Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 28 iulie 2021  privind reglementarea activităţilor care vizează participarea Ministerului Apărării Naţionale la nivelul Agenţiei Europene de Apărare şi în cadrul iniţiativelor Uniunii Europene în domeniul apărării    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 28 iulie 2021 privind reglementarea activităţilor care vizează participarea Ministerului Apărării Naţionale la nivelul Agenţiei Europene de Apărare şi în cadrul iniţiativelor Uniunii Europene în domeniul apărării

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 764 din 5 august 2021
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. M.154 din 28 iulie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 764 din 5 august 2021.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Scopul prezentelor instrucţiuni este acela de a reglementa cadrul instituţional intern pentru desfăşurarea activităţilor asociate participării Ministerului Apărării Naţionale, denumit în continuare MApN, în relaţia cu Agenţia Europeană de Apărare/European Defence Agency, denumită în continuare EDA, precum şi pentru implementarea iniţiativelor Uniunii Europene, denumită în continuare UE, în domeniul apărării: „Cooperarea Structurată Permanentă“/Permanent Structured Cooperation, denumită în continuare PESCO, „Procesul anual de analiză coordonată a apărării“/Coordinated Annual Review on Defence, denumit în continuare CARD, respectiv „Fondul European de Apărare“/European Defence Fund, denumit în continuare EDF.

    ART. 2
    Domeniile de aplicare ale prezentelor instrucţiuni sunt următoarele:
    a) reprezentarea MApN în cadrul procesului decizional şi al mecanismelor de lucru, inclusiv grupurile de lucru şi comitetele de program aferente, ale EDA, Consiliului Uniunii Europene şi Comisiei Europene;
    b) reglementarea procesului de decizie, de coordonare, desfăşurare şi monitorizare a activităţilor în cadrul MApN în relaţia cu EDA, Consiliul Uniunii Europene, Comisia Europeană şi cu celelalte instituţii sau entităţi implicate în procesul de dezvoltare a capabilităţilor în context european;
    c) stabilirea responsabilităţilor structurilor MApN implicate în procesele de luare a deciziei, coordonare, implementare şi monitorizare a activităţilor asociate participării la iniţiativele UE în domeniul apărării şi al gestionării problematicii EDA;
    d) relaţionarea cu instituţiile guvernamentale şi neguvernamentale pe problematica EDA şi în scopul implementării iniţiativelor PESCO, CARD, EDF şi a altor iniţiative similare.


    ART. 3
    Reprezentanţii MApN participă la reuniunile de coordonare şi la grupurile de lucru ad-hoc constituite la iniţiativa altor instituţii şi entităţi implicate în procesul de dezvoltare a capabilităţilor în context european.

    ART. 4
    Structurile MApN cu responsabilităţi principale pe linia implementării iniţiativelor UE în domeniul apărării şi al gestionării problematicii EDA sunt:
    a) Departamentul pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale, denumit în continuare DPAPRI;
    b) Statul Major al Apărării, denumit în continuare SMAp;
    c) Direcţia generală pentru armamente, denumită în continuare DGArm.


    ART. 5
    Termenii şi abrevierile utilizate în prezentele instrucţiuni sunt precizate în anexa care face parte integrantă din prezentele instrucţiuni.

    CAP. II
    Reprezentarea Ministerului Apărării Naţionale în cadrul procesului decizional la nivelul Consiliului Uniunii Europene
    ART. 6
    Participarea MApN în cadrul reuniunilor desfăşurate la nivelul Consiliului Uniunii Europene se realizează potrivit intereselor generale şi specifice de apărare ale României, în conformitate cu elementele de poziţie şi direcţionările politice stabilite de Ministerul Afacerilor Externe, denumit în continuare MAE.

    ART. 7
    (1) Ministrul apărării naţionale reprezintă România în cadrul Consiliului Afaceri Externe în formatul miniştrilor apărării/Foreign Affairs Council - Defence şi în cadrul Comitetului director al EDA în formatul miniştrilor apărării/EDA Steering Board in Defence Ministers formation, denumit în continuare MoD SB.
    (2) Mandatul de participare a ministrului apărării naţionale se elaborează de către DPAPRI, prin structurile sale specializate, cu consultarea SMAp şi DGArm, şi se aprobă prin memorandum de către prim-ministru, conform normelor legale.
    (3) După desfăşurarea reuniunilor, ministrul apărării naţionale informează Preşedintele României şi/sau prim-ministrul, după caz, cu privire la dezbaterile, concluziile şi deciziile adoptate.

    CAP. III
    Structuri şi responsabilităţi la nivelul Ministerului Apărării Naţionale în relaţia cu Agenţia Europeană de Apărare
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 8
    (1) Participarea MApN la activităţile derulate de către EDA se realizează în conformitate cu nevoile de dezvoltare a capabilităţilor militare naţionale şi ţinând cont de posibilităţile de valorificare a oportunităţilor de cooperare la nivelul UE în domeniul cercetării-dezvoltării-inovării şi al tehnologiilor militare.
    (2) Mecanismul general de implicare în proiectele de colaborare ad-hoc derulate sub egida EDA presupune următoarele activităţi şi responsabilităţi:
    a) pe baza cerinţelor naţionale şi a priorităţilor în dezvoltarea capabilităţilor militare, şefii/comandanţii structurilor învestiţi cu responsabilităţi/competenţe în dezvoltarea şi generarea capabilităţilor de apărare propun, ierarhic, participarea la proiecte de colaborare ad-hoc şi activităţi derulate sub egida EDA şi numesc punctele de contact naţionale pe domeniile de lucru specializate ale EDA/EDA National Points of Contact, denumite în continuare EDA PoCs;
    b) avizarea propunerilor de participare la proiectele de colaborare ad-hoc şi activităţile derulate sub egida EDA se realizează de către următoarele structuri ale MApN: DPAPRI, din punctul de vedere al obiectivelor politico-militare naţionale şi al fondurilor necesare participării la proiectul respectiv; SMAp, din perspectiva priorităţilor şi cerinţelor operaţionale, respectiv de către DGArm, din perspectiva asigurării capacităţilor naţionale de cercetare-dezvoltare-inovare şi a relaţionării cu industria de apărare, pentru implicarea în proiectul respectiv;
    c) ministrul apărării naţionale aprobă participarea la proiectele de colaborare ad-hoc şi activităţile derulate în cadrul EDA şi informează Consiliul Suprem de Apărare a Ţării cu privire la evoluţiile înregistrate de România în efortul comun dedicat dezvoltării de capabilităţi militare la nivelul UE.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Responsabilităţi ale Departamentului pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale privind gestionarea relaţiei cu Agenţia Europeană de Apărare
    ART. 9
    DPAPRI asigură, prin intermediul Direcţiei politici de apărare, denumită în continuare DPA, relaţia principală a MApN cu EDA şi MAE în ceea ce priveşte coordonarea şi monitorizarea, la nivel politico-militar, a participării structurilor MApN la activităţile derulate sub egida EDA.

