Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA din 16 iunie 1998  I.M.L. 7-97 - Supravegherea metrologica a activitatilor detinatorilor de autorizatii metrologice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA din 16 iunie 1998 I.M.L. 7-97 - Supravegherea metrologica a activitatilor detinatorilor de autorizatii metrologice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 23 iunie 1998

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Prezentele instructiuni reglementeaza modul de exercitare a controlului metrologic al statului prin supraveghere metrologica.
ART. 2
Supravegherea metrologica a activitatii detinatorilor de autorizatii metrologice este activitatea exercitata de care Biroul Roman de Metrologie Legala asupra agentilor economici care desfasoara activitati ce fac obiectul controlului metrologic al statului.
ART. 3
Supravegherea metrologica se desfasoara in conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni, iar costurile aferente se suporta de catre agentii economici supusi supravegherii metrologice.

CAP. 2
Conditii de exercitare a supravegherii metrologice

A. Supravegherea activitatii de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice

ART. 4
Incercarile, etalonarile si verificarile metrologice se desfasoara de catre agentii economici care detin autorizatie in acest sens din partea Biroului Roman de Metrologie Legala.
ART. 5
Supravegherea metrologica a laboratoarelor de metrologie se desfasoara pe baza programului de supraveghere metrologica, comunicat cu ocazia autorizarii si acceptat de catre conducerea laboratorului.
ART. 6
Programul de supraveghere metrologica cuprinde calendarul actiunilor de supraveghere si modalitatile de supraveghere metrologica.
ART. 7
Supravegherea metrologica a laboratoarelor de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice se desfasoara in doua etape:
a) controlul respectarii conditiilor in care a fost acordata autorizarea si modul de functionare a laboratorului;
b) testarea unui esantion reprezentativ din mijloacele de masurare incercate, etaloane si/sau verificate de catre laboratorul de metrologie supus supravegherii. Testarea se efectueaza prin repetarea etaloanelor si/sau verificarilor metrologice. Certificarea se efectueaza asupra rezultatelor declarate de catre laboratorul de metrologie supravegheat.
ART. 8
Controlul respectarii conditiilor in care a fost acordata autorizarea se efectueaza prin monitorizarea activitatii laboratorului de metrologie de catre Biroul Roman de Metrologie Legala si prin reevaluari periodice.
Cu ocazia reevaluarilor periodice se urmaresc cel putin:
a) modul de completare si de eliberare a documentelor emise la incercare, etalonare si/sau verificare;
b) inregistrarile laboratorului de metrologie;
c) starea etaloanelor, mijloacelor de masurare, a utilajelor si instalatiilor, in vederea pastrarii caracteristicilor tehnice si metrologice initiale;
d) modul de executare de catre personalul autorizat a operatiunilor de transmitere a unitatilor de masura;
e) modul de receptie, manipulare, depozitare si livrare a mijloacelor de masurare asupra carora isi exercita activitatea laboratorul de metrologie.
ART. 9
Numarul mijloacelor de masurare care constituie esantioane supuse supravegherii prin verificari metrologice, prezentat in anexa, a fost stabilit in functie de gradul de asigurare a independentei, impartialitatii si integritatii, si anume:
a) pentru laboratoare de metrologie care au demonstrat, cu ocazia autorizarii, ca au calitatea de parte neutra - tabelul nr. 1 din anexa;
b) pentru laboratoarele de metrologie apartinand fabricantilor/constructorilor si importatorilor - tabelul nr. 2 din anexa;
c) pentru laboratoarele de metrologie apartinand detinatorilor mijloacelor de masurare - tabelul nr. 3 din anexa.

NOTA:
Pentru evaluarea in vederea autorizarii, laboratoarele de metrologie se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la lit. a)-c).
ART. 10
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.
ART. 11
Metodologia de efectuare a supravegherii metrologice se stabileste de catre Biroul Roman de Metrologie Legala prin proceduri de metrologie legala.

B. Supravegherea agentilor economici care desfasoara activitati de fabricare/construire sau import de mijloace de masurare

ART. 12
Supravegherea metrologica a activitatilor de fabricare/construire si import de mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
ART. 13
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
ART. 14
Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii tuturor mijloacelor de masurare livrate.
ART. 15
Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc, in principal:
a) respectarea aprobarilor de model si a conditiilor in care s-a acordat autorizatia pentru exercitarea activitatii;
b) modul de asigurare a etalonarilor si/sau verificarilor metrologice initiale ale mijloacelor de masurare fabricate/construite sau importate;
c) modul de receptie, manipulare, transport, depozitare si livrare;
d) modul de asigurare de service in garantie si post-garantie;
e) inregistrarile fabricantului/constructorului sau importatorului.
ART. 16
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.

C. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara activitate de reparare de mijloace de masurare in cadrul atelierelor autorizate

ART. 17
Supravegherea metrologica a atelierelor autorizate de reparat mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
ART. 18
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
ART. 19
Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii prin verificarea in laboratoarele de metrologie autorizate a tuturor mijloacelor de masurare reparate.
ART. 20
Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc, in principal:
a) inregistrarile atelierului;
b) starea etaloanelor mijloacelor de masurare, a instalatiilor si utilajelor;
c) modul de asigurare a etalonarilor si/sau verificarilor metrologice ale mijloacelor de masurare reparate;
d) modul de reparatie, manipulare si livrare a mijloacelor de masurare reparate;
e) modul de acordare si asigurare a garantiei dupa reparare.
ART. 21
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.

D. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara activitate de inchiriere de mijloace de masurare

ART. 22
Supravegherea metrologica a agentilor economici autorizati care desfasoara activitate de inchiriere de mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
ART. 23
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
ART. 24
Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii tuturor mijloacelor de masurare de inchiriat.
ART. 25
Reevaluarile periodice urmaresc, in principal, urmatoarele aspecte:
a) starea tehnico-legala a mijloacelor de masurare inchiriate;
b) inregistrarile agentului economic;
c) modul de tratare a mijloacelor de masurare care si-au pierdut legalitatea;
d) modul propriu de monitorizare a utilizarii mijloacelor de masurare inchiriate.
ART. 26
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.

E. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara activitate de vanzare de mijloace de masurare

ART. 27
Supravegherea metrologica a agentilor economici autorizati care desfasoara activitate de vanzare de mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
ART. 28
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
ART. 29
Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii tuturor mijloacelor de masurare vandute.
ART. 30
Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc, in principal:
a) starea tehnico-legala a mijloacelor de masurare pregatite pentru vanzare;
b) inregistrarile agentului economic;
c) modul de tratare a mijloacelor de masurare care si-au pierdut legalitatea;
d) modul de receptie, transport, manipulare, depozitare si livrare a mijloacelor de masurare.
ART. 31
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.

CAP. 3
Obligatiile agentilor economici care desfasoara activitati ce fac obiectul controlului metrologic al statului si sunt supusi supravegherii metrologice
ART. 32
Agentii economici care sunt supusi supravegherii metrologice sunt obligati:
a) sa respecte programul de supraveghere pe care l-au acceptat cu ocazia autorizarii;
b) sa permita personalului Biroului Roman de Metrologie Legala desemnat cu supravegherea accesul in laboratorul de metrologie si la documentele metrologice specifice;
c) sa respecte conditiile in baza carora au obtinut autorizarea si sa aplice masurile corective stabilite de catre Biroul Roman de Metrologie Legala;
d) sa tina si sa puna la dispozitie organelor Biroului Roman de Metrologie Legala evidentele prevazute de sistemul de evidenta a activitatii de metrologie, stabilit prin instructiuni de metrologie legala.

CAP. 4
Sanctiuni
ART. 33
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 32 lit. a) si la art. 32 lit. c) din prezentele instructiuni, atrage sanctionarea conform <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobata si modificata prin <>Legea nr. 11/1994 , si/sau suspendarea autorizatiei.
ART. 34
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 32 lit. b) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform <>art. 29 pct. I lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobata si modificata prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 35
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 32 lit. d) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform <>art. 29 pct. II lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobata si modificata prin <>Legea nr. 11/1994 .

CAP. 5
Prevederi finale
ART. 36
Reclamatiile si sesizarile privind mijloacele de masurare si masurarile de interes public se solutioneaza doar de catre Biroul Roman de Metrologie Legala prin expertize metrologice, efectuate in laboratoare de metrologie autorizate de acesta.
ART. 37
Anexa face parte integranta din prezentele instructiuni.

