Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNEA nr. 1 din 13 ianuarie 2012  privind organismele de plasament colectiv monetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNEA nr. 1 din 13 ianuarie 2012 privind organismele de plasament colectiv monetare

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 26 ianuarie 2012

    ART. 1
    Prevederile prezentei instrucţiuni sunt aplicabile organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) şi altor organisme de plasament colectiv (AOPC) autorizate/înregistrate în conformitate cu prevederile legislaţiei pieţei de capital şi a reglementãrilor emise de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare (CNVM) în aplicarea acesteia şi care utilizeazã în denumirea lor sintagme de tipul fond monetar sau fond de piaţã monetarã.
    ART. 2
    În înţelesul prezentei instrucţiuni, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) Scadenţa medie ponderatã (Weighted Average Maturity - WAM) reprezintã perioada medie de timp rãmasã pânã la scadenţã a tuturor titlurilor de valoare din portofoliul fondului, ponderate pentru a reflecta deţinerile relative în fiecare instrument, prezumându-se cã scadenţa unui instrument cu ratã flotantã/variabilã este perioada de timp rãmasã pânã la urmãtoarea revizuire a ratei dobânzii în funcţie de rata dobânzii pe piaţa monetarã şi nu perioada de timp rãmasã pânã la data la care principalul titlu de valoare trebuie rambursat;
    b) Durata de viaţã medie ponderatã (Weighted Average Life - WAL) reprezintã media ponderatã a duratei de viaţã reziduale (rãmase pânã la scadenţã) aferentã fiecãrui titlu de valoare din portofoliul fondului, însemnând perioada de timp rãmasã pânã la momentul în care principalul este rambursat integral (exceptând dobânda şi fãrã sã fie discontat). Diferenţa faţã de modul de calcul al WAM (mai ales în cazul titlurilor de valoare cu dobândã flotantã/variabilã şi instrumentelor financiare structurate) derivã din faptul cã nu se iau în considerare momentele de revizuire a ratei dobânzii, ci data declaratã a scadenţei titlului de valoare. WAL este utilizatã pentru limitarea riscului de lichiditate, precum şi în scopul determinãrii riscului de credit, acesta fiind cu atât mai mare cu cât data de rambursare a principalului este amânatã mai mult;
    c) Fonduri monetare pe termen scurt (FMTS)/Fonduri de piaţã monetarã pe termen scurt (FPMTS) reprezintã organisme de plasament colectiv cãrora le sunt caracteristice scadenţe medii ponderate şi durate de viaţã medii ponderate foarte scurte;
    d) Fonduri monetare (FM)/Fonduri de piaţã monetarã (FPM) reprezintã organisme de plasament colectiv cãrora le sunt caracteristice scadenţe medii ponderate şi durate de viaţã medii ponderate mai lungi.
    ART. 3
    (1) Organismele de plasament colectiv prevãzute la art. 1 trebuie sã indice în prospectul de emisiune/documentul privind informaţiile-cheie destinate investitorilor (KIID), dacã sunt fonduri monetare pe termen scurt sau fonduri monetare.
    (2) Un FM trebuie sã furnizeze investitorilor informaţii corespunzãtoare cu privire la profilul de risc şi recompensã al fondului, astfel încât aceştia sã fie în mãsurã sã evalueze orice riscuri specifice legate de strategia de investiţii a fondului.
    (3) Informaţiile prevãzute la alin. (2) trebuie sã explice implicaţiile politicii de investiţii în funcţie de fiecare categorie de fond monetar. Trebuie luatã în considerare, dacã este cazul, orice investiţie în noi categorii de active, instrumente financiare sau strategii de investiţii cu profiluri de risc şi recompensã neobişnuite.
    ART. 4
    Un FMTS îndeplineşte toate criteriile urmãtoare:
    1. investeşte în instrumente de piaţã monetarã care îndeplinesc criteriile pentru instrumentele de piaţã monetarã prevãzute în Directiva 2009/65/EC a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) sau în depozite constituite la instituţiile de credit. Menţinerea lichiditãţii şi evaluarea activelor de cãtre AOPC monetare trebuie sã se realizeze similar OPCVM monetare.
    2. se asigurã cã instrumentele de piaţã monetarã în care se investeşte sunt de înaltã calitate, astfel cum este aceasta determinatã de societatea de administrare. Evaluarea calitãţii instrumentelor de piaţã monetarã de cãtre SAI/OPC autoadministrat trebuie sã se bazeze pe urmãtorii factori, fãrã a se limita la aceştia:
    a) calitatea creditului instrumentului de piaţã monetarã;
    b) natura clasei de active reprezentate de instrumentul de piaţã monetarã;
    c) pentru instrumentele financiare structurate, riscul operaţional şi de contrapartidã inerent tranzacţiei financiare structurate;
