcurse de documentele elaborate în conformitate cu prezentele instrucţiuni sunt prevãzute în anexa nr. 5.
ART. 95
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentele instrucţiuni.

ANEXA 1
-------
la instrucţiuni
---------------

GLOSAR

Acreditare - pentru jurnalişti - autorizarea prezenţei unui jurnalist ca reprezentant al unei instituţii de presã în sediul sau la activitãţile unei organizaţii/instituţii, la care accesul massmediei este permis.
Acurateţe - 1. grija deosebitã, atenţia mare, exactitatea în executarea unui lucru;
2. corectitudinea informaţiei în text atât în ceea ce priveşte conţinutul, cât şi forma; corectitudinea gramaticalã, nume, instituţii, cifre corecte, relaţii corect stabilite între persoane, instituţii, fenomene, soluţionare corectã a datelor de context, raţionament condus corect, ierarhizare corectã a informaţiei, neamestec în acelaşi text a informãrii cu opinia.
Afaceri publice - domeniul funcţional responsabil de promovarea scopurilor şi obiectivelor organizaţiei militare, pentru a creşte, la nivelul opiniei publice, gradul de informare şi nivelul de înţelegere a problematicii asociate domeniului militar. Include planificarea şi desfãşurarea relaţiilor cu mass-media, a informãrii interne şi a relaţiilor cu comunitatea localã.
Audit de comunicare - evaluarea sistemului activitãţilor de comunicare dintr-o organizaţie; analiza cuprinde atât dimensiunea structuralã, cât şi produsele de comunicare, prin raportare la obiectivele organizaţiei.
Briefing de presã - tehnica de comunicare asemãnãtoare cu o conferinţã de presã în care se supune atenţiei un singur subiect.
Canal de comunicare - mediul sau mijlocul prin intermediul cãruia un mesaj ajunge de la emiţãtor la receptor şi/sau invers; de exemplu: poşta electronicã şi televiziunea.
Comunicare/informare - 1. procesul de transfer al informaţiei de la un sistem - fizic, biologic, psihosocial - la altul;
2. procesul de emitere a unui mesaj şi de transmitere a acestuia, într-o formã codificatã, cu ajutorul unui canal cãtre un destinatar, în vederea recepţionãrii.
Comunicare/informare internã - comunicarea destinatã personalului din interiorul unei organizaţii/instituţii
Comunicat de presã - formã a comunicãrii instituţionale; invariabil, comunicatul de presã apare din iniţiativa sursei şi este întotdeauna scris.
Conferinţã de presã - tehnica de comunicare materializatã sub forma unei întâlniri oficiale în cadrul cãreia reprezentanţii unei organizaţii difuzeazã informaţii jurnaliştilor şi rãspund la întrebãrile acestora.
Crizã mediaticã - cazul particular al crizei de comunicare în care mass-media intervine pentru a umple vidul de informaţie din surse oficiale, tinzând sã devinã sursã de informaţie, şi nu canal de transmitere a acesteia.
Culturã instituţionalã - setul de valori care definesc o organizaţie şi îi permit sã se adreseze societãţii cu o singurã voce, clarã, pentru promovarea acestora; constituie unul dintre elementele ce determinã credibilitatea şi încrederea publicului în respectiva organizaţie.
Declaraţie de presã - forma verbalã a comunicãrii instituţionale; se realizeazã din iniţiativa emiţãtorului în cadrul conferinţei de presã sau la solicitarea mass-mediei.
Eveniment - 1. întâmplarea importantã, faptul de mare însemnãtate;
2. schimbarea de situaţie cu impact asupra unui public-ţintã, ce poate face obiectul unei acţiuni de relaţii publice;
3. ceea ce decid jurnaliştii cã este o ştire;
4. accidentul sau incidentul soldat cu victime sau pagube materiale care capteazã interesul mass-mediei.
Gestionare a crizelor - activitatea complexã ce implicã, pe de o parte, anticipare, realizarea unor scenarii de ţinere sub control şi rezolvare a crizelor, iar pe de altã parte, rãspuns rapid la apariţia crizei, disciplinã fermã în respectarea soluţiei adoptate atât din partea echipei de relaţii publice, cât şi a conducerii organizaţiei
Date cu caracter personal - orice informaţii referitoare la o persoanã fizicã identificatã sau identificabilã; o persoanã identificabilã este persoana care poate fi identificatã, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un numãr de identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identitãţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale ori sociale