ANEXA 1
la I.M.L. 7-97
--------------

PLANURILE DE SUPRAVEGHERE METROLOGICA A LABORATOARELOR DE METROLOGIE AUTORIZATE
in functie de numarul de mijloace de masurare etalonate si/sau verificate metrologic de catre acestea

Supravegherea unui laborator de metrologie autorizat incepe cu nivelul de supraveghere normala.
Deciziile privind aplicarea nivelurilor de supraveghere redusa, severa, foarte severa sau de retragere a autorizatiei se iau de catre conducerea unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala, in urma analizei rezultatelor supravegherii.
In cazul in care, dupa patru controale metrologice de supraveghere suma A=0, dupa analiza activitatii laboratorului de metrologie autorizat, conducerea unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala poate lua decizia de efectuare a supravegherii reduse.
Decizia de trecere la un nivel mai sever de supraveghere se ia cu ocazia fiecarui control metrologic de supraveghere de catre personalul Biroului Roman de Metrologie Legala desemnat cu efectuarea controlului. In cazul in care la doua controale metrologice de supraveghere consecutive s-a trecut la un nivel mai sever de supraveghere, acest nivel de supraveghere devine, prin decizia conducerii unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala, nivelul de incepere a supravegherii.
In cazul rezultatelor necorespunzatoare la nivelul de supraveghere foarte severa, conducerea unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala poate lua decizia de suspendare a autorizatiei.
Verificarile metrologice de supraveghere efectuate de catre personalul desemnat al Biroului Roman de Metrologie Legala nu atesta legalitatea nici unui mijloc de masurare din lot si nici unui indice privind calitatea produsului. Prin aceasta operatiune se cuantifica doar corectitudinea in care s-au efectuat operatiunile de etalonari si/sau verificari metrologice de catre laboratorul de metrologie autorizat. In urma verificarilor metrologice de supraveghere, personalul Biroului Roman de Metrologie Legala nu elibereaza Buletin de verificare metrologica sau Certificat de etalonare. Rezultatele obtinute se consemneaza in procesul-verbal de control metrologic, care reprezinta si baza de calcul pentru facturarea si decontarea lucrarilor de supraveghere.
Lotul de mijloace de masurare supus supravegherii N poate fi si eterogen, esantionarea facandu-se la fel, dar urmarind si respectarea urmatoarei relatii:
100 (C(n)/C(N) = 100 (n/N +/- 2 (%), in care:
C(n) = suma tarifelor de etalonare si/sau verificare prevazute in lista oficiala, pentru esantionul n;
C(N) = suma tarifelor de etalonare si/sau verificare prevazute in lista oficiala, pentru intregul lot N;
N = numarul mijloacelor de masurare etalonate si/sau verificate de laboratorul de metrologie supus supravegherii, in perioada dintre doua controale metrologice de supraveghere;
n = numarul mijloacelor de masurare ale esantionului prelevat din lotul N, care sunt supuse unei noi etalonari si/sau verificari metrologice in cadrul controlului metrologic de supraveghere;
A = numarul maxim de mijloace de masurare gasite respinse la verificarea metrologica de supraveghere, pentru care nu se ia o decizie de supraveghere severa;
R = numarul minim de mijloace de masurare gasite respinse la verificarea metrologica de supraveghere, pentru care se pot lua decizii de supraveghere severa.
Costurile supravegherii metrologice pe care trebuie sa le suporte laboratorul de metrologie autorizat sunt formate din C(n) si tariful orar al vizitei de reevaluare.



Tabelul nr. 1. - Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. a)


N Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusa normala severa foarte severa
--------------------------------------------------------------------------------
9...15 n=0 n=1; A=0; R=1 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1
16...25 n=1; A=0; R=1 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1
26...50 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1
51...90 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1
91...150 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1
151...280 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1
281...500 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
501...1.200 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
--------------------------------------------------------------------------------

Tabelul nr. 2. - Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. b)
--------------------------------------------------------------------------------
N Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusa normala severa foarte severa
--------------------------------------------------------------------------------
9...15 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1
16...25 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1
26...50 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1
51...90 n=5; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1
91...150 n=8; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1
151...280 n=12; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
281...500 n=20; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
501...1.200 n=30; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1
--------------------------------------------------------------------------------

Tabelul nr. 3. - Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. c)
--------------------------------------------------------------------------------
N Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusa normala severa foarte severa
--------------------------------------------------------------------------------
9...15 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
16...25 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
26...50 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
51...90 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1
91...150 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
151...280 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
281...500 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1
501...1.200 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1 n=270; A=0; R=1
1201...3.200 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1 n=270; A=0; R=1 n=450; A=0; R=1
--------------------------------------------------------------------------------

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016