Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI nr. 171 din 17 august 2011  privind investigarea evenimentelor de navigaţie produse cu nave, ambarcaţiuni sau mijloace plutitoare aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI nr. 171 din 17 august 2011 privind investigarea evenimentelor de navigaţie produse cu nave, ambarcaţiuni sau mijloace plutitoare aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor

EMITENT: Ministerul Administraţiei şi Internelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 622 din 1 septembrie 2011
    În temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul administraţiei şi internelor emite următoarele instrucţiuni:
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prevederile prezentelor Instrucţiuni se aplică tuturor structurilor care au în dotare mijloace de mobilitate navală din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare MAI, şi au competenţe/responsabilităţi în organizarea şi desfăşurarea misiunilor pe apă.

    ART. 2
    Prezentele instrucţiuni clasifică evenimentele de navigaţie produse cu nave, ambarcaţiuni sau mijloace plutitoare aparţinând MAI, denumite în continuare nave, şi stabilesc procedurile de raportare şi investigare a acestora.

    ART. 3
    Raportarea evenimentelor de navigaţie are drept scop cunoaşterea permanentă a stării operaţionale a mijloacelor de mobilitate navală, respectiv dispunerea măsurilor necesare în vederea constituirii comisiei de investigare a evenimentului de navigaţie, denumită în continuare comisie de investigare, sau, după caz, înştiinţarea autorităţilor competente şi declanşarea operaţiunilor de căutare/salvare în timp util.

    ART. 4
    (1) Investigarea evenimentelor de navigaţie are rolul de a determina factorii şi cauzele care au contribuit, în mod direct sau indirect, la producerea lor, în scopul prevenirii producerii unor evenimente similare.
    (2) Investigarea unui eveniment de navigaţie de către comisia aparţinând MAI se desfăşoară independent de orice alt tip de investigare.
    (3) Orice altă acţiune sau cercetare administrativă prin care se urmăreşte stabilirea cauzelor sau a responsabilităţilor va fi distinctă de investigarea executată prin aplicarea prevederilor prezentelor instrucţiuni.

    CAP. II
    Clasificarea, raportarea şi evidenţa evenimentelor de navigaţie
    ART. 5
    Prin eveniment de navigaţie se înţelege orice eveniment întâmplător, imprevizibil şi nedorit în care este implicată o navă sau apărut la bordul acesteia, care modifică sau nu capacitatea de plutire sau de intervenţie a navei.

    ART. 6
    În sensul prezentelor instrucţiuni, evenimentele de navigaţie se clasifică în:
    a) abordaj - lovirea navei de o altă navă, de un obstacol sau de un obiect plutitor;
    b) eşuare - punerea navei pe uscat fără intenţie sau voluntară, din cauze meteo, de navigaţie sau din cauza unei avarii, precum şi pentru evitarea unui abordaj;
    c) accident - incendiu la bord, explozie, gaură de apă;
    d) sinistru - scufundarea navei.


    ART. 7
    (1) Structurile MAI sunt obligate să informeze telefonic şi în scris, pe cale ierarhică, Direcţia generală management operaţional - Centrul operaţional de comandă, conform prevederilor legale în vigoare privind raportarea evenimentelor, despre toate evenimentele de navigaţie în care au fost angajate nave din înzestrare.
    (2) Informarea autorităţilor civile se realizează, conform legislaţiei, de către structura căreia îi aparţine nava.

    ART. 8
    În situaţia producerii unui eveniment de navigaţie, comandantul navei este obligat să raporteze imediat conducerii structurii din care face parte cele întâmplate, precum şi măsurile luate pentru salvarea navei şi a echipajului sau pentru înlăturarea avariilor, în cazul în care acest lucru este posibil.

    ART. 9
    Evidenţa evenimentelor de navigaţie în care sunt implicate navele din dotare se ţine la nivelul unităţilor deţinătoare, al inspectoratelor generale/similare şi al Direcţiei generale management operaţional, în registrul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1.

    CAP. III
    Organizarea activităţii de investigare
    SECŢIUNEA 1
    Competenţele de numire a comisiilor de investigare
    ART. 10
    (1) Ministrul administraţiei şi internelor, la propunerea şefului Departamentului ordine şi siguranţă publică, numeşte comisia de investigare pentru evenimentele de navigaţie prevăzute la art. 6 lit. d).
    (2) La solicitare, din componenţa comisiei de investigare pot face parte şi specialişti aparţinând altor ministere sau reprezentanţi naţionali acreditaţi în domeniul de referinţă.

