Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 17 mai 2017  privind organizarea şi funcţionarea şcolilor de aplicaţie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 17 mai 2017 privind organizarea şi funcţionarea şcolilor de aplicaţie

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 419 din 7 iunie 2017

──────────
    Aprobate de Ordinul nr. M.46 din 17 mai 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 419 din 7 iunie 2017.
──────────

    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Şcolile de aplicaţie sunt structuri militare destinate formării profesionale iniţiale şi continue a personalului din Ministerul Apărării Naţionale, denumit în continuare M.Ap.N., care sunt organizate prin alte forme decât cele specifice sistemului naţional de învăţământ.
    (2) Şcolile de aplicaţie pot asigura pregătire şi pentru personalul din instituţiile cu atribuţii în domeniile apărării, informaţiilor, ordinii publice şi securităţii naţionale, cu care M.Ap.N. are încheiate protocoale de colaborare în acest scop.
    (3) Şcolile de aplicaţie pot asigura pregătire şi pentru personalul armatelor străine, în baza acordurilor/protocoalelor/ înţelegerilor de cooperare încheiate în acest scop.
    (4) Şcolile de aplicaţie se supun mecanismelor naţionale de autorizare a furnizorilor de formare profesională pentru cursurile sau stagiile de pregătire pentru care se eliberează certificate/brevete de calificare ori de absolvire cu recunoaştere naţională.

    ART. 2
    (1) Şcolile de aplicaţie se înfiinţează şi se desfiinţează prin ordin al ministrului apărării naţionale.
    (2) Şcolile de aplicaţie organizează programele de formare pe arme/grupuri de arme sau servicii şi specialităţi militare şi se subordonează ierarhic statelor majore ale categoriilor de forţe, comandamentelor subordonate structurilor centrale ori structurilor centrale, după caz.

    ART. 3
    Pentru îndeplinirea misiunilor, şcolile de aplicaţie pot avea în compunere şi/sau în subordine/coordonare centre/baze/secţii de instruire/pregătire/ perfecţionare/ specializare.

    ART. 4
    (1) Programele de formare profesională iniţială şi continuă din şcolile de aplicaţie se organizează numai la forma cu frecvenţă şi se desfăşoară în limba română.
    (2) Unele programe de formare profesională continuă, module sau discipline se pot desfăşura şi în limbi de circulaţie internaţională, cu scopul însuşirii terminologiei militare de specialitate şi a standardelor NATO şi UE şi/sau al asigurării pregătirii personalului prevăzut la art. 1 alin. (2).
    (3) Pregătirea teoretică de specialitate, practica/stagiul la comandă şi/sau practica şcolară a cursanţilor/elevilor/studenţilor se pot executa şi în alte unităţi militare operaţionalizate, în poligoane, aerodromuri şi centre/baze de antrenament ori în afara unităţilor militare, în condiţiile de mediu necesare dobândirii competenţelor profesionale proiectate, precum şi în cadrul exerciţiilor.
    (4) Şcolile de aplicaţie şi unităţile militare organizatoare ale activităţilor de instruire de specialitate în condiţiile prevăzute la alin. (3) au obligaţia să ia toate măsurile necesare pentru evitarea situaţiilor care pot pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a personalului implicat. În cazul cursurilor/programelor de instruire pentru care desfăşurarea activităţilor presupune existenţa unor riscuri mărite de accidentare şi/sau îmbolnăvire profesională, cursanţii semnează la începerea cursului/programului de instruire un angajament.

    ART. 5
    Şcolile de aplicaţie asigură:
    a) specializarea iniţială în armă sau serviciu şi specialitate militară şi pregătirea pentru prima funcţie a ofiţerilor, maiştrilor militari şi subofiţerilor;
    b) formarea profesională continuă prin cursuri de carieră a ofiţerilor cu grade inferioare, maiştrilor militari şi subofiţerilor;
    c) formarea profesională continuă prin cursuri de perfecţionare/specializare a personalului militar şi civil din M.Ap.N.;
    d) organizarea şi desfăşurarea modulelor de pregătire militară de specialitate pentru studenţii din învăţământul universitar militar şi elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, planificate să se desfăşoare în şcolile de aplicaţie;
    e) programe de formare iniţială a ofiţerilor şi a subofiţerilor în activitate, pe filiera indirectă;
    f) pregătirea militarilor în rezervă;
    g) organizarea şi desfăşurarea modulelor de pregătire militară generală şi/sau de specialitate, după caz, şi a cursurilor de carieră pentru soldaţii şi gradaţii profesionişti;
    h) formarea, calificarea şi brevetarea specialiştilor militari: pilot, mecanic conductor şi mecanic servant/operator pe tehnica şi echipamentele militare, electromecanic, armurier, topometrist, paraşutist, pirotehnist/artificier etc.;
    i) elaborarea manualelor militare de operare şi instruire pentru arme sau servicii şi specialităţi militare şi participarea la grupuri de lucru pentru elaborarea proiectelor actelor normative specifice şi doctrinelor;
    j) organizarea şi desfăşurarea altor programe de formare profesională, conform nevoilor de pregătire ale M.Ap.N.


    ART. 6
    (1) Cifrele anuale de şcolarizare, durata, obiectivele şi finalităţile pentru programele de formare profesională iniţială şi continuă organizate în şcolile de aplicaţie se stabilesc anual, prin planul de şcolarizare sau planul de perfecţionare a pregătirii, după caz, elaborate de Direcţia management resurse umane şi aprobate de către ministrul apărării naţionale.
    (2) Programele de formare profesională continuă destinate evoluţiei în carieră a personalului militar se organizează diferenţiat, pe categorii de personal şi pe arme sau servicii şi specialităţi militare, în conformitate cu reglementările specifice din M.Ap.N.

    ART. 7
    (1) Şcolile de aplicaţie organizează, în funcţie de nevoile de pregătire ale M.Ap.N., programe de formare profesională continuă pentru ocupaţii/calificări cuprinse în Clasificarea ocupaţiilor în România/Registrul naţional al calificărilor profesionale/Nomenclatorul calificărilor, cu respectarea legislaţiei naţionale în domeniu.
    (2) Programele prevăzute la alin. (1) se organizează numai pentru personalul din instituţiile cu atribuţii în domeniile apărării, informaţiilor, ordinii publice şi securităţii naţionale, în limita cifrelor de şcolarizare aprobate.

    ART. 8
    Participarea personalului la programele de formare profesională continuă din şcolile de aplicaţie se face potrivit reglementărilor M.Ap.N.

    ART. 9
    (1) În şcolile de aplicaţie anul de instruire începe la 1 septembrie - anul curent şi se încheie la 31 august - anul următor.
    (2) Structura anului de instruire, perioadele de desfăşurare a programelor de formare profesională continuă/cursurilor/ modulelor de pregătire, a modulelor de practică/stagiu la comandă, a practicii şcolare, a taberelor de instrucţie, a vacanţelor/permisiilor se stabilesc prin ordin al şefului Statului Major General, prin planurile de instruire şi programele de instrucţie.
    (3) În situaţii deosebite, motivate în scris, comandanţii şcolilor de aplicaţie pot solicita suspendarea cursurilor pe o perioadă determinată, cu aprobarea eşalonului ierarhic superior.

    ART. 10
    Pe timpul instituirii stării de mobilizare sau a stării de război se pun în aplicare planurile de instruire/programele de instrucţie şi programele de instruire elaborate în acest scop.

    CAP. II
    Organizarea şcolilor de aplicaţie
    ART. 11
    (1) Şcolile de aplicaţie sunt organizate conform specificului unităţilor militare, au în compunere un comandament, statul major cu module funcţionale, o structură de instrucţie şi educaţie şi o structură de dezvoltare şi reglementări în armă.
    (2) În situaţia în care şcoala de aplicaţie are în compunere un centru/o bază/o secţie de instruire/pregătire/perfecţionare/ specializare, structura de dezvoltare şi reglementări în armă se constituie la nivelul comandamentului şcolii şi coordonează activitatea structurilor similare din centrele/bazele/secţiile de instruire/pregătire/ perfecţionare/specializare subordonate şcolii.

    ART. 12
    Structura de instrucţie şi educaţie asigură proiectarea, planificarea, organizarea, desfăşurarea, coordonarea şi evaluarea activităţilor de instruire şi este constituită din:
    a) entităţi organizaţionale care asigură managementul curricular în cadrul programelor de formare iniţială şi continuă/modulelor de pregătire;
    b) catedre şi comisii metodice;
    c) formaţiuni de studiu;
    d) structură administrare cursuri;
    e) structura de asigurare logistică a instruirii;
    f) subunităţi de instrucţie şi de asigurare a instruirii.


