Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
INSTRUCŢIUNI din 18 iunie 2025 pentru organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor publice pentru atribuirea contractelor de concesiune a unor bunuri imobile, proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române"
EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 593 din 26 iunie 2025
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 1.649 din 18 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 26 iunie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentele instrucţiuni au drept scop stabilirea cadrului general şi a procedurii privind concesionarea bunurilor proprietate publică a statului român, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, denumită în continuare A.N.A.R.
ART. 2
Dispoziţiile prezentelor instrucţiuni nu se aplică contractelor reglementate prin dispoziţiile legislaţiei în materia achiziţiilor publice.
ART. 3
Domeniul public administrat de A.N.A.R. este alcătuit din bunurile prevăzute în anexa nr. 2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 4
Pot face obiect al contractului de concesiune terenurile aflate în domeniul public al statului susceptibile prin natura lor să realizeze scopul concesiunii de bunuri, potrivit art. 302 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 5
(1) A.N.A.R. are calitatea de concedent, în numele statului român.
(2) Documentaţia-cadru de atribuire şi caietul-cadru de sarcini se aprobă de către consiliul de conducere al A.N.A.R., în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni.
(3) Calitatea de concesionar o poate avea orice persoană fizică sau juridică, română ori străină.
ART. 6
Redevenţa obţinută prin concesionare se face venit propriu al A.N.A.R., în condiţiile art. 33 alin. (1^3) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 7
Modul de calcul şi modul de plată a redevenţei se stabilesc de către concedent, astfel cum este prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. Costul concesiunii include şi cheltuielile efectuate de către concedent cu întocmirea documentaţiei cadastrale şi/sau de urbanism necesare concesionării.
ART. 8
(1) Contractul de concesiune se încheie în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pentru o durată ce nu poate depăşi 49 de ani, începând de la data semnării lui, inclusiv eventualele acte adiţionale de prelungire a perioadei, dacă se prevede posibilitatea prelungirii.
(2) Durata concesiunii se stabileşte de către concedent, în baza studiului de oportunitate şi în funcţie de perioada de amortizare a investiţiilor ce urmează să fie realizate de către concesionar.
ART. 9
Subconcesionarea/Închirierea/Subînchirierea este interzisă.
ART. 10
(1) Pentru concesionarea terenurilor se stabilesc următoarele:
a) destinaţia, respectiv modul de utilizare a terenurilor conform funcţionalităţii prevăzute în reglementările de urbanism şi de amenajare a teritoriului, precum şi în cele de gospodărire a apelor aplicabile;
b) durata concesiunii;
c) preţul concesiunii;
d) termenul de începere a lucrărilor la obiectivul de investiţii.
(2) Concesionarea terenurilor în zone cu regim special din punctul de vedere al mediului sau afectate de anumite restricţii se realizează numai cu avizul autorităţilor de resort.
(3) Categoriile de bunuri utilizate de concesionar în derularea concesiunii sunt următoarele:
a) bunurile de retur - bunurile care au făcut obiectul concesiunii, precum şi cele care au rezultat în urma investiţiilor impuse în caietul de sarcini, în mod gratuit, libere de sarcini;
b) bunurile de preluare - bunurile care la expirarea contractului pot reveni concedentului;
c) bunurile proprii - bunurile care aparţin concesionarului şi care sunt exploatate în strictă concordanţă cu obiectul concesiunii şi care, la expirarea contractului de concesiune, revin de drept concesionarului.
ART. 11
Terenurile se pot concesiona numai în vederea realizării de construcţii sau de obiective de uz sau de interes public, cu respectarea documentaţiilor de urbanism.
ART. 12
Terenurile aparţinând domeniului public al statului român, aflate în administrarea A.N.A.R., pot fi concesionate prin licitaţie publică, potrivit legii, în condiţiile respectării documentaţiilor de urbanism şi de amenajare a teritoriului.
ART. 13
Se pot concesiona doar terenurile care nu fac obiectul revendicării de către foştii proprietari, în temeiul legilor de restituire a proprietăţilor, şi nu fac obiectul vreunui litigiu aflat pe rolul instanţelor judecătoreşti.