    ART. 10
    (1) Punctul de contact naţional central pentru relaţia cu EDA/Central Point of Contact, denumit în continuare CPoC, este asigurat la nivelul DPA.
    (2) CPoC are următoarele responsabilităţi:
    a) asigură reprezentarea naţională la reuniunile Comitetului Pregătitor, denumit în continuare PREPCOM, pentru organizarea MoD SB; mandatul de participare este elaborat în urma consultării EDA PoCs şi se aprobă de către secretarul de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale; după desfăşurarea reuniunii, informează ministrul apărării naţionale, secretarul de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale şi EDA PoCs asupra dezbaterilor şi concluziilor rezultate; participarea la reuniunile PREPCOM se realizează prin intermediul DPA şi/sau a reprezentantului naţional mandatat de CPoC;
    b) coordonează şi monitorizează activitatea curentă a EDA PoCs în cadrul MApN pe domeniile de lucru ale EDA, prin convocarea de reuniuni periodice de analiză;
    c) monitorizează problematica globală a EDA şi gestionează, prin echipa sa de experţi, mesajele/documentele primite prin intermediul platformei digitale pentru lucru colaborativ a EDA/EDA Collaborative Platform, denumită în continuare ECP, sau alte canale;
    d) propune periodic ministrului apărării naţionale şi secretarului de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale orientările politico-militare pentru activităţile MApN în relaţia cu EDA, după consultarea MAE şi a EDA PoCs;
    e) înaintează ministrului apărării naţionale şi secretarului de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale informări privind activitatea structurilor MApN în relaţia cu EDA, după consultarea EDA PoCs;
    f) informează EDA PoCs, după desfăşurarea reuniunilor MoD SB, asupra dezbaterilor, concluziilor şi deciziilor adoptate;
    g) coordonează răspunsurile MApN la solicitările şi iniţiativele MAE în acest domeniu, precum şi propunerile de poziţie sau de implicare a MApN în diverse iniţiative şi proiecte ale EDA;
    h) avizează propunerile de participare la activităţile şi proiectele EDA care sunt iniţiate de către directorul naţional pentru capabilităţi în domeniul capabilităţilor militare/Capabilities, denumit în continuare domeniul CAP, de către directorul naţional pentru armamente în domeniul armamentelor/Armaments, denumit în continuare domeniul ARM, şi în domeniul industrie şi piaţă/Industry&Market, denumit în continuare domeniul I&M, precum şi de către directorul naţional pentru cercetare şi tehnologii militare în domeniul cercetare şi tehnologie/Research&Technology, denumit în continuare domeniul R&T;
    i) coordonează activitatea reprezentantului MApN din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, care asigură Punctul de contact pentru EDA.

    (3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (2) lit. g), în vederea gestionării/asigurării relaţiei operaţionale cu EDA, CPoC solicită puncte de vedere de la următoarele structuri de expertiză:
    a) Direcţia planificare integrată a apărării, denumită în continuare DPIA, care asigură Punctul de contact naţional în domeniul planificării apărării în relaţia cu EDA/Defence Data PoC, pentru planificarea participării MApN la activităţile şi proiectele EDA, aspectele bugetare/financiare ale EDA şi iniţiativele/proiectele EDA în domeniul planificării apărării, inclusiv eforturile privind integrarea iniţiativelor şi proceselor derulate la nivelul Uniunii Europene în sistemul naţional de planificare a apărării; sprijină CPoC pentru avizare, în conformitate cu domeniul de responsabilitate;
    b) Direcţia planificare strategică/SMAp, denumită în continuare DPS, care asigură Punctul de contact naţional în domeniul dezvoltării de capabilităţi militare/CAP PoC, pentru: transmiterea datelor necesare actualizării periodice a Bazei de date cu oportunităţi colaborative a EDA, denumită în continuare CODABA, reprezentarea naţională în cadrul Echipei dedicate Planului de dezvoltare a capabilităţilor/Capability Development Plan Team, denumită în continuare CDP-T, şi participarea în cadrul Echipei dedicate Bazei de date cu oportunităţi colaborative a EDA/Collaborative Database Team, denumită în continuare CODABA-T;
    c) Direcţia Management Programe de Înzestrare/DGArm, denumită în continuare DMPÎ, care asigură Punctul de contact naţional în domeniul cercetării-dezvoltării şi tehnologiilor militare, pentru: transmiterea datelor necesare actualizării periodice a CODABA, transmiterea de raportări periodice privind participarea reprezentanţilor naţionali la activităţile grupurilor CAPTECH şi transmiterea de raportări privind stadiul diseminării informaţiilor referitoare la procesele şi instrumentele EDA către reprezentanţii industriei naţionale de apărare, ai institutelor de cercetare-dezvoltare şi ai instituţiilor de învăţământ superior din cadrul MApN.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Responsabilităţi ale Statului Major al Apărării în relaţia cu Agenţia Europeană de Apărare privind domeniul dezvoltării de capabilităţi militare
    ART. 11
    (1) Poziţia de Director naţional pentru capabilităţi/National Capabilities Director, denumit în continuare CAP Dir, în relaţia cu EDA este asigurată de şeful DPS/SMAp.
    (2) CAP Dir reprezintă România la reuniunile Comitetului Director al EDA în formatul directorilor naţionali pentru capabilităţi/EDA Steering Board in Capability Directors formation, denumit în continuare CAP SB.
    (3) Mandatul de participare la reuniunile CAP SB se elaborează de către DPS, prin structurile sale de specialitate, este avizat de DPAPRI şi se aprobă de către şeful SMAp sau locţiitorii acestuia.
    (4) După desfăşurarea reuniunilor, concluziile dezbaterilor sunt prezentate şefului SMAp sau locţiitorilor acestuia şi transmise, pentru informare, DPAPRI.

    ART. 12
    (1) CAP Dir are următoarele responsabilităţi:
    a) coordonează şi monitorizează, la nivelul MApN şi al structurilor subordonate, activităţile aferente procesului de dezvoltare a capabilităţilor militare în relaţia cu EDA;
    b) gestionează, prin echipa sa de experţi, problematica EDA în domeniul CAP, precum şi mesajele/documentele primite prin intermediul platformei digitale de lucru colaborativ a EDA în acest domeniu sau alte canale;
    c) coordonează activitatea Punctelor de contact naţionale pentru proiectele colaborative ad-hoc derulate la nivelul EDA, denumite în continuare EDA CAT PoCs, şi a Punctelor de contact naţionale pentru Echipele de domeniu de activitate din cadrul EDA/Project Teams PoCs, denumite în continuare PTs PoCs, şi monitorizează participarea acestora la activităţile EDA;
    d) avizează propunerile pentru implicarea MApN în cadrul proiectelor colaborative ad-hoc privind dezvoltarea de capabilităţi şi în cadrul Echipelor de domeniu de activitate din cadrul EDA/EDA Project Teams, denumite în continuare PTs, în funcţie de nevoile şi cerinţele proprii de dezvoltare a capabilităţilor militare naţionale şi având în vedere participarea României la proiectele derulate în cadrul iniţiativelor UE în domeniul apărării;
    e) participă la reuniunile de coordonare convocate de CPoC, de analiză a activităţilor EDA PoCs, prezentând elemente referitoare la participarea structurilor MApN la procesele de dezvoltare a capabilităţilor militare derulate în cadrul EDA;
    f) la solicitarea CPoC, participă la reuniuni sau grupuri de lucru organizate de MAE în domeniul CAP;
    g) informează periodic CPoC în legătură cu activităţile desfăşurate la nivelul MApN în domeniul CAP, în relaţia cu EDA, şi cu propunerile de activităţi pentru perioada următoare;
    h) formulează mandate pentru punctele de contact pentru EDA din cadrul Reprezentanţei Militare a României la NATO şi UE, în domeniul propriu de responsabilitate.

    (2) Punctul de contact naţional al CAP Dir, denumit în continuare CAP PoC, este desemnat de CAP Dir şi va fi sprijinit de către o echipă de experţi. CAP PoC are următoarele atribuţii:
    a) asigură gestionarea problematicii EDA în domeniul CAP, precum şi a mesajelor/documentelor primite prin intermediul platformei digitale de lucru colaborativ a EDA în acest domeniu sau alte canale;
    b) participă la reuniunile PREPCOM care pregătesc reuniunile CAP SB;
    c) asigură reprezentarea naţională la reuniunile CAP PoCs, precum şi la alte activităţi de lucru ale EDA în domeniul CAP;
    d) la solicitarea CPoC şi cu aprobarea CAP Dir, participă la reuniuni sau grupuri de lucru organizate de MAE în domeniul CAP şi informează CAP Dir despre concluziile rezultate în urma desfăşurării acestora;
    e) asigură coordonarea activităţilor EDA CAT PoCs, PTs PoCs, CDP-T PoCs şi CODABA-T PoCs din SMAp;
    f) desemnează reprezentantul naţional pentru participarea la reuniunile dedicate CDP-T şi CODABA-T la nivel EDA.