Informaţie de interes public - informaţia care priveşte activitãţile sau rezultã din activitãţile unei autoritãţi publice ori instituţii publice, indiferent de suportul sau de forma ori de modul de exprimare a informaţiei.
Instituţie publicã - instituţia care utilizeazã resurse financiare publice şi îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României, potrivit Constituţiei României, republicatã.
Internet - totalitatea calculatoarelor şi a reţelelor de calculatoare de pe tot cuprinsul globului, care comunicã între ele prin intermediul protocolului TCP/IP.
Interviu de presã - forma de comunicare care se materializeazã într-un dialog între un jurnalist şi un intervievat; de regulã, interviurile sunt înregistrate de jurnalişti prin mijloace audio sau video şi sunt utilizate ulterior pentru redactarea/editarea de materiale de presã.
Intranet - reţea de calculatoare proiectatã pentru a asigura comunicarea şi schimbul de informaţii în cadrul unei organizaţii. În general, fişierele şi programele dintr-o reţea intranet sunt protejate împotriva accesului utilizatorilor din afara reţelei; prin utilizarea reţelei intranet se urmãresc asigurarea accesului la baze de date specifice, distribuirea pe cale electronicã a diferitelor documente şi programe, asigurarea unor servicii angajaţilor.
Mass-media - termenul generic care desemneazã, în acelaşi timp, orice mijloc de comunicare în masã - presã tipãritã sau electronicã, agenţie de presã, radio, televiziune, cinema, afişaj -şi un intermediar care transmite un mesaj cãtre un grup.
Multimedia - programele suplimentare introduse în calculator pentru a trata sunetul, datele, imaginile ori toate acestea la un loc.
Opinie publicã - ansamblul de cunoştinţe, convingeri şi trãiri afective manifestate cu intensitate relativ mare de membrii unui grup sau ai unei comunitãţi faţã de un anumit domeniu de importanţã socialã majorã; forma de manifestare, intensitatea şi orientarea opiniei publice depind de gradul de cristalizare a opiniilor individuale în opinia colectivã, de intensitatea motivaţiilor asociate, de disponibilitatea canalelor de comunicare sau de toleranţa socialã faţã de posibilitãţile de exprimare a opiniei; exprimarea opiniei publice poate fi verbalã - scrisã şi/sau oralã -, iconicã - afişe şi manifeste - şi nonverbalã - gesturi specifice şi demonstraţii; nu se poate vorbi de opinie publicã în general, ci numai cu referinţã la un domeniu de conţinut anume, care constituie obiectul sãu.
Propagandã - activitatea sistematicã de transmitere, promovare sau rãspândire a unor doctrine, teze ori idei de pe poziţiile unei anumite grupãri sociale, ideologice sau politice, în scopul influenţãrii schimbãrii, al formãrii unor concepţii, atitudini, opinii, convingeri ori comportamente
Produse de informare publicã - ziarele, revistele, broşurile editate de cãtre Trustul de presã al Ministerului Apãrãrii Naţionale şi de redacţiile de la nivelul categoriilor de forţe, al comandamentelor operaţionale, al comandamentelor de armã şi de divizie, al marilor unitãţi şi unitãţi, destinate exclusiv şi explicit informãrii publicului cu privire la activitãţile structurilor militare
Public-ţintã - grupul de persoane fizice/juridice ce face obiectul acţiunilor de relaţii publice.
Redacţii mass-media militarã - substructurile organizatorice care realizeazã publicaţii tipãrite sau electronice, emisiuni de radio ori de televiziune, constituite în statul de organizare al unor mari unitãţi/unitãţi şi încadrate cu personal specializat - jurnalişti militari şi personal tehnic.
Relaţii publice - funcţia distinctã a managementului care ajutã la stabilirea unor canale reciproce de comunicare, înţelegere, acceptare şi cooperare între o organizaţie şi publicul sãu.
Solicitare de informaţii de interes public - acţiunea verbalã sau scrisã, pe suport hârtie sau electronic, prin care o persoanã, fizicã ori juridicã, românã sau strãinã, poate cere informaţii considerate ca fiind de interes general de la o instituţie publicã.
Sondaj de opinie - tipul de cercetare sociologicã având ca scop cunoaşterea opiniei publice, a stãrii şi a dinamicii ei
Ştire - textul succint de agenţie, de ziar, de radio, de televiziune care reprezintã o primã avizare despre un fapt socialmente semnificativ.