    ART. 13
    Entităţile organizaţionale care asigură managementul curricular au următoarele atribuţii principale:
    a) elaborează documentele de planificare, organizare, desfăşurare, evaluare, control şi evidenţă a procesului de instruire;
    b) asigură actualizarea curriculumului educaţional şi corelarea acestuia cu cerinţele structurii de forţe şi ale instituţiilor cu atribuţii în domeniile apărării, informaţiilor, ordinii publice şi securităţii naţionale cu care sunt încheiate protocoale de colaborare;
    c) gestionează documentele de conducere a procesului de instruire, documentele şcolare şi actele de studii;
    d) asigură desfăşurarea concursurilor, examenelor şi evaluărilor care se organizează în şcoală;
    e) elaborează, împreună cu şefii de catedre/comisii metodice, repartiţia sarcinilor de instruire şi propun modul de suplinire a posturilor vacante, temporar vacante sau a orelor care nu se pot constitui în norme întregi;
    f) elaborează rapoarte, informări, analize şi sinteze privind starea procesului de instruire;
    g) asigură evidenţa activităţilor desfăşurate de instructorii asociaţi şi a sarcinilor de instruire îndeplinite de aceştia;
    h) verifică modul de îndeplinire a sarcinilor de instruire.


    ART. 14
    (1) Catedrele şi comisiile metodice se constituie din minimum 3 membri, din rândul instructorilor militari autorizaţi ca formatori care predau aceeaşi disciplină de studiu, discipline înrudite sau discipline cuprinse în aceeaşi arie curriculară.
    (2) În situaţia în care catedrele şi comisiile metodice nu pot fi constituite conform prevederilor alin. (1), acestea se constituie pe arme sau servicii.

    ART. 15
    (1) Catedrele şi comisiile metodice au următoarele atribuţii:
    a) asigură desfăşurarea activităţilor de instruire;
    b) participă la elaborarea planurilor de instruire;
    c) elaborează programele de instruire;
    d) coordonează şi avizează proiectarea de instruire specifică;
    e) elaborează instrumente de evaluare a cursanţilor, elevilor şi studenţilor aflaţi în practică sau la cursurile de formare iniţială;
    f) elaborează planurile activităţilor proprii;
    g) elaborează şi avizează cursuri, culegeri de lecţii, exerciţii şi alte materiale de instruire;
    h) monitorizează parcurgerea programelor la fiecare formaţiune de studiu şi modul în care se realizează evaluarea cursanţilor, elevilor şi studenţilor;
    i) analizează, periodic, performanţele cursanţilor, elevilor şi studenţilor aflaţi în practică sau la cursurile de formare iniţială;
    j) elaborează planul consultaţiilor şi organizează activităţi de pregătire suplimentară a cursanţilor, elevilor şi studenţilor pentru concursuri/examene/evaluări finale;
    k) organizează şedinţe de instruire demonstrative, interasistenţe, schimburi de experienţă şi alte activităţi de formare continuă a instructorilor;
    l) elaborează rapoarte, informări, analize asupra propriilor activităţi, trimestrial sau ori de câte ori este nevoie;
    m) realizează şi implementează proceduri de îmbunătăţire a calităţii instruirii;
    n) participă la elaborarea manualelor militare;
    o) contribuie la dezvoltarea şi modernizarea logisticii de instruire.

    (2) În funcţie de activităţile de instruire din cadrul programelor de formare iniţială şi profesională continuă, atribuţiile catedrelor şi comisiilor metodice de la alin. (1) se completează, după caz, în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii.
    (3) Şedinţele catedrei/comisiei metodice se desfăşoară lunar sau ori de câte ori se consideră necesar, după o tematică aprobată de şeful structurii de instrucţie şi educaţie.

    ART. 16
    (1) Şefii catedrelor se numesc de către comandantul şcolii la propunerea şefului structurii de instrucţie şi educaţie, cu avizul consiliului de management al procesului educaţional de formare profesională, din rândul instructorilor militari autorizaţi ca formatori, care au calităţi manageriale şi rezultate deosebite în pregătirea cursanţilor, elevilor şi studenţilor.
    (2) Şefii catedrelor şi ai comisiilor metodice răspund de buna desfăşurare a activităţii profesionale a membrilor acestora.

    ART. 17
    (1) Atribuţiile şefilor catedrelor şi comisiilor metodice sunt următoarele:
    a) participă la elaborarea planurilor de instruire şi organizează activitatea de elaborare a programelor de instruire la disciplinele din responsabilitatea catedrei/comisiei metodice;
    b) organizează şi conduc şedinţele catedrei/comisiei metodice;
    c) stabilesc atribuţiile fiecărui membru al catedrei/comisiei metodice, propun includerea acestora în fişa postului şi elaborează repartiţia sarcinilor de instruire pentru personalul din subordine;
    d) verifică existenţa şi calitatea documentelor de proiectare a instruirii ale membrilor catedrei/comisiei metodice;
    e) efectuează asistenţe la activităţile de instruire din cadrul catedrei/comisiei metodice, în special ale instructorilor nou-încadraţi în şcoală, şi la cei la care se constată disfuncţii în procesul de instruire sau în relaţia instructor-elev/cursant/ student;
    f) elaborează rapoarte, analize şi informări cu privire la activitatea catedrei/comisiei metodice şi alte documente stabilite prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii;
    g) organizează şi îndrumă activitatea de pregătire metodică a membrilor catedrei/comisiei metodice;
    h) evaluează activitatea fiecărui membru al catedrei/comisiei metodice şi propun calificativele anuale ale acestora;
    i) participă la acţiunile iniţiate de către comandant sau de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie;
    j) coordonează elaborarea suporturilor de curs, a culegerilor de lecţii, exerciţii şi a altor materiale de către membrii catedrei/comisiei metodice;
    k) organizează activitatea de elaborare, la disciplinele catedrei/comisiei metodice, a tematicii pentru lucrările/proiectele de absolvire, examenele de semestru/modul/certificare a competenţelor profesionale/absolvire;
    l) analizează, periodic, performanţele cursanţilor, elevilor şi studenţilor şi, împreună cu personalul din catedră, stabilesc măsuri pentru îmbunătăţirea acestora;
    m) propun măsuri pentru dezvoltarea şi modernizarea logisticii de instruire.

    (2) În funcţie de activităţile de instruire din cadrul programelor de formare iniţială şi continuă, atribuţiile şefilor catedrelor şi comisiilor metodice de la alin. (1) se completează cu atribuţiile prevăzute în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii.

    ART. 18
    (1) Formaţiunile de studiu sunt următoarele:
    a) grupa de cursanţi - reprezintă formaţiunea de bază pentru planificarea, organizarea şi desfăşurarea pregătirii pentru personalul înmatriculat la programele de formare profesională continuă şi cursurile de formare a ofiţerilor/subofiţerilor în activitate, pe filiera indirectă;
    b) clasa - reprezintă formaţiunea de bază pentru planificarea, organizarea şi desfăşurarea activităţilor de instruire pentru elevii înmatriculaţi la programele de studii postliceale care desfăşoară module de pregătire de specialitate.

    (2) Studenţii din învăţământul militar păstrează formaţiunea de studiu specifică instituţiei din care provin.

    ART. 19
    (1) Grupa de cursanţi la programele de formare profesională continuă şi la cursurile de formare a ofiţerilor/subofiţerilor în activitate pe filiera indirectă are un efectiv mediu de 15 cursanţi, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 25.
    (2) Elevii şcolilor de maiştri militari şi subofiţeri care desfăşoară module de pregătire de specialitate îşi păstrează organizarea pe clase, după caz, potrivit prevederilor art. 16 din Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.122/2016.
    (3) Plutonul de la subunităţile de instruire pentru soldaţii şi gradaţii profesionişti are un efectiv de maximum 30 de soldaţi.
    (4) În situaţii bine întemeiate, grupa de cursanţi aflaţi la programele de formare continuă de specializare/perfecţionare poate avea un efectiv de minimum 3 cursanţi, cu aprobarea şefului statului major al categoriei de forţe/comandantului comandamentului care are în subordine şcoala.

    ART. 20
    (1) Activitatea formaţiunilor de studiu este coordonată de către îndrumătorii de grupe, numiţi prin ordin de zi pe unitate de către comandant din rândul instructorilor militari autorizaţi ca formatori, la propunerea şefului structurii de instrucţie şi educaţie.
    (2) Şefii de grupă/clasă se înscriu în ordinul de zi pe unitate de către comandant, la propunerea şefului structurii administrare cursuri.
    (3) Atribuţiile îndrumătorului formaţiunii de studiu şi ale şefului de grupă/clasă se stabilesc de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie în colaborare cu şeful de catedră şi şeful structurii administrare cursuri şi se înscriu în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii.
    (4) Grupele de studenţi, pe timpul desfăşurării modulelor de pregătire de specialitate în şcolile de aplicaţie, sunt conduse de către instructori din instituţia la care sunt înmatriculaţi.

    ART. 21
    Structura administrare cursuri asigură conducerea şi coordonarea activităţii extracurriculare a formaţiunilor de studiu pe timpul procesului de instruire.

    ART. 22
    Structura de asigurare logistică a instruirii asigură personalul şi baza materială necesare desfăşurării activităţilor de instruire.