    ART. 13
    (1) În funcţie de domeniile gestionate la nivelul PTs şi de specificul proiectelor colaborative ad-hoc derulate în cadrul EDA, structurile din compunerea şi subordinea SMAp stabilesc, conform responsabilităţilor fiecăreia dintre acestea, PTs PoCs şi EDA CAT PoCs pentru proiectele la care a fost decisă participarea României şi domeniile aferente acestora.
    (2) SMAp, prin CAP Dir, la iniţiativa CAP PoC, a categoriilor de forţe armate, a direcţiilor sau a comandamentelor subordonate, după consultarea celorlalte structuri responsabile din compunerea şi subordinea SMAp, propune ministrului apărării naţionale, cu avizul CPoC, participarea la proiecte colaborative ad-hoc şi activităţi în cadrul EDA pe domeniul CAP.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Responsabilităţi ale Direcţiei generale pentru armamente în relaţia cu Agenţia Europeană de Apărare privind domeniul armamentelor, al achiziţiilor militare, al industriei şi pieţei echipamentelor pentru apărare
    ART. 14
    DGArm asigură rolul de conducere şi monitorizare a activităţilor de cooperare în domeniul armamentelor, achiziţiilor militare, industriei şi pieţei echipamentelor de apărare în relaţia cu EDA.

    ART. 15
    (1) Poziţia de Director naţional pentru armamente/National Armaments Director, denumit în continuare NAD, în relaţia cu EDA este asigurată de şeful DGArm.
    (2) NAD reprezintă România la reuniunile Comitetului Director al EDA în formatul directorilor naţionali pentru armamente/EDA Steering Board in NAD formation, denumit în continuare NAD SB.
    (3) Mandatul de participare la reuniunile NAD SB se elaborează la nivelul DGArm, prin structurile sale de specialitate, se avizează de CPoC şi se aprobă de către ministrul apărării naţionale.
    (4) După desfăşurarea reuniunilor, concluziile dezbaterilor sunt prezentate ministrului apărării naţionale şi, pentru informare, CPoC.

    ART. 16
    (1) Punctul de contact naţional în domeniul armamentelor în relaţia cu EDA/NAD Point of contact, denumit în continuare NAD PoC, este nominalizat de NAD.
    (2) Pentru gestionarea/asigurarea relaţiei operaţionale cu EDA, NAD desemnează o echipă de experţi compusă din NAD PoC, Punctul de contact naţional pentru Reţeaua de experţi pentru achiziţii în domeniul apărării, denumit în continuare DAEN PoC, şi Punctul de contact naţional pentru industrie şi piaţă în relaţia cu EDA/Industry&Market PoC, denumit în continuare I&M PoC.
    (3) DGArm, la iniţiativa NAD PoC, DAEN PoC sau I&M PoC, propune ministrului apărării naţionale, periodic, după consultarea CAP Dir şi cu avizul CPoC, participarea la activităţi organizate la nivelul EDA în domeniul armamentelor, achiziţiilor militare, industriei şi pieţei echipamentelor de apărare.

    ART. 17
    NAD PoC are următoarele responsabilităţi:
    a) participă la reuniunile PREPCOM care pregătesc reuniunile NAD SB;
    b) participă la reuniunile NAD SB şi sprijină NAD în pregătirea activităţilor, informând CPoC şi structurile implicate cu privire la dezbaterile, concluziile şi deciziile adoptate la reuniuni;
    c) gestionează problematica EDA din domeniul armamentelor, achiziţiilor militare, al industriei şi pieţei echipamentelor de apărare, precum şi mesajele/documentele primite prin intermediul platformei digitale de lucru colaborativ a EDA în aceste domenii sau alte canale;
    d) participă la reuniunile NAD PoCs, precum şi la alte activităţi de lucru ale EDA în domeniile de responsabilitate, precum atelierele de lucru privind Activităţile Strategice Cheie/Key Strategic Activities, denumite în continuare KSA;
    e) participă la reuniunile de coordonare convocate de CPoC, de analiză a activităţilor EDA PoCs;
    f) la solicitarea CPoC, participă la reuniuni sau grupuri de lucru organizate de MAE în domeniul armamentelor, achiziţiilor militare, industriei şi pieţei echipamentelor de apărare;
    g) după consultarea cu CAP PoC, transmite periodic către CPoC, pentru avizare, propunerile de participare la activităţi şi proiecte colaborative ad-hoc ale EDA, în domeniul armamentelor, achiziţiilor militare, industriei şi pieţei echipamentelor de apărare, însoţite de necesarul de fonduri;
    h) informează periodic CPoC în legătură cu activităţile din domeniul de responsabilitate în relaţia cu EDA, desfăşurate şi avute în vedere pentru perioada următoare;
    i) asigură relaţia cu Punctul de contact pentru EDA din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, în domeniul de responsabilitate.


    ART. 18
    I&M PoC are următoarele responsabilităţi:
    a) monitorizează activităţile din domeniul I&M derulate sub egida EDA şi informează Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, denumit în continuare MEAT, reprezentanţii industriei de apărare şi pe cei ai patronatelor din industria de apărare asupra acestora;
    b) elaborează, pe baza consultării reprezentanţilor MEAT, ai industriei de apărare şi patronatelor, propunerile şi/sau răspunsurile la solicitările EDA din domeniul I&M;
    c) participă la activităţile din domeniul I&M organizate de EDA, cum ar fi discuţii bilaterale, reuniuni, seminare, şi susţine poziţia MApN în cadrul acestora;
    d) înaintează propuneri şi sugestii privind îmbunătăţirea activităţii în domeniul I&M la nivel naţional, pe baza consultării reprezentanţilor MEAT, industriei de apărare şi patronatelor;
    e) monitorizează informaţiile prezentate pe platforma digitală de lucru colaborativ a EDA şi furnizează operatorilor economici din industria de apărare datele de interes pentru aceştia;
    f) asigură diseminarea materialelor şi a informaţiilor privind KSA către industria de apărare, cu sprijinul MEAT şi al patronatelor din industria de apărare;
    g) participă la reuniunile PREPCOM care pregătesc reuniunile NAD SB, în funcţie de agenda acestora.


    ART. 19
    DAEN PoC are următoarele responsabilităţi:
    a) participă la activităţile din cadrul Reţelei de experţi pentru achiziţii în domeniul apărării, organizate de EDA, cum ar fi discuţii bilaterale, reuniuni, seminare, şi susţine poziţia MApN în cadrul acestora;
    b) elaborează, pe baza consultării reprezentanţilor MEAT, ai industriei de apărare şi patronatelor, propunerile şi/sau răspunsurile la solicitările EDA din domeniul achiziţiilor militare, luând în considerare prevederile Directivei 2009/81/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 privind coordonarea procedurilor privind atribuirea anumitor contracte de lucrări, de furnizare de bunuri şi de prestare de servicii de către autorităţile sau entităţile contractante în domeniile apărării şi securităţii şi de modificare a Directivelor 2004/17/CE şi 2004/18/CE;
    c) înaintează propuneri şi sugestii privind îmbunătăţirea activităţii în domeniul DAEN la nivel naţional, pe baza consultării reprezentanţilor MEAT, industriei de apărare şi patronatelor.


    ART. 20
    (1) NAD desemnează Punctul de contact naţional în domeniul testării şi evaluării/Test&Evaluation PoC, denumit în continuare T&E PoC, precum şi experţii oficiali în domeniul testării şi evaluării/Test&Evaluation, denumit în continuare domeniul T&E.
    (2) T&E PoC asigură coordonarea activităţii în domeniul T&E în relaţia cu EDA.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Responsabilităţi ale Direcţiei generale pentru armamente în relaţia cu Agenţia Europeană de Apărare privind domeniul cercetării şi tehnologiilor militare
    ART. 21
    (1) Poziţia de Director naţional pentru cercetare şi tehnologii/Research and Technology Director, denumit în continuare R&T Dir, în relaţia cu EDA este asigurată de şeful DMPÎ/DGArm.
    (2) R&T Dir reprezintă România la reuniunile Comitetului Director al EDA în formatul directorilor naţionali pentru cercetare şi tehnologii/EDA Steering Board in R&T Directors formation, denumit în continuare R&T SB.
    (3) Mandatul de participare la reuniunile R&T SB se elaborează de către DMPÎ, prin structurile sale de specialitate, se avizează de CPoC şi se aprobă de către şeful DGArm.
    (4) După desfăşurarea reuniunilor, concluziile dezbaterilor sunt prezentate şefului DGArm şi transmise, pentru informare, CPoC.

