Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 22 iulie 2025  emise în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 22 iulie 2025 emise în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996

EMITENT: Consiliul Concurenţei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 707 din 30 iulie 2025
──────────
    Puse în aplicare prin ORDINUL nr. 2.112 din 22 iulie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 iulie 2025.
──────────
    În temeiul art. 26 şi al art. 27 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
    Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.
    CAP. I
    Introducere
    ART. 1
    (1) Prezentele instrucţiuni au ca scop acordarea de îndrumări cu privire la modalitatea de calcul al valorii investiţiei, precum şi cu privire la aspecte referitoare la depunerea notificării şi la noţiunea de control prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare, OUG nr. 46/2022.
    (2) Regulile prevăzute în prezentele instrucţiuni se corelează cu celelalte condiţii stabilite de OUG nr. 46/2022 pentru ca investiţia străină directă, investiţia nouă sau investiţia din Uniunea Europeană să fie supusă examinării şi avizării de către Comisia pentru examinarea investiţiilor străine directe, denumită în continuare CEISD.

    CAP. II
    Modalitatea de calcul al valorii investiţiei
    ART. 2
    Pragul stabilit la art. 3 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 46/2022 reprezentând valoarea investiţiei străine directe, investiţiei noi şi investiţiei din Uniunea Europeană supuse examinării şi avizării CEISD se determină potrivit regulilor prevăzute în prezentul capitol.

    ART. 3
    (1) Valoarea investiţiei este reprezentată de valoarea fondurilor puse la dispoziţie de către investitor.
    (2) Fondurile reprezintă suma totală a tuturor contraprestaţiilor care au fost sau vor fi furnizate direct sau indirect în contextul investiţiei de către sau în numele investitorului care este parte la operaţiune, inclusiv plăţi prin instrumente de plată fără numerar, active corporale sau necorporale, acţiuni sau transferuri de proprietate, remiterea de datorie, compensaţii, servicii sau orice alte contraprestaţii în natură.

    ART. 4
    (1) Valoarea investiţiei se determină după cum urmează:
    a) în cazul în care investiţiile sunt realizate prin dobândirea de titluri de participare - reprezentând acţiuni sau părţi sociale, valoarea investiţiei se determină prin luarea în considerare a preţului plătit pentru titlurile de participare şi/sau a capitalului pus la dispoziţie de către investitor, după caz;
    b) în cazul dobândirii de titluri de participare prin majorare sau orice altă formă de aport la capitalul social, care nu presupune transferul de titluri de participare, valoarea investiţiei constă în valoarea totală a aportului efectuat, incluzând atât valoarea nominală a titlurilor subscrise, cât şi prima de emisiune, dacă aceasta este aplicabilă. Pentru claritate, ipoteza dobândirii de titluri de participare prin majorare sau orice altă formă de aport la capitalul social are în vedere situaţia intervenirii unei modificări cu privire la structura deţinerilor de părţi sociale sau acţiuni fie prin apariţia unui nou asociat sau acţionar, fie prin modificarea controlului sau administrării. În acest sens, infuzia de capital sau orice altă formă de aport la capitalul social efectuată de către un asociat sau acţionar existent fără modificarea controlului sau administrării nu constituie investiţie străină directă, respectiv investiţie din Uniunea Europeană potrivit prevederilor OUG nr. 46/2022;
    c) în toate celelalte cazuri de investiţii care nu presupun plata unui preţ, valoarea investiţiei se determină ca valoarea de piaţă a titlurilor de participare/activelor dobândite stabilită pe baza propriilor evaluări întocmite de dobânditor pentru scopul operaţiunilor în cauză. Evaluarea întocmită de către dobânditor se stabileşte pe baza valorii de piaţă, valorii contabile sau valorii utilizate pentru scopuri fiscale, în această ordine, în funcţie de disponibilitatea determinării fiecărei valori, sau pot fi folosite rapoarte de evaluare care să determine valoarea investiţiei.

