Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 19 septembrie 2003  privind constituirea şi utilizarea veniturilor cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare cuprinsă în tarifele pentru energia electrică şi termica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 19 septembrie 2003 privind constituirea şi utilizarea veniturilor cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare cuprinsă în tarifele pentru energia electrică şi termica

EMITENT: Ministerul Finanţelor Publice
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 699 din 6 octombrie 2003
──────────
    Aprobate prin Ordinul nr. 1.236/154/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 6 octombrie 2003.
──────────
    Potrivit art. 10 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, veniturile şi cheltuielile Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic s-au introdus în bugetul de stat ca venituri şi cheltuieli cu destinaţie specială, urmând regulile şi principiile acestui buget.
    CAP. I
    Constituirea veniturilor cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare cuprinsă în tariful energiei electrice şi termice
    1. Veniturile cu destinaţie specială pentru dezvoltarea sistemului energetic se constituie din taxele de dezvoltare cuprinse în tarifele în vigoare stabilite pentru energia electrica şi termica livrata de agenţii economici producători şi autoproducatori de energie electrica şi termica, indiferent de forma de proprietate a acestora, consumatorilor din economie, cu excepţia consumatorilor casnici. Taxa de dezvoltare se calculează inclusiv la majorările din tarife rezultate din întârzierile la plata facturilor de energie electrica şi termica.
    2. Taxele de dezvoltare sunt incluse în tarifele pentru energie electrica şi termica şi sunt stabilite în cuantum de 9% pentru energia electrica şi de 2% pentru energia termica, livrate consumatorilor din economie, cu excepţia consumatorilor casnici.
    3. Potrivit art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, aprobată prin Legea nr. 136/1994, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 60/2001, veniturile cu destinaţie specială pentru dezvoltarea Sistemului energetic naţional se colectează de către Societatea Comercială de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. şi Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice şi Termice "Termoelectrica" - S.A. şi de filialele acestora, Societatea Naţionala "Nuclearelectrica" - S.A., Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice "Hidroelectrica" - S.A. - pentru energie electrica şi de către Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice şi Termice "Termoelectrica" - S.A. şi filialele sale cu personalitate juridică - pentru energia termica, într-un cont special, pe măsura încasării contravalorii energiei electrice şi termice livrate consumatorilor.
    Pentru autoproducatorii de energie electrica şi termica, interconectati la Sistemul energetic naţional, veniturile cu destinaţie specială pentru dezvoltarea Sistemului energetic naţional se colectează de la aceştia într-un cont special, pe măsura încasării contravalorii energiei electrice şi termice livrate consumatorilor.
    Unităţile colectoare prevăzute la alin. 1 şi 2 au obligaţia sa vireze cu ordin de plată sumele reprezentând taxele de dezvoltare cuprinse în tarifele pentru energia electrica şi termica la bugetul de stat, lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei în care acestea se încasează, în contul nr. 20170119 "Venituri cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare, cuprinsă în tariful energiei electrice şi termice", deschis la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
    Unităţile colectoare prevăzute la alin. 1 şi 2 sunt obligate sa declare taxele de dezvoltare cuprinse în tarifele pentru energia electrica şi termica lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei în care acestea se încasează, pe formularul "Declaraţie privind taxa de dezvoltare cuprinsă în tariful energiei electrice şi termice", cod 14.13.01.14, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor publice nr. 386/2003.
    Unităţile colectoare care nu au virat în contul veniturilor cu destinaţie specială sumele reprezentând taxele din dezvoltare cuprinse în tarifele pentru energia electrica şi termica la termenul scadent datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicată, cu modificările ulterioare.

    CAP. II
    Utilizarea veniturilor cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare cuprinsă în tariful energiei electrice şi termice
    Veniturile cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare cuprinsă în tariful energiei electrice şi termice încasate la bugetul de stat se utilizează pentru finanţarea cheltuielilor de investiţii din sistemul energetic, în limita sumelor încasate la acesta.
    1. Cheltuielile care se finanţează din veniturile cu destinaţie specială se reflecta în bugetul Ministerului Economiei şi Comerţului, la capitolul bugetar în care se evidenţiază energia electrica şi termica sub forma:
    a) cheltuielilor de investiţii;
    b) transferurilor din bugetul de stat către bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic;
    c) rambursarilor de credite interne şi externe contractate pentru finanţarea obiectivelor de investiţii din sistemul energetic.

