Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
I. Derularea importurilor A. In cazul programelor de import (1) Institutiile guvernamentale coordonatoare de sector, denumite in continuare beneficiari intermediari, organizeaza licitatii conform legislatiei in vigoare pentru desemnarea agentilor economici abilitati sa desfasoare operatiuni de comert exterior, denumiti in continuare comisionari. Comisionarii deruleaza importurile in numele si in contul beneficiarilor intermediari. (2) Beneficiarii intermediari incheie cu comisionarii contracte de comision, in care sunt stabilite conditiile de derulare. (3) Importurile pot fi derulate si de agentii economici din cadrul sectorului pentru care a fost convenit programul de import, denumiti in continuare cumparatori. B. In cazul programelor de asistenta financiara (1) Agentii economici beneficiari de finantare guvernamentala in valuta, denumiti in continuare beneficiari de finantare, organizeaza licitatii, conform legislatiei in vigoare, pentru desemnarea agentilor economici abilitati sa desfasoare operatiuni de comert exterior, denumiti in continuare comisionari. Comisionarii deruleaza importurile in numele si in contul beneficiarilor de finantare. (2) Beneficiarii de finantare incheie cu comisionarii contracte de comision, in care sunt convenite conditiile de derulare. (3) Importurile pot fi derulate si de catre beneficiarii de finantare. II. Vanzarea de catre Guvernul Romaniei a bunurilor si serviciilor importate (1) Beneficiarii intermediari vand pe piata interna bunurile si serviciile importate, pe baza unor contracte de vanzare-cumparare, la preturi calculate conform prevederilor din acordurile bilaterale de finantare. Daca nu exista astfel de prevederi in acordurile bilaterale de finantare, preturile vor fi calculate la cursul de schimb de la data eliberarii declaratiilor vamale de import. (2) Daca preturile bunurilor si serviciilor importate sunt mai mari decat cele practicate pe piata interna, ca urmare a unor preturi subventionate sau a unor diferente de costuri, reducerile de pret se stabilesc conform acordurilor bilaterale de finantare a programelor de import. Daca nu exista astfel de prevederi in acordurile bilaterale de finantare, reducerile de pret sunt convenite cu donatorii si sunt adoptate prin ordine de pret, la propunerile beneficiarilor intermediari. III. Finantarea in valuta a importurilor de bunuri si servicii ale unor agenti economici de catre Guvernul Romaniei (1) Cu fondurile valutare puse la dispozitie de donatori, Guvernul Romaniei finanteaza importurile de bunuri si servicii ale agentilor economici conveniti intre acesta si donatori. (2) Departamentul pentru Integrare Europeana incheie conventii cu beneficiarii de finantare, in care sunt prevazute conditiile de finantare in valuta a importurilor. IV. Constituirea Fondului de contrapartida (1) Contravaloarea in moneda nationala a bunurilor si serviciilor importate si a finantarii in valuta a importurilor de bunuri si servicii este calculata la cursul de schimb valutar de la data eliberarii declaratiilor vamale de import. (2) Comisionarii sau, dupa caz, cumparatorii platesc la Fondul de contrapartida contravaloarea in lei a bunurilor si serviciilor cumparate, mai putin comisioanele si cheltuielile ocazionate de derularea importurilor (cheltuielile de transport intern, incarcare/descarcare, asigurare pe parcurs intern, control cantitativ si calitativ, depozitare), stabilite in contractele de comision. (3) Beneficiarii de finantare in valuta platesc la Fondul de contrapartida contravaloarea in lei a bunurilor si serviciilor importate, mai putin comisioanele, stabilite in contractele de comision, pe care le platesc direct comisionarilor. (4) Platile sunt efectuate in maximum 30 de zile de la datele de receptie a bunurilor si serviciilor sau