    ART. 11
    Şeful Departamentului ordine şi siguranţă publică, la propunerea directorului general al Direcţiei generale management operaţional, numeşte comisiile de investigare pentru evenimentele de navigaţie cu victime, prevăzute la art. 6 lit. b) şi c).

    ART. 12
    Inspectorul general/similar numeşte comisiile de investigare pentru evenimentele de navigaţie cu victime, prevăzute la art. 6 lit. a), precum şi pentru evenimentele de navigaţie fără victime, prevăzute la art. 6 lit. b) şi c).

    ART. 13
    Inspectorul-şef/similar numeşte comisiile de investigare pentru evenimentele de navigaţie, fără victime, prevăzute la art. 6 lit. a).

    ART. 14
    Pentru cercetarea evenimentelor prevăzute la art. 6 lit. b), c) şi d), din comisia de investigare va face parte, în mod obligatoriu, şi un reprezentant din cadrul compartimentului de specialitate al Direcţiei generale management operaţional.

    ART. 15
    Compunerea comisiei de investigare se consemnează în ordinul/dispoziţia de zi a structurii MAI, potrivit competenţelor de numire prevăzute la art. 10-13.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Etapele activităţii de investigare
    ART. 16
    (1) Activitatea de investigare cuprinde următoarele etape:
    a) numirea comisiei de investigare;
    b) informarea iniţială a comisiei de investigare;
    c) deplasarea în zona producerii evenimentului;
    d) investigarea şi analiza propriu-zisă;
    e) întocmirea actului de investigare.

    (2) Numirea comisiei de investigare este etapa în care sunt desemnaţi, numiţi şi anunţaţi membrii comisiei de investigare. În comisia de investigare vor fi numite persoane care nu sunt implicate în producerea evenimentului de navigaţie, nu se află în conflict de interese sau incompatibilitate prin funcţia deţinută, nu sunt legate afectiv sau material de membrii echipajului sau persoanele implicate, nu au interes personal în stabilirea cauzelor evenimentului şi au un nivel ridicat de probitate profesională.
    (3) Informarea comisiei de investigare se execută cu ocazia întâlnirii dintre comandantul sau înlocuitorul legal al navei şi comisia de investigare, în urma căreia preşedintele acesteia stabileşte priorităţile investigaţiei şi principalele direcţii de acţiune, conform anexei nr. 2.
    (4) Deplasarea comisiei de investigare în zona producerii evenimentului se execută cu un mijloc de mobilitate navală, împreună cu comandantul/înlocuitorul legal al navei implicate în eveniment şi/sau alţi membri ai echipajului care pot clarifica aspecte legate de producerea evenimentului.
    (5) Investigarea şi analiza se desfăşoară în 3 etape:
    a) organizarea şi examinarea preliminară;
    b) colectarea datelor;
    c) analiza datelor.

    (6) Întocmirea actului de investigare se desfăşoară în plenul comisiei de investigare şi cuprinde următoarele activităţi:
    a) studierea rapoartelor de specialitate şi includerea lor în dosar, ca anexe la actul de investigare;
    b) stabilirea împrejurărilor în care s-a produs evenimentul de navigaţie investigat, a concluziilor privind cauzele acestuia, a factorilor favorizanţi, precum şi a recomandărilor comisiei de investigare pentru prevenirea repetării acestora şi corectarea deficienţelor constatate;
    c) elaborarea actului de investigare al comisiei de investigare, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 3, şi includerea lui în dosarul de investigare.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Comisia de investigare
    ART. 17
    Comisia de investigare se compune din:
    a) preşedinte;
    b) membri, al cărui număr se stabileşte în funcţie de tipul şi gravitatea evenimentului de navigaţie;
    c) secretar.


    ART. 18
    Membrii comisiei de investigare, de regulă, sunt specialişti din domeniile navigaţie, comunicaţii, electromecanică navală, construcţii navale, armament, medicină, resurse umane, protecţia muncii şi mediului, asistenţă juridică sau relaţii publice.

    ART. 19
    Preşedintele comisiei de investigare se numeşte, potrivit competenţelor, prin ordin/dispoziţie emis/emisă de persoana prevăzută la art. 10-13, din rândul ofiţerilor cu funcţii de conducere, cu experienţă în domeniul naval şi care cunosc bine specificul misiunilor pe apă ale structurilor MAI.

    ART. 20
    Compunerea comisiei de investigare se consemnează şi în dispoziţia zilnică a Direcţiei generale management operaţional, pentru cazurile prevăzute la art. 14.

