Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 27 septembrie 2005  pentru aplicarea titlului IX din   Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 27 septembrie 2005 pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 893 din 6 octombrie 2005


1. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 174 - Posibilitatea de contestare
1.1. Orice persoanã care formuleazã o contestaţie pentru lipsa unui act administrativ fiscal trebuie sã demonstreze dreptul sãu sau interesul legitim lezat.
1.2. Prin lipsa actului administrativ fiscal se înţelege nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ fiscal.
1.3. În cazul deciziilor emise potrivit art. 86 din Codul de procedurã fiscalã, republicat, bazele de impunere se pot contesta numai prin contestarea deciziei referitoare la baza de impunere, nu şi a deciziilor de impunere emise ulterior în temeiul acesteia.
2. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 175 - Forma şi conţinutul contestaţiei
2.1. În situaţia în care contestatorul precizeazã cã obiectul contestaţiei îl formeazã actul administrativ atacat, fãrã însã a menţiona, înãuntrul termenului acordat de organul de soluţionare, cuantumul sumei totale contestate, individualizatã pe feluri de impozite, taxe, datorie vamalã, contribuţii, precum şi accesorii ale acestora, sau mãsurile pe care le contestã, contestaţia se considerã formulatã împotriva întregului act administrativ fiscal.
2.2. În situaţia în care contestaţia nu îndeplineşte cerinţele care privesc depunerea împuternicirii, semnãtura, precum şi ştampilarea, în original, organele de soluţionare competente vor solicita contestatorului, printr-o scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, ca în termen de 5 zile de la comunicarea acesteia sã îndeplineascã aceste cerinţe. În caz contrar, contestaţia va fi respinsã, fãrã a se mai antama fondul cauzei.
2.3. Confirmãrile de primire se vor anexa la dosarul cauzei.
2.4. Organul de soluţionare competent nu se poate substitui contestatorului cu privire la motivele de fapt şi de drept pentru care a contestat actul administrativ fiscal respectiv.
2.5. În exercitarea rolului activ, organul de soluţionare va solicita contestatorului, pe bazã de scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, prezentarea, în termen de cinci zile de la data comunicãrii acesteia, a motivelor de fapt şi de drept, sub sancţiunea respingerii contestaţiei ca nemotivatã.
3. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 176 - Termenul de depunere a contestaţiei
3.1. La primirea contestaţiei, organul emitent al actului administrativ fiscal va întocmi dosarul contestaţiei, precum şi referatul cu propuneri de soluţionare. Întocmirea dosarului contestaţiei nu este obligatorie în situaţia în care, potrivit art. 178 alin. (2) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, organul emitent este competent pentru soluţionarea contestaţiei.
3.2. Dosarul contestaţiei va cuprinde: contestaţia în original, care trebuie sã poarte semnãtura persoanei îndreptãţite, precum şi amprenta ştampilei, în cazul contestatorului persoanã juridicã, împuternicirea avocaţialã, dupã caz, actul administrativ fiscal atacat, în copie, precum şi anexele acestuia, copii ale documentelor care au legãturã cu cauza supusã soluţionãrii, documentele depuse de contestator, decizia de instituire a mãsurilor asiguratorii şi sesizarea penalã în copie, dupã caz.
3.3. În situaţia în care competenţa de soluţionare nu îi aparţine, organul emitent al actului atacat va înainta dosarul contestaţiei, precum şi referatul cu propuneri de soluţionare organului de soluţionare competent, numai dupã verificarea îndeplinirii cerinţelor procedurale.
3.4. În cazul în care contestaţia este depusã direct la organul competent de soluţionare, acesta o va transmite organului emitent al actului atacat, în vederea constituirii dosarului contestaţiei, a verificãrii condiţiilor procedurale, precum şi a întocmirii referatului cu propuneri de soluţionare.
3.5. În situaţiile prevãzute de art. 176 alin. (2) şi (3) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, contestatorul va fi înştiinţat printr-o adresã.
3.6. Referatul cu propuneri de soluţionare cuprinde precizãri privind îndeplinirea condiţiilor de procedurã, menţiuni privind instituirea mãsurilor asiguratorii sau sesizarea organelor de urmãrire şi cercetare penalã, dupã caz, precum şi propuneri de soluţionare a contestaţiei, având în vedere toate argumentele şi documentele contestatorului.
3.7. În referat se va menţiona obligatoriu dacã s-a fãcut sau nu sesizare penalã.