de emitere a certificatelor de acceptare a platii. In conditiile existentei unor reglementari corespunzatoare bilaterale de finantare in valuta sau la propunerea donatorilor, platile pot fi efectuate esalonat, pe baza unor conventii incheiate intre Ministerul Finantelor si cumparatori/beneficiarii de finantare, in valuta, cu perceperea de dobanda. Dobanzile sunt calculate prin aplicarea ratei anuale a dobanzii medii pasive, practicata de bancile comerciale pentru operatiuni interbancare (inclusiv relatiile cu Banca Nationala a Romaniei). (5) Intarzierea platilor atrage dupa sine penalizari, conform legislatiei in vigoare privind creantele bugetare. V. Evidenta importurilor si a intrarilor la Fondul de contrapartida (1) Pentru urmarirea derularii importurilor se intocmeste situatia cuprinsa in anexa nr. 1 la prezentele instructiuni. Aceasta situatie este intocmita lunar de catre cumparatori/beneficiarii de finantare in valuta si inaintata Ministerului Finantelor in prima decada a lunii urmatoare. (2) Intrarile la Fondul de contrapartida sunt evidentiate de Ministerul Finantelor pe programe de import/programe de asistenta financiara, respectiv pe fiecare program sau proiect, intr-un subcont analitic. VI. Utilizarea fondurilor de contrapartida (1) Fondurile de contrapartida sunt utilizate conform acordurilor bilaterale privind constituirea, administrarea si utilizarea lor, acordurilor bilaterale de finantare a programelor de import sau acordurilor de asistenta financiara. Alocarile pe proiecte sunt stabilite printr-un program indicativ anual, elaborat de Departamentul pentru Integrare Europeana, convenit cu donatorii si aprobat prin hotarare a Guvernului. (2) Cererile de finantare din Fondul de contrapartida sunt inaintate Departamentului pentru Integrare Europeana, insotite de lucrari de fundamentare, detaliate si structurate conform anexei A la prezentele instructiuni. (3) Dupa aprobarea finantarilor prin hotarare a Guvernului, Ministerul Finantelor incheie, in calitate de administrator, conventii de finantare cu institutiile guvernamentale coordonatoare ale sectoarelor beneficiare, denumite in continuare beneficiari intermediari. Aceste conventii sunt intocmite de Ministerul Finantelor si cuprind procedurile de finantare, de raportare si de control ale alocarilor si cheltuielilor. Beneficiarii intermediari incheie, la randul lor, conventii de finantare cu beneficiarii finali ai alocarilor, cuprinzand cel putin aceleasi prevederi din conventiile incheiate intre Ministerul Finantelor si beneficiarii intermediari. (4) Utilizarea de catre beneficiarii finali a fondurilor alocate are loc conform legislatiei in vigoare privind organizarea si desfasurarea licitatiilor pentru achizitiile publice. VII. Prevederi finale (1) Beneficiarii intermediari primesc sumele alocate, in transe trimestriale, stabilite in bugetul de cheltuieli din cadrul conventiilor, pe baza situatiei justificative intocmite conform anexei B la prezentele instructiuni. (2) Beneficiarii intermediari si finali evidentiaza cheltuielile din alocarile de la Fondul de contrapartida distinct de activitatea lor curenta, cu respectarea reglementarilor stabilite pentru fondurile bugetului de stat. Aceste cheltuieli sunt inregistrate si raportate conform anexelor C si D la prezentele instructiuni. (3) Ministerul Finantelor si beneficiarii intermediari controleaza modul de cheltuire a alocarilor ori de cate ori este necesar, dar cel putin o data pe an. (4) In cazul aparitiei unor situatii neprevazute in prezentele instructiuni, Ministerul Finantelor si, dupa caz, Departamentul pentru Integrare Europeana analizeaza si decide masurile si procedurile necesare. ANEXA 1 -------la instructiuni---------------
DONATOR:
ACORD:
PROIECT:
BENEFICIAR:
SITUATIA
obligatiilor catre Fondul de contrapartida la data de ............
