Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 28 aprilie 2023  privind condiţiile, termenele şi procedura de urmat pentru adoptarea de măsuri interimare, potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (9) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 28 aprilie 2023 privind condiţiile, termenele şi procedura de urmat pentru adoptarea de măsuri interimare, potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (9) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale

EMITENT: Consiliul Concurenţei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 412 din 15 mai 2023
──────────
    Puse în aplicare de ORDINUL nr. 455 din 28 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 15 mai 2023.
──────────
    În temeiul art. 26 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al prevederilor art. 3^2 alin. (1) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare,
    Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.
    CAP. I
    Introducere
    ART. 1
    Scopul prezentelor instrucţiuni, emise în temeiul dispoziţiilor art. 3^1 alin. (9) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, este de a aduce clarificări de ordin conceptual şi metodologic în ceea ce priveşte adoptarea de măsuri interimare de către Consiliul Concurenţei.

    ART. 2
    Regulile generale prezentate în aceste instrucţiuni se aplică în funcţie de situaţia concretă şi de circumstanţele specifice ale fiecărui caz.

    CAP. II
    Condiţii generale de adoptare a măsurilor interimare
    SECŢIUNEA 1
    Prevederi generale
    ART. 3
    Potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (9) din lege, Consiliul Concurenţei poate impune orice măsură interimară pe care o consideră necesară, în cazul cercetărilor aprofundate efectuate potrivit art. 3^1 alin. (7) din lege, înainte de emiterea unei decizii conform art. 3^1 alin. (8) din lege, în situaţia în care sunt îndeplinite următoarele condiţii:
    a) constatarea, la o primă evaluare, a existenţei unor fapte interzise expres de lege şi care trebuie eliminate fără întârziere;
    b) urgenţa determinată de riscul producerii unui prejudiciu grav şi ireparabil adus uneia sau mai multor întreprinderi sau consumatorilor.


    ART. 4
    Cele două condiţii prevăzute la art. 3^1 alin. (9) din lege trebuie întrunite în mod cumulativ, neîndeplinirea oricăreia dintre ele conducând la înlăturarea posibilităţii Consiliului Concurenţei de a adopta măsuri interimare.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Condiţia constatării, la o primă evaluare, a existenţei unor fapte interzise expres de lege şi care trebuie eliminate fără întârziere
    ART. 5
    Cerinţa constatării, la o primă evaluare, a existenţei unor fapte interzise expres de art. 2 alin. (1)-(3) din lege este îndeplinită în cazul în care din analiza unor elemente probatorii rezultă o posibilă încălcare a normelor de concurenţă loială care ar atrage aplicarea de sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, fără a fi necesară demonstrarea caracterului de practică de concurenţă neloială al faptei cu acelaşi grad de certitudine ca în cazul deciziei finale de constatare şi sancţionare a încălcării, emise potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (8) din lege.

    ART. 6
    Încălcarea regulilor de concurenţă loială nu trebuie să fie clar şi evident dovedită, fiind suficient ca autoritatea de concurenţă să constate, la o primă examinare a probelor identificate, probabilitatea existenţei unei asemenea încălcări, pe baza elementelor de fapt şi de drept relevante de care dispune la momentul analizei.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Condiţia urgenţei determinate de riscul producerii unui prejudiciu grav şi ireparabil adus întreprinderilor
    ART. 7
    Urgenţa dispunerii de măsuri interimare trebuie apreciată în raport cu necesitatea de a acţiona imediat, cu titlu provizoriu, în scopul de a evita producerea unui prejudiciu grav şi ireparabil adus întreprinderilor. Condiţia urgenţei presupune că este necesar ca măsurile interimare să fie dispuse şi să îşi producă efectele înainte de emiterea deciziei finale de constatare şi sancţionare a încălcării.