    ART. 21
    Pe timpul desfăşurării activităţii comisiei de investigare personalul desemnat în cadrul acesteia este exonerat de atribuţiile curente de serviciu.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Atribuţiile comisiei de investigare
    ART. 22
    Preşedintele comisiei de investigare este reprezentantul eşalonului care a numit comisia şi poartă întreaga răspundere pentru desfăşurarea în mod obiectiv şi complet a cercetărilor, pentru stabilirea corectă a cauzelor producerii evenimentului de navigaţie şi are următoarele atribuţii:
    a) stabileşte planul de lucru şi face instructajul membrilor comisiei de investigare;
    b) avizează ridicarea victimelor decedate, după obţinerea autorizaţiilor legale sau în prezenţa procurorului;
    c) evaluează situaţia şi solicită eşaloanelor superioare sprijinul logistic pentru desfăşurarea activităţii de investigare;
    d) asigură colectarea/strângerea tuturor probelor necesare investigaţiei;
    e) răspunde, prin ofiţerul desemnat pentru relaţiile publice, de informaţiile date spre comunicare mass-mediei;
    f) asigură păstrarea confidenţialităţii lucrărilor comisiei de investigare şi respectarea intimităţii victimelor evenimentului de navigaţie;
    g) propune eşalonului care a făcut numirea completarea comisiei de investigare cu specialişti în funcţie de gravitatea şi evoluţia cercetării evenimentului;
    h) asigură păstrarea în deplină siguranţă a documentaţiei şi a probelor materiale referitoare la eveniment;
    i) certifică autenticitatea documentelor care sunt în relaţie directă cu evenimentul de navigaţie;
    j) convoacă, de câte ori consideră necesar, comisia de investigare pentru evaluarea rapoartelor şi a informaţiilor referitoare la stadiul investigaţiei şi ajustarea sarcinilor membrilor comisiei de investigare sau luarea unor hotărâri;
    k) coordonează activitatea de elaborare a raportului final;
    l) asigură, prin consilierul juridic numit în cadrul comisiei de investigare, delimitarea aspectelor strict juridice rezultate în urma activităţii de investigare şi de întocmire a actului final, precum şi a consecinţelor legale ce decurg din acesta, la întocmirea raportului final;
    m) înaintează dosarul de investigare al evenimentului de navigaţie pentru aprobare persoanei care a numit comisia de investigare.


    ART. 23
    Membrii comisiei de investigare au următoarele atribuţii:
    a) se documentează asupra informaţiilor iniţiale referitoare la modul de organizare, pregătire şi executare a misiunilor navei cu care s-a produs evenimentul;
    b) solicită deţinătorului navei punerea la dispoziţie a tuturor datelor despre eveniment, respectiv împrejurările producerii, persoanele implicate, tehnica şi materialele utilizate pe timpul misiunii navei, dar şi date privind instruirea echipajului şi a pregătirii de specialitate a acestuia;
    c) solicită date şi materiale referitoare la evenimente de navigaţie similare, produse anterior, precum şi la antecedentele personalului implicat;
    d) urmăresc păstrarea confidenţialităţii lucrărilor;
    e) verifică autenticitatea documentaţiei şi a probelor referitoare la eveniment şi ia măsuri pentru păstrarea în deplină siguranţă a acestora;
    f) participă la expertizele tehnice care se impun;
    g) întocmesc un raport pe domeniul specific;
    h) participă la întocmirea raportului preliminar şi a raportului final.


    ART. 24
    Secretarul comisiei de investigare are următoarele atribuţii:
    a) gestionează problemele administrative ale comisiei de investigare;
    b) centralizează şi păstrează probele şi documentele de lucru;
    c) monitorizează stadiul întocmirii rapoartelor membrilor comisiei de investigare;
    d) redactează raportul preliminar;
    e) redactează actul final al comisiei de investigare;
    f) multiplică, îndosariază şi arhivează toate documentele, în numărul de exemplare stabilit de preşedintele comisiei de investigare, pentru dosarul de investigare;
    g) distribuie copiile dosarului de investigare structurilor precizate de preşedintele comisiei de investigare.


    CAP. IV
    Investigarea evenimentelor de navigaţie
    SECŢIUNEA 1
    Investigarea evenimentelor de navigaţie şi rapoartele specialiştilor
    ART. 25
    (1) Investigarea evenimentelor de navigaţie este obligatorie în toate cazurile şi se efectuează conform prevederilor prezentelor instrucţiuni şi ale actelor normative în vigoare care reglementează navigaţia fluvială şi maritimă.
    (2) În situaţia în care evenimentul de navigaţie face obiectul unei cauze penale, comisia de investigare pune la dispoziţia organelor de urmărire penală rapoartele întocmite, precum şi alte acte şi date solicitate cu privire la evenimentul produs.