    ART. 23
    (1) Subunităţile de instrucţie şi de asigurare a instruirii planifică, organizează, desfăşoară şi evaluează activităţile de instruire ale soldaţilor şi gradaţilor profesionişti şi asigură personalul, echipamentele, tehnica şi materialele necesare îndeplinirii obiectivelor programelor de formare profesională/cursurilor/modulelor de pregătire.
    (2) Personalul subunităţilor de instrucţie şi de asigurare a instruirii participă la activităţile de instruire în calitate de formatori.

    ART. 24
    Atribuţiile structurii administrare cursuri, structurii de asigurare logistică a instruirii şi ale subunităţilor de instrucţie şi de asigurare a instruirii sunt elaborate de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie şi se înscriu în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii.

    ART. 25
    (1) Structura de dezvoltare şi reglementări în armă din şcoala de aplicaţie asigură:
    a) elaborarea manualelor militare de operare şi instruire pentru arme sau servicii şi specialităţi militare şi participarea la grupuri de lucru pentru elaborarea proiectelor actelor normative specifice şi doctrinelor;
    b) elaborarea de studii şi documentări în domeniile doctrinei, acţiunilor militare, cooperării în luptă, organizării procesului de instruire, exploatării şi mentenanţei echipamentelor din înzestrare specifice şcolii de aplicaţie;
    c) participarea la elaborarea metodologiilor, criteriilor şi standardelor pentru evaluarea capacităţii operaţionale şi tehnice a unităţilor şi subunităţilor din arma sau serviciul şi specialitatea militară specifică;
    d) participarea la elaborarea documentelor cu nevoile misiunii, a documentelor cu cerinţele operaţionale propuse pentru înzestrare, precum şi la testarea-evaluarea echipamentelor militare propuse pentru înzestrare;
    e) participarea la procesul de standardizare în scopul realizării şi menţinerii nivelului de interoperabilitate asumat, prin executarea activităţilor specifice acceptării şi implementării acordurilor de standardizare militară NATO, din domeniul armei sau serviciului şi specialităţii militare;
    f) participarea la elaborarea lecţiilor identificate în domeniul armei sau serviciului şi specialităţii militare;
    g) editarea publicaţiilor specifice.

    (2) Structura de specialitate menţionată la alin. (1) poate îndeplini şi alte atribuţii stabilite prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii.

    ART. 26
    (1) Procesul de instruire din şcolile de aplicaţie se planifică pentru un ritm mediu de 30 de ore pe săptămână.
    (2) Ritmul mediu săptămânal pentru planificarea activităţilor aferente modulelor de pregătire militară de specialitate pentru studenţi şi elevi este stabilit de instituţiile/unităţile de învăţământ militar în care aceştia sunt înmatriculaţi, în colaborare cu şcoala de aplicaţie.
    (3) Durata orei de instruire este de 50 de minute cu o pauză de 10 minute după fiecare oră.
    (4) Între a treia şi a patra oră de instruire se stabileşte, de regulă, o pauză de până la 30 de minute.
    (5) La activităţile practice se pot acorda pauze de 20 de minute după 2 ore de instruire.
    (6) Pe timpul exerciţiilor, tragerilor în poligoane, al taberelor de instruire şi al evaluărilor periodice se planifică minimum 8 ore de activităţi de instruire pe zi.
    (7) În situaţii speciale şi pe o perioadă determinată, comandantul şcolii poate modifica durata orelor de curs şi a pauzelor.

    ART. 27
    (1) La solicitarea cursanţilor, elevilor sau studenţilor se pot organiza consultaţii de grup conduse de către instructorii militari.
    (2) În programul orar se prevede timp pentru studiu individual facultativ.

    CAP. III
    Personalul din şcolile de aplicaţie
    ART. 28
    (1) Personalul şcolilor de aplicaţie este constituit din instructori militari autorizaţi ca formatori şi personal militar şi civil care încadrează structurile specifice unităţilor militare.
    (2) Funcţiile se prevăd în statele de organizare ale şcolilor de aplicaţie cu respectarea legislaţiei şi a actelor normative specifice fiecărei categorii de personal.

    ART. 29
    Instructorii militari autorizaţi ca formatori au drepturile şi obligaţiile ce decurg din instrucţiunile specifice M.Ap.N. privind corpul instructorilor militari şi din prezentele instrucţiuni.

    ART. 30
    Funcţiile vacante de instructori militari şi personal administrativ se încadrează conform normelor specifice din M.Ap.N.

    ART. 31
    Evaluarea performanţelor profesionale ale instructorilor militari se realizează conform normelor specifice din M.Ap.N.

    ART. 32
    (1) Şefii modulelor funcţionale, personalul din subordinea acestora, personalul care încadrează funcţii în comandamentul şcolii, comandanţii subunităţilor de instrucţie şi de asigurare a instruirii pot fi implicaţi în procesul de instruire dacă sunt autorizaţi ca formatori; în această situaţie, aceştia participă la activităţile catedrei/comisiei metodice în calitate de formatori.
    (2) Sarcinile de instruire repartizate personalului nominalizat la alin. (1) se validează de consiliul de management al procesului educaţional de formare profesională şi se aprobă de către comandantul şcolii.
    (3) În formarea profesională continuă pot desfăşura activităţi de instruire instructori militari asociaţi, autorizaţi ca formatori, alţii decât cei enumeraţi la alin. (1), conform reglementărilor specifice M.Ap.N.
    (4) Instructorii militari din şcolile de aplicaţie care desfăşoară activităţi de instruire cu elevii înmatriculaţi la programele de studii postliceale şi/sau studenţii din învăţământul universitar militar se iau în evidenţa unităţilor/instituţiilor de învăţământ postliceal/universitar militar ca instructori asociaţi.

    CAP. IV
    Funcţionarea şcolilor de aplicaţie
    SECŢIUNEA 1
    Comanda şcolii
    ART. 33
    (1) Conducerea şcolii de aplicaţie se asigură de către comandant, care are drepturile şi obligaţiile ce revin comandantului de unitate militară, potrivit prevederilor legale şi ale actelor normative specifice din M.Ap.N.
    (2) Comandantul este şef direct al întregului personal din şcoală.
    (3) Comandantul şcolii poartă întreaga răspundere pentru calitatea organizării, desfăşurării, eficienţa şi eficacitatea activităţilor de instruire.

    ART. 34
    Comandantul şcolii de aplicaţie are, pe lângă atribuţiile comandantului de unitate militară, şi următoarele atribuţii specifice:
    a) coordonează elaborarea planului de dezvoltare instituţională;
    b) asigură implementarea politicilor educaţionale şi de dezvoltare instituţională, potrivit normelor stabilite de eşaloanele superioare;
    c) asigură realizarea prevederilor planurilor şi programelor de instruire şi ale metodologiilor privind evaluarea cunoştinţelor cursanţilor, elevilor şi studenţilor;
    d) aprobă componenţa comisiilor de examen şi graficul desfăşurării examenelor organizate în şcoală;
    e) aprobă, după consultarea consiliului de management al procesului educaţional de formare profesională, repartiţia sarcinilor de instruire, urmărind respectarea principiului continuităţii, şi atribuie prin ordin de zi pe unitate orele rămase nealocate;
    f) aprobă programul lunar/programarea orară cu activităţile de instruire şi planificarea utilizării bazei materiale şi a logisticii de instruire;
    g) aprobă şi coordonează activitatea de formare continuă a instructorilor, pe baza propunerilor şefului structurii de instrucţie şi educaţie;
    h) reprezintă şcoala de aplicaţie în relaţiile stabilite pe linie de armă sau serviciu şi specialitate militară cu unităţile şi marile unităţi ale Armatei României;
    i) coordonează elaborarea manualelor militare de operare şi instruire pentru arme sau servicii şi specialităţi militare şi participarea la grupuri de lucru pentru elaborarea proiectelor actelor normative specifice şi doctrinelor;
    j) coordonează aplicarea instrumentelor de evaluare/autoevaluare a instituţiei, potrivit normelor stabilite de M.Ap.N.;
    k) controlează calitatea procesului instructiv-educativ, astfel încât fiecare instructor să fie asistat cel puţin o dată pe an. La activităţile de control al calităţii procesului instructiv-educativ comandantul este însoţit, de regulă, de şeful de catedră/comisie metodică;
    l) stabileşte componenţa formaţiunilor de studiu şi numeşte şefii de grupe şi îndrumătorii formaţiunilor de studiu;
    m) coordonează activităţile de pregătire organizate pentru cursanţii, elevii şi studenţii care participă la competiţii sportive, concursuri şi festivaluri;
    n) analizează periodic situaţia pregătirii cursanţilor, elevilor şi studenţilor aflaţi în practică sau la cursurile de formare iniţială;
    o) răspunde de întocmirea, eliberarea, reconstituirea, anularea, completarea, modificarea, rectificarea documentelor de evidenţă şcolară şi de gestionarea şi arhivarea certificatelor de calificare/absolvire;
    p) iniţiază proiecte de parteneriat cu instituţii şi unităţi de învăţământ din ţară şi din străinătate, cu aprobarea eşaloanelor superioare, în condiţiile legii;
    q) coordonează activitatea comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în formarea profesională.