    ART. 8
    (1) Prin prejudiciu grav şi ireparabil adus întreprinderilor se înţelege paguba majoră, care nu ar putea fi remediată de către părţile afectate dacă s-ar produce.
    (2) Iminenţa prejudiciului nu trebuie constatată cu certitudine absolută, ci este suficient, mai ales când realizarea prejudiciului depinde de intervenţia unui ansamblu de factori, ca aceasta să poată fi prevăzută cu un grad suficient de probabilitate.

    ART. 9
    (1) Profitul nerealizat poate fi avut în vedere atunci când se impun măsuri interimare dacă există riscul intrării în insolvenţă sau este iminentă dispariţia de pe o anumită piaţă a uneia sau a mai multor întreprinderi, de exemplu în cazul sectoarelor economice cu rulaj rapid al stocurilor sau în care creditul comercial nu funcţionează ori se acordă pe perioade scurte.
    (2) În ceea ce priveşte aprecierea caracterului grav al modificării ireparabile a unei cote de piaţă, este necesar ca această modificare a cotei de piaţă să fie suficient de mare şi să se datoreze, în principal, comportamentului întreprinderii căreia i se adresează măsurile interimare.

    ART. 10
    (1) Caracterul grav şi cel ireparabil ale prejudiciului adus întreprinderilor se apreciază de la caz la caz şi constituie condiţii cumulative. Astfel, un prejudiciu grav care însă nu este ireparabil nu poate sta la baza unor măsuri interimare. Prejudiciu ireparabil nu înseamnă doar o stare iminentă de insolvenţă, putând fi considerate suficiente şi acele forme ale prejudiciului grav care nu vor putea fi reparate printr-o intervenţie ulterioară.
    (2) Prejudiciul grav şi ireparabil trebuie să rezulte din faptele de concurenţă neloială constatate la o primă examinare, care trebuie eliminate fără întârziere în vederea restabilirii mediului concurenţial loial.

    CAP. III
    Natura şi caracteristicile măsurilor interimare
    ART. 11
    O măsură interimară dispusă potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (9) din lege trebuie să fie necesară, proporţională, provizorie şi să aibă caracter de conservare, ţinându-se seama de interesele legitime ale părţilor cărora li se adresează.

    ART. 12
    Necesitatea măsurii interimare este justificată de urgenţa adoptării şi de caracterul său indispensabil, doar o acţiune imediată a autorităţii de concurenţă fiind în măsură să prevină sau să oprească producerea unui prejudiciu grav şi ireparabil adus întreprinderii/întreprinderilor.

    ART. 13
    (1) Caracterul proporţional al măsurii interimare implică faptul că aceasta trebuie să fie adecvată, necesară şi corespunzătoare scopului urmărit prin adoptarea ei.
    (2) În alegerea măsurii interimare adecvate, în funcţie de circumstanţele cazului, se va opta pentru acea măsură care creează cele mai puţine dificultăţi părţilor cărora li se adresează; în acest sens, măsurile interimare dispuse vor fi cu prevalenţă comportamentale, urmând ca, în situaţia în care acestea nu conduc la efectele scontate, să fie adoptate eventuale măsuri cu caracter structural.

    ART. 14
    (1) Caracterul provizoriu al măsurii interimare presupune faptul că aceasta este limitată în timp, fiind adoptată pe o durată determinată ce poate fi reînnoită în cazul în care este necesar şi adecvat.
    (2) Măsura interimară încetează de drept la data emiterii deciziei finale în cazul instrumentat de Consiliul Concurenţei în cadrul căruia a fost adoptată.

    ART. 15
    Caracterul de conservare al măsurii interimare se referă la faptul că aceasta urmăreşte menţinerea situaţiei existente înainte de manifestarea faptelor de concurenţă neloială care generează respectiva măsură şi nu poate crea un avantaj pentru o întreprindere.

    CAP. IV
    Procedura de adoptare a măsurilor interimare
    ART. 16
    (1) Consiliul Concurenţei poate dispune măsuri interimare doar în cadrul procedurii de cercetare aprofundată declanşate potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (7) din lege.
    (2) Necesitatea adoptării măsurilor interimare se poate constata pe tot parcursul procedurii administrative de cercetare aprofundată, din oficiu sau la propunerea formulată de întreprinderile afectate.

    ART. 17
    (1) În cazul în care Consiliul Concurenţei constată, la o primă examinare, existenţa unor fapte de concurenţă neloială interzise expres de lege şi care trebuie eliminate fără întârziere pentru a înlătura riscul unui prejudiciu grav şi ireparabil adus unei/unor întreprinderi, va efectua o analiză preliminară a posibilităţii de a fi adoptate măsuri interimare.
    (2) Analiza preliminară va conţine principalele elemente de fapt ale cazului şi considerentele pentru care Consiliul Concurenţei apreciază că există riscul unui prejudiciu grav şi ireparabil adus unei/unor întreprinderi, ce impune acţiune urgentă, precum şi măsurile pe care le consideră potrivite pentru restabilirea sau menţinerea unui mediu concurenţial loial şi uzanţelor cinstite.

    ART. 18
    (1) Conţinutul analizei preliminare efectuate de Consiliul Concurenţei va fi adus la cunoştinţa părţilor implicate, iar acestea, în termen de 10 zile de la data comunicării, pot prezenta, în scris, observaţiile lor cu privire la intenţia Consiliului Concurenţei de a adopta măsuri interimare.
    (2) În cazul practicii de concurenţă neloială prevăzute la art. 2 alin. (2) din lege, termenul pentru transmiterea observaţiilor acestora cu privire la intenţia Consiliului Concurenţei de a adopta măsuri interimare este de 4 zile de la data primirii analizei preliminare.
    (3) Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare informaţiile şi documentele transmise de părţile implicate ulterior expirării termenelor prevăzute la alin. (1) şi (2).

    ART. 19
    Faptul că părţile implicate nu transmit punctul lor de vedere, în scris, în cadrul termenului stabilit de Consiliul Concurenţei nu constituie un impediment pentru continuarea procedurii de adoptare a măsurilor interimare.

    ART. 20
    După expirarea termenului acordat părţilor implicate pentru transmiterea observaţiilor, Consiliul Concurenţei decide cu privire la adoptarea măsurilor interimare.

    ART. 21
    (1) Având în vedere caracterul provizoriu al măsurilor interimare, Consiliul Concurenţei va monitoriza eficacitatea aplicării acestora, astfel încât, dacă este necesar şi adecvat, măsurile să poată fi reînnoite în timp util sau, după caz, să poată fi adoptate modificările necesare ori să fie impuse măsuri noi.
    (2) Modificările pot avea în vedere durata de aplicare sau aspecte de fond în ceea ce priveşte măsurile deja impuse.
    (3) În cazul în care se dovedeşte necesară reînnoirea sau modificarea conţinutului şi/sau duratei măsurilor interimare deja impuse ori este necesară adoptarea de măsuri noi, dispoziţiile art. 17-20 se aplică în mod corespunzător.

    CAP. V
    Căi de atac
    ART. 22
    Decizia adoptată de Consiliul Concurenţei în conformitate cu prevederile art. 3^1 alin. (9) din lege va fi comunicată de îndată părţilor.

    ART. 23
    Decizia privind adoptarea măsurilor interimare poate fi atacată în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în condiţiile art. 3^1 alin. (10) din lege.

    CAP. VI
    Sancţiuni
    ART. 24
    Nerespectarea deciziei de impunere a măsurilor interimare reprezintă contravenţie, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (4) lit. d) din lege, fiind aplicate sancţiuni potrivit prevederilor art. 4 alin. (5) şi (6) din lege.

    ART. 25
    În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (7) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga persoanele fizice şi juridice la plata unor amenzi cominatorii, pentru fiecare zi de întârziere.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016