    ART. 26
    În cazul producerii unor evenimente de navigaţie cu nave aparţinând MAI în apele maritime interioare, marea teritorială, zona contiguă, zona economică exclusivă ale României, precum şi pe căile navigabile aflate sub jurisdicţia statului român, în care au fost implicate nave aparţinând unor armatori privaţi ori societăţi româneşti sau străine, pe lângă comisia de investigare pot fi acreditaţi, în calitate de observatori, reprezentanţi ai armatorului sau societăţilor respective, numai la solicitarea acestora.

    ART. 27
    În situaţia în care un eveniment de navigaţie se produce în apele teritoriale ale altui stat, MAI poate solicita participarea unor specialişti, cu statut de observatori sau ca membri în comisia de investigare, dacă această prevedere este inclusă în acordurile internaţionale.

    ART. 28
    (1) În situaţia prevăzută la art. 27, MAI poate solicita autorităţilor competente ale statului în care a avut loc evenimentul de navigaţie ca nava şi toate probele să fie conservate, urmând a fi verificate de către un reprezentant al MAI.
    (2) MAI poate solicita preluarea pazei navei, în conformitate cu prevederile acordurilor internaţionale.
    (3) MAI va lua măsuri pentru repararea navei în vederea deplasării acesteia în ţară în condiţii de siguranţă.

    ART. 29
    Rezultatele investigării evenimentului pot fi puse la dispoziţia autorităţilor şi organelor interesate pentru acordarea despăgubirilor, soluţionarea litigiilor şi alte scopuri administrative, prevenirea evenimentelor de navigaţie, precum şi pentru luarea măsurilor disciplinare.

    ART. 30
    Dosarul de investigare a evenimentului de navigaţie se întocmeşte pentru toate evenimentele de navigaţie şi cuprinde:
    a) actul de investigare;
    b) rapoartele membrilor comisiei de investigare pe specialităţi, cu anexe.


    ART. 31
    (1) Raportul specialistului în navigaţie cuprinde informaţii referitoare la:
    a) datele despre echipaj, inclusiv antecedente;
    b) misiunea executată de navă;
    c) modul de pregătire a misiunii şi controlul executat asupra acestei pregătiri;
    d) trasarea pe hartă/harta de navigaţie a drumului navei şi marcarea explicită a punctului/poziţiei în care s-a produs evenimentul de navigaţie sau, după caz, schema locului de producere a evenimentului;
    e) nivelul de pregătire/perfecţionare a membrilor echipajului şi dacă misiunea încredinţată a corespuns acestuia;
    f) verificările periodice asupra pregătirii teoretice şi practice a echipajului, rezultatele şi atestarea membrilor acestuia;
    g) proceduri specifice folosite pentru evitarea producerii evenimentului;
    h) date tehnice despre navă;
    i) verificarea actualizării şi cunoaşterii rolurilor echipajului;
    j) dacă obiectele şi încărcătura din navă au influenţat producerea evenimentului;
    k) funcţionarea aparaturii de navigaţie şi observare la momentul producerii evenimentului.

    (2) Anexele raportului cuprind:
    a) caracterizarea echipajului;
    b) planul misiunii;
    c) copia filei din jurnalul de bord unde a fost înscris ordinul de misiune;
    d) raportul comandantului navei, conform anexei nr. 4;
    e) declaraţiile supravieţuitorilor, ale personalului implicat sau martor al evenimentului de navigaţie;
    f) eficienţa organizării acţiunii de salvare;
    g) modul în care au funcţionat sau nu mijloacele şi echipamentele de salvare de la bordul navei;
    h) modul în care echipamentul de salvare a limitat efectele asupra echipajului implicat în evenimentul de navigaţie;
    i) modul în care au fost neutralizate muniţiile şi alte echipamente periculoase de la bordul navei;
    j) alte documente relevante pentru clarificarea cauzelor producerii evenimentului de navigaţie.


    ART. 32
    Raportul specialistului în comunicaţii cuprinde informaţii referitoare la:
    a) tipul aparaturii de comunicaţii aflate la bordul navei;
    b) starea de eficienţă pentru fiecare staţie radio sau radiotelefon;
    c) dacă aparatura de comunicaţii a fost folosită pentru evitarea evenimentului;
    d) dacă au fost respectate procedurile de comunicaţii navale;
    e) alte date referitoare la modalitatea de comunicare pentru evitarea evenimentului, dacă este cazul.