    2. Creditele bugetare aprobate prin bugetul Ministerului Economiei şi Comerţului pe destinatiile prevăzute la lit. a), b) şi c) de la pct. 1 se pot folosi, la cererea ordonatorului principal de credite, numai după deschiderea de credite, repartizarea creditelor bugetare şi alimentarea cu fonduri a conturilor deschise pe seama acestora.
    Aprobarea cererii de deschidere se face în funcţie de gradul de încasare a veniturilor cu destinaţie specială, în raport cu gradul de folosire a fondurilor puse la dispoziţie anterior.

    3. Veniturile cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare cuprinsă în tariful energiei electrice şi termice se utilizează pentru:
    a) finanţarea următoarelor categorii de investiţii din sistemul energetic al producătorilor şi autoproducatorilor de energie, cuprinse în Strategia energetica a Ministerului Economiei şi Comerţului, respectiv:
    a(1) amenajări hidroenergetice;
    a(2) finalizarea capacităţilor în execuţie, precum şi realizarea de capacităţi noi, inclusiv cele nucleare, pentru producerea energiei electrice şi termice;
    a(3) amenajări de depozite de cărbune, păcură, cenuşă;
    a(4) lucrări pentru mărirea gradului de siguranţă în funcţionarea capacităţilor existente;
    a(5) lucrări pentru protecţia mediului înconjurător la obiectivele din sectorul energetic;
    a(6) reţelele de transport şi distribuţie a energiei electrice, în special în mediul rural;
    a(7) instalaţii de producere şi furnizare a apei fierbinti prin utilizarea aburului disponibil în cazanele centralelor de termoficare şi alte obiective din sectorul energetic;
    a(8) lucrări pentru creşterea eficientei energetice la consumatorii interconectati la Sistemul energetic naţional;
    a(9) finanţarea activităţilor de cercetare-dezvoltare, aplicaţii şi inginerie tehnologică aferentă suportului tehnic naţional pentru domeniul de energetică nucleară;
    a(10) finanţarea stocului de uraniu necesar în vederea realizării primei încărcături, precum şi depozitarea şi conservarea acestuia pentru centralele nuclearelectrice;
    a(11) finanţarea stocului de apă grea necesar în vederea realizării primei încărcături pentru centralele nuclearelectrice;
    a(12) lucrări de transport şi distribuţie a energiei termice, inclusiv cele aflate în subordinea administraţiei publice locale;
    a(13) lucrări pentru conservarea energiei, respectiv cele destinate reabilitării sistemelor de încălzire, modernizării reţelelor termice existente, pentru recuperarea resurselor energetice refolosibile şi regenerabile, precum şi pentru substituirea gazelor naturale şi a altor purtători de energie;
    a(14) evaluarea tehnică şi avizarea, în condiţii de respectare a realităţii, regularităţii şi legalităţii, precum şi monitorizarea proiectelor în domeniul eficienţei energetice de către Agenţia Română pentru Conservarea Energiei, ca instituţie de specialitate la nivel naţional, cu personalitate juridică, autonomie funcţională, organizatorică şi financiară din subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului;

    b) transferurile din bugetul de stat către bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic se utilizează pentru:
    b(1) repararea, reabilitarea şi modernizarea centralelor şi punctelor termice;
    b(2) repararea, reabilitarea şi modernizarea reţelelor de transport şi distribuţie a energiei termice;
    b(3) contorizarea energiei termice.
    Sumele prevăzute ca transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic se repartizează pe judeţe, localităţi şi obiective de către Ministerul Economiei şi Comerţului şi se aproba ca anexa la bugetul acestui minister.
    După aprobarea repartizării pe trimestre a sumelor prevăzute ca transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic, acestea vor fi comunicate, în termen de 15 zile, unităţilor administrativ-teritoriale beneficiare.
    Sumele necesare finanţării obiectivelor de investiţii se determina pe baza notelor de fundamentare prezentate de primării, aprobate de către ordonatorul principal de credite şi avizate pentru control financiar preventiv.
    Sumele cuvenite bugetelor locale se virează pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului, în contul de venituri al bugetelor locale nr. 21.37.02.07 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic", deschis la unităţile Trezoreriei Statului (anexele nr. 1, 2 şi 3 care fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni). Anexele nr. 1-3 se semnează şi de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale;