ART. 14
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de concesiune, potrivit art. 311 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, sunt:
a) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;
b) tratamentul egal - aplicarea, într-o manieră nediscriminatorie, de către autoritatea publică, a criteriilor de atribuire a contractului de concesiune;
c) proporţionalitatea - orice măsură stabilită de autoritatea publică trebuie să fie necesară şi corespunzătoare naturii contractului;
d) nediscriminarea - aplicarea de către autoritatea publică a aceloraşi reguli, indiferent de naţionalitatea participanţilor la procedura de atribuire a contractului de concesiune, cu respectarea condiţiilor prevăzute în acordurile şi convenţiile la care România este parte;
e) libera concurenţă - asigurarea de către autoritatea publică a condiţiilor pentru ca orice participant la procedura de atribuire să aibă dreptul de a deveni concesionar în condiţiile legii, ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte.
ART. 15
Procedura de atribuire a contractului de concesiune este licitaţia, procedură la care persoana fizică sau juridică interesată are dreptul de a depune ofertă, cu respectarea prevederilor legale, urmărindu-se valorificarea superioară a potenţialului terenului.
ART. 16
Concedentul are obligaţia de a asigura protejarea acelor informaţii care îi sunt comunicate de persoanele fizice sau juridice cu titlu confidenţial, precum şi de a respecta regimul juridic al protecţiei datelor cu caracter personal.
ART. 17
Pe parcursul aplicării procedurii de atribuire concedentul are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a evita situaţiile de natură să determine apariţia unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurenţei neloiale.
CAP. II
Procedura administrativă de concesionare a terenurilor proprietate publică administrate de Administraţia Naţională „Apele Române“
ART. 18
(1) Concesionarea are loc la iniţiativa concedentului sau ca urmare a unei propuneri însuşite de acesta.
(2) Concesionarea se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) Propunerea de concesionare trebuie să fie fundamentată din punct de vedere economic, financiar, social şi de mediu.
ART. 19
(1) Iniţiativa concesiunii trebuie să aibă la bază efectuarea unui studiu de oportunitate, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a) descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat;
b) motivele de ordin financiar, economic, social şi de mediu care justifică realizarea concesiunii;
c) nivelul minim al redevenţei;
d) procedura utilizată pentru atribuirea contractului de concesiune şi justificarea alegerii procedurii;
e) durata estimată a concesiunii;
f) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;
g) avizul obligatoriu al Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apărare, după caz;
h) avizul obligatoriu al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, în cazul în care obiectul concesiunii îl constituie bunuri situate în integralitate sau parţial în interiorul unei arii naturale protejate, respectiv al autorităţii teritoriale pentru protecţia mediului competente, în cazul în care aria naturală protejată nu are structură de administrare/custode.
(2) Studiul de oportunitate se întocmeşte de către concedent.
(3) În cazurile în care autoritatea publică în domeniul gospodăririi apelor nu deţine capacitatea organizatorică şi/sau tehnică pentru elaborarea studiului de oportunitate, aceasta poate achiziţiona servicii de consultanţă.
(4) După aprobarea studiului de oportunitate, concedentul are obligaţia să califice natura contractului, potrivit art. 309 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 20
(1) Studiul de oportunitate se aprobă de către consiliul de conducere al A.N.A.R.
(2) În baza studiului de oportunitate se elaborează caietul de sarcini al concesiunii, care se aprobă de consiliul de conducere al A.N.A.R.
CAP. III
Atribuirea contractului de concesiune
ART. 21
În conformitate cu dispoziţiile art. 313 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul documentaţiei de atribuire se precizează orice cerinţă, criteriu, regulă şi alte informaţii necesare pentru a asigura ofertantului o informare completă, corectă şi explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire, respectiv cel puţin următoarele informaţii:
a) informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact etc.;
b) instrucţiuni privind organizarea şi desfăşurarea procedurii de concesionare;
c) caietul de sarcini;
d) instrucţiuni privind modul de elaborare şi prezentare a ofertelor;
e) informaţii detaliate şi complete privind criteriile de atribuire aplicate pentru stabilirea ofertei câştigătoare, precum şi ponderea lor;
f) instrucţiuni privind modul de utilizare a căilor de atac;
g) informaţii referitoare la clauzele contractuale obligatorii.
ART. 22
Concedentul are dreptul de a impune în cadrul documentaţiei de atribuire, în măsura în care acestea sunt compatibile cu obiectul contractului, condiţii speciale de îndeplinire a contractului prin care se urmăreşte obţinerea unor efecte de ordin social sau în legătură cu protecţia mediului şi promovarea dezvoltării durabile.
ART. 23
Orice persoană interesată are dreptul de a transmite o solicitare de participare la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
ART. 24
(1) Concedentul are obligaţia să asigure obţinerea documentaţiei de atribuire de către persoana interesată, care înaintează o solicitare în acest sens, în cel mai scurt timp posibil, într-o perioadă care să nu depăşească 5 zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării.