3.8. Referatul se aprobã de conducãtorul organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal atacat.
3.9. În condiţiile în care din actele dosarului cauzei nu se poate verifica respectarea termenului de depunere a contestaţiei, iar în urma demersurilor întreprinse nu se poate face dovada datei la care contestatorul a luat la cunoştinţã de actul administrativ fiscal atacat, aceasta va fi consideratã depusã în termenul legal.
În situaţia depunerii prin poştã a contestaţiei, organul emitent al actului administrativ fiscal atacat este obligat sã anexeze la dosarul contestaţiei plicul prin care a fost transmisã.
3.10. Persoanele care nu respectã prevederile legale privind comunicarea actelor administrative fiscale şi nu anexeazã la dosarul cauzei dovada comunicãrii actului atacat, precum şi dovada depunerii contestaţiei sunt direct rãspunzãtoare de acest fapt.
3.11. Dispoziţiile privind termenele din Codul de procedurã civilã se aplicã în mod corespunzãtor, astfel:
1. Termenul de depunere a contestaţiei se calculeazã pe zile libere, cu excepţia cazului în care prin lege se prevede altfel, neintrând în calcul nici ziua când a început, nici ziua când s-a sfârşit termenul.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat contribuabilului în data de 29 iunie, termenul de 30 de zile începe sã curgã de la data de 30 iunie şi se împlineşte în data de 29 iulie, astfel încât ultima zi de depunere a contestaţiei este 30 iulie.
2. Termenul care se sfârşeşte într-o zi de sãrbãtoare legalã sau când serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus sãptãmânal) se va prelungi pânã la sfârşitul primei zile de lucru urmãtoare.
Exemplu:
În situaţia în care data de 30 iunie prezentatã la exemplul anterior este sâmbãtã, ultima zi de depunere a contestaţiei este luni, 1 august.
3. Termenul de 3 luni prevãzut la art. 176 alin. (4) din Codul de procedurã fiscalã se sfârşeşte în ziua lunii corespunzãtoare zilei de plecare.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat contribuabilului în data de 15 ianuarie, termenul de 3 luni se sfârşeşte în data de 15 aprilie, astfel încât ultima zi de depunere a contestaţiei este data de 15 aprilie.
4. Termenul care, începând la data de 29, 30 sau 31 ale lunii, se sfârşeşte într-o lunã care nu are o asemenea zi se va socoti împlinit în ultima zi a lunii.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat în data de 30 noiembrie, termenul de 3 luni se sfârşeşte în ultima zi a lunii februarie, respectiv 28 februarie sau 29 februarie, reprezentând ultima zi de depunere a contestaţiei.
3.12. Organele care au încheiat actul administrativ fiscal atacat vor pãstra, în copie, dosarul contestaţiei, la care vor anexa şi deciziile emise în soluţionarea contestaţiei.
3.13. Când contestatorul îşi majoreazã pretenţiile, dispoziţiile procedurale privind termenul de depunere a contestaţiei se aplicã corespunzãtor pentru diferenţa contestatã suplimentar.
3.14. Contestaţia se considerã depusã în termenul de 3 luni în situaţia în care actul administrativ atacat nu cuprinde unul dintre elementele prevãzute la art. 42 alin. (2) lit. i) din Codul de procedurã fiscalã, republicat.
4. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 177 - Retragerea contestaţiei
4.1. Cererea de retragere trebuie sã fie semnatã de contestator sau de împuternicit, iar în cazul contestatorilor persoane juridice, cererea trebuie sã poarte ştampila persoanei juridice. Dovada calitãţii de împuternicit se face potrivit legii.
4.2. Persoanele fizice vor anexa la cererea de retragere copia actului de identitate.
4.3. Organul de soluţionare competent va comunica decizia prin care ia act de renunţarea la contestaţie dupã expirarea termenului general de depunere a contestaţiei.
5. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 178 - Organul competent
5.1. Actele administrative fiscale care intrã în competenţa de soluţionare a organelor specializate prevãzute la art 178 alin. (1) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, sunt cele prevãzute expres şi limitativ de lege.
În situaţia în care, ca urmare a raportului privind rezultatele inspecţiei fiscale, nu se modificã baza de impunere, de la data aducerii la cunoştinţa contribuabilului a acestui fapt, titlul de creanţã fiscalã susceptibil de a fi contestat este declaraţia fiscalã, asimilatã cu o decizie de impunere în condiţiile art. 83 din Codul de procedurã fiscalã, republicat.
5.2. Alte acte administrative fiscale pot fi: dispoziţia de mãsuri, decizia privind stabilirea rãspunderii reglementatã de art. 28 din Codul de procedurã fiscalã, republicat, notele de compensare, înştiinţãri de platã, procesul-verbal privind calculul dobânzilor cuvenite contribuabilului etc.