    c) din veniturile cu destinaţie specială pot fi efectuate cheltuieli pentru rambursarea creditelor interne şi externe contractate pentru finanţarea obiectivelor de investiţii din sistemul energetic şi pentru plati de dobânzi şi comisioane aferente acestora, potrivit legii bugetului de stat aprobat, în condiţiile în care nu sunt interdicţii de a utiliza aceasta sursa de finanţare.
    În funcţie de importanţa lucrărilor executate pentru dezvoltarea şi modernizarea Sistemului energetic naţional pentru care s-au contractat credite interne şi externe de către agenţii producători de energie electrica şi termica, cu garantarea în numele şi în contul statului român, Ministerul Economiei şi Comerţului, în calitate de ordonator principal de credite, stabileşte priorităţile şi cuantumul rambursarilor de credite, plăţilor de dobânzi şi comisioane la credite în funcţie de cheltuielile cu aceasta destinaţie aprobate prin legea anuală a bugetului de stat.


    4. În condiţiile legii, în cazuri bine justificate, ordonatorul principal de credite poate redistribui sumele alocate din venituri cu destinaţie specială pe obiectivele de investiţii, în cadrul listei aprobate prin legea anuală a bugetului de stat, în conformitate cu prevederile art. 43 şi 44 din Legea nr. 500/2002.
    5. Beneficiarii de fonduri alocate din venituri cu destinaţie specială au obligaţia să respecte destinaţia sumelor primite, să le utilizeze cu maxima eficienta, să îşi organizeze evidenta urmăririi realizării finanţării obiectivelor de investiţii, distinct pe obiective şi surse de finanţare, avându-se în vedere ca sursele prevăzute în liste sunt limite maxime ce nu pot fi depăşite, şi să asigure contabilitatea şi raportarea operaţiunilor gestionate.
    Organele fiscale, cu ocazia verificării modului de îndeplinire a obligaţiilor către stat, vor urmări şi modul de utilizare a sumelor privind veniturile cu destinaţie specială. Pentru sumele utilizate cu alta destinaţie cei vinovaţi vor fi sancţionaţi conform prevederilor legale în vigoare.

    6. Situaţiile lucrărilor şi facturile de echipamente pentru investiţii, neachitate până la finele anului din lipsa de disponibil, se vor achită în anul următor pe măsura colectării şi constituirii veniturilor cu destinaţie specială şi a încasării creanţelor, cu încadrarea în plafoanele aprobate prin listele-anexe la legea anuală a bugetului de stat.
    7. Alin. (3) al art. 10 din Legea nr. 500/2002 prevede că veniturile şi cheltuielile Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic se introduc în bugetul de stat ca venituri şi cheltuieli cu destinaţie specială, urmând regulile şi principiile acestui buget.
    Având în vedere aceste prevederi, prezentele instrucţiuni privind finanţarea cheltuielilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 29/1994, aprobată prin Legea nr. 136/1994, cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu normele, instrucţiunile şi precizările aprobate pentru finanţarea cheltuielilor din fonduri publice.

    CAP. III
    Contabilitatea şi prezentarea execuţiei veniturilor şi a cheltuielilor cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare a sistemului energetic
    1.1. Principalele înregistrări contabile privind colectarea şi utilizarea de către agenţii economici a veniturilor cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare a sistemului energetic:
    La unităţile colectoare:
    ● Constituirea veniturilor cu destinaţie specială din taxa de dezvoltare a sistemului energetic pe măsura ce se factureaza consumul de energie electrica şi termica în al cărui tarif este inclusă aceasta taxa

┌───────────────────┬─┬────────────────┐
│635 │ │447/analitic │
│"Cheltuieli cu alte│ │distinct │
│impozite, │=│"Fonduri │
│taxe şi vărsăminte │ │speciale - taxe
│asimilate" │ │şi vărsăminte │
│ │ │asimilate" │
└───────────────────┴─┴────────────────┘