    ART. 33
    (1) Raportul specialistului electromecanic şi/sau în construcţii navale cuprinde informaţii referitoare la:
    a) datele despre istoricul reparaţiilor navei, ale instalaţiilor electromecanice şi ale altor subansamble ale acesteia implicate sau care au determinat producerea evenimentului;
    b) descrierea în detaliu a avariei;
    c) starea structurii de rezistenţă a corpului navei, a instalaţiei de propulsie, a cârmei şi a instalaţiei acesteia;
    d) eventualele avarii la corpul navei cauzate de oboseala sau uzura materialului;
    e) în cazul unui incendiu, cauza acestuia, detalii privind manifestarea şi modul de acţiune pentru localizare şi stingere;
    f) eficacitatea instalaţiei de stins incendiu şi a altor mijloace specifice;
    g) starea de funcţionare a motoarelor principale şi auxiliare în momentul producerii evenimentului;
    h) date referitoare la numărul de ore de funcţionare a motoarelor principale, reparaţiile executate şi dacă la data producerii evenimentului acestea erau în limitele resurselor stabilite prin instrucţiuni;
    i) situaţia reparaţiilor capitale şi medii efectuate în ultimii 5 ani;
    j) alte documente relevante pentru clarificarea cauzelor producerii evenimentului de navigaţie.

    (2) Anexele raportului cuprind:
    a) copii xerox ale jurnalului de maşini din perioada de desfăşurare a misiunii în care s-a produs evenimentul;
    b) fotografii detaliate ale părţilor şi subansamblelor navei, ale motoarelor, ale echipamentelor, ale instalaţiilor şi ale agregatelor în zona producerii avariei;
    c) alte documente relevante pentru clarificarea cauzelor producerii evenimentului de navigaţie.


    ART. 34
    Raportul ofiţerului de resurse umane cuprinde informaţii referitoare la:
    a) aprecierea de serviciu a echipajului;
    b) funcţiile deţinute de către personalul implicat în eveniment;
    c) situaţia familială a personalul implicat în eveniment;
    d) studiile, calificările şi titlurile deţinute de către personalul implicat în eveniment;
    e) programul de lucru al personalului implicat în eveniment, respectiv numărul de ore lucrate, pe zile, în ultimele 30 de zile.
    f) alte documente relevante pentru clarificarea cauzelor producerii evenimentului de navigaţie.


    ART. 35
    (1) Actul de investigare al comisiei de investigare se întocmeşte în termen de 45 de zile de la producerea evenimentului. Când se constată că, din motive obiective, nu se poate respecta acest termen, la solicitarea preşedintelui comisiei de investigare prin raport, persoana care a numit comisia de investigare poate aproba prelungirea termenului de finalizare a investigaţiei cu maximum 30 de zile.
    (2) Actul de investigare al comisiei de investigare se întocmeşte pe suport hârtie şi pe medii de stocare, pe baza rapoartelor fiecărui membru al comisiei de investigare care se centralizează la secretarul acesteia, pentru întocmirea dosarului de investigaţie.

    ART. 36
    În cazul în care comisia de investigare nu poate stabili cu certitudine cauza determinantă a evenimentului sau când probele materiale sunt insuficiente, poate propune una din formulările "cauza cea mai probabilă" sau "cauză neelucidată".

    ART. 37
    (1) Dosarul de investigare a evenimentului de navigaţie are caracter "secret de serviciu", iar după aprobarea lui de către eşalonul care a numit comisia de investigare va fi multiplicat şi transmis structurii MAI la care s-a înregistrat evenimentul. Exemplarul original va fi păstrat la Direcţia generală management operaţional.
    (2) În urma primirii dosarului de investigare, conducerea structurii MAI care are în dotare nava implicată în eveniment dispune punerea în aplicare a măsurilor cuprinse în actul de investigare.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Activităţi desfăşurate pe timpul investigaţiei
    ART. 38
    (1) Conservarea probelor vizează păstrarea tuturor indiciilor care pot fi îndepărtate, şterse, pierdute sau distruse. La locul de acostare se asigură paza navei, care cuprinde măsuri de protecţie destinate evitării producerii unor noi pagube, interzicerii accesului persoanelor neautorizate la bordul navei şi împiedicării furtului sau deteriorării.
    (2) După acostarea navei echipajul acesteia ia măsuri pentru asigurarea vitalităţii navei şi/sau eliminarea scurgerilor de combustibil sau lubrifianţi, în cazul în care acest lucru nu a fost realizat până la acostare.

    ART. 39
    (1) Relaţia cu mass-media se desfăşoară în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (2) Se delimitează o zonă minimă de siguranţă faţă de locul unde este acostată sau staţionată nava, astfel încât să nu fie afectată activitatea de investigare a comisiei.
    (3) Până la sosirea comisiei de investigare, comandantul navei împreună cu şeful grupului de intervenţie care asigură paza locului de acostare nu permite, pe cât posibil, înregistrarea imaginii victimelor.
    (4) După sosirea comisiei de investigare, relaţia cu mass-media este preluată de preşedintele acesteia sau de ofiţerul desemnat ca purtător de cuvânt.