    d) profilul de lichiditate.
    3. considerã, în sensul pct. 2 lit. a), cã un instrument al pieţei monetare are o calitate înaltã a creditului dacã i s-a acordat unul dintre cele mai înalte douã ratinguri de credit pe termen scurt disponibile, de cãtre fiecare agenţie de rating de credit recunoscutã care a acordat un rating instrumentului sau, dacã instrumentul nu are rating, este apreciat a avea o calitate echivalentã în temeiul procesului intern de rating al societãţii de administrare a investiţiilor organismului de plasament colectiv (SAI/OPC) autoadministrate/autoadministrat.
    4. limiteazã investiţiile în titluri de valoare la cele cu o scadenţã rezidualã pânã la data rãscumpãrãrii declarate mai micã sau egalã cu 397 de zile.
    5. furnizeazã zilnic valoarea activului net (net asset value, NAV) şi un calcul al preţului acţiunilor/unitãţilor sale şi oferã zilnic posibilitatea subscrierii şi rãscumpãrãrii de acţiuni/unitãţi.
    6. se asigurã cã portofoliul sãu are o scadenţã medie ponderatã (WAM) de cel mult 60 de zile.
    7. se asigurã cã portofoliul sãu are o duratã de viaţã medie ponderatã (WAL) de cel mult 120 de zile.
    8. la calcularea WAL pentru titluri de valoare, inclusiv instrumentele financiare structurate, baza de calcul a scadenţei este scadenţa rezidualã pânã la rãscumpãrarea legalã a instrumentelor. Cu toate acestea, atunci când un instrument financiar încorporeazã o opţiune put, poate fi folositã data de exercitare a opţiunii în loc de scadenţa rezidualã legalã numai dacã sunt îndeplinite, cumulativ şi permanent, urmãtoarele condiţii:
    - opţiunea put poate fi exercitatã la iniţiativa societãţii de administrare la data de exercitare a acesteia;
    - preţul de exercitare a opţiunii put rãmâne apropiat de valoarea preconizatã a instrumentului la urmãtoarea datã de exercitare; şi
    - strategia de investiţii a OPC presupune existenţa unei probabilitãţi ridicate ca opţiunea sã fie exercitatã la urmãtoarea datã de exercitare.
    9. la calcularea WAL şi WAM ia în considerare impactul instrumentelor financiare derivate, al depozitelor şi al tehnicilor de administrare eficientã a portofoliului.
    10. nu îşi asumã riscuri directe sau indirecte faţã de titluri de capital sau mãrfuri, inclusiv prin instrumente derivate, care vor fi utilizate numai în conformitate cu strategia de investiţii a fondului pe piaţa monetarã. Instrumentele financiare derivate care genereazã risc de schimb valutar pot fi folosite numai în scopul acoperirii riscului (hedging). Investiţiile în titluri de valoare în alte monede decât moneda în care sunt emise titlurile de participare ale OPC-ului respectiv sunt permise cu condiţia ca riscul de schimb valutar sã fie acoperit în totalitate.
    11. limiteazã investiţiile în alte organisme de plasament colectiv, doar la cele care corespund definiţiei FMTS.
    ART. 5
    (1) Responsabilitatea evaluãrii calitãţii unui instrument de piaţã monetarã revine SAI/OPC autoadministrate/autoadministrat. În evaluarea sa, SAI/OPC autoadministratã/autoadministrat trebuie sã ia în considerare o serie de factori, cum ar fi profilul de lichiditate şi natura clasei de active din care face parte instrumentul.
    În cadrul procesului de evaluare, SAI/OPC autoadministratã/autoadministrat nu trebuie sã punã accent nejustificat pe ratingul de credit al instrumentului.
    (2) Atunci când SAI/OPC autoadministrate investesc în instrumente financiare structurate, procesul de evaluare trebuie sã includã o analizã a riscurilor specifice aferente acestor instrumente, inclusiv informaţii cu privire la activele-suport, entitãţile implicate în vehiculul investiţional şi rolul lor, precum şi cu privire la cadrul legal al funcţionãrii acestuia. În evaluarea calitãţii unui instrument al pieţei monetare SAI/OPC autoadministrate vor lua în considerare raportul Organizaţiei Internaţionale a Reglementãrilor de Valori Mobiliare (IOSCO) cu privire la "Bune practici în raport cu atribuţiile de due diligence ale administratorilor de investiţii atunci când investesc în instrumente financiare structurate", publicat în iulie 2009.
    (3) În ceea ce priveşte ratingul de credit atribuit instrumentelor pieţei monetare, prin cele mai înalte douã ratinguri de credit pe termen scurt disponibile, se înţeleg cele mai înalte douã poziţii cuprinse în scara de rating.
    (4) Calitatea creditului instrumentelor pieţei monetare se monitorizeazã în mod continuu şi nu doar la momentul cumpãrãrii. În cazul în care ratingul unui instrument al pieţei monetare scade la un moment dat sub nivelul avut în vedere la momentul achiziţionãrii, SAI/OPC autoadministratã/autoadministrat trebuie sã ia mãsuri de corectare în vederea protejãrii interesului deţinãtorilor de unitãţi de fond.