    ART. 35
    Pe timpul cât comandantul şcolii lipseşte, comanda este asigurată de către locţiitorul comandantului.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Consiliul de management al procesului educaţional de formare profesională
    ART. 36
    (1) Consiliul de management al procesului educaţional de formare profesională, denumit în continuare Consiliu, este organismul funcţional consultativ al comandantului pentru planificarea, organizarea, desfăşurarea şi evaluarea procesului educaţional şi se constituie la nivelul şcolii de aplicaţie.
    (2) Şeful structurii de instrucţie şi educaţie este preşedintele Consiliului şi conduce şedinţele acestuia.
    (3) Şeful entităţii organizaţionale de management curricular este secretarul Consiliului.
    (4) Consiliul este format din: şeful de stat major/similar; şeful modulului resurse umane; şeful modulului logistic; şeful modulului financiar-contabil; şefii de catedre; şefii de comisii metodice; şeful structurii de dezvoltare şi reglementări în armă; şeful structurii administrare cursuri; şeful structurii de asigurare logistică a instruirii; un reprezentant al cursanţilor pentru programele de formare continuă cu durata mai mare de 3 luni; un reprezentant al elevilor, după caz.
    (5) Cursanţii şi elevii a căror situaţie se discută sunt chemaţi obligatoriu în faţa Consiliului.
    (6) În funcţie de tematica dezbătută, la şedinţele Consiliului pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai eşaloanelor superioare, ai marilor unităţi/unităţilor beneficiare, ai unităţilor şi instituţiilor de învăţământ militar cu care colaborează şcoala, precum şi personalul implicat în organizarea şi desfăşurarea activităţilor de instruire.
    (7) Personalul menţionat la alin. (6) nu are drept de vot în Consiliu.

    ART. 37
    (1) Consiliul se întruneşte trimestrial, în şedinţe ordinare, sau de câte ori este nevoie, la ordinul comandantului şcolii.
    (2) Şedinţele Consiliului se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor acestuia. Când membrii Consiliului specificaţi la art. 36 alin. (4) lipsesc, iar înlocuitorii legali ai acestora participă la şedinţe în calitate de invitaţi, aceştia nu se iau în considerare la stabilirea cvorumului şi nu au drept de vot.

    ART. 38
    (1) Hotărârile Consiliului se iau prin vot deschis cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor prezenţi.
    (2) Registrul de procese-verbale ale şedinţelor Consiliului este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul cu anexe ale proceselor-verbale: documente oficiale, rapoarte, programe, informări, situaţii, cereri, memorii, sesizări, în original sau fotocopie, după caz.
    (3) Procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului se semnează de către toţi membrii şi invitaţii prezenţi.

    ART. 39
    (1) Hotărârile Consiliului sunt prezentate comandantului şcolii de aplicaţie pentru stabilirea măsurilor corespunzătoare şi, după aprobare, sunt obligatorii pentru întregul personal al şcolii.
    (2) Îndeplinirea hotărârilor Consiliului şi a măsurilor stabilite de către comandantul şcolii se realizează de biroul executiv al Consiliului, constituit din locţiitorul comandantului, şeful structurii de management curricular şi şeful structurii administrare cursuri.

    ART. 40
    Consiliul are următoarele atribuţii:
    a) stabileşte colectivul responsabil cu elaborarea regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului, constituit dintre membrii acestuia;
    b) analizează şi avizează regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii şi regulamentul comisiei de asigurare a calităţii în formarea profesională;
    c) analizează şi avizează metodologiile privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor/examenelor de admitere/absolvire, precum şi a celor pentru ocuparea posturilor din structura de instrucţie şi educaţie şi din structura de dezvoltare şi reglementări în armă;
    d) analizează planul de dezvoltare instituţională şi face propuneri pentru implementarea acestuia;
    e) adoptă hotărâri pentru aplicarea prevederilor legilor, regulamentelor, instrucţiunilor, dispoziţiilor şi precizărilor eşaloanelor superioare la specificul şcolii;
    f) analizează şi avizează planurile de instruire, programele de instruire şi alte documente curriculare;
    g) analizează şi avizează proiectele manualelor militare de operare şi instruire pentru arme sau servicii şi specialităţi militare elaborate la nivelul şcolii;
    h) adoptă hotărâri/măsuri pentru realizarea integrală a prevederilor planurilor de instruire, ale programelor de instruire, aplicarea metodologiilor privind evaluarea elevilor, studenţilor şi a cursanţilor, precum şi a altor documente de planificare, organizare şi desfăşurare a programelor de formare profesională continuă;
    i) propune componenţa comisiilor metodice, analizează şi avizează atribuţiile catedrelor şi comisiilor metodice;
    j) propune organizarea activităţilor practice, a taberelor de instrucţie şi a exerciţiilor tactice;
    k) analizează şi avizează repartiţia sarcinilor de instruire;
    l) analizează periodic situaţia şcolară şi disciplinară a cursanţilor, elevilor şi studenţilor;
    m) face propuneri privind aplicarea instrumentelor de evaluare internă a calităţii în formarea profesională;
    n) face propuneri privind activitatea de formare continuă a instructorilor militari;
    o) analizează proiecte de parteneriat cu unităţi şi instituţii de învăţământ similare din ţară şi din străinătate şi cu unităţile în care se desfăşoară practica la comandă/stagiul şi practica şcolară de către cursanţi şi elevi;
    p) face propuneri pentru activităţile de pregătire organizate pentru cursanţii, elevii şi studenţii care participă la competiţii sportive, concursuri şi festivaluri desfăşurate pe plan naţional sau internaţional, după caz;
    q) face propuneri privind activitatea de elaborare a curriculumului educaţional oferit de şcoală, îmbunătăţirea, dezvoltarea şi modernizarea bazei de antrenament şi a logisticii de instruire;
    r) analizează şi avizează raportul de evaluare internă a calităţii în formarea profesională şi raportul general privind activitatea de instruire şi de reglementare în armă din şcoală;
    s) formulează aprecieri sintetice privind activitatea instructorilor şi propune măsuri pentru cei cu performanţe slabe sau care au încălcat etica profesională;
    t) analizează situaţia elevilor şi a cursanţilor care urmează să fie exmatriculaţi.


    ART. 41
    (1) Regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii se elaborează de către un colectiv numit prin ordin de zi pe unitate, se avizează de către Consiliu şi se aprobă de către comandant.
    (2) Regulamentul propriu de organizare şi funcţionare conţine reglementări specifice unităţii militare, reglementări necesare pentru organizarea şi desfăşurarea procesului instructiv-educativ şi pentru aplicarea prezentelor instrucţiuni.
    (3) Documentul menţionat la alin. (1) reglementează următoarele aspecte:
    a) atribuţiile Consiliului, preşedintelui, secretarului şi membrilor;
    b) atribuţiile biroului executiv;
    c) modul de desfăşurare a şedinţelor;
    d) documentele de planificare, organizare şi evidenţă ale Consiliului: planul de activitate, tematica şedinţelor, registrul cu procesele-verbale ale şedinţelor, materialele prezentate în şedinţe;
    e) vacantarea şi completarea locurilor din Consiliu.

    (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului se analizează şi se avizează în prima şedinţă a Consiliului, care se întruneşte în cel mult 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor instrucţiuni.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Documente manageriale
    ART. 42
    În şcolile de aplicaţie se elaborează documente manageriale de diagnoză, prognoză, curriculare şi de evidenţă.

    ART. 43
    (1) Documentele de diagnoză sunt următoarele:
    a) rapoartele trimestriale asupra activităţii de instruire;
    b) raportul de autoevaluare internă a calităţii în formarea profesională;
    c) raportul general privind activitatea de instruire şi de reglementare în armă;
    d) raportul privind autoevaluarea şcolii de aplicaţie, elaborat conform reglementărilor militare.

    (2) Raportul trimestrial asupra activităţii de instruire se întocmeşte de către şeful structurii de management curricular, în colaborare cu şefii de catedre şi de comisii metodice, şi se prezintă pentru avizare Consiliului.
    (3) Raportul de autoevaluare internă a calităţii în formarea profesională se întocmeşte de către preşedintele comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în formarea profesională şi se prezintă pentru avizare Consiliului.
    (4) Raportul general privind activitatea de instruire şi de reglementare în armă pentru anul încheiat se întocmeşte de către locţiitorul comandantului, pe baza rapoartelor trimestriale asupra activităţii desfăşurate şi a raportului de autoevaluare internă a calităţii în formarea profesională, precum şi a altor documente relevante pentru activitatea de instruire.
    (5) Documentul menţionat la alin. (4) se aprobă de către comandantul şcolii, după ce a fost avizat de Consiliu, şi se înaintează pe cale ierarhică şefului Statului Major General şi şefului Direcţiei management resurse umane, în termen de 30 de zile de la începerea anului de instruire.
    (6) Ca documente de diagnoză pot fi folosite şi alte rapoarte, analize sau informări elaborate la nivelul şcolii sau de comisii externe de control şi evaluare.