(2) Concedentul are obligaţia de a pune la dispoziţia persoanei interesate care a înaintat o solicitare în acest sens un exemplar din documentaţia de atribuire, pe suport hârtie şi/sau pe suport magnetic, situaţie în care concedentul are dreptul de a stabili un preţ pentru obţinerea documentaţiei de atribuire, cu condiţia ca acest preţ să nu depăşească costul multiplicării documentaţiei, la care se poate adăuga, dacă este cazul, costul transmiterii acesteia.
CAP. IV
Concesionarea prin licitaţie
ART. 25
(1) Licitaţia se iniţiază prin publicarea unui anunţ de licitaţie de către concedent în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţională şi într-unul de circulaţie locală, pe pagina sa de internet ori prin alte medii ori canale publice de comunicaţii electronice.
(2) Concedentul are obligaţia de a stabili perioada de depunere a ofertelor în funcţie de complexitatea contractului de concesiune de bunuri proprietate publică şi de cerinţele specifice.
(3) Anunţul de licitaţie trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a) informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact etc;
b) informaţii generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat;
c) informaţii privind documentaţia de atribuire;
(i) modalitatea sau modalităţile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentaţiei de atribuire;
(ii) denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire;
(iii) costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul;
(iv) data-limită pentru solicitarea clarificărilor;
(v) informaţii privind ofertele;
(vi) data-limită de depunere a ofertelor;
(vii) adresa la care trebuie depuse ofertele;
(viii) numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă
d) data şi locul la care se va desfăşura şedinţa publică de deschidere a ofertelor;
e) denumirea, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei;
f) data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării.
(4) Licitaţia se derulează cu aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
CAP. V
Anularea procedurii de atribuire a contractului de concesiune
ART. 26
(1) Concedentul are dreptul de a anula procedura pentru atribuirea contractului de concesiune înainte de data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii de atribuire şi, oricum, înainte de data încheierii contractului, numai în următoarele cazuri:
a) în urma publicării anunţului de licitaţie nu au fost depuse cel puţin 2 oferte valabile;
b) se constată abateri grave de la prevederile legale care afectează procedura de atribuire sau fac imposibilă încheierea contractului.
(2) În sensul prevederilor alin. (1) lit. b), procedura de atribuire se consideră afectată în cazul în care sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:
a) în cadrul documentaţiei de atribuire şi/sau în modul de aplicare a procedurii de atribuire se constată erori sau omisiuni care au ca efect încălcarea normelor incidente şi a prezentelor instrucţiuni;
b) concedentul se află în imposibilitate de a adopta măsuri corective, fără ca acestea să conducă, la rândul lor, la încălcarea principiilor prevăzute în prezentele instrucţiuni.
ART. 27
Concedentul are obligaţia de a comunica, în scris, tuturor participanţilor la procedura de atribuire, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data anulării, atât încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au creat prin depunerea ofertelor, cât şi motivul concret care a determinat decizia de anulare.
CAP. VI
Contractul de concesiune
ART. 28
(1) Contractul de concesiune cuprinde clauzele prevăzute în caietul de sarcini şi clauzele convenite de părţile contractante, fără a contraveni obiectivelor concesiunii prevăzute în caietul de sarcini.
(2) Contractul de concesiune trebuie să conţină interdicţia pentru concesionar de a subconcesiona/închiria/subînchiria unei alte persoane obiectul concesiunii.
(3) Contractul de concesiune cuprinde şi clauze contractuale referitoare la împărţirea responsabilităţilor de mediu între concedent şi concesionar.
ART. 29
În contractul de concesiune trebuie precizate în mod distinct categoriile de bunuri ce vor fi utilizate de concesionar în derularea concesiunii, respectiv:
a) bunurile de retur - bunurile ce revin de plin drept, gratuit şi libere de orice sarcini concedentului la încetarea contractului de concesiune. Sunt bunuri de retur bunurile care au făcut obiectul concesiunii, inclusiv eventualele investiţii obligatoriu de realizat de către concesionar, astfel cum sunt stabilite prin documentaţia de atribuire;
b) bunurile de preluare - bunurile care la expirarea contractului pot reveni concedentului;
c) bunurile proprii - bunurile care la încetarea contractului de concesiune rămân în proprietatea concesionarului. Sunt bunuri proprii bunurile care au aparţinut concesionarului şi au fost utilizate de către acesta pe durata concesiunii.
ART. 30
(1) Concedentul poate modifica unilateral partea reglementară a contractului de concesiune, cu notificarea prealabilă a concesionarului, din motive excepţionale legate de interesul public naţional sau local.