    (5) În cazul unui titlu de valoare cãruia nu i-a fost acordat un rating de credit, evaluarea calitãţii sale de credit se realizeazã în conformitate cu prevederile actului normativ de implementare în legislaţia naţionalã a directivelor OPCVM ( 2009/65/EC , 2010/43/UE a Comisiei din 1 iulie 2010 de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice, conflictele de interese, regulile de conduitã, administrarea riscului şi conţinutul acordului dintre depozitar şi societatea de administrare, 2010/44/UE a Comisiei din 1 iulie 2010 de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte anumite dispoziţii referitoare la fuziunile fondurilor, structurile de tip "master-feeder" şi procedura de notificare).
    (6) Atunci când un FMTS investeşte în titluri de valoare, inclusiv în instrumente financiare structurate, scadenţa rezidualã efectivã pânã la data rãscumpãrãrii finale trebuie sã fie mai micã sau egalã cu 397 de zile. De exemplu, un titlu de valoare securitizat (Asset Backed Security) cu o scadenţã rezidualã pânã la rãscumpãrarea finalã de 5 ani, dar cu o scadenţã aşteptatã (bazatã pe presupuneri privind evoluţia/performanţa titlului respectiv) de 8 luni nu este un activ eligibil pentru FMTS, deoarece scadenţa rezidualã pânã la rãscumpãrarea legalã depãşeşte limita de 397 de zile.
    ART. 6
    (1) Un FM trebuie sã îndeplineascã criteriile menţionate la art. 4 pct. 1-3, 5 şi 8-10.
    (2) Suplimentar faţã de criteriile indicate la alin. (1), un FM:
    a) poate, prin excepţie de la cerinţa de la art. 4 pct. 3, sã deţinã emisiuni suverane a cãror calitate a fost încadratã de cãtre agenţiile de rating cel puţin în categoria investiţii (cel puţin rating BBB - acordat de S&P şi Fitch şi Ba3 acordat de Moody's). Emisiuni suverane sunt considerate instrumentele pieţei monetare emise ori garantate de o autoritate centralã, regionalã sau localã ori de banca centralã a unui stat membru, de Banca Centralã Europeanã, de Uniunea Europeanã sau de Banca Europeanã de Investiţii.
    b) trebuie sã îşi limiteze investiţiile în titluri de valoare cu o scadenţã rezidualã pânã la data rãscumpãrãrii legale mai micã sau egalã cu 2 ani, cu condiţia ca perioada de timp rãmasã pânã la data revizuirii urmãtoare a ratei dobânzii sã fie mai micã sau egalã cu 397 de zile. Rata dobânzii/Cuponul titlurilor de valoare cu ratã flotantã/variabilã trebuie revizuitã în funcţie de o ratã sau un indice al pieţei monetare;
    c) trebuie sã se asigure cã portofoliul sãu are o scadenţã medie ponderatã (WAM) de cel mult 6 luni;
    d) trebuie sã se asigure cã portofoliul sãu are o duratã de viaţã medie ponderatã (WAL) de cel mult 12 luni;
    e) trebuie sã îşi limiteze investiţiile în alte OPC la acelea care intrã în categoria FMTS sau FM.
    ART. 7
    (1) OPC care intenţioneazã sã funcţioneze ca FM conform prezentei instrucţiuni vor reflecta acest lucru în documentele lor de constituire.
    (2) OPC autorizate/avizate de CNVM anterior intrãrii în vigoare a prezentei instrucţiuni şi care intenţioneazã sã funcţioneze în continuare sub titulatura de FM trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 4-6 în legãturã cu orice noi investiţii realizate ulterior acestei date. În ceea ce priveşte investiţiile efectuate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei instrucţiuni, acestea beneficiazã de o perioadã de tranziţie pânã la data de 30 iunie 2012 pentru a se conforma prevederilor art. 4 şi 5 (în cazul FMTS) sau ale art. 6 (în cazul FM).
    (3) OPC care intenţioneazã sã nu mai utilizeze în denumirea lor termenii monetar sau de piaţã monetarã vor supune autorizãrii/avizãrii CNVM, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei instrucţiuni, modificarea documentelor respectivelor OPC ca urmare a schimbãrii denumirii.
    ART. 8
    Prezenta instrucţiune intrã în vigoare la data publicãrii acesteia şi a ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicatã în Buletinul C.N.V.M. şi pe site-ul C.N.V.M. (www.cnvmr.ro).

                                    *

    Prevederile prezentei instrucţiuni transpun prevederile Ghidului CESR/10-049 privind utilizarea în Uniunea Europeanã a unei definiţii comune a fondurilor de investiţii monetare, publicat de cãtre Comitetul European al Reglementatorilor de Valori Mobiliare (CESR) în data de 19 mai 2010.

                               ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016