    ART. 44
    Documentele de prognoză sunt următoarele:
    a) planul de dezvoltare instituţională;
    b) planul operaţional.


    ART. 45
    (1) Planul de dezvoltare instituţională cuprinde prognozarea activităţilor pentru o perioadă de 4 ani şi conţine, de regulă, următoarele capitole:
    a) prezentarea şcolii cu istoricul acesteia, starea actuală a resurselor umane, materiale, relaţia cu structurile M.Ap.N. şi schema organizatorică;
    b) analiza de nevoi, alcătuită din analiza mediului intern şi a celui extern;
    c) viziunea, misiunea, priorităţile, obiectivele strategice;
    d) planificarea activităţilor majore ale şcolii cu menţionarea obiectivelor, termenelor, resurselor necesare, responsabilităţilor, indicatorilor de performanţă şi evaluărilor anuale;
    e) planul operaţional al etapei curente.

    (2) Planul de dezvoltare instituţională se avizează de către Consiliu şi se aprobă de către comandant în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor instrucţiuni.

    ART. 46
    Planul operaţional cuprinde operaţionalizarea obiectivelor din planul de dezvoltare instituţională pentru o perioadă de un an, se elaborează de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie, se avizează de Consiliu şi se aprobă de către comandant, cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea anului de instruire.

    ART. 47
    Documentele de management curricular sunt următoarele:
    a) registrul cu activităţile structurii de management curricular;
    b) planurile de instruire;
    c) programele de instruire ale disciplinelor;
    d) planurile cu repartiţia temelor şi şedinţelor pe luni;
    e) programul lunar/programarea orară cu activităţile de instruire;
    f) alte documente elaborate în conformitate cu prevederile legale.


    ART. 48
    (1) Registrul cu activităţile structurii de management curricular este documentul prin care se ţine evidenţa activităţilor în cadrul structurii pe durata unui an de instruire.
    (2) Registrul cu activităţile structurii de management curricular se elaborează pe baza planului cu principalele activităţi, planului de perfecţionare a ofiţerilor, maiştrilor militari şi subofiţerilor prin programe de formare profesională continuă şi planului anual de şcolarizare, precum şi pe baza altor documente de planificare emise de eşaloanele superioare şi se aprobă de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie.

    ART. 49
    (1) Planul de instruire este documentul de bază care conţine informaţiile necesare planificării, organizării şi desfăşurării activităţilor de instruire specifice unui modul/curs/ program de formare profesională.
    (2) Planul de instruire se elaborează, într-un singur exemplar, de către şcoala de aplicaţie, pentru fiecare tip de program de formare profesională, curs de formare a ofiţerilor/subofiţerilor în activitate pe filiera indirectă, se analizează şi avizează de către Consiliu şi se semnează de către comandantul şcolii şi al centrului/bazei/secţiei de instruire/pregătire/specializare, după caz.
    (3) Şcoala de aplicaţie participă la proiectarea modulelor de pregătire militară de specialitate pentru programele de studii postliceale pentru formarea maiştrilor militari şi a subofiţerilor şi colaborează cu instituţiile de învăţământ superior militar pentru proiectarea modulelor de pregătire militară de specialitate care se desfăşoară în şcoală.

    ART. 50
    (1) Planurile de instruire pentru programele de formare profesională continuă destinate evoluţiei în carieră se avizează de către şeful statului major al categoriei de forţe/comandantul comandamentului, şeful Direcţiei instrucţie şi doctrină din Statul Major General, şeful Direcţiei management resurse umane şi se aprobă de către şeful Statului Major General.
    (2) Planurile de instruire pentru programele de formare profesională continuă de perfecţionare/specializare şi cele pentru programele de formare a ofiţerilor/subofiţerilor în activitate pe filiera indirectă se avizează de către locţiitorul pentru operaţii şi instrucţie al şefului statului major al categoriei de forţe/comandantului comandamentului, şeful Direcţiei instrucţie şi doctrină din Statul Major General, şeful Direcţiei management resurse umane şi se aprobă de către şeful statului major al categoriei de forţe/comandantul comandamentului care are în subordine şcoala.
    (3) După aprobare, planurile de instruire se trimit în format electronic scanat şi la structurile care le-au avizat şi aprobat.
    (4) Planurile de instruire se pot modifica, o singură dată, în limita a 20% din numărul total de ore, prin amendamente, discutate şi avizate în Consiliu şi aprobate de către comandantul şcolii, cu informarea structurilor care le-au avizat şi aprobat iniţial.
    (5) Planurile de instruire elaborate de şcolile de aplicaţie se înaintează spre avizare şi aprobare până la data de 10 iunie a anului în curs pentru anul de instruire următor.

    ART. 51
    (1) Planul cu repartiţia temelor şi şedinţelor pe luni se elaborează pentru corelarea activităţilor de instruire, a succesiunii logice a disciplinelor, temelor şi şedinţelor cu resursele la dispoziţie.
    (2) Planul se întocmeşte de către structura de management curricular pentru întreaga perioadă de desfăşurare a programului de formare profesională continuă/cursului/ modulului, în colaborare cu şefii de catedre şi comisii metodice, se avizează de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie şi se aprobă de către comandantul şcolii, de regulă, cu cel puţin 20 de zile înainte de începerea programului/cursului/modulului.

    ART. 52
    Programa de instruire a disciplinei este documentul de organizare şi planificare a conţinuturilor instruirii, se elaborează şi se semnează de către titularul de disciplină, pe baza planului de instruire, se analizează în şedinţa comisiei metodice şi în Consiliu, se avizează de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie şi se aprobă de către comandantul şcolii.

    ART. 53
    Programul lunar/Programarea orară cu activităţile de instruire se elaborează de către structura de management curricular, în colaborare cu şefii de catedre, pentru planificarea activităţilor de instruire pe zile, ore, locuri de desfăşurare şi responsabilităţi, se avizează de către şeful structurii instrucţie şi educaţie şi locţiitorul comandantului şi se aprobă de către comandantul şcolii.

    ART. 54
    Documentele de conducere a activităţilor de instruire, proiectul de instruire/ASIE/planul de desfăşurare se elaborează de către instructori, se discută în comisia metodică şi se aprobă de către şeful acesteia.

    ART. 55
    Documentele de evidenţă sunt următoarele:
    a) registrul matricol;
    b) foaia matricolă;
    c) extrase cu situaţia şcolară;
    d) condica de clasă/grupă;
    e) catalogul clasei/grupei;
    f) cataloagele pentru examenele/evaluările susţinute de către cursanţi şi elevi;
    g) carnetul instructorului/îndrumătorului de grupă;
    h) registrul unic de evidenţă a formularelor actelor de studii.


    ART. 56
    (1) Documentele şcolare pentru cursanţii şi elevii înmatriculaţi la programe de formare profesională continuă/module de pregătire/cursuri se întocmesc pe formulare ale căror machete şi conţinut sunt stabilite prin reglementări ale M.Ap.N.
    (2) Pentru studenţii aflaţi la module de pregătire de specialitate în şcolile de aplicaţie se întocmeşte şi se înaintează instituţiilor de învăţământ superior militar situaţia centralizatoare cu rezultatele obţinute de studenţi pe parcursul modulului de pregătire.

    ART. 57
    Cataloagele pentru examenele/evaluările susţinute de către cursanţi şi elevi se întocmesc în conformitate cu metodologiile proprii privind organizarea şi desfăşurarea examenelor/evaluărilor în şcoala de aplicaţie.

    ART. 58
    (1) Actele de studii sunt înscrisuri autentice care atestă finalizarea de către titular a unui program de formare profesională continuă/curs, cu sau fără examen de absolvire.
    (2) Şcolile de aplicaţie pot elibera următoarele tipuri de acte de studii:
    a) certificat de absolvire/de calificare profesională - pentru cursanţii care au promovat examenul de absolvire/de calificare;
    b) adeverinţe care atestă frecventarea unui program de formare profesională continuă/curs - pentru cursanţii care nu au promovat examenul de absolvire;
    c) documente care atestă brevetarea specialiştilor militari.

    (3) Actele de studii se eliberează în original sau în duplicat, numai pe imprimate-tip, potrivit prevederilor legale privind regimul actelor de studii şi al documentelor şcolare şi prezentelor instrucţiuni.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Evaluarea internă a calităţii în formarea profesională
    ART. 59
    (1) Evaluarea internă a calităţii în formarea profesională în şcolile de aplicaţie se realizează pe baza procedurilor prevăzute în legislaţia naţională privind asigurarea calităţii, aplicate la specificul instituţiei militare, de către o comisie constituită la nivelul fiecărei şcoli, precum şi pe baza precizărilor eşaloanelor superioare.
    (2) Comisia pentru evaluarea internă a calităţii în formarea profesională este formată din 3-9 instructori, iar conducerea este asigurată de către locţiitorul comandantului.