din care:
Suma Nu- Dife- -----------------
Produ- Nr. si tran- ma- ren- Suma Suma O
sul/ data Valoa- Cursul Valoa- sfera- rul Data ta retinu- ramasa b
servi- decla- rea lei/ rea ta la si ex- fata ta pen- de s
ciul ratiei impor- valu- impor- Fondul data tra- de tru tran- e
impor- vamale tului ta tului de ordi- sului va- chel- sferat r
tat de in -lei- con- nului de loa- tuieli la v
import valuta tra- de cont rea de de- Fondul a
parti- plata im- rulare, de con- t
da por- comi- trapar- i
-lei- tului sion tida i
-lei- -lei- -lei- *)
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
*) - Defalcarea cheltuielilor de derulare (stabilite prin acordul de finantare sau, daca acesta nu specifica, a cheltuielilor de transport si asigurare pe parcurs intern, de incarcare-descarcare, depozitare) si specificarea comisionului retinut pentru activitatea de import.
- Motivarea sumelor ramase de transferat la Fondul de contrapartida.
ANEXA A TERMENI DE REFERINTA 1. Date generale despre proiect (o pagina): (1) titlul; (2) localizarea; (3) prioritatea proiectului in strategia de sector; (4) organizatia care coordoneaza implementarea proiectului (denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax, precum si numele, prenumele, functia si numarul de telefon ale persoanei de contactat); (5) organizatia care implementeaza proiectul (denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax, precum si numele, prenumele, functia si numarul de telefon ale persoanei de contactat); (6) sursele de finantare (interne si externe); (7) alte proiecte complementare proiectului propus. 2. Necesitatea proiectului (patru pagini): (1) conditiile actuale la nivel sectorial (o pagina); (2) strategia si politica sectoriala (o pagina); (3) conditiile actuale in zona de implementare a proiectului (o pagina); (4) descrierea proiectului: rezultate, activitati pentru atingerea rezultatelor, indicatori de masurare a rezultatelor, resurse (o pagina). 3. Obiectivele proiectului (o pagina): (1) pe termen scurt; (2) pe termen mediu si lung. 4. Localizarea proiectului (o jumatate de pagina): (1) zona; (2) localitatea. 5. Activitatile pe care le implica implementarea proiectului (patru pagini): (1) dezvoltare legislativa si institutionala, investitii, consultanta, formare etc. (o pagina); (2) planul de implementare a proiectului (o pagina); (3) planul financiar (o pagina); (4) evaluarea proiectului: analiza economica si sociala, analiza organizationala (o pagina). 6. Estimarea costurilor (o pagina): (1) bugetul proiectului; (2) defalcarea detaliata a bugetului pe categorii de costuri; (3) bugetul programului din care face parte proiectul, daca este cazul. ANEXA B
SITUATIA
justificativa de plata
1. Beneficiarul Fondului de contrapartida .........................
2. Proiectul ......................................................
3. Valoarea ................................................... lei
- Proiecte (conform Hotararii Guvernului nr. ..../1996) .......... lei
4. Situatia alocarii si utilizarii Fondului de contrapartida
- lei -
Valoarea
------------------------------------------------------------------------------
5. Suma totala alocata la data solicitarii .............
6. Cheltuielile efectuate din sumele aprobate si alocate .............
7. Suma solicitata pe trimestrul ___________ .............
8. Suma aprobata pe trimestrul _____________ .............
9. Rest de plata (3-5-8) .............
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA C
FORMULAR DE RAPORTARE DE PROIECT
Data ............./19 .........
Beneficiar: Denumirea proiectului:
Fonduri Fonduri Obligatii de plata Plati
alocate transferate
Da- ---------- -------------- --------------------- -------------------
ta Numarul Terme- Contrac- Numarul Con-
Ref.: Suma ordinu- Suma nul tul Suma ordinu- trac- Su-
lui de lui de tul ma
plata plata
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Total sume Total sume Total Total
alocate: transferate: angajamente: plati:
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA D
RAPORTARE
catre Directia generala creante si angajamente interne si externe ale statului
Jurnal de plati
Luna .............. Ministerul ...............
Denumirea Tipul Nr.
Nr. proiec- Numarul Contractul/ de ordinului
documen- Data tului proiec- angaja- chel- Suma de plata
tului obiecti- tului mentul tuiala
vului
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL:
-------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Documentele specificate (factura, chitanta) se vor atasa la acest formular.
----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.