ANEXA 2
-------
la instrucţiuni
---------------

PLANUL
activitãţilor de informare
şi relaţii publice pe anul....

- model -

SCOP:
OBIECTIVE:
ACTIVITĂŢI:
I. Informarea publicului intern şi extern despre activitãţile specifice unitãţii prin mediatizarea evenimentelor de interes pentru acesta şi prin evenimente de relaţii publice
II. Activitatea de informare publicã directã şi interinstituţionalã
III. Activitãţi de informare internã
IV. Evenimente de presã organizate şi iniţiate cu diferite ocazii
V. Editarea de publicaţii şi materiale informative şi/sau participarea la realizarea de emisiuni radio/TV
VI. Întocmirea documentelor de informare şi relaţii publice cu termen





┌──────────────────────────────┬─────────────────────────┬──────────────────────────┬─┬────┐
│ │ MIJLOACE │ CANALE │M│Res-│
│ ├────┬────┬─────┬────┬────┼──────────┬──────────┬────┤e│pon-│
│ ACTIVITĂŢI │Co- │Con-│Brie-│De- │In- │Mass-media│Mass-media│In │s│sa- │
│ │mu- │fe- │fing │cla-│ter-│ militarã │ civilã │ter-│a│bi- │
│ │ni- │rin-│de │ra- │viu ├─────┬────┼─────┬────┤net │j│li- │
│ │cat │ţã │pre- │ţie │ │Scri-│Ra- │Scri-│Ra- │ │e│tãţi│
│ │de │de │sã │de │ │ sã │dio-│ sã │dio-│ │ │ │
│ │pre-│pre-│ │pre-│ │ │TV │ │TV │ │ │ │
│ │sã │sã │ │sã │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┴────┴────┴─────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴────┴─┴────┤
│I. Informarea publicului intern şi extern despre evoluţia şi activitãţile specifice │
│unitãţii prin mediatizarea evenimentelor de interes şi prin evenimente de relaţii publice:│
│A. Evenimente cu datã fixã/periodice/planificate: │
├──────────────────────────────┬────┬────┬─────┬────┬────┬─────┬────┬─────┬────┬────┬─┬────┤
│1. Sãrbãtori oficiale/zilele │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│armelor şi specialitãţilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│militare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│2. Depunerea jurãmântului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│militar/"Ziua porţilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│deschise" │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│3. Aniversãri - înfiinţarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│unor instituţii militare, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│apariţia unor publicaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│militare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│4. Expoziţii, reuniuni, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│simpozioane, spectacole, alte │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│evenimente speciale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│5. Participarea militarilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│unitãţii la exerciţii militare│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│multinaţionale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│6. Participarea militarilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│unitãţii la misiuni interna- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ţionale sub egida ONU, UE, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│NATO sau de tip coaliţie │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│7. Evenimente de relaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│publice organizate │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┴────┴────┴─────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴────┴─┴────┤
│B. Evenimente a cãror datã nu poate fi anticipatã: │
├──────────────────────────────┬────┬────┬─────┬────┬────┬─────┬────┬─────┬────┬────┬─┬────┤
│1. Vizite în teritoriu ale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│factorilor de conducere şi de-│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│cizie, întâlniri cu militarii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│2. Intervenţia armatei în │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│cazuri de dezastre şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│calamitãţi naturale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│3. Schimbãri în funcţie ale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│persoanelor din conducerea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│unitãţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┴────┴────┴─────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴────┴─┴────┤
│II. Activitãţi de informare publicã directã şi interinstituţionalã │
├──────────────────────────────┬────┬────┬─────┬────┬────┬─────┬────┬─────┬────┬────┬─┬────┤
│1. Informarea publicã din │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│oficiu │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│2. Informarea publicã la │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│cerere │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│3. Elaborarea documentelor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│de evidenţã a activitãţii de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│informare publicã directã │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┴────┴────┴─────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴────┴─┴────┤
│III. Activitãţi de informare internã │
├──────────────────────────────┬────┬────┬─────┬────┬────┬─────┬────┬─────┬────┬────┬─┬────┤
│1. Ore de informare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│2. Adunãri fãrã ordine de zi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│3. Întâlniri cu veterani de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│rãzboi şi/sau cadre militare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│în rezervã şi în retragere │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┴────┴────┴─────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴────┴─┴────┤
│IV. Evenimente de presã organizate şi iniţiate cu diferite ocazii │
├──────────────────────────────┬────┬────┬─────┬────┬────┬─────┬────┬─────┬────┬────┬─┬────┤
│1. Vizite ale jurnaliştilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│în unitate │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│2. Cãlãtorii de presã │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│3. Cupe ale presei │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│4. Întâlniri informale cu │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│jurnaliştii acreditaţi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┴────┴────┴─────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴────┴─┴────┤
│V. Editarea de publicaţii şi materiale informative şi/sau participarea la realizarea │
│de emisiuni radio/TV │
├──────────────────────────────┬────┬────┬─────┬────┬────┬─────┬────┬─────┬────┬────┬─┬────┤
│1. Editarea de ziare, reviste,│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│pliante, postere ale eşalo- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│nului respectiv │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│2. Realizarea de filme de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│prezentare a unitãţii, CD-uri/│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│casete video │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│3. Participarea la realizarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│de emisiuni radio/TV │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┴────┴────┴─────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴────┴─┴────┤
│VI. Întocmirea documentelor de informare şi relaţii publice cu termen │
├──────────────────────────────┬────┬────┬─────┬────┬────┬─────┬────┬─────┬────┬────┬─┬────┤
│1. Planul activitãţilor de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│informare şi relaţii publice │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────┼────┼────┼─────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼────┼─┼────┤
│2. Analiza stadiului îndepli- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│nirii obiectivelor de comu- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│nicare şi a planurilor proprii│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────────────────┴────┴────┴─────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴────┴─┴────┘