5.3. Titluri de creanţã privind datoria vamalã pot fi: declaraţia vamalã în detaliu, chitanţa vamalã, procesul-verbal prin care se stabileşte şi se individualizeazã datoria vamalã, inclusiv accesoriile, potrivit legii, precum şi actul constatator, în mãsura în care nu s-a încheiat proces-verbal.
5.4. Competenţa de soluţionare este datã de cuantumul total al sumelor contestate, reprezentând impozite, taxe, contribuţii stabilite de platã de cãtre organul fiscal, precum şi accesorii ale acestora, sau de cuantumul total al taxelor, impozitelor, contribuţiilor, aprobate la rambursare, respectiv restituire, dupã caz.
Exemplu:
a) Atunci când, ca urmare a soluţionãrii deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, se stabileşte TVA de platã sub 500.000 lei (RON), iar TVA-ul respins la rambursare este peste 500.000 lei (RON), competenţa de soluţionare este datã de cuantumul taxei pe valoarea adãugatã de platã.
b) Dacã, ca urmare a soluţionãrii deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, rezultã diferenţe care diminueazã suma solicitatã la rambursare, dar care nu determinã stabilirea TVA de platã, competenţa de soluţionare a contestaţiei este datã de cuantumul taxei pe valoarea adãugatã aprobatã la rambursare prin decizia de rambursare.
c) Atunci când, ca urmare a soluţionãrii deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, rezultã diferenţe de TVA nedeductibil şi/sau colectat în cuantum egal cu TVA-ul solicitat la rambursare, competenţa de soluţionare a deciziei de rambursare aparţine organelor specializate de soluţionare, constituite la nivel teritorial.
d) Diminuarea pierderii fiscale prin neadmiterea ca deductibile a unor cheltuieli, fãrã a rezulta, pe cale de consecinţã, impozit pe profit, reprezintã mãsura şi intrã în competenţa de soluţionare a organului emitent al actului administrativ atacat, indiferent de cuantumul sumei contestate.
e) Atunci când, ca urmare a constatãrii pierderii înlesnirilor la platã, contestatorului i se stabilesc, pe cale de consecinţã, debite şi accesorii, competenţa de soluţionare a contestaţiei aparţine organelor prevãzute la art. 178 alin. (1) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, în funcţie de cuantumul sumei contestate.
5.5. Contestaţiile formulate de sucursalele persoanelor juridice, al cãror cuantum este sub 500.000 lei (RON), se soluţioneazã de organele de soluţionare competente, constituite la nivelul direcţiilor generale teritoriale care au competenţa de administrare a acestor sucursale şi în a cãror razã teritorialã se aflã situate.
6. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 179 - Decizia sau dispoziţia de soluţionare
6.1 În situaţia în care la soluţionarea contestaţiei participã mai multe persoane, iar una dintre persoanele care au participat, potrivit competenţelor ce îi revin, la întocmirea deciziei emise în soluţionarea contestaţiei nu este de acord cu soluţia propusã, are posibilitatea de a semna cu opinie separatã exemplarul deciziei care rãmâne la dosarul contestaţiei şi pe cel care se pãstreazã la dosarul deciziilor.
6.2. Opinia separatã va fi motivatã în fapt şi în drept, prezentându-se considerentele de naturã fiscalã pe care se bazeazã aceasta.
6.3. Decizia emisã în soluţionarea contestaţiei este definitivã în sistemul cãilor administrative de atac, în sensul cã asupra ei organul de soluţionare competent nu mai poate reveni, cu excepţia situaţiilor privind îndreptarea erorilor materiale, potrivit legii.
7. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 180 - Forma şi conţinutul deciziei de soluţionare a contestaţiei
7.1. Decizia se semneazã de cãtre directorul general al Direcţiei generale de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, de directorii executivi ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi ai Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, sau de înlocuitorii acestora, dupã caz.
7.2. În situaţia în care înlocuitorii directorilor executivi ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi ai Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili sunt directorii organului de inspecţie fiscalã, va fi desemnatã o altã persoanã din cadrul direcţiei generale respective, care sã semneze decizia de soluţionare.
7.3. În cazul contestaţiilor soluţionate potrivit art. 178 alin. (2) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, decizia se semneazã de conducãtorul organului fiscal din care face parte organul fiscal competent în soluţionarea acestor contestaţii.
