Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 25 iulie 2003  privind metodologia de calcul al impozitului pe veniturile microintreprinderilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 25 iulie 2003 privind metodologia de calcul al impozitului pe veniturile microintreprinderilor

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 548 din 30 iulie 2003
Pentru persoanele juridice care se încadreazã în criteriile prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 privind impunerea microintreprinderilor, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 232/2003 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispoziţii din legislaţia financiar-fiscalã, denumite în continuare microintreprinderi, se emit urmãtoarele instrucţiuni:
I. Organizarea contabilitãţii şi determinarea bazei impozabile
1. Microintreprinderile plãtitoare de impozit pe venit organizeazã şi conduc contabilitatea potrivit Reglementãrilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 306/2002 .
2. Baza impozabilã asupra cãreia se aplica cota de 1,5% este totalul veniturilor trimestriale care sunt înregistrate în creditul conturilor din clasa a 7-a "Conturi de venituri", cu excepţia celor înregistrate în:
- contul 711 "Variatia stocurilor";
- contul 721 "Venituri din producţia de imobilizari necorporale";
- contul 722 "Venituri din producţia de imobilizari corporale";
- contul 758 "Alte venituri din exploatare" analitic reprezentând veniturile din cota-parte a subvenţiilor guvernamentale şi altor resurse similare pentru finanţarea investiţiilor;
- conturile 781 "Venituri din provizioane privind activitatea de exploatare" şi 786 "Venituri financiare din provizioane"; precum şi
- veniturile rezultate din anularea datoriilor şi a majorãrilor datorate cãtre bugetul de stat care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, conform reglementãrilor legale.
Diferenţele favorabile de curs valutar rezultate în urma evaluãrii creanţelor şi datoriilor în valuta existente la data de 31 decembrie 2002, înregistrate în contabilitate în contul 117 "Rezultatul reportat" ca urmare a aplicãrii prevederilor <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 306/2002 pentru aprobarea Reglementãrilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, sunt venituri impozabile pe mãsura încasãrii creanţelor sau plãţii datoriilor.
3. Numãrul de salariaţi reprezintã numãrul de persoane angajate cu contract individual de munca, potrivit dispoziţiilor Codului muncii, indiferent de durata timpului de munca, înscrise lunar în statele de plata şi/sau în registrul general de evidenta a salariaţilor.
La analiza îndeplinirii condiţiei privind numãrul de salariaţi nu se iau în considerare cazurile de încetare a raporturilor de munca ca urmare a pensionãrii sau desfacerii contractului individual de munca în urma sãvârşirii unor acte care, potrivit legii, sunt sancţionate inclusiv prin acest mod.
Pentru persoanele juridice care au un singur angajat care îşi suspenda unilateral contractul individual de munca, în cursul unei luni, condiţia prevãzutã la <>art. 1 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 , modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 şi <>Legea nr. 232/2003 , se considera îndeplinitã dacã în cursul lunii urmãtoare este angajat un alt salariat.
4. Pentru încadrarea în condiţia privind nivelul veniturilor realizate în anul precedent, se vor lua în calcul aceleaşi venituri care constituie baza impozabilã prevãzutã la pct. 2, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel de la închiderea aceluiaşi exerciţiu financiar.
5. În înţelesul <>art. 1 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 , modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 şi <>Legea nr. 232/2003 , în cazul în care în cursul anului fiscal una dintre condiţiile impuse nu mai este îndeplinitã, contribuabilul este obligat ca începând cu anul fiscal urmãtor sa nu mai aplice impozitul pe venit, chiar dacã ulterior îndeplineşte criteriile prevãzute la lit. b) şi c) ale art. 1 alin. (1) din respectiva ordonanta.
6. În cazul în care se achiziţioneazã case de marcat, cota de impozit se aplica asupra bazei impozabile din care se scade valoarea caselor de marcat, în conformitate cu documentul justificativ, în luna punerii în funcţiune. Punerea în funcţiune se face potrivit prevederilor legale.
II. Prevederi privind opţiunea şi încadrarea ca microintreprindere
1. În sensul <>art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 , modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 şi <>Legea nr. 232/2003 , opţiunea se exercita pentru plata impozitului pe veniturile obţinute din orice sursa, iar ieşirea din acest sistem de impunere se efectueazã începând cu anul urmãtor celui în care nu se mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la acest articol.
