Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA din 16 iunie 1998  I.M.L. 1-97 - Transmiterea unitatilor de masura    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA din 16 iunie 1998 I.M.L. 1-97 - Transmiterea unitatilor de masura

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 23 iunie 1998
CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Prezentele instructiuni reglementeaza modul de exercitare a controlului metrologic al statului prin etalonari si/sau verificari metrologice. Rezultatele operatiunilor efectuate sunt exprimate in unitati de masura legale.
Unitatile de masura legale folosite in Romania sunt unitatile de masura din Sistemul international de unitati de masura (SI), si anume: unitati fundamentale, derivate si suplimentare. Sunt tolerate si unitatile de masura care nu fac parte din SI si care sunt specificate la pct. 2 din anexa nr. 1 la <>Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobata si modificata prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 2
In Romania, folosirea unitatilor de masura legale este obligatorie.
ART. 3
Transmiterea unitatilor de masura se realizeaza prin operatiuni tehnice de etalonare si/sau verificare metrologica, inclusiv a mijloacelor de masurare, pornind de la etaloanele internationale si nationale, trecand prin niveluri succesive de exactitate, la mijloacele de masurare de lucru, conform schemei de principiu anexate.
Trasabilitatea constituie proprietatea rezultatului unei masurari sau a valorii unui etalon de a putea fi raportat la referinte stabilite, de regula etaloane nationale sau internationale, prin intermediul unui lant neintrerupt de comparari, toate avand incertitudini determinate.
ART. 4
Asigurarea uniformitatii, exactitatii si legalitatii masurarilor se realizeaza in Romania sub coordonarea si supravegherea Biroului Roman de Metrologie Legala, prin transmiterea unitatilor de masura de catre laboratoare de metrologie autorizate si/sau acreditate.

CAP. 2
Etalonari si verificari metrologice
ART. 5
Etalonarea este ansamblul de operatiuni prin care, in conditii specificate, se determina relatia dintre valorile indicate de un mijloc de masurare sau dintre valorile reprezentate de o masura sau un material de referinta si valorile corespunzatoare indicate de un etalon care masoara aceeasi marime. Rezultatele etalonarii se consemneaza in documentul Certificat de etalonare, intocmit de catre personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a efectuat operatiunea si care isi asuma responsabilitatea asupra rezultatelor obtinute.
ART. 6
Verificarea metrologica este ansamblul de operatiuni prin care se constata daca un mijloc de masurare satisface prevederile normelor de metrologie legala sau ale altor reglementari metrologice care ii sunt aplicabile. Rezultatul verificarii se consemneaza in documentul Buletin de verificare metrologica, intocmit de catre personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a efectuat operatiunea.
ART. 7
Etalonarile si verificarile metrologice se executa, de regula, in laboratoare de metrologie, unde sunt asigurate conditiile tehnice si de mediu necesare.
Etalonarea sau verificarea mijloacelor de masurare netransportabile din cauza gabaritelor sau a greutatilor mari sau care se pot deregla in timpul transportului se executa la locul de utilizare, cu asigurarea conditiilor necesare.
ART. 8
Etalonarea sau verificarea metrologica poate fi initiala sau ulterioara.
Etalonarea sau verificarea initiala se efectueaza asupra mijloacelor de masurare noi sau care nu au mai fost supuse unei asemenea operatiuni pe teritoriul national.
Etalonarea sau verificarea ulterioara se efectueaza asupra mijloacelor de masurare care au parcurs o anumita perioada de exploatare si poate fi: periodica, dupa reparare sau la cerere.
ART. 9
Trasabilitatea etalonarii sau a verificarii se atesta prin indicarea, in certificatele de etalonare, respectiv in buletinele de verificare metrologica, a etaloanelor din Sistemul national de etaloane ale unitatilor de masura, care au servit ca referinta in cadrul operatiunilor respective.