7.4. Decizia privind soluţionarea contestaţiei se întocmeşte şi se comunicã astfel:
a) câte un exemplar se comunicã contestatorului, persoanelor introduse în procedura de soluţionare a contestaţiei, organului care a întocmit actul atacat, dupã caz;
b) un exemplar rãmâne la dosarul contestaţiei;
În situaţia în care decizia de soluţionare se semneazã cu opinie separatã, la dosarul contestaţiei va fi ataşat şi exemplarul cu opinie separatã.
c) un exemplar se pãstreazã la dosarul deciziilor.
7.5. În situaţia în care decizia de soluţionare a contestaţiei priveşte creanţe fiscale, organul emitent al actului atacat va înainta o copie a deciziei la compartimentul/serviciul/biroul cu atribuţii de evidenţã analiticã pe plãtitori prin subsistemul de preluare a actelor de colectare a veniturilor.
7.6. Organele care soluţioneazã contestaţiile vor ţine evidenţa acestora într-un registru, din care sã rezulte identitatea contestatorului, obiectul cauzei, modul de soluţionare şi de comunicare a soluţiei şi calea de atac.
8. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 181 - Introducerea altor persoane în procedura de soluţionare
8.1. Intervenţia voluntarã este forma de participare la cerere, în soluţionarea contestaţiilor, a terţilor ale cãror interese juridice de naturã fiscalã sunt afectate în urma emiterii deciziei.
8.2. Intervenţia forţatã este forma de participare a terţilor în soluţionarea contestaţiilor, care sunt introduşi de cãtre organele de soluţionare din oficiu sau la cererea contestatorului. În cazul în care cererea de intervenţie forţatã este formulatã de contestator, aceasta va fi motivatã în fapt şi în drept.
8.3. Organul de soluţionare competent se va pronunţa asupra admisibilitãţii cererii, iar în situaţia în care aceasta nu e admisibilã, va înştiinţa contestatorul printr-o adresã. Dacã cererea de intervenţie formulatã de contestator este admisã, aceasta se va comunica intervenientului.
8.4. Introducerea din oficiu a intervenienţilor se realizeazã printr-o adresã a organului de soluţionare care instrumenteazã cauza.
8.5. Atunci când intervenţia este fãcutã pentru apãrarea dreptului uneia dintre pãrţi, aceasta are caracter accesoriu.
8.6. Atunci când intervenţia urmãreşte realizarea sau conservarea unor interese de naturã juridicã fiscalã proprii, aceasta are caracter principal. În aceastã situaţie, cererea de intervenţie trebuie sã îndeplineascã cerinţele prevãzute pentru forma şi conţinutul contestaţiei, iar asupra cererii de intervenţie principalã organele competente de soluţionare se vor pronunţa prin decizie.
8.7. Intervenţia se poate depune la organul competent de soluţionare pânã la emiterea deciziei de soluţionare a contestaţiei.
9. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 182 - Soluţionarea contestaţiei
9.1. Pentru lãmurirea cauzelor organul de soluţionare competent poate solicita direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã puncte de vedere.
Respectivele direcţii de specialitate vor transmite punctele de vedere în termen de cel mult zece zile de la solicitare.
9.2. În situaţia în care pentru aceeaşi speţã avizele comunicate sunt contradictorii sau sunt contrare punctului de vedere exprimat de organul de soluţionare competent, cauza respectivã va fi supusã dezbaterii comisiei fiscale centrale din Ministerul Finanţelor Publice, potrivit legii.
9.3. În soluţionarea contestaţiilor, excepţiile de procedurã pot fi urmãtoarele: nerespectarea termenului de depunere a contestaţiei, lipsa calitãţii procesuale, lipsa capacitãţii, lipsa unui interes legitim, contestarea altor sume şi mãsuri decât cele care au fãcut obiectul actului atacat.
9.4. Excepţiile de fond în procedura de soluţionare a contestaţiilor pot fi urmãtoarele: necompetenţa organului care a încheiat actul contestat, prescripţia, excepţia prevãzutã de art. 102 alin. (3) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, autoritatea de lucru judecat etc.
9.5. În situaţiile în care organele competente au de soluţionat douã sau mai multe contestaţii, formulate de aceeaşi persoanã fizicã sau juridicã împotriva unor titluri de creanţã fiscalã, sau alte acte administrative fiscale încheiate de aceleaşi organe fiscale sau alte organe fiscale vizând aceeaşi categorie de obligaţii fiscale sau tipuri diferite, dar care sub aspectul cuantumului se influenţeazã reciproc, se va proceda la conexarea dosarelor, dacã prin aceasta se asigurã o mai bunã administrare şi valorificare a probelor în rezolvarea cauzei.