    ART. 40
    În situaţia în care comisia de investigare sau reprezentantul Ministerului Public nu se poate prezenta la locul evenimentului de navigaţie în cel mult două ore de la producerea acestuia, şeful/comandantul structurii care a intervenit solicită parchetului/parchetului militar autorizarea de ridicare a persoanelor decedate şi dispune măsuri pentru conservarea şi depozitarea probelor, precum şi pentru executarea fotografiilor şi/sau a filmării la faţa locului.

    ART. 41
    În cazul apariţiei unor elemente noi în legătură cu un eveniment de navigaţie, după ce a fost încheiat dosarul de investigare, sau în cazul în care apar dubii sau neclarităţi asupra dosarului, persoanele care au competenţa de numire prevăzute la art. 10-13 pot să ordone reluarea investigării cazului, numind în acest sens o nouă comisie de investigare.

    ART. 42
    La solicitarea parchetului în jurisdicţia căruia s-a produs evenimentul, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, se pot transmite date din dosarul de investigare a evenimentului de navigaţie. Extrase din dosarul de investigare pot fi transmise şi către unităţile şi instituţiile implicate sau interesate de investigarea evenimentului, respectând normele privind protecţia informaţiilor clasificate.

    ART. 43
    (1) În scopul desfăşurării în bune condiţii a investigaţiilor, precum şi pentru stabilirea cu precizie a cauzelor care au condus la producerea evenimentului de navigaţie, comisiei de investigare îi sunt puse la dispoziţie, fără a se limita la acestea, următoarele echipamente şi/sau specialişti:
    a) doc;
    b) macara sau automacara;
    c) echipă de specialişti de la Baza de reparaţii nave a Poliţiei de Frontieră;
    d) autospecială laborator criminalistic;
    e) echipament de descarcerare.

    (2) În funcţie de solicitarea preşedintelui comisiei de investigare, echipamentele/echipele de specialişti pot fi utilizate integral sau parţial.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 44
    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni.

    ART. 45
    La data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni se abrogă secţiunea a VII-a "Clasificarea, raportarea şi cercetarea accidentelor navale" a capitolului I din Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 636/2008 pentru aprobarea "Normativului privind asigurarea tehnică de marină a structurilor deţinătoare de nave din Ministerul Administraţiei şi Internelor", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 2 decembrie 2008, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 46
    Prezentele instrucţiuni se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


                    Ministrul administraţiei şi internelor,
                    Constantin-Traian Igaş

    Bucureşti, 17 august 2011.
    Nr. 171.

    ANEXA 1

    Secret de serviciu după completare
    REGISTRUL DE EVIDENŢĂ A EVENIMENTELOR DE NAVIGAŢIE
    - Model -


┌┬─────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
││ │ Date despre nave │ │
├┤Data producerii evenimentului├─────────┬──────────────┬─────────────────────────────────┬────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┤ Date despre producerea evenimentului │
││ │ │ │ │ │ Comandantul navei │ │
├┼────────┬────┬────┬────┬─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┬────────────────────┼───────────────────────┬────────────────┬──────────────────────────┬────────────────────────────────────────┬──────────────┬─────────┤
││Nr. crt.│Anul│Luna│Ziua│ Ora │Categoria│Numărul tactic│Structura căreia îi aparţine nava│Pentru cine executa misiunea│Gradul, numele şi prenumele│Calificarea deţinută│Persoane aflate la bord│Locul producerii│Clasificarea evenimentului│Numele navei cu care a intrat în abordaj│Misiunea navei│Vinovaţii│
├┼────────┼────┼────┼────┼─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┼────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────────┤
├┼────────┼────┼────┼────┼─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┼────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────────┤
├┼────────┼────┼────┼────┼─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┼────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────────┤
├┼────────┼────┼────┼────┼─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┼────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────────┤
├┼────────┼────┼────┼────┼─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┼────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────────┤
├┼────────┼────┼────┼────┼─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┼────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────────┤
├┼────────┼────┼────┼────┼─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┼────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────────┤
├┼────────┼────┼────┼────┼─────┼─────────┼──────────────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┼────────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────────┤
└┴────────┴────┴────┴────┴─────┴─────────┴──────────────┴─────────────────────────────────┴────────────────────────────┴───────────────────────────┴────────────────────┴───────────────────────┴────────────────┴──────────────────────────┴────────────────────────────────────────┴──────────────┴─────────┘