CAP. 3
Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
ART. 10
Mijloacele de masurare utilizate in domeniile de interes public si nominalizate in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului sunt supuse obligatoriu transmiterii unitatilor de masura, in conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni.
Domeniile de interes public sunt cele evidentiate in <>Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobata si modificata prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 11
Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se executa, in conformitate cu prevederile normelor de metrologie legala si cu alte reglementari care le sunt aplicabile, in laboratoarele de metrologie autorizate din structura Biroului Roman de Metrologie Legala sau, dupa caz, in laboratoare de metrologie autorizate de catre acesta.
ART. 12
Mijloacele de masurare utilizate ca etaloane sunt supuse, de regula, etalonarii, iar in cazuri stabilite prin reglementari ale Biroului Roman de Metrologie Legala, numai verificarii metrologice sau pot fi supuse ambelor operatiuni.
Mijloacele de masurare de lucru se supun obligatoriu verificarii metrologice. In situatii speciale, ele pot fi, in mod suplimentar, supuse si etalonarii.
ART. 13
Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se executa asupra fiecarui exemplar de mijloc de masurare, in conformitate cu prevederile normativelor metrologice specifice in vigoare (norme de metrologie legala, norme tehnice metrologice, documente si recomandari ale Organizatiei Internationale de Metrologie Legala, standarde si altele).
Normativele metrologice in baza carora se efectueaza etalonarea sau verificarea metrologica se precizeaza in documentele intocmite: certificate de etalonare sau buletine de verificare metrologica.
Rezultatele verificarii metrologice se concretizeaza in buletinele de verificare metrologica prin inscrierea deciziei Admis, atunci cand mijlocul de masurare a corespuns integral normativelor metrologice, sau Respins, in caz contrar.
ART. 14
Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza numai asupra mijloacelor de masurare care detin aprobare de model; situatiile speciale sunt reglementate prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala.
ART. 15
Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza obligatoriu asupra tuturor categoriilor de mijloace de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, respectiv:
- mijloace de masurare noi, produse in tara sau importate, inainte de intrarea in exploatare;
- mijloace de masurare importate, care au mai fost utilizate in tara de origine a producatorului sau a beneficiarului acestora si care indeplinesc toate celelalte conditii necesare pentru a fi acceptate la etalonare sau la verificare.
ART. 16
Etalonarea sau verificarea metrologica initiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueaza de catre personalul de metrologie autorizate:
a) in laboratoare de metrologie autorizate. Operatiunea se executa obligatoriu inainte de livrare si constituie obligatia producatorului autohton sau a importatorului care suporta cheltuielile aferente;
b) la locul de utilizare a mijlocului de masurare, pentru mijloacele de masurare pentru care in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se prevede acest lucru. Operatiunea se executa obligatoriu inainte de utilizare si constituie obligatia producatorului/importatorului/detinatorului care suporta cheltuielile aferente.
ART. 17
Etalonarea sau verificarea metrologica periodica a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueaza:
a) in laboratoare de metrologie autorizate, cu o periodicitate stabilita de utilizator, in cadrul intervalului de timp specificat in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului si cu respectarea celorlalte conditii prevazute in aceasta;
b) la locul de utilizare a mijlocului de masurare, de catre laboratoare de metrologie autorizate.
Prezentarea la etalonare sau verificare metrologica periodica a mijloacelor de masurare constituie obligatia detinatorului, care suporta cheltuielile aferente.
In situatia in care au avut loc incidente care sa afecteze corecta functionare a mijloacelor de masurare sau daca, datorita frecventei mari de utilizare a regimurilor grele de exploatare ori altor cauze, nu mai exista garantia unor masurari corecte, detinatorul are obligatia de a prezenta mijloacele de masurare respective la etalonare si/sau verificare metrologica ori de a le scoate din uz imediat ce se constata asemenea situatii, indiferent de data expirarii termenului de valabilitate a etalonarii sau verificarii metrologice anterioare.
ART. 18
Etalonarea sau verificarea metrologica dupa reparare, precum si dupa instalarea categoriilor de mijloace de masurare la care reglementarile prevad ca aceste operatiuni sa se efectueze dupa ce au fost instalate se executa de catre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate, inainte de utilizarea mijloacelor de masurare. In aceste cazuri, prezentarea la etalonare sau verificare metrologica constituie obligatia celor care au efectuat repararea sau instalarea.
ART. 19
Mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru care, in urma operatiunilor de transmitere a unitatilor de masura, s-a eliberat Buletin de verificare metrologica cu decizia Admis, se marcheaza cu marca metrologica de verificare de catre personalul laboratorului de metrologie autorizat.
Pe mijloacele de masurare respinse la verificarea metrologica se aplica la loc vizibil, o eticheta cu aceasta mentiune de catre personalul laboratorului de metrologie care a efectuat operatiunea.

CAP. 4
Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare care nu sunt supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
ART. 20
Mijloacele de masurare care nu sunt utilizate in domeniile de interes public sau care sunt incluse in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului si nu sunt utilizate in domeniile de interes public nu sunt supuse obligativitatii transmiterii unitatilor de masura.
Aceasta prevedere nu scuteste de raspundere persoanele fizice sau juridice carora li se impune, prin alte reglementari legale, obligativitatea transmiterii unitatilor de masura sau din cauza carora, prin neasigurarea transmiterii unitatilor de masura la mijloacele de masurare pe care le detin sau le utilizeaza, s-au produs evenimente care afecteaza valori materiale sau sociale.
In cazul mijloacelor de masurare care figureaza in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, declarate ca nu sunt utilizate in domeniile de interes public, dar se afla amplasate in locuri unde se desfasoara activitati de interes public, detinatorii sunt obligati sa inscriptioneze la loc vizibil pe acestea: Interzisa utilizarea in domeniul de interes public.
Aceasta mentiune se va preciza in toate documentele eliberate de laboratorul de metrologie - certificate de etalonare si buletine de verificare metrologica.
ART. 21
Nu sunt supuse obligatoriu verificarii metrologice sau etalonarii mijloacelor de masurare:
- nevandabile, expuse in muzee, standuri demonstrative sau expozitii;
- aflate in tranzit pe teritoriul national;
- montate pe mijloace de transport neinmatriculate in Romania;
- aflate in stare de conservare;
- destinate uzului personal, casnic sau didactic.
ART. 22
La cerere mijloacele de masurare nesupuse obligatoriu controlului metrologic al statului pot fi etalonate, verificate metrologic sau supuse ambelor ambelor operatiuni, la solicitarea beneficiarului, in conformitate cu normativele metrologice, standardele sau alte reglementari specificate de beneficiarii acestor operatiuni, in laboratoare de metrologie care asigura trasabilitatea.
Documentele eliberate ca urmare a efectuarii etalonarii si/sau verificarii metrologice - certificate de etalonare/buletine de verificare metrologica -, precum si continutul de informatii al acestora sunt cele specifice acestor operatiuni sau cele impuse prin sistemul de acreditare al laboratoarelor de metrologie, cu precizarea ca in documentul Buletin de verificare metrologica se va consemna decizia Corespunde cu cerintele in baza carora s-a efectuat verificarea metrologica sau, dupa caz, Nu corespunde cu cerintele in baza carora s-a efectuat verificarea metrologica.