(2) Concesionarul este obligat să continue exploatarea bunului în noile condiţii stabilite de concedent.
ART. 31
(1) Raporturile contractuale dintre concedent şi concesionar se bazează pe principiul echilibrului financiar al concesiunii între drepturile care îi sunt acordate concesionarului şi obligaţiile care îi sunt impuse.
(2) Concesionarul nu va fi obligat să suporte creşterea sarcinilor legate de execuţia obligaţiilor sale, în cazul în care această creştere rezultă în urma unui caz de forţă majoră sau a unui caz fortuit.
ART. 32
(1) Concesionarul îşi execută obligaţiile potrivit termenilor şi condiţiilor prevăzute în contractul de concesiune şi în acord cu prevederile legale specifice bunului concesionat.
(2) În temeiul contractului de concesiune, concesionarul dobândeşte dreptul de a exploata, pe riscul şi pe răspunderea sa, bunurile proprietate publică care fac obiectul contractului, potrivit obiectivelor stabilite de către concedent.
(3) Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a culege fructele bunurilor ce fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului şi scopului stabilit de părţi prin contractul de concesiune.
(4) În temeiul contractului de concesiune, concesionarul are obligaţia să asigure exploatarea eficientă, în regim de continuitate şi permanenţă, a bunurilor care fac obiectul concesiunii.
(5) Concesionarul este obligat să plătească redevenţa la valoarea şi în modul stabilit în contractul de concesiune.
(6) Concesionarul este obligat să respecte condiţiile impuse de natura bunurilor proprietate publică.
ART. 33
(1) Concesionarul are obligaţia ca în termen de 60 de zile de la data semnării contractului de concesiune să depună, sub sancţiunea rezilierii de plin drept a contractului, cu titlu de garanţie de bună execuţie, o sumă fixă echivalentă cu 50% din contravaloarea în lei a redevenţei în euro, pentru primul an de concesiune. Pentru anii următori ai contractului de concesiune garanţia de bună execuţie se actualizează anual, până la 31 ianuarie, în condiţiile unei creşteri a cursului leu/euro, comunicat de Banca Naţională a României pentru ultima zi a fiecărui an, aferent drepturilor şi obligaţiilor în valută, sub sancţiunea rezilierii contractului. Actualizarea garanţiei se face în baza facturii emise de concedent, care se comunică în termen de 5 zile de la începutul anului pentru care se actualizează garanţia de bună execuţie.
(2) Din această sumă sunt reţinute, dacă este cazul, redevenţa, penalităţile şi alte sume datorate concedentului de către concesionar, în baza contractului de concesiune.
(3) La încetarea contractului, în situaţia neutilizării, garanţia de bună execuţie se restituie concesionarului.
ART. 34
Contractul de concesiune se încheie, în scris, în limba română, în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte, iar predarea-primirea bunului se face pe bază de proces-verbal.
ART. 35
(1) Orice investiţie realizată de către concesionar ce nu face obiect al contractului de concesiune se aprobă distinct de către concedent, în baza unei cereri şi documentaţii distincte depuse de către concesionar cu acest scop.
(2) Orice tip de construcţie ce nu face obiect al contractului de concesiune, realizată de către concesionar pe terenul concesionat, sau construcţiile realizate în baza contractului de concesiune, dar care nu respectă autorizaţia de construire, precum şi construcţiile realizate fără aprobarea concesionarului sunt construcţii ilegale, atrăgând aplicabilitatea normelor juridice în materie de desfiinţare a construcţiilor ilegale.
CAP. VII
Dosarul concesiunii
ART. 36
Concedentul are obligaţia de a întocmi dosarul concesiunii pentru fiecare contract atribuit.
ART. 37
(1) Dosarul concesiunii se păstrează de către concedent atât timp cât contractul de concesiune produce efecte juridice, dar nu mai puţin de 5 ani de la data încheierii contractului respectiv.
(2) Dosarul concesiunii are caracter de document public.
CAP. VIII
Modul de urmărire şi de respectare a clauzelor prevăzute în contractul de concesiune
ART. 38
Urmărirea clauzelor cuprinse în contractele de concesiune, pe perioada derulării acestora, se realizează de către departamentul economico-financiar, prin serviciul aplicare şi urmărire mecanism economic.
ART. 39
(1) Concedentul are dreptul să verifice pe perioada derulării contractului de concesiune modul în care sunt respectate clauzele acestuia de către concesionar, după notificarea prealabilă a acestuia cu cel puţin 3 zile înainte de data efectuării inspecţiei.