    (2) Dacă dobândirea titlurilor de participare, respectiv a activelor se realizează într-o manieră mixtă, prin combinarea unora dintre modalităţile prevăzute la alin. (1), valoarea investiţiei este reprezentată de capitalul total investit, determinat potrivit regulilor aplicabile fiecăreia dintre operaţiuni.
    (3) În cazul în care contraprestaţia constă în alte active, servicii, interese sau alte contraprestaţii în natură, valoarea acestora este valoarea lor justă de piaţă la data la care părţile depun cererea de autorizare.
    (4) În cazul în care tranzacţia constă într-un împrumut sau un acord de finanţare, contraprestaţia include valoarea totală a împrumutului, inclusiv dobânzile aferente, sau a unui acord de finanţare similar, pus la dispoziţie investitorului sau furnizat de investitor sau investitorului care este parte la operaţiune. Nu intră sub incidenţa acestei prevederi împrumuturile/finanţările acordate de instituţiile financiare autorizate, precum bănci sau instituţii financiare nebancare, în cursul obişnuit al desfăşurării activităţii de creditare cu titlu profesional în România în baza cărora nu dobândesc un drept de administrare sau control asupra entităţilor împrumutate.
    (5) În cazul în care operaţiunea constă în sau include conversia unei participaţii în capitaluri proprii dobândite anterior de investitor care este parte la tranzacţie, contraprestaţia include ceea ce a fost plătit de către investitor sau în numele acestuia pentru a achiziţiona iniţial capitalul propriu, în plus faţă de orice altă contraprestaţie plătită sau care urmează să fie plătită în legătură cu conversia.
    (6) În cazul în care contraprestaţia include titluri tranzacţionate la o bursă de valori mobiliare, valoarea este preţul de închidere a valorilor mobiliare la bursa la care valorile mobiliare sunt tranzacţionate în ziua de tranzacţionare imediat anterioară datei depunerii cererii de autorizare sau, dacă valorile mobiliare nu au fost tranzacţionate în acea zi, ultimul preţ de închidere publicat.
    (7) În cazul în care o investiţie se va efectua în mai multe etape, valoarea investiţiei se determină prin cumularea valorilor aferente fiecărei etape.
    (8) În cazul în care investiţia presupune şi prestaţii patrimoniale afectate de termene sau condiţii, care, prin obiect, natură sau finalitate, sunt considerate a fi stabilite în scopul realizării investiţiei, valoarea totală a investiţiei include şi valoarea acestora.
    (9) Când o investiţie face parte dintr-o tranzacţie multijurisdicţională, iar preţul alocat pentru întreprinderea/ activele din România nu este individualizat separat, la determinarea valorii investiţiei pentru determinarea pragului valorii investiţiei prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 46/2022 se iau în considerare propriile evaluări furnizate de părţi cu privire la întreprinderea/activele înregistrate/situate în România. În cazul în care nu este alocat preţul pentru întreprinderea/activele din România sau nu sunt furnizate de părţi evaluări cu privire la întreprinderea/activele înregistrată/situate în România, valoarea investiţiei va fi considerată valoarea totală a tranzacţiei multijurisdicţionale.

    CAP. III
    Depunerea notificării. Noţiunea de control
    ART. 5
    În vederea demonstrării intenţiei de a realiza o investiţie, părţile trebuie să prezinte un document, antecontract, contract sau orice alt acord care să demonstreze fără dubii intenţia de realizare a investiţiei străine.

    ART. 6
    Cererea de autorizare va fi depusă după finalizarea negocierilor, după momentul stabilirii celor mai importante aspecte ale operaţiunii, dar înainte de punerea în aplicare a investiţiei. Cu titlu de exemplu, fără ca lista să fie exhaustivă, preţul, modalitatea de finanţare, părţile, obiectul reprezintă aspecte importante ale operaţiunii.

    ART. 7
    (1) Noţiunea de „control“ se referă la noţiunea de control în sensul prevederilor art. 9 alin. (5) şi (6) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinzând şi operaţiunile care conduc la crearea de societăţi în comun, astfel cum sunt prevăzute în Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Pentru conceptul de control se va avea în vedere partea B, capitolul II, secţiunile 1, 2 şi 3 din Instrucţiunile privind conceptele de concentrare economică, întreprindere implicată, funcţionare deplină şi cifră de afaceri, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2010, cu modificările ulterioare.

    ART. 8
    Prezentele instrucţiuni sunt puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016