CAP. 5
Sanctiuni
ART. 23
Nerespectarea prevederilor specificate la art. 9-19 din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobata si modificata prin <>Legea nr. 11/1994 .

CAP. 6
Prevederi finale si tranzitorii
ART. 24
In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de Metrologie Legala va emite proceduri de metrologie legala in termen de 90 de zile de la data publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.
ART. 25
Pana la elaborarea normelor de metrologie legala pentru etalonarea sau verificarea metrologica a tuturor mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare pentru care nu sunt elaborate norme de metrologie legala se efectueaza in conformitate cu normele tehnice de metrologie si cu instructiunile de verificare metrologica in vigoare sau cu alte reglementari nationale sau internationale, stabilite prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala.
ART. 26
Mijloacele de masurare care nu au avut aprobare de model la data de 1 decembrie 1995, dar au fost supuse anterior operatiunilor de etalonare sau verificare metrologica, sau care au fost exceptate de la aprobarea de model, in temeiul I.M.L. 2-95, aprobate prin <>Hotararea Guvernului nr. 811/1995 , pot fi acceptate, in continuare, la etalonare sau verificare metrologica.
ART. 27
Documentele emise in alte tari ca urmare a unor operatiuni de transmitere a unitatilor de masura - etalonari si/sau verificari metrologice - au valabilitate in Romania numai in situatia in care Biroul Roman de Metrologie Legala le recunoaste prin conventii, protocoale sau ordine.
ART. 28
Anexa face parte integranta din prezentele instructiuni.


ANEXA 1
la I.M.L. 1-97
--------------


SCHEMA DE PRINCIPIU
a transmiterii unitatilor de masura


| -------------------------- |
| | ETALOANE INTERNATIONALE | |
| --------------------------- |
| | |
| | |
| ETALOANE -------------- |
| PRIMARE | BIROUL | |
| |INTERNATIONAL| |
| | DE MASURI | |
| | SI GREUTATI | |
| --------------- |
|............................|..............................................|
| | |
| --------------------- |
| | ETALOANE NATIONALE | |
| ---------------------- |
| | |
| ETALOANE | |
| PRIMARE SI --------------- |
| SECUNDARE | INSTITUTUL | |
| | NATIONAL | |
| | DE | |
| | METROLOGIE | |
| --------------- |
|.............................|.............................................|
| | |
| ----------------------- |
| | ETALOANE TERITORIALE | |
| | (REGIONALE) | |
| ------------------------ |
| | |
| | |
| --------------------------------------- |
| | | |
| ------------ ----------------- |
| |INSTITUTUL | | LABORATOARELE | |
| | NATIONAL | | TERITORIALE | |
| | DE | | ALE | |
| | METROLOGIE| | B.R.M.L. | |
| ETALOANE ------------- ----------------- |
| SECUNDARE | | |
| SI DE | | |
| REFERINTA -------------------------------------------- |
| | | |
| | | |
| | --------------------------- |
| | | | |
| | ------------------------ ---------------------- |
| | | ETALOANE TERITORIALE | | ALTE ETALOANE | |
| | | (JUDETENE) | | | |
| ETALOANE | ------------------------ ---------------------- |
| DE | | | |
| REFERINTA | ---------------- --------------- |
| SI | | LABORATOARELE| | LABORATOARE | |
| DE LUCRU | | TERITORIALE | | ALE AGENTILOR| |
| | | ALE | | ECONOMICI | |
| | | B.R.M.L. | | SI ALTE | |
| | | | | LABORATOARE | |
| | ---------------- ---------------- |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|.............|..........|............................|.....................|
| | | | |
| |----- | | |
| | | | |
| ---------------------------------------------------------- |
| | MIJLOACE DE MASURARE SUPUSE ETALONARII SAU VERIFICARII | |
| MIJLOACE ---------------------------------------------------------- |
| DE | | |
| MASURARE | | |
| DE LUCRU | | |
| ----------------- ---------------- |
| | AGENTI | | INSTITUTII SI | | | | ECONOMICI | | ORGANIZATII | |
| ------------------ | DIVERSE | |
| ---------------- |
-----------------------------------------------------------------------------


--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016