    ART. 60
    (1) Şcoala de aplicaţie elaborează şi adoptă strategia privind asigurarea calităţii în formarea profesională şi regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei pentru evaluarea internă a calităţii în formarea profesională.
    (2) Standardele şi indicatorii de evaluare internă a calităţii în formarea profesională se elaborează de către Statul Major General şi Direcţia management resurse umane.
    (3) Documentele prevăzute la alin. (1) se aprobă de către comandantul şcolii la propunerea preşedintelui comisiei pentru evaluarea internă a calităţii în formarea profesională, după ce au fost analizate în cadrul comisiei şi în Consiliu.

    ART. 61
    (1) Comisia pentru evaluarea internă a calităţii în formarea profesională are următoarele atribuţii principale:
    a) elaborează şi coordonează aplicarea procedurilor şi a activităţilor de evaluare şi asigurare a calităţii, conform domeniilor şi criteriilor prevăzute de legislaţia în domeniu, aplicate la specificul M.Ap.N.;
    b) elaborează, anual, raportul de evaluare internă privind calitatea instruirii în şcoală, care se transmite, ierarhic, Direcţiei management resurse umane şi se pune la dispoziţia evaluatorilor externi;
    c) elaborează propuneri de îmbunătăţire a calităţii instruirii.

    (2) Raportul de evaluare internă privind calitatea instruirii în şcoală poate constitui baza oricărei evaluări externe, inspecţii sau oricărui control care se efectuează de către structuri de specialitate din M.Ap.N.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Concursuri, examene şi verificări
    ART. 62
    (1) În şcolile de aplicaţie, concursurile, examenele şi verificările se planifică, se organizează şi se desfăşoară în baza metodologiilor proprii elaborate în conformitate cu legislaţia în domeniu şi dispoziţiile şefului Direcţiei management resurse umane.
    (2) Metodologiile prevăzute la alin. (1) se analizează în Consiliu, se semnează de comandantul şcolii, se avizează de către şeful Direcţiei management resurse umane şi se aprobă de către şeful statului major al categoriei de forţe/comandantul comandamentului căruia i se subordonează şcoala.

    ART. 63
    (1) În şcolile de aplicaţie se organizează şi se desfăşoară următoarele forme de evaluare:
    a) concursuri de admitere la programele de formare profesională continuă şi la cursul de formare a ofiţerilor/subofiţerilor în activitate, filiera indirectă;
    b) examene şi verificări finale pentru promovarea disciplinelor;
    c) examene de absolvire/de certificare a calificării profesionale;
    d) alte examene organizate şi desfăşurate în conformitate cu reglementările naţionale şi/sau specifice M.Ap.N.

    (2) În şcolile de aplicaţie, instrumentele, criteriile şi standardele de evaluare pentru fiecare disciplină şi pe tipuri de cursuri se stabilesc la nivelul catedrei/comisiei metodice, se analizează în Consiliu şi se înscriu în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii.

    ART. 64
    Verificările şi examenele se planifică astfel încât cursanţii şi elevii să nu susţină mai mult de o verificare sau un examen pe zi.

    ART. 65
    Evaluarea rezultatelor instruirii, examenele, verificările şi încheierea situaţiei şcolare pentru elevii şcolilor de maiştri militari şi subofiţeri înmatriculaţi la programele de studii postliceale se organizează şi se desfăşoară în conformitate cu Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.122/2016, şi cu prezentele instrucţiuni.

    ART. 66
    (1) Cursanţii înmatriculaţi la programe de formare profesională continuă susţin examenele şi verificările finale prevăzute în planurile de instruire.
    (2) La programele de formare profesională continuă nu se acordă note curente la disciplinele prevăzute în planurile de instruire.
    (3) Evaluarea rezultatelor instruirii la o disciplină se realizează prin examen de promovare a disciplinei sau prin verificare finală, susţinute la finalul modulului în care este cuprinsă disciplina respectivă.
    (4) În cazul disciplinelor care se desfăşoară pe parcursul a mai multor module, evaluarea rezultatelor instruirii se realizează prin verificare finală sau examen de promovare la finalizarea fiecărui modul.
    (5) Verificările finale se stabilesc pentru disciplinele care nu sunt prevăzute cu examen de promovare.
    (6) Rezultatul obţinut la examenul de promovare a disciplinei sau la verificarea finală constituie media disciplinei.
    (7) Cursanţii care la examenul de promovare a disciplinei sau la verificarea finală nu obţin minimum nota 5,00 au dreptul la o singură reexaminare, planificată înaintea susţinerii examenului de absolvire.
    (8) Cursanţii care în urma reexaminării nu obţin minimum nota 5,00 sunt exmatriculaţi.

    ART. 67
    (1) Programele de formare profesională continuă se finalizează cu examen de absolvire.
    (2) Un cursant este declarat „promovat“ la examenul de absolvire dacă obţine minimum media 5,00 la fiecare probă de examen şi minimum media 6,00 la examen.
    (3) Cursanţii care nu au promovat examenul de absolvire au dreptul să susţină examenul, o singură dată, cu seria următoare de cursanţi.
    (4) Cursanţilor care nu sunt declaraţi „promovat“ li se eliberează adeverinţă de participare la programul de formare profesională continuă/curs.

    ART. 68
    Media de absolvire a programului de formare profesională/cursului se calculează cu două zecimale, fără rotunjire, ca medie aritmetică între media examenului de absolvire şi mediile disciplinelor din cadrul programului de formare profesională.

    ART. 69
    (1) Situaţia şcolară a cursanţilor de la programele de formare a ofiţerilor/subofiţerilor în activitate pe filiera indirectă se încheie pe baza următoarelor elemente de calcul:
    a) media notelor curente la o disciplină, M_NC, egală cu media aritmetică a notelor curente înscrise în catalog, fără verificare finală sau examen de promovare;
    b) media disciplinei prevăzute cu verificare finală sau examen de promovare, M_DV = (3M_NC + V) : 4, în care V reprezintă nota obţinută la verificare/examen;
    c) la disciplinele care se studiază pe parcursul a mai multor module media se încheie la finalizarea fiecărui modul, conform prevederilor lit. a) sau b);
    d) media modulului, M_M, este egală cu media aritmetică a mediilor disciplinelor studiate în modulul respectiv; dacă modulul se finalizează cu examen de absolvire, media modulului se calculează astfel: M_ME = (3M_M + M_E) : 4, în care M_E reprezintă media obţinută la examen;
    e) media de curs, M_C, este egală cu media aritmetică a mediilor modulelor; dacă programul de formare profesională are un singur modul, media modulului reprezintă media de curs;
    f) media generală de şcolaritate, M_G = (2M_C + M_EA) : 3, unde M_EA reprezintă media examenului de absolvire a cursului.

    (2) Mediile menţionate la alin. (1) se calculează cu două zecimale exacte, fără rotunjire.
    (3) Sunt declaraţi „promovat“ cursanţii care, la sfârşitul cursului, obţin cel puţin media anuală 5,00 la fiecare disciplină de studiu.
    (4) Cursanţii care la examenul de promovare a disciplinei sau la verificarea finală nu obţin minimum nota 5,00 au dreptul la o singură reexaminare, planificată înaintea susţinerii examenului de absolvire a modulului/cursului; dacă în urma reexaminării nu obţin minimum nota 5,00, sunt exmatriculaţi.
    (5) Un cursant este declarat „promovat“ la examenul de absolvire dacă obţine minimum media 5,00 la fiecare probă de examen.
    (6) Cursanţii care nu au promovat examenul de absolvire sunt exmatriculaţi cu recuperarea/nerecuperarea cheltuielilor de întreţinere şi instruire pe timpul şcolarizării, după caz.
    (7) Cursanţilor care nu sunt declaraţi „promovat“ li se eliberează adeverinţă care atestă frecventarea programului de formare profesională continuă/cursului.

    ART. 70
    Notele/Mediile înscrise greşit în catalog se corectează prin tăiere cu o linie orizontală şi se înlocuiesc cu notele/mediile corespunzătoare cu cerneală roşie, se semnează de către titularul de disciplină şi de către comandant, care aplică ştampila.

    ART. 71
    Cursanţilor care, indiferent de motiv, nu au reuşit să finalizeze cursul nu li se eliberează documente şcolare/acte de studii.

    CAP. V
    Cursanţii şi elevii
    SECŢIUNEA 1
    Dobândirea calităţii de cursant
    ART. 72
    (1) Calitatea de cursant al unei şcoli de aplicaţie se poate dobândi de către orice persoană care participă la un program de formare profesională iniţială sau continuă organizat de şcoală.
    (2) Calitatea de cursant al şcolilor de aplicaţie se poate dobândi şi de către personalul instituţiilor cu atribuţii în domeniile apărării, informaţiilor, ordinii publice şi securităţii naţionale sau de către cetăţenii străini trimişi la pregătire potrivit prevederilor acordurilor/protocoalelor/înţelegerilor încheiate în acest sens.