    ● Virarea sumelor colectate în conturile deschise la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului

┌─────────────────┬─┬──────────────────┐
│447/analitic │ │5121 │
│distinct │ │"Conturi la bănci │
│"Fonduri speciale│=│în lei" │
│- taxe │ │şi vărsăminte │
│ │ │asimilate" │
└─────────────────┴─┴──────────────────┘



    La unităţile beneficiare:
    a) În cazul finanţării obiectivelor de investiţii:
    ● Primirea sumelor alocate din veniturile cu destinaţie specială, virate de către Ministerul Economiei şi Comerţului pentru finanţarea obiectivelor de investiţii aprobate

┌────────────────┬─┬───────────────────┐
│5121 │ │131 │
│"Conturi la │=│"Subvenţii pentru │
│bănci în lei" │ │investiţii" │
└────────────────┴─┴───────────────────┘


    ● Evidentierea imobilizarilor corporale şi necorporale recepţionate, care au fost efectuate din sumele primite pentru investiţii

┌───────────────────┬───┬──────────────┐
│ │ │404 (231) │
│213 │ │"Furnizori de │
│"Instalaţii │ │imobilizări │
│tehnice, mijloace │ │("Imobilizări │
│de transport │= │corporale │
│animale şi │sau│în curs") │
│plantaţii" │= │404 (233) │
│203 │ │"Furnizori de │
│"Cheltuieli de │ │imobilizări │
│dezvoltare" │ │("Imobilizări │
│ │ │necorporale │
│ │ │în curs") │
└───────────────────┴───┴──────────────┘


    ● Plata facturilor furnizorilor pentru realizarea obiectivelor de investiţii

┌──────────────────┬─┬─────────────────┐
│404 (401) │ │5121 │
│"Furnizori de │=│"Conturi la bănci│
│imobilizări" │ │în lei" │
│("Furnizori") │ │ │
└──────────────────┴─┴─────────────────┘


    ● Înregistrarea cotei-părţi din subvenţii pe seama veniturilor, pe măsura amortizarii imobilizarilor corporale şi necorporale
    - înregistrarea amortizarii imobilizarilor corporale

┌─────────────────────┬─┬──────────────┐
│681 │ │281 │
│"Cheltuieli de │ │"Amortizări │
│exploatare privind │=│privind │
│amortizările şi │ │imobilizări │
│provizioanele" │ │corporale" │
└─────────────────────┴─┴──────────────┘


                                            sau
    – înregistrarea amortizarii imobilizarilor necorporale

┌──────────────┬────────────┬────────────┐
│681 │ │280 │
│"Cheltuieli de│ │"Amortizări │
│exploatare │ │privind │
│privind │= │imobilizări │
│amortizările │şi, │necorporale"│
│şi │concomitent,│7584 │
│provizioanele"│= │"Venituri │
│131 │ │din │
│"Subvenţii │ │subvenţii │
│pentru │ │pentru │
│investiţii" │ │investiţii" │
└──────────────┴────────────┴────────────┘




    b) În cazul finanţării altor activităţi decât investiţii:
    ● Primirea sumelor alocate din veniturile cu destinaţie specială, virate de către Ministerul Economiei şi Comerţului pentru finanţarea altor activităţi decât cele de natura investiţiilor

┌───────────────────┬─┬────────────────┐
│5121 │ │472 │
│"Conturi la bănci │=│"Venituri │
│în lei" │ │înregistrate │
│ │ │în avans" │
└───────────────────┴─┴────────────────┘


    ● Recunoaşterea venitului corespunzător cheltuielilor efectuate, colectate după natura lor

┌────────────────────┬─┬───────────────┐
│472 │ │741 │
│"Venituri │=│"Venituri din │
│înregistrate în │ │subvenţii │
│avans" │ │de exploatare" │
└────────────────────┴─┴───────────────┘





    1.2. Operaţiunile contabile care se efectuează la Ministerul Economiei şi Comerţului
    ● Virarea sumelor către unităţile beneficiare

┌──────────────────────┬─┬─────────────┐
│410 │ │700 │
│"Cheltuieli ale │ │"Finanţare de│
│instituţiei publice │=│la buget │
│finanţate de la buget"│ │privind anul │
│ │ │curent" │
└──────────────────────┴─┴─────────────┘


    Prezentele instrucţiuni înlocuiesc Instrucţiunile ministrului finanţelor şi ministrului industriei şi comerţului nr. 91.825/255.479/1999 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 16 iunie 1999, cu completările ulterioare.