┌┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┐
││ URMĂRILE EVENIMENTULUI DE NAVIGAŢIE │ │
├┼───────────────────────────┬─────┬──────┬──────────────────────┬─────────────────────┬─────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤Observaţii│
││Cauzele evenimentului naval│Morţi│Răniţi│Avarii produse la navă│Valoarea reparaţiilor│Timpul de imobilizare│Măsuri aplicate de conducerea inspectoratului judeţean/similar, de organele judecătoreşti│ │
├┼───────────────────────────┼─────┼──────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
├┼───────────────────────────┼─────┼──────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
├┼───────────────────────────┼─────┼──────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
├┼───────────────────────────┼─────┼──────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
├┼───────────────────────────┼─────┼──────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
├┼───────────────────────────┼─────┼──────┼──────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
└┴───────────────────────────┴─────┴──────┴──────────────────────┴─────────────────────┴─────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┘


    ANEXA 2

    Priorităţile investigaţiei şi principalele direcţii
    de acţiune pentru membrii comisiei de investigare
    a evenimentului de navigaţie
    - Model -
    1. Informaţiile preliminare privind producerea unui eveniment de navigaţie care pot proveni de la structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor, de la căpitănii portuare, structuri militare sau instituţii civile, de la mass-media etc.
    2. Verificarea existenţei procedurilor specifice la producerea unui eveniment de navigaţie la nivelul structurii căreia îi aparţine nava
    3. Respectarea procedurilor privind executarea misiunii navale
    4. Starea şi existenţa mijloacelor de salvare individuale şi colective
    5. Principalele cauze care au dus la producerea evenimentului de navigaţie.
    Direcţii de acţiune pentru membrii comisiei de investigare a evenimentului de navigaţie:
    a) verificarea modului de raportare a evenimentului de navigaţie eşalonului superior şi anunţarea autorităţilor administraţiei de stat şi a altor organizaţii cu atribuţii în cazul producerii unui eveniment de navigaţie, incluzând formatele standard şi adresanţii;
    b) verificarea sistemului de anunţare a navei de intervenţie;
    c) compunerea forţelor şi mijloacelor de intervenţie imediată pentru căutare-salvare şi acţiunile navei (navelor) de intervenţie;
    d) verificarea modului de localizare/semnalizare a evenimentului;
    e) modul de acţiune a forţelor pentru: deplasarea la locul evenimentului; stingerea incendiului - dacă e cazul; astuparea găurilor de apă, evacuarea victimelor; securizarea zonei navei, salvarea încărcăturii, controlul traficului la locul evenimentului, inclusiv interzicerea accesului persoanelor neautorizate, conservarea şi depozitarea probelor, efectuarea primelor fotografii, filmări etc.; identificarea martorilor; coordonarea cu forţele de intervenţie/salvare; relaţia cu reprezentanţii massmedia;
    f) realizarea schemei generale de investigaţie cu sarcinile, responsabilităţile şi competenţele pentru fiecare membru al echipei.


    ANEXA 3

    Formatul actului de investigare
    ROMÂNIA SECRET DE SERVICIU
    MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR (după completare)
    (Eşalonul care întocmeşte actul de investigare) Exemplarul
    Nr. ......... din __.__.____ nr. ....
    Aprob
    (Şeful eşalonului care a numit
    comisia de investigare a evenimentului de navigaţie)
    .........................................
    ACT DE INVESTIGARE
    a evenimentului de navigaţie
    produs la (structura căreia îi aparţine nava)
    În data de __.__.____ cu (tipul navei, numărul de înmatriculare)
    Comisia de investigare a evenimentului de navigaţie, numită prin ordinul/dispoziţia (eşalonul care a numit această comisie) nr. ...../__.__.____, compusă din:

┌┬────────┬──────┬───────────────────┬───────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┐
││Nr. crt.│Gradul│Numele şi prenumele│Funcţia│Calitatea în comisia de investigare a evenimentului de navigaţie│
├┼────────┼──────┼───────────────────┼───────┼────────────────────────────────────────────────────────────────┤
└┴────────┴──────┴───────────────────┴───────┴────────────────────────────────────────────────────────────────┘

    a cercetat evenimentul de navigaţie produs, stabilind următoarele:
    I. Date generale asupra evenimentului de navigaţie
    1. clasificarea evenimentului de navigaţie;
    2. structura care se înregistrează cu evenimentul de navigaţie;
    3. data, ora şi locul unde s-a produs evenimentul;
    4. nava în cauză (tipul, numărul de înmatriculare);
    5. compunerea echipajului la momentul producerii evenimentului;
    6. urmările asupra:
    a) echipajului şi pasagerilor;
    b) încărcăturii/mărfurilor;
    c) navei.