    ART. 73
    (1) Cursanţii din şcoala de aplicaţie provin din:
    a) candidaţii declaraţi „admis“ la concursurile/selecţiile organizate pentru programele de formare profesională continuă destinate personalului militar şi civil din M.Ap.N. sau din instituţii cu atribuţii în domeniile apărării, informaţiilor, ordinii publice şi securităţii naţionale;
    b) candidaţii declaraţi „admis“ la concursurile organizate pentru cursurile de formare a ofiţerilor/subofiţerilor în activitate, pe filiera indirectă.

    (2) Elevii şi studenţii provin din:
    a) studenţii instituţiilor de învăţământ universitar militar aflaţi în practică sau la cursurile de formare iniţială;
    b) elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri înmatriculaţi la programele de studii postliceale aflaţi în practică sau la cursurile de formare iniţială.

    (3) Calitatea de cursant în şcoala de aplicaţie se dobândeşte de către personalul prevăzut la alin. (1) dacă a fost înscris în registrul matricol al şcolii, în condiţiile legii.
    (4) Înscrierea în registrul matricol se face în cel mult 5 zile lucrătoare de la începerea cursurilor.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Exercitarea calităţii de cursant sau elev
    ART. 74
    (1) Calitatea de cursant sau elev se exercită prin frecventarea cursurilor, prin participarea la toate activităţile prevăzute în programul orar al şcolii şi respectarea normelor de ordine interioară.
    (2) Instructorii militari au obligaţia să monitorizeze prezenţa cursanţilor/elevilor la fiecare oră de curs şi să consemneze absenţele în condica de clasă/catalog.
    (3) La celelalte activităţi din şcoală, prezenţa se urmăreşte de către îndrumătorii de grupă/şefii de clasă/şefii de grupă sau de către personalul aflat în serviciul de permanenţă pe unitate.
    (4) Cursanţii şi elevii scutiţi parţial de efort fizic din motive medicale au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică şi la orele în care se desfăşoară activităţi practice de pregătire militară.

    ART. 75
    (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii cursanţilor/elevilor sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite cu documente legale, se motivează de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie, în baza documentelor justificative.
    (2) Absenţa de la program a cursanţilor/elevilor mai mare de 12 ore se consemnează în ordinul de zi pe unitate.
    (3) Cursanţii şi elevii care se află în una dintre situaţiile menţionate la alin. (1) au obligaţia de a înştiinţa şcoala în termen de 2 ore de la producerea evenimentului şi de a prezenta, la reluarea activităţii, documentele justificative pentru motivarea absenţelor.
    (4) Cursanţii şi elevii care participă, cu aprobarea comandantului, la competiţii de nivel local, naţional sau internaţional se consideră absenţi motivaţi şi sunt obligaţi să recupereze orele la care au absentat, în baza unui plan de recuperare întocmit de către titularii de discipline, avizat de către şefii de catedre şi aprobat de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie.

    ART. 76
    Pe timpul cât se află la programele de formare profesională iniţială şi continuă cursanţii şi elevii execută serviciul interior în conformitate cu prevederile regulamentelor militare.

    ART. 77
    Absenţele nejustificate de la program se iau în evidenţă şi se raportează ierarhic în conformitate cu instrucţiunile specifice.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Drepturile cursanţilor, studenţilor şi elevilor
    ART. 78
    (1) Cursanţii înmatriculaţi la programe de formare profesională iniţială şi continuă în şcolile de aplicaţie beneficiază de drepturile prevăzute de legislaţia specifică categoriei de personal din care provin, de cele stabilite în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii şi în prezentele instrucţiuni.
    (2) Elevii şcolilor de maiştri militari şi subofiţeri care parcurg module de pregătire militară de specialitate în şcolile de aplicaţie beneficiază de drepturile prevăzute în Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.122/2016, de cele stabilite în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii de aplicaţie şi în prezentele instrucţiuni.
    (3) Studenţii care parcurg module de pregătire militară de specialitate în şcolile de aplicaţie beneficiază de drepturile stabilite de reglementările specifice învăţământului superior militar, de cele stabilite în regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii de aplicaţie şi în prezentele instrucţiuni.
    (4) Cursanţii, studenţii şi elevii pot folosi baza de antrenament şi logistică de instruire, precum şi alte facilităţi de care dispun şcolile de aplicaţie, numai sub îndrumarea persoanelor desemnate să conducă activităţile respective.

    ART. 79
    M.Ap.N. suportă cheltuielile de întreţinere şi de instruire a cursanţilor/elevilor/studenţilor în conformitate cu prevederile legale.

    ART. 80
    (1) Cursanţii, studenţii şi elevii care urmează programe de formare profesională/cursuri/module de pregătire în şcoala de aplicaţie au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească învoiri, permisii, premii şi recompense pentru rezultate deosebite la activităţile de instruire şi extracurriculare, precum şi pentru atitudine civică şi comportare exemplară, potrivit normelor M.Ap.N. şi prevederilor regulamentului propriu de organizare şi funcţionare a şcolii de aplicaţie.
    (2) Cursanţii, studenţii şi elevii şcolilor de aplicaţie au dreptul la învoiri şi permisii pentru rezolvarea problemelor personale, în conformitate cu prevederile actelor normative specifice din M.Ap.N.

    ART. 81
    Cursanţii şi elevii şcolilor de aplicaţie au dreptul să participe la activităţi extraşcolare, cu respectarea prevederilor actelor normative specifice din M.Ap.N.

    ART. 82
    Cursanţii, studenţii şi elevii şcolilor de aplicaţie au dreptul de a contesta rezultatele evaluărilor scrise şi sancţiunile aplicate, conform prevederilor din regulamentele proprii de organizare şi funcţionare ale şcolilor de aplicaţie.

    ART. 83
    În şcolile de aplicaţie cursanţii/elevii pot redacta publicaţii şcolare proprii, cu respectarea prevederilor legale privind protecţia informaţiilor clasificate.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Obligaţiile cursanţilor, studenţilor şi elevilor
    ART. 84
    Cursanţii, studenţii şi elevii care urmează programe de formare profesională/module de pregătire în şcolile de aplicaţie au următoarele obligaţii:
    a) să respecte Constituţia României, legile, ordinele, regulamentele şi disciplina militară, prezentele instrucţiuni şi regulamentul propriu de organizare şi funcţionare;
    b) să îşi însuşească cunoştinţele prevăzute în programele de instruire ale disciplinelor din planurile de instruire, să îşi formeze deprinderile, abilităţile, capacităţile şi competenţele necesare îndeplinirii atribuţiilor funcţiilor pentru care se pregătesc;
    c) să participe la activităţile de instruire care se desfăşoară cu clasa/grupa de studiu din care fac parte, precum şi la activităţile ordonate;
    d) să respecte normele igienico-sanitare individuale şi colective şi normele de comportare în orice situaţie;
    e) să respecte normele de securitate şi sănătate în muncă, de apărare împotriva incendiilor şi de protecţie a mediului, precum şi normele de protecţie civilă;
    f) să respecte normele specifice care reglementează utilizarea tehnicii, armamentului şi a echipamentelor militare, a materialelor de instruire şi a celorlalte bunuri din dotarea şcolii;
    g) să aibă şi să îşi întreţină echipamentul şi toate materialele necesare pentru a participa la activităţile ce se desfăşoară în şcoală.


    ART. 85
    Cursanţilor, studenţilor şi elevilor le este interzis:
    a) să distrugă sau să deterioreze documente şcolare, manuale, materiale de logistica instruirii sau alte bunuri din inventarul şcolii;
    b) să organizeze şi să participe la acţiuni de tip sindical sau de protest;
    c) să deţină şi să consume droguri şi/sau substanţe halucinogene şi să participe la jocuri de noroc nelegale, atât în incinta şcolii, cât şi în afara acesteia;
    d) să deţină şi să consume băuturi alcoolice în incinta şcolii;
    e) să deţină sau să introducă în incinta unităţii arme, muniţii, obiecte sau materiale care pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de cursanţi/elevi şi a personalului;
    f) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau care, prin conţinutul lor, cultivă violenţa şi intoleranţa, instigă la nerespectarea bunelor moravuri ori pot constitui o ameninţare pentru independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării;
    g) să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul şcolii;
    h) să utilizeze telefoanele mobile sau alte mijloace de comunicaţii şi informatică proprietate personală în timpul orelor de curs, examenelor, concursurilor şi altor activităţi ordonate;
    i) să întreprindă acţiuni care să aducă prejudicii materiale, de imagine sau de altă natură, şcolii sau armatei.


    ART. 86
    Cursanţii, studenţii şi elevii şcolilor de aplicaţie sunt obligaţi să respecte normele privind portul uniformei militare şi, prin comportarea lor, să nu aducă prejudicii onoarei şi demnităţii militare sau prestigiului Armatei României.