9.6. Prin conexarea dosarelor nu se poate stabili o altã competenţã de soluţionare decât cea care rezultã din contestarea fiecãrui act administrativ fiscal luat individual.
9.7. În cazul în care contestatorul îşi restrânge sau îşi majoreazã pretenţiile formulate iniţial, organul de soluţionare învestit îşi va declina competenţa în favoarea organului de soluţionare competent.
9.8. În cazul în care contestaţiile sunt astfel formulate încât au şi alt caracter pe lângã cel de cale administrativã de atac, pentru aceste aspecte cererea se va înainta organelor competente de cãtre organul învestit cu soluţionarea cãii administrative de atac, dupã soluţionarea acesteia.
9.9. La solicitarea organului competent de soluţionare, organele care au efectuat activitatea de inspecţie fiscalã vor întocmi un proces-verbal de cercetare la faţa locului, pentru lãmurirea aspectelor care fac obiectul contestaţiei, semnat de organul de inspecţie fiscalã, şi care va fi adus la cunoştinţã şi contestatorului.
9.10. Prin acestea nu se vor putea stabili debite noi, iar împotriva lor nu va putea fi exercitatã calea administrativã de atac, procesul-verbal de cercetare la faţa locului urmând a fi conexat la dosarul contestaţiei aflat în curs de soluţionare.
9.11. Dispoziţiile art. 40 din Codul de procedurã fiscalã, republicat, privind abţinerea şi recuzarea se aplicã în mod corespunzãtor.
10. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 183 - Suspendarea procedurii de soluţionare a contestaţiei pe cale administrativã
10.1. În cazul în care referatul nu conţine menţiuni privind formularea sau nu a unei sesizãri penale în cauzã, organul de soluţionare competent va solicita, printr-o adresã, completarea în acest sens a referatului cu propuneri de soluţionare.
10.2. Informaţiile cerute vor fi înaintate organului de soluţionare în termen de maximum 5 zile de la data comunicãrii acestora.
10.3. În situaţia neprimirii rãspunsului în termenul solicitat, organele de soluţionare vor analiza fondul cauzei, urmând ca de nerespectarea prevederilor alineatului precedent sã fie ţinute rãspunzãtoare persoanele care nu au depus diligenţele necesare.
10.4. Dacã prin decizie se suspendã soluţionarea contestaţiei pânã la rezolvarea cauzei penale, dosarul contestaţiei se transmite, dupã caz, organului care a efectuat inspecţia fiscalã, urmând ca acesta sã fie restituit, la încetarea motivului care a determinat suspendarea, organului de soluţionare competent.
10.5. Organul de soluţionare competent va relua procedura administrativã, în condiţiile art. 183 alin. (1) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, numai dupã încetarea definitivã şi irevocabilã a motivului care a determinat suspendarea. Aceasta trebuie doveditã de cãtre organele fiscale sau de contestator printr-un înscris emis de organele abilitate. Soluţia datã de organele de cercetare şi urmãrire penalã trebuie însoţitã de rezoluţia motivatã, atunci când suspendarea a fost pronunţatã pânã la rezolvarea cauzei penale.
10.6. În situaţia în care solicitarea de reluare a procedurii aparţine contestatorului, organele de soluţionare vor cere organului fiscal abilitat, printr-o adresã, comunicarea faptului cã motivul de încetare a suspendãrii soluţionãrii contestaţiei a rãmas definitiv şi irevocabil.
10.7. La reluarea procedurii administrative, organul de soluţionare competent poate solicita organului fiscal care a sesizat organele de urmãrire şi cercetare penalã punctul de vedere privind soluţionarea contestaţiei în raport de soluţia organelor penale.
10.8. La soluţionarea contestaţiilor, organele de soluţionare se vor pronunţa şi în raport de motivarea rezoluţiilor de scoatere de sub urmãrire penalã, neîncepere sau încetare a urmãririi penale, precum şi a expertizelor efectuate în cauzã, în mãsura în care acestea se regãsesc la dosarul contestaţiei.
10.9. În situaţia prevãzutã la art. 204 alin. (2) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, reanalizarea contestaţiei se va face şi în raport de prevederile art. 346 din Codul de procedurã penalã.
11. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 184 Suspendarea executãrii actului administrativ fiscal
11.1. Organul de soluţionare competent poate acorda suspendarea executãrii actului administrativ fiscal atacat, pânã la soluţionarea pe cale administrativã a contestaţiei, indiferent dacã procedura de executare a fost sau nu începutã.