(2) Pe durata contractului de concesiune concedentul are dreptul să inspecteze, în condiţiile stabilite în contractul de concesiune, bunurile concesionate, verificând respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.
(3) Concedentul este obligat să nu îl tulbure pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din contractul de concesiune.
(4) Concedentul este obligat să notifice concesionarului apariţia oricăror împrejurări de natură să aducă atingere drepturilor acestuia.
ART. 40
Concedentul are dreptul de a urmări, prin împuterniciţii săi, modul şi stadiul de realizare a lucrărilor de investiţii, precum şi modul în care este satisfăcut interesul public naţional sau local prin realizarea activităţii principale a obiectivului, verificând respectarea obligaţiilor asumate de către concesionar.
CAP. IX
Forţa majoră şi cazul fortuit
ART. 41
(1) Forţa majoră/Cazul fortuit exonerează de răspundere părţile, în cazul neexecutării parţiale sau totale a obligaţiilor asumate prin prezentul contract. Partea care invocă forţa majoră/cazul fortuit are obligaţia să o/îl aducă la cunoştinţa celeilalte părţi, în scris, în maximum 5 zile de la apariţie, iar dovada forţei majore/cazului fortuit, împreună cu avertizarea asupra efectelor şi întinderii posibile a acesteia/acestuia, precum şi cu încetarea cauzei de forţă majoră/cazului fortuit se vor comunica în maximum 15 zile de la apariţie, respectiv încetare.
(2) Dacă aceste împrejurări şi consecinţele lor durează mai mult de 6 luni, fiecare parte poate renunţa la contractul de concesiune, fără plata vreunei despăgubiri, dar cu obligaţia de a se executa obligaţiile contractuale avute până la acea dată.
CAP. X
Încetarea concesiunii
ART. 42
(1) Încetarea contractului de concesiune poate avea loc în următoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contractul de concesiune: contractul de concesiune încetează de drept la expirarea perioadei pentru care a fost încheiat, în măsura în care părţile nu convin, în scris, prelungirea acestuia în condiţiile prevăzute de lege;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterală de către concedent;
c) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către concesionar, prin reziliere de către concedent;
d) la dispariţia, dintr-o cauză de forţă majoră, a bunului concesionat sau în cazul imposibilităţii obiective a concesionarului de a-l exploata, prin renunţare, fără plata unei despăgubiri.
(2) La încetarea contractului de concesiune, indiferent de modalitate, concesionarul este obligat să restituie, în deplină proprietate, liber de orice sarcini, bunul concesionat, inclusiv bunurile de retur, investiţiile realizate în temeiul concesiunii fiind de asemenea bunuri de retur.
ART. 43
(1) În cazul în care interesul naţional sau local o impune, răscumpărarea concesiunii se poate face numai prin act administrativ al organului care a aprobat concesionarea, concedentul asigurând şi achitând concesionarului despăgubirea corespunzătoare valorii investiţiei, care trebuie să fie promptă, adecvată şi efectivă.
(2) Preţul răscumpărării se stabileşte printr-o documentaţie tehnico-economică.
(3) Dacă părţile nu se înţeleg asupra preţului răscumpărării, urmează să se adreseze instanţei judecătoreşti competente pentru soluţionarea disputei.
ART. 44
(1) Concesiunea încetează şi contractul se reziliază în situaţia în care concesionarul nu respectă obligaţiile asumate prin contract, inclusiv în situaţia în care concesionarul nu a început execuţia lucrărilor la obiectivul de investiţii în termenul stabilit prin documentaţia de atribuire şi prin contract.
(2) Concedentul poate rezilia contractul numai după notificarea intenţiei sale concesionarului, cu precizarea cauzelor care au determinat-o.
(3) Rezilierea operează de plin drept, la expirarea unei perioade de 30 de zile de la notificare, dacă concesionarul nu îşi îndeplineste obligaţiile în acest interval.
(4) În cazul în care concesionarul nu începe lucrările de construire din cauze imputabile exclusiv concedentului, termenul de realizare a investiţiilor poate fi prelungit prin act adiţional.
ART. 45
Concesionarul poate renunţa la concesiune în cazul în care cauze obiective, justificate, fac imposibilă realizarea investiţiei sau exploatarea ei după punerea în funcţiune, după verificarea celor semnalate de concesionar de către o comisie formată din reprezentanţii concedentului, care va înainta consiliului de conducere al A.N.A.R. o propunere în vederea luării unei hotărâri cu privire la continuarea sau încetarea contractului.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: