Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 14 noiembrie 2022  privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 14 noiembrie 2022 privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996

EMITENT: Consiliul Concurenţei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1206 din 15 decembrie 2022
──────────
    Puse în aplicare prin ORDINUL nr. 1.394 din 14 noiembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1206 din 15 decembrie 2022.
──────────
    În temeiul art. 47 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
    Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.
    CAP. I
    Introducere
    1. Scopul prezentelor instrucţiuni este de a stabili modalităţile şi criteriile de individualizare a sancţiunilor în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 77/2014, ţinânduse seama de gravitatea şi durata faptei.
    2. Prin prezentele instrucţiuni se urmăreşte asigurarea transparenţei şi a obiectivităţii în procesul de individualizare a sancţiunilor pentru săvârşirea uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 45 din O.U.G. nr. 77/2014, precum şi asigurarea certitudinii juridice întreprinderilor beneficiare de ajutor de stat, precum şi furnizorilor/administratorilor de ajutor de stat.
    3. Individualizarea sancţiunilor prevăzute la art. 45 din O.U.G. nr. 77/2014 se face cu respectarea principiilor eficacităţii, proporţionalităţii şi a obţinerii efectului disuasiv al sancţiunii aplicate.
    4. Metodologia de stabilire a cuantumului amenzii se întemeiază pe determinarea unui nivel de bază, care se va putea majora în cazul existenţei circumstanţelor agravante sau se va reduce în cazul existenţei circumstanţelor atenuante.
    CAP. II
    Nivelul de bază
    SECŢIUNEA 1
    Determinarea nivelului de bază
    5. Nivelul de bază se determină în funcţie de gravitatea şi durata faptei.
    6. Ca punct de plecare pentru determinarea nivelului de bază al amenzii în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 45 din O.U.G. nr. 77/2014 este avut în vedere minimul amenzii prevăzut pentru respectiva faptă, respectiv suma de 5.000 lei.
    7. Nivelul de bază se obţine prin înmulţirea sumei stabilite în funcţie de gradul de gravitate a încălcării cu factorul aferent duratei încălcării, după următoarea formulă:
    Nivel de bază = gravitate x factor (durată).

    SECŢIUNEA a 2-a
    Gravitatea şi durata
    8. În evaluarea gravităţii încălcării trebuie avute în vedere, printre altele, natura faptei, gradul de pericol social şi, în special, dacă informaţiile solicitate de autoritatea de concurenţă, acţiunea de control împiedicată de contravenient sau neîndeplinirea obligaţiilor legale aflate în sarcina contravenientului puteau avea un impact semnificativ asupra îndeplinirii atribuţiilor din domeniul ajutorului de stat ale Consiliului Concurenţei.
    9. În funcţie de gravitate, faptele se împart în 3 categorii:
    a) încălcări de gravitate mică, respectiv neîndeplinirea de către furnizorii/administratorii de ajutor de stat a obligaţiilor prevăzute la art. 41 şi art. 42 alin. (1) din O.U.G. nr. 77/2014, pentru care la individualizarea sancţiunii baza de calcul al amenzii este reprezentată de o sumă cuprinsă între 5.000 lei şi 10.000 lei;
    b) încălcări de gravitate medie, respectiv contravenţiile prevăzute la art. 45 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din O.U.G. nr. 77/2014, pentru care la individualizarea sancţiunii baza de calcul al amenzii este reprezentată de o sumă cuprinsă între 10.001 lei şi 15.000 lei;
    c) încălcări de gravitate mare, respectiv refuzul beneficiarul ajutorului de stat de a se supune controlului prevăzut la art. 26 alin. (3) şi art. 32 din O.U.G. nr. 77/2014, neîndeplinirea de către beneficiarul ajutorului a obligaţiei de organizare a evidenţei specifice prevăzute la art. 43 alin. (1) din O.U.G. nr. 77/2014, precum şi neîndeplinirea de către furnizorii/administratorii de ajutor de stat a obligaţiilor prevăzute la art. 15, art. 34 alin. (3) şi art. 42 alin. (2) din O.U.G. nr. 77/2014, pentru care la individualizarea sancţiunii baza de calcul al amenzii este reprezentată de o sumă cuprinsă între 15.001 lei şi 25.000 lei.