Întocmit
Şeful structurii de informare şi relaţii publice/
Personalul de informare şi relaţii publice,
................................




ANEXA 3
-------
la instrucţiuni
---------------

DOTAREA MINIMALĂ
a structurilor de informare şi relaţii publice
la diferite eşaloane din Ministerul Apãrãrii Naţionale





┌────┬──────────────────────────────┬───────┬─────────┬─────────────┬───────────────┬──────┐
│ │ │Unitate│Personal │Secţie/Birou/│Pentru ofiţerii│ │
│Nr. │ Denumirea materialelor │ de │de infor-│Compartiment │de informare şi│Obser-│
│crt.│ │mãsurã │ mare şi │de informare │relaţii publice│vaţii │
│ │ │ │ relaţii │ şi relaţii │ care executã │ │
│ │ │ │ publice │ publice │misiuni externe│ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 1. │Radiocasetofon cu compact-disc│ buc. │ - │ 1 │ 1 │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 2. │Televizor │ buc. │ 1 │ 1 │ - │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 3. │Videorecorder │ buc. │ 1 │ 1 │ - │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 4. │Reportofon │ buc. │ 1 │ 1 │ 1 │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 5. │Calculator cu acces la │ buc. │ 1 │ 1 │ 1* │*por- │
│ │internet │ │ │ │ │tabil │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 6. │Imprimantã │ buc. │ 1 │ 1 │ - │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 7. │Aparat de fotografiat digital │ buc. │ 1 │ 1 │ 1 │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 8. │Camerã video │ buc. │ 1 │ 1 │ 1 │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│ 9. │Telefon/fax │ buc. │ 1 │ 1 │ 1 │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│10. │Telefon mobil │ buc. │ - │ 1 │ - │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│11. │Copiator │ buc. │ - │ 1 │ - │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│12. │Casete video │buc./an│ 5 │ 5 │ 10 │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│13. │Casete audio │buc./an│ 10 │ 10 │ 10 │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│14. │Compact discuri │buc./an│ 50 │ 50 │ 50 │ │
├────┼──────────────────────────────┼───────┼─────────┼─────────────┼───────────────┼──────┤
│15. │Medii de stocare tip card │ buc. │ - │ 1 │ 1 │ │
└────┴──────────────────────────────┴───────┴─────────┴─────────────┴───────────────┴──────┘