2. Pot opta pentru plata unui impozit aplicat asupra veniturilor obţinute din orice sursa urmãtoarele persoane juridice:
a) Persoanele juridice nou-înfiinţate dupã data de 31 mai 2003 inclusiv, dacã îndeplinesc cumulativ condiţiile de la lit. a) şi d) ale <>art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 , modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 şi <>Legea nr. 232/2003 , la data înregistrãrii la registrul comerţului; condiţia prevãzutã la lit. b) a art. 1 alin. (1) se considera îndeplinitã dacã angajarea se realizeazã în 60 de zile de la data eliberãrii certificatului de înregistrare, chiar dacã acest termen se regaseste în anul fiscal urmãtor.
Opţiunea se înscrie în cererea de înregistrare la registrul comerţului şi este definitiva pentru anul fiscal respectiv şi pentru anii fiscali urmãtori, atâta timp cat sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 , modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 şi <>Legea nr. 232/2003 .
b) Persoanele juridice plãtitoare de impozit pe profit pot opta pentru impozitul pe venit numai la începutul anului fiscal, dacã la finele anului precedent sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 , modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 şi <>Legea nr. 232/2003 , şi nu au fost plãtitori de impozit pe venit pe parcursul functionarii lor.
Opţiunea se comunica organelor fiscale teritoriale la începutul anului fiscal, prin depunerea Declaraţiei de menţiuni pentru persoane juridice, asociaţii familiale şi asociaţii fãrã personalitate juridicã (010), cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1, pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Pot opta şi persoanele juridice care desfãşoarã activitãţi în zonele libere şi/sau în zonele defavorizate.
3. Persoanele juridice înfiinţate pana la data de 31 mai 2003, plãtitoare de impozit pe venit şi care nu au nici un salariat rãmân sub incidenta acestui sistem de impunere şi pentru anii fiscali urmãtori, în condiţiile în care angajeazã între 1 şi 9 salariaţi inclusiv, pana la data de 31 decembrie 2003, şi îndeplinesc şi celelalte condiţii prevãzute la <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 24/2001 , modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 şi <>Legea nr. 232/2003 .
4. Persoanele juridice care nu pot opta pentru acest sistem de impunere sunt:
a) persoanele juridice care se organizeazã şi funcţioneazã potrivit legilor speciale de organizare şi funcţionare din domeniul bancar (bãncile, societãţile de credit ipotecar, cooperativele de credit etc.);
b) persoanele juridice care se organizeazã şi funcţioneazã potrivit legilor speciale de organizare şi funcţionare din domeniul asigurãrilor (de exemplu: societãţile de asigurare-reasigurare), al pieţei de capital (de exemplu: burse de valori sau de mãrfuri, societãţile de servicii de investiţii financiare, societãţile de registru, societãţile de depozitare), cu excepţia persoanelor juridice care desfãşoarã activitãţi de intermediere în aceste domenii (brokerii şi agenţii de asigurare);
c) persoanele juridice care desfãşoarã activitãţi în domeniul jocurilor de noroc, al pariurilor sportive şi al cazinourilor.
Persoanele juridice plãtitoare de impozit pe venit sau pe profit care desfãşoarã activitãţile din domeniile prevãzute la alineatul precedent, precum şi cele care desfãşoarã activitate de comerţ exterior îşi pãstreazã acelaşi regim de impunere pana la data de 31 decembrie 2003.
Persoanele juridice care au ca obiect de activitate comerţul şi în cadrul acestei activitãţi predomina activitatea de comerţ exterior, respectiv vânzarea mãrfurilor româneşti pe pieţele externe, importul de mãrfuri, precum şi alte operaţiuni de comerţ internaţional (clearing, barter), asa cum sunt definite în Clasificarea activitãţilor din economia nationala, beneficiazã de acest sistem de impunere.
Persoanele juridice fãrã scop patrimonial nu intra sub incidenta prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 24/2001 , modificatã prin <>Legea nr. 111/2003 şi <>Legea nr. 232/2003 .
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016