    10. Nerespectarea termenelor prevăzute la art. 21, 23, 29 şi art. 40 alin. (2), (3) şi (5) din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 539 din 18 iulie 2016, atrage răspunderea potrivit prevederilor art. 45 alin. (2) lit. a) din O.U.G. nr. 77/2014 şi reprezintă încălcări de gravitate medie, conform pct. 9 lit. b).
    11. În funcţie de durata încălcărilor, acestea se împart în 3 categorii, cărora le este atribuit un factor de la 1 la 1,4, după cum urmează:
    a) încălcări de scurtă durată, respectiv mai puţin de 15 zile sau cu consumare instantanee: factor 1;
    b) încălcări de durată medie, respectiv între 15 şi 30 de zile: factor 1,2;
    c) încălcări de lungă durată, respectiv peste 30 de zile: factor 1,4.

    CAP. III
    Adaptarea nivelului de bază
    12. Nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu 10% pentru fiecare circumstanţă agravantă sau atenuantă reţinută, cu încadrarea în limitele amenzii prevăzute de art. 45 din O.U.G. nr. 77/2014.
    13. Nivelul de bază poate fi majorat în situaţia în care există circumstanţe agravante, precum:
    a) cunoaşterea, pe baza propriei experienţe, a procedurilor desfăşurate în faţa autorităţii de concurenţă, în domeniul ajutorului de stat, dobândită în contextul gestionării anterioare a schemelor de ajutor de stat/de minimis;
    b) săvârşirea anterioară de către aceeaşi întreprindere sau acelaşi furnizor/administrator al unei măsuri de ajutor de stat a unei încălcări de acelaşi tip cu o încălcare constatată de Consiliul Concurenţei prin proces-verbal întocmit de inspectorii de concurenţă, respectiv prin decizie adoptată în comisia menţionată la art. 45 alin. (4) din O.U.G. nr. 77/2014;
    c) acţiuni pentru determinarea altor întreprinderi în scopul de a refuza să furnizeze informaţiile solicitate de Consiliul Concurenţei sau să le furnizeze de o manieră inexactă ori incompletă sau orice încercare de a determina astfel de atitudini, precum şi eventuala influenţare indirectă de către furnizorul/administratorul măsurii de ajutor de stat la nefurnizarea informaţiilor de către beneficiar, în scopul de a ascunde eventuale neregularităţi din propria activitate a furnizorului.

    14. Nivelul de bază va fi diminuat atunci când există circumstanţe atenuante, precum:
    a) lipsa experienţei anterioare în ceea ce priveşte derularea procedurilor desfăşurate în domeniul ajutorului de stat;
    b) încadrarea întreprinderii contraveniente în categoria întreprinderilor mici, inclusiv microîntreprinderi, aşa cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat;
    c) colaborarea efectivă cu Consiliul Concurenţei în cursul procedurilor, conform obligaţiei legale de a coopera;
    d) instrumentarea pentru prima dată a unei măsuri de ajutor de stat şi/sau ajutor de minimis de către furnizorul/ administratorul de ajutor de stat;
    e) încetarea voluntară a încălcării, ca expresie a dorinţei de conformare a făptuitorului la obligaţiile legale;
    f) încălcarea săvârşită de beneficiarul de ajutor de stat a fost determinată sau înlesnită de neîndeplinirea sau îndeplinirea parţială a propriilor atribuţii legale, de către furnizorul/ administratorul ajutorului de stat respectiv;
    g) alte împrejurări care demonstrează voinţa beneficiarului de ajutor de stat sau a furnizorului/administratorului de ajutor de stat de a facilita aflarea adevărului în analizarea de către Consiliul Concurenţei a faptei contravenţionale.

    CAP. IV
    Alte prevederi
    15. Pentru oricare dintre contravenţiile prevăzute la art. 45 din O.U.G. nr. 77/2014, atunci când, în urma aplicării criteriilor de individualizare prevăzute la cap. II şi III, amenda rezultată este mai mică decât limita minimă a amenzii prevăzute la art. 45 din O.U.G. nr. 74/2014 sau atunci când limita maximă este depăşită, amenda aplicată nu va putea fi mai mică decât limita minimă a amenzii sau mai mare decât limita maximă a amenzii prevăzute la art. 45 din O.U.G. nr. 77/2014.
    16. Prezentele instrucţiuni se pun în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016