    ART. 22
    (1) Punctul de contact naţional în domeniul R&T în relaţia cu EDA, denumit în continuare R&T PoC, este numit de R&T Dir.
    (2) Pentru gestionarea/asigurarea relaţiei operaţionale cu EDA, R&T Dir este sprijinit de un grup de experţi compus din R&T PoC, Coordonatorii naţionali pentru Grupurile de lucru ale EDA dedicate domeniului tehnologic pe capabilităţi/CAPTECHs National Coordinators, denumiţi în continuare CNCs, şi Experţii naţionali guvernamentali asociaţi domeniului tehnologic pe capabilităţi/CAPTECHs Governmental Experts, denumiţi în continuare CGEs. R&T Dir nominalizează CNCs la EDA, din cadrul unităţilor de cercetare-dezvoltare şi învăţământ ale MApN, la propunerea conducerilor acestora.
    (3) Implicarea naţională în proiectele colaborative ad-hoc ale EDA în domeniul R&T este propusă ministrului apărării naţionale de către DGArm, la iniţiativa R&T Dir, după consultarea CAP Dir şi CPoC, şi este însoţită de solicitările de finanţare aferente.

    ART. 23
    R&T PoC are următoarele responsabilităţi:
    a) participă la reuniunile PREPCOM care pregătesc reuniunile R&T SB;
    b) participă la reuniunile R&T SB şi sprijină R&T Dir în pregătirea activităţilor, informând CPoC şi structurile implicate cu privire la dezbaterile, concluziile şi deciziile adoptate la aceste reuniuni;
    c) gestionează problematica EDA în domeniul de responsabilitate, precum şi mesajele/documentele primite prin intermediul platformei digitale de lucru colaborativ a EDA sau alte canale;
    d) asigură coordonarea şi monitorizarea activităţii CNCs şi a CGEs;
    e) participă la reuniunile R&T PoCs, precum şi la alte activităţi de lucru ale EDA în domeniile de responsabilitate;
    f) participă la reuniunile de coordonare convocate de CPoC, de analiză a activităţilor EDA PoCs;
    g) la solicitarea CPoC, participă la reuniuni sau grupuri de lucru organizate de MAE în domeniul R&T;
    h) transmite periodic informări către CPoC, în legătură cu activităţile şi proiectele derulate în domeniul R&T;
    i) asigură relaţia cu Punctul de contact pentru EDA din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, în domeniul de responsabilitate;
    j) asigură diseminarea materialelor şi a informaţiilor privind instrumentele de prioritizare în cercetare dezvoltate la nivelul EDA (Agenda strategică de prioritizare în cercetare/Overarching Strategic Research Agenda, denumită în continuare OSRA, şi Blocurile de cercetare în domeniul tehnologiilor/Technology Building Blocks, denumite în continuare TBB) către industria naţională de apărare şi institutele de cercetare-dezvoltare relevante.


    ART. 24
    (1) Conducerile unităţilor de cercetare-dezvoltare şi învăţământ din cadrul MApN sprijină activitatea CNCs din subordinea lor, asigurându-le resursele necesare conform responsabilităţilor, pentru derularea în bune condiţii a activităţii acestora.
    (2) CNCs au următoarele responsabilităţi:
    a) participă la reuniunile şi schimburile de informaţii din cadrul domeniului tehnologic pe capabilităţi, unde prezintă punctul de vedere naţional pe domeniul tehnologic din responsabilitate; mandatele de participare la reuniuni sunt aprobate de către R&T Dir, cu avizul CPoC;
    b) înaintează R&T Dir propunerile pentru participarea României la proiectele ad-hoc de cooperare în domeniul R&T, categoria A şi B, generate de CAPTECHs în cadrul EDA;
    c) propun proiecte de cercetare-dezvoltare care pot fi finanţate prin Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al MApN, denumit în continuare PSCD, cu aprobarea ministrului apărării naţionale, şi care reprezintă contribuţia naţională la proiectele colaborative ad-hoc în domeniul R&T, derulate sub egida EDA;
    d) în lunile iunie şi decembrie ale fiecărui an sau de câte ori este necesar, CNCs transmit către R&T PoC informări asupra activităţii în cadrul CAPTECHs aflate în responsabilitate;
    e) până în luna septembrie transmit către comandantul unităţii şi, cu aprobarea acestuia, către responsabilul de Planul cu activităţi internaţionale propunerile de participare la activităţile din cadrul CAPTECH-ului de care aparţin pentru anul următor;
    f) până în luna octombrie transmit către R&T Dir propunerile de participare la activităţi/reuniuni în anul următor, în domeniul lor de responsabilitate, însoţite de necesarul de fonduri, în vederea includerii acestora în Planul cu activităţi internaţionale ale MApN pentru anul următor.


    ART. 25
    CNCs desemnează CGEs şi validează Experţii naţionali neguvernamentali asociaţi CAPTECHs/CAPTECHs Non-governmental Experts, care îi sprijină în asigurarea expertizei tehnico-ştiinţifice naţionale pe domeniul CAPTECH din responsabilitate, cu avizul R&T PoC.

    CAP. IV
    Structuri şi responsabilităţi la nivelul Ministerului Apărării Naţionale privind implementarea iniţiativei „Cooperarea structurată permanentă“ (PESCO)
    ART. 26
    Structura responsabilă de sprijinirea statelor membre participante în implementarea iniţiativei Cooperarea structurată permanentă la nivelul Uniunii Europene este Secretariatul PESCO, constituit din experţi ai Agenţiei Europene de Apărare, ai Statului Major Militar al UE/EU Military Staff, denumit în continuare EUMS, şi ai Serviciului European de Acţiune Externă/European External Action Service, denumit în continuare EEAS.

    ART. 27
    (1) Participarea Ministerului Apărării Naţionale în cadrul PESCO se realizează pe două dimensiuni: prima vizează îndeplinirea angajamentelor asumate la nivel politic în cadrul PESCO şi raportarea periodică a progreselor înregistrate prin intermediul Planului naţional de implementare a PESCO, denumit în continuare PNI PESCO; cea de a doua dimensiune urmăreşte implicarea României în proiecte colaborative din domeniul apărării, coordonate de statele membre participante şi dedicate consolidării profilului militar al Uniunii Europene.
    (2) La nivelul Ministerului Apărării Naţionale, principalele structuri responsabile de implementarea PESCO sunt:
    a) DPAPRI, din perspectiva asigurării direcţionărilor politico-militare şi a verificării modului de alocare a resurselor bugetare necesare implementării proiectelor PESCO;
    b) SMAp, din perspectiva cerinţelor militare, a aspectelor operaţionale şi a asigurării legăturii cu structurile din subordine, în scopul implementării în bune condiţii a proiectelor PESCO;
    c) DGArm, din perspectiva promovării abordării colaborative la nivelul MApN, pentru informarea entităţilor industriale şi de cercetare-dezvoltare din România cu privire la oportunităţile de colaborare cu entităţi similare din statele membre, în contextul implementării EDF, şi pentru asigurarea nevoilor în materie de cercetare-dezvoltare ale proiectelor PESCO la care România participă.


    ART. 28
    (1) Punctul de contact naţional central pe domeniul PESCO/PESCO Central Point of Contact, denumit în continuare PESCO CPoC, se asigură la nivelul DPA. Acesta coordonează şi monitorizează în mod direct activitatea punctelor de contact naţionale pe domeniul PESCO/PESCO Points of Contact din cadrul SMAp şi DGArm, denumite în continuare PESCO PoCs, şi solicită, trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, informaţii privind stadiul implementării iniţiativei şi date actualizate referitoare la derularea proiectelor la care MApN este parte.
    (2) PESCO CPoC are următoarele responsabilităţi:
    a) participă la reuniunile, seminarele şi atelierele de lucru organizate de Secretariatul PESCO; mandatul de participare este elaborat în urma consultării PESCO PoCs, în funcţie de tematica discuţiilor, şi se aprobă de către secretarul de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale;
    b) informează secretarul de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale şi PESCO PoCs asupra dezbaterilor şi concluziilor rezultate în urma activităţilor;
    c) coordonează şi monitorizează în mod direct activitatea curentă a PESCO PoCs în cadrul MApN pe problematica PESCO, prin convocarea de reuniuni periodice de analiză, avizează mandatele de participare la activităţile organizate în cadrul proiectelor PESCO şi primeşte concluziile rezultate în urma desfăşurării acestor activităţi;
    d) monitorizează problematica globală a PESCO şi gestionează mesajele/documentele primite prin intermediul platformei digitale a EDA dedicată iniţiativei PESCO/PESCO Common Workspace, denumită în continuare PESCO CWS, sau alte canale;
    e) propune ministrului apărării naţionale orientările politico-militare pentru activităţile MApN în domeniul PESCO, după consultarea MAE şi a PESCO PoCs;
    f) înaintează semestrial ministrului apărării naţionale informări referitoare la progresul înregistrat de structurile MApN în implementarea iniţiativei PESCO, după consultarea PESCO PoCs;
    g) reprezintă Punctul de contact central al MApN în relaţia cu MAE, pe problematica PESCO; în acest context, coordonează răspunsurile MApN la solicitările şi iniţiativele MAE în acest domeniu, precum şi propunerile de poziţie sau de implicare a MApN în acţiunile relaţionate PESCO;
    h) asigură relaţia principală cu experţii din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană şi colaborează cu ofiţerul responsabil pe domeniul capabilităţi militare din cadrul Reprezentanţei Militare a României la NATO şi UE.

    (3) Pentru gestionarea implementării iniţiativei PESCO la nivelul MApN, PESCO CPoC este sprijinit de asistentul/locţiitorul PESCO CPoC.

    ART. 29
    (1) În vederea coordonării activităţilor asociate iniţiativei PESCO, DPAPRI are următoarele responsabilităţi:
    a) asigură Punctul de contact naţional central în relaţia cu Secretariatul PESCO;
    b) coordonează şi monitorizează activitatea structurilor MApN cu responsabilităţi în îndeplinirea angajamentelor asumate de România în context PESCO, în acord cu obligaţiile asumate la nivelul NATO şi în cadrul altor organizaţii internaţionale;
    c) formulează direcţii de acţiune şi elaborează informări, evaluări şi documente de sprijin pentru participarea şi implicarea MApN în proiectele şi activităţile derulate în cadrul PESCO;
    d) monitorizează problematica globală a PESCO şi gestionează mesajele şi documentele transmise de către Secretariatul PESCO;
    e) asigură relaţionarea cu experţii din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, în scopul promovării proiectelor şi activităţilor desfăşurate în context PESCO;
    f) coordonează şi monitorizează activitatea curentă a PESCO PoCs, prin convocarea de reuniuni periodice de analiză;
    g) iniţiază propuneri pentru implicarea MApN în proiectele PESCO, în funcţie de obiectivele politico-militare ale României în cadrul Uniunii Europene şi în relaţie cu alte state membre participante la iniţiativă;
    h) sprijină derularea proiectelor PESCO menite să contribuie la reducerea deficitelor de capabilităţi identificate la nivelul Uniunii Europene şi pe plan naţional;
    i) identifică modalităţi de asigurare a coerenţei cu alte instrumente ale Uniunii Europene relevante pentru domeniul apărării şi care ar putea oferi oportunităţi complementare, în principal EDF;
    j) coordonează procesul de elaborare şi actualizare a Planului naţional de implementare, în care detaliază modul în care România intenţionează să îndeplinească angajamentele PESCO asumate, pe baza contribuţiilor transmise de structurile MApN cu responsabilităţi în domeniu;
    k) înaintează semestrial ministrului apărării naţionale informări privind stadiul îndeplinirii angajamentelor asumate în cadrul PESCO.

    (2) În vederea sprijinirii activităţilor asociate iniţiativei PESCO, SMAp are următoarele responsabilităţi:
    a) coordonează şi monitorizează, la nivelul structurilor subordonate, activităţile asociate implementării PESCO şi a proiectelor derulate în cadrul iniţiativei;
    b) asigură participarea la reuniunile de coordonare convocate de PESCO CPoC, de analiză a activităţilor PESCO PoCs, prezentând elemente referitoare la implicarea Statului Major al Apărării şi a structurilor subordonate în cadrul proiectelor derulate sub egida PESCO;
    c) iniţiază propuneri pentru implicarea MApN în proiectele PESCO, în funcţie de nevoile şi cerinţele proprii de dezvoltare a capabilităţilor militare naţionale;
    d) informează periodic PESCO CPoC în legătură cu activităţile desfăşurate la nivelul Statului Major al Apărării şi al structurilor subordonate;
    e) participă la procesul de elaborare şi actualizare a Planului naţional de implementare a iniţiativei PESCO, potrivit domeniului de responsabilitate;
    f) contribuie la elaborarea informărilor privind activitatea structurilor MApN în ceea ce priveşte implementarea iniţiativei PESCO, după consultarea PESCO PoCs din subordine;
    g) asigură relaţionarea cu ofiţerul responsabil de domeniul capabilităţi din cadrul Reprezentanţei Militare a României la NATO şi UE, în scopul promovării proiectelor şi activităţilor desfăşurate în context PESCO;
    h) gestionează mesajele/documentele primite prin intermediul platformei digitale dedicate iniţiativei PESCO/PESCO Common Workspace sau alte canale;
    i) pe baza propunerilor transmise de către structurile subordonate, desemnează/actualizează punctele de contact naţionale pentru proiectele PESCO la care participă România, precum şi coordonatorii proiectelor PESCO aflate în coordonarea României.

    (3) În vederea sprijinirii activităţilor asociate iniţiativei PESCO, DGArm are următoarele responsabilităţi:
    a) coordonează şi monitorizează, la nivelul DGArm şi al structurilor subordonate, activităţile asociate implementării PESCO şi a proiectelor derulate în cadrul iniţiativei;
    b) asigură participarea la reuniunile de coordonare convocate de PESCO CPoC, de analiză a activităţilor PESCO PoCs, prezentând elemente referitoare la implicarea DGArm şi a structurilor subordonate în cadrul proiectelor derulate sub egida PESCO;
    c) iniţiază propuneri pentru implicarea MApN în proiectele PESCO, în funcţie de nevoile şi cerinţele proprii de dezvoltare a capabilităţilor militare naţionale şi a posibilităţilor de cooperare în domeniul cercetării-dezvoltării şi tehnologiilor militare;
    d) informează periodic PESCO CPoC în legătură cu activităţile desfăşurate la nivelul DGArm şi al structurilor subordonate;
    e) participă la procesul de elaborare şi actualizare a Planului naţional de implementare a iniţiativei PESCO, potrivit domeniului de responsabilitate;
    f) contribuie la elaborarea informărilor privind activitatea structurilor MApN în ceea ce priveşte implementarea iniţiativei PESCO, după consultarea PESCO PoCs din subordine;
    g) asigură relaţionarea cu experţii din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană şi cu ofiţerul responsabil pe domeniul capabilităţi militare din cadrul Reprezentanţei Militare a României la NATO şi UE;
    h) gestionează mesajele/documentele primite prin intermediul platformei digitale dedicate iniţiativei PESCO/PESCO Common Workspace sau alte canale;
    i) în colaborare cu coordonatorii proiectelor PESCO la care România participă, organizează activităţi periodice de informare a industriei, atât cu participarea entităţilor industriale şi de cercetare din România, cât şi a entităţilor interesate stabilite în alte state membre.


    ART. 30
    Mecanismul general de implicare în proiectele derulate sub egida PESCO presupune următoarele activităţi şi responsabilităţi:
    a) PESCO CPoC informează SMAp, DGArm sau alte structuri interesate referitor la comunicările Secretariatului PESCO privind lansarea apelurilor de transmitere a propunerilor de proiecte, de către statele membre participante în cadrul iniţiativei;
    b) pe baza necesităţilor naţionale în materie de dezvoltare a capabilităţilor şi în funcţie de oportunitatea la nivel politico-militar, PESCO PoCs iniţiază propunerile de participare a MApN la proiecte propuse de alte state membre, în calitate de participant sau observator; de asemenea, PESCO PoCs au posibilitatea de a iniţia propuneri de proiecte care să fie coordonate de România;
    c) avizarea propunerilor de participare la proiectele PESCO se realizează de către SMAp, din perspectiva necesităţilor militare în materie de dezvoltare a capabilităţilor, respectiv DPAPRI, din punctul de vedere al obiectivelor politico-militare naţionale şi DGArm, din perspectiva posibilităţilor de cooperare în domeniul cercetării-dezvoltării şi tehnologiilor militare;
    d) PESCO CPoC promovează pentru aprobare, prin raport către ministrul apărării naţionale, intenţia de participare la proiectele promovate de structurile MApN cu responsabilităţi în domeniu;
    e) ulterior aprobării de către ministrul apărării naţionale, PESCO CPoC notifică Secretariatul PESCO şi reprezentanţii statelor membre coordonatoare cu privire la intenţia României de a participa la proiectele respective, în calitate de participant sau observator, precum şi, după caz, intenţia României de a propune, împreună cu alte state membre, un proiect pe care să îl coordoneze.


    ART. 31
    Pentru aprobarea participării MApN la proiectele PESCO în mod punctual, în afara proceselor formale de lansare a unui nou set de proiecte, se va convoca o reuniune a Grupului de lucru interdepartamental pentru afaceri europene, cu participarea reprezentanţilor DPAPRI, SMAp, DGArm şi ai altor structuri cu responsabilităţi în domeniu, în cadrul căreia va fi analizată propunerea respectivă. În situaţia unei evaluări pozitive, PESCO CPoC promovează pentru aprobare, prin raport către ministrul apărării naţionale, propunerea de participare la proiect.

    ART. 32
    Implementarea proiectelor PESCO la nivelul MApN se realizează pe două paliere:
    a) la nivel politico-militar, DPAPRI monitorizează stadiul derulării proiectelor gestionate de către MApN, verifică alocarea resurselor bugetare necesare implementării acestora şi asigură legătura dintre coordonatorii proiectelor şi Secretariatul PESCO, în ceea ce priveşte raportarea progreselor înregistrate;
    b) la nivel de coordonare, SMAp, prin structurile din subordine, DGArm, precum şi alte structuri ale MApN implicate, asigură gestionarea proiectelor PESCO, potrivit domeniului de responsabilitate; asigură resursele financiare, materiale şi umane necesare implementării proiectelor; participă la activităţile derulate în cadrul proiectelor PESCO; organizează activităţile din cadrul proiectelor PESCO coordonate de România şi elaborează materialele de sprijin necesare.


    CAP. V
    Structuri şi responsabilităţi la nivelul Ministerului Apărării Naţionale privind implementarea iniţiativei „Procesul anual de analiză coordonată a apărării“ (CARD)
    ART. 33
    (1) Secretariatul CARD, alcătuit din Agenţia Europeană de Apărare şi Statul Major Militar al UE, asigură coordonarea Procesului anual de analiză coordonată a apărării la nivelul Uniunii Europene.
    (2) La nivelul MApN, principalele structuri responsabile de implementarea CARD sunt:
    a) SMAp, din perspectiva dezvoltării capabilităţilor de apărare, în acord cu priorităţile Uniunii Europene în acest domeniu;
    b) DPAPRI, din perspectiva direcţionărilor politico-militare în cadrul iniţiativei şi a coordonării procesului naţional de planificare, conform prevederilor legale în vigoare;
    c) DGArm, din perspectiva valorificării oportunităţilor de cooperare la nivelul UE în domeniul cercetării-dezvoltării şi tehnologiilor militare.


    ART. 34
    (1) În vederea coordonării activităţilor asociate derulării procesului CARD, SMAp are următoarele responsabilităţi:
    a) asigură Punctul de contact naţional central în relaţia cu Secretariatul CARD/CARD Central Point of Contact, denumit în continuare CARD CPoC;
    b) coordonează şi monitorizează activitatea structurilor MApN cu responsabilităţi în contextul implementării procesului CARD, în acord cu obligaţiile asumate la nivelul NATO şi în cadrul altor organizaţii internaţionale;
    c) organizează sesiuni bilaterale de discuţii ale reprezentanţilor MApN cu Secretariatul CARD şi informează ministrul apărării naţionale asupra dezbaterilor şi concluziilor rezultate;
    d) coordonează procesul de elaborare şi actualizare a datelor naţionale asociate derulării procesului CARD, pe baza contribuţiilor transmise de structurile MApN cu responsabilităţi în domeniu;
    e) coordonează şi monitorizează activitatea curentă a punctelor de contact cu atribuţii în implementarea procesului CARD/CARD Points of Contact, denumite în continuare CARD PoCs, prin convocarea de reuniuni periodice de analiză;
    f) iniţiază propuneri pentru implicarea MApN în proiecte colaborative care vizează reducerea deficitelor de capabilităţi identificate la nivelul UE, în funcţie de nevoile şi cerinţele proprii de dezvoltare a capabilităţilor militare naţionale şi pe baza oportunităţilor de cooperare recomandate prin procesul CARD;
    g) propune direcţii de acţiune şi elaborează informări, evaluări şi documente de sprijin privind participarea şi implicarea MApN în activităţile derulate în cadrul procesului CARD;
    h) monitorizează problematica globală a CARD şi gestionează mesajele şi documentele transmise de către Secretariatul CARD;
    i) asigură relaţia principală cu experţii din cadrul Reprezentanţei Militare a României la NATO şi UE, cu responsabilităţi în gestionarea iniţiativei CARD;
    j) identifică modalităţi de asigurare a coerenţei cu alte instrumente ale Uniunii Europene relevante pentru domeniul apărării şi care ar putea oferi oportunităţi complementare.

    (2) În vederea sprijinirii activităţilor asociate derulării procesului CARD, DPIA/DPAPRI are următoarele responsabilităţi:
    a) asigură participarea la reuniunile de coordonare convocate de CARD CPoC, de analiză a activităţilor CARD PoCs, prezentând elemente referitoare la implicarea DPAPRI în procesul CARD;
    b) iniţiază propuneri pentru implicarea MApN în proiecte care vizează reducerea deficitelor de capabilităţi identificate la nivelul UE, în funcţie de obiectivele politico-militare ale României în cadrul Uniunii Europene şi în relaţie cu alte state membre;
    c) sprijină CARD CPoC în organizarea sesiunilor bilaterale de discuţii ale reprezentanţilor MApN cu Secretariatul CARD;
    d) participă la procesul de elaborare şi actualizare a datelor naţionale asociate derulării procesului CARD;
    e) contribuie la elaborarea informărilor, evaluărilor şi documentelor de sprijin privind participarea şi implicarea MApN în activităţile derulate în cadrul procesului CARD;
    f) asigură relaţionarea cu experţii din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă UE, cu responsabilităţi în gestionarea iniţiativei CARD.

    (3) În vederea sprijinirii activităţilor asociate derulării procesului CARD, DGArm are următoarele responsabilităţi:
    a) asigură participarea la reuniunile de coordonare convocate de CARD CPoC, de analiză a activităţilor CARD PoCs, prezentând elemente referitoare la implicarea DGArm în procesul CARD;
    b) iniţiază propuneri pentru implicarea MApN în proiecte care vizează reducerea deficitelor de capabilităţi identificate la nivelul UE, pe baza nevoilor de dezvoltare a capabilităţilor militare naţionale şi din perspectiva valorificării oportunităţilor de cooperare la nivelul UE în domeniul cercetării-dezvoltării şi tehnologiilor;
    c) sprijină CARD CPoC în organizarea sesiunilor bilaterale de discuţii ale reprezentanţilor MApN cu Secretariatul CARD;
    d) participă la procesul de elaborare şi actualizare a datelor naţionale asociate derulării procesului CARD;
    e) contribuie la elaborarea informărilor, evaluărilor şi documentelor de sprijin privind participarea şi implicarea MApN în activităţile derulate în cadrul procesului CARD;
    f) asigură relaţionarea cu experţii din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă UE, cu responsabilităţi în gestionarea iniţiativei CARD.


    CAP. VI
    Structuri şi responsabilităţi la nivelul Ministerului Apărării Naţionale privind implementarea iniţiativei „Fondul European de Apărare“
    ART. 35
    (1) Structura responsabilă de implementarea Fondului European de Apărare la nivelul UE este Direcţia Generală pentru Industria de Apărare şi Spaţiu din cadrul Comisiei Europene/Directorate-General for Defence Industry and Space, denumită în continuare DG DEFIS.
    (2) La nivelul MApN, principalele structuri responsabile de implementarea EDF sunt:
    a) DGArm, din perspectiva integrării oportunităţii de participare la proiecte EDF a unei entităţi industriale sau de cercetare-dezvoltare de pe teritoriul naţional;
    b) SMAp, din punct de vedere operaţional şi al dezvoltării de capabilităţi;
    c) DPAPRI, din perspectiva direcţionărilor politico-militare şi a avizului de oportunitate politică.


    ART. 36
    (1) În vederea coordonării activităţilor asociate implementării iniţiativei EDF, DGArm are următoarele responsabilităţi:
    a) asigură reprezentantul naţional al MApN în Comitetul de program al EDF, precum şi experţii în cercetare-dezvoltare pentru subgrupurile de lucru dedicate armonizării între ministerele apărării interesate, a cerinţelor funcţionale pentru subiectele de cercetare-dezvoltare-inovare incluse în programele de lucru anuale;
    b) asigură relaţia principală cu Reprezentantul naţional al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului în cadrul Comitetului de Program şi cu experţii din cadrul Reprezentanţei Permanente a României pe lângă UE, cu atribuţii în gestionarea iniţiativei EDF;
    c) centralizează solicitările privind eliberarea scrisorilor de interes pentru participarea la proiecte EDF, transmise către MApN pe diferite canale de comunicare, din partea entităţilor industriale şi de cercetare-dezvoltare din România şi/sau din alte state membre ale Uniunii Europene;
    d) semnează, prin intermediul Directorului naţional pentru armamente sau a înlocuitorului său legal, scrisorile de interes, cerinţele iniţiale comune şi, atunci când este cazul, specificaţiile tehnice comune cu alte state membre pentru participarea la proiecte EDF de cercetare-dezvoltare susţinute financiar prin EDF, în baza avizelor transmise de DPAPRI şi SMAp după analiza multidisciplinară;
    e) organizează reuniuni de informare adresate industriei naţionale şi structurilor de cercetare-dezvoltare, în vederea promovării obiectivelor şi priorităţilor naţionale urmărite în cadrul EDF;
    f) formulează direcţii de acţiune şi elaborează informări, evaluări şi documente de sprijin privind participarea şi implicarea MApN în activităţile derulate în contextul implementării EDF;
    g) identifică modalităţi de asigurare a coerenţei cu alte instrumente ale Uniunii Europene relevante pentru domeniul apărării şi care ar putea oferi oportunităţi complementare;
    h) în situaţia în care se decide achiziţionarea produselor de apărare dezvoltate prin proiecte EDF, propune ministrului apărării naţionale semnarea memorandumului de înţelegere şi/sau a contractelor de achiziţii aferente, cu respectarea legislaţiei naţionale aplicabile.

    (2) În vederea sprijinirii activităţilor asociate implementării iniţiativei EDF, DPAPRI are următoarele responsabilităţi:
    a) transmite către DGArm solicitările primite de la entităţile naţionale şi internaţionale privind participarea la proiectele EDF, în vederea efectuării analizei multidisciplinare;
    b) la solicitarea DGArm, transmite avizul de oportunitate din perspectivă politico-militară pentru participarea entităţilor naţionale la proiectele EDF;
    c) monitorizează activităţile asociate participării României la proiectele EDF care au legătură directă cu proiectele PESCO în cadrul cărora MApN este implicat;
    d) identifică modalităţi de asigurare a coerenţei cu alte instrumente ale Uniunii Europene relevante pentru domeniul apărării şi care ar putea oferi oportunităţi complementare.

    (3) În vederea sprijinirii activităţilor asociate implementării iniţiativei EDF, SMAp are următoarele responsabilităţi:
    a) la solicitarea DGArm, transmite avizul de oportunitate din punct de vedere operaţional şi al dezvoltării de capabilităţi pentru participarea entităţilor naţionale la proiectele EDF;
    b) pe baza necesităţilor naţionale şi a deficitelor identificate, stabileşte domeniile prioritare ale MApN pentru dezvoltarea de capabilităţi în cadrul EDF;
    c) participă, împreună cu DGArm, la elaborarea propunerilor de subiecte de cercetare-dezvoltare şi a cerinţelor funcţionale/operaţionale asociate acestora, care fac obiectul programelor de lucru anuale ale EDF;
    d) identifică modalităţi de asigurare a coerenţei cu alte instrumente ale Uniunii Europene relevante pentru domeniul apărării şi care ar putea oferi oportunităţi complementare.


    CAP. VII
    Dispoziţii finale
    ART. 37
    DPAPRI, prin Direcţia cooperare internaţională în domeniul apărării, asigură Punctul de contact al MApN în relaţia cu EDA şi Reprezentanţa Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană, în legătură cu plata contribuţiei României la bugetul comun al EDA.

    ART. 38
    Direcţia informare şi relaţii publice asigură Punctul de contact al MApN în relaţia cu structura de comunicare şi mass-media a EDA şi sprijină procesele de comunicare asociate participării României în cadrul iniţiativelor PESCO, CARD şi EDF.

    ART. 39
    Direcţia generală juridică sprijină structurile MApN cu expertiză şi asigură consultanţă juridică în legătură cu reglementările comunitare care vizează activităţile EDA şi iniţiativele PESCO, CARD şi EDF.

    ART. 40
    (1) Participarea la proiectele colaborative ad-hoc şi activităţile derulate sub egida EDA, precum şi activităţile asociate participării MApN în cadrul iniţiativelor UE în domeniul apărării se finanţează prin Programele majore ale MApN.
    (2) Responsabilitatea alocării resurselor bugetare necesare implementării proiectelor colaborative ad-hoc derulate sub egida EDA sau în cadrul iniţiativelor UE în domeniul apărării aparţine directorului programului major care gestionează respectivul proiect.
    (3) Participarea la proiectele colaborative din domeniul R&T/cercetării în domeniul tehnologic se poate finanţa, opţional, prin PSCD.
    (4) Supravegherea/Verificarea modului de alocare a resurselor bugetare de către programele majore este asigurată de DPAPRI, prin intermediul DPIA, iniţiativele majore fiind cuprinse în Directiva de planificare a apărării.
    (5) Pentru situaţiile în care în proiectele EDA din domeniul cercetării-dezvoltării şi tehnologiilor vor fi implicate structuri din afara MApN, prezentele instrucţiuni nu se aplică.

    ART. 41
    (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor structurilor centrale ale MApN cu privire la fundamentarea poziţiilor privind politicile, strategiile, iniţiativele, proiectele şi acţiunile lansate sau promovate la nivelul UE pe dimensiunea de apărare, la nivelul MApN funcţionează Grupul de lucru interdepartamental pentru afaceri europene, denumit în continuare GLAE.
    (2) GLAE este un organism de lucru interdepartamental dedicat discutării şi analizării tuturor aspectelor privind politicile, strategiile, iniţiativele, proiectele şi acţiunile lansate sau promovate la nivelul UE pe dimensiunea de apărare, precum şi facilitării informării reciproce a structurilor cu responsabilităţi în domeniu.
    (3) Modul de organizare şi funcţionare al GLAE se aprobă prin dispoziţie comună a secretarului de stat pentru politica de apărare, planificare şi relaţii internaţionale, a şefului SMAp şi a şefului DGArm.
    (4) DPAPRI asigură secretariatul tehnic al GLAE.