    ANEXA 1

    la instrucţiuni
        Judeţul .............................
        Consiliul Judeţean/Local ............
                               NOTA DE FUNDAMENTARE
             pentru transferurile din bugetul de stat către bugetele locale
                  pentru dezvoltarea sistemului energetic
                      pentru luna ....... anul ...........

┌───────────────────────────────────────────────────────┐
│- mii lei - │
├────┬──────────┬─────────────────────┬──────────┬──────┤
│ │ │Valoarea │ │ │
│ │ ├──────────┬──────────┤Sume │ │
│ │ │ │situaţiei │alocate │ │
│ │ │ │lucrărilor│cumulat de│ │
│ │ │lucrărilor│executate │la │ │
│Nr. │ │conform │cumulat de│începutul │Sume │
│crt.│Obiectivul│listei │la │anului │de │
│ │ │aprobate │începutul │până la │alocat│
│ │ │pe anul │anului │finele │ │
│ │ │curent │până la │lunii │ │
│ │ │ │finele │precedente│ │
│ │ │ │lunii │ │ │
│ │ │ │precedente│ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────┤
│A │B │1 │2 │3 │4=2-3 │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────┤
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────┤
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────┤
├────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────┤
│TOTAL: │
└───────────────────────────────────────────────────────┘

    Ordonator principal de credite

                             ------------------------------
                         Numele şi prenumele: .................
                         Semnatura: ...........................
                                          L/S

    ANEXA 2

    la instrucţiuni
    Judeţul .............................
    Consiliul Judeţean/Local ............
    BORDEROU Nr. ...........
    privind efectuarea de cheltuieli din transferurile din bugetul
    de stat către bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic
    din data de .............. anul ..............

┌───────────────────────────────────────────────────┐
│- mii lei - │
├────┬────────────────────────┬─────────┬───────────┤
│Nr. │Codul │Denumirea│Suma │
│crt.│ │ │repartizată│
├────┼────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│1. │........................│ │ │
│2. │........................│ │ │
│3. │........................│ │ │
└────┴────────────────────────┴─────────┴───────────┘

    Sumele solicitate la plata reprezintă lucrări executate, achiziţii de utilaje şi servicii prestate în cadrul contractelor încheiate şi au la baza facturi fiscale întocmite şi vizate în conformitate cu prevederile legale (Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, aprobată şi modificată prin Legea nr. 301/2002, cu modificările ulterioare, şi Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 123/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice privind cadrul general al atribuţiilor şi exercitării controlului financiar preventiv propriu).
    Ordonator principal de credite
    -------------------------------
    Numele şi prenumele: ..........

    Semnatura: ....................
    L/S

    ANEXA 3

    la instrucţiuni
        Judeţul ............................
        Consiliul Judeţean/Local ...........
                                        BORDEROU
         privind efectuarea de cheltuieli din transferurile din bugetul de stat
             către bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic
                       din data de ............ anul ...........

┌─────────────────────────┬────────────┐
│ │Suma │
│ │repartizată │
│ │- mii lei - │
├─────────────────────────┼────────────┤
│1. Obiectivul │ │
│1.1. Executanţi │ │
│................ │ │
│................ │ │
│1.2. Furnizori de │ │
│echipamente │ │
│................ │ │
│................ │ │
│1.3. Alţi prestatori de │ │
│servicii │ │
│................ │ │
│................ │ │
├─────────────────────────┼────────────┤
│2. Obiectivul │ │
│2.1. Executanţi │ │
│................ │ │
│................ │ │
│2.2. Furnizori de │ │
│echipamente │ │
│................ │ │
│................ │ │
│2.3. Alţi prestatori de │ │
│servicii │ │
│................ │ │
│................ │ │
└─────────────────────────┴────────────┘

                             Ordonator principal de credite

                             ------------------------------
                             Numele şi prenumele: .........
                             Semnatura: ...................
                                          L/S

     ---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016