11.2. Aprobarea de cãtre organul de soluţionare a cererii de suspendare a executãrii actului administrativ fiscal prin care s-au stabilit obligaţii de platã are ca efect, pentru contribuabil, suspendarea obligaţiei de platã, iar pentru organul fiscal, suspendarea dreptului de a începe sau de a continua executarea silitã, dupã caz, pentru sumele ce fac obiectul suspendãrii obligaţiei de platã respective.
11.3. Motivele de acordare a suspendãrii executãrii actului administrativ fiscal contestat pot fi: existenţa unei îndoieli puternice asupra legalitãţii actului atacat, iminenţa producerii unei vãtãmãri ireparabile a drepturilor contestatorului, bonitatea contribuabilului, comportamentul fiscal al acestuia etc.
11.4. În vederea soluţionãrii cererii de suspendare, organele de soluţionare a contestaţiei pot solicita informaţii şi/sau documente organului de executare sau altor compartimente specializate privind bonitatea contribuabilului, fişa de analizã de risc, cazierul fiscal etc. În acest caz informaţiile vor fi transmise pe baza unei adrese, care va cuprinde şi punctul de vedere al organului fiscal privind posibilitatea suspendãrii actului administrativ.
11.5. Contestatorul poate depune orice înscrisuri pe care le considerã relevante în susţinerea cererii de suspendare a executãrii actului administrativ fiscal atacat.
11.6. Organul de soluţionare va dispune organului de executare competent instituirea mãsurilor asigurãtorii atunci când acestea se impun, potrivit legii.
11.7. Contestatorul va fi înştiinţat de modul de rezolvare a cererii de suspendare a executãrii actului administrativ fiscal prin decizie de soluţionare a contestaţiei sau prin decizie privind soluţionarea cererii de suspendare a executãrii, dupã caz, care pot fi atacate potrivit legii.
11.8. Un exemplar al acestei decizii privind soluţionarea cererii de suspendare a executãrii se comunicã organului de executare competent, potrivit legii.
11.9. În toate cazurile, suspendarea executãrii actului administrativ fiscal dãinuie pânã la soluţionarea cãii administrative de atac, chiar dacã pentru a se pronunţa organul de soluţionare a emis anterior o decizie de suspendare a soluţionãrii contestaţiei, urmând ca procedura sã fie reluatã dupã încetarea motivului care a determinat suspendarea soluţionãrii cauzei.
11.10. În soluţionarea cererii de suspendare a executãrii, prin decizie se vor prezenta motivele ce au format convingerea organului de soluţionare.
12. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 185 - Soluţii asupra contestaţiei
12.1. Contestaţia poate fi respinsã ca:
a) neîntemeiatã, în situaţia în care argumentele de fapt şi de drept prezentate în susţinerea contestaţiei nu sunt de naturã sã modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
b) nemotivatã, în situaţia în care contestatorul nu prezintã argumente de fapt şi de drept în susţinerea contestaţiei sau argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse soluţionãrii;
c) fiind fãrã obiect, în situaţia în care sumele şi mãsurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat sau dacã prin reluarea procedurii administrative, luându-se act de soluţia pronunţatã de instanţa penalã, se constatã cã cererea rãmâne lipsitã de obiect;
d) inadmisibilã, în situaţia contestãrii deciziilor de impunere emise în temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, având în vedere prevederile art. 174 alin. (6) din Codul de procedurã fiscalã, republicat.
12.2. Prin decizie se poate lua act de renunţarea la contestaţie, în situaţia în care contestatorul solicitã retragerea acesteia.
12.3. Contestaţia poate fi admisã şi actul administrativ fiscal atacat anulat şi în situaţii cum sunt: constatarea existenţei unei excepţii de fond sau de procedurã, lipsa unuia dintre elementele referitoare la numele, prenumele şi calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal, la numele şi prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnãturii persoanei împuternicite a organului fiscal, cu excepţia prevãzutã la art. 42 alin. (3) din Codul de procedurã fiscalã, republicat.
12.4. Prin decizie se poate constata autoritatea de lucru judecat atunci când existã identitate de obiect, pãrţi şi cauzã.
12.5. Aceste soluţii nu sunt prevãzute limitativ.
12.6. În situaţia în care se pronunţã o soluţie de desfiinţare totalã sau parţialã a actului atacat, în considerentele deciziei se vor prezenta numai motivele care au condus la desfiinţare.