    ART. 42
    (1) DPAPRI are în responsabilitate monitorizarea activităţilor la nivelul MApN care vizează problematica EDA şi participarea în cadrul iniţiativelor PESCO, CARD şi EDF. Pentru aplicarea prevederilor prezentelor instrucţiuni, colaborează cu celelalte structuri cu responsabilităţi în domeniu.
    (2) Pentru asigurarea operativităţii şi eficienţei în fluxul informaţional dintre structurile cu responsabilităţi în domeniu privind sarcinile, raportările sau convocarea reuniunilor asociate implementării proiectelor EDA, PESCO sau EDF, documentele şi corespondenţa aferentă se pot transmite în format electronic.

    ART. 43
    Pentru managementul intern al activităţilor derulate la nivelul SMAp şi structurilor subordonate, respectiv al DGArm, şeful SMAp şi şeful DGArm pot aproba dispoziţii pentru reglementarea participării la viitoarele iniţiative şi instrumente dedicate dezvoltării de capabilităţi sub egida UE, ulterior obţinerii avizului DPAPRI.

    ANEXA 1

    la instrucţiuni
    GLOSAR DE TERMENI ŞI ABREVIERI

┌────────┬─────────────────────────────┐
│ARM │Domeniul armamentelor │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CAP │Domeniul capabilităţilor │
│ │militare │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CAP Dir │Directorul naţional pentru │
│ │capabilităţi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctul de contact naţional │
│CAP PoC │în domeniul dezvoltării de │
│ │capabilităţi militare │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Comitetul Director al EDA în │
│CAP SB │formatul directorilor │
│ │naţionali pentru capabilităţi│
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Grupurile de lucru ale EDA │
│CAPTECHs│dedicate domeniului │
│ │tehnologic pe capabilităţi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CARD │Procesul anual de analiză │
│ │coordonată a apărării │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CARD │Punctul de contact naţional │
│CPoC │central pe domeniul CARD │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CARD │Punctele de contact naţionale│
│PoCs │pe domeniul CARD │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CDP-T │Echipa dedicată Planului de │
│ │dezvoltare a capabilităţilor │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CDP-T │Punctele de contact pentru │
│PoCs │Echipa dedicată Planului de │
│ │dezvoltare a capabilităţilor │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Experţii naţionali │
│CGEs │guvernamentali asociaţi │
│ │domeniului tehnologic pe │
│ │capabilităţi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Coordonatorii naţionali │
│CNCs │pentru Grupurile de lucru ale│
│ │EDA dedicate domeniului │
│ │tehnologic pe capabilităţi │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CODABA │Baza de date cu oportunităţi │
│ │colaborative a EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Echipa dedicată Bazei de date│
│CODABA-T│cu oportunităţi colaborative │
│ │a EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctele de contact pentru │
│CODABA-T│Echipa dedicată Bazei de date│
│PoCs │cu oportunităţi colaborative │
│ │a EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│CPoC │Punctul de contact naţional │
│ │central pentru relaţia cu EDA│
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctul de contact naţional │
│DAEN PoC│pentru Reţeaua de experţi │
│ │pentru achiziţii în domeniul │
│ │apărării │
├────────┼─────────────────────────────┤
│Defence │Punctul de contact naţional │
│Data PoC│în domeniul planificării │
│ │apărării în relaţia cu EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│DGArm │Direcţia generală pentru │
│ │armamente │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Direcţia generală pentru │
│DG DEFIS│industria de apărare şi │
│ │spaţiu din cadrul Comisiei │
│ │Europene │
├────────┼─────────────────────────────┤
│DMPÎ │Direcţia management programe │
│ │de înzestrare │
├────────┼─────────────────────────────┤
│DPA │Direcţia politici de apărare │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Departamentul pentru politica│
│DPAPRI │de apărare, planificare şi │
│ │relaţii internaţionale │
├────────┼─────────────────────────────┤
│DPIA │Direcţia planificare │
│ │integrată a apărării │
├────────┼─────────────────────────────┤
│DPS │Direcţia planificare │
│ │strategică │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ECP │Platforma digitală pentru │
│ │lucru colaborativ a EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│EDA │Agenţia Europeană de Apărare │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctele de contact naţionale│
│EDA CAT │pentru proiectele │
│PoCs │colaborative ad-hoc derulate │
│ │la nivelul EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctele de contact naţionale│
│EDA PoCs│pe domeniile de lucru │
│ │specializate ale EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│EDF │Fondul European de Apărare │
├────────┼─────────────────────────────┤
│EEAS │Serviciul European de Acţiune│
│ │Externă │
├────────┼─────────────────────────────┤
│EUMS │Statul Major Militar al │
│ │Uniunii Europene │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Grupul de lucru │
│GLAE │interdepartamental pentru │
│ │afaceri europene │
├────────┼─────────────────────────────┤
│I&M │Domeniul industrie şi piaţă │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctul de contact naţional │
│I&M PoC │pentru industrie şi piaţă în │
│ │relaţia cu EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│KSA │Activităţile Strategice Cheie│
├────────┼─────────────────────────────┤
│MAE │Ministerul Afacerilor Externe│
├────────┼─────────────────────────────┤
│MApN │Ministerul Apărării Naţionale│
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Ministerul Economiei, │
│MEAT │Antreprenoriatului şi │
│ │Turismului │
├────────┼─────────────────────────────┤
│MoD SB │Comitetul Director al EDA în │
│ │formatul miniştrilor apărării│
├────────┼─────────────────────────────┤
│NAD │Directorul naţional pentru │
│ │armamente │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctul de contact naţional │
│NAD PoC │în domeniul armamentelor în │
│ │relaţia cu EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Comitetul Director al EDA în │
│NAD SB │formatul directorilor │
│ │naţionali pentru armamente │
├────────┼─────────────────────────────┤
│OSRA │Agenda strategică de │
│ │prioritizare în cercetare │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PESCO │Cooperarea structurată │
│ │permanentă │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PESCO │Punctul de contact naţional │
│CPoC │central pe domeniul PESCO │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PESCO │Platforma digitală a EDA │
│CWS │dedicată iniţiativei PESCO │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PESCO │Punctele de contact naţionale│
│PoCs │pe domeniul PESCO │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PNI │Planul naţional de │
│PESCO │implementare a PESCO │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PREPCOM │Comitetul pregătitor pentru │
│ │organizarea reuniunilor EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PSCD │Planul sectorial de │
│ │cercetare-dezvoltare al MApN │
├────────┼─────────────────────────────┤
│PTs │Echipele de domeniu de │
│ │activitate din cadrul EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctele de contact naţionale│
│PTs PoCs│pentru Echipele de domeniu de│
│ │activitate din cadrul EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│R&T │Domeniul cercetare şi │
│ │tehnologie │
├────────┼─────────────────────────────┤
│R&T Dir │Directorul naţional pentru │
│ │cercetare şi tehnologii │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctul de contact naţional │
│R&T PoC │în domeniul R&T în relaţia cu│
│ │EDA │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Comitetul Director al EDA în │
│R&T SB │formatul directorilor │
│ │naţionali pentru cercetare şi│
│ │tehnologii │
├────────┼─────────────────────────────┤
│SMAp │Statul Major al Apărării │
├────────┼─────────────────────────────┤
│T&E │Domeniul testării şi │
│ │evaluării │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Punctul de contact naţional │
│T&E PoC │în domeniul testării şi │
│ │evaluării │
├────────┼─────────────────────────────┤
│TBBs │Blocurile de cercetare în │
│ │domeniul tehnologiilor │
├────────┼─────────────────────────────┤
│UE │Uniunea Europeană │
└────────┴─────────────────────────────┘


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016