    ART. 87
    Prin regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a şcolii se pot stabili şi alte obligaţii pentru cursanţii, studenţii şi elevii care urmează programe de formare profesională continuă/module de pregătire militară de specialitate în şcoala de aplicaţie, potrivit specificului armelor, serviciilor şi specialităţilor militare.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Recompensarea cursanţilor şi elevilor
    ART. 88
    Cursanţii şi elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea de instruire şi extraşcolară şi/sau se disting prin comportare exemplară şi calităţi manageriale pot primi următoarele recompense:
    a) mulţumire/evidenţiere verbală în faţa colegilor de clasă/grupă de studiu sau în faţa Consiliului;
    b) evidenţiere de către comandant în faţa efectivelor şcolii;
    c) ridicarea unei sancţiuni aplicate anterior;
    d) acordarea de premii, diplome, medalii;
    e) acordarea/înaintarea în gradul onorific;
    f) înscrierea şefului de promoţie în Registrul istoric şi pe placa de onoare, după caz.


    ART. 89
    Studenţii care obţin rezultate remarcabile în activitatea de instruire şi extraşcolară şi/sau se disting prin comportare exemplară şi calităţi manageriale sunt propuşi pentru recompense comandantului instituţiei de învăţământ militar superior la care sunt înmatriculaţi.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Sancţiunile aplicate cursanţilor şi elevilor
    ART. 90
    (1) Cursanţii înmatriculaţi la programele de formare continuă şi elevii aflaţi în practică sau la cursurile de formare iniţială care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale, inclusiv regulamentele militare, sunt sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
    (2) Prin abatere gravă, în sensul prezentelor instrucţiuni, se înţelege abaterea care are ca efect producerea unor disfuncţii majore în activităţile, ordinea şi disciplina interioară din şcoală, afectarea în mod esenţial a imaginii acesteia ori a integrităţii fizice, demnităţii sau personalităţii personalului şcolii şi/sau cursanţilor şi elevilor.
    (3) Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt cele prevăzute în Instrucţiunile privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.122/2016.
    (4) Consiliul îndeplineşte rolul consiliului profesoral din şcolile de maiştri militari şi subofiţeri la aplicarea sancţiunilor pentru elevi.

    ART. 91
    (1) Cursanţilor şi studenţilor care desfăşoară module de pregătire militară de specialitate în şcolile de aplicaţie li se pot aplica sancţiuni în conformitate cu prevederile Regulamentului disciplinei militare, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M. 64/2013, potrivit categoriei de personal din care fac parte.
    (2) În cazul aplicării de sancţiuni pentru personalul prevăzut la alin. (1), şcoala de aplicaţie informează unitatea de provenienţă a cursantului/instituţia de învăţământ militar despre măsura aplicată.

    ART. 92
    (1) Sancţiunile care se aplică cursanţilor/studenţilor/elevilor aflaţi în şcoala de aplicaţie se pot propune de către îndrumătorul formaţiunii de studiu, instructorii militari, şeful structurii de instrucţie şi educaţie, şeful structurii administrare cursuri şi locţiitorul comandantului şcolii, se analizează în Consiliu şi se aprobă de către comandant.
    (2) Personalul şcolii este obligat să aducă la cunoştinţa îndrumătorilor formaţiunilor de studii, şefului structurii administrare cursuri, şefului structurii de instrucţie şi educaţie, precum şi personalului cu atribuţii de conducere din şcoală orice abatere de la ordinea şi disciplina militară săvârşită de cursanţi, studenţi ori elevi.

    ART. 93
    Candidaţii declaraţi „admis“ la concursul de formare a ofiţerilor sau subofiţerilor în activitate, pe filiera indirectă, sunt sancţionaţi potrivit categoriei de personal din care provin ori cu care sunt asimilaţi pe timpul desfăşurării cursului.

    ART. 94
    Cursanţii pot fi exmatriculaţi dacă:
    a) absentează la cel mult 20% din numărul de ore la o singură disciplină;
    b) absentează, indiferent de motiv, la cel mult 20% din numărul total de ore al programului de formare profesională/cursului;
    c) obţin rezultate mediocre în pregătire sau încearcă să promoveze prin fraudă;
    d) săvârşesc abateri grave de la ordinea şi disciplina militară, nu îşi îndeplinesc îndatoririle ce le revin, încalcă normele de conduită militară, precum şi regulile de convieţuire socială.


    ART. 95
    Elevii pot fi sancţionaţi cu preaviz de exmatriculare sau pot fi exmatriculaţi în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.122/2016, de către conducerea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri unde sunt înmatriculaţi, la propunerea conducerii şcolii de aplicaţie.

    ART. 96
    (1) Cursanţii, studenţii şi elevii care deteriorează bunurile din patrimoniul şcolii suportă contravaloarea lucrărilor necesare reparaţiilor ori cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate, potrivit normelor referitoare la răspunderea materială a militarilor.
    (2) Recuperarea pagubelor nu absolvă cursanţii, studenţii şi elevii de la aplicarea sancţiunilor disciplinare.
    (3) Evidenţa sancţiunilor aplicate cursanţilor şi elevilor se ţine de către şeful structurii administrare cursuri şi de către îndrumătorii formaţiunilor de studiu.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Încetarea calităţii de cursant sau elev
    ART. 97
    Calitatea de cursant/elev al şcolii de aplicaţie încetează în următoarele situaţii:
    a) la absolvirea programului de formare profesională/cursului/modulului de pregătire;
    b) în cazul exmatriculării;
    c) în cazul în care este declarat „inapt medical“;
    d) nu se prezintă la cursuri, în timp de 3 zile de la începerea acestora, fără să prezinte documente justificative;
    e) prin raport scris al cursantului, cu aprobarea structurii care a dispus detaşarea la curs şi informarea unităţii de provenienţă sau în cazul demisiei acestuia;
    f) când este condamnat prin hotărâre judecătorească definitivă la pedeapsa închisorii cu executarea acesteia;
    g) în cazul condamnării definitive la pedeapsa închisorii, cu suspendarea executării acesteia, în baza deciziei eşalonului superior al unităţii la care este încadrat cursantul.


    CAP. VI
    Colaborarea dintre şcolile de aplicaţie şi alţi parteneri educaţionali
    ART. 98
    (1) Şcolile de aplicaţie pot încheia, cu aprobarea şefului eşalonului ierarhic superior, parteneriate cu instituţii cu atribuţii în domeniile apărării, informaţiilor, ordinii publice şi securităţii naţionale, unităţi medicale, instituţii de cultură, organizaţii guvernamentale, nonguvernamentale, asociaţii şi fundaţii legal constituite, în vederea atingerii obiectivelor de instruire stabilite prin proiectul de dezvoltare instituţională.
    (2) Şcolile de aplicaţie pot iniţia, în parteneriat cu structuri ale M.Ap.N., activităţi care să contribuie la atingerea obiectivelor de instruire.
    (3) În cazul derulării activităţilor în afara perimetrului şcolii de aplicaţie, în parteneriat se precizează cărei părţi îi revine responsabilitatea asigurării securităţii participanţilor.

    ART. 99
    Şcolile de aplicaţie pot încheia parteneriate şi pot derula activităţi comune cu unităţi/instituţii similare din străinătate, cu respectarea prevederilor legale.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 100
    (1) Şcolile de aplicaţie au obligaţia să elaboreze regulamentul propriu de organizare şi funcţionare în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor instrucţiuni.
    (2) Metodologiile prevăzute la art. 62 alin. (1) se elaborează şi se aplică unitar în centrele/bazele/secţiile de instruire/pregătire/perfecţionare/specializare din compunere/ subordine. După aprobare, o copie a acestora se transmite eşalonului ierarhic superior şi Direcţiei management resurse umane.

    ART. 101
    (1) Cursanţilor şi elevilor li se întocmesc, la finalizarea perioadei de pregătire, fişe de apreciere a pregătirii profesionale şi fişe de apreciere de serviciu speciale.
    (2) Fişele de apreciere ale cursanţilor se trimit la unităţile de provenienţă, prin grija structurii administrare cursuri, iar cele ale elevilor se trimit unităţilor de învăţământ la care sunt înmatriculaţi.
    (3) În fişele de apreciere a pregătirii profesionale ale cursanţilor se înscriu obligatoriu media de absolvire a programului de formare profesională şi clasificarea absolventului.

    ART. 102
    Şcoala de aplicaţie înaintează, trimestrial, la Statul Major General şi la Direcţia management resurse umane situaţia încadrării cu personal şi situaţia efectivelor de cursanţi.

    ART. 103
    Documentele de management curricular şi cele de evidenţă aflate în uz îşi menţin valabilitatea până la aprobarea noilor formulare ale căror machete se elaborează de către Direcţia management resurse umane în termen de 6 luni.

    ART. 104
    (1) În cadrul Direcţiei generale de informaţii a apărării pregătirea profesională se desfăşoară la Centrul de pregătire în domeniul informaţii pentru apărare „General Nicolae Condescu“.
    (2) Formarea profesională continuă a personalului din domeniul informaţii pentru apărare se realizează în centrul menţionat la alin. (1), potrivit reglementărilor specifice şcolilor de aplicaţie.
    (3) Organizarea şi funcţionarea Centrului de pregătire în domeniul informaţii pentru apărare „General Nicolae Condescu“ se stabilesc prin reglementări proprii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016