12.7. Decizia de desfiinţare va fi pusã în executare în termen de 30 de zile de la data comunicãrii, iar verificarea va viza strict aceeaşi perioadã şi acelaşi obiect al contestaţiei pentru care s-a emis decizia, inclusiv pentru calculul accesoriilor aferente.
12.8. Prin noul act administrativ fiscal, întocmit conform considerentelor deciziei de soluţionare, nu se pot stabili în sarcina contestatorului sume mai mari decât cele din actul desfiinţat, acesta putând fi contestat potrivit legii.
12.9. În situaţia în care obligaţiile bugetare se stabilesc pe bazã de raport de inspecţie fiscalã sau proces-verbal, încheiate conform art. 105 alin. (2) şi art. 106 alin. (1) din Codul de procedurã fiscalã, republicat, se va pronunţa soluţia de anulare a mãsurilor stabilite suplimentar, urmând ca respectivele constatãri sã fie valorificate la emiterea actului administrativ fiscal, conform legii.
13. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 186 - Respingerea contestaţiei pentru neîndeplinirea condiţiilor procedurale
13.1. Contestaţia poate fi respinsã ca:
a) nedepusã la termen, în situaţia în care aceasta a fost depusã peste termenul prevãzut de prezenta lege;
b) fiind depusã de o persoanã lipsitã de calitatea de a contesta, în situaţia în care aceasta este formulatã de o persoanã fizicã sau juridicã lipsitã de calitate procesualã;
c) fiind depusã de o persoanã lipsitã de capacitate de exerciţiu, potrivit legii;
d) lipsitã de interes, în situaţia în care contestatorul nu demonstreazã cã a fost lezat în dreptul sau interesul sãu legitim;
e) prematur formulatã, în situaţia în care sumele contestate nu sunt stabilite cu titlu definitiv în sarcina acestuia sau în situaţia în care contribuabilul contestã un act premergãtor care stã la baza emiterii unui act administrativ fiscal.
13.2. Aceste soluţii nu sunt prevãzute limitativ.
14. Instrucţiuni pentru aplicarea art. 187 - Comunicarea deciziei şi calea de atac
14.1. Atunci când decizia de soluţionare este returnatã de poştã, comunicarea se face prin publicarea unui anunţ într-un cotidian naţional de largã circulaţie şi/sau într-un cotidian local ori în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, decizia considerându-se comunicatã în termen de 5 zile de la data publicãrii anunţului.
14.2. Retururile corespondenţei purtate de organul de soluţionare, altele decât ale deciziilor de soluţionare şi/sau ale deciziilor privind soluţionarea cererii de suspendare a executãrii actului administrativ fiscal atacat, vor fi transmise organului fiscal cel mai în mãsurã sã efectueze comunicarea cãtre contestator.
15. Instrucţiuni privind întocmirea situaţiilor referitoare la activitatea de soluţionare a contestaţiilor
15.1. Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili vor înainta Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã - Direcţia generalã de soluţionare a contestaţiilor semestrial şi anual, pânã la data de 25 iulie pentru semestrul I şi respectiv pânã la data de 25 ianuarie pentru întregul an expirat:
a) situaţia privind contestaţiile înregistrate, precum şi modul de soluţionare, conform anexei nr. 1 la prezentele instrucţiuni;
b) situaţia privind soluţiile irevocabile pronunţate de instanţele judecãtoreşti în perioada de referinţã, în cauzele având ca obiect deciziile de soluţionare a contestaţiilor emise de direcţia în cauzã, conform anexei nr. 2 la prezentele instrucţiuni. La aceasta vor fi anexate copiile hotãrârilor judecãtoreşti irevocabile în baza cãrora s-a întocmit situaţia.
Situaţiile vor fi însoţite de calculul indicatorilor de performanţã precizaţi în Circulara nr. 94.408 din 19 iulie 2004, precum şi de raportul privind activitatea de soluţionare a contestaţiilor care sã cuprindã motivele care au determinat admiterea contestaţiilor sau desfiinţarea totalã ori parţialã a actelor atacate, motivele pentru care instanţele au pronunţat soluţii favorabile contribuabililor, precum şi propuneri de îmbunãtãţire a cadrului legislativ.
Aceleaşi situaţii se vor întocmi şi la nivelul Direcţiei generale de soluţionare a contestaţiilor.
15.2. Trimestrial, pânã la data de 10 a lunii urmãtoare trimestrului expirat, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi Direcţia generalã de administrare a marilor contribuabili vor înainta Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã - Direcţia generalã de soluţionare a contestaţiilor situaţia privind contestaţiile în curs de soluţionare la finele perioadei de referinţã, în care vor fi evidenţiate distinct contestaţiile cu termen de soluţionare depãşit. Situaţia va fi întocmitã conform anexei nr. 3 la prezentele instrucţiuni.