    II. Împrejurările în care s-a produs evenimentul de navigaţie
    Misiunea, descrierea activităţii echipajului şi a drumului parcurs de navă, funcţionarea navei şi echipamentelor de bord de la plecarea în misiune până în momentul producerii evenimentului de navigaţie. Descrierea se va face pe faze, cronologic, pe baza declaraţiilor şi a jurnalului de bord, precum şi a altor documente aflate la dosar.
    III. Date constitutive ale evenimentului de navigaţie
    1. Date privind echipajul:
    a) starea civilă;
    b) pregătirea pentru misiune;
    c) aprecierea de serviciu;
    d) antecedente;
    e) pregătirea şi atestarea echipajului navei;
    f) vechimea la bordul navei şi în specialitate.

    2. date privind misiunea;
    3. organizarea şi pregătirea misiunii;
    4. condiţiile meteorologice în care s-a produs evenimentul de navigaţie;
    5. date asupra navei, motorului, instalaţiilor şi echipamentelor de bord:
    a) tip;
    b) seria;
    c) data intrării în exploatare;
    d) orele de funcţionare;
    e) reparaţiile efectuate;
    g) resursa navei;
    h) resursa rămasă la producerea evenimentului de navigaţie;
    i) pregătirea şi funcţionarea acestora etc.

    6. date asupra personalului care a controlat şi a dispus misiunea, asupra pregătirii pentru misiune şi a modului de îndeplinire a atribuţiilor funcţionale;
    7. modul de funcţionare a mijloacelor de comunicaţii şi a mijloacelor de salvare;
    8. alte date care interesează.
    IV. Concluzii asupra cauzelor care au dus la producerea evenimentului de navigaţie
    1. Concluziile privind evenimentul de navigaţie:
    a) condiţiile în care s-a produs;
    b) categoria evenimentului;
    c) urmările evenimentului.

    2. cauza determinantă a evenimentului de navigaţie;
    3. cauzele care au favorizat producerea evenimentului de navigaţie:
    a) factori favorizanţi;
    b) factori agravanţi.

    V. Alte deficienţe constatate care pot genera evenimente de navigaţie
    VI. Responsabilităţi
    VII. Măsurile luate de comisia de investigare a evenimentului de navigaţie
    VIII. Propunerile comisiei de investigare a evenimentului de navigaţie
    Pe lângă alte recomandări propuse, se pot face propuneri privind angajarea sau neangajarea răspunderii materiale sau penale a echipajului care a exploatat nava, modul de recuperare sau de scădere a valorii pagubei, locul, modul şi perioada pe care se vor păstra elementele-martor (motoare, agregate, echipamente, documente etc.) rezultate în urma producerii şi cercetării evenimentului de navigaţie.
    Preşedintele comisiei de investigare
    a evenimentului de navigaţie
    (gradul, numele, prenumele, semnătura)
    Membri
    (gradul, numele, prenumele, semnătura)
    Secretar
    (gradul, numele, prenumele, semnătura)

    ANEXA 4

    RAPORTUL
    comandantului navei Ministerului Administraţiei
    şi Internelor şi al persoanelor aflate la bord
    - Model -
    a) tipul evenimentului naval;
    b) data, ora şi locul accidentului;
    c) direcţia şi forţa vântului, presiunea atmosferică, starea mării (fluviului/râului), direcţia şi viteza curenţilor, condiţiile de vizibilitate în momentul producerii accidentului;
    d) punctul de plecare al navei proprii, destinaţia, drumul, viteza, luminile de navigaţie, starea mijloacelor de observare, poziţia cârmei şi alte date asupra navei proprii premergătoare accidentului;
    e) măsurile luate după producerea accidentului;
    f) jurnalul de bord şi de maşini în original şi extrase din aceste documente, cuprinzând datele înscrise în momentul avariei;
    g) harta de navigaţie, schiţa manevrei navei;
    h) alte date apreciate ca necesare.


    În caz de abordaj mai sunt necesare următoarele date:
    a) denumirea celeilalte nave implicate în abordaj, pavilionul, numele comandantului/căpitanului şi armatorului;
    b) momentul descoperirii celeilalte nave şi mijloacele de descoperire, poziţia reciprocă, distanţa, lumini observate;
    c) drumul şi viteza probabilă a navei întâlnite, semnalele folosite şi alte date despre situaţia dinaintea abordajului;
    d) avariile survenite la navele implicate.
    -------------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016