ANEXA 4
-------
la instrucţiuni
---------------

FORMULAR
de solicitare a acreditãrii pentru jurnalişti

- model -




NUMELE ŞI PRENUMELE:
┌───────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────┐
│ Data şi locul naşterii │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Cetãţenia │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Instituţia media reprezentatã: │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ redacţia │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ adresa │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ funcţia │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ data încadrãrii │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ nr. legitimaţiei de presã │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ telefon redacţie │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ fax redacţie │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ e-mail │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Telefon mobil │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ E-mail personal │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Date CI/BI - CNP, serie, numãr │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Date paşaport - serie, numãr, perioada │ │
│ de valabilitate │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Experienţa în domeniul militar │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Data solicitãrii acreditãrii │ │
├───────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Acordul instituţiei de presã - semnãtura, │ │
│ cu numele în clar, ştampila │ │
└───────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┘




ANEXA 5
-------
la instrucţiuni
---------------

TABEL
cu documentele periodice care se elaboreazã
în conformitate cu prezentele instrucţiuni
şi traseele pe care acestea le parcurg





┌───┬────────────────────┬──────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │ Baza │Frecvenţa │ Detalii privind circuitul informaţional │
│ │ │legalã│ şi/sau ├──────────┬────────┬──────────┬─────┬───────┬───────┬──────┤
│Nr.│ Denumirea lucrãrii │(In- │data-limitã│ Persoane │Personal│Secţiile/ │Re- │Direc- │Secre- │Minis-│
│crt│ │struc-│ a │ care în- │ de │Birourile/│dac- │ ţia │tarul │ trul │
│ │ │ţiuni)│înaintãrii │deplinesc │ infor- │Comparti- │ţii │infor- │de stat│apãrã-│
│ │ │ │ │prin cumul│ mare │mentele de│ale │ mare │ cu │ rii │
│ │ │ │ │activitãţi│ şi │informare │mass-│ şi │ atri- │naţio-│
│ │ │ │ │de infor- │relaţii │şi relaţii│medi-│relaţii│ buţii │ nale │
│ │ │ │ │ mare şi │publice │ publice │ ei │publice│ în │ │
│ │ │ │ │ relaţii │numit pe│ │mili-│ │domeniu│ │
│ │ │ │ │ publice │funcţie │ │tare │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────┼───────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼───────┼───────┼──────┤
│ 1.│Strategia de comuni-│ art. │ anual/ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │care a Ministerului │ 25 │1 decembrie│ I │ I │ I │ I │ E │ A │ H │
│ │Apãrãrii Naţionale │ │pentru anul│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ urmãtor │ │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────┼───────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼───────┼───────┼──────┤
│ 2.│Analiza atitudinii │ art. │ lunar, │ │ │ │ │ │ │ │
│ │mass-mediei faţã de │ 37 │semestrial,│ - │ - │ - │ I │ E │ I │ I │
│ │instituţia militarã │ │ anual │ │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────┼───────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼───────┼───────┼──────┤
│ 3.│Planul activitãţilor│ art. │anual/ 31 │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ de informare şi │ 25 │decembrie │ E │ E │ E │ I │ I │ - │ - │
│ │ relaţii publice la │ │pentru anul│ │ │ │ │ │ │ │
│ │nivelul eşaloanelor │ │ urmãtor │ │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────┼───────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼───────┼───────┼──────┤
│ 4.│Planul publicistic │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ al Trustului de │ art. │ anual/ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ presã al Minis- │ 21 │ 31 │ - │ - │ - │ E │ A │ H │ - │
│ │ terului Apãrãrii │ │ decembrie │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ Naţionale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────┼───────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼───────┼───────┼──────┤
│ 5.│Planul publicistic │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │al redacţiilor mass-│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ mediei militare, │ art. │ anual/ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │care nu fac parte │ 21 │ 31 │ - │ - │ A │ E │ I │ - │ - │
│ │din Trustul de presã│ │ decembrie │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ al Ministerului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │Apãrãrii Naţionale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────┼───────────┼──────────┼────────┼──────────┼─────┼───────┼───────┼──────┤
│ 6.│Stadiul îndeplinirii│ art. │semestrial │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ obiectivelor de │ 38 │ 15 iulie, │ E │ E │ E │ E │ E │ - │ - │
│ │ comunicare şi a │ │15 ianuarie│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ planurilor proprii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───┴────────────────────┴──────┴───────────┴──────────┴────────┴──────────┴─────┴───────┴───────┴──────┘



NOTĂ:
E - Elaborare; A - Avizare; H - Hotãrâre; I - Informare.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016