ANEXA 1
la instrucţiuni

SITUAŢIA PRIVIND CONTESTAŢIILE ÎNREGISTRATE ŞI SOLUŢIONATE
în perioada ................



┌────────┬────────┬────────┬───────────────────────────────────────┬───────────┐
│Contes- │Contes- │Contes- │ │Contestaţii│
│taţii în│taţii │taţii │ Din care: │în curs de │
│curs de │înregis-│soluţi- │ │soluţionare│
│soluţi- │trate în│onate │ │la finele │
│onare la│perioada│ │ │perioadei de
│începu- │de re- │ │ │referinţã │
│tul pe- │ferinţã │ │ │ │
│rioadei │ │ │ │ │
│de re- │ │ │ │ │
│ferinţã │ │ │ │ │
├─────┬──┼─────┬──┼─────┬──┼─────────┬─────────┬────────┬──────────┼───────┬───┤
│ Ca- │ │ Ca- │ │ Ca- │ │ │ │Desfiin-│ Alte │ │ │
│zuri │ 3│zuri │ 6│zuri │ 9│Admise │Respinse │ ţate │ soluţii │Cazuri │24 │
├──┬──┼──┼──┬──┼──┼──┬──┼──┼──────┬──┼──────┬──┼─────┬──┼──────┬───┼───────┼───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ Ca- │ │ Ca- │ │ Ca- │ │ Ca- │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ zuri │12│ zuri │15│zuri │18│zuri │21 │ │ │
├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┬───┼──┼──┬───┼──┼──┬──┼──┼───┬──┼───┼───┬───┼───┤
│ 1│ 2│ │ 4│ 5│ │ 7│ 8│ │10│ 11│ │13│ 14│ │16│17│ │19 │20│ │22 │23 │ │
├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼───┼──┼──┼───┼──┼──┼──┼──┼───┼──┼───┼───┼───┼───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴───┴──┴──┴───┴──┴──┴──┴──┴───┴──┴───┴───┴───┴───┘



LEGENDA

1 - Dosare
2 - Capete de cerere
3 - Sume (lei)
4 - Dosare
5 - Capete de cerere
6 - Sume (lei)
7 - Dosare
8 - Capete de cerere
9 - Sume (lei)
10 - Dosare
11 - Capete de cerere
12 - Sume (lei)
13 - Dosare
14 - Capete de cerere
15 - Sume (lei)
16 - Dosare
17 - Capete de cerere
18 - Sume (lei)
19 - Dosare
20 - Capete de cerere
21 - Sume (lei)
22 - Dosare
23 - Capete de cerere
24 - Sume (lei)




ANEXA 2
la instrucţiuni

SITUAŢIA PRIVIND SOLUŢIILE IREVOCABILE PRONUNŢATE
în perioada ...........



┌───────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Din care: │
│Soluţii irevocabile├───────────────────┬───────────────────┬──────────────────┤
│ pronunţate │ admis acţiune │ respins acţiune │ │
│în perioada: ..... │ contribuabil │ contribuabil │ alte soluţii │
├───────┬───────────┼───────┬───────────┼───────┬───────────┼───────┬──────────┤
│ Cazuri│ SUME (LEI)│ Cazuri│ SUME (LEI)│ Cazuri│ SUME (LEI)│ Cazuri│SUME (LEI)│
├───────┼───────────┼───────┼───────────┼───────┼───────────┼───────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────┴───────────┴───────┴───────────┴───────┴───────────┴───────┴──────────┘





ANEXA 3
la instrucţiuni

SITUAŢIA CONTESTAŢIILOR ÎN CURS DE SOLUŢIONARE
la data ...............................



┌────┬─────────────────┬───────────────┬───────────┬───────────────┬───────────┐
│Nr. │ │ Data │Total sumã │ Numãr de zile │ │
│crt.│Nume contestator │ înregistrãrii │contestatã │depãşire termen│ │
│ │ │ contestaţiei │ │ de soluţionare│Observaţii │
│ │ │ │ │ (dacã este │ │
│ │ │ │ │ cazul) │ │
├────┼─────────────────┼───────────────┼───────────┼───────────────┼───────────┤
├────┼─────────────────┼───────────────┼───────────┼───────────────┼───────────┤
└────┴─────────────────┴───────────────┴───────────┴───────────────┴───────────┘



-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016